DELO NAŠIH ZAVODOV IN DRUŠTEV' Razstava KRANJ, KAKRŠNEGA NI VEČ MAJDA ŽONTAR V galerijskih prostorih Mestne hiše v Kra- nju smo 31. julija 1990 odprli razstavo Kranj, kakršnega ni več. To je že peta v vrsti razstav Gorenjskega muzeja s skupnim naslovom Go- renjski kraji in ljudje. Na podlagi starih raz- glednic in fotografij smo doslej že obravnavali gorenjska mesta (1985), kjer smo v sklenjeni obliki predstavili razvoj mestnih podob ter ur- banističnih in arhitekturnih značilnosti Kra- nja, Škofje Loke, Kamnika, Radovljice in Tržiča v času od sedemdesetih let prejšnjega do dvajsetih oziroma v izjemnih primerih tri- desetih let našega stoletja. V letih 1986 - 1989 smo pripravili tri razstave z obsežnimi katalo- gi, ki so bile dokaj enotno zasnovane in so obravnavale obdobje pred prvo svetovno voj- no, med obema vojnama in povojno obdobje na Gorenjskem. Pri tem nas je vodila pred- vsem želja, prikazati Gorenjsko v njeni krajin- ski in naselbinski podobi skupaj z življenjem ter delovanjem in umetnostnimi ter kulturni- mi prizadevanji njenih prebivalcev v posa- meznih obdobjih. Razstave in katalogi so bili rezultat skupnega dela kustosov za umet- nostno zgodovino (dr.Ceneta Avguština), zgo- dovino (Majde Žontar, Nade Holynski) in etnologijo (Anke Novak). Razstava Kranj, kakršnega ni več, je pred- stavljena na 26 panojih s 135 reprodukcijami fotografij in razglednic, popestrujejo pa jo tri značilne plastike in vitrina z razglednicami Kranja. Ob razstavi je izšel obsežen katalog na 74 straneh s 126 fotografijami. Strokovno so razstavo in katalog pripravili dr. Cene Avgu- štin, Majda Žontar in Nada Holynski, likovno je je oblikoval ing. arh. Matija Suhadolc. Z razstavo in katalogom smo želeli v prvi vrsti dokumentirati nekdanji Kranj in prika- zati, kako se je spreminjala podoba mesta v posameznih obdobjih, kako so izgledale ulice, trgi, predmestja, posamezne pomembnejše zgradbe, trgovine, vodnjaki, spomeniki, mo- stovi in drugo. Prijem nas je predvili dr. Cene Avguštin, Majda Žontar in Nada Holynski, li- kovno je je oblikoval ing. arh. Matija Suha- dolc. Z razstavo in katalogom smo želeli v prvi vrsti dokumentirati nekdanji Kranj in prika- zati, kako se je spreminjala podoba mesta v posameznih obdobjih, kako so izgledale ulice, trgi, predmestja, posamezne pomembnejše zgradbe, trgovine, vodnjaki, spomeniki, mo- stovi in drugo. Pri tem nas je predvsem zani- malo, kaj so določeni mestni predeli nekoč pomenili in kakšne dejavnosti so bile značilne zanje. Poudarek razstave je na urbanističnem in arhitekturnem razvoju mesta. Trudili smo se vključiti v razstavni prikaz tudi mestni utrip in vsakdanje življenje Kranjčanov, kar pa zaradi tematike razstave ni bilo vedno mo- goče. Posebej se nameravamo k tem vpraša- njem vrniti na eni prihodnjih razstav. Gospo- darski in z njim zvezani urbanistični in arhi- tekturni razvoj Kranja je v pretekli in današnji dobi povzročil številne spremembe v stari po- dobi mesta. Prikazati različne, za zgodovinski izgled mesta nemalokrat obžalovanja vredne posege in njihove posledice, je bil predvsem namen te razstave. Glavno vzpodbudo za razstavo nam je dala bogata muzejska zbirka fotografij in razgled- nic Kranja. V času, ko je razstava nastajala, smo jo dopolnili še z manjkajočim tovrstnim gradivom, ki so nam ga za preslikavo posodili tudi drugi muzeji, arhivi in knjižnice, številni zasebni zbiralci in stare kranjske družine, tako da se je naša zbirka povečala za nekaj sto foto- grafij. Za nekatere mestne predele je fotograf- skih pričevanj več, za druge manj, isto ugota- vljamo tudi za posamezna časovna obdobja. S fotografskim gradivom začenja razstava ob koncu šestdesetih let prejšnjega stoletja, torej v času, ko je bila fotografija že bolj razširjena. V zadnjih desetletjih 19. stoletja naletimo na vedute Kranja in poglede na posamezne mestne predele tudi že na razglednicah. Ker pa smo želeli mesto predstaviti tudi v starejših obdobjih, smo vključili v razstavni prikaz tudi nekatere najbolj značilne slikarske upodobi- tve Kranja že od srede 17. stoletja dalje. Števi- lo razglednic in fotografij z motivi Kranja se je povečalo zlasti v desetletju pred prvo svetov- no vojno, ko je v mestu poleg tedanjih poklic- nih fotografov Ivana Jagodica in od leta 1916 dalje ljubljanskega fotografa Štefana Rovška, delovala še vrsta dobrih fotografov amaterjev katerih fotografije nimajo veliko pričevalno vrednost. Del fotografske zapuščine Franca Holzchakerja, Matije Bradaška in dr. Mirka Crobatha se je ohranil in smo jo s pridom uporabili na razstavi. Razumljivo je, da so za- radi svoje starosti te fotografije najbolj zani- mive in pričevalne. Več fotografskih zapisov je iz časa med obema vojnama, v povojnem času pa smo v muzeju (zlasti od leta 1953) že sproti dokumentirali hitro spreminjajočo se 164 Kranj, predel ob današnji cesti JLA, Stošičevi in Vrtni ulici, fotografija iz dvajsetih let našega stoletja, fotograf Matiia Bradaška, Pogled na most čez Savo v Kranju, fotografija iz časa pred prvo svetovno vojno 165 podobo mesta. Žal pa tudi ob tej priložnosti ugotavljamo, da se je mnogo starejšega foto- grafskega gradiva izgubilo in se še izgublja in smo zato želeli z razstavo opozoriti na pomen tovrstne kulturne dediščine, ki je še kako po- membna za poznavanje preteklosti našega mesta. Prvi del razstave prikazuje enajst mestnih vedut z značilnimi pogledi na mesto z desnega brega Save, od srede 17. stoletja do druge sve- tovne vojne. Iz njih so dobro vidne spremem- be posameznih mestnih predelov in mestne arhitekture. Začenjamo z najstarejšo, najbolj nazorno in celovito Merianovo upodobitvijo Kranja iz leta 1649, kjer je bakrorezec detajl- no izrisal obrambno obzidje s stolpi in posa- mezne mestne predele. Sledita dve Valvasor- jevi grafiki iz istega stoletja. V 18. stoletju je Marko Layer upodobil sv. Florjana, ki gasi požar v kranjskem predmestju, iz leta 1800 je značilna upodobitev mesta na diplomi cehov- skega pomočnika. Slika Antona Hayneja iz leta 1844, sodi med znane upodobitve Kranja, na kateri je slikar podobo mesta ujel v širok kranjski okvir, kjer je ostalo mesto le še kom- pozicijska dominanta. V ospredju je tedaj še nepozidani breg ob desnem bregu Save, mestno obzidje je večji del že precej porušeno, obrambni stolpi so skoraj docela izginili. Samo dve leti mlajša je Wagnerjeva upodobi- tev mesta z lesenim mostom čez Savo in Maj- dičevim mlinom. Omenim naj še iz štirih de- lov sestavljeno fotografijo, ki sodi med najsta- rejše in fotografsko najbolj dognane upodobi- tve slovenskih mest in je nastala pred zgradit- vijo gorenjske železnice v letih 1869-1870. Razstavo nadaljujemo s prikazom . spre-, memb posameznih mestnih predelov, najprej v starem obzidanem delu mesta. Poudarek smo namenili Mestnemu trgu, kjer je bilo sre- dišče gospodarskega, političnega, kulturnega in verskega življenja v Kranju. Kljub števil- nim spremembam, ki so na razstavi dobro ilu- strirane, so ti mestni predeli v glavnem še ohranili prvotno podobo. Izven obzidanega predela mesta, v tako imenovanem Kokrškem predmestju, je bil pr- votno le kapucinski samostan s cerkvijo, zgra- jen v letih 1640 - 1644, stara poštna postaja iz leta 1770 (po kateri je dobila ime znana go- stilna in v času med obema vojnama hotel istega imena) ter od konca 18. stoletja poko- pališče na Malem kranjskem polju (danes Pre- šernov gaj), ko so prenehali pokopavati ob farni cerkvi. Ob koncu prejšnjega in v začetku našega stoletja so začeli počasi pozidavati ob- močje današnje Koroške ceste in severnih mestnih predelov (med prvimi je zraslo poslo- pje kranjske gimnazije), kjer se je v novejšem času začelo razvijati novo mestno središče. Po drugi svetovni vojni se je mesto intenzivno ši- rilo na to območje. Zato so porušili številne dotedanje objekte, za katere se nam je zdelo vredno, da jih na razstavi dokumentiramo, zlasti še, ker smo razpolagali s številnim foto- grafskim, gradivom. V posebnem poglavju predstavljamo na raz- stavi spremembe na Jelenovem klancu in v Savskem predmestju, kjer je zlasti po prvi sve- tovni vojni zrasla kranjska industrija. Razsta- vo zaključujemo s kronološkim prikazom gradnje mostov čez Savo. Velik obisk razstave, ki bo odprta do konca meseca septembra, kaže zanimanje Kranjča- nov za spreminjajočo se podobo mesta. 166