Vesna Leskošek NOVA RAZMERJA MED DRŽAVO IN CIVILNO DRUŽBO Ni dolgo tega, kar se je slovenski blaginjski sistem korenito spremenil. Iz sistema javnih služ, ki so pokrivale večino socialno varst- venih dejavnosti, smo to področje v začetku devetdesetih let pričeli pluralizirati, kar po- meni, da smo pričeli poleg javnega uvajati še druge socialno politične sektorje. To so nevladni, privatni in neformalni. Plurali- zacije sistema ne moremo razumeti, kot da bo država vzpostavila druge sektorje tako, da jih bo pričela ustanavljati, temveč jih vzpostavlja tako, da sofinancira njihove dejavnosti. Fond denarja, ki je bil v začetku sprememb na takratnem Ministrstvu za zdravstvo in socialno varstvo namenjen pluralizaciji, smo lahko v proračunu našli pod imenom »preventivni in razvojni programi«. Za začetno obdobje delovanja novega socialno varstvenega sistema je veljalo, da je večina razvojnih in preven- tivnih programov prihajala iz javnih služb. Nevladnih organizacij je bilo malo, še manj je bilo zasebnic in zasebnikov, kar je raz- vidno iz zapisnikov o odpiranju ponudb organizacij, ki so se javile na javni razpis Ministrstva. NEVLADNE IN DRŽAVNE ORGANIZACIJE Vendar začnimo na začetku, z definiranjem osnovnih pojmov. Termin nevladne organi- zacije lahko najdemo pod različnimi nazivi, kot so tretji sektor, neprofitne, prosto- voljne, neprofitno-volunterske ali nevladne organizacije. Vsi termini zajemajo isti sklop organizacij, in sicer tiste, ki so neprofitne (profit, ki ga organizacija ustvari, se ne di- stribuira med udeležene, temveč se usmeri v dejavnosti organizacije), ki jih ustanovi skupina ljudi ali posameznik kot svojo lastno zasebno pobudo in ki so popolnoma neodvisne od vplivov državnih organov oz. so avtonomne. Pri nas bi tovrstni oprede- litvi ustrezala registracija po zakonu o dru- štvih, kot neprofitni zasebni zavod in kot različne neformalne akcijske skupine. Vanje ne spadajo profitne organizacije in tiste, ki so registrirane kot javni zavodi. Sama bom uporabljala izraz nevladne organizacije v nasprotju z neprofitnimi. Razlika je namreč očitna. Izraz »neprofitne« organizacije pri- haja iz ZDA in kot glavno merilo za definira- nje razlik uporabi denar. Organizacije torej meri v odnosu do tega, koliko denarja za- služijo in kam ta denar gre, nič pa nam ne pove o naravi razlik med organizacijami. Izraz »nevladne« organizacije pove veliko več. Je političen in pove, da so te organi- zacije del civilne družbe, neodvisne od uradnih stališč, kriterijev, mnenj in mnogo bolj svobodne v odločanju o lastnem pro- gramu ali delu. Je aktivističen izraz, ki pred- postavlja politične potenciale pripadnic in pripadnikov. Argument, ki pravi, da so ne- vladne organizacije cenejše, ker v svoje delo vključujejo prostovoljne resurse ljudi, je lahko Ic eden od mnogih. Pomembnejši je odnos teh organizacij do problema, ki ga obravnavajo, in do ljudi, ki jih ta problem zadeva. S svojo neodvisnostjo in avtonom- nostjo lahko te organizacije z različnimi metodami in sredstvi prisiljujejo državo, da spreminja in prilagaja svoje delo glede na dejanske potrebe ljudi. Nevladne organiza- cije so lahko torej ob pravilni uporabi svojih potencialov regulativ volje in moči države. Spomnimo se npr. moči civilnih gibanj v 189 VESNA LESKOŠEK osemdesetih. Danes, v času globalnega nezaupanja v politične stranke in državne institucije, je delo nevladnih organizacij še toliko bolj pomembno. Da ne bi pripomogla k drugemu, popol- noma nasprotnemu mnenju o nevladnih organizacijah kot tistih, ki v nasprotju z državnimi službami delujejo »pošteno«, nebirokratsko, hitreje zaznavajo potrebe ljudi in se nanje hitreje odzivajo, pri tem pa zaposlujejo samo altruistične in »dobre« posameznike in posameznice, ki so vedno na strani ljudi, bom argument o profitnosti deloma sprejela. Opisana podoba je namreč dosti preveč romantična in iluzorna. Že kar patetična. Če bi jo sprejeli, bi morali pred- postavljati, da se v vladnih ustanovah zaposlujejo samo slabe strokovnjakinje in strokovnjaki, nemoralni in neetični ljudje, ki jim je le do osebnih koristi, vseeno pa jim je za ljudi, ki jim služijo. V nevladnih pa bi moralo biti ravno obratno. Nevladna organizacija sama po sebi še ne zagotavlja, da je politična na tak način, da opominja državo na dogajanja v družbi, da poskuša s svojim aktivizmom večati ali utrjevati pra- vice, da širi prostore drugačnosti oz. raz- ličnosti, da je na strani ljudi, ki jih zastopa, itn. Nasprotno, lahko so bolj birokratske od države same, v njih lahko delujejo ljudje, ki promovirajo diskriminacijo, ki izrabljajo svojo moč in spravljajo v odvisnost svoje uporabnike, ki lahko zares obračajo velike vsote denarja v svojo osebno korist. Sam institut nevladnosti ni zagotovilo, da gre za dobre organizacije. Vzrok je pre- prost. Društvo ali zavod lahko ustanovi katera koli skupina ljudi, ki se združuje zaradi skupnih interesov. Ti so lahko raz- lični, tudi diskriminatorni, npr. nacionali- stični ali seksistični. Kot nevladne organi- zacije so registrirane verske sekte, razne frakcije političnih strank, »civilne iniciati- ve« ali celo skupine, ki se poimenujejo »civilna družba«, in podobno. Če bi merili organizacije skozi njihovo političnost, bi jih lahko umestili od desnice do levice. Odnos države do nevladnih organizacij s tem po- stane še bolj zapleten, kot je videti na prvi pogled. Ko govorimo o državi, govorimo o držav- nih ustanovali, ki upravljajo s proračunskim denarjem kot enim od virov financiranja nevladnih organizacij. Take službe se lahko ustanavljajo tudi na lokalni ravni. V sistem pluralizacije so pozneje s sofinanciranjem pričela vstopati tudi druga ministrstva in različni uradi, domače ali tuje fundacije. Poleg Ministrstva za delo, družino in social- ne zadeve so bila to še Ministrstvo za zdrav- stvo, Ministrstvo za šolstvo in šport (skozi Urad RS za mlade), dva Urada mesta Ljub- ljana, Slovenska fundacija. Zavod za odprto družbo, Phare-Lien in Thacis in v manjši meri angleški Charity Know How. Verjetno bi lahko pri posameznih društvih odkrili še kakšne druge tuje vire financiranja. Srednja in Vzhodna Evropa sta postali raj za različne organizacije z Zahoda, ki so k nam prihajale z namenom učiti nas, kaj je civilna družba, prostovoljno delo, nevladne organizacije in podobno. Kmalu smo jim nadeli izraz »neo- kolonialisti«, saj so prihajali brez osnovnega znanja o Sloveniji in s slabim znanjem o predmetu poučevanja. Njihov odnos je bil izrazito pokroviteljski. Prihajali so pred- vsem zato, ker so pričeli izkoriščati nove vire denarja, ki jih je Zahod namenil za poučevanja Vzhoda o demokraciji. In teh virov je bilo veliko. Počasi smo postali od- ločni in jih pričeli odklanjati ali jih kljubo- valno učiti nazaj. Vendar je bilo tovrstnih programov malo v primerjavi z našimi slovanskimi sosedami. Slovenija za tuje fundacije nikoli ni bila zares zanimiva. Viri denarja, iz katerih so črpali socialni progra- mi, so bili večinima le domači. Če so pred leti še zadoščali, je danes situacija popol- noma drugačna. Vsi smo se bolj ali manj naučili delovati v novem sistemu. Izvajalci programov zna- mo veliko bolje planirati, načrtovati, vred- notiti in ne nezadnje izvajati programe. Financerji pa imajo vedno bolj oblikovane kriterije za financiranje, kar lahko razpozna- mo iz vedno bolj zahtevnih razpisnih obraz- cev. Začetna strategija financiranja je bila v tem, da je npr. Ministrstvo za delo, družino in socialne zadeve z manjšimi deleži finan- ciralo večino prispelih programov, saj je bil njihov interes spodbuditi veliko različih izvajalcev. Danes, ko je število nevladnih or- ganizacij, zavodov in zasebnic vedno večje, je ta strategija seveda nemogoča. Na javni 190 NOVA RAZMERJA MED DRŽAVO IN CIVILNO DRUŽBO razpis Urada za mladino RS se je namreč prijavilo nekaj tisoč različnih programov, številka letošnjega razpisa omenjenega Ministrstva pa je okoli 400. Pri taki številki je treba za izbiro imeti ustrezne kriterije. Nekaj je takih, ki se nanašajo na formalno prijavo in so lahko učinkovit selekcijski fak- tor. To so npr. nepravilno izpisana ovojnica, pomanjkljive priloge, napačen finančni izračun in podobno. Prednost bodo imele nevladne organizacije, in sicer tiste, ki vključujejo prostovoljce, spodbujajo samo- pomoč in samoorganizacijo ali organizirajo zagovorništvo za določeno populacijo. V letošnjem razpisu lahko zasledimo še spodbujanje konceptov, kot so individualno financiranje, stanovanjske skupine ali po- moč starejšim na domu. Najdemo tudi kon- cept socialnega vključevanja, in sicer kot nasprotje socialnega izključevanja nekate- rih skupin ali posameznikov, večinoma tistih, ki so zaradi različnih vzrokov pristali v raznih institucijah. Skupaj z zagovor- ništvom so to moderni koncepti, o katerih smo pri nas začeli govoriti komaj pred nekaj leti. Sama sem jih spoznavala med študijem duševnega zdravja na VŠSD, kjer so preda- vali večinoma Uiji predavatelji in predava- teljice. Večina študentk in študentov tega programa je v svoje delo vnesla nova znanja, ki so temeljila na prenosu moči iz rok stro- kovnjakov v roke uporabnikov, na krepitvi moči uporabnic in uporabnikov, na deinsti- tucionalizaciji, socialnem vključevanju ter na zagovorništvu. Danes se o teh konceptih govori v različnih strokah. Dr. Godeša s Pedagoške fakultete se je npr. v enem od televizijskih omizij v zvezi z invalidskimi organizacijami pred leti zavzemal za indivi- dualno financiranje, na medicinskih kon- gresih o duševnem zdravju govorijo o za- govorništvu, različne organizacije za ljudi s posebnimi potrebami govorijo o kon- ceptih samostojnega življenja. V razgovorih se praviloma izkaže, da se pod istim pojmom skrivajo različna razumevanja, kar pa samo po sebi ni nič hudega. Bolj kot so vpeti v javni govor, večkrat ko se pojavljajo v uradnih dokumentih, več je možnosti za njihovo udejanjanje in tudi zlorabljanje. Programi zagovorništva, premika in krepitve moči, samostojnega življenja in ostali, ki sem jih navedla, so nastali ravno v nevladnih organizacijah in uporabniških gibanjih in so jih morale različne stroke sprejeti kot svoja strokovna izhodošča. Morale zato, ker so v svojem delovanju odvisne od uporabnikov njihovih storitev. Ti pa za vstop v uporabniško razmerje zahtevajo bistveno drugačen odnos med njimi in tistimi, ki jim ponujajo uslugo. Pluralizacija sistema v tem smislu ne po- meni le tehnične širitve izvajalcev socialno varstvenih servisov iz enega na več sektor- jev, temveč pomeni bistveno spremembo med klasičnim pomenom strokovnosti, kjer so strokovnjaki imeli pravico do definiranja težave, iskanja odgovorov nanje in izvajanja usluge, in novimi pomeni, kjer sta strokov- njakinja ali strokovnjak le pomočnika, ki pomagata iskati ali lajšati pot iz težave nekomu, ki aktivno participira v reševanju svojih lastnih stisk. RAZLIKE ZNOTRAJ NEVLADNIH ORGANIZACIJ IN SKUPIN Ko torej govorimo o socialni politiki (pluralizaciji kot njeni strategiji), ne mo- remo več mimo dejstva, da se je v dana- šnjem času civilna družba sposobna organi- zirati (ob ustreznem mobilizacijskem pritisku) in ustvariti sisteme izven državnih institucij, ki lahko zadovoljijo večino njenih potreb in ji tako omogočijo dovoljšno mero avtonomije za njeno delovanje. Če želi država obdržati pravico do intervencije v življenja ljudi oz. določeno mero socialne kontrole, potem mora za to tudi nekaj dati. Lahko zagotovi dostojno življenje svojih državljanov in lahko omogoči učinkovito organiziranje civilne družbe. Krepitev civil- ne družbe pomeni torej tudi nova razmerja moči. Zmanjševanje stroškov za sistem socialnega varstva ni več enoznačno deja- nje v smislu, da ima samo država moč odlo- čati, koliko denarja bo namenila in kakšno politiko do zadovoljevanja socialnih potreb svojih državljanov bo določila. Ob zaveda- nju moči, ki se skriva v sposobnosti samo- organizacije državljanov, mora država spre- gledati tudi korist, ki jo ima ob zadovolje- vanju njihovih potreb. Ta je seveda tako v 191 VESNA LESKOŠEK zagotavljanju socialnega miru kot tudi v določeni meri družbene moči oz. oblasti. Ko govorim o civlni družbi v kontekstu socialne politike, mislim predvsem na na- slednje tri sklope. Prvi zajema tisti del, ki mu Veljko Rus (1990) pravi skupnost in temelji na nadreci- pročnih odnosih. Sem lahko uvrstimo družino, prijateljske skupnosti, skratka tiste, ki jih vežejo globje vezi. Nadreci- pročne odnose lahko definiramo kot tiste, ki ne zahtevajo povračila za storjeno dobro. Treba pa je opozoriti na dejstvo, da je v tra- dicionalnem pomenu besede solidarnost v tovrstnih skupnostih, zlasti v družini, teme- ljila večinoma na skrbstveni vlogi ženske. Ona je skrbela za ostale člane družine in vzdrževala nadrecipročnost tako, da povr- nitev za njeno skrb ni bila potrebna. Pred- log V. Rusa, da država ne sme intervenirati v tovrstne skupnosti, je zato razumeti tako, da predvidevamo vsaj približno enako- merno razporejenost menjalnih odnosov med člani skupnosti. Kjer pa to ni pravilo, moramo ženski kot nosilki skrbstvenega dela na neki način vendarle omogočiti po- vračilo za njeno delo. Vlogo države moramo videti kot suportivno in ne kot tisto, ki želi s svojo intervencijo institucionalizirati soli- darnost. Drug del civilne družbe zajema tiste skupine ali organizacije, ki odgovarjajo na potrebe ljudi izven sistema javnih oz. držav- nih ustanov. To so predvsem nevladne orga- nizacije ali druge neregistrirane skupine, ki delujejo prostovoljno ali dobrodelno. Te- mu delu pravimo nevladni ali tretji sektor. Zanj je značilno to, da deluje na podlagi skupnega interesa, samoiniciativnosti, sa- moorganizacije, prostovoljno in samopo- močno iibid.^. Ker je delo v takih organi- zacijah ali skupinah prostovoljno, se ljudje zanj odločajo zaradi nekih osebnih prefe- renc, ki se napajajo bodisi iz lastne stiske, ki jo je žrtev preživela in jo želi deliti z osta- limi, ali pa gre za altruistične ali strokovne vzroke. Te organizacije so večinoma regis- trirane po ustreznem zakonu, so struktu- rirane, nekatere vloge ljudi so določene in deloma formalizirane (predsednik ali pred- sednica, upravni odbor, tajnik ali tajnica itn.). Kljub temu pa so odnosi pogosto manj formalni oz. bolj fleksibilni, zanje ni zna- čilen birokratizem. V tem delu civilne družbe je najti veliko zelo različnih organizacij in skupin, ki jim je težko določati skupne značilnosti. Tu lah- ko npr. najdemo samopomočne skupine, ki se organizirajo zato, da člani med seboj delijo svojo stisko in skupaj iščejo ustrezen odgovor nanjo. Pri nas je vedno več skupin za motnje hranjenja, pojavljajo se skupine za ženske žrtve nasilja ali spolnega nasilja in še druge. Samopomočne skupine po navadi delujejo toliko časa, dokler za sre- čevanje obstaja konsenz članov skupine, nato razpadejo ali pa se organizirajo v dru- gačen tip organizacije, ki omogoča širše delovanje. Tako lahko npr. žrtve nasilja prično ustanavljati podporno mrežo na področju cele države in v svoje delo vklju- čijo še druge programe in nove ljudi. Samo- pomočne skupine bi lahko uvrstili na mejo med skupnostmi in nevladnimi organi- zacijami, saj je njihova struktura najmanj formalizirana. Poleg samopomočnih skupin lahko sem uvrstimo še različne skupine, ki želijo delo- vati na nekem področju človekovih potreb, ne glede na to, ali so v problemu udeleženi sami ali ne. Tako se lahko organizira sku- pina študentov, ki želijo izven fakultetnih obveznosti početi še kaj drugega razen študija. Takih skupin je še zlasti veliko pri nas, saj smo prostovoljstvo dolgo časa povezovali zlasti z aktivnostmi študentov družboslovja, predvsem socialnega dela, psihologije in pedagogike. Take skupine študentov so dragocen delovni potencial mnogih nevladnih organizacij. Najbolj značilne za ta del civilne družbe pa so nevladne organizacije, ki so pri nas registrirane kot društva ali privatni zavodi. Vzroki za ustanavljanje teh organizacij so zelo različni. Ustanovijo jih lahko strokov- njaki, ki niso zaposleni ali z delovanjem v uradnih ustanovah niso zadovoljni, ne morejo početi tistega, kar bi radi, ali pa ne morejo delati tako, kot si sami želijo. Nastanejo lahko tudi tako, da so ustano- vitelji iz prejšnjih dveh skupin. Tako samo- pomočnim kot neformalnim skupinam se lahko zgodi, da v določenem trenutku po- trebujejo bolj formaliziran način delovanja, 192 NOVA RAZMERJA MED DRŽAVO IN CIVILNO DRUŽBO ker jim ta omogoča stalnost, pridobivanje denarnih sredstev ali boljše planiranje. Naj- večkrat pa so pobudniki nastanka nevladne organizacije sami udeleženi v problemu, ki ga ta organizacija obravnava. Te nevladne organizacije lahko imenujemo uporabniške organizacije. Ustanovijo jih tisti, ki so stisko preživeli in menijo, da lahko pomagajo tudi drugim, ali pa niso zadovoljni z uslugami uradnih ustanov in želijo ponuditi nekaj drugačnega. Ustanovijo jo lahko tudi tisti, ki menijo, da njihov problem ali pa njihova potreba ni ustrezno zastopana v javnosti ali pa je javen odnos do njih nepravilen. Vzro- kov za nastanek bi lahko našli še veliko več, naštela sem le najbolj izrazite. Sem spadajo tudi organizacije ali skupi- ne, ki nastajajo znotraj cerkve in so religioz- nega značaja. Pri nas poznamo npr. Servis dobrote mladih, ki deluje pod okriljem patra Pavla v Šiški in ima že dolgoletno tra- dicijo, potem škofijska Karitas, ki prerašča v vedno bolj razvejano mrežo pomoči na različnih področjih. Omenimo lahko še Informacijski center Mirje, Šotorovce, Mla- dinski Ceh, Skalo in še dosti drugih skupin, ki jih ponavadi vodijo duhovniki. Predvsem so to skupine mladih, ki se ukvarjajo s pomočjo ostalim skupinam prebivalcev. Na tem mestu velja podariti pomen dobro- delnih dejavnosti, tako verskih kot ateis- tičnih. Očitki, ki jih pogosto slišimo v zvezi s cerkveno dobrodelnostjo, se vežejo na dej- stvo, da verujoči ponujajo pomoč drugim ljudem zlasti zato, da zadostijo ljubezni do boga. Prava pomoč naj bi bila tista, ki je človek ne daje zaradi pripadnosti določeni ideologiji ali bogu. Taki očitki ne vključujejo odgovorov na vprašanje, kako in zakaj se verski altruizem razlikuje od neverskega, če sploh se. Ali ni mogoče, da lahko vsakršni globji osebni motivi vodijo tudi v nespoštljiv, malomaren, odtujen ali celo izkoriščevalen odnos? Ali pa gre preprosto za predsodke ali bojazni o tem, da cerkev zlorablja dobrodelnost za pridobivanje novih vernikov. Dragoš (1993: 166) na to dilemo odgovarja takole: razloga morebitnih represivnih učinkov dobrodelnosti v zvezi z demarginalizacijo ne gre iskati v izvajalcih dobrodelnosti, pač pa predvsem v razmerah, ki prepuščajo dobro- delnosti osrednjo vlogo pri reintegraciji marginalne populacije. Ideološkosti se torej lahko bojimo takrat, ko država radikalno zmanjša socialne pra- vice ljudem in svojo vlogo reducira na mi- nimum. Najbolj zapostavljene populacije ljudi takrat postanejo odvisne od različnih dobrodelnikov, ki ne delujejo zgolj na podlagi etike, vrednot ali znanja, temveč lahko pomoč pogojujejo z lastnimi kriteriji. V podobnem položaju se lahko znajdejo tudi različne neverske nevladne organiza- cije, kadar postanejo odvisne od financi- ranja države ali pa celo sprejmejo del javnih pooblastil, ki so jih prej nosile državne ustanove. Kadar so odvisne od financiranja države, morajo s svojimi programi zadostiti kriterijem, ki jih ta postavlja kot pogoj za dodelitev denarnih sredstev. Nekatere zahteve države lahko bistveno posežejo v avtonomijo delovanja nevladnih organi- zacij. Kot pogoj lahko npr. zahtevajo jav- ljanje primerov na policijo kljub nasprotni volji uporabnikov. Lahko zahtevajo npr. skupne intervencije ali sodelovanje z dolo- čenimi državnimi ustanovami, ki so lahko tudi kontrolnega značaja. Značilnosti ne- vladnih organizacij lahko zjedrimo v nasled- nje (Rus 1990): • ustanovijo se takrat, kadar obstaja spe- cifičen interes, ki kaže na določeno nezado- voljeno potrebo, ali pa javne službe to potrebo ne zadovoljujejo na ustrezen način, • njihova vloga je zlasti zagovorniška, saj niso obremenjene z javnimi pooblastili za intervencijo, • v različna profesionalna polja vnašajo nove doktrine ali pripomorejo k spremi- njanju starih, saj zadovoljujejo tudi tiste potrebe, ki v klasičnih ustanovah sploh niso zaznane (gibanje homoseksualcev in lez- bijk, gibanje hendikepiranih, feministično svetovanje itn ), • omogočajo uveljavljanje povsem nas- protujočih si mnenj in delovanje skupin, ki so si po tematiki podobne, delujejo pa iz nasprotnih stališč (gibanje za življenje- gibanje za pravico do splava, uporabniške organizacije-profesinalne organizacije itn.) • delujejo po principih samopomoči in 193 VESNA LESKOŠEK samooorganizacije in niso ustanovljene v profitne namene. Slabosti nevladnih organizacij pa se kažejo predvsem v naslednjem (ibid.y. • ker jo ustanovi določeno število posameznic ali posameznikov, ki so za tako organizacijo zainteresirani, te ponavadi z zmanjšanim interesom teh ljudi mdi propa- dejo; nimajo namreč mehanizmov, ki bi omogočali stalnost; • nadzor nad njihovim delovanjem je minimalen, zato omogoča taka oblika pove- zovanja tudi zlorabe, ki so lahko za upo- rabnike teh organizacij ogrožujoče; • so slabo financirane, zato so odvisne od prostovoljnega dela in osebne zaintere- siranosti članov, ki zavođenje in upravljanje organizacije nimajo potrebnih spretnosti in znanj; • ker jih lahko ustanovi vsakdo, so lahko nevladne organizacije tudi prostor za zdru- ževanje raznih radikalnih skupin, ki so vsem ali samo določeni skupini ljudi tudi nevarne (skupine za življenje, razne skrajne desničarske organizacije ali nacionalistične skupine itn.). Zaradi teh lastnosti nevladnih organi- zacij z njimi ne moremo nadomestiti javnih ustanov in tako krčiti usluge države blagi- nje. Lahko pa so bistv^en korektivni mehani- zem, ki narekuje kvaliteto dela in nenehno opominja javne ustanove na pravice ljudi, ki so zaradi svoje stiske odvisni od inter- vencije teh ustanov. Tretji del civilne družbe zajemajo v osemdesetih letih t. i. »nova družbena gi- banja«, ki so tesno povezana z nevladnimi organizacijami. Bodisi tako, da iz njih nasta- jajo, ali narobe, vplivajo na njihov nastanek. Nevladne organizacije se namreč pogosto povezujejo v mreže iz različnih vzrokov. Ker menijo, da bo njihova družbena moč večja, ker lažje dosežejo svoje cilje s povezova- njem, ker lahko tako presežejo svojo specia- listično usmerjenost, ker racionalizirajo denarne resurse, ki jih pri vseh primanj- kuje. Lahko se organizirajo tudi v namen izobraževanja ah celo kreiranja skupnih projektov. Tako so npr. znane mreže žen- skih organizacij, ki so v osemdesetih letih tvorile pomemben del novih družbenih gibanj. Kot rezultat teh gibanj imamo danes pravo množico ekoloških društev, ki jih ustanavljajo celo politične stranke. Skoraj vse stranke imajo tudi svojo žensko sekcijo. Znana so gibanja za pravice homoseksual- cev (ki še nimajo podmladka v parlamentu). Skupna značilnost vseh družbenih gi- banj je, da radikalno posegajo v tradicional- no kulturo ter s tem rušijo razmerje občih vzorcev norm in vrednot. V osemdesetih so nova družbena gibanja delovala tako, da so kritizirala politični sistem, zahtevala pluralnost političnega prostora, svobodne volitve, vzpostavitev pravne države in ukinitev nekaterih členov zakona, ki so kršili osnovne človekove pravice. Pravice so bile pojem, ki je hitro dobival na pomenu in je bil referenčni okvir oz. skupni povezo- valec vseh gibanj. Kot pravi Tine Hribar (1988), je vrednost novih družbenih gibanj v tem, da poleg obče volje uveljavljajo tudi skupno voljo in tako osebno dvigajo na jav- no raven. Tako npr. gibanje homoseksual- cev ne pristaja več na to, da se lahko po- ročajo le heteroseksualci, temveč zahtevajo poroko tudi zase. Tako svojo osebno spolno identiteto dvigajo iz zasebne v javno sfero. VLOGA CIVILNE DRUŽBE V SISTEMU JAVNE BLAGINJE Če za državo blaginje velja, da temelji na prevzeti odgovornosti za zadovoljevanje potreb ljudi, potem za organizacije civilne družbe velja, da to odgovornost vračajo ljudem. Ker te organizacije nimajo dolžno- sti zadovoljevanja potreb ljudi, zanj torej ne nosijo odgovornosti. Ker nimajo odgovor- nosti, lahko opravljajo le tista dela, ki si jih same določijo, ta pa so pogosto skladna s potrebami ljudi. Ker za svoje delo te orga- nizacije nimajo javnih pooblastil, ne pozna- jo podobnih konfliktnih vlog, kot jih pozna- jo javne ustanove. To so razpetost med zasebnim in javnim ali med kontrolo in po- močjo. Za take konflikte znotraj nevladnih organizacij ali samoorganiziranih skupno- sti ni nikakršne potrebe. Organizacije civil- ne družbe so torej lahko popolnoma »na strani ljudi«, kar pa v praksi ni nujno res. Kljub temu pa nevladnih organizacij ne smemo videti kot edinih pravih organizacij 194 NOVA RAZMERJA MED DRŽAVO IN CIVILNO DRUŽBO pri zadovoljevanju potreb ljudi. Stalnost delovanja, nivo kvalitete, široko področje odgovarjanja na potrebe lahko zagotovijo le javne službe, ki pa lahko imajo svoj korektiv ravno v nevladnih organizacijah. Njihova vloga mora biti ravno v tem, da javne službe silijo k zviševanju kvalitete, da prek mrež ali družbenih gibanj sprožajo teme, ki za občo kulturo niso aktualne in s tem prispevajo k spremembi doktrin do določenih skupin prebivalstva. Pomembna vloga civilne družbe je v tem, da se neneh- no bori za pravice ljudi in tako javne službe sili v njihovo spoštovanje. NOVA POGODBENA RAZMERJA Na javne razpise se prijavljajo vse vrste omenjenih organizacij. Obširno pisanje o razlikah med njimi, o kvaliteti, ki jo nosijo ene ali druge, je bilo namenjeno zlasti ene- mu cilju. Kako iz vse te množice prijavljenih izbrati tiste, ki najbolje služijo ljudem, ki jih servisirajo. Dejstvo je namreč, da je prijav- ljenih vedno več in denarja vedno manj. Čas je že, da se izoblikujejo kriteriji kvalitetne usluge in področja, ki jih bo država finan- cirala kot del mreže javnih uslug. Nekaj konceptualnih novosti, ki so posledica vsto- pa civilne družbe v sistem javne blaginje, smo v letošnjem razpisu že lahko zasledili. Povedale so nam predvsem to, da so vladni uslužbenci seznanjeni z novostmi in se z njimi strinjajo do te mere, da jih izrecno izpostavljajo. Mislim zlasti na zagovor- ništvo, individualno financiranje, socialno vključevanje in podobno. Vendar teh kon- ceptov ne moremo zamenjati s kriteriji kvahtete oz. dobre prakse, ki se nanašajo zlasti na konkreten odnos do človeka, ki uslugo uporablja. To so nediskriminatorne prakse (nasprotje seksizma, nacionalizma, homofobije, diskriminacije hendikepiranih in ostalih), spodbujanje in omogočanje participacije, spoštovanje in ostali principi, o katerih so govorile že druge avtorice in avtorji člankov v pričujoči reviji. Čeprav so ravno ti principi tisti, ki določajo vlogo uporabnikov v odnosu in po katerih se ponudba razHčnih organizacij razlikuje med sabo, jih ne prepoznamo nikjer. Niti v Pravilniku o koncesijah (Ur. 1. RS, št. 72-27. XI. 1997) na področju socialnega varstva jih ne najdemo. Pravilnik omeni kvahteto usluge šele v III. poglavju z naslovnom Pogoji za dodeli- tev koncesije, in sicer v 17. členu, ki določa, katere pogoje mora izpolniti koncesionar. Zadnji odstavek pravi: »da zagotavlja kako- vostno izvajanje storitve«. Posamezni krite- riji kvalitete niso omenjeni niti v poglavju, ki podrobno določa vsebino pogodbe. V njem sicer najdemo točke o spoštovanju etičnih načel ali obveznosti do uporab- nikov, ki pa se nanašajo bolj na pravno varstvo kot pa npr. na antidiskriminatorno prakso. Pa vendar je ravno pogodba o kon- cesiji tista, kjer lahko do potankosti opre- delimo pogoje, ki jim morajo izvajalci zado- stiti. Da je to mogoče in praktično izved- ljivo, sem videla v času svoje prakse v Veliki Britaniji. Moj mentor v času prakse je bil evalvator in načrtovalec servisov v Kentu. Financiranje je decentralizirano, denar imajo lokalne skupnosti za več mest hkrati. Za te skupnosti napravijo petletne plane financiranja, pri ugotavljanju potreb pa sodelujejo javne službe, nevladne organiza- cije, neformalne skupine in posameznice ali posamezniki iz skupnosti. Drugih dej- stev v zvezi s tem ne bom navajala, ker za ta članek niso pomembna, kar pa ne pomeni, da niso zanimiva. Ena od potreb, ki ni bila v skupnosti ustrezno urejena, je bilo delo s spolno zlorabljenimi. Javne službe niso zagotavljale ustreznega nivoja svetovanja ali terapije, čeprav so opravljale vsa javna po- oblastila v zvezi z zaščito otroka. Lokalne oblasti so se zato odločile, da to uslugo po- iščejo drugje in jo tudi plačajo, oz. v angle- škem sistemu, »kupijo«. Našli so ustrezno nevladno organizacijo z imenom Family Matters, ki je delala samo na področju spol- nih zlorab, in sicer s tistimi, ki so bih starejši od 18 let. Za intervencijo v tej starosti namreč ni treba več prijaviti primerov ali pa imeti za delo javno pooblastilo. Preden so se lokalne oblasti odločile sofinancirati organizacijo oz. kupiti njene usluge, je moj mentor opravil temeljito evalvacijo. V organizaciji je preživel pol leta, se seznanil z vsemi ljudmi, imel je veliko kontaktov z uporabnicami in uporabniki, pregledal je 195 VESNA LESKOŠEK VSO dokumentacijo in si skratka zagotovil pogoje, v katerih mu nič ni ostalo skrito. Z evalvacijo je ugotovil, da je organizacija ustrezna, vendar z nekaterimi popravki. Pričela so se trda pogajajnja med organiza- cijo in lokalnimi oblastmi, ki jih je pred- stavljal. Šlo je za zahteve in popuščanja enih in drugih. Sama sem bila prisotna na treh pogajalskih srečanjih, kjer so predelovali vsak stavek pogodbe posebaj. Nevladni organizaciji je bilo povsem jasno, da mora za državno sofinanciranje žrtvovati nekaj svoje neodvisnosti, lokalnim oblastem pa, da organizacijo potrebujejo, če želijo zagotoviti ljudem v stiski ustrezno pomoč. Pogodba je v končni verziji vsebovala naslednje. V preambuli določa dolžino financiranja in pogoje, pod katerimi se pogodba podaljšuje. Jasno je opredeljen namen pogodbe. Naslednje poglavje je jasen in kratek opis namena organizacije in njenih ciljev. Jasno je torej, kakšna je or- ganizacija, ki jo sofinancirajo. Sprememba namenov, ciljev ali dejavnosti predpostavlja spremembo ali celo pretrganje pogodbe. Tretje poglavje podrobno opisuje način financiranja in navaja točne vsote denarja. Nasledje poglavje točno opredeli, komu morajo dajati usluge za denar, ki ga prej- mejo, in katere usluge so to. Postavijo npr. zahtevo, da prostovoljce preverijo na poli- ciji (kar je v Veliki Britaniji povsem običaj- no). Poglavje vsebuje točen opis, kako mora potekati izobraževanje in supervizija pro- stovoljcev. Starost tistih, ki imajo pravico do usluge, so s pogajanji znižali na 16 let. Točno opredelijo, koliko skupin morajo vzpostaviti in kje, ter opredelijo, kaj pomeni individualno delo z zlorabljenimi. Ena od nalog je tudi izobraževanje profesionalcev. Največ hude krvi je povzročila zahteva, da mora organizacija javljati vse primere spolnih zlorab, kjer je žrtev stara pod 18 let. Naslednje poglavje je namenjeno opredelitvi vrednot, politike in prakse, ki jo mora organizacija zagotoviti. V tem po- glavju so do potankosti opredeljeni prin- cipi dobre prakse, ki jih morajo upoštevati. Poleg principov dobre prakse je omenjena še politika enakih možnosti. Naslednja po- glavja govorijo še o zagotavljanju varnosti uporabnikov, delavcev in prostovoljcev, nadzoru, zaupnosti, dostopu do informacij, načinu pritožbe, arbitraži in rokih. Taka podrobna pogodba ni nastala samo na podlagi prijave organizacije na javni razpis, temveč po dolgotrajnem procesu z jasnimi pravili in cilji. Racionaliziranje sredstev in krčenje socialne države ni ome- jeno preprosto na manj denarja za socialne programe, temveč na bolj premišljene in strokovno utemeljene postopke ugotav- ljanja potreb in kreiranja uslug. Pri tovrst- nem pogodbenem razmerju ne more iti za to, da je neka organizacija sposobna bolje pisati programe ali bolje lobirati in iskati zaveznike zase. Ugotavljanje potreb v skup- nosti je na prvem mestu, sledi mu iskanje ustrezne organizacije. Druga ugotovljena potreba v že omenjeni skupnosti v Kentu je bila delo s tistimi, ki imajo Alzheimerjevo bolezen. Ker niso našli ustrezne organi- zacije (javne, nevladne ali privatne), so jo kar pomagali ustanoviti. Vendar je ugotavljanje potreb že novo poglavje, ki je sociološki metodologiji dobro znano. Služi zlasti učinkovitemu načrtovanju in racionalni porabi sredstev. Še enkrat želim povzeti ključno misel zapi- sanega. V nekaj letih pluralnega sistema socialnega varstva se je poleg javnih služb razvila široka mreža programov nevladnih organizacij. Te so zaradi svojih značilnosti pričele spreminjati klasične socialno- varstv^ene koncepte in vnesle nova razume- vanja odnosa med uporabniki storitev in izvajalci. S tem so vplivale tudi na spremem- bo razumevanja vloge profesionalcev in profesionalnosti same. Novosti na področju socialnega varstva so, kot vidimo iz javnih razpisov, že vpete v sistem, so zaželene in spodbujane. Tudi zato, ker postajajo institu- cionalna norma za vstop v Evropsko skup- nost. Sedaj je čas za nov korak. Tega vidim sama najprej v zagotavljanju kvalitete, dobrih pogodbenih odnosih, planiranju in ugotavljanju potreb. Brez zadnjega bodo dejavnosti narekovale predvsem organi- zacije iz lastnih ambicij in ne ljudje, ki servis potrebujejo. 196 NOVA RAZMERJA MED DRŽAVO IN CIVILNO DRUŽBO Literatura F. Adam (1987), O treh pristopih k pojmu »civilna družba«. Družboslovne razprave 5: 5-16. I. CuLPiTT (1992), Welfare and Citizenship; Beyond the Crisis of the Welfare State. London: SAGE Publications. S. Dragoš (1993), Karitas na Slovenskem. Socialno delo 32, 5-6: 163-197. T. Hribar (1988), Varstvo človekovih pravic, razprave, eseji in dokumenti. Ljubljana: Mladinska knjiga. Z. KoLARič (1994), Vloga humanitarnih neprofitno/volonterskih organizacij v slovenskem sistemu blaginje 90-ih let. Časopis za kritiko znanosti 22,168-168: 143-153- V. Rus (1990), Socialna država in družba blaginje. Ljubljana: Domus. 197