POLITIČNO NEODVISNI KLIC TRIGLAVA LONDON, 31. MARCA 1976 LETO XXIX, ŠTEV. 439 KOROŠKI SLOVENCI PRED DILEMO Videti je, da tri avstrijske politične stranke, ki zastopajo za Slovence politiko "preštevanja posebne vrste", vodijo vodo na mlin tistih redkih, pa zato nič manj odločnih Slovencev na Koroškem, ki zahtevajo tirolski način borbe za manjšinske pravice, če je imel to v mislih tudi predsednik Zveze slovenskih organizacij dr.Franci Zwitter, ko se je pozival na Martina Krpana in zavest svoje lastne moči, ne vemo. Gotovo pa je, da postajajo koroSki Slovenci vse bolj zagrenjeni v svojih upanjih, da se bo jugoslovanska vlada v mednarodnih forumih odločno zavzela za polno in brezpogojno uveljavitev in izpolnitev avstrijske državne pogodbe. Kot sopodpisnica te pogodbe bi Jugoslavija lahko storila več kot sicer je, ali pa bi vsaj kot nekak baklonosec ideje Neuvrščenih potegnila za seboj velik del svetovnega jav nega mnenja v mednarodnih centrih. Razen dejansko plehkega rezultata nastopa jugoslovanskega predstavnika v komisiji za človeSke pravice ekonomsko-socialnega sveta Združenih narodov v Ženevi, ko bi morala vendar Jugoslavija na ves glas protestirati proti lažem, ki jih je izrekel avstrijski delegat, se ta ne more pohvaliti, da ie v tujem svetu napravila kakSne velike korake za slovensko in hrvaško manjšino v Avstriji. Tudi novoletni obisk Kreiskega pri Titu, kaže, da je bil bolj v prid avstrijskemu kanclerju kot pa manjšini ali Jugoslaviji; Ko se tako skrajnostna avstrijska manjšinska poli-tika približuje točki, ko bo manjšina postavljena pred izvršeno dejstvo, Jugoslavija pa bo prepozna, da bi mogla storiti karkoli učinkovitega, bo do skrajnosti izzvana in preizkušena manjšina stala pred dilemo: brezupno izpostavljanje pospešenemu nemškemu pritisku ali z bombami za svoje naravne pravice! Ko smo pred časom zvedeli, kako se stvari na Koroškem razpletajo, smo pisali na tem mestu, obenem pa smo na to opozorili tudi avstrijske veleposlaništvo v Londonu. če se bodo stvari zares zasukale v to smer, bo krivda za to v celoti padla na avstrijsko vlado in njene tri politične stranke, ki podpirajo to vladno politiko.Toda tudi jugoslovanski režim ne bo ostal brez neke moralne sokrivde za eno ali drugo, kar bo sledilo "preštevanju posebne vrste "na Koroškem. Nekaj nerazumljivega je, kako se Jugoslavija diplomatsko in politično z vsemi sredstvi, vključno pomoč v orožju, bori za pravice kolonialnih narodov, ljudstev in plemen, za lastno narodno manjšino onstran Karavank, sredi Evrope, - ne nekje v daljnji Afriki, - pa ne stori dru- gega, kot da izreče le nekaj platoničnih izjav ali pobož nih želja... Je morda v ozadju vsega tega kak tih dogovor med jugoslovanskimi komunisti in avstrijskimi socialisti, ali pa gre dejansko le za tisto prekleto skledo turistične leče,radi katere je jugoslovansko gospodarstvo tako odvisno, zaradi svoje osnovne dogmatske zagamanosti in nesposobnosti, od Avstrijcev? ŠKOF LOJZE AMBROŽIČ Prijatelj Peter Urbanc iz Kanade nas je obvestil, da so v Torontu postavili za pomožnega škofa tamkajšnje katoliške škofije Slovenca dr.Alojza Ambrožiča, (gl.poročilo na 2.strani). Ta dogodek je treba pozdraviti iz dveh razlogov: škofovsko čast je dosegel slovenski begunec, ki se je sicer v času umika iz Slovenije komaj dobro zavedal, za kaj je šlo, ko je s culo na ramah, če že hočemo biti romantični, s svojimi starši krenil v veliki svet. Postati škof v domovini že nekaj pomeni, čeprav je bil pokojni profesor Lenček mnenja, da pred vojno doseči ta položaj ni bilo tako zelo težko, če si obiskoval prave šole, če si poznal prave ljudi in dosegel gotove intelektualne stopnje. Po vojni sta, vsaj v zapadnem svetu, odločala zlasti dva kriterija, od katerih slednji:zadnja leta pridobiva na večjem pomenu: da je kandidat sprejemljiv čim širšemu krogu vernikov, in da, če je to s prvim kadarkoli mogoče združiti, poseduje visoko stopnjo duhovnosti. Časi so v glavnem minuli, ko so škofe kandidirali v zaprtih krogih, ne oziraje se, če so res odgovarjali potrebam 'božjega ljudstva'. Zato tudi duhovnost škofovskegakan-didata, povsem pravilno, pridobiva na vse večjem pomenu. Novi škof Ambrožič, ki je,mimogrede povedano, nečak pokojnega avstralskega frančiškanskega patra Ambrožiča blagega spomina, se je predvsem s svojo pridnostjo in vztrajnostjo usposobil za visoka mesta v cerkveni hierarhiji, brez ozira na to, od kje je prišel, in če se anglosaški svet, kjer pastiruje, bori z dvema sičnikoma v njegovem imenu. Ni pa nobenega dvoma, da je s svojo duhovnostjp, bistrim umom in visokim intelektom napravil na svoje predpostavljene tako dober vtis, kot je to napravil na nas, ko smo pred mnogimi leti, še ko je bil Father Ambrožič mlad duhovnik, ponatisnili nek njegov članek iz kanadskega tiska in pri tem opozorili na moža, ki postaja globok duhovni mislec, prežet z logičnimi in izvirnimi idejami. Ko se veselimo visokega uspeha slovenskega rojaka v tujem svetu, mu iz srca izrekamo svoje čestitke, gotovi, da bo v hudih časih, ki jim kot kristjani gremo naproti, o-bogatil vero in Cerkev z darovi, ki jih poseduje. 0 /Tretji uvodnik je na 7.strani/ OBNOVITEV SLOVENSKIH ODDAJ ‘GLASA AMERIKE’ Po trinajstih mesecih molka se je v nedeljo 29. februarja ob šestih zjutraj (po evropskem času) zopet oglasil slovenski Glas Amerike. Obnovitev slovenskih oddaj Glasa Amerike pomeni za Slovence važno potrditev dvestoletnega načela ameriške Izjave Neodvisnosti, ki je svetu razglasila kot "samo po sebi umevno resnico," da "so vsi ljudje ustvarjeni ena ki in so od Stvarnika obdarjeni z gotovimi neodtujljivimi pravicami..." To ni čustveno pretiravanje. Zgodilo se je namreč, da je po več kot tridesetih letih neprekinjenega oddajanja slovenski Glas Amerike bil 1. februarja 1975 lahkomiselno in krivično ukinjen kot edini izmed začetnih narodnostnih oddaj ameriške svetovne radijske službe. Veličina Amerike ni v tem, da je pri nas vselej in samo po sebi vse pravično in pametno, temveč v tem, da dvestoletni ameriški ustavni sistem vedno omogoča,daise.zagrešene krivice in napake popravijo, če se prizadeti resno zavzamejo za to, kar jim v smislu ameriških načel po pravici gre. In tako je bilo v primeru lani ukinjenega^edaj pa Obnovljenega slovenskega Glasa Amerike. * 25. novembra 1974 je vodstvo Glasa Amerike z notranjim pismenim sporočilom objavilo vrsto zmanjšanj, ki so postale nujne z ozirom na omejitve, naložene organizaciji iz proračunskih razlogov od strani nadrejene Informacijske Agencije Združenih držav (USIA). Poleg nekaterih tehničnih in upravnih ukinitev, je poročilo navajalo tudi skrajšanje nekaterih oddaj - in popolno ukinitev dnevnega polurnega programa v slovenščini. Odločitev je bila izvedena 1. februarja 1975, ko so slovenske oddaje utihnile, Odločitev, da bodo slovenske oddaje Glasa Amerike ukinjene, je bila bosebno boleča, ker je bila tako malenkostna. Napravljena naj bi bila iz finančnih razlogov. Po podatkih same Informacijske agencije USA pa bi bilo z ukinitvijo slovenskih oddaj prihranjenih borih 56,000 dolarjev. (Kasneje, v teku borbe za obnovo slovenskih oddaj je USIA to številko zvišala na 80,000 dolarjev,) Številna pisma poslušalcev iz Slovenije, pa tudi uradni statistični podatki zbrani v sami Sloveniji, so pokazali, da so bile slovenske oddaje Glasa Amerike učinkovite in priljubljene ter so dejansko predstavljale edino - splošno in neposredno - zvezo med Slovenijo in Ameriko. Zato je ukinitev slovenskih oddaj Glasa Amerike med ameriškimi Slovenci sprožila močan val odpora za konstruktivno protiodločitev: Glas Amerike mora nadaljevati s slovenskimi oddajami. To odločitev so pozdravile in aktivno podprle ameriško-slovenske organizacije in tisk ter številni posamezniki, slovenskega in drugih porekel, po vsej Ameriki in v zveznem Kongresu. Glavna teža prizadevanj za ohranitev slovenskih oddaj je seveda padla na Washington, Z bolečo neposrednostjo pa se je pokazalo dejstvo, da ameriški Slovenci nimamo podobne "lobby" kot jo imajo nekatere druge narodnostne in interesne skupnosti, ki bi bila zmožna, da se v vsakem danem trenutku uspešno zavzame za u-pravičene slovenske potrebe. To vrzel pa je več kot izpolnil senator Frank J. Lausche, ki je svoj zavidljiv ugled in svoje bogate izkušnje v ameriškem političnem življenju takoj odločno in vztrajno zastavil najprej za ohranitev, pozneje pa za obnovitev slovenskih oddaj Glasa Amerike. Njemu v prvi vrsti gre zasluga za končni uspeh teh prizadevanj. Tisti, ki smo iz dneva v dan, meseca v mesec spremljali ta njegova prizadevanja iz bližine, smo bili vedno znova presenečeni nad ugledom, spoštovanjem in občudovanjem, ki ga uradni krogi ameriške prestolice izkazujejo temu sinu slovenskih staršev. * Enoletna prizadevanja, ki so bila slednjič okronana z uspehom dne 29.februarja (na prestopni dan), so potekala v dveh stopnjah: prva je obsegala intervencije in apele na direktorja USIA in druge vladne osebnosti, naj bo odločitev o ukinitvi slovenskih oddaj preklicana in neprekinjeno n a da 1 j ev a n je oddaj zagotovljeno; druga stopnja pa je bila logična posledica neuspeha prve -nova prizadevanja za obnovitev ukinjenih oddaj. V prvi fazi je bilo najbolj vidno prizadevanje posameznikov in organizacij. Intervencije so segle v najvišje forume ameriškega življenja, tudi v samo Belo hišo, a so žal vsled splošne atmosfere, ki je takrat prevladovala v Washingtonu, ostale brezuspešne. Vodstvo USIA je vztrajajo pri odločitvi, čeprav mu je bilo z vseh mogočih strani in na vse mogoče načine dokazano, da je bila storjena napaka, ki je bila ne le krivična do Slovencev, temveč tudi v nasprotju z ameriškimi interesi. Odločitev je obveljala in slovenski Glas Amerike je 1. februarja 1975 utihnil. * Neuspeh intervencij, ki naj bi dosegle preklic prvotne odločitve, je narekoval načrtno, temeljito akcijo in to v tistem forumu, kjer je v ameriškem javnem življenju možno zakonito ovreči upravne odločitve: v zveznem Kongresu, ko odloča o vladnem proračunu za haslednje leto. Po nasvetu senatorja Lauscheta je bila izdelana strokovna študija, ki je vsebovala važne splošne ugotovitve, podrobne odgovore na šest poglavitnih trditev, ki jih je direktor USIA navajal v oporo svoji odločitvi, ter jedrnato povzetje vseh argumentov v utemeljitev predloga, naj Kongres s svojo zakonodajno odločitvijo zapove ponovno uvedbo slovenskih oddaj Glasa Amerike. To študijo, ki je bila predhodno poslana vodilnim članom Kongresa, je z osebnim pričevanjem Kongresu predložil senator Lausche. Dne 5, maja je on kot prva priča nastopil pred zunanjepolitičnim odborom zveznega Senata - katerega član je sam bil 12 let - ko je odbor začel razpravljati o avtorizaciji proračuna za USIA in Glas Amerike. Septembra 1975 pa je senator Lausche ponovno nastopil kot priča za obnovitev slovenskih oddaj pred zunanjepolitičnim pododborom zvezne poslanske zbornice, ko je ta začel razpravo o proračunu. Ob tej priliki je senatorja Lauscheta podprl kot dodatna priča Hon. Joe Skubitz, zvezni poslanec slovenskega potek kla iz države Kansas, V obeh kongresnih odborih je senator Lausche imel ob sebi dr. Cirila Žebota, profesorja gospodarskih ved na Georgetown univerzi, ki je bil pripravil predloženo Studijo, Kongresu predložena Študija obsega 26. strani drobnega tiska v uradnih kongresnih zapiskih obeh sej. Poleg dokumentacije za obnovitev slovenskih oddaj Glasa Amerike predstavlja predložena Študija važen sodobni primer, ko smo bili Slovenci neposredno in učinkovito afirmirani v ameriškem Kongresu, posebno Se, ker predložena dokumentacija informativno obravnava sodobno slovensko problematiko. Temeljitosti, jasnosti in prepričljivosti te študije, predvsem pa njeni verodostojnosti in kongresni sprejemljivosti, ki ju ji je dal s svojim oseb-nifti;, ipričevanjem senator Lausche, gre zahvala, da sta se oba zunanjepolitična odbora izrekla za obnovitev slovenskih oddaj Glasa Amerike. Po več kot letu dni naporov je slednjič priSla zaželjena odločitev: slovenske oddaje so bile obnovljene. Slovenci v Združenih državah in povsod lahko z zadoščenjem gledajo na ta uspeh. To velja Se posebej, ker so bile oddaje obnovljene bbipraveriičasu, da bodo Slovenci v domovini neposredno obveščani o poteku letošnjega jubilejnega leta Združenih držav, in o vlogi Slovencev v njeni zgodovini, ter o jesenskih predsedniških volitvah. Pisma, ki so prihajala na slovensko sek-cijo Glasa Amerike od prvega obvestila, da bodo oddaje ukinjene 1. februarja 1975, govore o globoki povezanosti Slovencev v domovini z rojaki v Združenih državah tn njihovo novo domovino . Obnova ameriških slovenskih oddaj bo gotovo utrdila to povezanost, s tem pa tudi prispevala k sploSnemu razumevanju med narodi, ki je danes tako zelo potrebno. Senator Lausche - ki je sredi borbe za obnovitev slovenskega Glasa Amerike praznoval svojo osemdesetletnico in ob tej priliki dobil iz Bele hiše, Kongresa in r iz državnih prestolnic ponovno potrdilo svojih državniških zaslug za Ameriko - ter kongresnik Skubitz in drugi, ki so senatorju Lauschetu v dolgih prizadevanjih za to najnovejšo afirmacijo Slovenske enakopravnosti pomagali, zaslužijo hvaležnost vseh Slovencev. ________________________________________P.C.F. Šesti slovenski škof Slovenci smo dobili novega Škofa - v Kanadi, Dr .Alojz M. Ambrožič,rojen v Gaberjah v Sloveniji pred 46 leti, je postal pomožni škof velike katoliške Škofije v Torontu. Star komaj 16 let, je ob koncu druge svetovne vojne s starši zapustil domovino in se preko Avstrije preselil v Kanado, kjer je študiral v torontskem semenišču ter bil leta 1955 posvečen za duhovnika.Potem je študiral teologijo v Nemčiji ter 1970 doktoriral. Nazadnje je bil predstojnik torontskega semeniSča. /pu/ Dr. Miloš Vauhnik: PETINDVAJSETI KONGRES SOVJETSKE KOMUNISTIČNE PARTIJE IN BELI KOMUNISTI V svojem prejšnjem članku "Beli komunizem," sem opisal pojav takozvanega "belega komunizma," pod čemer so mišljene v prvi vrsti italijanska, francoska ter španška komunistična stranka, ki odrekajo sovjetski komunistični partiji vodilno vlogo, I. Med tem časom se je vršil v Moskvi 25. kongres sovjetske komunistične partije od 24. februarja do 4. marca 1976. Brežnjevu se ni posrečilo obogatiti dnevni red tega kongresa z vdanostno izjavo zapadnih komunistov, v kateri bi ponovno potrdili svojo neomajano vero v proletarski internacionalizem in s tem priznali vodilno vlogo sovjetske komunistične stranke v svetovnem komunizmu. Zasluga gre delegatu italijanske komunistične stranke Pajetti, da je na pripravljalnem sestanku za konferenco zapadnih komunistov v vzhodnem Berlinu preprečil, da ni prišlo do konference in s tem tudi ne do za žel jene izjave. Italijanski komunist je namreč odklonil izročeni mu načrt skupne izjave ter pripomnil: "To je sicer napisano v nemškem jeziku, toda prevod je iz zastarele ruščine iz časov Kominterne." Pridružila sta se temu mnenju tudi francoski in španski delegat in s tem je načrt Brežnjeva propadel. Sovjetska zveza je tedaj dobro vedela pri čem je in zato niso mogle biti izjave komunističnih delegatov iz zapadne Evrope na kongresu nikako iznenadenje. V svojem pet urnem govoru je Brežnjev močno poudaril vodilno vlogo Moskve v komunističnem svetu. Rekel je, da kompromisov v temeljnih načelih ne more biti; med te spada zlasti proletarski internacionalizem, glede katerega nekateri trde, da ne velja več in da ni internacionalen, kakor sta ga razvijala Marx in Lenin;da ni modern. S tem je mislil Brežnjev na zapadne komuniste. Dobro je, če si predočimo, kaj uradno razume sovjetska komunistična stranka pod "proletarskim oziroma komunističnim internacionalizmom." "Komunistični internacionalizem zahteva nikdar omahujočo borbo za enotnost mednarodnega komunističnega gibanja na trdni osnovi marksizma - leninizma. Nespravljivost proti revizionizmu in sektaštvu, odločen odpor proti desnim in levim disidentom in cepiteljem, proti nacionalizmu in proti vsakemu poskusu infiltrirati tega v komunistično gibanje. Internacionalizem izklučuje vsako nacionalno omejeno obliko marksizma - leninizma in zahteva uporabo enotnega marksistično - leninističnega nauka pri delovanju komunističnih strank." Delegati italijanske, francoske in Španske komunistične stranke so na kongresu sovjetske komunistične p partije ne en ali drugi način zavrgli zgoraj naštete dogme in podali izjave, kakršnih še ni bilo nikdar slišati na kongresih sovjetskih komunistov. Velikodušno in z omalovaženjem je vodstvo sovjetske komunistične partije poslušalo izjave zapadnih komunistov. Okoli 5000 sovjetskih delegatov je neprestano deset dni navdušeno ploskalo, ne glede na to kdo je govoril. O izjavah zapadnih komunistov ni bilo nobene debate, niti ni bilo tekom njihovih izjav kakšnega medklica, kar bi bilo sicer samo po sebi razumljivo, če bi delegati vedeli, za kaj gre. Sovjetska cenzura je tudi skrbela, da so delegati na primer namesto besede "pluralističen," kar je v sovjetskem partijskem besednjaku istovetno s krivoverstvom, slišali besedo ''mnogoličen.” Bogve, kaj so si bistri sovjetski delegati pod tem predstavljali. Zapadni komunistični delegati niso bili deležni časti na častni tribuni. To čast so imeli le češkoslovaški Husak, kubanski Fidel Castro, vzhodnonemški Honnecker in portugalski Cunhal. Najvdanejše slavospeve sovjetski komunistični partiji so peli Sateliti, ki imajo v svojih deželah sovjetske tanke in divizije ter komunistične stranke, ki so gospodarsko in vojaško popolnoma odvisne od C Sovjetov. Pri teh slavospevih je prednjačil vzhodnonemški Honnecker. Zapadni delegati so po izjavah odšli neopazno brez običajnega objemanja in poljubljanja. Dejstvo pa je, da zapadne puntarske latinske komunistične stranke še niso pretrgale vseh vezi z Moskvo in da je imel Italijan Berlinguer z Brežnjevem pogovor, pri katerem je prišlo do neke vrste "gentlemen aggrementä" - ali "daj - dam." Sedaj bomo -videli,kakšna dejanja bodo sledila besednemu zatrjevanju, da so zapadni latinski komunisti za demokracijo v zapadnem smislu. Italijan Berlinguer je po vrnitvi v Italijo ponovno izjavil: "V Italiji brez komunistov ni mogoče več vladati" II. Pošast se plazi naokrog po Evropi -pošast komunizma ; Tako je uvodnikoval Marx točno pred 128 leti v svojem "komunističnem manifestu," Ko je Marx to zapisal, seveda Rusije ni štel k Evropi, o kateri se je zmiraj zelo zaničevalno izražal in naravnost izključeval, da bi mogla biti tam kdaj kakšna komunistična revolucija. Pod Evropo je Marx smatral približno to, kar danes sestavlja svobodni zapadni svet. Seveda si ni mogel Marx takrat predstavljati, da bo prav tam, kjer je on to izključil, izbruhnila komunistična revolucija in da bo šele pod vodstvom Moskve prodrl komunizem tako močno v Evropi. Tako se je Marx tudi v temi in še mnogem drugem zmotil. V zapadni Evropi imamo zopet uro duhov, ko se na novo formirajo rdeči bataljoni. Prenovljeni komunistični borci drže v levici rdečo, v desnici pa nacionalno zastavo. Na kongresu francoske komunistične stranke ni bilo več na govorniški tribuni kladiva in srpa, Sovjetski delegarKirileriko ni smel govoriti. "Hočemo socializem v barvah Francije,” tako Marchaisj "svojo pot v socializem:,." tako Italijan Berlinguer;,- '" internacio-nalnost komunizma je zgodovinski ostanek, ki je obsojen, da izumre," tako Spanec Carillo. Italijanski komunisti se že zanimajo za bodoče volitve v evropski parlament v letu 1978 ter predlagajo socialistom in socialdemokratom skupen nastop. Eden izmed voditeljev italijanskih komunistov, odvetnik Amen-dola, je pred kratkim v intervjuju izjavil: "Smatram potrebno, da se ustvari nova levica med komunisti, socialisti in socialdemokrati, da se popravi cepitev, do katere je prišlo v letih 1919-20, Sicer še nismo tako daleč, toda bodočnost socializma v Evropi je odvisna od tega. Tudi jaz sem bil nekoč Stalinist, in stalo nas je mnogo truda, da smo se tega osvobodili, Sovjetska komunistična stranka ni vodilna stranka in v naše stvari ne dovolim nikakega vmešavanja Pojava belih komunistov v Evropi že povzroča zanimanje, a tudi bojazen in strah pri mnogih državnikih in politikih. Na tiskovni konferenci dne 20. 3, 1976 je ameriški predsednik Ford zavzel nepričakovano ostro stališče proti sodelovanju s komunisti. Rekel je: "Na seji Atlatske zveze meseca maja 1975 v Bruslju sem zavzel tozadevno jako trdno stališče. Rekel sem, da noben član komunistične stranke ne more postati član vlade dežel, ki pripadajo NATU, pika in amen; To smo povedali Italijanom in vsem drugim evropskim deželam. Od naše strani se bomo še nadalje krepko uprli vsakemu sodelovanju s komunisti." Združene države očitno vzamejo izjavo predsednika Forda resno, kajti voditelju italijanskih komunistov Berlinguerju je bil odklonjen vizum za Ameriko, ko je hotel potovati tja v mesecu marcu letos. - Ameriški /Zaključek članka na ll.strani/^ Poglejmo kakšno je danes številčno stanje članstva komunističnih strank v Evropi. Podatki so v okroglih šte-vilkah:,-; Italija 1,700.000, Francija 500,000, Španska 30.000, Portugalska 100.000, Isladija 2.500, Irska 300, Nizozemska 12.000, Belgija 15.000, Angleška 30,000, > zapadna Nemčija 40.000, Norveška 5000, Švedska 17.000, Luksemburg 1000, Švica 3000, Finska 48,000, Grška 28.000, Danska 8.000, Zapadni Berlin 8.000, Avstrija 25.000, San Marino 1000, Turška 200Q, Ciper 14,000, skupaj okrog 2,600.000 - članov. Od vseh tifkaj naštetih pridejo v poštev zaenkrat kot predstavnice belega komunizma italijanska, francoska in španska komunistična stranka, skupaj 2.300.000 članov, V pokrajinskih volitvah v poletju 1975 je dobila italijanska komunistična stranka 33,4 Oglasov, krščanski demokrati 35,3 ‘fr glasov. Skupaj s socialisti in židriigifni levičarskimi strankami ima levica v Italiji že nesporno večino. Pri francoskih volitvah za predsednika države sta dobili povezani komunističnasin'socialistična stranka 49 glasov. Guiscard je komaj zmagal s 50.8 ^oglasov. Pri francoskih upravnih volitvah sredi marca tega leta pa sta komunistična in socialistična stranka dobili skupaj že 55 Oglasov, Dr. Avgust Sfüigoj: SLOVENCI V ITALIJI V BOJU ZA SVOJE PRAVICE Primorski Slovenci v Italiji smo v sklopu avtonomne dežele Furlanije-Julijske krajine naseljeni v treh pokrajinah; v goriSki, tržaSki in videmski. Prav tam to-rej, kamor so naäi pradedje prišli po letu 568 po Kr. Od leta 1797, ko je bila podpisana pogodba pri Campoformiju, do leta 1866 so naši predniki bili vsi avstrijski državljani. Beneški bratje so se ob znanem plebiscitu leta 1866 izrekli za Italijo, in tako prišli pod njeno suverenost. "Liberalna Italija vam bo dala vse svoboščine in Pravice, absolutistična Avstrija vas bo pa še naprej zatirala," so takrat govorili italijanski propagandisti in dosegli svoj namen. Potem pa Italija ni dala ničesar, medtem ko je Avstrija že naslednje leto z ustavnim zakonom štev 142 z dne 21. decembra 1867, priznala človečanske pravice vsem narodnim skupinam svojega cesarstva. Člen 19. tistega zakona je določal, da lahko vse skupine svobodno uporabljajo svoj jezik, da imajo svoje Sole, da lahko uporabljajo svoj jezik v deželnih in pokrajinskih skupščinah, in da je prepovedano kogarkoli prisiliti, da se nauči jezika druge skupine. To je bila svoboda uporabe materinega jezika pred političnimi, “Pravnimi in sodnimi oblastmi. Tako so Slovenci, kot Italijani in Nemci, imeli v goriški in tržaški pokrajini d° leta 1918 lastne šole, občinske uprave in drugo. Bratje v videmski pokrajini v Italiji pa niso imeli ničesar in nimajo še danes ničesar. Od leta 1918, ko smo tudi goriški in tržaški Slovenci prišli pod Italijo, zlasti pa ves čas fašizma do leta 1943, je bila usoda Slovencev vseh treh pokrajin enaka: brez svojih narodnih pravic, vsi predmet nasilnega potujčevanja in krutega preganjanja. Ista usoda je doletela tudi istrske Hrvate . PO MIROVNI POGODBI IZ LETA 1947 Po zaključku druge svetovne vojne nas je v Svobodnem tržaškem ozemlju in v goriški ter videmski pokrajini ostalo vsega skupaj kakih 120.000 Slovencev. Statut Svobodnega tržaškega ozemlja je predvideval popolno enakopravnost Slovencev in Italijanov tudi v pogledu jezika, saj bi bili slovenščina in italijanščina uradna jezika. Za goriške in videmske Slovence pa mirovna pogodba ni prinašala kakih posebnih določil in le 15. člen iste pravi, da bo Italija ukrenila tako, da bodo vsi njeni državljani, ne glede na pleme, spol, jezik ali veroizpoved uživali človečanske pravice in temeljne svobošči- ne, vštevši svobodo misli, tiska, javnih objav, kulta, mišljenja in združevanja. Tisti, ki poznamo rimsko politiko do narodnih manjšin, zlasti do slovenske, vemo, da je to hkrati vse in nič, ker ni zapisano, da bomo lahko nastopali v svojem jeziku pred vsako oblastjo in v vseh izvoljenih organih. Tudi 2. člen italijanske ustave pravi, da "republika priznava in jamči nedotakljive pravice človeka kot poedin-ca in v družbenih tvorbah, kjer se njegova osebnost razvija’’ in 3. člen še močneje izjavlja, da "imajo vsi državljani enako družbeno dostojanstvo in da so enaki pred zakonom ne glede na spol, pleme, vero, jezik, politično prepričanje in osebni ter družbeni položaj” ; 6. člen pa dobesedno trdi, da "republika ščiti jezikovne manjšine s posebnimi normami". Zaščitnega zakona pa le ni in v glavnem šmo še ■ vedno pri starem, čeravno je že meseca avgusta 1945 rimska vlada slovesno razglasila, da bo držav Ijanom drugačnega jezika od italijanskega dovoljena in zajamčena svobodna raba njih jezika tudi v odnosu s političnimi, upravnimi in sodnimi oblastmi. Takrat je Italija komaj izšla poražena iz vojne in je bila v strahu, da izgubi dotedanje ozemlje, na katerem je živela naša manjšina. Zato je rimska vlada objavila zgoraj navedeno obljubo. Potem pa obljube ni držala. Italijanski pregovor pravi: "Passata la festa, gabba-to lo santo." Slovenci bi ta pregovor dobesedno prevedli: "Ko je nevarnost mimo, lahko tudi svetnika osleparimo." Zaradi tega trdimo, da Slovenci, italijanski državljani slovenskega jezika, nimamo družbenega dostojanstva in nismo enaki pred zakonom, ker ne uživamo svojih nedotakljivih pravic, katere nam ustava daje in jamči, in med katero moramo šteti tudi pravico svobodne rabe slovenskega jezika v odnosih z javnimi oblastmi, kakor se to dogaja pri Francozih v Dolini Aosta in pri Nemcih na južnem Tirolskem. In vendar je rimska ustavodajna skupščina sprejela posebni statut prav zaradi prisotnosti slovenskega prebivalstva in potrebe, da se to prebivalstvo zaščiti, kakor izhaj iz knjige poslanca Tessitorija " Kako je nastala dežela Furlanija-Julijska krajina." Se potem ko so italijanski krogi in stranke nastopili v Rimu in zahtevali preklic posebne deželne avtonomije, samo zato, da bi škodovali Slovencem, in je skupščina izvajanje posebne avtonomije začasno odgodila, je le ta v X. členu prehodnih in končnih določil ustave poudarila , "da ostane v veljavi zaščita jezikovnih manjšin, kot jo predpisuje 6. člen ustave " . Do nastanka te avtonomne dežele je potem dejansko prišlo šele leta 1964, toda v njenem statutu ne naletimo, v pogledu pravic slovenske manjšine, kljub odločnim zahtevam slovenskih merodajnih strank in organizacij, na nič drugega kot samo na to, ”da je v deželi priznana enakost pravic in ravnanja vsem državljanom, naj pripadajo kateri koli jezikovni skupini( in da so zaščitene njihove narodne in kulturne značilnosti," V praksi pa izvrSni deželni organi razlagajo to kategorično odredbo omejevalno in se branijo izdati zadevne predpise ter trdijo,da predpise za zaščito jezikovnih manjšin lahko izdaja samo država. NEKAJ POZITIVNIH NORM Po dolgem vztrajnem boju smo leta 1961, na pobudo Slovenske demokratske zveze v Gorici, dosegli šolski zakon, ki pa velja samo za goriške in tržaške Slovence in ne tudi za beneške in kanalske v videmski pokrajini, kjer nimajo pravice niti do slovenskega otroškega vrtca in jim preprečujejo tudi zasebni pouk slovenščine v šolskih prostorih. Tako " spoštujejo in ščitijo njihove narodne in kulturne značilnosti." Hočejo pač udušiti razveseljivi pojav narodnega prebujenja videmskih Slovencev (benečijskih in kanalskih ) na kulturnem polju. Sramujejo se tega neizpodbitnega dejstva, ker so vedno trdili, da se ti naši bratje ne čutijo Slovence; Leta 1966 je izšel zakon, ki razveljavlja prepoved dajanja slovanskih imen otrokom. Tudi za poitalijančene priimke imamo že ves povojni čas možnost doseči vrnitev slovenske oblike, žal pa se te možnosti marsikateri, tudi od političnih voditeljev, ne poslužuje. Leta 1968 je potem rimska poslanska zbornica predlagala vladi uzakonitev pravila, da se v kazenskem postopku obvezno sprašujejo in za? ' slišujejo pripadniki jezikovnih manjšin v njih materinem jeziku in, da se tudi zapisniki sestavljajo v njih jeziku. Ta predlog sta nato poslanska zbornica in senat potrdila kot zakonsko določilo, in vlada ga je dolžna vnesti v novi zakonik o kazenskem postopku. Ta mora biti zdaj že skoraj pripravljen in smemo računati, da bo v kratkem času objavljen. ZAHTEVA PO GLOBALNI ZAŠČITI Slovenci vseh treh pokrajin, in tudi nekatere italijanske stranke s slovenskimi člani živahno terjamo priznanje vseh naših pravic z zakonom o globalni zaščiti. V pričakovanju tega je danes na dnevnem redu zahteva po nemoteni rabi slovenskega jezika v vseh izvoljenih svetih. Z veseljem ugotavljamo, da je italijanska javnost danes pri tem vedno bolj na naši strani in da se dejanskemu praktičnemu izvajanju te naše jezikovne pravice upirajo samo še nekateri formalisti, ki nam pravice kot take ne zanikajo in se le sklicujejo na pristojnost države, to je vlade in parlamenta, za zakonsko ureditev zadeve. Slovenska demokratska zveza v Gorici je od leta 1947 naprej neprestano nastopala z več peticijami:za globalno zaščito Slovencev vseh treh pokrajin in to na osnovi 50. člena ustave. Izrecno je SDZ vedno zahtevala slovenske šole tudi za brate v videmski pokrajini in poleg drugega enakopravnost slovenskega jezika v vseh javnih uradih in izvoljenih svetih. Lahko rečemo, da so peticije SDZ, zlasti zadnja, od vseh drugih najbolj dobro utemeljene, predlagani zakonski usnutek za globalno zaščito pa široko in v podrobnosti razčlenjen; SAMI V BOJU ZA NA ŽE PRAVICE Rimska vlada nam po svojih predstavnikih naših pravic ne zanika, saj nam celo obljublja skorajšnji sprejem ustreznih zakonov, če ne že globalnega. Taktično pa rešitev zadeve iz leta v leto zavlačuje, morda v upanju, da bomo že enkrat s svojimi terjatvami nehali; ... Odgovornost za ta neurejeni položaj pa nosi tudi beograjska vlada, ki sklepa in podpisuje z Italijo vrsto pogodb, ne da bi te dejansko in specifično vsebovale točno, in ne samo površno, besedilo o naših pravicah, njih spoštovanja in dejanskem nemotenem uživanju. Tako površnost najdemo v gori navedenem 15. členu mirovne pogodbe in tudi v pogodbi, podpisani lansko jesen v kraju Osimo v Italiji. Naravnost usodna pa je bila Londonska spomenica, s katero je Jugoslavija pristala na odpravo Samostojnega tržaškega ozemlja, ne da bi zahtevala, naj slovenščina ostane drugi uradni jezik; Res, da je rimska vlada tista, ki nam je dolžna priznati in jamčiti uživanje naših pravic in da se nad njeno pasivnostjo Slovenci upravičeno pritožujemo, res pa je tudi, poudarjamo, da veliko odgovornost nosi ob vsem navedenem tudi beograjska vlada, saj podpisuje pogodbe le ona in ona sama, ne da bi pri tem vsaj slišala besedo nas, ki smo neposredno prizadeti. TOŽITE AVSTRIJSKO VLADO! Od političnega sodelavca Presenetljivo je, v kolikšni meri so predstavniki koroških Slovencev uspeli pridobiti na svojo stran razne avstrijske organizacije, ki se izrekajo proti 'preštevanju posebne vrste', pa naj gre za cerkvene odbore, kjer se udejstvuje zlasti dr. Valentin Inzko, ali za solidarnostne odbore, študentske organizacije in podobno. Tudi vrsta uglednih javnih delavcev se je postavila na stran slovenske stvari. Vendar zaenkrat ni čutiti, da bi bila zvezna vlada pripravljena ukloniti se tem pritiskom javnega mnenja. Zato, - in naj mi bo oproščeno, če se bom v naslednjem preveč skliceval na anglosaški način boja proti krivičnim postopkom vlade!, - sem mnenja, da naj bi se koroški Slovenci in gradiščanski Hrvati v končni fazi boja zatekli pod okrilje ustave odn,zakona ter na najvišjem ali ustavnem sodišču tožili avstrijsko zvezno vlado, da krši črko in duha avstrijske državne pogodbe, ko noče brezpogojno izpolniti sprejetih obveznosti napram slovenski in hrvaški manjšini. Ni dvoma, da je treba najprej skrbno preučiti, če sploh obstaja legalni vzrok za tako tožbo, - pri čemer utegnejo pomagati avstrijski prijatelji. Drugo so materialna sredstva, ki so potrebna za tako drago zadevo. Apel na vesoljno slovenstvo bo pomagal. Tretjič, z vlogo tožbe bi bilo mogoče takoj doseči, da vlada ne sme ničesar storiti, dokler je predmet sub iudice. In v taki odgoditvi bi bilo morda celo možno pričakovati, da bo vlada popustila in nazadnje opustila preštevanje. Ne morem razumeti, zakaj v superlegalistični in formalistični državi kot je npr. Avstrija to ne bi bilo možno, če je možno v pragmatični Britaniji. V tej številki smo nameravali objaviti Solženicinov intervju na bri-tafski televiziji in njegov nastop na francoski televiziji. Ker do zaključka redakcije prevoda britanskega nastopa nismo prejeli ker se je očividno zgubil na pošti, objavljamo to pot samo poročilo o nastopu v Parizu, kot gaje objavil Neue Zuercher Zeitung 12.marca. Britansko poročilo bomo pripravili za aprilsko številko, ko bomo objavili tudi komentar našega sodelavca in komentar uredništva. NZZ Diskusijska oddaja "Televizijski akti," ki drugemu kanalu francoske televizije vsak torek zagotavlja rekordno število gledalcev, se drži stalne preizkušene formule; filmu o aktualni ali zgodovinski, vsekakor pa sporni temi, sledi običajno zelo živahna razprava o zadevnem krogu problemov, ki pri njej poleg neposrednih udeležencev, ki sede v študiju, sodelujejo tudi široka publika s tem, da telefonski sporoča svoja vprašanja. Včeraj je "Antena 2" prvič odstopila od tega pravila. Potem ko so predvajali film, posnet po romanu Solžehi-uina "En dan v življenju Ivana Denisoviča," je ruski Nobelov nagrajenec sedel sam nasproti milijonom francoskih televizijskih gledalcev, pri čemer so mu bili v pomoč samo posredniki, ki so v ozadju komaj obvladovali povodenj prihajajočih komentarjev. NEENAKI PARTNERJI V DISKUSIJI Udeleženci so bili preveč neenaki, da bi moglo priti do resne [.diskusije. Kaj naj bi Solženicin odgovoril vprašalcem, za katere je bil pravkar predvajani film -norveško-angleške koprodukcije - prvi bežen pogled v svet strahote, o kateri dotlej očitno niso ničesar brali in zelo malo slišali? In kaj naj bi bil odvrnil tistim, ki so menili, da je njegov nastop skrbno preračunan mane-ver, ki naj bi med dvema rundama krajevnih volitev vplival na francoske volilce ? "Kako je mogoče po tem filmu vpraševati take stvari ? " je odgovoril z izrazom popolnega nerazumevanja, medtem ko se je vodja oddale brž vključil z zagotovilom, da gost do včeraj ni imel Pojma o tem notranje političnem dogodku. Tako se je dialog v dokajšni meri spremenil v samogovor, v katerem je Solženicin z navznotraj obrnjenim pogledom pripovedoval o trpljenju svojega naroda pod sovjetskim komunističnim režimom, ( o' nečlovečnosti Gulaga, ki ga je sam doživel, - ki je za prebivalec zadodnih dežel očitno nerazumljiva, - pa tudi o no-trajni sproščenosti, s katero je sprejemal na znanje grožnje s smrtjo, ki jim je bil od časa do časa izpostavljen. SPOR Z LE MONDE-OM Nato se je televizijska slika nenadno vžgala. Nekdo je želel vedeti, zakaj je obiskal čile in tamošnjega diktatorja Pinochet ja, Solženicinov odgovor je bil kot eksplozija; "Laž'; " Vest, ki jo je objavil LE MONDE je stoodstotna izmišljotina. Sovjetskim časopisom brani vlada, da bi objavljali resnico, na svobodnem Zahodu Se pa zdi, da tisk laže povsem svobodno. Medli preklic, ki je sledil lažnjivim vestem, ni mogel več popraviti nastale škode, medtem ko ga je isti pariški list obtožil SOLŽENICIN NA FRANCOSKI TELEVIZIJI Ponovitev njegove kritike detente tudi, da je imel v Združenih državah Hitlerju prijazen govor. Ta ostri napad je vzpodbudil LE MONDE, da je danes razumljivo objavil dvojni popravek, Kratkemu poročilu, prevzetemu od AGENCE FRANCE PRESSE preteklega septembra, češ da je bil Solženicin povabljen v čile, je sledil že naslednjega dne dvakrat daljši preklic pisatelja samega. Komentar lista h govoru Solženicina v VVashingtonu, v katerem je bilo omenjeno njegovo stališče, - ki ga je na televiziji spet ponovil, - da obžaluje, da so zahodne velesile v drugi svetovni vojni podprle Sovi jetsko zvezo v boju proti nacistični Nemčiji. Časopis ga je zaradi tega primerjal z Lavalom, vendar je že v sporu, ki je nastal okoli tega, potrdil, da iz tega zadrževanja še ni mogoče sklepati, da bi bil Solženicin prijazen Hitlerju. Ali pomeni svojevoljno obtoževanje drugače mislečih, - tako vprašuje Michel Tatu nekdanji korenspondent MONDA v Moskvi, ki je sedaj v pariški redakciji v svoji zavrnitvi, da Solženicin še vedno v podzavesti nosi s seboj "sovjetske navade" ? PESIMISTIČNO ROTENJE To vprašanje si je komaj mogel zastaviti kdo med tistimi, ki so bili priča temu, kako je Solženicin v zadnjem delu oddaje z vedno večjo strastjo obtoževal slabotno, cagasto zadržanje, s katerim Zahod srečuje komunistično nevarnost. Za njega od leta 1917 ni drugega komunizma kot komunizem Gulaga. Sovjetska zveza sama še ni doživela niti enega dne popuščanja napetosti; vse, L ; kar je Zahod dosegel s svojim naivnim verovanjem v de-tanto je to, da so se odnosi moči premaknili na način, ki ga ne bo mogoče popraviti. "Trdnost, ki jo zahtevam od vas," tako je zaklical poslušalcem z rotečim glasom, "je manj trdnost orožja kot trdnost vaše duše in vaše volje," Toda osnovni ton je bil in ostal globoko pesimističen. Pred dvema letoma, ob prihodu na Zahod, si je še delal iluzije, da se bo režim v Moskvi nekega dne morda le zrušil pod pritiskom svobodnega sveta. Tega danes spričo notranje razbitosti Zahoda več ne upa. Bodočnost Sovjetske zveze, - in z njo bodočnost Zahoda, - se mu kaže v mračnih barvah. • prenos UVODNIKOV S PRVE STRANI: USPEH PO NAPORNEM DELU Iz podrobnega poročila dopisnikov o obnovitvi slovenskih oddaj GLASU AMERIKE (gl.str. 2 +3) je videti, koliko dela in truda je bilo vloženega v protest; uspeh, ki se ga veselimo vsi demokratični Slovenci, ni izostal. Drži, da bi bilo spričo pomanjkanja slovenske Tobby', kot to pravilno poudarja poročilo, najbrž težko ali po dolgem času uspeti, če ne bi imeli senatorja Franka Lauscheta, ki ga je podprl tudi kongresnik Skubitz. Tako je predvsem prvi odpiral vrata tam, kjer je bil vstop najtežji. Vendar pa bi bil tudi ta posel sila otežkočen, če ne bi bila pripravljena temeljita dokumentacija.Naši ločeni viri povedo, da gre zasluga za to predvsem prof.Cirilu žebotu, ki je opravil to težaško delo. Uredništvo Vladimir Menart: POLITIKA ZA SLOVENCE V AVSTRALIJI - IN SE KJE DRUGOD Zadnja leta smo začeli Slovenci v Avstraliji pridno graditi druätvene domove. Zadovoljni smo, da gre delo lepo od rok. Obenem si pa zatiskamo oči pred dejstvom, da izgubljamo za slovenstvo tukaj rojeno mladino. če bo 51o tako naprej, bomo Slovenci v Avstraliji izginili v enem samem pokolenju. Društveni domovi bodo pa nagrobni spomeniki slovenstvu v Avstraliji. Slovenci smo majhen narod in se nobene izgube ne more privoščiti. Poleg tega skoraj četrtina slovenskega naroda živi izven meja matične dežele, tako v zdomstvu kakor tudi v zamejstvu, in vsa ta četrtina je narodno ogrožena. V Avstraliji se izgovarjamo, da nas je malo, da smo preveč raztreseni in da so razdalje prevelike. Dejstvo je pa, da bi vse naštete težave z lahkoto premostili, če bi bili sposobni svojim otrokom vliti voljo, da ostanejo Slovenci. Preden lahko otroci tako voljo podedujejo, jo morajo imeti Starši kot posamezniki in jo mora imeti slovenska skupnost kot celota. Volja je produkt zavesti. Naša največja napaka je mišljenje, da je vsak Slovenec, ki se zaveda, že zaveden Slovenec. Vsak Ljubljančan se tudi najbrž zaveda, da je Ljubljančan, pa vendar ne govorimo o zavednih Ljubljančanih, ker bi to bila neumnost. Prav tako ne moremo reči, da je nekdo že zaradi tega zaveden Slovenec, ker rad je kranjske klobase, pleše polke in včasih po slovensko zapoje. Zaveden je samo tisti Slovenec, ki se zaveda, da je del slovenskega naroda in da ima ta pravico do samostojnosti in do oblasti, ki si jo sam postavlja. Malodušje in pomanjkanje volje je krivo sentimentalno slovenstvo, ki se je razpaslo, posebno v Avstraliji, na škodo pravega zavednega slovenstva. Sentimentalno slovenstvo sestoji iz spominov, domotožja in želje po slovenski družbi. Samo na sebi ne bi bilo škodljivo, če ga ne bi nekateri poveličevali in stavljali kot vzor slovenstva. Kdo stoji za vsiljevanjem in prenapenjanjem sentimentalnega slovenstva? Gotovo tisti, ki mu to koristi. Komunističnemu režimu prija sentimentalno slovenstvo, ker mu ne more nič škodovati. Tako slovenstvo mu nič ne očita, ga nič ne obsoja in ga ne kliče na odgovornost. Zato so 'njegove publikacije polne lepih slik iz domovine, zato pošilja med izseljence različne ansamble in zato podpira potvorjene "narodne običaje". Ne z namenom, da bi slovenstvo okrepil, temveč zato, da bi ga razbil in uničil. Obenem pa še sebe prikaže v domoljubni luči. V pomoč režimu je seveda tudi dejstvo, da sentimentalno slovenstvo ni zahtevno. Udeleževati se zabav in prireditev ni nobena žrtev in ne zahteva nebenega truda. Tudi se<