ENAKE MOŽNOSTI ŽENSK IN MOŠKIH - SLOVENSKA REALNOST Najpogostejši argument, zakaj da Slovenija ne po- trebuje posebnega zakona, ki bi urejal načelo enakosti spolov, je, da je načelo enakosti žensk in moških zagotovljeno že z ustavo. Čeprav je tako in čeprav je Slovenija podpisnica številnih medna- rodnih dokumentov - najpomembnejša med njimi je konvencija o odpravi vseh oblik diskriminacije žensk -, je praksa pokazala, da to ni dovolj. Poka- zalo se je, da zakoni, napisani na spolno nevtralen način, še ne zagotavljajo odsotnosti diskriminacije na podlagi spola in enakovredne ekonomske, po- litične in družbene udeležbe obeh spolov. Če bežno preletimo samo nekatere statistične podatke o položaju žensk in moških v Sloveniji, lahko ugotovimo, da obstajajo občutne razlike. Čeprav so ženske več kakor polovica prebival- stva, je zastopanost v organih odločanja - torej tam, kjer se oblikujejo politike delovanja - nizka. V Sloveniji tako še nismo imeli predsednice drža- ve, predsednice vlade ali predsednice državnega zbora. Med 90 poslanskimi mesti jih ženske v tem sklicu parlamenta zasedajo 12 ( 13,3%). Povprečje v državah članicah Evropske Unije je 24%. Ženske so nezadostno zastopane tudi na lokalni ravni - leta 1998 je bilo izvoljenih 8 (4,2%) županj in 11,7% mestnih in občinskih svetnic. V sodni veji oblasti je delež sodnic v povprečju višji od deleža sodnikov (66,3% žensk). Vendar so ženske na mestih predsednice sodišča le na okrožnih, okrajnih in delovnih in socialnih sodi- ščih, medtem ko jih na vrhovnem ali višjem delov- nem in socialnem ni. Pogled v gospodarstvo pokaže, da leta 2001 med 48 največjimi gospodarskimi družbami ni bilo niti ene predsednice uprave. Med članicami uprave jih je bilo 12,8%. Brezposelnost žensk (7,6%) je višja od brezpo- selnosti moških (7,2%) in počasi narašča. Najbolj zaskrbljujoče je, da je bilo v drugem četrdetju leta 1999 v starostni skupini 20-24 let 17,2% žensk. Med brezposelnimi mladimi, ki imajo fakultetno izobrazbo, 67,5% žensk. Tudi ko govorimo o plačah žensk in moških, vidimo, da so ženske v letu 1999 v povprečju za- služile 8,4% manj kot moški. Najvišja je razlika med visoko kvalificiranimi osebami (20,4%). Raz- like med plačami žensk in moških lahko pojasni- mo s tem, da delajo ženske v večji meri na slabše vrednotenih delovnih mestih in v organizacijah, kjer so plače slabše, čeprav gre za enake poklice, ter da so plače v panogah, kjer med zaposlenimi prevladujejo ženske, slabše. Na področju izobraževanja je opazna izrazita spolna segregacija šolskih (študijskih) smeri, ko gre za prevlado žensk oziroma moških na določe- nih usmeritvah (žensk na družboslovnih in huma- nističnih smereh, moških na tehniških, računal- niških smereh, v političnih vedah in diplomaciji). Posledica tega je tudi poklicna segregacija. Tako se ženske koncentrirajo v nekaterih dejavnostih in poklicih, ki so slabše vrednoteni, manj iskani na trgu dela in slabše plačani. Čeprav je med diplomanti in diplomantkami delež žensk višji - leta 1999 jih je bilo 58,8% -, na podiplomski stopnji delež žensk upade. Leta 1999 je bilo magister in specialistk 48,4%, doktoric znanosti pa 39,6%. Raziskave poudar- jajo, da je med razlogi za nižji delež žensk na tej ravni izobraževanja predvsem to, da ženske v tem obdobju prevzemajo skrb za ustvarjanje družine. Na področju družinskega življenja je opazno naraščanje enostarševskih družin (nekaj manj kot 20%). Več kakor 90% enostarševskih družin so materinske enostarševske družine, ki so v primer- javi z drugimi tipi družin ekonomsko in socialno deprivilegirane. Kljub visokemu deležu zaposlenosti žensk v Sloveniji je delitev dela med partnerjema izrazito neugodna. Raziskave kažejo, da moški namenjajo gospodinjskemu delu povprečno 7 ur, ženske pa 25,8 ur tedensko. Veliko večino nege in skrbi za otroke, ostarele, bolne in ljudi z motnjami v te- lesnem in duševnem razvoju opravijo ženske z neformalnim družinskim delom. Usklajevanje 331 REFLEKSIJE IZ PRAKSE družinskih in poklicnih dejavnosti staršev je eden najpomembnejših pogojev za uveljavitev enakih možnosti spolov. Analize in primerjalne študije kažejo, da je treba v ta namen zagotoviti kakovost- no in s potrebami staršev usklajeno otroško var- stvo, prožnejše oblike zaposlitve in delovnega časa za starše in ugodno ureditev starševskega dopusta, predvsem tako, ki bo spodbujala delitev obvez- nosti med oba starša. Podatki namreč kažejo, da je leta 2000 starševski dopust uporabilo manj kakor odstotek očetov (0,96%). Tudi na področju nasilja nad ženskami mo- ramo žal ugotoviti, da je položaj slab, saj narašča tako število kaznivih dejanj zoper življenje in telo, katerih žrtve so ženske (umori, posebno hude, hude in lahke telesne poškodbe, ogrožanje z ne- varnim orodjem), kakor tudi število kaznivih de- janj ogrožanja človekovih pravic in svoboščin in delež žensk, žrtev teh dejanj (ogrožanje varnosti, grdo ravnanje), število kaznivih dejanj, zoper spol- no nedotakljivost in število žensk, žrtev teh dejanj (posilstvo, spolno nasilje, kršitev spolne nedotak- ljivosti z zlorabo položaja), kakor tudi število kaz- nivega dejanja nasilništva in delež žensk, žrtev tega dejanja (60,1% leta 2001). Zakon o enakih možnostih žensk in moških je usmerjen k trajnostnemu razvoju družbe, ki bo uporabljala in upoštevala znanja, veščine in sposobnosti tako žensk kot moških. Je splošen za- kon, ki določa skupne smernice oziroma temelje, ki bodo vodilo za zakonodajo na posameznih po- dročjih. Posega na področja življenja, ki so po- membna z vidika enakih možnosti, posebej pa omenja samo nekatera - npr. politično, ekonom- sko, socialno področje in področje vzgoje in izo- braževanja. Sprememb ni mogoče doseči čez noč, zato za- kon opredeljuje ukrepe, s katerimi jih bo mogoče doseči postopoma. Zakon predvideva več vrst ukrepov: • splošni so opredeljeni v zakonih in političnih dokumentih (npr. novi zakon o delovnih razmer- jih, ki prepoveduje diskriminacijo pri zaposlo- vanju, v času trajanja delovnega razmerja in v zvezi s prenehanjem pogodbe ...); • posebni začasni ukrepi so namenjeni ustvar- janju enakih možnosti in spodbujanju enakosti spolov na tistih področjih, kjer sta spola neuravno- teženo zastopana (manj kot 40% enega spola) ali pa sta v neenakem položaju (npr. netipične oblike zaposlovanja, kot je delo za določen čas, ki je pogostejše pri ženskah); • pozitivni ukrepi dajejo prednost osebam tistega spola, ki so zastopane v manjšem številu ali so v neenakem položaju (prednost pri zaposli- tvi, napredovanju, vpisu na fakulteto), ob sicer enakih merilih in pogojih; • spodbujevalni ukrepi dajejo posebne ugod- nosti ali spodbude, prav tako z namenom odprav- ljanja neuravnotežene zastopanosti in neenakega položaja (posebna izobraževanja za osebe enega spola, spodbujanje ženskega podjetništva) • programski ukrepi: v obliki osveščevalnih akcij ali v obliki posebnih akcijskih načrtov za spodbujanje in ustvarjanje enakih možnosti. Pomembna naloga, ki jo zakon nalaga vladne- mu uradu za enake možnosti, je priprava poseb- nega nacionalnega programa za enake možnosti žensk in moških. Pri tem bo urad poiskal pomoč ministrstev, lokalnih skupnosti, socialnih partner- jev, nevladnih organizacij in drugih organizacij civilne družbe in posameznih strokovnjakinj in strokovnjakov. Nacionalni program bo določil temeljno politiko enakih možnosti in opredelil posamezne cilje in ukrepe za njihovo dosego na različnih področjih. Da to ne bi ostale zgolj ne- uresničene programske usmeritve, zakon natan- čno določa, da se vsaki dve leti pripravi periodični načrt. O njegovi izvedbi vlada poroča državnemu zboru. Da bo zakon o enakih možnostih žensk in mo- ških zares zaživel tudi v praksi, bo v pomoč tudi zagovornica oziroma zagovornik enakih možnosd žensk in moških. S tem se pristojnosti vladnega urada za enake možnosti razširijo na obravnavo posameznih primerov morebitne diskriminacije oziroma neenakega obravnavanja. Zagovornica ali zagovornik bo na pobudo oškodovanca (ali dru- gih) obravnaval/a primer in izdal/a pisno mnenje, ali je bila oseba zaradi spola neenako obravna- vana. Mnenje bo neobvezujoče, vendar prakse drugih držav, kjer poznajo institut zagovornika, kažejo, da sodišča v veliki večini primerov raz- sodijo v skladu s podanim mnenjem zagovornice ali zagovornika enakih možnosti žensk in moških. Vsekakor bosta imeli obe vpleteni strani pred ob- ravnavo primera, med njo in po njej na voljo vse postopke, ki jih zagotavlja druga zakonodaja. Obravnava primerov je namenjena zlasti odkri- vanju primerov neenakega obravnavanja spolov in s tem prepoznavnosti tega problema in podro- čja enakih možnosti spolov v širši javnosti. Vse to pomeni tudi večjo ozaveščenost in poznavanje pravic na tem področju. Mnogo ljudi se namreč v 332 ENAKE MOŽNOSTI ŽENSK IN MOŠKIH - SLOVENSKA REALNOST konkretnih primerih ne zaveda, da so bili zaradi spola prikrajšani oziroma postavljeni v neenak položaj. Sonja Robnik 333