iz pedagoške prakse PREMOG V JUGOSLAVIJI. PISNA PRIPRAVA ZA UČNO ENOTO v X v v XX Marija Kosak , Jelka Simčič Pri časovno omejenih možnostih in zahtevnih vzgojnoizobraževalnih smotrih si nikakor ne moremo privoščiti nepripravljenih, nedomiselnih učnih ur, kar dajo slutiti nekatere površne, močno poenostavljene pisne priprave. Pisna priprava naj bi prikazala pomembnejše aktivnosti učitelja in aktivnosti učencev, oziroma takoimenovano učno strategijo v temeljnih etapah učnega procesa. Tako zasnova- na pisna priprava je zahtevna in terja od učitelja poglobljeno proučitev vzgojno- izobraževalnih smotrov, učnih vsebin, dobro poznavanje razredne pripravljeno- sti za določene oblike pouka in metode. Med nekaj vzorci za pisno pripravo je tudi ta. Na podlagi te je potekala učna ura v 8.razredu pri pouku zemljepisa Jugoslavije. Oblikovanje dispozicije in ponavljanje sta pokazala, da so bile eta- pe pravilno zasnovane. Razred: 8 Učna tema: Energija in njen pomen Učna enota: Premog v Jugoslaviji Vzgojnoizobraževalni smotri učne enote: učene i - naštejejo vrste premoga in opredelijo njihovo pomembnost v gospodarstvu, - pokažejo na zemljevidu pomembnejša nahajališča, - navedejo težave, s katerimi se srečuje naše gospodarstvo pri oskrbi s premo- gom, - analizirajo podatke o proizvodnji premoga, - zberejo poročila iz časopisov in revij o delu rudarjev, njihovih dosežkih in težavah. Didaktična oblika: skupinsko delo Metode: razgovor samostojno delo Dipl. geog., prof. višje šole, Pedagoška akademija, 61000 Ljubljana, Alendejeva xx v w v Dipl. geogr., osnovna šola Rihard Jakopič, 61000 Ljubljana, Derčeva 1, glej iz- vleček na koncu Obzornika 14 Učni pripomočki: - zemljevid Jugoslavije, - prosojnica: Premog v Jugoslaviji, - dnevno časopisje, - glasila rudnikov - premogovnikov, - statistični koledarček. Didaktične komponente: uvajanje, samostojno delo učencev, ponavljanje. Izvedba učne ure Učna strategija Etape Učitelj Ucenec Metode Viri 1. 2. Prebere tekst iz časo- pisa "Strategija ener- getskega razvoja". Razgovor o vsebini odstavka, o vsakdanji problematiki pri oskrbi s premogom. Napoved: Kakšne mož- nosti nam nudi premog, boste spoznali s po- močjo učbenika, zemlje vida, tekstov in stat. koledarčka. Delali boste v skupinah, čas: 20 min. Dodatna navodila na za- htevo skupin Povedo, kako razumejo to problematiko. Navedejo lastna opažanja pri oskrbi s premo- gom . Uporaba tek- sta Razgovor Delo (pri- loga) Vodi poročanje skupin in oblikovanje tabelske slike. Prebero iz učbe- nika o premogu. Poiščejo odgovore na vprašanja v časopisnih in re- vi jskih člankih. Analizirajo pro- sojnico Poiščejo podatke in jih primerjajoč Oblikujejo odgovore. Poročajo o svojih ugotovitvah. Sodelujejo pri oblikovanju. Napišejo tabelsko sliko. Delo s tek- stom Učbenik Članki Prosojnica Koledarček 15 Etape Učitelj Učenec Metode Viri Projecirajo pro- sojnico. Pokažejo na zem- ljevidu pomembna območja. Opišejo delo ru- darja, navedejo težave pri izko- Demonstri- ranje Delo s karto Poročila v glasilih pu premoga. 3. Vodi razgovor pri ponavljanju Uporabijo znanje o nahajališčih in vrstah premogov. Ugotavljajo teža- ve pri oskrbi. Razgovor Naloge 1. Ugotovite, katere vrste premoga imamo v Jugoslaviji! Navedite, kdo so glavni potrošniki premoga! Uporabite učbenik! 2 . Poiščite na zemljevidu, kje so najpomembnejša nahajališča črnega, rjavega premoga in lignita v Jugoslaviji! Ugotovite, kje so največje toplotne elektrarne! (Uporabite učbenik in zemlje- vid) 3. Proučite prosojnico! ' Ugotovite, kje so navedeni kraji na splošnem zemljevidu. Pripravite se za razlago učencem! 4. Analizirajte podatke o proizvodnji (o izkopu) premoga pri nas! Ugotovitve primerjajte s podatki v učbeniku! Kaj ugotavljate? (Stat. kol.) 5 . Proučite iz poročil glasil premogovnikov s kakšnimi težavami se srečujejo rudarji v rudnikih! * Opišite delo rudarja (poklic, izobraževanje, delovne pogoje idr.) 6 . S pomočjo člankov iz dnevnega časopisja opišite, kako vpliva uporaba premo- ga na okolje. S primerom trboveljske TE navedite prizadevanja za zdravo okolje! Ali jim je to uspelo? Navedite primere iz vaše okolice! Dispozicija: V naši državi imamo največ lignita. Največ premoga uporabijo za proizvodnjo elektrike v toplotnih elektrarnah. Veliko premoga uporabi industri-t ja. Glavna nahajališča so v Bosni, Srbiji ob Kolubari, na Kosovem. Pri nas v Sloveniji je pomemben Zasavski revir in nahajališče pri Velenju. Potrošniki premoga so močni onesnaževalci okolja. Učenci so pri poročanju in ponavljanju pokazali, da so osvojili osnovna znanja o vrstah in nahajališčih premoga, da se orientirajo na gospodarski karti (prosoj- fiica) in da znajo svoje ugotovitve podkrepiti z dokumentacijo (časopis, revije, 16 statistični koledarček). V prvi fazi učitelj z nakazovanjem problema vzbudi pri učencih zanimanje, pred- stavi smotre ter daje navodila. Učenci sprejemajo izhodišča in navodila za delo, se pripravijo in iščejo dopolnitve navodil. V drugi fazi je osvajanje učne snovi. V tem primeru gre za samostojno delo. Pri izbranih naloaah učitelj vodi učence k aktivnemu sprejemanju informacij, sami pa analizirajo in ugotavljajo značilnosti. Pri poročanju skupin se razrešu- jejo nerazčiščeni problemi, vprašanja odnosov med proizvodnjo in potrošnjo. Izvedejo posplošitve in oblikujejo skupaj z učiteljem dispozicijo (tabla). Tretja faza omogoča poglabljanje pridobljenega znanja. Splošna karta, ki jo učenci uporabljajo pri vsaki uri, in grafoskopska prosojnica se dopolnjujeta tako, da učenci odkrivajo povezavo med nahaiališči in nastankom našega reliefa (upo- raba znanja o geološki preteklosti) , med izkopom premoga in potrošnjo in morda nakažejo razmerje med energetskimi viri in industrijo, kar je naslednja učna tema. V i r: Tomič: Pisna priprava za učno enoto (Tipkopis PA Ljubljana) Simčič: Pisna priprava za učno enoto Premog v Jugoslaviji 17