List 47. Pravde za gojzde in pašnike. Dostikrat je razdelitev občinskih pašnikov in gojzdov priporočena bila, in vonder večidel zastonj. Med poglavitnimi zaderžki razdelitve eo večkrat pravde za posest taci ga sveta, ki se včasih dolgo vlečejo med kmeti in kmeti, med kmeti in soseskami, med soseskami in soseskami Lod pravd med kmeti in grajšinami ne velja ta beseda}. Veliko sovraštva, preganjanja, poškodovanja in veliko zgube in potrate premoženja iz takih pravd izhaja; občne skušnje so tu po-terdile veljavo stariga pregovora: ??Boljši revna pogodba (kumerna glihinga}, kakor debela pravda". De bi pač takošni pravdarji, če jim že za pravico in za ljubezin jai mar, saj bolj prevdarili, kaj jim je v dobiček in kaj v škodo. De bi pa tudi tisti, kteri take pravde v roke dobe in jih vodijo, si bolj prizadeli, jih kar je moč brez ovinkov k malo h koncu dognati! U/.roki takih pravd so nar večkrat lakomnost ali krivičnost od ene ali druge ali od obeh strani, in uzroki njih dolgosti so večkrat premalo na tanjko razločene okolišine. Ni lahko pravica eniga za pašo ali les v ptu-jim spašniku ali gojzdu kterikrat gola sužnost za dru-giga; to je, ako ima eden kako tako pravico v ptujim, je redko brez kaciga odplačila za druziga. Ali imajo kmetje in soseske križem paše, to je, kakor eni pasejo po drugih svetu, tako drugi po unih zemlji. Ali je bil spašnik ali g>jzd od začetka obojim enako v vlast ali v vžitik dan, in je tako vedno brez kake drugačne pogodbe ostal. Ali eni zato na drugim pašo imajo ali les sekajo, de jim pa nasprot v kakim delu pomagajo, na priliko , -*teho ali derva pomagajo voziti. Ali je včasih kakošno plačilo v denarjih izgovorjeno bilo. ktero se ifm izplačalo , ali se vsako leto plačuje. Do- stikrat pa po tem pravda pride, ker eui hočejo p > ptujim pasti, sami pa po svojim ne puste drugih; ali ker eni hočejo kak svet čisto za se obderžati, desiravno imajo drugi enake pravice do njega; ali eni nočejo vec te pomoči ali tistiga plačila drugim skazati, kakor so popred navado imeli, in drugi jim zato tudi vžitek paše ali lesa branijo; in pri vsim tem se kaka taka okoliši na zamolči ali zataji. Na priliko je bila med dvema soseskama pravda zavoljo paše ; eni bi bili radi izgnali druge popolnama iz paše , ker so drugi preda-Iječ živino pasli na svetu pervih; popred so imeli križem pašo , in drugi so pervim še pomagali steljo voziti, te okolišine ste pa v pravdi obe stranki zamolčale. V pratdi je na to prišla skazati: ali so pervi iz svo-jiga sveta kterikrat v prejšnim času druge izgnali; to se pri križem paši gotovo ni dalo skazati in tedaj je bila drugim pravica paše pripojena; vender sodba je dalj časa omahovala in negotova bila. Naj bi bila saj okolišina od križem paše omenjena bila («ker za vožnjo ni bilo tako gotovo, ali je bila le iz prijaznosti ali po dolžnosti) , in pravda bi bila hitro v kraji ; vedili bi bili pravdni dohtarjl za kaj se poganjati, in sodniki kako soditi; brez tega pa je bilo vse omahljivo. Pravda pa še ni razločena, ker pri vsim spri-čevanji vonder meje pašne pravice niso bile na tanko skazane; in drugi spet dalj pasejo, kakor pervi za pravico spoznajo. Vzela je že pravda le eni teh sosesk blizo 500 goldinarjev, in vonder ste obe soseski zdaj še na tem, kakor ste bile pred pravdo! Pri enaki pravdi med dvema drugima soseskama je nek že tudi le ena sama kakih 4 tisue goldinarjev po vodi zmetala; — drugač se namreč od takiga izdajanja denarjev ne more reči ; kakor de po vodi gre, ker pravde konca ni. Naj bi več pravičnost in resničnost veljala, naj bi več prava ljubezin kraljevala, naj bi vsak 238 saj bolj svoj pravi dobiček spoznal: marsiktera pravda bi manj časa terpela , ali bi je še morebiti celo ne bilo. Te besede piše prijatel miru in sprave iz dobriga namena. Kdo dru^i v pravdarskih rečeh bolj premedeni zna v prid kmetijstvu kaj več pihati. P.