KATOLJŠK CERKVEN LIST. „Danica" izhaja vsak petek na celi poli, in velja po pošti za celo leto 4 gld. (30 kr, za pol leta i V' i^H^^^ilni^ ^ifn poprej' V tiskarnici sprejemana za uelo leto 4 gl., za pol leta2gl., zaeertet letal gl.; ako zadene na ta dan praznik, izide .lan poprej Tečaj XXXVI. V Ljubljani, 19. prosinca 1883. Ust 3. Odperto pismo ubozih daš v vioah. (Nekaj za predpust.) Te verstice naj bi romale do vsih čč. gg. pridigarjev, ki bodo letos o tridnevuici, to je, o 40urini pobož-nosti zadnje tri pustne dneve imeli ogovore; dalje do vsih pobožnih vernikov, ki bodo te dneve prejeli zakramente ss. pokore in presv. Rešnjega Telesa; in posled-njiC do vseh, ki bodo taiste dni vsaj obiskali cerkve iz namena, da bi počastili presv. Rešnje Telo. Prepostovani gg. pridigarji! MiloserČni verniki, usmiljeni subratje in sosestre v Kristusu! Vam vsem je dobro znano po svetopisemskih besedah, koliko moramo terpeti me uboge duše tu v tem kraju polnem britkosti, v tem bolečem očiševanju, da izplačujemo ojstri Božji pravici svoje dolgove, katerih v življenji poravnati nismo mogle. Znano Vam je pa tudi, kako nič si me same ne moremo pomagati, — kako močno in obilno pa nam Vi s prejemanjem zakramentov sv. pokore in presv. Rešnjega Telesa, z zadobljenimi odpustki, s pobožnimi molitvami, s prošnjami in zdihljeji pomagati zamorete. Vsi, katerim Vam je dana vsaki trenutek še zlata prilika, da zamorete zajemati pri viru milosti Božje, in prositi za nas, vzemite si to globoko k sercu, in ne pozabite nas, ki se nahajamo in zdihu-jemo v senci zapušenosti. Zlasti o bližnji tridnevnici zadnjih pustnih dni, ko v nasprotju z norijami, nespa-metnostmi in razuzdanostmi posvetnih ljudi usmiljena in ljubijoča Mati sv. katoliška Cerkev odpre svoje bogate zaklade vsem onim, ki se jih poslužiti hočejo: zlasti te dni se spominjajte v keršanski ljubezni na nas Vi, katerim govori naše pisrno. Čč. gg. pridigarji! iz glo-bočine svoje žalosti Vas premilo prosimo: ne pozabite! o ne pozabite v svojih ogovorih nas ubozih terpečih sirot v temni naši ječi, toplo nas priporočujte, da naj verniki obilno prosijo in molijo za nas! Svesti si bodite, da bodo Vaše besede hladivua rosa na spečeniue naše. — Iu Vi, predragi naši sobratje in sosestrice. ki boste prejemali zakramente ss. pokore in presv. Rešnjega Telesa, ter dobivali ss. odpustke: lepo, o lepo in sprelepo prosimo tudi Vas, darujte jih nam ubogim si-rotnim dušam v prid! — Pa tudi vsaki, ki bo le obiskal o tridnevnici kako cerkev, kjer bo izpostavljeno v po- češenje presveto Rešnje Telo, naj pade pred Njim na kolena, in naj pošlje kake zdihljeje iz svojega serca gori do prestola milosti Božje, da se nas usmili. — da ohladi, pogasi strahoviti ogenj, ki nas žge, ter da se nam skoraj odpro vrata naše prehude ječe! Prosimo pa slednjič tudi še vse, kateri boste brali to naše pismo, vnemajte tudi še druge, ki zanj-ga po „Danici" zvedili ne bodo? da naj se nas usmilijo, in goreče za nas molijo. Vso Vašo ljubezen hočemo \am vsem zvesto poverniti s tem. da kadar očišene in osre-čene pridemo v sveti raj večne luči, tam neprenehoma __\T„„ Uilomn a spremljajo mašuika iu asistenta po vsili sobah in prepevajo sledečo staro pa veličastno pesem : Dal Déte nam je Betlehen» — Tega leta; Vesél je ves Jeruzalem! Toraj srečo zdaj vošimo, Vsi Marijo počastimo S presladko radostjo. Kristus Kralj, mi Te slavimo Z veselo pesmijo! Iz jaslic gleda sem na nas, Ki gospoduje večni čas. Toraj srečo itd. (Gl. 1. kitico.*) Vol, osel tam okrog Spozna, da Detek ta je Bog. Glej, malo mleka ga živi. Ki sam vesoljni svet redi. Z Device rojen je le-ta, Katera moža ne pozna. Prišel on z naše je kervi, Pa r&nil kače strup ga ni. Po mesu ves je nam enak, Po grehu čisto nič ni tak; Da storil vboge nas ljudi Bogu podobne, sebi bi, Iz milosti je nam poslan: O hvaljen bod' božični dan! Prišel po Devi si v naš rod; Prehvaijen bodi, o Gospod! Trobenta, struna, orgelj glas Preslavljaj Ježčka vsaki čas! Tri Kralje zvezda pripelja Tje, kjer je revna štalica. Možjč le-ti iz Jutra so, Darila Ježčku nesejo. Vsi k Detetu pristopijo, Za Kralja ga pozdravijo. Kadila, mire in zlata Sabejcev vsaki dar mu da. Z nebes povelje pride zdaj: „K Herodu ne hodit' nazaj!" Ko ta ukaz zaslišijo, Molitev berž opravijo. Nihče ne vpraša: kara šel bom? Vsi vernejo na svoj se dom. Divja brezbožni že Herod, Prašaje: Dete kje je? kod? Zdaj jeza kralju se zbudi: Preliva se nedolžna kri. Se sliši mater bridki jok, — Po Betlehemu vsem je stok. V Egipet Jožef že hiti, Ko angelj bežati veli. Le Jezusček se zdrav otmč, Ko druge meč poseka vse. Bogu naj slavo vsi pojo. Ker zdaj je vse dopolnjeno. Na duši blagor, na teles1 Dodeli nam. Gospod z nebes! Ti blagoslovi nas, Gospod! Ohrani zdrave nas povsod. *) Pont.vl:a se pri vsakem odstavku. Iz Tvoje blage milosti Naj zemlja bogat sad rodi. Napolni svet živin'ce, tic. Goved prav tolstih in ovčic. Od nas odverni vsako zlo, Le dobro v delež nam naj bo. In ko pritiska zadnji čas, O sladki Ježček, sinil' se nas! Nebeško radost nam dajaj Od vekomaj do vekomaj! O hvaljen bodi večni Bog Nam Trojedini krog in krog! Zdaj pa zahvala Večnemu, Zahvala Vsedobrotnemu! V. Kralji s Tarza in otokov darov neso. Aleluja! Odg. Kralji z Arabije in Sabe mu daril dariyejo. Aleluja! Razgled po svetu. Cerkvena svoboda Da Ruskem Oudne so pota božje vodbe s sv. Cerkvijo. Ob času, ko so skoro vse vlade katoliških narodov sovražne Cerkvi in papežu, je pa Cerkev v naj večem razkolnem cesarstvu, na Ruskem, zadobila svobodo, — in mogočna pruska ji zaviduje, da jo je v spravi z Rimom prehitela. Katoliška Cerkev je po pogodbi z Rimom rešena okovov, ki so jo oklepali poslednjih dvajset let. Tako je ruska vlada pa tudi za-se dobila v katoličanstvu čversti jez proti prehudim rudeč-karskim in nihilistiškim početjem, samo da Rusija tudi vse spolnuje, kar je obetala. Pač bi se tudi po druzih deželah vse drugač godilo vladavcem in narodom, &ko bi bile ostale verne papežu iu Cerkvi. Ako bi bil Gambetta, stavši na čelu francoski deželi, zvest svoji s v. Cerkvi, bi bil gotovo še zdaj mogočen in zmagoslaven; ali strahotna osoda: njegov zoper Boga in Cerkev začeti boj je v njegovih naj boljših letih presekala roka zauikarne ženske. Kolika sramota za novega preošabnega Holoferna! „Strahotna osoda!" je boje Gambetta klical na smertui postelji. Francosko. Framas'»ni imajo še veduo polno komedij s truhnobo svojega Gambetta. Poprej so se nezmerno prizadjali, da bi njegovo truplo v Parizu ostalo, zdaj pa ko so ga v Nico odpeljali, zopet hočejo, naj bi ga v Pariz nazaj spravili! Ali imajo ti ljudje le iskrico zdrave pameti? Ako bi jaz ne veroval v prihodnje življenje, bi moje lastno in druzih truplo po smerti imelo tako malo cene, kakor koža in kosti kake mertve živali. Vsi narodi so trupla svojih mertvih le zato cenili in spoštovali, ker so verovali, da na uuem svetu dalje žive. Mnogi pogani so jim zato še v grobe živeža dajali. Kako pa ti brezverci imajo toliko skerb za gnjilo truplo, v čegar dušo ne verujejo, to je res čudno. Zato je strahota le videti človeka, kteri v svojo lastno neumerjočnost ne veruje; to je pošast od človeka! Vračanje v Egipt Pod tem naslovom Ratisboo (v svojem letniku: „Jeruzalem", snopič za mesec gruden 1882) naznanja marsikterih mičnih. pa tudi učnih dogodb. Tako n. pr. so „Sijonske hčere" bile primoraue zapustiti svoje odgojišče v Ramli egiptovski in bežati k svojim tovaršicam v Jeruzalem iu v Suiirno, da odidejo naj večim nevarnostim od strani hudodelnikov. Ko so pa Angleži urno vojsko doveršili, se je Egipet zopet pričal obljudovati. Tudi Sijonske hčere, ki so bile pribežale ▼ samostan svojih tovaršic, v „Ekce-Homo" v Jeruzalemu, so se vernile v Egipet, in Ratisbon poterja. da so svojo lepo napravo v Ramli našle brez naj manjšega poškodovanja (iutact), iu to Ratisbon imenuje „zares čudežno obvarovanje sredi vsih razdjanih posestev na okrog". K sreči je ta hiša Naše Gospe Sijonske nekaj tednov služila za prebivanje prevzviš. vojvodu Connaught-u, ter njegovim Častnikom in oddelku kraljeve straže. Ratisbon jim daje to-le lepo spričevanje: „Mora se reči v čast angleškim vojakom, da so spoštljivo -irizanašali vsemu, kar je bilo v redovniškem samostanu; niso odbili nobenega križa (kakor pa surovi fraucoski framasoni na Francoskem!), ne zdrobili kake štatve Marije Device; kapela je bila obvarovana vsakterega oskruujeuja, vse je bilo uajdeno na svojem prostoru: po omarah družine in sakristije se ni pogrešala nobena stvar, in tako celd do predalov gojenk, ki so priče poštenja in doveršenega reda (discipline) angleške vojaščine." (To pohvalo uaj bi zvedile vse vojne vesoljnega sveta in posnemale v vojskah.) Č. g. Dupuis, duhovni pastir Sijonskih hčer v Ramli. se je zarad bolehnosti še le kacih štirnajst dni pozneje vernil na svoje mesto. Na poti iz Jeruzalema proti Jafi se mu je voz zvernil in je sam padel; ni se poškodoval, pa v Jafi je spazil, da je zgubil pismovnico s pismi in papirji z denarno ceno. Terpel je pogumno svojo zgubo in ni več mislil na to; kacih šest tednov pozneje pa ubožen zainurec zgubljeno pismovnico prinese v samostan „Ekce-Homo". V svoje veliko začudenje, pravi Ratisbon, smo v nji našli pisma in denarne papirje. „Slava toraj poštenemu zamurcu!" Tudi je pohvalil francoskega konzula, da je prav očetovsko dobroto skazoval za omenjene osebe na njihovem begu. Koliko gledišč je pogorele ? enea stoletji! Nek list „za zavarovanje" kaže sledeči pregled: Do leta I87i» na šteje 252 pogorišč ▼ glediščih. Sreduji obstanek enega gledišča je 22 let. Izmed navedenih 252 jih je 5 pogorelo še preden so se odperle, 70 jih je terpelo po 5 38 jih ni doseglo 10. leta, 45 ne dvajsetega. 27 ne tridesetega. 12 ne štirdesetega. 20 ne petdesetega, 17 ne šestdesetega, 7 samo jih je stalo so let, 8 jih je prestalo eno stoletje in samo 3 še več. Dvakrat zapored jih je pogorelo 37, 8 in sicer največih po trikrat, 4 so čutile po štirkrat grozovitost ognja, in narodno gledišče v \Va8hingtonu je pogorelo petkrat. Tudi število nesrečnih v teh pogoriščih se nahaja v dotičnem poročilu u. pr.: Leta 1772 v Amsterdamu 18 oseb, „ 1778 v Saragossi 157, „ 1781 v Parizu 21, „ 1781 v Nantesu 7, „ 17(J4 v Capo d' Istriji (Kopru) 1000, „ 1811 v Richmondu 78, „ 183») v Petrogradu 800, r 1838 v Ankoni 2, „ 1845 v Kantonu ranjt^... 1700, mertvih 1070, „ 1*4«) v Quebeku 200. „ 1847 v Karlsruhe ranjenih 200, mertvih 03, „ lfc53 v Moskvi 11, „ 1857 v Livorni ranjenih 200, mertvih 100, „ 1872 v Tsin Tsiu-u ranjenih 000, r 1*7») v Brooklin-u 283. „ 1877 v Moutpellier-u 400, „ 187 7 v Filadeltiji ranjenih 10. mertvih 13. Temu poštevu pa še niso privzeta pogorišča zadnjih 4 let. Pa ravno v zadnjem času, zlasti lausko in predlansko leto so bile take nesreče še najbolj pogostne in primeroma naj grozovitiše. V živem spominu je še požar Ringtheatra, v Niči, v Rouen-u itd. Glediščina poslopja 80 pogostoma postale satanove gostilnice, — ogenj in druge šibe ima pa le še vedno nebeški Oče v rokah! Bratovske zadeve. Koledar za prihodnji teden: 22. prosinca. Ss. Vincencij in Anastazij mm. — 23. Poročenje Marije D. — 24. S. Timotej. — 25. Spre-obernjenje s. Pavla. — 26. S. Polikarp. — 27. S. Janez Zlatoust. — 28. Seksagezima ali druga predpepeluična nedelja. S. Pavlin, Oglejski patr. V molitev priporočeni: Že dalj časa bolan duhovni pastir prav iskreno priporočen za zdravje, ako je Božja volja. — Pijanosti vdan mož za spreobernjenje. — Bolna oseba za pomoč. — Oseba za spreobernjenje. — Na nogi bolna gospodi-čina se priporoča v molitev, da bi ji Bog na prošnjo Naše ljube Gospe presv. Serca še dal ljubo zdravje. — Bolan duhoven za zdravje, če je Božja volja. — Bolna oseba za zdravje. Pomočki k modrosti. (Ii Pregovorov III.) 16. pros. Moj sin, ne pozabi moje postave, in tvoje serce naj ohrani moje zapovedi; zakaj dolgo življenje, dobre leta in pokoj ti bodo prinesle. 17. Usmiljenje in resnica naj te ne zapustite; na vrat si ji obesi, in na table svojega serca si ji zapiši (vedno imej pred očmi dobrotljivost in pravičnost in globoko v serce si ju vtisni): in našel boš milost in prijaznost pri Bogu in pri ljudčh. 18. Zaupaj v Gospoda iz vsega svojega serca, in ne zanašaj se na svojo razumnost. 19. Na vsih svojih potih misli v njega (Gospoda), in on bo tvoje stopinje vodil. 20. Ne bodi sam pri sebi moder; Boga se boj, in hudega sejrari. 21. Časti Gospoda s svojim premoženjem... 22. Tepenja Gospodovega, moj sin, ne otresuj od sebe; in naj ti ne upada serce, kadar te on strahuje; zakaj kogar Gospod ljubi, ga tepe, in ima nad njim do-padajenje, kakor oče nad sinom. 23. Blagor človeku, kteri modrost ljubi, in ima obiloo razumnosti. Nje pridobitev je boljši, kakor kupčija s srebrom, njen sad boljši, kakor naj boljši in naj čistejši zlato. 24. Ona 'modrost) je dražji, kakor vse bogastvo, iu kar koli si kdo želi. se ne more z njo primerjati. 25. Dolgo življenje je v njeni ^modrostini) desnici, in v njeni levici bogastvo in čast. (To je, modrost še tudi časne dobrote z obema rokama — z vso obilnostjo — deli.) 20. Njene i.modrostine) pota so lepe pota, in mirne vse njene steze. 27. Drevo življenja je njim, kteri jo (modrost) sprejmejo, iu kdor jo obderži (kdor je stanoviten v modrosti). je srečen. 2*. Moj sin. naj ne zgine to spred tvojih oči. ohrani postavo in dobe» svet, in tvoja duša bo življenje imela, iu tvoje govorjenje bo prijetno. Listek za raznoterosti. Katoliška družba v Ljubljani obhaja 24. t. m. o V»7 zvečer občni zbor, h kteremu vljudno vabi svoje društvenike. Cerkvena milost. Občespoštovani rodbini Le vi čni-kov in Globočnikov v Železnikih ste od sv. Očeta Leona XIII odlikovani s podeljeujem popolnega odpustka in papeževega blagoslova 2a smertuo uro do o. rodu. Res lepa milost! Velika starost. V Grand-Itiver-u v Kanadi, kakor piše rHlasu amerikanski, je nedavno umerla Ana Gil-vray iz Škotskega, goreča, katolikinja, stara 121 let. T&n je xe preveč te svobode Svet hoče včasi ve-diti, da na svetu je ni svobodnejše dežele, kakor je Švica. In v tej deželi je boje 10.000 zuriških občanov velikemu svetu izročilo prošnjo: naj se zopet vstanovf tepe nje z leskovico in, obešanje hudobnežev. Tirjanje v grudna. „Ce mi v osmih dueh ne plačate, vas moram tožiti." „Kaj, v osmih dneh? Pomislite vendar, kako so ti dnevi kratki!" Za novo leto Hčerka v neki napravi je materi pisala in prosila, naj ji pošlje kako ogledalo. Mati, modra žena, ji pošlje tri ogledala: pervo, pravo zerkalo s podpisom: „Taka si;" — drugo, mertvaško glavo, z napisom: „Taka boš;" tretje, podobo brezmadežnega spočetja Marije D., z napisom: „Taka bodi!" Poslednji dve ogledali naj bote priporočeni za novo leto tudi Slovencem, posebno pa lahkomišljenim in nepremišljenim obojega spola. Dobrotni darovi. Za Študentovsko kuhinjo: Ö. g. Jan. Tavčar 2 gL 40 kr. — Č. g. župnik Št. Šranc 1 gl. — Č. g. župnik Matija Absec 2 gl. 60 kr. — Č. g. župnik Fr. Jarc 1 gl. — M. G. 50 kr. Za družbo sv Vincencija: M. G. 50 kr. Za cerkev Jezusovega presv. Serca v Ljubljani: C. g. Jan. Tavčar 1 gl. — Neimenovana dobrotnica 1 gld. Za opravo ubožnih farnih cerkev naše Škofije: Ne' imenovana 80 kr. — Gospodičina pl. Gandinova 5 gld. — Iz Mirne 11 gl. — Neimenovana 45 kr. Za »v. Učtita: C. g. J^n. Tavčar 2 gld. Za afrikanski misijon: Franca Lovšin 1 gl. Za naj potrtbniši misijone: Č. g. Jan. Tavčar 3 gL — M. G. 50 kr. Za sv. Lfetinstvo: 0. g. Jan. Tavčar 2 gl. — Ne-ktere gospe 1 gl. 40 kr. — M. G. 50 kr. — Č. g. župnik Fr. Jarc 5 gld. — P. B. V. 5 gld. (Op. Zadnjič je bilo,to po zmoti pod napisom: „Za Pariško brat." Vr.) — Č. g. Ant. Kukelj 1 gld. — 0. g. kat. Anton Keržič 20 gl. — Gospodičina Kristina Bernard 5 gl. 58 kr. — Č. g. Blaž Petrič, župnik v Blagovici, 7 gl. — Polona Hrovat 1 gl. — Marija Franc 1 gl. — Neža Burkhard 24 kr. — Franca Lovšiu 48 kr. — Neimenovana 1 gl. — Helena Nagode 72 kr. — Iz Kranja po Kaucil. Mesner 60 gl. od deležnikov. Pogovori z gg. dopisovalci. G. Jak. Kr. na Tr.: Naročnina izroč. založništvu. — G. Feid. L — k: I.istnico oddali založništvu. — G. Ant. Sv. v Kamniku: Pomoto naznanili založil, in se bo popravilo. — Gg. Mat. Abs. in Jan. Tavč.: Naročnino oddali pri založn. Odgovorni ®reduik: Luka Jrran Tiskarji in saloiniki: Jožef Blaznikovi nasledniki v Ljubljani.