240 SODOBNA PEDAGOGIKA 2/2007 Poro~ilo o izdajanju Sodobne pedagogike v letu 2006 Sodobna pedagogika je skladno z napovedanim na~rtom v letu 2006 izdala pet rednih in eno posebno {tevilko revije. Prva {tevilka, ki je pozornost usmerila na vpliv socialnih in kulturnih razlik na {olsko uspe{nost, se je vsebinsko ujemala s posvetom o vpra{anjih druga~nosti v {oli, ki je potekal 7. in 8. aprila v Moravskih Toplicah. Kljub temu so tematske razprave zanimive in vredne pozornosti, saj gre pove~ini za izvirna dela, ki so nastala ve~inoma na podlagi empiri~nega raziskovanja. Te razprave utrjujejo prepri~anje, da dru`ina, socialni status in s tem povezana izobrazba star{ev mo~no vplivajo na u~ni uspeh in napredovanje u~encev. Raziskave ugotavljajo, da {ola to razslojenost ohranja. S tem vpra{anjem je vsebinsko povezano tudi vpra{anje o u~enju jezika ve~ine in manj{ine na narodnostno me{anih obmo~jih v Sloveniji. Izvirna in z empiri~nimi podatki podprta razprava analizira stali{~a prebivalcev narodnostno me{anih obmo~ij v Sloveniji do jezika ve~ine (slovenske- ga jezika) in jezika manj{ine (italijanskega oziroma mad`arskega) ter stali{~a prebivalcev do dvojezi~nega izobra`evanja. Za dana{nji {olskopoliti~ni ~as je aktualna {e izvirna razprava o dilemi, ali razvijati znanstvenostorilnostno ali u~encu prilagojeno {olo. V njej se z didakti~no-metodi~nega vidika raz~lenjujejo in vrednotijo posamezne re{itve. Navsezadnje se dokazuje, da je vsaka od obeh re{itev nesprejemljiva, ~e se izpeljujeta v ekstremih. Ta {tevilka revije tudi prvi~ prina{a podrobnej{o razpravo o povratnih u~inkih nacionalnih tujejezikovnih preizkusov znanja. Strokovna in lai~na javnost, ki izhajata pri ocenjevanju iz razli~nih pogledov na {olo in njeno vlogo (funkcijo), imata seveda pri tem razli~ni mnenji. V prispevku so poleg opredelitve temeljnih pojmov predstavljene mo`nosti empiri~nega raziskovanja povratnega u~inka. V tej {tevilki so pozornosti vredne {e razprave o metakognitivnem pristopu k ugotavljanju in obravnavanju selek- tivne pozornosti; o pravicah do izobra`evanja med prestajanjem zaporne kazni v nekaterih skandinavskih dr`avah in pri nas; o na~elih disciplinskega pristopa, kot jih je mogo~e ugotoviti pri nekaterih pomembnej{ih svetovno znanih avtorjih; o kratkem, v re{itve usmerjenem izobra`evanju pri {olskem svetovalnem delu. Med poro~ili pa velja omeniti recenzijsko razpravo ob izidu izbranih spisov dr. Stanka Gogale. Druga {tevilka Sodobne pedagogike je naslovljena Nove u~ne kulture. S tako tematsko naravnanostjo smo stopili v korak s sodobnimi trendi v pedagogiki oziro- ma na podro~ju vzgoje in izobra`evanja. @e sam uvod v tematski del te {tevilke je razprava, v kateri avtorja bralcem razlo`ita bistvo problema. Ugotavlja se, da se ta pojem vedno pogosteje vpleta v pedago{ki diskurz; pojavi se pred ~etrt stoletja in je povezan z dru`benim, politi~nim in socialnim razvojem zahodno evropskih dr`av. Gre za gibanje, katerega rde~a nit je misel, da je treba zapustiti oblike in 241 vsebine »starega u~enja«, ki ~loveka navajajo k izkori{~anju okolja in soljudi in prepre~ujejo solidarnost z revnej{imi in socialno zapostavljenimi obmo~ji sveta. Seveda pa to ni preprosto, zlasti ne v {olskem vzgojno-izobra`evalnem delu. @e v uvodniku se ugotavlja, da se bo morala javna {ola, ~e ho~e ohraniti svoj vpliv pri pripravi u~encev na dru`beno realnost, dokopati do u~ne kulture, ki bo upo{tevala kulturno, socialno, eti~no in jezikovno razli~nost {olarjev. S temi razse`nostmi nove u~ne kulture se ukvarjata dva prispevka izpod peres nem{kih avtorjev . Prvi govori o spreminjanju pou~evanja in u~enja v nadaljnjem izobra`evanju, drugi pa o medkulturnem odpiranju {ole. Prikazan je model medkulturnega razvoja {ole in prek tega uresni~evanje nove u~ne kulture. V ta tematski sklop sodijo {e razprave o poklicnih izku{njah in zna~ilnostih pouka v osnovni {oli, nekateri vidiki timskega dela in t. i. odprti pouk pri predmetu spoznavanje okolja. Netematske razprave pa prina{ajo teze o pravicah do enakosti in druga~nosti v edukaciji, razpravo o paradigmatskem relativizmu, psiholo{kih in dru`inskih dejavnikih {olske ocene, ki dopolnjujejo (potrjujejo) tudi nosilno razpravo v prej{nji {tevilki revije. Sicer pa druga {tevilka revije `e osem let zapored prina{a poro~ila o dru{tveni dejavnosti in dejavnosti Zveze. Tretja {tevilka Sodobne pedagogike namenja ve~ji del svojega prostora vred- notenju neformalno pridobljenega znanja. Po enem letu smo zopet odprli aktualno temo s podro~ja izobra`evanja odraslih in jo vsebinsko navezali na lansko, ki je bila namenjena vse`ivljenjskemu u~enju. Vse`ivljenjsko u~enje za dana{njega ~lo- veka ni ve~ stvar konji~ka ali zgolj prostovoljne odlo~itve, pa~ pa potreba, ki izhaja iz narave dru`bene produkcije. Od tod se pravzaprav postav lja novo vpra{anje, kaj po~eti s tako pridobljenim znanjem, ki ostaja prej ali slej neovrednoteno in sistemsko neurejeno. Postavlja se torej vpra{anje, kaj je s priznavanjem posamez- nikovega znanja in kompetenc na trgu dela. Ugotavlja se, da je kar nekaj ovir, zaradi katerih je neformalno izobra`evanje postavljeno na stranski tir, da nima take veljave kot formalno izobra`evanje. V uvodniku je zapisano, da je velika ovira zagotovo samozadostnost {olskega sistema oziroma formalnega izobra`evanja, ki celo na podro~ju poklicnega izobra`evanja te`ko upo{teva pridobljeno prakti~no znanje zunaj {olskih okvirov. V najbolj{em primeru se upo{teva le delovna doba in zaposlenost. Temeljitost pristopa k obravnavanju te teme ka`e tudi dejstvo, da smo objavili prispevek, ki to problematiko obravnava tudi z zgodovinskega vidika. Avtor tega prispevka pi{e, da sodobni koncept vse`ivljenjskega u~enja ni nekaj novega, da so ga poznali `e v drugih (prej{njih) zgodovinskih obdobjih, vse od anti~ne Gr~ije. Prispevek o vrednotenju neformalno pridobljenega znanja in zaposljivosti mladih ugotavlja, da se veliko mladih u~i v razli~nih neformalnih oblikah in da nau~enega ne morejo primerno predstaviti in uveljaviti. Poseben vidik odpira razprava o vplivu delovnega okolja na u~enje zaposlenih, o uprav- ljanju ~love{kih virov kot enem klju~nih vzvodov za izobra`evanje oziroma u~enje zaposlenih in znotraj tega okolja {e proces zaposlovanja, dinamika izobra`evanja itn. Pomemben vpliv na pridobivanje znanja ima tudi kultura oziroma klima, ki spodbuja ali pa zavira procese u~enja. Eden od prispevkov analizira tudi, kako je s priznavanjem neformalno pridobljene izobrazbe v petih evropskih dr`avah. Poro~ila, ocene 242 SODOBNA PEDAGOGIKA 2/2007 Tematski del se kon~uje s pregledom zakonske ureditve priznavanja izobrazbe in kvalifi kacij. Netematski del {tevilke prina{a dve razpravi. Vklju~evanje lutk v vzgojno- izobra`evalno delo bo zanimivo zlasti za u~iteljice in vzgojiteljice, ki pou~ujejo na razredni stopnji osnovne {ole, razprava o oceni promocije poklicev in poklicnega izobra`evanja pa za vse, ki se ukvarjajo s poklicnim svetovanjem u~encem in dijakom. ^etrta {tevilka Sodobne pedagogike prina{a eno najaktualnej{ih tem {olstva pri nas in v svetu, to je vpra{anje uresni~evanja na~el Bolonjske deklaracije, na kratko re~eno bolonjskega procesa. Po ocenah nekaterih, ki so jo `e pregledali, naj bi bila to ena bolje pripravljenih {tevilk v zadnjih letih. ^eprav so bili osebno povabljeni k pisanju vsi pomembnej{i nosilci in uresni~evalci bolonjske reforme pri nas in se je na povabilo odzvala le manj{ina, nam je po na{em mnenju uspelo na {iroko odpreti problem reforme univerze, ki se je za~ela s politi~no inicializacijo (deklaracijo). Namen te {tevilke, ki je v celoti posve~ena bolonjskemu procesu, je postavljati reformo v realnej{e strokovne, nacionalne in {e kak{ne okvire in tako iskati stik med za`eleno podobo univerze in objektivno uresni~ljivo prakso. Ker ta reforma ni samo stvar Slovenije, smo, razumljivo, med pisce povabili tudi tujce (Nem~ija, Avstrija, Hrva{ka). Kako je razpeta reforma med strokovnostjo in politi~nostjo, med zunanjo in notranjo, med sistemsko in didakti~no prenovo, je pisano `e v prvi (uvodni) razpravi. Eden temeljnih problemov in posebnost bolonjske reforme pri nas je nere{eno vpra{anje dvostopenjskega sistema {tudija, ki je zadel celo ob dr`avljanske pravice. To pa so stvari, ki jih ne gre marginali- zirati. Kriti~nost do bolonjske reforme in ideologije trenutne evropske politike visokega {olstva je prikazana v prispevku z naslovom Od Sorbone do Bologne in {e naprej. Avtor je zaskrbljen, ker bolonjski proces pospe{uje ideologijo, ki je {kod- ljiva nalogam, ki so zna~ilne za {tudij na univerzah in so nastale z zgodovinsko delitvijo dela. Bolonjski proces po avtorjevem mnenju namre~ namesto razvijanja znanosti in spoznanj o naravi in dru`bi in splo{nega dobrega daje prednost narav nanosti {tudijev in univerz na trg dela. Ta proces ima vrsto posebnih (tudi neza`elenih) izpeljav za izobra`evanje u~iteljev. To je dokazoval pisec prispevka, ki prihaja iz Nem~ije. Avtor postavlja tezo, da je bologna za zbolj{evanje kakovosti oziroma za u~inkovitost izobra`evanja u~iteljev popolnoma neprimerna. Taka ocena je po njegovem mnenju tudi posledica politi~ne intervencije, za katero je zna~ilno pomanjkljivo poznavanje (upo{tevanje) realnosti izobra`evanja u~iteljev , pomanjkljivo zaznavanje problemov, uporaba neprimernih instrumentarijev, obse`no proizvajanje nasprotnih u~inkov, informacijski defi citi itn. Deklarativ- nost, interpretacije idej in te`ave uresni~evanja reforme na sistemski in didakti~ni ravni so tudi te`ave, ki so v ospredju reforme univerze na Hrva{kem. Ve~ prispevkov v tej {tevilki Sodobne pedagogike je namenjenih vsebinski prenovi univerzitetnega {tudija, razumevanju kompetenc in oblikovanju {tu- dijskih programov. To so razprave o konceptualnih dilemah implementacije bo- lonjskega procesa, o bolonjski reformi kot etnolo{kem fenomenu (primer Univerze v Ljubljani), o neskladnostih v bolonjskem kurikularnem na~rtovanju {tudijskih programov in o bolonjski prenovi programov z vidika kurikularne teorije. 243 V tej {tevilki Sodobne pedagogike tudi ne gre prezreti izjave IO ZDPDS ob odprtem pismu Znanstvenega sveta Pedago{kega in{tituta. Peta {tevilka Sodobne pedagogike je, kot je bilo napovedano, dvojezi~na. Tako kot lani tudi letos objavljamo najprej intervju z enim pomembnih znanstvenikov svetovnega slovesa. Tokrat je to A. Luke, eden najvplivnej{ih strokovnjakov s podro~ja kurikularnih teorij. Je avtor novega koncepta splo{ne izobrazbe, ki naj bi presegel sisteme, ustrojene tako, da pripravljajo ljudi na ekonomijo in kulturo, ki je v zatonu ali pa v tranziciji. Zanimiva je njegova ocena kompeten~nega mo- dela izobra`evanja, eti~ne in dru`bene odgovornosti, pismenosti v izobra`evanju ter dejanske vrednosti projekta PISA. Prispevek naj bi slovenskim bralcem po- magal, da bi dobili {ir{i (realnej{i) pogled na vlogo tudi drugih mednarodnih primerjalnih {tudij. Izvirna je razprava o danes pri nas aktualni temi o vzgojni zasnovi v jav- nih osnovnih {olah, kot ka`ejo podatki empiri~ne raziskave. Cilj tudi empiri~no zasnovane raziskave je bil ugotoviti, ali je vzgojna zasnova {ole sploh potrebna, kaj po mnenju u~iteljev in ravnateljev na njihovi {oli ta vklju~uje in kaj bi po mnenju ravnateljev morala vklju~evati. Prav tako izvirna je raziskava, ki je trajala tri leta, o u~inkih vrtca na otrokov govorni razvoj v povezavi s starostjo in dru`inskim okoljem, v katerem otrok `ivi. Ugotovljeno je bilo, da je u~inek vrtca, merjen samo z otrokovo starostjo, majhen, se pa pove~a, ~e se primerja {e izobrazba mater. Ugotavlja se, da bo v prihodnje treba {e ve~ pozornost posvetiti pridobivanju znanja o razvoju otro{kega govora in samoevalvaciji dela v oddelkih (skupinah). Zanimiva je prav tako izvirna razprava o konceptu kompetenc v izobra`evanju, njegovih defi nicijah, pristopih in dilemah. Razprava poka`e ve~pomenskost (in s tem ohlapnost) defi nicij, ki se razumejo kot ponotranjene kognitivno-epistemolo{ke zmo`nosti posameznika ali pa se pojem kompetence povezuje z ekonomijo in mened` mentom. Dve razpravi sta s podro~ja pedago{ke metodologije. Prva se nana{a na meto dolo{ke probleme meril za izbiro kandidatov za vpis na gimnazijo, druga, z naslovom Od monometod h kombiniranim raziskovalnim pristopom, pa se osredoto~a na vpra{anje oblik in mo`nosti kombiniranja metod pri tistih raziska- vah, ki vklju~ujejo kvantitativna in kvalitativna metodolo{ka izhodi{~a. Zanimiv je prispevek iz Irske (K. Dýrfjörd), ki govori o vzgoji za demokracijo v obdobju zgodnjega otro{tva. Namen razprave je pogledati na dva mednarodno zelo znana trenda (koncepta) v vzgoji in izobra`evanju v zgodnjem otro{tvu z vidika vzgoje za demokracijo. To sta vidika »razvojno primerna praksa« (RPP) in fi lozofi ja »Reggio Emilia«. Posebna {tevilka Sodobne pedagogike je bila izdana ob posvetu z naslovom Upo{tevanje druga~nosti – korak k {oli enakih mo`nosti, ki je bil, kot smo `e v za~etku zapisali, v Moravskih Toplicah. Ta {tevilka prina{a 27 prispevkov , ki smo jih razdelili v {tiri tematske sklope (kroge), in sicer: Socialni krog, Kulturni krog, Krog posebnosti (krog zmanj{ane sposobnosti), Dekli{ki in de{ki krog. Poro~ila, ocene 244 SODOBNA PEDAGOGIKA 2/2007 V Sodobni pedagogiki smo v letu 2006 objavili (s prispevki posebne {tevilke Sodobne pedagogike vred) vsega skupaj 96 prispevkov (108 a. p.). Od tega je bilo 35 (39,32 a. p.) izvirnih znanstvenih prispevkov, 18 ( 25,92 a. p.) preglednih znanstvenih prispevkov, 14 (15,13 a. p.) strokovnih prispevkov ter 29 (7,72 a. p.) poro~il, ocen in prikazov novih knjig in drugo. Pri pisanju je sodelovalo najve~ doktorjev znanosti (na{teli smo jih 59, neka- teri ve~krat), 10 je bilo magistrov in 38 piscev drugih strokovnih profi lov. Iz tujine je bilo letos 8 avtorjev. Menim, da smo v celoti uresni~ili pred letom dni zastavljene cilje. Dr. Metod Resman, glavni in odgovorni urednik