STROKGTOE KAZfKAVE Reorganiziranje procesov kot sestavina spreminjanja organizacij JOŽE GRIČAR UNIVERZA V MARIBORU, FAKULTETA ZA ORGANIZACIJSKE VEDE POVZETEK Reorganiziranje procesa je temeljit razmislek in radikalno preoblikovanje procesa, s čimer je mogoče doseči izjemno velike izboljšave: zmanjšanje stroškov, povečanje kakovosti, izboljšanje servisa kupcu, skrajšanje časa. Velike priložnosti so v zamišljanju procesov povsem na novo. Temeljno izhodišče reorganiziranja procesov v organizacijah je v intenziviranju uporabe informacijske tehnologije. Informacijska tehnologija je namreč orodje spreminjanja. Najbrž smo sedaj šele na začetku ugotavljanja velike potencialne moči uporabe informacijske tehnologije v organizacijah. Njen vpliv na organizaci je se bo v celoti izrazil v tako imenovanih organizacijah brez meja navideznih organizacijah. ABSTRACT Business process re engineering represents both a basic consideration and a radical redesign of a business process, ft enables the achievement of extremely significant improvements; costs decrease, quality improvement, customer service improvement, time saving. Envisioning processes from scratch mean s important opportunity. Basic assumption of process reengineering lies in a more extensive use of information technology. In fact, information technology can be considered a tool for change. At this stage, we are most probably in the firs t step of disco ve ring the great potential power of information technology usage in organizations. The impact of information technology will express itself fully in so called borderless (virtual) organizations. KLJUČNI: BESEDI-: proces, reorganiziranje procesov, informacijska tehnologija, oblikovanje organizacij, organizacija brez meja KEY WORDS: process, process reengineering/ information technology, organizational design, borderless organization. 1. PROCES IN REORGANIZIRANJE PROCESOV Proces je celota nalog (aktivnosti), ki enega ali več vložkov pretvorijo v izložek, ki za kupca predstavlja vrednost. Reorganiziranje (reinženiring, preoblikovanje, prenova, inovira-nje) procesa je temeljit razmislek in radikalno preoblikovanje procesa, s čimer je mogoče doseči izjemno velike izboljšave: zmanjšanje stroškov, povečanje kakovosti, izboljšanje servisa, skrajšanje časa (Hammer in Champy 1993,200-213). Cilj reorganiziranja procesov je poenostavljanje organiziranosti in odpravljanje vseh tistih sestavin nekega procesa, ki ne doprinašajo k njegovemu skupnemu rezultatu. S poenostavljanjem procesov naj bi tudi zmanjšali zapletenost (kompleksnost) organizacijo, kar naj bi prispevalo k povečanju njene učinkovitosti in uspešnosti. Lahko govorimo tudi o reorganiziran]u poslovnih procesov (business process reengineering), vendar se zdi izraz poslovni proces preozek. Gre namreč za procese v organizacijah nasploh, ne samo v poslovnih organizacijah - podjetjih, ampak tudi v ustanovah in upravi. V organizacijah se neredko izvaja procese, ki ničesar ne doprinašajo k skupnemu rezultatu organizacije. Zato so nesmiselni. Ce takih procesov ne odkrijemo in odpravimo pravočasno, obstaja velika nevarnost, da jih bomo z infor- macijsko tehnologijo preje ali sleje avtomatizirali. S tem bomo dosegli le to, d h se bodo nepotrebni procesi izvajali hitreje. Procese je treba najprej očistiti nepotrebnih sestavin in šele nato avtomatizirati. Ne zadošča več, če se vprašamo: Kako je mogoče izboljšati obstoječi način uresničevanja nekega stanja? Vprašati se je potrebno: Kateri je najboljši način uresničitve želenega stanja? V tem so skrite velike rezerve za skrajševanje časa in zmanjševanje stroškov zagotavljanja sloi itev in proizvodov ter izboljšanje njihove kakovosti Velike priložnosti so v zamišljanju procesov povsem na novo. Pri tem izhajamo iz rezultata, ki naj bi ga proces zagotavljal in v vzvratni smeri postopno opredelimo proces. Vzamemo si svobodo, da se vprašamo: Ce bi začeli vse znova, kako bi to delali? Tak pristop nam omogoča, da lahko opustimo vse nepotrebno. V zadnjih letih postaja reorgan/.iranjc procesov zelo pomembno za mnoge organizacije (Davenport in Short 1991), Hammer 90, Davenport 1993, Stewart 1993). Vendar poznavalci priporočajo, da se ga ne lotimo, če le ni nuje. Če pa se ga lotimo, se ga moramo resno. Temeljni razlog, da se v neki organizaciji lotijo reorganiziranja procesov, je strah pred tem, kar dela ali bo pričela delati konkurenca. Reorganiziranje procesov zahteva preusmeritev od upombt id nform ati kä STItOKOVNK RAZPRAVK funkcionalnega na procesno gledanje na organizacijo, kar ¡o že samo po sebi velika sprememba in potencialno velika priložnost. Procesno gledanje namreč sproža vprašanje, kaj je pravzaprav tisto, kar je za kupca dejansko pomembno. Glavno sredstvo reorganiziranja je prazen list papirja, na katerem oblikujemo proces povsem na novo. Oblikovanje procesa se prične z razgovorom pri kupcu (oblikovanje procesa od zunaj navznoter). Iz tega tudi izhaja, da ni smotrno veliko časa izgubljati s posnetki obstoječega stanja, za katerega tako vemo, da z njim nismo zadovoljni. Posnetke obstoječega delamo !e v toliko in tedaj, ko moramo opredeliti razliko med tem, kar želimo in tem, kar dejansko obstaja. Gledati na organizacijo skozi očala procesov (sistemov) namesto skozi očala organizacijskih enot (izvajalcev) pa med drugim zahteva tudi spremembo v načinu gledanja na stvari. Zamišljati si je potrebno abstraktne sistemske povezave med sestavinami procesa - podprocesi. Zato pa je potrebna razvitost sistemskega mišljenja (Gričar in Piskar 1988, 52-61); 7a zamišljanje sistemov, v katerih so vključeni ljudje, je potrebno uporabljati ustrezne mehke sistemske metodologije. Kajti gre za sisteme človekovih dejavnosti, v zvezi s katerimi je težko opredeliti cilje. Takim sistemom pa pravimo mehki (Checkland in Scholes 1990,15). Proces lahko opredelimo široko ali ozko. izkušnje kažejo, da je zelo pomembno, da proces opredelimo ne samo zadosti široko, ampak tudi zadosti globoko (podrobno), da bi reorganizira nje pripeljalo do sprememb na operativni ravni delovanja organizacije. To pa pomeni, da potrebujemo dobre poznavalce ne samo celot, ampak tudi sestavin procesov - generaliste in specialiste. Kolikor širše je opredeljen proces, toliko večje so priložnosti za povezovanje podpro-cesov znotraj njega na nov, inovativni način. Vendar, toliko je tudi težje obvladovati celotno organizacijsko spremembo. Reorganizira nje procesov zahteva veliko časa, tudi nekaj let. V tem pa je nevarnost, da zamišljeni proces v času uresničitve ni več skladen s potrebami in možnostmi informacijske tehnologije, ki se izredno hitro razvija. Ko je novi proces uveden, je lahko že zastarel. Reorganiziranje procesov izhaja iz celostne vizije želenega stanja in ustrezne strategije. Brez strategije obstaja nevarnost, da se bo izrodilo v zgolj zmanjševanje stroškov, ki na dolgi rok stanje lahko samo še poslabša. Voditi ga mora vplivna osebnost v organizaciji, ki ima potrebno moč, da se zamisli oblikuje in nato tudi izpelje. Reorganiziranje procesov namreč povzroči zelo velike spremembe, zato je potrebno računati z bolj ali manj odkritimi odpori prizadetih. Pomembna sestavina napotkov o tem, kako reorganizirati procese, postajajo računalniške rešitve, ki v vse večji meri determinirajo izvajanje procesov in vplivajo na delo ljudi. Potrebne računalniške rešitve pa Se niso zadosti razvite. Zato se z razširjanjem potreb po reorganiziran ju procesov razširjajo tudi potrebe po zagotavljanju ustreznih računalniških rešitev. To bo najbrž povzročilo razvoj nove tržne niše softvera. 2. INFORMACIJSKA TEHNOLOGIJA IN REORGANIZIRANJE PROCESOV Opredeljevanje procesov je sredstvo komuniciranja med naročnikom informacijskega sistema in tehnologom. Omogoča nastanek skupnega jezika. Šele tedaj, ko vsi prizadeti enotno razumejo neki proces, je zagotovljeno varno okolje za izdelavo ustreznih računalniških rešitev. Na področju razvijanja računalniških rešitev je bolj poznana programska kot procesna paradigma. Programska paradigma se usmerja v postopke in podatke. Njen glavni cilj je predstaviti odnose med postopkovnimi sestavinami (programi ali "ročnimi" nalogami) in uporabo podatkov. Procese se po programski paradigmi analizira le toliko, da se ugotovi, kako je mogoče povezati računalniške rešitve in kje so priložnosti za avto mati z i ran je. Ljudi v organizaciji se vidi kot hranilce podatkov, input/oulput mehanizme ali kot nadomestila za programe. Postopke je torej smiselno razlikovati od procesov. Postopek je oblika načrtnega, premišljenega dela, delovanja, ravnanja ali mišljenja za dosego določenega cilja. Proces so med seboj povezani pojavi, ki se vrstijo v času kot de! delovanja za dosego določenega cilja. Procesi so širši od postopkov. Dobro jih je mogoče spoznati naprimer v proizvodnji, kjer jih je mogoče ponazoriti z opisom toka materiala skozi proizvodne postopke. Procesi so v organizacijah običajno zelo slabo poznani in dokumentirani. Zaposleni običajno poznajo proces, v katerega so osebno vpeti. Delno poznajo procese, s katerimi se povezujejo. Celostno poznavanje procesov pa je običajno šibka točka organizacij. Zlasti slabo so poznani procesi v nematerialnih delih organizacij. To je razumljivo. Medtem ko je razmeroma lažje spremljati procese fizičnih tokov blaga, ker jih dobesedno lahko "vidimo", je to v administrativnih procesih težje, ker so bolj abstraktni. Zato so naprimer procesi zagotavljanja storitev manj poznani. Če so slabo poznani procesi v organizaciji, pa so še slabše poznani tisti, ki povezujejo več organizacij. Gre za tako imenovane medorganizacijske povezave, ki postajajo vse pomembnejše. Zaradi slabega poznavanja medorganizaci-jskih povezav ne moremo izrabiti sinergetskih učinkov, ki jih med organizacijski sistemi sicer lahko nudijo. V začetnih stopnjah uvajanja računalnikov v organizacije smo se vprašali: Kako je mogoče z uporabo računalnika izboljšati tisto, kar delamo. Velike priložnosti so v zamiSlja-nju procesov povsem na novo. Temeljni razmislek je usmerjen v možnosti za premikanje informacij namesto papirjev. Za vsak proces ali njegov sestavni del (podproces) je potrebno opredeliti njegovega "lastnika". Težava je v tem, da se procesi le redko ujemajo s funkcijami (organizacijskimi enotami) v organizaciji, v katerih je "lastništvo" jasno opredeljeno /, razmejitvijo pristojnosti in odgovornosti. Ker je razmejevanje pristojnosti in odgovornosti v organizacijah, ki ga zagotavlja funkcionalni vidik organiziranosti, seveda pomembno in potrebno, je v procesnem vidiku mogoče vi- t) .Soft Sytcms Methodology in Action. Chichester: John Willy. Cypress, II, I„ (1994) Ue-liengWccrin/j. OR/MR'lixlav. fehroar; 1#-29 Davenport, Timmas II (199.1) Process innovation: Kcengiriecriilfj; work through information technology, liosltnt, Mass.: Harvard Business School Press Davenport, Thomas 1!. in Simrt, James li, (I WO) Tile new industrial engineering: Information technology and httsincss prt* eess redesign. Sloan Management Review, poletju, 11-27 Drueker, lfeter P. (1988) The coming of the new organization. Harvard littsincss Review, jannar/fcbrn.tr; 45-53. jj ^ upombtui NFORHATHiA (¡.-¡rvin, David A ( I991) llow the Hnldrlge Award really works Harvard Business Review, novembewleeember; 80*95. (Iricar. Jože (1992) Kcinženiring organizacijskih procesov: razvojna usmeritev organizatorjev in programerjcv. Organizacija in kadri, leto 2 S, St. 1-2. 49-54 t ¡rietir, Jože in 1'iskar, Sehastijan (1988) Sistemski inženiring; celostna sistemska metodologija za ustvarjalno reševanje: problemov. Ljubljana '/A 11' - Zavod SKt organi za eij o poslovanja, Kranj: Modemu organizacija. Hammer, Michael (1990) Recngincering work: Don't automate, obliterate. Harvard Business Keview, julij/avgust; 104-112. Hammer, Miehael; Chnmpv, James (199.1) Re-engineering the corporation: A manifesto for business revolution. Ncwlork, N.Y: Harper Hnxlness. 1'etcrs, Tim (1992) Liberation management. Necessary disorga-nidation lor the nanosecond nineties. Lnndon: Maemlllan. Stewart, Thomas A. (199,1) licenci ncerin £ the hot new managing tool. I'ortnnc, ,12. avgusti 41-18. The European Quality Award 1993 f 1992) Eindhoven; The Kuro petin Komulation for Quality Management.