Katoliški UREDNIŠTVO IN UPRAVA 34170 Gorica, Riva Piazzutta, 18 - Tel. 83177 PODUREDNIŠTVO 34135 Trst, Vicolo delle Rose, 7 - Tel. 414646 Letna naročnina, Italija Lir 26.000 Letna inozemstvo Lir 40.000 Letna inozemstvo, USA dol. 30 Poštno čekovni račun: štev. 24/12410 i m 1 Leto XXXVII. - Štev. 20 (1951) Gorica - četrtek, 16. maja 1985 - Trst Posamezna številka Lir 600 Mariji za njen mesec Velikega preskoka to pot ni bilo V knjigi »Leto svetnikov« med drugim beremo, da je »Marija tista stvar, ki je — če izvzamemo Kristusovo človeško naravo — bila In za vekomaj ostane najbližja Bogu in najbolj upodobljena v Kristusu; v čisti, brezpogojni predanosti Bogu skozi vse življenje, posebej še v najbrid-kejših urah trpljenja... Marijino materinstvo milosti neprestano traja — od časa privolitve, ki jo je v svoji veri dala ob oznanjenju in jo brez omahovanja ohranila pod križem, pa prav do večne dovr-šitve vseh izvoljenih.« Marijina verujoča vdanost, ki daje Bogu popolno suverenost nad celotnim bivanjem, je dandanes za mnoge nekakšno izzivalno zagovarjanje neemancipiranosti. Podoba je, da v času vse večje osamosvojitve tudi ženskega dela človeške družbe, v času vsesplošnega vključevanja žensk v vse delovne procese, a tudi v polnovredno duhovno sooblikovanje časa, mnogi Marijino preprosto skrivnost in krepost nepravilno pojmujejo. Saj je v dobi tehnokratskih podvigov, industrijskega razrasta in različnih ideoloških prenapetosti, obdanih v blišč in bedo potrošniškega pridobivanja, res zelo težko najti pot v svet Marijine vdane in čiste pobožnosti, pomirljivo vtkane v naravni svet stvari. Enkratnost Marijinega zgleda, verskega dejanja in življenjskega pričevanja pa se zares razodene šele tedaj, ko se ji približamo brez sodobnih modernističnih predsodkov, a tudi brez starokopitne licemernosti in sentimentalnosti. Marijino duhovno podobo lahko prav dojamemo šele tedaj, ko se osvobodimo predsodkov časa in spon preteklih zablod in utvar. Na ponotranjen, celovit način jo lahko doživimo v resnici lastne intimne skrivnosti v njenem odrešitvenem vnebovzetju Izven (a ne mimo!) industrijskih, ideoloških ali zgodovinskih kompleksov — kot stalno prisotno osnovno resnico človeškega bivanja. Podoba je, da moramo na nov način Marijo vrniti v sredo krščanskega življenja. Pa tudi, če (kot npr. ateisti) v njej ne vidimo božje matere, kot enega središč našega duhovnega življenja, je Marija kot tisočletni simbol čiste ljubezni in materinske plemenitosti kar zgodovinsko vtkana v usodo evropske kulture in sociologije, da se ji brez škode ne bi mogli odreči. Ko bi umrl pomen Marije, bi umrli središčni in bistveni deli našega človeškega življenja in čustvovanja, umrli bi temeljni stebri evropske kulture in evropskega zgodovinskega upoštevanja ženskih dejanj. Gospa Sveta, Žihpolje, Podgorje na Koroškem, Ptujska gora, Petrovče, Sladka gora v mariborski škofiji, Brezje, Crngrob in Šmarna gora na Gorenjskem ter Stična, Trška gora in Zaplaz na Dolenjskem, Slavina na Notranjskem, Repenta-bor v tržaški škofiji so nekatere od najstarejših Mariji posvečenih cerkva na Slovenskem. Slovenski narod je skozi stoletja ljubeznivo in ponotranjeno pel o Mariji ter jo častil z jezikom sladkosti in zavzetosti. Ni vedno potreben reprezentančni kultivirani blišč velikih francoskih ali nemških, Mariji posvečenih katedral, da Mater božjo začutimo v njeni prisrčno trezni človečnosti, ki se je lahko uresničila v večnem življenju. Tudi preprosta pešpot do navidez zakotne Marijine kapelice pri neznatni vasi nas lahko na izviren in globinski način sooči s to veliko materjo in ženo, ki je bila in ki za mnoge ostaja ideal, po katerem vedno znova hrepeni upajoči človek. Tudi naš verni slovenski človek ni častil Marije le s primernimi svetišči, slikami in kipi, temveč je znal vedno znova na globinsko duhovni način zapeti o Mariji kot o najgloblji duhovni vezi med nami in Bogom. Večji in manjši pesniki ter pisatelji so zastavili pero, da bi ljudem posredovali svoje občutke in spoznanja o Marijini življenjski skrivnosti in duhovnosti. Veriga tudi lepe slovenske marijanske besede se vije od starih srednjeveških časov prav do vrhov slovenske literarne ustvarjalnosti v tem stoletju. Med drugim jo je v svoji mladostni, leta 1970 pri celjski Mohorjevi družbi ponovno natisnjeni poeziji, iskal tudi pokojni ljubljanski nadškof Jože Pogačnik. V eni teh pesmi se ji je skušal z ljubeznivim posluhom približati: Obmolčali v sencah so vetrovi. Spet spregledale so ptice, jaz pod drevjem se zravnal. Ko je v srcu zašumelo, sem Marijo prepoznal... LEV DETELA Italijani so znova dokazali, da ko gre za zagotovitev demokratičnega ustroja dr-žaive, »pametno« glasujejo. Napoved glavnega tajnika PCI, da bo v primeru, če bo partija (kot lani na evropskih volitvah) preglasovala Krščansko demokracijo, zahteval nove parlamentarne volitve in predsedstvo vlade za svojo stranko, je Italijane streznila. Partija je krepko nazadovala in obstala pri 30 %. DC je lahko zadovoljna. Z ozirom na državne volitve pred dvema letoma se je opomogla za 3 % (presegla je 35 %), tudi socialisti so napredovali za diva odstotka, liberalca, socialdemokrati in republikanci so vsi z ozirom na leto 1983 nekoliko, a ne bistveno nazadovali. Očitno je, da so njihovi glasovi deloma šli v 'korist DC in PSI. Mirno lahko rečemo, da se tje pet-strankarska vlada okrepila, saj so stranke, ki jo podpirajo, prejele 2,5% glasov več. Skrajno desničarska stranka MSI v državnem merilu ni ne nazadovala ne napredovala. Pač pa je prišlo do pozornost vzbujajočega rezultata v občini Bočen na Južnem Tirolskem. To mesto ima zaradi italijanskega priseljevanja med obema vojnama italijansko večino. Do sedaj je največ glasov na volitvah vedno požela DC, Južnotirolska ljudska stranka pa je bila druga. Misovci so pred (petimi leti na občinskih volitvah prejeli komaj 6,3 %. Na teh volitvah pa so napravili pravi podvig. Postaili so prvi z 22,58 %, DC pa je sedaj tretja z 18,44 % glasovi. Očitno so italijansko govoreči državljani hoteli s tam dati duška občutku ogroženosti in zapostavljanja v bocens-ki pokrajini, kjer so nemško govoreči Tirolci v absolutni večini. Kar se tiče volitev v deželah z navadnim statutom, so komunisti odnesli večino glasov v Emililji-Romagni, v Liguriji, Toskani in Umbriji. V ostalih enajstih deželah je bila prva Krščanslka demokracija. Udeležba na letošnjih volitvah je znašala 88,9 %, na prejšnjih pa 88,5; v naši deželi je bila malce nižja: 87,7 %. Preidimo zdaj na posamezne rezultate v občinah, kjer živijo na Goriškem in Tržaškem Slovenci. Kot znano, so hile v obeh pokrajinah le občinske volitve (drugod po državi tudi pokrajinske in deželne). V -mestu Trst ni bilo niti občinskih volitev. VOLITVE NA GORIŠKEM V samem gorišikem mestu so nazadovali komunisti in socialdemokrati, ki so izgubili vsak po enega svetovalca, republikanci so za enega porasli, prvič pa bodo zastopani »zeleni« z enim svojim predstavnikom. Razporedba svetovalskih mest je sledeča: DC 18 (18), PCI 6 (7), PSDI 4 (5), PSI 3 (3), MSI 3 (3), PRI 2 <1), PLI 1 (1), Zeleni 1 (0). Furlansko gibanje in upoko-jenoi so ostali brez sedežev. Slovenska skupnost je ohranila dva svetovalca, a je nazadovala od 1.651 na 1.437. Treba bo ugotoviti, odkod ta osip. Ali nas je vedno manj ali pa je kaj drugega v ozadju. V goriškem občinskem svetu bodo odslej Slovence zastopali le trije predstavniki: dva od SSk in Waltritsch z liste PSI. Na ikomunistični listi ni bil izvoljen noben Slovenec. To je sad vključevanja v vsedržavne in »napredne« stranke! Na goriškem podeželju je prišilo do za SSk neprijetnega presenečenja. Prvič od leta 1951 je prišla na vodstvo občine v Šte-verjanu združena levica (socialisti in komunisti) pod naslovom Občinska enotnost. Zaradi lanskega spora v SSk je ta stranka izgubila občino. Z malo več dobre volje z obeh strani bi se to dalo preprečiti. Očitno pa je, da so pristaši prejšnjega župana vsaj delno podprli levičarsko listo (belih glasovnic je bilo 25) in hoteli na ■ Ob 40. obletnici zmage nad nacifaši-zmom sta bili tako v Moskvi kot Beogradu mogočni vojaški paradi. Moskovske parade se niso hoteli udeležiti veleposlaniki ZDA, ZR Nemčije in Japonske. V Beogradu pa so bile prisotne državne delegacije Sovjetske zveze, Sev. Amerike, Francije in Vel. Britanije. Sprevod je bil dolg devet kilometrov, v njem pa je stopalo 7.000 ljudi ter bilo 700 vozil. Po naročilu slovenskih škofov je bila 6. velikonočna nedelja — 12. maja — letos določena kot dan molitve za domovino. To naj bi bil 'krščanski prispevek (k proslavam na 40-letnico konca druge svetovne vojne. Molitev za domovino pa je seveda tudi molitev za mir, saj bi s porušenim mirom postala negotova tudi usoda domovine. Mir mora izhajati iz pravičnosti, odpuščanja, sprave in ljubezni, zato naj bi se slovenski kristjani po svojih najboljših močeh prizadevali te dobrine tudi uresničiti v svojem življenju. Obenem pa so slovenski škofje v zve/.i z omenjeno obletnico objavili tudi posebno poslanico. V njej pravijo med drugim: Ko gledamo na preteklost, moramo katoličani najprej s svoje strani priznati, da v Cerkvi na Slovenskem ni bilo vse v skladu z evangelijem. To so predstavniki Cerkve ob raznih priložnostih že ponovno obžalovali. Obsojamo vsako nasilje dn kri v.ico, tem bolj, če 'ju je kdo storil v imenu svojega krščanskega prepričanja. S tem pa ne izrekamo sodbe o osebah in njihovih nagibih. Trdno upamo, da se kaj podobnega ne bo več zgodilo. Ob različnih nasprotujočih si sodbah o preteklosti pričakujemo in upravičeno zahtevamo nepristransko in čim bolj popolno osvetlitev usodnih dogodkov. Odklanjamo črno-belo prikazovanje s katere koli strani. Kristusova beseda: »Resnica vas bo osvobodila...« (Jn 8, 32) velja tudi za presojanje naše preteklosti. Vemo pa tudi, da so zgodovinske ocene nepopolne in začasne. V tej luči razumemo evangeljsko svarilo: »Ne sodite, da ne boste sojeni!«