244 Obrtnijske raznoterosti. — Izvoz v Španijo. C. kr. trgovinsko ministerstvo je naznanilo trgovskim io obrtniškim zbornicam,Jda morajo avstro-ogerski poljski in industrijski izdelki, katere se naloži na la-dijo na kaki nemški, belgijski, holandski itd. luki in so namenjeni v Španijo, biti opremljeni s spričevalom o izviru in transit-certifikatom. Take certifikate izdajati so upravičeni avstro-ogerski carinski urad, kjer blago prestopi mejo ali ob-lastnije onega kraja, iz katerega se je blago naravnost v Španijo poslalo (fakturiralo) in konečno vse one oblastnije in korporacije, ki imajo pravico izdajati certifikate o izviru. Imenovane transit-certifikate mora vidirati dotični spanjski konzul v Avstro-Ogerski, ni pa potrebno v tem slučaju dati vidirati certifikata Spanjskemu konzulu v luki, kjer se je blago naložilo. Tovorni vozovi iz jekla. O porabi jekla piše „Amer. Slovenec" : Poraba jekla v najraznovistnejše namene se vedno bolj utrjuje in izkorišča. Najnovejše je to, da dobe železnice jeklene tovorne vozove. Stroški tacega voza so bili prei 15. leti pet do šestkrat večji kakr za voz iz lesa; dandanes je temu nasproti mogoče jeklen tovorni voz z isto vsebino ton in za isto ceno izdelati Kakor lesenega. Koliko prednosti in zlasti prihranitve je poraba jeklenih tovornih voz, nam razlaga „Eailroad Gazette" s temi le številkami: Vzemite slučaj, da je teža jeklenega voza le za 5000 funtov laglja od lesenega tedaj pomeni to pri tisoč vozeh znižanje teže za 5 milijonov funtov ali čisto 2 500 ton. Izračunili so, da stane vožnja za jeden ton te vrste, ali kakor se v trgovini imenuje „mrtva" teža na leto 10 dolarjev za povprečno daljavo milj, — torej bi prihranili na leto 25.000 dolarjev. Če pa se po tem računu primerjajo ostali v rabi se nahajaječi železni tovorni vozovi, katerih je skupno v Zjed. državah 1,250.000, tedaj se prihrani z jeklenimi vozovi svoto 31,250.000 dolarjev.