KATOlaIŠK CKRKVEN LIST. »Danica« izhaja vsak petek na celi poli in veljA po pošti za celo leto 7 kron, za pol leta 3 krone 60 vinarjev, za četrt leta 2 kroni. V tiskarni sprejemana za celo leto6 kron, za */» leta 3 krone, za »/« leta 1 krono 60 vin., ako bi bil petek praznik, izide »Danica« dan poprej. Tečaj LIV. v Ljubljani, 26. julija 1901. List 30. Bog povrnil (Prosto poslovenjeno). K prelepi cerkvi Glacerski, K Marijni sliki milostni — Glej! trume vrč proseče Iskat si zdravja, sreče. Iz cerkve pa med množico Prikaže se na ulico Pobožna stara žt^a, Bolehna, zapuščena. Iskreno tam molila je, Lepo, lepo prosila je: »Marija, ljuba Mati, O daj mi pomagati!" Bridkost obhaja ubožico, Ko gleda v prazno torbico, K mesarju sklene iti, Mesd kosa prositi. Zastonj, zastonj! se trudiš ti, Ubožica, vsaj mari ni Mesaiju za uboge, Čuteč ni za nadloge. Zaljubljen je v sveta blago, Denar on ceni le sam<5, Prošnje, beseda mila Ne bo ga omečila. „Moj Bog zapustil me ne bo," D6 ubožica in gre srčno, K mesarju s košarico, In stopi mu v mesnico. „„Za take kupce ni mi mar,"" Od daleč vpije ji mesar; „„Jaz ljubim le plačnike, In krone, srebernike!"" „„Zastonj se tu nič ne dobi,"" Ošabnež dalje govori; Z navskrižnima rokama Stoji ti tu brez srama. »Zastonj i jaz ne prosim Vas-, Odvrne ubožica na glas. »Bog vrni vam stotero! To plača je čez mero." „rHa!aw se zasmeja na porčg, »BXo glejmo; — kar »Povrni BogB Tvoj tehtal tu bo v skledi, Vse tvoje bo, to vedi! —ttU Napiše hitro na papir: „Povrni Bog" potem bo mir, — List vrže v skledo — čudno! — Prevesi se nemudno. Ko z listkom skleda k tlam teži, Visoko druga odleti. Prestrašen mojster gleda, Zastane mu beseda. — Smuk! v drugo skledo kos mesa Naj z listkom v prvi se kosa, — Brezgibna ti ostane, In tehtnica ne gane. Prilaga hitro tretji kos, Ne zibne tehtnici se os. — De ubožica s solzami: »Glej čuda! Bog je z nami!" »Povrni Bog" - ta je težak, Za kosom kos strmeč možak Na tehtnico poklada, A mine ga vsa nada. Že vse meso je gor nadjal, »Povrni Bog" ne gre od tal, To je spoznal prisiljen Mesar, doslej brezsmiljen. Ves ginjen ubožici nudi, Kolikor si mesa želi. — In ,. božje povračilo*4 Postane mu bolj milo. Iz srca, ves izpreraenjen Zakliče: „„Bodi Bog češčen! Da dal si mi spoznati. Se vbozih smiljevati.""4 * * ♦ K prelepi cerkvi Glacerski, K Marijni sliki milostni (ilej trume vr6 moleče Si prosit zdravja, sreče. Kdo bolje kot Marija ti! Bi vedel, kake vrednosti •le rčk: rBog ti povrni*4, Kak blagor neprezrni. Bog vrača z večno ti častjo. Ko Sina ljubega voljno Tje v smrt, o Mati mila! Za nas si kdaj darila. Omeči milostna Gospa! Vse, ki so trdega sn a Do ubozega trpina. In prosi zanje Sina. Delilka milosti, dobrot. Kraljica. Mati vseh sirot, Izprosi nam, da srečno V življenje gremo večno. ll-idofinr Silvester. Cerkev Božja — gorčično zrno: cerkev Božja — kvas. Cerkev Božja — gorčično zrno. .Jezus je povedal množicam to priliko: „Ne-bes ko kraljestvo je podobno gorčič-nemu zrnu, katero je človek vzel in na svojo njivo vsejal. To je sicer najmanjše izmed vseh semen; kadar pa zraste, je veče, kakor vsa zelišča in je drevo, tako da ptice izpod neba pridejo in prebivajo na njegovih vejah". Drugo priliko jim je govoril: »Nebeško kraljestvo je podobno kvasu, kateri je vzela žena in vmesila med tri polovnjake moke. da se je vse skvasilo." S temi besedami napoveduje Jezus Krist čudovito rast in razširjenje svoje cerkve po vsi zemlji, opisuje pa tudi čudno spremembo, ki se bo po njegovi veri vršila v posameznih ljudeh, v narodih in sploh v človeški družbi. V gorčičnem zrnicu svete cerkve tiči višja kot pozemeljska moč. Ta moč zaganja natihoma sicer toda z neustavljivo silo svojo nebeško korenino v zemljo narodov in časov in poganja svoje veje, cvetje in sadove v nebeške višave. In če vprašuješ: Katera je ta moč, ti odvrnem, da je to moč Odrešenikova, moč samega Boga Človeka. Zakaj cerkev ni nič druzega, nego odrešilni Bog in Izveličar Jezus Krist, ki s sv. Duhom nadaljuje poveličevanje Božje in odrešenje človeškega rodu v človeškem rodu. Karkoli tedaj cerkev uči, karkoli deli, je od Boga. Karkoli naroči, stori, blagoslovi, storjeno je od B»ga. V svojem začetku in koncu vse veličast-nejša od vsega posvetnega, časnega in kakor „steber in podlaga vse resnice.'4 (I. Tim. 3. 15.) Cerkev dalje stopa sredi sovražnih moči, teme, laži, hudobije in smrti, neprenehoma opravljaje dela Božja milost deleč, svet sodeč ali pa vspre-jemajoč ga v senco, v svoj mir. (Mat. 13, 31.) In zares majhna je bila cerkev Božja za Krista. Po besedah sv. Pavla je znašalo število Kristovih učencev kakih 500 (I. Kor. 15. 6.). Ko je sv. Peter na binkoštni praznik pridigoval zbrani množici, p r i d r u-žilose je isti dan cerkvi božji okoli 3 000 duš (Dej. apost. 2, 41.). Apostoli so se po naročilu Kristovem podali križem sveta, če poprej ne, gotovo 1. 45, prižigat luč sv. vere narodom, ki so sedeli v temi in v smrtni senci. Po vsej zemlji je izšel njih glas in do pokrajiu zemlje njih besede. Tako se je sv. Tomo podal na izhod v Indijo, sv. Jakob je krenil na za-hodnjo stran proti Španski, sv. Matej je prodrl na jug v vročo Etijopijo, sv. Andrej pa si je izvolil narode na severu, to je v Scitiji, na severnih obalih črnega morja: sv. Jernej je na južnih obalih istega morja, v Armeniji oznanoval sv. evangelij. Sv. Pavel pa, ki je bil vešč sv. pisma stare zaveze in strokovnjak v modroslovju, je učil Jude in pogane Kristov nauk, ter je prehodil Judejo in dežele ob sredozemskem morju. Oznanoval je olikanim Grkom in zmagoslavnim ter svet vladajočim Rimljanom Krista križanega kakor pravi v 1. pismu do Kor»nčanom (1, 22 do 24.): „Judje namreč znamenj hočejo in Grki modrosti iščejo. Mi pa oznanujemo Krista križanega, ki je Judom pohujšanje, narodom pa ne-spamet, poklicanim Judom in Grkom Krista, kakor Božjo moč in Božjo modrost". A čedalje močnejši je prihajal sv. Pavel in je zavračeval Jude, kateri so prebivali v Damasku, ker je trdil, da je ta Krist. „In apostoli so šli in so učili povsod, in Gospod je delal z njimi in je besedo potrdnval s čudeži, kateri so se potem godili" (Mark. IG. 20). Narodi, zlasti priprosti narodi so radostni sprejeli oznanovalce miru ter pazljivo poslušali Kristove poslance in nanust-nike in se dali krstiti. In koliko so prestali apostoli oznanjevaje sv. evangelij po širnem svetu? Poslušajmo kaj pravi sv. Pavel o sebi v II. listu do Korinčanov (11, 19—331: „Bil sem v mnogih nadlogah, v ranah čez mero, velikokrat v smrtnih nevarnostih. Od Judov sem petkrat po 40 eno manj prejel, trikrat sem bil s šibami tepen, enkrat kamenjan, trikrat sem se z barko potopil, noč in dan sem bil v globočini morja; velikokrat na potib, v nevarnostih na vodah, med razbojniki, med vojaki, med never-niki, v mestu, v samoti, na morju, celo med lažnjivimi brati; v trudu in revi, v mnogem čuvanju, v lakoti in žeji, v pogostnih postih, v mrazu in nagoti " In to, kar je prestal sv. Pavel, prestali so skoraj vsi apostoli v življenju. S svojo krvjo pa so v smrti zapečatili vero Kri-stovo. Trpeli so veMko, a videli so tudi sad svojega trpljenja. Konec 1. veka se je štelo že pol milijona kristijanov po vseh delih sveta. Spolnilo se jo nad apostoli, kar pravi kralj David v 125. psalmu 5. in t>. vrsti: „Kateri sejejo s solzami, žanjejo z veselitm. H< dijo in jokajo, kateri svoje seme sejejo: pridejo pa z veseljem ter nesejo svoje snope.tf In koliko je bilo zaprek krščanstvu? Dvignili so se zoper cerkev krivoverci (Gnostici). ki so hoteli kršiti čistost vere Kristove. V obrambo sv. vere je sv. Janez spisal evangelij. Znano je, kako srdito so Judje preganjali apostole in kristijane ter bičali, zapirali in morili oznanovalce sv. vere. Kako so se pač pogani norčevali iz vere Kristove, ki jim je bila nespamet. Kako Ijuto so poganski oblastniki zasledovali kristijane, pro-ganjali, je mučili, morili, vse to nam opisuje natančno cerkvena zgodovina. Vrh tega krščanska vera ni prilagodna človeškim strastem ter tirja mnogo samozatajevanja. Ce vse to pomislimo, čuditi se je naglemu razširjenju sv. vere. To pa se je zgodilo, ker je bila božjega izvira, ker ji je milost Božja pot gladila v človeška si ca. V drugem veku ali stoletju je gorčično zrno sv. katol. cerkve globokeje zasadilo svoje korenine v zemljo ter širilo svoje veje po raznih deželah, n. pr. po severni Afriki in južni Galiji. Preganjali so jo rimski cesarji in braniti se ji je bilo zoper napade krivo ver cev Gno-stikov, ki so si hoteli krščansko vero po svojem prikrojiti. Sploh pa so bili Gnostiki slični prosvitljevalcem 18. veka. Sv. Irenej, škof Lionski in mučenik, se jim je v bran postavil ter razdejal njihov zistem. Konec 2. veka so šteli dva milijona kristijanov. Tudi v 3. veku so rimski e*esarji preganjali kristijane ter so hoteli zatreti sv. cerkev. V tej dobi se šteje pet preganjanj. Leta 270. se je pojavila k r i v o v e r a M a n i h e j c e v. Tedaj je bilo v rimskem cesarstvu okol 120 milijonov ljudi in število kristijanov je v 3. veku narastlo na pet milijonov. V začetku 4. veka je cesar K o n š t a n t i n po zmagi nad svojimi nasprotniki oprostil sv. cerkev okov in spon, v katerih je tičala za poganskih rimskih cesarjev ter je krščansko vero proglasil za državno vero. Božja služba se je posihmal javno obhajala. A v drugi polovici je cesar J lilija n, odpadnik, kruto preganjal kristijane, hoteč vero krščansko zatreti. Vrh tega sc je pojavila A r i j e v a in P e 1 a g i j e v a k r i v o v e r a, ki ste hoteli pravo pokaziti. Pod drevesom sv. cerkve, ki je vzrastlo iz gorčičnega zrna, pa se je konec 4. veka bralo 1 0 milijonov ljudi, ki so izpovedali sv. vero K ris to v o. Imenitne dogodbe pa so sc vršile tekom 5. veka. ki so zelo svetu spremen le politično lice. Leta 47rki: še celo posebno dvorišče so jim pripravili, kjer naj bi navzočevali judovski službi Božji. Kri-stova vera pa je podrla zid, ki je ločil narode ter je je zjednačila in zedinila v edinosti Kristove cerkve. Sv. Pavel pravi (Rim. 1, 16 in Gal. 3, 28): „Zakaj ne sramujem se evangelija; Božja moč je namreč v izveličanje vsakemu, kateri veruje, najprej Judu in tedaj tudi Grku (paganom)." — rVsi namreč ste otroci Božji po veri, katera je v Kristu Jezusu. Zakaj, kateri koli ste v Kristu krščeni, oblekli ste Krista. Tukaj ni Jud, ne Grk, (tu ni razločka med Judom in paganom), ni suženj, ne prost: ni možak, ne ženska. Zakaj vi ste eno v Kristu Jezusu". — A zdaj zopet opažamo stremljenje novodobnih paganov, ki hočejo narod nad narod stavit , enemu prisvajati vodstvo ali prvenstvo, drugemu podložnost. (Tako je ohol vo-dija nemške stranke povikševal Nemce, Slovence pa zval „mindenverthig — manjvreden" narod). Župnik Alojzij Kumwer. (Konec prihodnjič.) Katoliški misijoni. (Težave v misijonskem delu.) S kakimi težavami se je boriti misijonarjem po mestih, pripoveduje nam goreči o. Marie. kateri deluje po nekaterih japanskih mestih. Tako-Ie piše: Kf*r so poslušalci večinoma priprostih stanov, razumeva se po sebi, da mora misijonar razkladati vzvišene resnice sv. vere na kolikor mogoče priprost način. Prigodi se pa tu in tam. da zaide med poslušalce kak omikan meščan in tako priprosto otročje govorjenje niti ne všečnje. Tako se je naključilo, da je našega misijonarja poslušal meščan, ki se je čutil seveda povzdig-njenega nad priprosto množico. Komaj je končal svoj govor, začne kaj samozavestno govoriti o mod rosi o vj a. Misijonar ga posluša precej časa, ko pa vidi, da ima pred seboj pravega skaza-modrijana, mu reče: .Vi ste gotovo študirali največjega krščanskega modrijana sv. Toma Akvinca." .Da/ Jn sv. Anzelma?u „Tudi!-Potem vam je gotovo znana filozofija modroslovca Trompeta. (Bil je to znani strežaj Gambettov, ki je pripravljal jedila, ki so ga razglasila tako na široko). — „Seveda, znano mi je jako dobro!" — Bilo je dovolj. Misijonar razjasni stvar poslušalcem, in ti za- ženo glasen smeh in modrijan jo je osramočen popihal s prizorišča. Drugo pot je zopet razlagal mali množici mož nauke sv. vere. Ti so ga na videz že prej dolgo časa z zanimanjem poslušali. Slednjič misli, da so popolnoma pridobljeni. Zato je vpraša, če morda želijo postati kristijani. »Da oče, hvala ti za pouk, tvoja vera je zares lepa. jedino prava. Toda govori pa preveč naravnost, če bi mi hoteli izpolnovati deset božjih zapovedi, kako bi bilo pa potem z našo kupčijo!" Že iz tega je razvidno, da na bogato žetev po mestih niti misliti ni. Delo počasi napreduje. O. Marie je imel po mestih spreobrnjencev: 1891/92 — 164, 1892,93 — 170, 1893/91 — 144 i. dr. Seveda, da se dosti bolje ni menda godilo po kupčijskih mestih Italije in Grške prvim krščanskim misijonarjem: apostolom. Vsaj tako bi smeli sklepati iz sv. Pavla samega. L P. cerkev, izvršil je blagoslovljenje veleč. o. g. Angelik Hribar iz Ljubljane. Potem je stopil na prižnico ter z ginljivo, v srce segajočo besedo razložil pobožnost sv. križevega pota. Opisal nam je tudi, kar smo še posebno pazno poslušali, križevi pot v Jeruzalemu, po katerem je nesel sam naš Izveličar težki križ od Pi-latove hiše na goro Kalvarijo in katerega je g. govornik tudi osebno obhodil. Po pridigi je bila slovesni sv. maša z azistenco. Daroval jo je veleč. g. Ivan Lavrenčič, dekan v Šmartnem, ter nam tudi blagoslovil podobo župnijskega patrona, sv. Nikolaja. Obema ve!eč. gospodoma izrekam tem potom v imenu vseh župljanov najprisrčnejšo zahvalo, kakor tudi vsem drugim gospodom, ki so pripomogli, da se je slovesnost tako lepo izvršila. Gotovo bo ostal v spominju ta prelepi praznik vsakem a, kdor je bil navzoč, posebno pa domačim Jančarjem. Bog ohrani bogoljubnost in pobožnost slovenskega naroda! Župnik Ivan Dobnikar. Razgled po domovini Z Janeč. Odkar so se naši očetje odpovedali pa-ganstvu in stopili v sv. katoliško cerkev, je bogoljubnost in pobožnost ena naj prvih lastnosti naroda sh -venskega. Ozrimo se le nekoliko po slovenskih gričih in ravninah, tu vidimo neštevilno lepih cerkva, vzemimo v roke liste, v katerih še nam opisujejo razne cerkvene slovesnosti, ali ne priča vse to, da duh krščanstva tudi dandanašnji še vedno živo klije? Temu v dokaz namenil sem še tudi jaz napisati par vrstic. Tukajšnji župljani, akoravno v pravem pomenu besede v potu svojega obraza služijo vsakdanji kiuh, vendar za olepšavo svoje cerkve prav veliko store, in kar je posebne hvale vredno, vse prostovoljno. Prav je tako, saj kar se da za božjo čast, zavrženo ni. Ne bom našteval tu raznih reči, katere so se napravile v tukajšnji cerkvi v teku nekolikih let. tudi ne bom opisaval raznih cerkvenih slovesnosti, katere so se obhajale, omenim naj samo blagoslovljenja novega križevega pota, tako lepega, da bi bil kras vsaki mestni cerkvi. Narejen je namreč natanko po vzorcu šenklav-škega križevega pota v Ljubljani. Slovesno blagoslovljenje se je vršilo dne 30. junija t. 1. Daleč na okrog je oznanjal to slovesnost velikanski kres, katerega so žgali na predvečer tukajšnji fantje. Tej noči je sledil za Janško župo v resnici srečen in vesel dan. Sešla se je na tem visokem griču tolika množica pobožnega ljudstva in vršilo se je vse tako veličastno in slovesno, da najstarejši Jančar kaj takega ne pomni. Med veselim zvonjenjem se je pričela ob 9. uri procesija z novim križevim potom. Pot, po kateri se je pomikala procesija, je bila vsa okrašena z mlaji, venci in zastavami. Štirinajstere podobe križevega pota, pred katerimi je šlo nad sto mladeničev in deklet s prižganimi svečami, je nosilo 28 fantov. To je bilo res nekaj veličastnega. Rekel mi je ptujec, kateri se je tudi vdeležil procesije, da so mu od veselja silile solze v oči, ko je videl toUko krepkih fantov, na katerih prsih so se svetile zaslužne cesarske svetinje, stopati tako ponosno in s svetim spoštovanjem s križnepot-nimi podobami v rokah. Ko se je vrnila procesija v I. Bratovske zadeve molitvenega apostolstva. (Spis potrdili in blagoslovili sv. Oče.) a) Glavni namen za mesec julij 1901. Duh krščanske pokornosti, b)Po8ebni nameni. 26.) Sv. An*. Slovenske matere. Učitelji in učiteljice. Katoliški shodi. 27) Sv. Pantaleon. Zdravniki. Dobre jabilejske izpovedi. Udanost v voljo božjo 28.) Sv. Viktor. Cerkev v severni Ameriki. Boji proti silam, veri sovražnim. Katoliške ljudske knjižn ce in bralna društva. 29) Sv. Marta. Slovenske gospodinje. Verski redovi. Udove in sirote. 30.) Sv. Abdon In Senen. Sv. Oče. Mis;joni. Pomanj-kanjkanje duhovnikov v južni Ameriki. Pomoč v izkušnjavah. 31.) Sv. IgnaolJ Lojolanski. Slovenska učeča se mladina. Družba Jezusova. Vse doposlane pa še ne uslišane zadeve. 1 Udje molitvenega apostoljstva in bratovščine Srca Jezusovega, ki so umrli mcseca julija in ki bodo meseca avgusta umrli. Raznoterosti. Dva zgovorjena. Frančiškan je potoval po železnici s tujcem, ki se je kazal zelo učenega in ki je z raznimi vprašanji nadlegoval pobožnega redovnika. Slednjič se širokoustno pobaha, da zato ne veruje v Boga, ker ga še nikoli videl ni. Oče Frančiškan odgovori nadležniku kratko, a dobro: ^Obžalujem gospod,, a prav tako jaz ne verujem, da imate vi pamet, ker do sedaj je pri vas nisem še videl". — In bila sta zgovorjena. L. P. Listek. Bratovščina vednega češčenja presv. Rešnjega Telesa ima svojo navadno pobožnost dne 1. avgusta v Uršulinski cerkvi. Ob 5. zjutraj pridiga in potem med i sv. mašo skupno sv. obhajilo. Odgovorni urednik Tomo Znpan. — Tiskarji in založniki Jožef Blasnikovi nasledniki v Ljubljani.