letnik XI, številka 1, februar 2019 17 Izzivi managementu: www.sam-d.si Strokovno-raziskovalni prispevek 1 . Uv od Z a r a d i na p red k a v m ed i c i n i i n s tem po v eza ne k o m p l ek sn os t i , s t a r a n j a p re b i v a l s t v a i n v s e v eč je informiranosti bolnikov se potreba po kakovostni os k r b i na v s eh r a v neh zd r a v s t v a po v eč u je ( Crema i n V e r b a n o , 2 0 1 3 ) , o r g a n i za c i js k i od g o v o r na te sp rem em be p a je t i m s k a o b l i k a d e la ( Y o u n g w e r t h i n Tw a d d l e , 2 0 11) . K l j u b r a z š i r j e n o s t i i n t e r d i s c i p l i n a r n e g a p r i s t o p a t i m i n i so v ed n o u č i n k o v i t i . P a n n i c k s sod ela v c i ( 2 0 1 5 ) v si s tema t i č nem p re gl ed u r a zi s k a v s pod roč j a sp l ošn i h bo l n išn i c u g o t a v l j a , d a t a k šen na č i n d e la n i ma po m em bne jše g a v p l i v a na i zi d e zd r a v l jen j a , k o t so d o l ži na h osp i t a l i za c i je , za p l et i , pon o v n i sp re jem i i n u m r l j i v os t . O m en jen i k a za l c i so p r i t a k šnem p r i s t o pu la h k o nesm i s e l n i , sa j bo bo l n i k m o r d a v bo l n išn i c i d a l j ča sa k o t si ce r , k e r bo os k r b a bo l j ce l os t na . I z te g a r a zl o g a a v t o r j i r a zi s k a v e opozarjajo, da je treba spremeniti kriterije za merjenje u č i n k o v i t os t i i n te r d i sc i p l i na r ne g a p r i s t o p a i n s e os red o t oč i t i t u d i na d r u g e k a za l ce , k o t so p rocesn i d e j a v n i k i i n po roča n je s s t r a n i bo l n i k o v . Ka na ds k i a v t o r i c i (Lem i eu x - C ha r l es i n M cG u i re , 2 0 06 ) na podlagi pregleda literature ugotavljata, da je zaradi r a z n o l i k o s t i i n t e r d i s c i p l i n a r n i h t i m o v p r i m e r j a v a m e d n j i m i te ž a v na , k l ju b tem u p a na v a j a t a sod e l o v a n je , reše v a n je k on fl i k t o v i n po v ezo v a n je m ed č la n i k o t t i s te z na č i l n os t i , k i p r i po m o re jo k i z bo l jša nem u za d o v o l js t v u za pos l en i h i n v eč j i za z na n i u č i n k o v i t os t i nji hovega t i ma. N a m e n p r i s p e v k a j e i z b o l j š a n j e u č i n k o v i t o s t i t i m s k e g a d e l o v a n j a i n t e r d i sc i p l i n a r n i h t i m o v v z d r a v s t v u , p r i č e m e r b od o z b r a n e i n f o r m a c i j e k o r i s t n e p r e d v s e m z a č l a n e t i m a i n n j i h o v e v od j e . O b e n e m p a j e n a m e n p r i s p e v a t i p r e d l o g e u s t r e z n e j š i h u k r e po v , k i l a h k o i z b o l j š a j o d o s e g a n j e uč i n kov t i mov . C i l j p r i s p e v k a j e p r e d s t a v i t i z n a č i l n o s t i m a n a g e m e n t a i n t e r d i sc i p l i n a r n i h t i m o v , z l a s t i v z d r a v s t v u . V t e m o k v i r u j e c i l j e m p i r i č n o p r e u č i t i u č i n k o v i t o s t d e l o v a n j a t i m a z a o b r a v n a v o o s e b s k r o n i č n o b o l e č i n o i n n a pod l a g i d o b l j e n i h r e z u l t a t o v predlagati izboljšave pri delu omenjenega tima. V prispevku uporabljena metoda temelji n a p r e u č e v a n j u t e o r et i č n i h o s n o v s pod r o č j a m an a g e m e n t a in u čink o vi t o s ti in t e r d i s ci p lin arnih t i m o v s po u d a r k o m n a t i m i h v z d r a v s t v u . V e m p i r i č n e m d e l u r a z i s k a v e p r e d s t a v l j a m o d e l o v a n j e t i m a z a o b r a v n a v o o s e b s k r o n i č n o b o l e č i n o , kjer smo uporabili anketni vprašalnik. Tako smo Učink o vitos t int erdisciplinarnih t imo v v zd ra v s tvu: primer delo v anja tima za obra vna v o oseb s kronično bolečino K a t j a Z u p a n č i č e-pošta: katja.zupancic@ir-rs.si Povzetek V z d r a v s t v e n i h t i m i h j e u v e l j a v l j e n i n te r d i s c i p l i n a r n i n a č i n o b r a v n a v e , k l ju b r a z š i r j e n o s t i t a k šn e g a p r i s t o p a p a t i m i p r i s v o j e m d e l o v a n j u n i s o v e d n o d o v o l j u č i n k o v i t i . V p r i s p e v k u p r e d s t a v l j a m o i z s l e d k e r a z i s k a v e o z a z n a v i u č i n k o v i t o s t i r a z l i č n i h v i d i k o v d e l o v a n j a t i m a z a o b r a v n a v o o s e b s k r o n i č n o r a z š i r j e n o b o l e č i n o . V r a z i s k a v i j e s od e l o v a l o d e s et č l a n i c t i m a , k i s o s po m o č j o a n k et n e g a v p r a š a l n i k a n a j v i š j e o c e n i l e z m o ž n o s t p r i l a g a j a n j a t i m a n a s p r e m e m b e , t e ž a v e a l i po t r e b e b o l n i k o v , v e š č i n e s od e l a v k , z a u p a n j e , s po š t o v a n j e i n pod po r o m e d n j i m i t e r d e l o v a n j e v s k l a d u s t i m s k o v i z i j o . N a d r u g i s t r a n i s o n a jn i ž j e o c e n e p r i p i s a l e po g o j e m d e l a , po h v a l a m i n n a g r a d a m z a d o b r o o p r a v l j e n o d e l o , ča s u z a i z v e d b o t e r a p i j t e r u g l e d u t i m a z n o t r a j i n s t i t u c i j e . N a pod l a g i d o b l j e n i h r e z u l t a t o v pod a j a m o p r e d l o g e z a i z b o l j š a v e z n o t r a j t i m a . Ključne besede: i n t e r d i sc i p l i n a r n i t i m , u č i n k o v i t o s t , z d r a v s t v o , k r o n i č n a r a z š i r j e n a b o l e č i n a letnik XI, številka 1, februar 2019 18 Izzivi managementu: www.sam-d.si Strokovno-raziskovalni prispevek p r i d o b i l i s u b j e k t i v n e o c e n e č l a n i c t i m a , o b t e m p a j e a p l i k a c i j a v p r a š a l n i k a ča s o v n o e k o n o m i č n a o b l i k a p r i d o b i v a n j a pod a t k o v . N a pod l a g i d o b l j e n i h r e z u l t a t o v s m o i z o b l i k o v a l i p r i po r o č i l a č l a n i c a m i n vodji obravnavanega tima. Ugotovitve pa so koristne t u d i z a g l a v n e i n po s l o v n o f u n k c i js k e m a n a g e r j e . 2. Opredelite v timo v s poudark om na interdisciplinarnih timih v zdra v s tvu T i m j e o p r e d e l j e n k o t s k u p i n a d v e h č l a n o v a l i v e č , ki sodelujejo in usklajujejo svoje delo, da bi dosegli s k u p e n c i l j , z a k a t e r e g a s o v z a j e m n o od g o v o r n i . V š i r š e m d r u ž b e n e m s i s t e m u p r e d s t a v l j a j o samostojno entiteto, ki svoje odnose uravnava v o k v i r u o r g a n i z a c i js k i h p r a v i l ( C o h e n i n B a i l e y , 1 9 9 7 ) . H o l l e n b e c k , B e e r s m a i n S c h o u t e n ( 2 0 1 2 ) s o p r e d l a g a l i č l e n i t e v t e h t i m o v v t r i s k u p i n e g l e d e n a t r i r a z s e ž n o s t i : d i f e r e n c i a c i j o v e š č i n ( a n g l . s k i l l d i ff e r e n t i a t i o n ) , k i u po š t e v a , v k o l i k š n i m e r i s e v e š č i n e po s a m e z n i h č l a n o v r a z l i k u j e j o ; d i f e r e n c i a c i j o a v t o r i t et e ( a n g l . a u t h o r i t y d i ff e r e n t i a t i o n ) , k i o b s e g a v k l j u č e v a n j a v s e h č l a n o v t i m a v p r o c e s e v od e n j a i n od l o ča n j a , i n ča s o v n o s t a b i l n o s t ( a n g l . t e m po r a l stability), ki predstavlja enkratno ali dolgotrajnejše s od e l o v a n j e č l a n o v t i m a v e n a k i s e s t a v i . O raznolikosti timskega dela v okviru zdravstva p r i ča j o i z s l e d k i k a n a d s k e r a z i s k a v e ( A l S a y a h , S z a f r a n , R o b e r t s o n , B e l l i n W i l l i a m s , 2 0 1 4 ) , v o k v i r u k a t e r e s o b i l i n a r e j e n i i n t e r v j u j i z m e d i c i n s k i m i s e s t r a m i , k i s o s pod r o č j a a k u t n e m e d i c i n e p r e š l e na primarno raven zdravstva. Pri akutni oskrbi so b i l e n a l o g e n a t a n č n e j e o p r e d e l j e n e , z a t o s o i m e l e pri svojem delu manj samostojnosti, ob tem pa so se m o r a l e b o l j d r ž a t i n a v od i l i n u po š t e v a t i z a k o n od a j o . Po drugi strani so bile na primarni ravni pri svojem d e l u b o l j a v t o n o m n e i n u s t v a r j a l n e , s č i m e r s e j e po v e ča l t u d i d e l e ž n j i h o v e od g o v o r n o s t i . N a zd r a v s t v enem pod roč ju je i n te r d i sc i p l i na r n o sodelovanje opredeljeno kot sodelovanje skupine s t ro k o v n j a k o v z r a zl i č n i h pod roč i j , k i s e red n o povezujejo z namenom oskrbe, usmerjene na bo l n i k a i n n je g o v o d r u ži n o . T a k šen t i m na j po g os te je s es t a v l j a jo zd r a v n i k i , m ed i c i n s k e s es t re , f a r ma ce v t i , s o c ia l n i d ela v c i, psi ho l og i, d el o v n i i n fi z iotera p ev t i (R ei d P on te , G ross , M i l l i ma n- R i c ha r d i n L a ce y , 2 0 1 0 ) . T i m i s e m ed s e boj r a zl i k u je jo po v rs t i z na č i l n os t i . T a k o n p r . M i t c he l l i n d r u g i ( 2 0 1 2 ) na v a j a jo r a zl i k o v a n je po v e l i k os t i , l o k a c i j i d e l o v a n j a , r a v n i zd r a v s t v a , o bs e g u nalog in obliki oskrbe, ki jo zagotavljajo. 3. Management inte rdisciplinarnih timo v v zdra v s tvu 3. 1 Zna čilnos ti managem ent a interdiscipli- narnih timo v V in t e r d i s ci p lin arnih z d r a v s tv e nih timih im a o s r e d n j o v l o g o b o l n i k ( K ö r n e r , 2 0 1 3 ) , o b e n e m p a j e t a k š n a o b l i k a d e l a k o r i s t n a t u d i z a č l a n e t i m a i n b o l n i š n i c o . V z po s t a v i t e v t i m a j e ča s o v n o i n o r g a n i z a c i js k o z a h t e v n a n a l o g a , z a t o s o a m e r i š k i a v t o r j i (M e g u i d i n d r u g i , 2 0 1 5 ) n a pod l a g i i z k uš e n j z r a z l i č n i h k l i n i k p r e d l a g a l i p r o c e s r a z v o j a t i m a , k i j e p r e n o s l j i v v š t e v i l n a b o l n i š n i č n a o k o l j a . P r o c e s v s e b u j e p et n a js t k o r a k o v , k i m e d d r u g i m z a j e m a j o n a č r t p r o g r a m a , z a po s l i t e v u s k l a j e v a l c a i n p r i d o b i v a n j e č l a n o v , z a g o t a v l j a n j e pod po r e v od s t v a b o l n i š n i c e v z v e z i s p r o s t o r i i n z a po s l e n i m i , s e s t a v l j a n j e i n k o o r d i n a c i j o u r n i k o v z a b o l n i k e i n z a po s l e n e , o b v e š ča n j e j a v n o s t i v z v e z i z n o v i m i s t o r i t v a m i i n s od e l o v a n j e č l a n o v t i m a n a s t r o k o v n i h sr eč a nji h. Č e p r a v j e v s a k t i m s p e c i fi č e n , o b s t a j a j o n e k a t e r e s k u p n e z n a č i l n o s t i n j i h o v e g a m a n a g e m e n t a a l i uravnavanja. S tem se je v svoji raziskavi ukvarjala s k u p in a b ri t ans kih , k an a d s kih in a v s tr al s kih r a z i s k o v a l c e v ( N a n c a r r o w i n d r u g i , 2 0 1 3 ) , k i j e z d r u ž i l a pod a t k e s i s t e m a t i č n e g a p r e g l e d a l i t e r a t u r e i n po v r a t n i h i n f o r m a c i j z d e l a v n i c z z a po s l e n i m i . Ugotovili so, da so za tim pomembni: - d e m o k r a t i č n i m a n a g e m e n t t i m a z v od j o , k i i m a j a s n o v i z i j o , p r i s l u h n e č l a n o m t i m a i n j e pripravljen ukrepati; - d o b r e k o m u n i k a c i js k e s po s o b n o s t i č l a n o v tima in zagotavljanje sistemov za uspešno k o m u n i k a c i j o m e d č l a n i ; - p r i l o ž n o s t i z a u č e n j e , r a z v o j i n n a g r a j e v a n j e z a p o sle n i h; - z a g o t a v l j a n j e u s t r e z n i h z m o g l j i v o s t i , po s t o p k o v in orodij za kakovosten potek dela; - d o po l n j e v a n j e č l a n o v t i m a g l e d e n a n j i h o v o znanje in osebnostne lastnosti ter ustrezne z a m e n j a v e v p r i m e r u od s o t n o s t i po s a m e z n i h č l a nov; - zaupno in podporno okolje; - l a s t n o s t i č l a n o v t i m a , k o t s o z n a n j e , i z k uš n j e , s a m o i n i c i a t i v n o s t , v e š č i n e po s l uš a n j a ; - jasna timska vizija; - usmerjenost na kakovost oskrbe in dobre izide zdravljenja; - spoštovanje in razumevanje vlog v timu. letnik XI, številka 1, februar 2019 19 Izzivi managementu: www.sam-d.si Strokovno-raziskovalni prispevek Vodenje timov naj bi bilo naravnano sodelovalno i n n a j b i u po š t e v a l o po t r e b e z a po s l e n i h , s a j b o s tem prispevalo k ustvarjanju dobrega timskega v z d uš j a , k a r b o po s l e d i č n o v od i l o k v a r n e j š i i n u č i n k o v i t e j š i o s k r b i b o l n i k o v ( S f a n t o u i n d r u g i , 2 0 1 7 ) . S k l a d n o s t e m W i l l c o c k s ( 2 0 1 8 ) m e n i , d a j e t r a d i c i o n a l n i k o n c e p t v od j e , k i n a j b i z a r a d i d o l o č e n i h o s e b n o s t n i h l a s t n o s t i i n v e d e n j a v s e o b v l a d a l , v i n t e r d i sc i p l i n a r n i h t i m i h p r o b l e m a t i č e n a l i c e l o š k od l j i v . A l t e r n a t i v a t e m u j e d e l j e n o v od e n j e m e d d v e m a po s a m e z n i k o m a a l i v e č , k i s e m e n j a v a j o p r i v od e n j u g l e d e n a o k o l i š č i n e i n k i s o s s v o j i m znanjem in izkušnjami v danem trenutku za tim najbolj koristni. Zaradi kompleksnosti zdravstvene o s k r b e j e t a k š e n n a č i n l a h k o u s t r e z n e j š i , s a j s i v od j e d e l i j o n a l o g e , o b t e m p a s e z a r a d i s p e c i fi č n i h z n a n j i n o s e b n o s t n i h l a s t n o s t i d o po l n j u j e j o , k a r i m a z a po s l e d i c o m a n j k o n fl i k t o v t e r v e č j e z a u p a n j e i n povezovanje znotraj tima. U č i n k o v i t o s t t i m a s e n a n a š a n a n j e g o v o z m o ž n o s t , d a d o s e ž e c i l j e , k i j i h j e po s t a v i l a o r g a n i z a c i j a o z i r o m a n j e n m a n a g e m e n t ( A u b é i n R o u s s e a u , 2 0 1 1 ) . P o m n e n j u H a c k m a n a ( 2 0 0 2 ) j o j e m o ž n o u g o t o v i t i p r e k r e z u l t a t o v t i m a , z m o ž n o s t i ustreznega delovanja ter posameznikovega b l a g o s t a n j a i n r a s t i . A m e r i š k i a v t o r i c i Y o u n g w e r t h i n T w a d d l e ( 2 0 1 1 ) m e n i t a , d a j e u č i n k o v i t o s t t i m a od v i s n a od v e č d e j a v n i k o v , m e d n a j po m e m b n e j š e p a s od i k o m u n i k a c i j a . K n j e n e m u i z b o l j š a n j u pripomorejo tako redni timski sestanki kot tudi n e f o r m a l n a i z m e n j a v a i n f o r m a c i j m e d č l a n i . O b t e m je med njimi pomembna visoka stopnja zaupanja i n s po š t o v a n j a , k i s k u p a j z d o b r o k o m u n i k a c i j o o m o g o ča b o l j š e s od e l o v a n j e . Z a u č i n k o v i t e j š e v e l j a j o timi, ki so manjši in imajo jasno opredeljeno vodenje, k j e r s o č l a n i s t a l n i t e r i m a j o v e č j o r a z n o l i k o s t po k l i c e v ( X y r i c h i s i n L o w t o n , 2 0 0 8 ) . 3.2 Pro blemi v manageme ntu interdiscipli- narnih timo v T i m s k i n a č i n d e l a o m o g o ča i z b o l j š a n o u č e n j e , r a z v o j i n k a k o v o s t d e l a z a po s l e n i h , u č i n k o v i t e j š e r e š e v a n j e k o m p l e k s n i h t e ž a v , u po r a b o v i r o v i n n a č r t o v a n j e z a p r i h od n o s t t e r z m a n j š e v a n j e n e po t r e b n i h s t r o š k o v ( C h o i i n P a k , 2 0 06 ) . V e n d a r d e l o v i n t e r d i sc i p l i n a r n e m z d r a v s t v e n e m t i m u p r i n a š a š t e v i l n e t e ž a v e , s k a t e r i m i s e t i m i n a d r u g i h pod r o č j i h m o r d a n e s r e č u j e j o , n p r . s po r e z a r a d i p r e k r i v a n j a n a l o g po s a m e z n i h po k l i c n i h s k u p i n t e r n a č r t o v a n j e i n s p r e j e m a n j e od l o č i t e v o b h k r a t n e m z a g o t a v l j a n j u u s t r e z n e k a k o v o s t i o s k r b e ( N a n c a r r o w i n d r u g i , 2 0 1 3 ) . T e ž a v e l a h k o i z v i r a j o i z po m a n j k a n j a ustreznega treninga, nejasne opredelitve vlog, n e j a s n e g a po t e k a n a r o ča n j a b o l n i k o v , ča s o v n o potratnega administrativnega dela in pogoste m e n j a v e č l a n o v t i m a ( A l S a y a h i n d r u g i , 2 0 1 4 ) . T r a d i c i o n a l n o z a z d r a v s t v o v e l j a j a s n o d o l o č e n a h i e r a r h i j a m e d po s a m e z n i m i po k l i c n i m i s k u p i n a m i , k i p a s e v i n t e r d i sc i p l i n a r n i h t i m i h z r a h l j a , z a r a d i č e s a r i m a j o po s a m e z n i č l a n i l a h k o t e ž a v e , k o m o r a j o d e l a t i s a m o s t o jn e j e ( F e w s t e r - T h u e n t e i n V e l s o r - F r i e d r i c h , 2 0 0 8 ) . A v t o r i c i n a v a j a t a , d a i m a p r i t e m posebno vlogo spol, ki vpliva tako na sodelovanje m e d č l a n i t i m a k o t t u d i n a s od e l o v a n j e z b o l n i k i . Z a d n j e j e s i c e r v e z a n o t u d i n a k u l t u r o , k i v p r a k s i pomeni oviro v jezikovnem smislu, v razumevanju v e r s k i h po s e b n o s t i a l i c i l j e v z d r a v l j e n j a . K o t u g o t a v l j a j o h r v a š k i r a z i s k o v a l c i (L o n ča r i ć , K o v a č , R i l o v i ć Đ u r a š i n , H a b uš i n K a u z l a r i ć , 2 0 1 6 ) , s o p r o b l e m i t i m a l a h k o po s l e d i c a t e ž a v n a d r u g i h r a v n e h . U č i n k o v i t o i n t e r d i sc i p l i n a r n o d e l o v n j i h o v i d r ž a v i n a m r e č o v i r a po m a n j k a n j e u s t r e z n e g a k a d r a , z a r a d i č e s a r m o r a j o po s a m e z n i č l a n i t i m o v p r e v z e m a t i t u d i n a l o g e d r u g i h po k l i c n i h s k u p i n , k a r l a h k o s ča s o m a v od i v s i n d r o m i z g o r e l o s t i . E n a od v e č j i h o v i r z a u č i n k o v i t o t i m s k o d e l o j e n e j a s n a d e l i t e v v l o g m e d č l a n i , k a r j e v i n t e r d i sc i p l i n a r n i h t i m i h l a h k o b o l j i z r a ž e n o , s a j s e v l o g e n e k a t e r i h č l a n o v d e l n o p r e k r i v a j o ( X y r i c h i s i n L o w t o n , 2 0 0 8 ) . O m e n j e n a t e ž a v a j e po v e z a n a z i z o b r a ž e v a l n i m s i s t e m o m , k i j e u s m e r j e n l e n a po u č e v a n j e v e š č i n z n o t r a j po s a m e z n e g a po k l i c a , z a t o b i b i l o v u č n e n a č r t e po k l i c e v s pod r o č j a m e d i c i n e i n s o r od n i h v e d s m i s e l n o v k l j u č i t i s po z n a n j a o t i m s k e m d e l o v a n j u ( Y o u n g w e r t h i n T w a d d l e , 2 0 1 1 ) . 3.3 Pre dlogi izboljšanja u čink o vitos ti inter- disciplinarnih timo v U č i n k o v i t os t d el o v a n j a t i m o v je m o ž n o po v eča t i na v eč na č i n o v . W e l l e r je v a , B o y d i n C u m i n ( 2 0 1 4 ) p red la g a jo po u če v a n je na č i n o v k o m u n i c i r a n j a i n s k u pne t ren i n g e č la n o v t i ma , p r i čem e r na j si m u l i r a jo resn i č ne si t ua c i je , s k a te r i m i p r i ha j a jo v s t i k . D o b r i na č i n i k o m u n i c i r a n j a na m reč p r i po m o re jo k s es t a v l j a n ju bo l j d em o k r a t i č n i h t i m o v , sa j je m ed č la n i t i ma d o v o l j m eds e bojne g a za u p a n j a i n spoš t o v a n j a , d a v sa k od n j i h la h k o izrazi svoje mnenje, ki je enako pomembno i n sp re jet o k o t m nen j a d r u g i h č la n o v . P o m en k o m u n i k a c i je m ed r a zl i č n i m i p ro fi l i na k a z u je jo rez u l t a t i r a zi s k a v e (Lo w n i n M a n n i n g , 2 0 1 0 ) o t i m i h za zd r a v s t v ene d ela v ce , k i so j i h v a m e r iš k i h letnik XI, številka 1, februar 2019 20 Izzivi managementu: www.sam-d.si Strokovno-raziskovalni prispevek bo l n išn i c a h u v ed l i z na m en o m d el jen j a la s t n i h izkušenj pri delu z bolniki. Čla n i teh t i m o v, ki so s e s reča n j i z m en j a v a n j a i zk ušen j u d e l e že v a l i red n o , so po roča l i o bo l jšem r a z u m e v a n ju ne v e r b a l n i h z n a kov ko m u n i k ac i j e , l a ž j e m ko m u n ic i r a n j u o o b č u t l j i v i h tema h i n v eč j i em p a t i j i . Ob tem s e je i z bo l jša la k o m u n i k a c i j a z d r u g i m i č la n i n j i h o v e g a t i ma , la ž je p a so s e spo p r i jema l i t u d i s s t resn i m i si t ua c i j a m i na d el o v nem m es t u . N a r a v n i i n s t i t u c i j so o p a ž a l i , d a so s e t i m i za če l i sp rem i n j a t i v sm e r i v eč je i n te r d i sc i p l i na r n os t i , s č i m e r je os k r b a bo l n i k o v pos t a la bo l j ce l os t na . S m i s e l n os t t ren i n g o v k o m u n i k a c i je po t r ju je t u d i nemš k a r a zi s k a v a (Bec k e r i n d r u g i , 2 0 1 7 ) , v k a te ro s o b i l i v k l j u č e n i č l a n i r e h a b i l i t ac i j s k i h t i m o v s p e t i h k l i n i k . U g o t o v i l i so , d a je za u č i n k o v i t t ren i n g po m em bn o na t a n č n o u g o t o v i t i , k a k šn i so te ž a v e i n p r i ča k o v a n j a posa m ez ne g a t i ma , te r tem u p r i la g od i t i c i l je . N a pod r o č j u z d r a v s t v a j e u č i n k o v i t o s t d e l o v a n j a t i m o v m o g o č e i z b o l j š a t i t u d i s po m o č j o i n t e r d i sc i p l i n a r n i h v i z i t . P o n j i h o v i u v e d b i v e n i i z m e d a m e r i š k i h b o l n i š n i c s o č l a n i a k u t n e g a t i m a z a o s k r b o s t a r e j š i h b o l n i k o v po r o ča l i o b o l j š e m r a z u m e v a n j u n a č r t a b o l n i k o v e o s k r b e , o n j e n i v e č j i u č i n k o v i t o s t i n v a r n o s t i , o i z b o l j š a n i k o m u n i k a c i j i t a k o z b o l n i k o v o d r u ž i n o k o t s s od e l a v c i t e r t u d i o v e č j e m z a d o v o l js t v u z d e l o m ( G a u s v i k , L a u t a r , M i l l e r , P a l l e r l a i n S c h l a u d e c k e r , 2 0 1 5 ) . O ‘ L e a r y i n d r u g i ( 2 0 1 1 ) p a s o v s v o j i r a z i s k a v i u g o t o v i l i , d a s e j e po u v e d b i s t r u k t u r i r a n i h i n t e r d i sc i p l i n a r n i h v i z i t z m a n j š a l o š t e v i l o n e ž e l e n i h d o g od k o v o z i r o m a z a p l et o v m e d b o l n i k i v s p l o š n i b o l n i š n i c i . Avtorji ugoden izid pripisujejo predvsem dejstvu, d a j e v e č i n o m a š l o z a d o g od k e , k i j i h j e m o ž n o p r e p r e č i t i , p r i č e m e r j e u č i n k o v i t a k o m u n i k a c i j a m e d z a po s l e n i m i k l j u č n e g a po m e n a . V e n i od a m e r i š k i h u n i v e r z i t et n i h b o l n i š n i c s o n a od d e l k u z a t r a n s p l a n t a c i j o s r c a s e s t a n k e s p r e m e n i l i t a k o , d a s o v a n j e v k l j u č i l i v e č č l a n o v t i m a . O b t e m j e predstavljanje bolnikov z zdravnika prešlo na m e d i c i n s k o s e s t r o , k a r j e z a po s l e n i m o m o g o č i l o , d a v v e č j i m e r i k o t p r e j po s l uš a j o i n k o m e n t i r a j o i n f o r m a c i j e . Z v i d i k a o s k r b e b o l n i k o v s o u g o t o v i l i , d a s e j e po u v e d b i r a z š i r j e n i h s e s t a n k o v z a t r et j i n o s k r a j š a l a l e ž a l n a d o b a , p r a v z a t o l i k o p a s e j e z m a n j š a l o t u d i š t e v i l o po n o v n i h s p r e j e m o v v b o l n i š n i c o ( R o u s s e l , Go r h a m , W i l s o n i n M a n g i , 2013). C u r t i s i n s od e l a v c i ( 2 0 06 ) z n a m e n o m i zb olj š e va n ja k a kov o s t i i nt e r d i s c ipl i n a r n e ga d e l o v a n j a v e n o t a h z a i n t e n z i v n o t e r a p i j o p r e d l a g a j o s e d e m k o r a k o v , k i p a s o po n j i h o v e m m n e n j u l a h k o u po r a b n i t u d i z a z d r a v s t v e n e t i m e n a d r u g i h pod r o č j i h d e l o v a n j a : - p r e v e r j a n j e m o t i v a c i j e , pod p i r a n j e t i m s k e g a n a č i n a d e l a i n r a z v i j a n j e u č i n k o v i t e g a v od e n j a ; - izbira projektov; - o p r e d e l i t e v k a z a l c e v z a u g o t a v l j a n j e n a p r e d k a , izgradnja podpore za projekt in razvoj p r o j e k t n e g a n a č r t a ; - u g o t a v l j a n j e m o r e b i t n i h o v i r , p r i l o ž n o s t i i n virov za projekt v širšem okolju; - vzpostavitev baze za zbiranje podatkov; - v z po s t a v i t e v s i s t e m a po r o ča n j a o n a p r e d k u projekta; - vpeljava strategij za vedenjske spremembe z a p o s l e nih . Po vpeljavi novega programa ali izboljševanju o b s t o j e č e g a s l e d i t a n j e g o v o o c e n j e v a n j e i n v z d r ž e v a n j e k a k o v o s t i . O b t e m C u r t i s s s od e l a v c i ( 2 0 06 ) t e r W e l l e r , B o y d i n C u m i n ( 2 0 1 4 ) o po z a r j a j o n a v l o g o m a n a g e m e n t a z d r a v s t v e n e i n s t i t u c i j e p r i u v a j an j u s p r e m e m b v in t e r d i s ci p lin arnih timih , i n s i c e r v o b l i k i u s t r e z n e t e h n o l o š k e pod po r e t e r u po r a b e r a z l i č n i h po s t o p k o v , s k a t e r i m i l a h k o č l a n i tima poskrbijo za kakovostno obravnavo bolnikov. 3.4 Management in učink o vitos t timo v za obra vna v o oseb s kronično bolečino M ed na rod n o zd r u žen je za p reu če v a n je bo l eč i ne (I AS P , 2 0 1 1 ) za os e be s k ron i č n o bo l eč i n o p r i po roča obravnavo v okviru tima, ki ga sestavljajo strokovnjaki r a zl i č n i h spec ia l n os t i . P o l e g zd r a v n i k a , k i i ma o b i ča jn o vlogo vodje tima, mora tim imeti tudi strokovnjaka s pod roč j a d uše v ne g a zd r a v j a , bod i si psi h ia t r a bod i si k l i n i č ne g a psi h o l o g a . V t i m u so po l e g n j i ju na j po g os te je še d e l o v n i i n fi zi o te r a pe v t i , m ed i c i n s k e s es t re , soc ia l n i d e la v c i , d i etet i k i i n f a r ma ce v t i . V p retek l os t i s e je p r i o b r a v na v i k ron i č ne bo l eč i ne u po r a b l j a l b i o m ed i c i n s k i p r i s t o p , v k a te re g a sod i jo na p r i m e r p ro t i bo l eč i n s k a zd r a v i la i n o pe r a t i v n i pos e g i . Z a r a d i o m e jene u č i n k o v i t os t i t o v rs t n i h pos e g o v s e je sča so ma u v el j a v i l b i o psi h osoc ia l n i m od e l , k i bo l ezen poj m u je k o t d i na m i č n o i n rec i p roč n o i n te r a k c i jo m ed b i o l oš k i m i , psi h o l oš k i m i i n soc i o k u l t u r n i m i dejavniki, ki vplivajo na posameznikov odziv na bo l eč i n o (T u r k i n Fl o r , 1 9 9 9 ) . P o m n e n j u r a z l i č n i h a v t o r j e v ( n p r . G a t c h e l , M c G e a r y , M c G e a r y i n L i p p e , 2 0 1 4 ; S t a n o s , 2 0 1 2 ) s e o m e n j e n i m od e l n a j u č i n k o v i t e j e u po r a b l j a v o k v i r u in t e r d i s ci p lin arnih tim o v . V t ak š nih timih viz i j a vodenja in dela tima temelji na integrirani oskrbi letnik XI, številka 1, februar 2019 21 Izzivi managementu: www.sam-d.si Strokovno-raziskovalni prispevek b o l n i k a , p r i č e m e r č l a n i t i m a po m a g a j o b o l n i k u , d a m u v s a pod r o č j a o s k r b e k a r n a j b o l j k o r i s t i j o , z a u s p e š n o s od e l o v a n j e m e d č l a n i , z u n a n j i m i s od e l a v c i , b o l n i k i i n n j i h o v i m i s v o j c i p a j e k l j u č n e g a po m e n a s t a l n a i n od p r t a k o m u n i k a c i j a . V okv i r u U n iverzitet nega rehabi l it ac ijskega i nš t i t u ta RS - Soča d el u je Subspec ia l ist i č na a mbu la n ta za rehabi l i ta c i jo oseb s k ron i č n o bo l eč i n o , k i je na m enjena oseb a m s k ron i č n o r a zši r jen o bo l eč i n o i n t ist i m z bo l j l o ka l i zi r a n i m i ob l i ka m i to v rst ne bo l eč i ne , p r i čem er v a mbu la n t i n iso ob r a v na v a n i posa m ez n i k i, p r i ka ter i h so bo l eč i ne pos l edi ca r a ka v i h obo l enj . Osebe s k ron i č n o bo l eč i n o i ma jo obi ča jn o teža v e na področ ju ka k o v ost i ži v l jenja i n p r i v k l ju čev a nju v po k l i c n o ži v l jenje , ob tem p a so f a r ma k o l oš k e i n i n ter v en t ne m etod e zdr a v l jenja bo l eč i ne i zčr p a ne . T i m za ob r a v na v o k ron i č ne bo l eč i ne v o m enjen i usta n o v i je sesta v l jen i z zdr a v n i c spec ia l ist k fi zi ka l ne i n rehabi l i ta c i js k e m e d i c in e , fi z i o t e r a p e v t k , d e l o v nih t e r a p e v t k , s o c i a lnih d e l a v k in p s ih o l o g in j . P r i o r g ani z a c i j s k ih o p r a v i l ih so v po m oč a d m i n ist r a to r k e , ob po v eča nem obseg u d ela a l i i zosta n ku posa m ez n i h čla n o v t i ma p a se v a nj v k l ju č u jejo t u di sod ela v c i z dr u g i h od d el k o v UR I - Soča . Del o t i ma obseg a t r ia žne i n k on t ro l ne p regl ed e , d v od nev na i zob r a žev a l na p reda v a nja o k ron i č n i bo l eč i n i, š t i r i - i n petted en s k i p rog r a m za cel ost n o ob r a v na v o bo l eč i ne ter obn o v i t v ena sreča nja po za k l ju čku teh p rog r a m o v , ob tem p a se za pos l en i tudi stalno strokovno izpopolnjujemo, predajamo svoje znanje in izkušnje strokovnjakom znotraj in zunaj ma t i č ne i n st i t u c i je ter sm o a kt i v n i na r a zis k o v a l nem področ ju . 4. Razisk a v a manag ement a in učink o v interdisciplinarnega tima za obra vna v o oseb s kronično bolečino 4. 1 Razisk a v a V ča s u t r a j a n j a r a z i s k a v e j e t i m z a r e h a b i l i t a c i j o o s e b s k r o n i č n o n e r a k a v o b o l e č i n o s e s t a v l j a l o 1 6 č l a n i c , p r i č e m e r s e j i h j e z a s od e l o v a n j e v r a z i s k a v i od l o č i l o d e s et : z d r a v n i c a , s o c i a l n a d e l a v k a , d v e fi z i o t e r a p e v t k i , t r i d e l o v n e t e r a p e v t k e i n t r i p s i h o l o g i n j e . N o b e n a od n j i h n i v od j a t i m a . P o v p r e č n a s t a r o s t u d e l e ž e n k j e 4 0 , 7 l et a . M e d n j i m i j e n a j d l j e č l a n i c a t i m a s o c i a l n a d e l a v k a , i n s i c e r p et l et i n po l , n a j k r a j š i s t a ž p a i m a t a p s i h o l o g i n j a i n d e l o v n a t e r a p e v t k a , k i s t a b i l i v ča s u i z po l n j e v a n j a v p r a š a l n i k a č l a n i c i t i m a d v a m e s e c a . I z po l n j e v a n j e v p r a š a l n i k a t i p a p a p i r - s v i n č n i k j e po t e k a l o v m a j u i n j u n i j u 2 0 1 8 . U d e l e ž e n k e s o g a i z po l n i l e v s l u ž b e n e m ča s u ; r e š e v a n j e j i m j e v z e l o od p et d o d e s et m i n u t ča s a . K v a n t i t a t i v n i pod a t k i s o b i l i a n a l i z i r a n i s po m o č j o p r o g r a m a E x c e l . V r a z i s k a v i s m o ž e l e l i p r i d o b i t i m n e n j a u d e l e ž e n k g l e d e u č i n k o v i t o s t i t i m s k e g a d e l o v a n j a , zato smo v ta namen na podlagi pregleda literature oblikovali anketni vprašalnik, sestavljen iz kvantitativnega in kvalitativnega dela. V okviru v p r a š a l n i k a i m a j o u d e l e ž e n c i m o ž n o s t i z r a z i t i s v o j e m n e n j e g l e d e o b r a v n a v a n e t e m e , p r i č e m e r j e a p l i k a c i j a v p r a š a l n i k a ča s o v n o m a n j po t r a t n a k o t n a p r i m e r i z v e d b a i n t e r v j u j a , o b t e m p a o m o g o ča v e č j o primerljivost, saj vsi odgovarjajo na enake postavke (M a r s h a l l i n R o s s m a n , 2 0 06 ) . Prvi del vprašalnika vsebuje 20 postavk, ki s o r a z d e l j e n e n a s e d e m pod r o č i j po n a k l j u č n e m v r s t n e m r e d u : k o m u n i k a c i j a i n od n o s i , v l o g e , v e š č i n e , i z i d i r e h a b i l i t a c i j e , po g o j i d e l a , v i z i j a i n v od e n j e t e r i z o b r a ž e v a n j e i n n a g r a j e v a n j e . N a l o g a u d e l e ž e n k j e b i l a , d a n a v s a k i po s t a v k i o z n a č i j o s t o p n j o u č i n k o v i t o s t i t i m a z a o p i s a n o pod r o č j e , p r i č e m e r u po r a b i j o l e s t v i c o od 1 ( n a j m a n j š a m o ž n a u č i n k o v i t o s t ) d o 1 0 ( n a j v e č j a m o ž n a u č i n k o v i t o s t ) . V d r u g e m d e l u v p r a š a l n i k a s o i m e l e m o ž n o s t pod a t i lastne predloge v zvezi z izboljšavami v timu. V ta namen smo jim zastavili naslednje vprašanje: »Kaj bi bilo po tvojem mnenju treba spremeniti, da bi bil n a š t i m v p r i h od n j e b o l j u č i n k o v i t ? P r i t e m l a h k o navedeš tudi dejavnike, ki niso vezani neposredno n a s a m t i m , p a č p a s o b o l j s i s t e m s k e n a r a v e . « 4.2 R ezult ati razisk a v e I z T a b e l e 1 j e r a z v i d n o , d a č l a n i c e t i m a k o t n a j po m e m b n e j š o o c e n j u j e j o z m o ž n o s t t i m a , d a s e p r i l a g a j a n a s p r e m e m b e , t e ž a v e a l i po t r e b e b o l n i k o v , r e l a t i v n o v i s o k o p a s o o c e n j e n i t u d i v e š č i n e č l a n i c , zaupanje, spoštovanje in podpora med njimi ter d e l o v a n j e v s k l a d u z v i z i j o t i m a . N a d r u g i s t r a n i s o k o t s l a bo o c e n i l e v p l i v po h v a l i n n a g r a d n a d o b r o o p r a v l j e n o d e l o , p r i č e m e r p a j e b i l a n a o m e n j e n e m pod r o č j u r a z p r š e n o s t r e z u l t a t o v n a j v e č j a . R e l a t i v n o kot manj pomembni so ovrednoteni tudi pogoji dela i n u g l e d t i m a v i n s t i t u c i j i . N a od p r to v p r aša nje v zv ezi s p redl og i za i zbo l jša v e je od g o v o r i l o šest u d el ežen k, nji h o v i od g o v o r i p a se s k la da jo z ocena m i i z p r v eg a d ela r a zis ka v e . K ot k l ju č n o teža v o so pou da r i l e pog oje d ela ; v sm is l u p rosto ro v si žel i jo nji h o v e p r i m er nejše r a zpo redi t v e i n uredi t v e , ka r za jema r a zl i č ne p r i po m očk e i n sta l en letnik XI, številka 1, februar 2019 22 Izzivi managementu: www.sam-d.si Strokovno-raziskovalni prispevek d osto p d o r a č u na l n i k o v ter i n ter net ne po v eza v e . V časo v nem sm is l u si žel i jo zm er nejši tem po d ela, ka r bi ji m o m og oč i l o v eč časa ta k o za ka k o v ost n o d el o z bo l n i k i k ot t u di za š t u di j l i ter a t ure , pisa nje po roč i l i n r a zis k o v a nje . M ed p redla g a n i m i na č i n i za časo v n o r a zb rem en i tev je v eč je š tev i l o za pos l en i h, ka r je še posebej po m embn o z v i di ka na d o m ešča nja sod ela v cev , k i so na spec ia l i za c i ji i n pos l edi č n o v eč l et l e en k r a t a l i d v a k r a t ted en s k o p r isot n i v ma t i č n i usta n o v i . M e d p r e d l o g i z a i z b o l j š a n j e u č i n k o v i t o s t i b i b i l o po m n e n j u e n e od č l a n i c s m i s e l n o u v e s t i i z o b r a ž e v a n j a z n o t r a j t i m a , s č i m e r b i v s a k a po k l i c n a s k u p i n a b o l j e r a z u m e l a d e l o d r u g i h , po s l e d i č n o p a b i t u d i p r o b l e m a t i k o k r o n i č n e b o l e č i n e l a h k o obravnavali še bolj kakovostno. V sistemskem smislu b i b i l o b i o p s i h o s o c i a l n i m od e l o b r a v n a v e z d r a v j a i n b o l e z n i t r e b a v p e l j a t i v u č n e n a č r t e v s e h f a k u l t et , v o k v i r u k a t e r i h s e o b r a v n a v a č l o v e k o v o d e l o v a n j e ( m e d i c i n a , p s i h o l o g i j a , s o c i a l n o d e l o i p d . ) . 4.3 Razpra v a o ugoto vitv ah V prispevku smo do zdaj podrobneje predstavili d e l o v a n j e i n t e r d i sc i p l i n a r n e g a t i m a z a r e h a b i l i t a c i j o o s e b s k r o n i č n o b o l e č i n o z v i d i k a u č i n k o v i t o s t i , k o t g a z a z n a v a j o n j e g o v e č l a n i c e . V k v a n t i t a t i v n e m d e l u raziskave se je pokazalo, da kot najpomembnejšo o c e n j u j e j o z m o ž n o s t p r i l a g a j a n j a t i m a n a Tabela 1: Povprečne vrednosti in standardni odkloni ocen učinkovitosti na posameznih področjih delovanja tima za rehabilitacijo oseb s kronično nerakavo bolečino Področja ocenjevanja M SD Komunikacija in odnosi • redna komunikacija (timski sestanki, sestanki v okviru poklicne skupine, individualni razgovori) 7,70 2,11 • razreševanje konfliktov, razgovori o težavah, stiskah tima 6,70 2,21 • občutek, da so tvoji predlogi upoštevani, da te preostale članice tima slišijo 7,80 1,87 • zaupanje, spoštovanje, podpora med članicami tima 8,30 1,57 Vloge • upoštevanje in spoštovanje vloge, ki jo ima vsaka članica tima (naloge, odgovornost, prekrivanje z drugimi profili) 8,40 0,97 • zmožnost prilagajanja tima na spremembe, težave ali potrebe bolnikov 9,00 0,67 Veščine • članice tima imajo ustrezne veščine za kakovostno delo z bolniki s kronično bolečino 8,60 1,43 • število različnih profilov v timu glede na potrebe bolnikov s kronično bolečino 8,30 1,89 Izidi rehabilitacije • načini merjenja (npr. lestvice, vprašalniki, testi) 7,90 1,52 • izboljšanje bolnikovega stanja oz. doseganje drugih zastavljenih ciljev 8,20 1,03 Pogoji dela • ustreznost prostorov za izvajanje terapij in sestankov 5,40 2,41 • dovolj časa za izvedbo terapij, individualnih razgovorov, pisanje poročil, telefonske klice itd. 5,30 2,50 • dostop do pripomočkov za delo (npr. testov, orodij) 6,50 2,46 • dostop do sodobne tehnologije (računalniki in drugi pripomočki za delo, internetni dostop) 6,10 2,73 Vizija in vodenje • delovanje članov v skladu z vizijo tima 8,50 1,43 • vodenje tima 8,20 1,87 • ugled tima znotraj naše institucije 5,80 2,15 Izobraževanje in nagrajevanje • možnosti za izobraževanje, poklicni razvoj 7,80 2,25 • predajanje znanja drugim strokovnjakom 8,30 1,34 • pohvale in nagrade za dobro opravljeno delo 4,90 3,28 letnik XI, številka 1, februar 2019 23 Izzivi managementu: www.sam-d.si Strokovno-raziskovalni prispevek s p r e m e m b e , t e ž a v e a l i po t r e b e b o l n i k o v , r e l a t i v n o v i s o k o p a s o o c e n j e n e t u d i v e š č i n e č l a n i c , z a u p a n j e , spoštovanje in podpora med njimi ter delovanje v skladu s timsko vizijo, tj. integrirana oskrba bolnika. D o pod o b n i h u g o t o v i t e v s o p r i š l i t u d i v n e k a t e r i h d r u g i h pod o b n i h r a z i s k a v a h ( A l S a y a h i n d r u g i , 2 0 1 4 ; S t u d e n , 2 0 1 7 ) . N a dr u g i st r a n i so na jma njšo po m embn ost u d el ežen k e p r i pisa l e pog ojem d ela ta k o v sm is l u ust rez n i h p rosto ro v i n d osto p a d o p r i po m očk o v k ot t u di d o teh n o l og i je . Ob r a v na v a n i t i m sodi m ed na jm la jše na UR I - Soča, za to je še v ed n o v f a zi v el i k i h sprememb, saj je vzpostavitev takšne oblike delovanja časo v n o i n o rg a n i za c i js k o za h tev na na l og a (M eg u i d i n dr u g i, 2 0 1 5 ) . Ob tem je t reb a u poš tev a t i spec ifi k e st ro k o v neg a področ ja – čep r a v je k ron i č na bo l eč i na ob r a v na v a na t u di v o kv i r u dr u g i h a mbu la n t i n usta n o v , je t i m na UR I - Soča t ren u t n o edi n i v dr ža v i, k i se s to p rob l ema t i k o u kv a r ja na i n terdisc i p l i na r n i r a v n i ob u poš tev a nju bi o psi h osoc ia l neg a m od ela . P os l edi č n o pot rebe bo l n i k o v i n s tem po v eza ne ča ka l ne v rste p reseg a jo a kt ua l ne zm o žn ost i t i ma, za r a di česa r pog osto zma njku je časa za bo l j pogl ob l jene ob r a v na v e posa m ez n i k o v , ka r je r a zv i d n o t u di i z ocen u d el ežen k v tej r a zis ka v i . Prev el i k o š tev i l o na l og ob p rema jh nem š tev i l u ka dr a je si cer teža v a, k i se poja v l ja t u di na dr u g i h področ ji h zdr a v st v a i n p reseg a m eje naše dr ža v e (Lon ča r i ć i n dr u g i, 2 0 1 6 ; S t u d en, 2 0 1 7) , za rad i česa r bi bi lo to težavo t reba obrav n avat i n a rav n i celot nega si stema. I n ten zi v en tem po d ela la h k o p redsta v l ja v i r st is k e za čla n i ce t i ma, na ka r bi la h k o s k l ep a l i i z nek o l i k o s labše ocenjene u č i n k o v i tost i na področ ju r a zrešev a nja k on fli kto v . E d en od na č i n o v za i zbo l jša nje to v rst n i h teža v bi la h k o bi la u v ed b a na d zo r n i h t i m o v , k i bi zaposlenim pomagali pri ustreznejšem spoprijemanju s st reso m i n k i bi pos l edi č n o v odi l i t u di v ka k o v ost nejšo os k rbo bo l n i k o v , k ot to v pod obn i h p r i m er i h p redla g a ta Lo w n i n Ma n n i n g ( 2 0 1 0 ) . K l jub u g od n i m u č i n k o m p a to v rst na sreča nja ne zma njša jo sa m eg a obsega dela, zato je bistvenega pomena zaposlitev za d ost neg a š tev i la n o v i h ka dro v . V po v p r e č j u n a jn i ž j e o c e n e s o u d e l e ž e n k e p r i p i s a l e i z o s t a n k u po h v a l i n n a g r a d z a d o b r o opra v lj e no d e l o , pr i č e me r ra z pr š e no st r e z u l t a to v k a ž e n a v e l i k e i n d i v i d u a l n e r a z l i k e m e d č l a n i c a m i tima. V zdravstvenem sektorju, kjer se na eni strani v e ča j o z a h t e v e d o z a po s l e n i h , n a d r u g i p a k r č i j o sredstva in kadri, je treba po mnenju Bensonove in D u n d i s a ( 2 0 0 3 ) z a po s l e n i m z a g o t o v i t i , d a s o v a r n i , c e n j e n i i n d a č u t i j o , d a j i h i n s t i t u c i j a po t r e b u j e . V od j e l a h k o t o s t o r i j o n a v e č n a č i n o v , m e d d r u g i m t a k o , d a u po š t e v a j o n j i h o v e p r e d l o g e i n s k r b i t e r d a j i m zagotovijo ustrezno usposabljanje, ki ni zgolj trening s p e c i fi č n i h v e š č i n , t e m v e č po s a m e z n i k a i z po po l n j u j e v š i r š e m s m i s l u . O b t e m j e z a z a po s l e n e k l j u č e n t u d i o b č u t e k p r i p a d n o s t i t i m u a l i od d e l k u , p r i č e m e r j e z a po s l e n i m t r e b a z a g o t o v i t i u s t r e z e n p r o s t o r i n ča s za povezovanje. R e l a t i v n o n i z k o s o u d e l e ž e n k e o c e n i l e t u d i u g l e d t i m a z n o t r a j i n s t i t u c i j e , v e n d a r r a z l o g o v z a t a k š n e r e z u l t a t e n e po z n a m o , k e r po n j i h n i s m o neposredno spraševali. Ugled je pomemben za pod j et j a i n i n s t i t u c i j e k o t c e l o t e , s a j j e po v e z a n z u č i n k o v i t o s t j o n j i h o v e g a d e l o v a n j a , o b t e m p a j e b o l j p r ivl ač e n z a k up c e, vl ag at e l j e i n k ad r e ( W a l k e r , 201 0), kar morda vsaj delno velja tudi za time. Ugled tima z a r e h a b i l i t a c i j o o s e b s k r o n i č n o b o l e č i n o b i m o r d a l a h k o i z b o l j š a l i s po m o č j o i n f o r m i r a n j a o n a č i n u d e l a i n u č i n k i h t i m a t e r v p e l j e v a n j u b i o p s i h o s o c i a l n e g a m od e l a t u d i n a p r e o s t a l e od d e l k e U R I - S o ča i n d r u g i h i n s t i t u c i j , k a r j e p r e d l a g a l a e n a od u d e l e ž e n k . Ugotovitve raziskave so v prvi vrsti uporabne za time v okviru zdravstvenega sektorja, ki so vsaj v nek a te r i h z na č i l n os t i h pod o bn i t i m u v tem p r i spe v k u . N a r a v n i i n s t i t u c i j je m e r jen je o r g a n i za c i js k e k l i m e že d o b ro u v e l j a v l jena p r a k sa , ma n j i n f o r ma c i j p a i ma m o o u č i n k o v i t os t i d e l o v a n j a v posa m ez n i h t i m i h . Z n j i h o v i m red n i m sp rem l j a n jem b i nek a te re i z bo l jša v e m o rda u v ed l i h i t re je k ot v pr i mer u, da t a k šne pobu d e d a je l e v ods t v o i n s t i t u c i j , k a r b i la h k o p reds t a v l j a l o d o be r z gl ed t u d i za t i m e v d r u g i h s ek t o r j i h . Glavna omejitev raziskave glede veljavnosti n j e n i h u g o t o v i t e v j e n j e n a m a j h n o s t t a k o g l e d e š t e v i l a u d e l e ž e n c e v k o t t u d i o b r a v n a v e z g o l j e n e g a t i m a . V p r i h od n j e b i b i l o s m i s e l n o p r e u č i t i v e č t i m o v zn o tr a j i s t e ins ti tu ci j e t e r j ih p rim e rj a ti s timi d ru gih i n s t i t u c i j v o k v i r u e n e g a pod r o č j a d e l o v a n j a a l i v e č . P r a v t a k o b i b i l o p r i po r o č l j i v o u po r a b i t i v p r a š a l n i k e , k i s o ž e u v e l j a v l j e n i v t u j i n i , t e r j i h o v r e d n o t i t i i n preveriti v našem okolju, kar bi skupaj z ustreznim v z o r č e n j e m u d e l e ž e n c e v p r i po m o g l o t u d i k v e č j i po s p l o š l j i v o s t i r a z i s k o v a l n i h z a k l j u č k o v . 5. Sklep Z a r a d i k o m p l e k s n o s t i d e l a n a pod r o č j u z d r a v s t v a l a h k o r a z l i č n i s t r o k o v n j a k i n a j u č i n k o v i t e j e s od e l u j e j o v o k v i r u i n t e r d i sc i p l i n a r n i h t i m o v . T i m z a o b r a v n a v o o s e b s k r o n i č n o b o l e č i n o p r i t e m u po r a b l j a b i o p s i h o s o c i a l n o p a r a d i g m o , z a t o s o r e d n i s e s t a n k i , d o b r a k o m u n i k a c i j a i n o po r a m e d č l a n i c a m i b i s t v e n e g a po m e n a z a u č i n k o v i t o d e l o . M o ž n o s t i z a i z b o l j š a n j e u č i n k o v i t o s t i t i m a o s t a j a j o p r i n e u s t r e z n i h p r o s t o r i h , n e d o s t o p n o s t i d o letnik XI, številka 1, februar 2019 24 Izzivi managementu: www.sam-d.si Strokovno-raziskovalni prispevek n e k a t e r i h p r i po m o č k o v z a d e l o , po m a n j k a n j u po h v a l i n n a g r a d t e r n i z k e m u g l e d u t i m a z n o t r a j i n s t i t u c i j e . D e l o v a n j e t i m a z a k r o n i č n o b o l e č i n o b i b i l o smiselno primerjati z drugimi timi, bodisi znotraj U R I - S o ča b od i s i z u n a j t e . Š e po s e b e j b i b i l a z a n i m i v a p r i m e r j a v a s t i m i , v k a t e r i h s e p r a v t a k o u k v a r j a j o z o b r a v n a v o b o l e č i n e . G l e d e n a t o , d a s e t i m s k o z i ča s s p r e m i n j a ( po v e č e v a n j e š t e v i l a č l a n o v , n o v a o p r e m a , u v a j a n j e n o v i h m et od d e l a ) , b i b i l o n a v e č ča s o v n i h t o č k a h k o r i s t n o p r e v e r i t i , a l i s e s t e m s p r e m i n j a t u d i n j e g o v a u č i n k o v i t o s t . N a pod l a g i d o b l j e n i h pod a t k o v b i l a h k o p r e d l a g a l i i z b o l j š a v e , z a u s p e h n j i h o v e g a u v a j a n j a p a b i b i l o k l j u č n o , d a s od e l u j e j o t a k o č l a n i t i m a k o t v od s t v o i n s t i t u c i j e . Literatura in viri 1. Al Sa y a h, F . , Szaf ra n, O . , R obertson, S. , Bell, N . R. i n W illia ms , B . ( 2 0 1 4 ) . N ursi ng perspect i v es on f a c t o r s in fl u e n cin g in t e r d i s ci p l in a ry t e a m w o r k in t he Ca na dia n pr imar y care sett i ng . Journal of Clinical Nursing, 23( 1 9 – 2 0 ) , 2 968 – 2 9 7 9 . d oi: 1 0 . 1 1 1 1 /joc n. 1 2547 2. A ubé , C. i n R oussea u, V . ( 2 0 1 1 ) . I n ter personal a gg ressi on a n d tea m effect i v eness : t he media t i ng ro le of tea m g oal com mi t men t. Journal of Occupational and Organizational Psychology, 84 ( 3 ) , 565 – 580 . 3. B e c k e r , S . , K ö r n e r , M . , M ü l l e r , C . , L i p p e n b e r g e r , C . , R u n d e l , M . i n Z i m m e r m a n n , L . ( 2 0 1 7 ) . Development and pilot testing of an i n t e r p r o f e s s i o n a l p a t i e n t - c e n t e r e d t e a m t r a i n i n g p r o g r a m m e i n m e d i c a l r e h a b i l i t a t i o n c l i n i c s i n G e r m a n y : a p r o c e s s e v a l u a t i o n . BMC Medical Education, 17 , 1 2 0 . d o i : 1 0 . 1 1 8 6 / s 1 2 90 9 - 0 1 7 - 0 9 6 0 - x 4. B e n s o n , S . G . i n D u n d i s , S . P . ( 2 0 0 3 ) . U n d e r s t a n d i n g a n d m o t i v a t i n g h e a l t h c a r e e m p l o y e e s : i n t e g r a t i n g M a s l o w ‘ s h i e r a r c h y o f n e e d s , t r a i n i n g a n d t e c h n o l o g y . Journal of Nursing Management, 11 , 3 1 5 – 3 2 0 . 5. C h o i , B . C . K . i n P a k , A . W . P . ( 2 0 06 ) . M ul ti di s ci p lin ari t y , in t e r di s ci p lin ari t y an d t r a n s d i sc i p l i n a r i t y i n h e a l t h r e s e a r c h , s e r v i c e s , e d u c a t i o n a n d po l i c y : 1 . D e fi n i t i o n s , o b j e c t i v e s , a n d e v i d e n c e o f e ff e c t i v e n e s s . Clinical and Investigative Medicine, 29 ( 6), 3 51– 3 6 4 . 6. C o h e n , S . G . i n B a i l e y , D . R . ( 1 9 9 7 ) . W h a t m a k e s t e a m s w o r k : g r o u p e ff e c t i v e n e s s r e s e a r c h f r o m t h e s h o p fl o o r t o t h e e x e c u t i v e s u i t e . Journal of Management, 23 ( 4 ) , 2 3 8 – 2 90 . 7. C r e m a , M . i n V e r b a n o , C . ( 2 0 1 3 ) . F u t u r e d e v e l o p m e n t s i n h e a l t h c a r e p e r f o r m a n c e management. Journal of Multidisciplinary Healthcare, 6 , 4 1 5 – 4 2 1 . d o i : 1 0 . 2 1 4 7 / J M D H . S 5 4 5 6 1 8. C u r t i s , J . R . , C o o k , D . J . , W a l l , J . R . , A n g u s , D . C . , B i o n , J . , K a c m a r e k , R . , … P u n t i l l o , K . ( 2 0 06 ) . I n t e n s i v e c a r e u n i t q u a l i t y i m p r o v e m e n t : a „ h o w - t o “ g u i d e f o r t h e i n t e r d i sc i p l i n a r y t e a m . Critical Care Medicine, 34 ( 1 ) , 2 1 1 – 2 1 8 . 9. F ewster- T h uen te , L. i n V elsor- F r iedr i c h, B . ( 2 008 ) . I nterd isc ipl i na r y col laborat ion for hea lt hca re professionals. Nursing Administration Quarterly, 32(1), 40 – 48. doi: 1 0. 1 097 /01 .NA Q .0 0 0 0305946. 3 1 1 93.6 1 10. G a t c h e l , R . J . , M c G e a r y , D . D . , M c G e a r y , C . A . i n L i p p e , B . ( 2 0 1 4 ) . I n t e r d i sc i p l i n a r y c h r o n i c p a i n management: past, present, and future. American Psychologist, 69 ( 2 ) , 1 1 9 – 1 3 0 . d o i : 1 0 . 1 0 3 7 / a 0 0 3 5 5 1 4 11. G a u s v i k , C . , L a u t a r , A . , M i l l e r , L . , P a l l e r l a , H . i n S c h l a u d e c k e r , J . ( 2 0 1 5 ) . S t r u c t u r e d n u r s i n g c o m m u n i c a t i o n o n i n t e r d i sc i p l i n a r y a c u t e c a r e t e a m s i m p r o v e s p e r c e p t i o n s o f s a f et y , e ffi c i e n c y , u n d e r s t a n d i n g o f c a r e p l a n a n d t e a m w o r k a s w e l l a s j o b s a t i s f a c t i o n . Journal of Multidisciplinary Healthcare, 8 , 3 3 – 3 7 . d o i : 1 0 . 2 1 4 7 / J M D H . S 7 2 6 2 3 12. H a c k m a n , J . R . ( 2 0 0 2 ) . Leading teams: setting the stage for great performances. Boston, MA: Harvard Business Press. 13. H o l l e n b e c k , J . R . , B e e r s m a , B . i n S c h o u t e n , M . E . ( 2 0 1 2 ) . B e y o n d t e a m t y p e s a n d t a x o n o m i e s : a d i m e n si on a l s c a l i n g con c ept ua l i z a t i on f o r te a m de s c r ip t io n . Academy of Management Review, 37 ( 1 ) , 8 2 – 1 06 . d o i : 1 0 . 5 4 6 5 / a m r . 2 0 1 0 . 0 1 8 1 14 . I AS P ( 2 0 1 1 ) . Pain clinic guidelines. Pridobljeno s ht t p : / /w w w . i a s p -p a i n .o r g / E duc at io n / C o nt e nt . a sp x ? I t e m N u mb er = 1 4 7 1 15. Kör n e r , M . ( 2 0 1 3 ) . P a t i e n t - c e n t e r e d c a r e t h r o u g h i n t e r n a l a n d e x t e r n a l p a r t i c i p a t i o n i n m e d i c a l r e h ab i l i t a t i on. Health, 5( 6 A 2 ) , 4 8 – 55 . d oi: 10 . 4 2 3 6/ h e a lt h . 20 1 3 . 56 A 20 0 8 16 . L e m i e u x - C h a r l e s , L . i n M c G u i r e , W . L . ( 2 0 06 ) . W h a t d o w e k n o w a b o u t h e a l t h c a r e t e a m e ff e c t i v e n e s s ? A r e v i e w o f t h e l i t e r a t u r e . Medical Care Research and Review, 63 ( 3 ) , 2 6 3 – 3 0 0 . 1 7. L o n ča r i ć , I . , K o v a č , I . , R i l o v i ć Đ u r a š i n , M . , H a b uš R . i n K a u z l a r i ć , N . ( 2 0 1 6 ) . I n t e r d i sc i p l i n a r n i t i m s k i r a d – i z a z o v u s u v r e m e n o j r e h a b i l i t a c i j i . Č a s o p i s z a p r i m i j e n j e n e z d r a v s t v e n e z n a n o s t i , 2 ( 2 ) , 1 4 7 – 1 5 4 . d o i : 1 0 . 2 4 1 4 1 / 1 / 2 / 2 /7 18. L o w n , B . A . i n M a n n i n g , C . F . ( 2 0 1 0 ) . T h e S c h w a r tz C e n t e r R o u n d s : e v a l u a t i o n o f a n i n t e rd i s c i p l i n a r y a ppr o ac h to e n h a nc i ng pa t ie n t - c e n t e r e d c o m m u n i c a t i o n , t e a m w o r k , a n d provider support. Academic Medicine, 85 ( 6), 1 0 73 – 10 81. d o i :10 .10 9 7 / AC M . 0 b 013 e 3181d b f 741 19. M a r s h a l l , C . i n R o s s m a n , G . B . ( 2 0 06 ) . Designing qualitative research ( F o u r t h e d i t i o n ) . T h o u s a n d O a k s , C A : S a g e . letnik XI, številka 1, februar 2019 25 Izzivi managementu: www.sam-d.si Strokovno-raziskovalni prispevek 20. M e g u i d , C . , R y a n , C . E . , E d i l , B . H . , S c h u l i c k , R . D . , G a j d o s , C . , B o n i f a c e , M . , … M c C a r t e r , M . ( 2 0 1 5 ) . E s t a b l i s h i n g a f r a m e w o r k f o r b u i l d i n g m u l t i d i sc i p l i n a r y p r o g r a m s . Journal of Multidisciplinary Healthcare, 8 , 5 1 9 – 5 2 6 . do i : 1 0. 21 4 7 / J M DH . S9 6 415 21. M i t c h e l l , P . , W y n i a , M . , Go l d e n , R . , M c N e l l i s , B . , O k u n , S . , W e b b , C . E . , … V o n K o h o r n , I . ( 2 0 1 2 ) . Core principles & values of effective team-based health care ( D i sc u s s i o n P a p e r ) . W a s h i n g t o n , D C : I n s t it u t e of Me d ic i n e. P r ido blj e no s s t ra n i htt p s: / / w w w . n at io n a l a h e c .or g /p d f s/v s r t -t e a m - b a s e d- c a re - p r i n c i p l es - v a l u es . p d f 22. N a ncarro w , S. A. , Boot h, A. , Ar iss , S. , Smi t h, T . , En d erby , P . i n R oots , A. ( 2 0 1 3 ) . T en pr i nc i p les of g ood i n terdisc i p li nar y tea m w or k. Human Resources for Health, 11 , 1 9 . d oi: 1 0 . 1 1 86 / 1 47 8 - 44 9 1 - 1 1 - 1 9 23. O ‘ L e a r y , K . J . , B u c k , R . , F l i g i e l , H . M . , H a v i l e y , C . , Sl ade , M. E . , L a nd le r , M. P . , . . . W a y n e , D . B . ( 20 1 1 ) . St r uc t u r e d i nt e r d i s c ipl i n a r y r o u nd s i n a me d ic a l t e a c h i n g u n i t : i m p r o v i n g p a t i e n t s a f et y . Archives of Internal Medicine, 171 ( 7 ), 67 8 – 6 8 4 . d o i :10 .10 01/ a rc h i n ter n m e d . 2 0 1 1 . 1 2 8 24 . P a n n i c k , S . , D a v i s , R . , A s h r a fi a n , H . , B y r n e , B . , B e v e r i d g e , I . , A t h a n a s i o u , … S e v d a l i s , N . ( 2 0 1 5 ) . E ff e c t s o f i n t e r d i sc i p l i n a r y t e a m c a r e i n t e r v e n t i o n s o n g e n e r a l m e d i c a l w a r d s : a s yst e m a t i c r ev iew . JAMA Internal Medicine, 175 (8), 1 28 8 – 1 2 98 . d oi: 1 0 . 1 0 0 1 /ja m a i n t er n me d . 20 1 5 . 2 4 2 1 2 5. R e i d P o n t e , P . , G r o s s , A . H . , M i l l i m a n - R i c h a r d , Y . J . i n L a c e y , K . ( 2 0 1 0 ) . I n t e r d i sc i p l i n a r y t e a m w o r k a n d c o l l a b o r a t i o n : a n e s s e n t i a l e l e m e n t o f a po s i t i v e p r a c t i c e e n v i r o n m e n t . Annual Review of Nursing Research, 28(1 ), 15 9 –18 9. d o i :10 .18 91/ 0 7 3 9 - 6 6 8 6 . 2 8 .15 9 26. R o u s s e l , M . G . , Go r h a m , N . , W i l s o n , L . i n M a n g i , A . A . ( 2 0 1 3 ) . I m p r o v i n g r e c o v e r y t i m e f o l l o w i n g h e a r t t r a n s p l a n t a t i o n : t h e r o l e o f t h e m u l t i d i sc i p l i n a r y h e a l t h c a r e t e a m . Journal of Multidisciplinary Healthcare, 6 , 2 9 3 – 3 0 2. d o i :10 . 214 7/ J M D H . S 314 5 7 2 7. Sfantou, D. F., Laliotis, A., Patelarou, A. E., Sifaki-Pistolla, D., Matalliotakis, M. in Patelarou, E . ( 2 0 1 7 ) . I m po r t a n c e o f l e a d e r s h i p s t y l e t o w a r d s q u a l i t y o f c a r e m e a s u r e s i n h e a l t h c a r e s e tt i n g s : a s yst e m a t i c r ev iew . Healthcare, 5 ( 4 ) , 7 3 . d o i : 1 0 . 3 3 90 / h e a l t hc a r e 5 0 4 0 073 28. S t a n o s , S . ( 2 0 1 2 ) . F o c u s e d r e v i e w o f i n t e r d i sc i p l i n a r y p a i n r e h a b i l i t a t i o n p r o g r a m s f o r c h r o n i c p a i n m a n a g e m e n t . Current Pain and Headache Reports, 16 ( 2 ) , 1 4 7 – 1 5 2. d o i : 1 0 . 1 0 0 7 / s1 191 6 - 012- 0 2 52- 4 29. S t u d e n , N . ( 2 0 1 7 ) . Timsko delo v zdravstveni negi ( D i p l o m s k o d e l o ) . F a k u l t et a z a z d r a v s t v o A n g e l e B o š k i n , J e s e n i c e . 30. T u r k , D . C. i n Fl o r , H . ( 1 9 9 9 ) . C h ron i c p a i n : a b i o beha v i o r a l pe rspec t i v e . V R. J . G a t c he l i n D . C. T u r k ( u r . ) , Psychosocial factors in pain: critical perspectives ( s t r . 1 8 – 3 4 ) . N e w Y o r k : G u i l f o r d P res s . 31. W a l k e r , K . ( 2 0 1 0 ) . A s y s t e m a t i c r e v i e w o f t h e c o r po r a t e r e p u t a t i o n l i t e r a t u r e : d e fi n i t i o n , mea s u r e me n t, a nd t h e or y . Corporate Reputation Review, 12 ( 4 ) , 3 5 7 – 3 8 7 . 32. W e l l e r , J . , B o y d , M . i n C u m i n , D . ( 2 0 1 4 ) . T e a m s , t r i b e s a n d p a t i e n t s a f et y : o v e r c o m i n g b a r r i e r s t o e ff e c t i v e t e a m w o r k i n h e a l t h c a r e . Postgraduate Medical Journal, 90 ( 1 06 1 ) , 1 4 9 – 1 5 4 . d o i : 1 0 . 1 1 3 6 / p o s tg rad me dj - 20 12 - 1 3 1 1 6 8 33. W i l l c o c k s , S . G . ( 2 0 1 8 ) . E x p l o r i n g t e a m w o r k i n g a n d s h a r e d l e a d e r s h i p i n m u l t i - d i sc i p l i n a r y c a n c e r c a r e . Leadership in Health Services, 31 (1) , 9 8 – 1 0 9 . d o i : 1 0 . 1 1 0 8 / L H S - 0 2 - 2 0 1 7 - 0 0 1 1 3 4. X y r i c h i s , A . i n L o w t o n , K . ( 2 0 0 8 ) . W h a t f o s t e r s or prevents interprofessional teamworking in p r i m a r y a n d c o m m u n i t y c a r e ? A l i t e r a t u r e review. International Journal of Nursing Studies, 45, 1 4 0 – 1 53 . d oi: 1 0 . 1 0 1 6 /j.ij nu r s t u. 20 07 .0 1 .0 1 5 3 5. Y o u n g w e r t h , J . i n T w a d d l e , M . ( 2 0 1 1 ) . C u l t u r e s o f i n t e r d i sc i p l i n a r y t e a m s : h o w t o f o s t e r g o od dy n a m ic s . Journal of Palliative Medicine, 14 (5), 6 5 0 – 6 5 4 . d o i : 1 0 . 1 0 8 9 / j p m . 2 0 1 0 . 0 3 9 5 Katja Zupančič j e u n i v e r z i t et n a d i p l o m i r a n a p s i h o l o g i n j a , z a po s l e n a n a U n i v e r z i t et n e m r e h a b i l i t a c i js k e m i n š t i t u t u R e p u b l i k e S l o v e n i j e - S o ča , k j e r j e č l a n i c a i n t e r d i sc i p l i n a r n e g a t i m a z a r e h a b i l i t a c i j o o s e b s k r o n i č n o b o l e č i n o . V t r i s t o p e n js k e m i z o b r a ž e v a n j u j e p r i d o b i l a n a z i v v e d e n js k o - k o g n i t i v n e t e r a p e v t k e . T o v r s t n o z n a n j e u po r a b l j a p r i v od e n j u s k u p i n s k i h i n i n d i v i d u a l n i h o b r a v n a v t e r d e l a v n i c z a p s i h o l o g e i n z d r a v n i k e , k i s e u s po s a b l j a j o z a p s i h o t e r a p e v t e . P o l e g p s i h o t e r a p i j e n j e n o d e l o v k l j u č u j e t u d i r a z i s k a v e t e r p r e d a v a n j a s pod r o č j a k r o n i č n e b o l e č i n e i n d r u g i h p s i h o l o š k i h t e m , k i j i h p r i p r a v l j a s k u p a j s s od e l a v c i U R I - S o ča . N a F i l o z o fs k i f a k u l t et i U n i v e r z e v L j u b l j a n i j e v k l j u č e n a v d o k t o r s k i š t u d i j n a s m e r i A p l i k a t i v n e p s i h o l o š k e š t u d i j e , k j e r v s v o j i d o k t o r s k i n a l o g i p r e u č u j e v l o g o p e r f e k c i o n i z m a p r i o s e b a h s k r o n i č n o b o l e č i n o .