J i/ete C_^ ore osebni stiski ali stiski V časa in predvsem zato, ker je bila Marija Jezusova mati, so nastala mnoga bož-jepotna središča, posvečena Mariji. Ker Marija ni bila mu-čenka in po njej ni ostalo nobenih telesnih svetinj (relikvij), so nastale njej posvečene božje poti tako, da so častili njeno podobo. Nekatere pa imajo svoj začetek po prikazanju Matere božje. Marijine podobe, ki so se odlikovale po starodavnosti, češčenju in čudežih, pa je vatikanski kapitelj okronal z zlato krono. Med temi je tudi Milostna podoba na Sveti Gori. Sveta Gora je ena najstarejših Marijinih romarskih poti v Evropi. Letos praznujemo dva častitljiva jubileja: 290-letnico kronanja Milostne podobe in 100-letnico razglasitve (manjše) bazilike (Gospodova palača). Evropa pozna dolgo in pestro zgodovino romanj. V srednjem veku so bili za romarje izdani posebni odloki in ustanovljene pomožne ustanove, zaščitne organizacije in pastoralna oskrba. Za romarje je bila obvezna romarska oprava: palica, ška-pulir ali prepoznavna obleka. Imeli so številne ugodnosti: imuniteto v primeru kakšnega prekrška in brezplačno prenočišče. Poleg mestnih ustanov so zlasti samostani na podeželju poskrbeli za prenočišče in hrano - oboje kot miloščino. Gostoljubnost do romarjev je bila splošna dolžnost. Iz pobožnosti, spo-kornosti ali iz želje po ozdravljenju so romanje razumeli kot pot trpljenja. Naredili so romarske zaobljube, da bodo hodili bosi, z razpetimi rokami, s spokornim pasom, v raševi- Bratje frančiškani, manjše sestre Marije Brezmadežne in manjše sestre sv. Frančiška vam želimo blagoslovljene velikonočne praznike. Aleluja. Kristus je vstal, vstali bomo tudi mi. Aleluja nasti obleki, v verigah, nosili težke križe, del poti prehodili po kolenih in vso pot živeli od miloščine. Romanje je pomenilo spokornost, prelom s svetom (grešnim življenjem), odhod iz domačega kraja. Stoletja po prikazanju Božje matere Marije so ljudje množično romali na Sveto. Goro, ob posebnih priložnostih se jih je zbralo več kot 10.000. Danes je romanje spet v razcvetu. Zlasti se prebujajo peš romanja, ki so simbol notranjega romanja. Pri tem najodličnejšem romanju pride namreč do izraza osebna in skupinska razsežnost romanja, ko se prepletata spokornost in občestvenost: oseb-no-skupinsko premišljevanje, molitev, petje, bogoslužje in karitas. V Svetem pismu Bog sam nastopa kot romar, ki je s svojim ljudstvom nepretrgoma na njegovi poti. Jezus Kristus je »romal« iz kraja v kraj in oznanjal božje kraljestvo. Ljudje so ga iskali in hodili za njim. Tudi mi smo povabljeni, da ga iščemo in romamo za njim po poti vere, upanja in ljubezni naproti večni veliki noči - nebeškemu Jeruzalemu. p. ibernarti (jofičnib T eto Svetega pisma nam bo v <£^l