Ivan Žagar, 90-letni upokojeni strojevodja Mož železnega puhajočega konja Blesteča svetloba radodarnega aprilskega jutra na licih valujoče množice. čvrsto sto-panje po tlaku Zaloške in plapolanje rdečih praporov v krepkih rokah ... Zlohotno bli-skanje jeklenih bajonetov na puškah široko razkoračcnih žandarjev. Streli, kriki padlih in ranjenih ... Krvavi 24. april 1920 v Ljub-ljani: »BH sem nekje sredi povorke stavkajo-čih ...« Ivan Zagar, 90 letni upokojeni strojevodja je zdajle srepo pogledoval predse in se spo-minjal dogodka: »Nenadoma je začelo pokati. grmeti. Ljud-je so kričali in padali, množica se je obrnila nazaj in bežali smo... Streljali so v nas, ki že tako nismo nič itneli. Hoteli smo le ne-koliko bolje živeti...« • 24. junija 1891 v Ljubljani rojenemu Ivanu Zagarju niso nikoli rožice cvetele: • »Moj oče je bil premogar na železnici in prav dobro se spominjam, kako je mati žalostno pogledala nas, štiri otroke, z novci v dlani in skrušeno rekla: ,Za en vinar se je kruh podražil...'« • Med 1904 in 1907 se je Ivan pri Vajblu v Slomškovi ulici učil ključavničarstva. Va-jence so takrat radi pretepali. Najbolj jih je Ivan skupil nekega petka, ko je v malhi no-sil klobaso: • »IČaj? Piekleto!«. se je razhudil tudi vročično lačen pomočnik: »Ti v petek klo-baso?« in ga je namahal z železno palico. • Ivan se je 1907 izučil. Poslej mladega pomočnika vodi pot v Postojno, leto dni je bil tam kurjač parnega stroja. Od tam jo je kar peš mahnil v Celovec, Salzburg in nazaj v Ljubljano. Vmes je postal član društva strojnikov. Preden je 1912 moral k vojakom, je še leto dni služboval na Rakeku. Na Du-naju je imel priložnost okusiti »prijaznost« avstrijskih oficirjev: • »Bili smo psi, ne Ijudje. 1914 so nas# poslali naravnost v Sarajevo.« • Sara j evo—Tuzla—Z vorn ik—Loznica— Lešenica—Beograd. Propad Potiorekovih ar-mad. Vinkovci—Novi Sad—Karpati—Lvov— Drobič—Turnu Severin—Lienz—Germano— Tagliamento—Belluno. Tam nekje bi moral Ivan s petorico tovarišev razstreliti železni-ški most (Ivan Zagar je že bi-1 član železni-čarskega bataljona), pa ga niso. Ceški kapetan je Ivanu dejal: • »Nočete nazaj na Dunaj? Prav. Kaj bi tam. Pojdite torej domov in srečno vozite' svojo Jugoslavijo...« • Ze na Jesenicah so jih pričakovali z godbo in jugoslovansko himno. Potoval je s skupino bosanskih muslimanov. Fantje so imeli rdeče fese in so komaj čakali vrnitve. Ivan je izstopil v Dravljah ter pred domačo hišo poteptal modro avstrijsko kapo: • »Dosti je bilo, šest let me ni bilo do-ma ...« • 15. novembra 1918 je Ivan Zagar nasto-pil službo pri železnici. Poslej je z železno damo delil vse dobro in slabo celih 33 let. Najprej v kurilnici, potem kot kurjač in na-zadnje kot strojevodja. Jesenice—Zagreb— Maribor—Pula—Reka—Velenj e—Novo mesto —Karlovac ... Tri leta v drugi svetovni vojni na progi Ljubljana—Karlovac: • »Ne vem, imel sem srečo. Pred menoj, za menoj so vlaki grmeli s proge. Meni se ni nič pripetilo, nekateri so na tej smeri osive-li...« • Dandanes je vleka vlakov električna, v Ivanovih aktivnih časih pa je moral stroje-vodja sloneti ob umazanem okencu in veter mu je venomer hladil desno roko in ramo. Dan na dan je bil črn, umazan. Slab premog, . moker premog bi dejali temu. Vendarle pa jih bo Ivanu kmalu 90: • »Hja .. . Tudi v težkih časih sem bil rad vesel in miren. Vedno sem živel skromno in tako še danes. Najtežje mi je bilo, ko sem pokopaval žene. Najlepše pa je, kadar me obiščejo vsi trije otroci in vnuki. Moj konji-ček je urarstvo. Ze od nekdaj sem se rad igral z majhnimi stvarmi. Nikoli nisem po-sedal kaj prida po gostilnah in sploh menim, da je prav vselej najprej poskrbeti za dru-žino.« • Seveda pa se je Ivan Žagar rad pove-selil, posebno rad je plesal. Da je temu tako, smo videli na prireditvi, ki jo vsako leto organizira krajevna organizacija Rdečega križa »Hinko Smrekar« za svoje krajane, sta-re nad 70 let. Ob zvokih ansambla »Veseli planšarji« se je Ivan nekajkrat živahno za-vrtel z brhkim dekletom: • »Vidite,« je povedal: tretjič sem poro-čen. Prav je tako, z ženo pomagava drug dm-gemu premagovati starostne nadloge. Dru-gače pa danes dobro živimo. Skoraj bi rekel, preveč smo vsi skupaj že razvajeni. Zmer-nost povsod, pa bo dolgo življenje.« • Pa še nekaj, Ivan Zagar se rad smeje. In kadar se smeje, je natančno zaznati vedri-no srca, dobroto, jekleno voljo upravljalca železnega konja.in željo po lepem spomla-danskem dnevu, takem dnevu, ki od da-leč na uho prinese rezek pisk dobre stare dame — lokomotive. Samo tistih, katerim je Ivan Zagar stregel, je vedno manj ... Bogomir Šefic