3 3 3 5S* s 3 31 *3S* ®3£* 31 Sil :3s !><§ © 3* 3s 311 3* 0 3 3? ® 3 3 3 3 *5g *䣧 5£* 3s 3 3 © S* 3$ *3»* 3 *3$ 3 3 3 ><ž 3 3 31 3 3 31 VIII. (XVI.) IZVESTJE C. KR. DRŽAVNE VIŠJE REALKE V IDRIJI ZA ŠOLSKO LETO 1916-17. IZDALO RAVNATELJSTVO. V IDRIJI 1917. ZALOŽILA C. KR. DRŽAVNA VIŠJA REALKA. NATISNILA KATOL.TISKARNA V LJUBLJANI. 3 3 3 m t i sim t»!:i Mi i:fi! Mi S! Si! i^SiiSi Si« as su h VIII. (XVI.) IZVESTJE C. KR. DRŽAVNE VIŠJE REALKE V IDRIJI ZA ŠOLSKO LETO 1916-17. IZDALO RAVNATELJSTVO. V IDRIJI 1917. ZALOŽILA C. KR. DRŽAVNA VIŠJA REALKA. NATISNILA KATOL.TISKARNA V LJUBLJANI. Spomenica. Naš zavod v tretjem letu svetovne vojne. Tretje vojno leto poteka. Dasi se je dvignilo zoper našo slavno monarhijo mnogo sovražnikov, se avstro-ogrski državljani ne bojimo bodočnosti, marveč jo pričakujemo v zavesti, da bode naša požrtvovalna in resnična ljubezen do domovine, junaški pogum naših vojakov in bratska sloga poplačana z našo zmago. Tretje vojno leto poteka. Prineslo je našemu zavodu mnogo težav in neprilik pri pouku, a učitelji in učenci so jih s svojo vztrajnostjo in odločnostjo premagali. Kakor prejšnji leti je tudi to vojno leto poglobilo in poplemenitilo naša blaga čustva, stopnjevalo čustvo nesebične, iskrene ljubezni do drage nam avstrijske monarhije do viška in zato je tudi to vojno leto našemu zavodu v čast in ponos. Tretje vojno leto poteka. Naša dolžnost je, da se spominja zavod junakov in borilcev za domovino, ki so izšli iz našega zavoda, ki so se napili v naših učilnicah velikega idealizma, ki ne pozna nikdar le svojih koristi, temveč stremi edino za blaginjo in srečo celote. Spominjali se bodemo najpoprej onih, ki so prelili za drago jim domovino svojo kri in udejstvili rek, da je smrt za domovino sladka; spominjali se bodemo tudi tistih, ki so zrli v ljutem boju za domovino smrti v oči in bili ranjeni. Navedli bodemo one, ki so bili vsled svoje hrabrosti pred sovražnikom odlikovani, ki jih moramo posnemati in jim skušati biti enaki. Omenili bodemo one, ki so postali kot neustrašeni, zanesljivi vojaki častniki, in h koncu bodemo našteli vse bivše naše dijake,* ki se bore za cesarja in domovino. ' kolikor nam je bilo mogoče poizvedeli. V boju za cesarja in domovino so padli: Burnik Franc, enoletni proštov. Del Linz Peter, kadet, aspirant. Gruntar Ignacij, enol. proštov. Hribarnik Adalbert, praporšč. Kanduč Valentin, praporščak. Martelanc Avgust, enol. prost. desetnik. Mlekuž Adolf, praporščak. pl. Premerstein Ivan, enoletni prostovoljec. Šinkovec Franc, pešec. Štrempfel Ludovik, poročnik. Terpin Karel, enoletni proštov. desetnik. Vončina Andrej, četovodja. Vončina Jelko, topničar. Ranjeni: Brenčič Ignacij, Horvat Josip, Hrovatin Ivan, Jalen Vinko, Jelinčič Franc, Jelinčič Viktor, Jereb Franc, Jurman Anton, Kenda Hinko, Lapajne Cveto, Lapajne Srečko, Levstek Božidar, Orel Stanislav, Pavletič Franc, Pivk Štefan, Rihtar Ciril, Rupnik Franc, Starec Vladimir, Šinkovec Drago, Šinkovec Viktor, Šotola Jaroslav, Teršar Josip, Uršič Franc in Vončina Valentin. Odlikovani:* Berzin Karel, poročnik, b. S. 1. z meči. — Brenčič Ignacij, enol. prostovoljec, b. k. — Dekleva Vladimir, poročnik, s. k. I. — Dežela Viktor, enol. proštov, četovodja, žel. zasl. križec. — + Hribarnik Adalbert, praporščak, s. k. I. — Jalen Vinko, poročnik, b. S. 1.,^ nemški zaslužni križec. Jelinčič Viktor, desetnik, s. k. II. — + Kanduč Valentin, praporščak, zlata hrabrostna kolajna. — Kenda Hinko, poročnik, s. k. I. Kos Anton, nadporočnik, s. k. I. in b. S. 1. Lapajne Adolf, poročnik, zasl. križec s krono in b. S. 1. Mihevc Anton, nadporočnik, b. S. 1. in s. S. 1. z meči. Novak Ivan, četovodja, s. k. II. Peteln Anton, poročnik. Pivk Leopold, poročnik, s. k. I. Remec Franc, nadporočnik, b. S. 1. in s. S. 1. z meči. Rupnik Franc, kor-poral, b. k., s. k. II. in s. k. I. — Seljak Anton, poročnik, s. k. I. Starec Vladimir, poročnik. — t Štrempfel Ludovik, poročnik, zlata hrabrostna kolajna. — Šinkovec Franc, četovodja pri mornarici, s. k. I. Šinkovec Drago, poročnik, b. k. — Šinkovec Viktor, nadporočnik, b. S. 1., s. S. 1. in v. z. kr. III. z meči. — Šotola Jaroslav, nadporočnik, b. S. 1., s. S. 1. in v. z. kr. III. z meči. — + Terpin Karel, enol. proštov, desetnik, s. k. I. — Turk Franc, poročnik, b. k., s. k. I. in b. S. 1. z meči. — Turk Viljem, poročnik, b. S. 1. — Vončina Andrej, četovodja, s. k. I. Vončina Valentin, nadporočnik, s. k. II. * Vojaški zaslužni križec lil. r. = v. z. kr. III.; srebrni Signum laudis = s. S. 1.; bronasti Signum laudis = b. S. 1.; srebrna hrabrostna kolajna I. r. — s. k. I.; srebrna hrabrostna kolajna II. r. = s. k. II.; bronasta hrabrostna kolajna = b. k. V vojaški službi so še tudi: Arko Vladislav, Bernik Franc, Bonča Ludovik, Čuček Josip, Dežela Stanko, Didič Josip, Eržen Rafael, Furlan Andrej, Garlatti Miljutin, Gleščič Venčeslav, Grošelj Josip, Hladnik Anton, Jacaz Božidar, Jazbar Anton, Jurjavčič Alojzij, Kenda Ivan, Kočevar Franc, Kodele Tilen, Kogej Rudolf, Kraschner Avgust, Krasna Filip, Kumer Alojzij, Lapaine Dimitrij, Lapaine Dušan, Lapajne Mirko, Lazar Ignacij, Leban Henrik, Mačkovšek Franc, Makuc Franc, Mikuž Matevž, Močnik Anton, Mohorič Franc, Novak Jelko, Pečirer Julij, Pirc Franc, Pivk Ivan, Plesničar Franc, Plešnar Franc, Poniž Evgen, Prelovec Ivan, Punčuh Ivan, Štros Avguštin, Štros Franc, Štros Leopold, Šinkovec Ferdinand, Šinkovec Ivan, Šinkovec Josip, Štrekelj Vladimir, Štrempfel Josip, Turk Janko, Turk Ladislav, Uršič Adolf, Vončina Josip, Vrč Ivan, Zajec Alojzij, Zazula Rafael, Zwölf Ivan, Žagar Bogdan in Žele Andrej. * * * Navedeni naši učenci so vojaki. Svojih dolžnosti do domovine pa ne vršijo le ti, temveč tudi oni, ki so radi mladosti ali šibkosti ostali doma in še obiskujejo naš zavod. Tudi ti se zavedajo, da se ljubezen do domovine ne sme javljati v cenih besedah, marveč v delih. Svojo patriotično dolžnost vršijo na naslednje načine : navdušeno se udeležujejo vojaških vaj, kjer si krepe duha in telo ter se pripravljajo za vojaški stan; dasi so v pretežni večini siromašni, darujejo vendar ob vsaki priliki za Rdeči križ in druge prekoristne namene, agitirajo in nabirajo po mestu denar, kovine itd.; varčujejo pri obleki in obuvalu, da ostane več volne in usnja za vojaštvo; v ta namen nosijo tudi sandale, lesene podplate, manjši hodijo bosi v šolo. Tako so darovali svoje prihranke kot „tedenske prispevke za splošno vojno preskrbo“, in sicer: v novembru 25 K 32 h, v decembru 25 K 57 h, v januarju 43 K 48 h, v februarju 36 K 44 h, v marcu 36 K 19 h, v aprilu 32 K 75 h, v maju 34 K 85 h in v juniju 36 K 40 h. Razen tega še posebej Deželnemu in gospej-nemu pomočnemu društvu Rdečega križa za Kranjsko 54 K 20 h. Skupno s Podpornim društvom in učiteljskim zborom so podpisali učenci V. vojnega posojila 2000 K in VI. vojnega posojila tudi 2000 K.* ' Nabiranje za VI. vojno posojilo je vodil veroučitelj dr. A. Snoj, ki je pobiral pri članih učiteljskega zbora tudi prispevke za oslepele vojake in je v šolskem letu 1915-16. nabral 262 K 60 h, v šolskem letu 1916-17. pa 215 K 86 h. Večje prispevke za VI. vojno posojilo so dali izmed učencev (učenk): Da-nihelka Maruška, I. r., 100 K; Lipušček Viktor, I. r„ 100 K; Pirc Dani, VI. r., 20 K; po 10 K pa Didič III., Peternelj II., Podobnik II., Gostiša VI. in Pirnat VI. r. Pohvalno omenjamo tudi to, da so ucenci vneii naročniki in bralci patriotičnih listov in knjižic, kakor jung - Österreich; Mlada Avstrija; Smolle, Kaiser Karl; Flere, Avstrijska slava; Kosi, Domoljubne in vojaške pesmi; Pollak, Aus dem großen Kriege i. dr. Zato kličemo bivšim in sedanjim svojim dijakom, vojakom in nevojakom: Hodite možko po začrtani poti, ljubite tudi naprej tako udano svojega ljubega cesarja in domovino, in zmaga bo, mora biti naša! ■©S Šolska poročila. I. Učiteljski zbor. a) Izpremembe in imenovanja: Ravnatelj dr. Stanislav Bevk je prevzel, oproščen od vojaške službe, vodstvo zavoda dne 19. aprila 1917. (Odlok c. kr. dež. šolskega sveta z dne 12. aprila 1917, št. 2293.) C. kr. ministrstvo za nauk in bogočastje ga je oprostilo z odlokom z dne 4. maja 1917, št. 13.121, v šolskem letu 1916-17. poučevanja (dež. š. sv. 9. maja 1917, št. 2803). Namestne učitelje Josipa Kremenška, Ljudevita Mlakarja in dr. Andreja Snoja je potrdil za šolsko leto 1916-17. c. kr. deželni šolski svet z odlokom z dne 13. septembra 1916, št. 5321, Frana Novaka z odlokom z dne 31. decembra 1916, št. 8103, in Antona Debeljaka z odlokom z dne 1. oktobra 1916, št. 5743; dr. Frana Čadeža pa je imenovalo c. kr. ministrstvo za nauk in bogočastje z odlokom z dne 30. avgusta 1916, št. 20.298, za provizoričnega učitelja (dež. š. sv. 11. septembra 1916, št. 5171). Profesorja ]anka Krajca je pridelilo c. kr. ministrstvo za nauk in bogočastje z odlokom z dne 27. avgusta 1916, št. 25.903, za šolsko leto 1916-17. v službovanje 1. državni gimnaziji v Ljubljani, profesorja dr. Mateja Potočnika pa državni gimnaziji v Kranju. (Dež. š. sv. 9. septembra 1916, št. 5080, oziroma predsedstvo dež. š. sv. 10. julija 1916, št. 139.) Profesor Baltazar Baebler je bil pomaknjen z odlokom c. kr. dež. šolskega sveta z dne 19. januarja 1917, št. 5991, v osmi či-novni razred; pravi učitelj Ivo Tejkal je dobil z odlokom z dne 13. marca 1917, št. 1689, naslov profesorja. Ker je c. kr. ministrstvo za nauk in bogočastje odredilo z odlokom z dne 5. avgusta 1916, št. 23.510, da se opusti pripravljalni razred (dež. š. sv. predsedstvo 22. avgusta 1916, št. 165), je dodelil c. kr. dež. šolski svet učitelja Engelberta Gangla z odlokom z dne 3. marca 1917, št. 1486, v službovanje pripravljalnici na Proseku. b) Dopusti: Zaradi bolezni imata do konca šolskega leta 1916-17. dopust profesor Kajetan Stranetzky (dež. š. sv. 20. septembra 1916, št. 5435) in provizorični učitelj dr. Fran Čadež (dež. š. sv. 23. januarja 1917, št. 504). c) Učiteljski zbor koncem šolskega leta: 1. Dr. Stanislav Bevk, c. kr. ravnatelj, c. kr. stotnik v ev. deželne brambe, odlikovan s Sign. laudis, je prevzel vodstvo zavoda dne 19. aprila 1917 ; dotlej je od začetka vojne služil pri vojakih. 2. Leopold Andree, c. kr. profesor, c. kr. oskrb. oficial v rez., od- likovan z zlatim zaslužnim križcem, služi od začetka vojne pri vojakih. 5. Baltazar Baebler, c. kr. profesor VIII. činovnega razreda, c. kr. nadporočnik v ev., odlikovan s Sign. laudis z meči, služi od začetka vojne pri vojakih. 4. Janko Krajec, c. kr. profesor, prideljen v službovanje I. državni gimnaziji v Ljubljani. 5. Jurij Kuželički, c. kr. profesor, akademični slikar, je opravljal do 18. aprila 1917 ravnateljske posle in poučeval prostoročno risanje v II. VII. razr., opisno geometrijo v IV. VII. razr., risanje je učil skupno po dva razreda, na teden 22 ur; bil je kustos zbirke za prostoročno risanje in učil za geometrijo. 6. Dr. Ivan Lokar, c. kr. profesor, c. kr. črnovojn. poročnik, odliko- van z zlatim zaslužnim križcem, je v aktivni vojaški službi. 7. Dr. Dragotin Lončar, c. kr. profesor VIII. činovnega razreda, je bil razrednik VII. razreda, je poučeval zemljepis v I., III., IV., V. in VI. razr., zgodovino v III.—VII. razr., 20 ur na teden, in upravljal učiteljsko knjižnico ter zbirko učil za zemljepisno-zgodovinski pouk. 8. Dr. Josip Mencej, c. kr. profesor, je bil razrednik VI. razreda in je učil nemščino v II., IV.—VII. razr., skupaj 19 ur na teden. Dne 16. junija 1917 je odšel k vojakom. 9. Dr. Fran Novak, c. kr. profesor, c. kr. nadporočnik v rez., je v aktivni vojaški službi. 10. Dr. Matej Potočnik, c. kr. profesor VIII. činovnega razreda, je prideljen v službovanje državni gimnaziji v Kranju. 11. Kajetan Stranetzky, c. kr. profesor, je zaradi bolezni na do- pustu. 12. Ivo Tejkal, c. kr. profesor, c. kr. črnovojn. poročnik, je v aktivni vojaški službi. 13. Ivan Bajželj, c. kr. učitelj telovadbe, razrednik I. razreda, je učil telovadbo v I.—VII. razr., matematiko v I. in II. razr., geometrijo v II. razr., prostoročno risanje in lepopisje v I. razr., skupaj 27 ur na teden, je vodil šolske igre ter vojaške vaje in imel v oskrbi telovadno in igralno orodje. 14. Dr. Franc Čadež, c. kr. provizorični učitelj, je poučeval do 14. novembra 1916 matematiko v IV.—VII. razr. in fiziko v IV., VI. in VII. razr., skupaj 27 ur na teden. 15. Anton Debeljak, c. kr. nam. učitelj, je učil francoščino v III.—VII. razr. in slovenščino v I. in II. razr., skupaj 25 ur na teden; bil je razrednik IV. razreda. Dne 16. junija 1917 je bil poklican v vojaško službo. 16. Josip Kremenšek, c. kr. nam. učitelj, je bil kustos kemičnega laboratorija in učil za prirodopisni pouk; učil je kemijo v IV., V., VI. razr., prirodopis v I., II., V.—VII. razr., matematiko, geometrijo in fiziko v III. razr., na teden 27 ur, ter bil razrednik V. razreda. 17. Ljudevit Mlakar, c. kr. nam. učitelj, je učil slovenščino v III.—VII. razr., nemščino v I. in III. razr., zgodovino v I. razr., skupaj 26 ur na teden, je bil razrednik III. razreda in je upravljal dijaško knjižnico. 18. Dr. Andrej Snoj, svetni duhovnik, c. kr. nam. učitelj, je bil raz- rednik II. razreda, je učil veronauk v I.—VII. razr. in zemljepis ter zgodovino v II. razr., skupaj 18 ur na teden, je opravljal šolsko službo božjo in vodil vsa bogoslužna opravila. 19. Fran Novak, c. kr. nam. učitelj, je učil od 4. januarja 1917 na- prej matematiko v IV.—VII. razr., fiziko v IV., VI., VII. razr. in je oskrboval učila za pouk fizike. Ivan Pogačnik, c. kr. rudniški organist v Idriji, je kot pomožni učitelj poučeval petje kot neobvezni predmet po 4 ure na teden. d) Sluge: Šolski sluga Mihael Kos in pomožni sluga Fran Božič sta v aktivni vojaški službi. — Službo šolskega sluge je opravljal pomožni sluga Valentin Albreht, ki je bil težko ranjen v boju, je postal invalid in je zato oproščen aktivne vojaške službe. II. Učila. a) Prirastek zbirkam učil. 1. Učiteljska knjižnica. Kupljeno: Čas. Carniola. Dom in Svet. — Ljubljanski Zvon. — Monatsschrift für das Turnwesen. — Naturwissenschaftliche Wochenschrift. — Popotnik. — Slovan. — Stimmen der Zeit. — Zeitschrift für das Realschulwesen. — Zeitschrift für den physikalischen und chemischen Unterricht. — Lehrplan für das Turnwesen. — Schemaüsch-statistische Übersichtstafel der k. und k. Kriegsmarine. -■ Schöbel, Jugendwehr. — Viribus unitis : Österreich-Ungarn und der Weltkrieg, II. — Mein Österreich, mein Heimatland, II. Müller, Lehrbuch der darstellenden Geometrie, II. 2. Die Ergebnisse der Volkszählung vom 31. Dezember 1910. — Leskien, Handbuch der altbulgarischen Sprache. Sanders-Wülfing, Handwörterbuch der deutschen Sprache. — Opeka, Rimski verzi. Meško, Dve sliki. Skrabec, Jezikoslovni spisi, I. 1. Ušeničnik, Knjiga o življenju. Kišpatič-Tučan, Slike iz rudstva. Vukelič, Knjiga bez predgovora. - Šenoa, Iz kobnih dana. — Šimu-novič, Gjezdan. — Zeromski, Vjerna rijeka. Podarjeno: C. kr. ministrstvo za nauk in b o g o č ast j e: Gnirs, Österreichs Kampf für sein Südland am Isonzo 1615—1617. — Blümel: Svoj spis Die Münzen der kriegführenden Staaten. — Prevzeto iz dijaške knjižnice: Zbornik Matice Slovenske XII. Zabavna knjižnica XVIII. Jenko, Pesmi II. — Korun, Spake. — Tavčarjeve povesti V. - Dumas, Trije mušketirji. Dumas, Dvajset let pozneje. 2. Dijaška knjižnica. Kupljeno: Mentor. — Vrtec. — Zvonček. — Dom in Svet. Der gute Kamerad. Fritz Stüber Günther, Wien, wie es war. Rudolf Hawel, Erzählungen aus Stadt und Land. Franz Karl Ginzkey, Helden. — Friedrich Kuthmayer, Alpensagen. — Friedrich Kuthmayer, Österreichische Volksmärchen. — Paul Wilhelm, Einen Sommer lang. Leo Smolle, Unser Kaiser. Sein Leben und Wirken. Dr. J. Ponebšek, Naše ujede. Pavel Flere, Avstrijska slava v prvih dneh svetovne vojne. — Podarjeno: Ministrstvo za nauk in bogočastje: Österreichs Kampf für sein Südland am Isonzo 1615 1617. — Jung-Österreich. — Mlada Avstrija. — Rav- nateljstvo eksportne akademije: Die k. k. Exportakademie in Wien. — Tvrdka Siem ens u. Schuckert-Werke: Werner von Siemens, Lebenserinnerungen. — Ravnatelj dr. Stan. Bevk: Anton Kosi, Domoljubne in vojaške pesmi.— Profesor J. Kuželički: Leo Smolle, Kaiser Karl I. Ein Bild seines Lebens. — Nam. realčni učitelj Ljud. Mlakar: Dr. Fran Detela, Trojka. — Ivana Albreht: Meško, Mladim srcem II. Pengov, Podobe iz narave. — Slovenskih Večernic 68. in 70. zvezek. Dr. Gruden, Zgodovina slovenskega naroda, IV. in VI. zv. Dijak Jo s. Rupnik: Jurčič, Deseti brat. Dijak Roman Poniž: Dr. Fr. Detela, Svetloba in senca. J. F. Malograjski, Pisana mati. 3. Zemljepisna in zgodovinska zbirka. Podaril prof. dr. Lončar: Dva stara novca iz leta 1800. in 1816. 4. Fizikalna zbirka. Kupljeno: Körtingova vodna sesalka. Krožnik za zračno sesalko. — Cevi. 5. Kemični laboratorij. Kupljeno: Aluminijev fluorit. — Amonijev bihromat. — Barijev nitrat. — Kalijev klorat. — Amonijev tiosulfat. — Litijev nitrat. Barijev oksid. Kalijev bromat. — Srebrov nitrat. — Acetoamid. Benzaldehid. — Mononitrometan. - Glikol. Benzin. — Piridin. Hemoglobin. Žlica za sežiganje K in Na. Mrežasta žlica. -Čaše, buče, epruvete. — Epruveta iz kremena. Posodice za tehtanje. Lupa. — Več priprav je popravil prof. Kuželički. 6. Prirodopisna zbirka. Podaril učenec Treven, I. r.: Konjsko kopito s podkvijo. 7. Matematična in geometrična zbirka. Brez prirastka. 8. Zbirka za prostoročno risanje in lepopisje. Brez prirastka. 9. Telovadno in igralno orodje. Podaril ravnatelj dr. Bevk: Winkler, Führer, Handbuch des österr. Pfadfinderbundes in H. Schmid, Taktisches Handbuch. b) Pregled zbirk učil ob koncu šolskega leta 1916-17. 1. Učiteljska knjižnica šteje 991 del, 3708 šolskih izvestij in 1 gramofon s 6 ploščami. 2. Dijaška knjižnica ima 740 inventarnih številk. 3. Zemljepisna in zgodovinska zbirka obsega 3 globe in telurije, 61 nastenskih zemljevidov, 6 atlantov, 174 nastenskih slik, 158 novcev, 185 diapozitivov in 126 fotografij. 4. Fizikalna zbirka šteje 568 inventarnih številk. 5. Kemični laboratorij: 236 priprav, 764 preparatov in surovin in 4 diagrame. 6. Prirodopisna zbirka razpolaga za pouk zoologije s 414 predmeti, botanike z 283, mineralogije s 466; priprav je posebej še 78. 7. Učil za matematiko in geometrijo je 43. 8. Učila za prostoročno risanje: 6 aparatov, 1305 malih lesenih modelov, 6 modelov iz žice, 115 odlivkov iz sadre, 154 nagačenih, prepariranih in naravnih predmetov ter 20 predložnih del. 9. Telovadnega in igralnega orodja ter knjig je 67. Med vojno so se morala učila zaradi nastanjenja vojakov v realčnem poslopju večkrat prenašati in spravljati v neprikladne prostore. Marsikaj se je pri tem pokvarilo, nekaj tudi poizgubilo. Ker se poslopje pozimi ni kurilo, je tudi vlaga povzročila mnogo škode, posebno pri nagačenih živalih, naravnih preparatih in predmetih iz likane kovine. 1. II. III. IV. V. VI. VII. Skupaj I. Število : Koncem šolskega leta 1915-16 18 18 25i 14 8' 9 2 942 I V začetku šol. leta 1916-17 . 252 16 17 25i 13 7 9 1123 Med šolskim letom vstopilo . . 1 5i 6i Vseh sprejetih je bilo tedaj . . 262 16 17 251 13 7 14‘ 118< Nanovo: Na podlagi sprejemne izkušnje 132 1 142 iz nižjih razredov premeščenih 0i 01 Repetentov 1 1 2 Zopet: Iz nižjih razredov premeščenih Repetentov 9 3 14 2 16 241 1 12 1 7 13 951 7 Med šol. letom jih je izstopilo . 2 1 1 3 2 9 18 Koncem šolskega leta 1916-17 je bilo tedaj učencev . . 242 16 16 241 10 5 51 100< II. Po rojstnem kraju: i Iz Idrije in iz idrijskega okraja 172 12 11 15i 3 2 1 613 S Kranjskega sicer .... 3 1 1 6 6 1 2i 20> S Primorskega 4 3 3 3 1 1 2 17 S Štajerskega S Češkega 1 1 1 1 III. Vere so vsi rimskokatoliške. IV. Po materinščini: Slovenci 24i 16 16 24i 10 4 5i 993 Nemci Čehi Oi 1 li V. Po bivališču staršev: Iz Idrije in bližnje okolice . . 192 12 10 17i 4 3 1 663 Od drugod 5 4 6 7 6 2 41 341 VI. Šolnino je plačalo v I. polletju učencev 10 3 1 3 2 2 21 K . . 300 90 30 90 60 60 630 v II. polletju učencev .... 4 4 6 1 li 161 K . . 120 120 180 30 60 510 Skupaj K . . 420 210 30 270 90 120 1140 a) Dijaške ustanove. 1. Pogačnik Ciril, IV. r.: Jožef Schlaker IV.............................K 199'— 2. Gostiša Alojzij, IV. r.: Blaž Kortsche IV.............................. 80' 3. „ „ „ „ Jožef Mikuž..............................„ 252‘32 4. Rupnik Josip, VI. r.: Jan. Ev. Kavčič za 1917 . . . „ 100' 5. Kočevar Fran, sedaj vojak v vojnem ujetništvu: Janez Thaler pl. Neuthal I...................................... . „ 51 61 Skupaj . K 682-93 b) Lokalne podpore. Podporno društvo za dijake na realki v Idriji, ustanovljeno leta 1901., je posodilo vsem dijakom skoraj vse učne knjige. Na zimo je podarilo društvo 8 prosilcem popolne obleke, 3 prosilcem pelerine in 11 prosilcem močne čevlje z lesenimi podplati; vrhutega je dobilo 9 dijakov iz društvene blagajne za obleko denarne podpore po 20 do 40 K. Redno mesečno podporo uživa 6 dijakov v zneskih po 5 do 15 K. Društveno premoženje je znašalo koncem leta 1916. poleg bogate knjižnice 14.952 K 86 h; 7000 K glavnice je naloženih v avstrijskem vojnem posojilu. Račun društva za leto 1916.: Prejemki : 1. Saldo iz upravnega leta 1915................K 41'93 2. Podpora c. kr. ministrstva za javna dela . „ 300'— 3. Podpora dež. odbora vojvodine Kranjske . „ 300'— 4. Podpora mestne občine idrijske . . . . „ 200‘— 5. Podpora Okrajne hranilnice in posojilnice v Idriji.......................................„ 200"— 6. Podpora zunanjih podpornikov . „ 10’— 7. Članarina, podpornina, vrnitev od vojn. pos. „ 458'44 8. Dvignjeno iz hranilnice.....................„ 1369'60 9. Kuponi vojnega posojila............................... 110'— Skupaj . . K 3089'97 1. Podpora dijakom......................................K 330'- 2. Sluga, kolki, znamke in drugo . . . . 41'— 3. Za nove knjige............................................ 45'50 4. Za popravo rabljenih knjig......................... 253'60 5. Za čevlje in obleko..................................„ 1019'62 6. Vloženo v hranilnico ....................... 1215'37 7. Gotovina v blagajni....................................... 74‘88 8. V hranilnico vloženi kuponi vojnega posojila „ 110’— Skupaj . K 3089'97 Društveni odbor. Kuželički Jurij, predsednik; Lapajne Valentin, predsedn. namestnik; Bajželj Ivan, tajnik; Mlakar Ljudevit, blagajnik; dr. Papež Milan in dr. Snoj Andrej, namestnika ; Šinkovec Fran in dr. Čadež Fran, pregledovalca računov. Pokrovitelj društva postane, kdor plača K 100'—; društvenik K 10' ; podpornik vsak, ki društvu kaj daruje. Imenik pokroviteljev, društvenikov in podpornikov v tekoči upravni dobi. Pokrovitelji: C. kr. ministrstvo za javna dela, dež. odbor vojvodine Kranjske, mestna občina idrijska, Okrajna hranilnica in posojilnica v Idriji. Društveniki: Msgr. Arko Mihael, Bajc Jodok, Bajželj Ivan, dr. Bevk Stanislav, Ciniburk Fran, dr. Čadež Fran, Debeljak Anton, Dežela Josipina, Didič Franc, Gangl Engelbert, Goli Franc Ks., Harmel Karel, Hutter Ivan, Kobal Matej, Kogej Srečko, Kuželički Jurij, Lapaine Dragotin, dr. Lončar Dragotin, dr. Mencej Josip, Mlakar Ljudevit, Novak Franc, dr. Papež Milan, Pegan Alojzij, Pirc Zofija, Pirnat Mohor, Sax Hinko, dr. Snoj Andrej, Šepetavec Josip, Šinkovec Franc, Šotola Jaroslav, Šraj & Grilc, Turk Ivan, Vidic Filip, Zazula Josip, Železnikar Ivan. — Podporniki: Albreht Ivana 1, Buh Pavla 1, Burnik Josip 2, Burnik Lina 1, Danihelka Anton 2, Gostiša Rafael 1, Gole Anton 4, Gruden Ana 2, Gruden Josip 2, Izlakar Ivan 1, Jazbar Ivan 2, Harmel Leopoldina 1, Kavčič Fran 2, Kavčič Marija 2, Knap Josip 1, Kos Ana 2, Krapš Anton 1, Kobal Alojzij 1, Lapajne Helena 2, Lapaine Pavel 3, Laus Stana 2, Likar Marija 2, Lipušček Andrej 4, Mačkovšek Andrej 1, Novak Leopoldina 1, Oswald Fran 5, Oswald Ivan 2, Peternelj Josip 3, Plzäk Ivan 1, Pogačnik Ivan 4, pl. Premerstein Kajetan 4, Rupnik Marija 3, Seljak Josip 1, Štravs Ivan 1, Štros Leopold 1, Šuntar Ana 3, Treven Ignacij 2, Treven Karel 5, Vončina Franc 1 K. Vsem darovalcem in vsem onim, ki na katerikoli način podpirajo naše dijake : Bog plačaj stotero! Nemila smrt je «grabila društvu vnetega pospeševatelja, gospoda Mr. Ph. Danila Pirca, c. kr. lekarnarja, ki je bil ves čas svojega bivanja v Idriji radodaren društvenik Podpornega društva in tudi sicer blag podpornik učeče se mladine. R. i. p.! V. Šolsko zdravstvo. Zdravstveno stanje učencev je bilo ugodno; dolgotrajnih ali nalezljivih bolezni ni bilo. Dne 11. junija 1917. so se stavile vsem učencem koze. Ker je realčno poslopje zasedlo vojaštvo, so bili nastanjeni razredi v Mestni ubožnici (II.—VI. r.), v hiši Okrajne hranilnice in posojilnice (VII. r.) in v hiši gosp. Dežele (I. r.). Sobe so po večini prostorne, zračne in svetle. Fizika, kemija in prirodopis so se poučevali v učilnicah v realki. Dijaška stanovanja so odgovarjala predpisom. Tudi prehrana je bila razmeroma dobra; mesto Idrija ima točno poslujoči aprovizacijski urad, večina hiš ima svoje vrtove in tudi iz okolice so si znali Idrijčani pridobiti potrebnih živil. Kolikor so razmere dopuščale, so se razen obvezne telo- vadbe gojile tudi dijaške igre, vojaške vaje in razni športi. Za obvezno telovadbo je prepustilo c. kr. rudniško ravnateljstvo pripravno dvorano na Zemlji, a ob lepem vremenu se je telovadilo navadno na šolskem igrišču. Ker je nekaj časa tudi provi-zorno telovadnico rabilo vojaštvo in se zaradi slabega vremena ni moglo telovaditi na prostem, je porabil telovadni učitelj te ure za teoretični pouk v raznih vojaških panogah. Dijaške igre so igrali učenci ob sredah in sobotah popoldne od 3. do 5. ure. Vodil je igre učitelj telovadbe Ivan Bajželj, igrali pa so žogo z nogo, žogo z loparjem, žogo z roko, tamburin, kroket, balin, svinjko in vadili lahkoatletske vaje, kakor metanje žoge z ročajem, metanje diska in krogle. -Igralo je skupaj 1013 učencev 54 ur v 27 dneh, poprečno 37‘5 na dan. Iger na planem po vojaškem načinu je bilo šest. Bile so to poldnevne vaje v idrijski okolici. Poveljevali so učenci iz višjih razredov sami, menjaje se med seboj. Načrte za vaje sta sestavila ravnatelj in učitelj telovadbe, vodila sta jih pa učitelj telovadbe in nam. učitelj Josip Kremenšek. Prehodili so 77 km v 25 urah. Pozimi so se dijaki sankali in drsali; dne 31. januarja je bil skupen sankarski izlet na Kovačev rovt. — V juniju so se pričeli učenci kopati v Idrijici; sistematično pa se plavanje ne more gojiti, ker je Idrijica šele daleč nad mestom dovolj gorka, a tamkaj ni za plavanje primernih prostorov. — Strelnih vaj ni bilo, ker ni bilo na razpolago pušk in streliva. Telovadbe oproščenih je bilo za celo leto 6 učencev, t. j. 5‘3 %; začasno je bil oproščen 1 učenec. Pregled iger in vojaških vaj. Mesec Dan Ura Vršile so se Kraj Ude- ležba Število Septemb. Oktober Novemb. Januar Marec Maj Junij 23 27 30 7 11 14 18 25 28 4 7 11 15 17 31 20 2 5 9 12 16 18 19 23 24 30 2 8 9 13 16 20 23 25 3 5 3—5 3 5 3 3 3 3 3 3 3 3 3 3 i/2 2-5 3 5 V22 5 3 5 3 5 3 5 %2 Vj7 3 5 V27-V212 Igre, lahkoatletske vaje, Ivorenje rojne črte Varnostni pohod proti \ skritemu nasprotniku / Skupno sankanje Vaje v približevanju in napadanju Igre, lahkoatletske vaje, tvorenje rojne črte I Poizvedovalne in poro- \ \ čevalne patrulje / Igre Poizvedovalne in poro* \ čevalne patrulje / Igre Razvrščanje straž Igre, lahkoatletske vaje itd. Vtihotapljanje skozi straže Šolsko igrišče Zagodov vrh Kovačev rovi Kobalove \ planine / Šolsko igrišče Kovačev rovt Igrišče j s Razpolje Igrišče Tičnica Šolsko igrišče Dole Skupaj . . | . . 42 2 41 2 36 2 38 2 39 2 45 2 34 2 38 2 43 2 40 2 31 2 30 2 25 2 82 3'/2 28 2 64 3 'I2 50 2 42 2 35 2 43 2 49 2 69 5 24 2 45 2 88 4 35 2 30 2 68 4 27 2 32 2 39 2 42 2 38 2 88 5 VI. Kronika. 15. septembra : Vpisovanje v I. razred. 16. septembra: Sprejemne izkušnje v I. razr. 18. septembra : Vpisovanje v II.—VII. razr. 19. septembra : Otvoritvena služba božja. 20. septembra : Pričetek pouka. 25. septembra : Sv. maša zadušnica po padlem sedmošolcu Dragotinu Terpinu. 4. oktobra : Slovesna služba božja na imendan Nj. Veličanstva pokojnega cesarja Franca Jožefa I. 4.—7. oktobra: Dnevi darovanja. Zavod se udeleži nabiranja prispevkov v patriotične namene. 4. in 7. oktobra sta bila pouka prosta dneva. 26. in 27. oktobra : Prva šolska izpoved in sv. obhajilo. 20. novembra: Spominska sv. maša po pokojni presvetli cesarici Elizabeti. 28. novembra: Provizorni vodja izrazi sožalje učiteljskega zbora ob smrti Njegovega Veličanstva cesarja Franca Jožefa I. deželnemu predsedniku vojvodine Kranjske. 29. novembra: Zavod se udeleži sv. maše zadušnice po Nj. Veličanstvu pokojnem cesarju Francu Jožefu I. 30. novembra : Sožalna svečanost na zavodu vsled smrti Nj. Veličanstva cesarja Franca Jožefa I. 9. decembra: V proslavo osvojitve Bukarešta pouka prost dan. 17. decembra: Slovesna služba božja ob nastopu vlade Nj. Veličanstva cesarja Karla I. 18. decembra: Deželni predsednik, visokorodni gospod grof Attems, obišče zavod. 30. decembra do 3. januarja: Božične počitnice. 10. februarja: Sklep I. polletja. Šolska sv. maša in razdelitev polletnih izkazov. 10.—13. februarja : Semestralne počitnice. 14. februarja : Pričetek II. polletja. 2. in 3. aprila: Duhovne vaje, druga šolska izpoved in sv. obhajilo. 3.—10. aprila: Velikonočne počitnice. 27. aprila : Slovesna šolska sv. maša na god Nj. Veličanstva cesarice Zite. 4. maja: Šolska sv. maša na dan sv. Florijana. 7. maja: Ravnateljev dan. 9. maja: Slovesna šolska sv. maša na cesaričin rojstni dan. 10.—12. maja: Dež. šol. nadzornik, vladni svetnik dr. Janko Bezjak, nadzoruje zavod. 26.—29. maja: Binkoštne počitnice. 7. junija : Zavod se udeleži procesije Sv. Rešnjega Telesa. 19. junija: Msgr. Arko Mihael nadzoruje pouk iz verstva. 22. junija: Zavod se udeleži procesije na praznik sv. Ahacija. 26. in 27. junija: Tretja šolska izpoved in sv. obhajilo. 28. junija : Sklep šolskega leta s sv. mašo in z razdelitvijo letnih izpričeval. Pouk. I. Obvezni predmeti. a) Učni načrt. Podlaga pouku je normalni učni načrt za realke, kakor ga je izdalo c. kr. ministrstvo za nauk in bogočastje z odredbo z dne 8. aprila 1909, št. 14.741. Za slovenščino in francoščino ima zavod poseben učni načrt, ki ga je odobrilo ministrstvo z odlokoma z dne 7. junija 1901, št. 13.152, in z dne 5. julija 1905, št. 23.775. — Za veronauk določa odlok c. kr. ministrstva za nauk in bogočastje z dne 29. maja 1912, št. 22.169, tudi za VII. razred po 2 tedenski uri. Za učni jezik velja ministrska odredba z dne 26. junija 1910, št. 24.156. V naslednji tabeli pomeni debel tisk slovenski, droben pa nemški učni jezik. Predmet R a z r e d I. II. III. IV. V. VI. VII.; Veronauk 2 2 2 2 2 2 2 Slovenščina 3 3 3 3 3 3 3 Nemščina 5 5 4 4 3 3 4 ! Francoščina 5 4 4 3 3 i Zemljepis 2 2 2 2 1 1 Ü Zgodovina 2 2 2 2 3 2 1 Matematika 3 3 3 4 4 4,3 5 Prirodopis . 2 2 — — 2 2,3 3 Kemija — — — 3 3 2 — Fizika 3 2 — 4 4 Geometrija 2 2 3 3 3 2 Prostoročno risanje 4 4 4 3 3 2 3 Lepopisje 1 Telovadba 2 2 2 2 2 2 2 Skupaj 26 27 32 34 33 33 34 V šolskem letu 1916-17. se je vršil pouk natančno po ravno omenjenih ministrskih odredbah in po gorenjem urniku. Le pouk prostoročnega risanja in opisne geometrije je združilo provizorno vodstvo tako na skupne ure, da sta imela II. in IV. r. v eni uri skupno prostoročno risanje, oziroma prostoročno risanje in opisno geometrijo, V. in VII. r. pa skupaj prostoročno risanje. Ravnotako sta se učila III. in VII. r. skupaj v eni in isti uri risanja in opisne geometrije. — Redni pouk seje pričel dne 20. septembra 1916; nemščina (v II., IV.—VII. r.) in francoščina (v III.—VII. r.) sta se vsled poklica strokovnih učiteljev in vsled ukaza c. kr. dež. šol. sveta z dne 15. junija 1917, št. 3638, nehali poučevati dne 16. junija, za ostale predmete pa je bil zadnji dan pouka dne 27. junija 1917. b) Učne knjige za šolsko leto 1917-18. (Odiok c. kr. dež. šolskega sveta z dne 18. maja 1917, št. 3001.) Veronauk: I.—II. razr. Veliki katekizem. III. „ Stroj, Liturgika; Karlin, Stara zaveza. IV. „ Karlin, Nova zaveza. V. „ Kržič, Zgodovina sv. katoliške cerkve. VI. „ Svetina, Katol. verouk za realce. VII. „ Kühnl, Lehrbuch für Realschulen. Slovenščina: V. razr. Finžgar, Student naj bo. —- Jurčič, Sosedov sin. Baumbach-Funtek, Zlatorog. Meško, Požigalec. VI. „ Gregorčič, Poezije. (Izdaja Družbe sv. Mohorja.) Kersnik, Na Zerinjah. — Cankar, Jakob Ruda. VII. „ Prešeren, Poezije. (Po izbiri.) — Levstik, Ježa na Par- nas. — Stritar, Zorin. Nemščina: I.—II. razr. Končnik-Fon, Deutsches Lesebuch I. III. IV. „ Končnik-Fon, Deutsches Lesebuch II. IV.—VII. „ Tumlirz, Deutsche Sprachlehre für Mittelschulen, 6. izd. V. „ Kummer-Stejskal, Deutsches Lesebuch f. R. V., 7. izd. VI. „ Kummer-Stejskal, Deutsches Lesebuch f. R. VI., 6. izd. VII. „ Kummer-Stejskal, Deutsches Lesebuch f. R. VII., 6. izd. V.—VII. „ Kummer-Stejskal, Leitfaden d. Literaturgeschichte, 10. izd. V. „ Lessing, Minna von Barnhelm. — Grillparzer, Die Ahn- frau. — Schiller, Kabale und Liebe. — Fischer, Frauendienst. VI. razr. Lessing, Emilia Galotti. — Schiller, Wilhelm Tell, Wallenstein. — K. Brentano, Aus der Chronika eines fahrenden Schülers. VH. „ Goethe, Egniont, Hermann und Dorothea. — Grillparzer, König Ottokars Glück und Ende. — Schiller, Die Jungfrau von Orleans. Francoščina: III. razr. Juvančič, Učna knjiga I. IV. „ Juvančič, Učna knjiga II. V. VI. „ Weitzenböck, Lehrbuch II. A. B. VII. „ Duschinsky, Übungsbuch. — Choix de lectures. Zemljepis: I.—VII. razr. Richter-Müllner, Schulatlas. I. „ Pajk, Zemljepis I. II.—III. „ Bezek, Zemljepis. IV. „ Orožen, Domovinoznanstvo. V. „ Müllner, Erdkunde IV. VI. „ Müllner, Erdkunde V. VII. „ Marek-Mayer-Eperjesy, Vaterlandskunde. Zgodovina: I.—VII. razr. Putzger, Historischer Schulatlas. I. „ Mayer-Kaspret, Stari vek. II. „ Mayer-Kaspret, Srednji vek, Novi vek. III. „ Mayer-Kaspret, Novi vek. IV. „ Rebhann, Lehrbuch für Realschulen I. V. „ Rebhann, Lehrbuch für Realschulen II. VI.—VII. „ Rebhann, Lehrbuch für Realschulen III. Mafematika: I.—III. razr. Matek-Peterlin, Aritmetika. IV.—VII. „ Matek-Zupančič, Aritmetika, Geometrija. V.—VII. „ Jellinek, Logarithmische Tabellen. Prirodopis: I. II. razr. Macher, Živalstvo, Rastlinstvo. V. „ Macher, Botanika. VI. „ Poljanec, Živalstvo. VII. „ Hochstetter-Bisching, Mineralogie und Geologie. Fizika: III.—IV. razr. Senekovič, Fizika, 3. izd. VI.—VII. „ Reisner, Fizika za višje razrede. Kemija: IV. razr. Baebler, Kemija in mineralogija. V. „ Rippel, Chemie für Oberrealschulen I. VI. „ Rippel, Chemie für Oberrealschulen II. Geometrija: I.—III. razr. Mazi, Geometrijski nazorni nauk I., II., III. IV.—VII. „ Barchanek-Ludwig, Darstellende Geometrie und Raumlehre. V. „ Heller, Aufgaben I. VI,—VII. „ Heller, Aufgaben II. V. razred. c) Pismene naloge. Iz slovenščine. 1. o) Moje misli in sklepi ob začetku šolskega leta. b) Jesenska slika, c) Prizori z idrijskih cest. — 2. o) Rdeči križ. b) Nekaj o važnosti izročilnega slovstva, c) Moja soba. 3. a) Moji prosti dnevi, b) Nedeljsko popoldne v vasi. c) Zakaj so se nekatere živali človeku priljubile ? — 4. o) Katera oseba v Jurčičevem „Desetem bratu“ se mi je najbolj priljubila? b) „Ni praznik, predragi mi, naše življenje, — življenje naj bode ti delaven dan!“ [Simon Gregorčič.] 5. o) Slovenska bajeslovna bitja, b) Dijakovo pismo podporniku, c) Nekaj o važnosti gliv za človeško življenje. — 6. o) Moja zadnja prebrana slovenska knjiga, b) „Potrpežljivost rožice sadi, jeza pa trnje.“ |A. M. Slomšek.] c) List iz mojega dnevnika. 7. o) Rudolf Habsburški ustanovitelj Avstrije, b) Usoda v Erjavčevem „Hudem brezdnu“. — 8. a) Na vojaški vaji. [V obliki poročila.] b) Moj prvi govorilni nastop, c) Pomlad — podoba naše mladosti. 9. o) Mlada Zora. [Kulturna črtica po narodni pesmi.] b) Rudar. [V obliki dispozicije.] — 10. Kako porabim svoje počitnice najbolje? VI. razred. 1. a) Iz mojega počitniškega štiva. b) Kaj lahko storimo dijaki v sedanji vojski za domovino ? c) Nekaj o pomenu železnic. — 2. o) Razgovor med Levstikovim in Strelovim „Popotnikom“, b) Moji cilji. — 3. a) Kaj sem dolžan starišem? b) Več je vredna domača gruda, kakor na tujem zlata ruda. [Načrt povesti.] c) Prvič v gledališču. — 4. a) Nekaj zgodovinskih zgledov pravega domoljubja. [Iz avstrijske zgodovine.] b) Najvažnejše misli v Levstikovem „Potovanju iz Litije do Čateža“. 5. a) Kakšen naj bo moj prijatelj? b) Alkohol, uničevalec organizmov, c) Na kmetih za časa vojne. — 6. Prosto voljene teme. — 7. a) Ironija v Prešernovi „Novi pisariji“, b) „Sejati mora pa, kdor hoče žeti, — kjer ni semena, prazna bode njiva, naj dela, kdor plačilo če prejeti.“ |Fr. Cimperman.] — 8. o) Domovinska ljubezen vir najblažjih del. 6)v Pomen rudnika za Idrijo. c) Kako si ohranimo zdravje? — 9. a) Zupančič v posmrtnici „Ma-nom Josipa Murna-Aleksandrova“. [Po šolski obravnavi.] b) Orožje v moderni vojski. — 10. Karakteristika najvažnejših oseb v Finžgar-jevem „Divjem lovcu“. VII. razred. 1. a) Zakaj moramo spoštovati stare ljudi? b) Ne iz cenih besedi, temveč iz del se javljaj ljubezen do domovine! c) V idrijskem rudniku. — 2. a) Kako naj častimo naše padle junake? b) „Le tisto omiko jaz štejem za pravo, — Ki voljo zadeva, srce in glavo, Vse troje!“ [S. Gregorčič.] — 3. Prosto voljene teme. — 4. a) „Ajmo, äjmo vinarje zbirajmo, jih za vojsko, jih za zmago däjmo!“ [V obliki govora.] b) Slovensko posvetno pesništvo pred Prešernom, c) Prešeren v elegiji „Slovo od mladosti“. 5. a) Kako je rastla in se razvijala moč Habsburžanov? b) Cbeličar Zupan v okviru Prešernovih poezij. |Z uporabo Prešernovih Poezij.] c) Uporaba modernih iznajdb v svetovni vojni. — 6. o) Narodne starine, b) „Kdor urne roke, sol v glavi ima, — si v vsaki nesreči pomagat’ zna.“ [Prešeren.] c) Kaj berem najraje? — 7. a) „Le čevlje sodi naj kopitar!“ [Prešeren.] b) „Dolžan ni samo, kar veleva mu stan, — Kar more, to mož je storiti dolžan!“ [S. Gregorčič.] c) Kaj nas vabi iz mesta v prirodo ? — 8 .a) Kaj so pesniki narodu ? b) Jeruzalem — Atene — Rim — troje središč človeške omike, c) Nekaj o pomenu brzojava in telefona. 9. Na razstanku. [V obliki govora.] — 10. Zrelostne naloge. \; „ = Iz nemščine. V. razred. 1. Rückblick auf die heurigen Hauptferien. — 2. a) Siegfrieds Einzug in Worms, b) Tand, Tand ist das Gebilde von Menschenhand. [Das Für und Wider in einem Zwiegespräche zu erörtern.] — 3. Wintertag. — 4. Charakteristik Walthers von der Vogelweide. [Nach den in der Schule gelesenen Gedichten.] 5. a) Welche Stellen im Romane „Deseti brat“ eignen sich zur bildlichen Darstellung? b) Das Leben in einer Kleinstadt. [Nach dem Gedichte „Kammermusik“ von Salus.] 6. Eine aufregende Theaterszene in Korinth. — 7. a) Die Bedeutung der Zeitung, b) Gedankengang der ersten 144 Verse des I. Gesanges von Klopstock „Messias“, c) Welche von den historischen Persönlichkeiten ist mein Liebling und warum? 8. a) Hüons Aufnahme bei Scherasmin. b) Die Überführung Scharlots Leiche an den Hof. — 9. Heimatliebe. — 10. a) Vor einem gefällten Baumstamme. b) Lebensschicksale eines Pferdes. VI. razred. 1. Lessing als Universitätsstudent. — 2. a) Durch die List Minnas wird erst recht Teilheims sittliche Größe geoffenbart. - b) Die letzten Blumen in Feld und Garten. (Ein Stimmungsbild.) — 3. a) Die Ringnovelle des Boccacio bei Lessing, b) Meine Malvorlage. — 4. a) Die Kunst ist nicht das Brot, aber Wein des Lebens, b) Wer den Kern haben will, muß die Nuß aufbeißen, c) Wissen ist Macht, Arbeit der Schlüssel dazu. — 5. a) Wie sehe ich der Zeugnisverteilung entgegen? b) Genesen! — 6. a) Ausblick vom Razpotje-Sattel, b) „Also wandelte Braun auf seinem Weg zum Gebirge stolzen Mutes dahin . . .“ [Goethes „Reineke Fuchs“.] — 7. Dem Kräftigen gehört die Welt. 8. Goethes Gemütsstimmung im September 1786. 9. Prinz Eugen — ein Verfechter der großösterreichischen Idee. — 10. Charakteristik a) Egmonts, b) Klärchens. VII. razred. 1. Die Wissenschaft a) als segensreiche Schöpferin und b) als grausame Zerstörerin der Menschengüter. — 2. a) Ein Reisebrief aus einer interessanten Stadt oder Landschaft, b) „Was unten tief dem Erdensohne Das wechselnde Verhängnis bringt, — Das schlägt an die metallne Krone, — Die es erbaulich weiter klingt.“ [Schiller.] 3. Der Keim für die Dichtung „Salas y Gomez“ und die Dichtung. — 4. a) „Gemeinsame Hilf’ in gemeinsamer Not — Hat Reiche und Staaten gegründet; — Der Mensch ist ein Einsamer nur im Tod, Doch Leben und Streben verbündet.“ [Grillparzer.] — b) „Und dräut der Winter noch so sehr — Mit trotzigen Gebärden — Und wirft er Eis und Schnee umher: — Es muß doch Frühling werden. (Geibel.) 5. a) Die Szene des Apfelschusses in Schillers „Wilhelm Teil“. b) Die Bedrückung der Schweizer durch die Landvögte. 6. „Uns alle zieht das Herz zum Vaterlande.“ [Schiller.] — 7. Die Elektrizität im Dienste der Stadt Idria. 8. Der feindliche Flieger über Idria am 20. April 1. ]. [Eine Schilderung.] — 9. Abschied von der Schule. 10. Zrelostne naloge. Prebrana slovstvena dela. V. razred. Iz slovenščine. Jurčič, Deseti brat. (Izdaja Družbe sv. Mohorja.) — Erjavec, Hudo brezdno. — Sket-Wester, Balade in romance. (Izdaja Družbe sv. Mohorja.) VI. razred. Levstik, Potovanje od Litije do Čateža. — Župančič, Manom Josipa Murna-Aleksandrova. — Finžgar, Divji lovec. VII. razred. Prešeren, Poezije. (Po izbiri.) — Stritar, Gospod Mirodolski. V. razred. Iz nemščine. Wieland, Oberon. — W. Fischer, Frauendienst. VI. razred. Lessing, Minna von Barnhelm. — Goethe, Reineke Fuchs. — Goethe, Egmont. Goethe, Wilhelm Meisters Lehrjahre. (Izbor.) VII. razred. Grillparzer, Die Ahnfrau. Schiller, Wilhelm Teil. — Goethe, Hermann und Dorothea. Domače štivo, govorilne vaje in prosta predavanja. (Odlok c. kr. ministrstva za uk in bogočastje z dne 22. oktobra 1913, št. 1163.) V. razred. Pr' pouku slovenščine. 1. Jurčič, Doktor Zober. (Poniž.) — 2. Cankar, Sosed Luka. (Didič.) — 3. Jurčič, Rokovnjači. (Burnik.) — 4. Detela, Novo življenje. (Poljanšek.) — 5. Črtice iz življenja presvetlega cesarja in presvetle cesarice. (Po Hubadu Kacin.) — 6. Jurčič, Grad Rojinje. (Edgar Vončina.) 7. Stritar o Jurčiču. (Albin Vončina.) 8. Spomini na Josipa Jurčiča. (Po Levcu Didič.) — 9. Meško, V koroških gorah. (Zelko.) 10. Meško, Štiri smrti. (Poniž.) — 11. Erjavec, Črtice iz življenja in delovanja učenjaka Schnackschnepperleina. (Albin Vončina.) 12. Erjavec in njegova dela. (Kacin.) -— 13. Mornar. [Nar. pesem ; vzorna deklamacija.] (Burnik.) — 14. Bogdan Vened, Nesrečno zlato. (Poljanšek.) 15. Jurčič, Kloštrski Žolnir. (Kacin.) — 16. Kostanjevec, Novo življenje. (Edgar Vončina.) — 17. Erjavec, Avguštin Ocepek. (Primožič.) — 18. Levstik, Potovanje iz Litije do Čateža. (Tratnik.) 19. Jurčič, Lepa Vida. (Kogej.) — 20. Meško, Požigalec. (Želko.) — 21. Cankar, Križ na gori. (Poniž.) — 22. Zgodovinsko ozadje narodne pesmi „Pegam in Lambergar“. (Edgar Vončina.) VI. razred. 1. Meško, Ob tihih večerih. (Jelinčič.) — 2. Levstikov življenjepis. (Pirnat.) — 3. Nekaj o Ketteju. (Jacaz.) — 4. Levstik v boju za kritiko. (Rupnik.) — 5. Meško, Njiva. (Rupnik.) — 6. Finžgar, Študent naj bo... (Eržen.) — 7. O Murnu-Aleksandrovu. (Jelinčič.) — 8.0 dramatični umetnosti. (Jelinčič.) — 9. Lepa Vida v narodni pesmi, pri Jurčiču in Cankarju. (Pirnat.) — 10. Jurčič, Tihotapec. (Rupnik.) — 11. Gregorčič in njegovo literarno delo. (Pirc.) — 12. Manom Josipa Murna-Aleksandrova. [Vzorna deklamacija.] (Jelinčič.) — 13. Česa je treba našim pesnikom? (Po Stritarju Žorž.) — 14. Kako so sodili protestantski pisatelji o jeziku? (Jelinčič.) — 15. Iz mladostnih let našega presvetlega cesarja Karla I. (Rupnik.) — 16. Kersnik, Kmetska smrt. (Pirc.) — 17. Idrijsko rudniško gledališče. (Pirnat.) — 18. Mencinger, Jerica. (Rupnik.) VII. razred. 1. Pasijonske igre na Slovenskem. (Čuček.) — 2. Pavlina Pajkova, Domačija nad vse. (Lapajne.) — 3. Erjavec, Izgubljen mož. (Vladislav Vičič.) — 4. Prešeren, Sonetje nesreče. [Vzorna deklamacija.] (Hauptman.) — 5. Koder, Na Vrhovju. (Vladislav Vičič.) — 6. Meško, Pot čez travnik. (Novak.) — 7. Levstikov boj za kritiko. (Novak.) — 8. Stritar in Koseskega „Mazeppa“. (Novak.) — 9. O Luki Jeranu. (Baraga.) — 10. Silvin Sardenko, Nebo žari. (Kogoj.) — 11. Levstik, Potovanje iz Litije do Čateža. (Hauptman.) — 12. Miselni razvoj pri Aškercu. (Viktor Vičič.) Pri pouku nemščine. V. razred. 1. Die Erfindung der Diamantenschleiferei. (Burnik.) — 2. Über die flüssige Luft. (Kacin.) — 3. Das Leuchten des Meeres. (Kogej.) 4. Die Erfindung des griechischen Feuers und seine Bedeutung. — 5. Die Wichtigkeit des Wassers. (Poljanšek.) - 6. Der Planet Mars. 7. Die Entwicklung der Flugmaschine. (Poniž.) 8. Die Erfindung des Schießpulvers. (Primožič.) — 9. Moderne Zündmittel. (Vončina Albin.) — 10. Die Geschichte des Glases. (Vončina Edgar.) VI. razred. 1. Über Herders „Cid“. (Jelinčič.) — 2. Schiller in Weimar. (Pirnat.) — 3. Goethes Reise nach Italien. VII. razred. 1. Wie ist unsere Erde entstanden? (Čuček.) — 2. Über Schillers „Demetrius“. (Hauptman.) — 3. Der Sternenhimmel. (Novak.) V razred ^r1 Pou^u verstua. 1. Komunizem v zvezi z verskimi zmotami. (Kacin.) — 2. O katakombah. (Poljanšek.) — 3. Iz zgodovine bogomilov. (Poniž.) 4. Hus na cerkvenem zboru v Kostnicah in njegova smrt. (Vončina Edgar.) — 5. Srednjeveška univerza. (Zelko.) VI. razred. 1. Ali je nered v naravi? (Jelinčič.) — 2. O „mislečih“ živalih. (Pirc.) — 3. „Inteligenca“ mravelj. (Pirnat.) — 4. Paleontologija in izvor človeka. (Pirnat.) — 5. Instinkt pri živalih, dokaz za teleologijo v stvarstvu. (Rupnik.) — 6. Rimsko vprašanje. (Rupnik.) V razred. Pri Pouku zgodovine: 1. Uber Gutenberg. (Burnik.) — 2. Die Entdeckungsgeschichte von Amerika. (Kacin.) — 3. Die Entdeckungsgeschichte von Australien. (Poljanšek.) — 4. Maximilian I. (Poniž.) VI. razred. 1. Die Entdeckungsgeschichte von Afrika. (Jelinčič.) — 2. Die Entdeckungsgeschichte von Asien. (Rupnik.) VII. razred. 1. Die Hussitenbewegung. (Hauptman.) — 2. Das Jahr 1848 in Österreich. (Novak.) — 3. Reformation und Gegenreformation. (Novak.) , Pri pouku prirodopisa. V. razred. 1. O bakterijah. (Poniž V.) — 2. O žitu. (Tratnik.) 3. O rjah in sneteh. (Kacin.) — 4. Plezalke in ovijalke. (Poljanšek.) — 5. Žužkocvetke. (Zelko.) — 6. Pregled košarnic in metuljnic. (Vončina E.) VI. razred. 1. Naše škodljive ptice. (Rupnik.) —• 2. O svetlikanju ivanščice. (Žorž.) 3. O mimikriji. (Pirc.) — 4. Meja psihičnemu življenju v organskem svetu. (Pirnat.) 5. Ptice idrijske okolice. (Jelinčič.) VII. razred. 1. Uber die Vulkane. (Novak.) 2. Die Gletscherbildung. (Vičič Viktor.) — 3. Unsere Atmosphäre. (Baraga.) — 4. Die Himmelserscheinungen. (Hauptman.) _ , Pri pouku kemije. V. razred. 1. Physikalische und chemische Eigenschaften des Wassers. (Po- ljanšek.) 2. Die Photographie. (Vončina A.) 3. Das Aluminium. (Vončina E.) — 4. Über die Edelmetalle. (Poniž V.) — 5. Die flüs- sige Luft. (Burnik.) — 6. Die giftigen Verbindungen des Bleies. (Kacin.) — 7. Einige Gifte und Gegengifte. (Zelko.) VI. razred. 1. Übersicht der Methanderivate. (Rupnik.) — 2. Das Zyankalium und seine technische Verwendung. (Rupnik.) — 3. Organische Verbindungen als Heilmittel. (Pirc.) d) Uspeh pouka. Pregled klasifikacije koncem šolskega leta 1916-17.: Razred Sku- paj I. II. III. IV. V. VI. VII. Za prestop v višji razred jih je (razred je dovršilo) odlično sposobnih (z odličnim uspehom) 2' 4 4 1 2 13* sposobnih (z uspehom) . . . 15' 7 12 21 > 8 3 4 702 vobče sposobnih 1 2 1 4 nesposobnih (z nezadostnim uspehom) ... .... 3 3 2 1 9 0> Neklasifikovanih je O1 Ponavljalni izpit jih ima 3 _ 1 4 Dodatni izpit jih ima Skupaj . . 242 16 16 24' 10 5 100* e) Zrelostne izkušnje. Šolsko leto 1915-16. Redni glavni termin. O pismenih izkušnjah je poročalo ravnateljstvo v lanskem izvestju. Ustne izkušnje, ki jim je predsedoval c. kr. deželni šolski nadzornik, vladni svetnik dr. Janko Bezjak, so se vršile dne 8. julija 1916. — Izpraševalna komisija je priznala 1. Podobniku Josipu, roj. v Idriji 28. marca 1897, da je odlično zrel, 2. Šolarju Ludoviku, roj. v Kropi 16. avgusta 1899, da je zrel za obisk tehniške visoke šole. Šolsko leto 1916-17. Izredni termini. 1. Dne 3. novembra 1916: Arko Ladislav, roj. 6. januarja 1898 v Postojni. 2. Dne 21. novembra 1916: Kraschner Avgust, roj. 4. avgusta 1898 na Krekovšu. 3. Dne 23. decembra 1916: Lazar Ciril, roj. 2. junija 1897 v Toplicah pri Zagorju ob Savi. 4. Dne 3. februarja 1917 : Albreht Fran, roj. 4. oktobra 1896 v Idriji. 5. Dne 9. februarja 1917 : Bernik Fran, roj. 4. decembra 1898 v Idriji. Punčuh Ivan, roj. 23. oktobra 1897 na Slapu pri Vipavi. 6. Dne 6. marca 1917 : Čuček Josip, roj. 7. oktobra 1899 v Loki pri Zidanem mostu na Štajerskem. Jurjavčič Alojzij, roj. 20. junija 1899 v Idriji. Lapaine Dušan, roj. 23. januarja 1899 v Idriji. 7. Dne 3. aprila 1917 : Zazula Rafael, roj. 8. oktobra 1896 v Idriji. Redni glavni termin. Pismene naloge so izdelovali kandidati 30. in 31. maja ter 1. in 2. junija, ustne izkušnje bodo pa 9. julija 1917. Natančneje poročamo o teh izkušnjah v prihodnjem izvestju. II. Neobvezni predmeti. 1. Stenografija. (Poučeval prof. Kuželički.) — Predelalo se je korespondenčno pismo. Učna knjiga: K. L. Weizmann: Lehr-und Übungsbuch der Gabelsberger - Stenographie. — 23 učencev, 2 uri na teden. 2. Vaje v kemičnem laboratoriju. (Vodil nam. učitelj Kremen še k.) I. tečaj za V. razred: 12, pozneje 10 učencev, 2 uri na teden. — II. tečaj za VI. razred: 6, pozneje 4 učenci. — Vaje so bile približno take, kakor v prejšnjem šolskem letu. 3. Petje. (Poučeval pom. učitelj Pogačnik.) Dva tečaja po 2 uri na teden; v I. tečaju 16, v II. tečaju 30 učencev. — Učenci so peli pri šolskih sv. mašah; učna snov je bila enaka učni snovi v šolskem letu 1915-16. 6iS---------- Imenik učencev v šolskem letu 1916-17. Oklepaj znači med letom izslopivše učence, debeli lisk pa odličnjake. I. razred. Albrechl Rudolf. Bratuž Ivan. Car Anton. Demšar Ernest. Dolinar Julij. Eržen Josip. Gruden Adolf. Harmel Ivo. (Harmel Milan.) Hauptman Albert. II. razred. Albrecht Karel. Božič Ladislav. Jereb Rado. Kobal Rafael. Kos Josip. Kos Ladislav. III. razred. Andrejašič Anton. Bekar Anton. Didič Fran. Juršič Maks. Kavčič Kajetan. Kenda Fran. IV. razred. Berčič Karel. (Divjak Jožef.) Dolenc Janko. Eržen Stanislav. Gantar Kajetan. Gostiša Alojzij. Grum Julijan. Izlakar Ivan. Jereb Avguštin. Jazbar Ludovik. Jelinčič Miroslav. (Kos Anton.) Kos Bogomir. Kovačič Ludovik. Lapajne Stanislav. Likar Ivan. Lipušček Viktor. Oswald Janko. Petrič Rudolf. Krapš Josip. Peternelj Josip. Podobnik Anton. Race Božidar. Rejic Feliks. Kumer Ivan. Pirjevec Stanislav. (Pišlar Ignacij.) Pogačnik Ljubomir. Poniž Roman. Rijavec Anton. Kobal Viktor. Novak Alojzij. Pelhan Albin. Pogačnik Ciril. Sepe Mihael. Šinkovec Ludovik. Tratnik Davorin. Troha Alojzij. Šinkovec Josip. Šinkovec Stanislav. Treven Rafael. Turk Vladimir. Volk Dušan. Vončina Fran. Danihelka Marija, priv. Kenda Justina, priv. Rupnik Ivan. Seljak Bogomir. Slokar Fran. Troha Bogomir. Vončina Stanislav. Seljak Janez. Šinkovec Gregor. Vončina Karel. Zagorjan Dušan. Zimmermann Oton. Uršič Fran. Velikanje Jožef. Vončina Anton. Vončina Karel. Vončina Viktor. Vuga Stanislav. Žagar Bogdan. Kogej Marija, priv. V. razred. Burnik Vladislav. (Didič Josip.) (Gleščič Venčeslav.) Kacin Anton. Kogej Miroslav. VI. razred. (Eržen Rafael.) (Jacaz Božidar.) Jelinčič Zorko. VII. razred. (Albrecht Fran.) Baraga Miroslav. (Bernik Fran.) (Čuček Josip.) Hauptman Viktor. Poljanšek Alojzij. Poniž Venčeslav. Primožič Fran. Tratnik Stanislav. Pirc Danilo. Pirnat Vladimir. (Jurjavčič Alojzij.) (Kraschner Avgust.) (Lapaine Dušan.) (Lazar Ciril.) Novak Kajetan. Vončina Albin. Vončina Edgar. (Vrč Ivan.) Zelko Josip. Rupnik Josip. Žorž Alojzij. (Punčuh Ivan.) Vičič Viktor. Vičič Vladislav. (Zazula Rafael.) Kogej Ana, hosp. Naznanilo o začetku šolskega leta 1917-18. 15. septembra: Dopoldne vpisovanje, popoldne sprejemne izkušnje v I. razred. 17. septembra: Ponavljalne, dodatne izkušnje in sprejemne izkušnje v višje razrede. 18. septembra dopoldne: Vpisovanje v II. VII. razr. 19. septembra: Pričetek šolskega leta s sv. mašo ob 8. uri v cerkvi sv. Trojice. 20. septembra: Pričetek pouka. Vsak učenec plača pri vpisovanju 3 K 50 h, nanovo vstopajoči pa še 4 K 20 h sprejemnine. V Idriji, koncem junija 1917. Dr. Sianislav Bevk, c. kr. ravnatelj. I ' • ^ :C