Sodobna črnogorska poezija Milorad Popović Konec zgodovine Marku Vešoviću, pesniku Našemu času nič ne nasprotuje: človeštvo se je med tem tako postaralo, kajti vsaka misel na spremembo je preobražena v lečah objektivov, v prikazovalnikih, v supermarketih in Bog, ki se ga še spominjamo, je temnocvetno zgrbančen, zasenčen, kakor da bi se postaral, onemogel zaradi podzemnih sunkov in seizmičnih potresov. Ko smo izumljali raznovrstna pomagala za počitek, za higieno, za promet z nepremičninami in slavili večvrednost tehniškega uma, smo verjeli, da se primikamo k Bogu: da je svetlobradi Bog nepomičen na kronskih stopnicah. Naš Gospod se je postaral, ker je preveč abstrakcije pretvoril v stvarnost (le v svetu umišljanjft je mogoča večna navzočnost). Ko je izgubil lastnosti, da bi se preoblikoval v vsako organsko in anorgansko tvar - v peščeno zrno, v zrelo in zeleno seme rži, v igličast list iglavca -, je sestopil z gore veliko pred sončnim vzhodom, da ga ne bi videli oslabljenega, oglušelega, težkoustega. Ponoči se je obzidal s prozorno pajčevino, ki je bila podobna sluzavi zalegi, Sodobnost 2003 I 923 Sodobna črnogorska poezija tako da ni nihče opazil, da se Gospod, resda brez odtisov stopal, ravna po tistih preprostih kretnjah, ki so osvobojene lahkovernega raziskovanja in zamaknjenja. II Odkar je Bog Sabaot sestopil v dolino, je presahla struga, v kateri je zraslo steblo domišljije. Vibaste sanje teologov, marksistov, anarhistov o nebeškem in zemskem raju, bratstvu, enakosti so veliko posušeno deblo, katerih dvanajst znamenj ne prepozna novega reda stvari. Vsaka zamisel o spremembi vzročnih zvez prvih in končnih vzrokov je zavržena kakor poškodovan osnutek. To težkoglavo deblo se je posušilo, ker je Bog hitel k nam iz prihodnosti: ko je njegov čas začel teči nazaj, smo izgubili ljubezen do podvigov in nagnjenost k zgodbi. Tako je na neki točki, na pohojeni bajki in zgodovini, na odmirajočih podočnikih bele rogate zveri zrasel zmečkan grm, brezcvetni list postmoderne. Tisto, kar bi danes hoteli graditi z zgodovino, je samo spodkopalo usmeritev vodoravnega, navpičnega padanja, vstajanja. O tem bodimo gotovi: ničnost se je izničila v nepomagljiv gnev zato, ker je tok spominjanja propadel, razpršen z elektronskim virusom ali s hiperboličnim jezikom razkrojenega harlekina. Berlinski zid je padel na zobe vsem na očeh in pretvoril ostanke predpotopnega telesa v prod, toda Balkan je ostal vkopan, razkosan Sodobnost 2003 I 924 Sodobna črnogorska poezija v polomljenih okvirih zgodovine. Tistega popoldneva (ko je zgodovina naslonila tromi dolgi trup na lastno stekleno masko kot velik potepen premočen pes, oropan nečimrnosti, hrabrosti, sočutja) so bile vse oči uprte v Mesto: v ranljive boke Miljacke, v kačjeglavi ogenj, ki prši na nebu znad Mestne hiše, v uročene mlade duše, katerih se zdrobljeni atomi obračajo v mraku in besno utripljejo na senceh ostrostrelca. O čem potemtakem govorijo tisti, ki so umrli - brez življenja zaradi prevrelega strahu pobitih, zaradi gostega znoja, ki se peni na dlaneh krvnikov, zaradi strganih oblačil, zaradi kosti, ki se uvijajo, škripajo, pokljajo v ledjih zemlje, v megličavosti, s pepelom posutih vrtač, tesni, kamnolomov. Preživeli so pozabili - spominjanje se odmika, hiti in povsem bledi, toda z one strani noči se bolje pomni, njihove sence pomnijo z razklenjenimi usti, ker njihova smrt ne pripada nikomur drugemu. Živi bodo pod dežnikom, polglasno potlačili v oglavnico neočiščeno koreninje, kajti duše se pogubijo samo na Zemlji. Razseljene duše so okrajek sveč, ki drhtijo - brez odziva za sleherno prelomljeno vretence, za sleherni preklani sapnik, za sleherni razkljuvani drob. Kaj so Srebrenica, Manjača, Markale drugega kot točke, poteptane med dva hriba, stisnjene z mesom, v katerem se umira, Sodobnost 2003 I 925 Sodobna črnogorska poezija obkrožene z očmi vrane in kamere. 0 čem priča Stari most, zbrisana repatičina obrv, ovita veja oblaka, potopljena v Neretvo? S čim se je bavil naš onemogli, preopravljeni, preblagi Gospod nad vojskami med tem, ko so iz nebranjenih sapnikov klicali njegovo ime? Kaj je zamrežilo, zamrenilo, zmedlo Svetega Duha, da se ni niti enkrat obrnil, da ni nikoli vprašal: zakaj? IV Pesnik, našemu času nič ne nasprotuje: toliko smo videli in rekli, tolikokrat - navzlic nezmehčanemu trajanju, kamenju, ki se kotali. Seme sramu, zavaljeno v telesa, ki so zamešana z rožnato glino, se ne širi zunaj notranjih zidov skladišč za človekoljubno pomoč, zunaj bodeče žice okoli metafizičnega predora na Dobrinji. Kako pričevati o vojnah brez zmagovalcev v soteski majcenih kupčkov besed, polžjih senc z veliko nogami, o vojskah, katerih razbeljene zenice (slepi meči rabljev) so se spreminjale v mrtva jezera, o junakih, katerih sla^a je zatonila v globino prevotljenega neba, premreženega s televizijskimi signali, ki mrmrajo, zavijajo, odmevajo po dobi, obšiti z otopelostjo, o dobi, ki je velike zvezde ohladila in pogasnila. Po vsem so obredi podobni izmotavanju, tisti, ki bi radi govorili razločno, pa izzivajo posmeh in pomilovanje ljudstva kakor glasnik potujočega cirkusa. Sodobnost 2003 I 926 Sodobna črnogorska poezija Praviš, da nisi bojevnik, ampak borec in daje duša vselej zamujala za svetom: duša odhajajočega bojevnika kakor tudi duša tistega, ki je padel leta po bitki. Borec je potemtakem duša, bojevnik pa je svet, ki s pohlepnimi očmi zbira odkruške, razširjene med biči, zvoki in predmeti. Ponosni in plašni napev borca, nagnit in oglodan z vsakršnim sumom, je slavljenska himna mladostniškega preroka, izgnanega iz puščave, cvet v potoku, ki je presahnil v bujnih in strupenih letih bojevnika ali okrajek razcvetele megle na mastnem globalističnem ogledalu. Podgorica - Sarajevo, september 2002 Gibi V tem mestu ni živosti je pa v ženskem gibu in v nemočnih trzljajih plavolasega mladeniča ki ga zravnavajo z zemljo vzgojne palice. Tudi pri mojih nasprotnikih je bila živost tisto uro ko so se na tlakovanem trgu po naključju - velikanski in vedrega srca uma pa ostrega kot galeb - zagledali: zdaj v moj obraz in postavo zdaj v moje roke slabotne kot pri prevajalcu iz sanskrta. Večerna igra Lejte, čisto miren sem: ta noč je neresnična - kot paliska drobna rosa pada Sodobnost 2003 I 927 Sodobna črnogorska poezija po ščirju in koprivah. Na verandi sosedove hiše vidim otroško igro: in - glej -, spretnejši so in bolj obdarjeni z domišljijo od pravih vodnikov. Mati pokliče otroke na puding in k večerni molitvi. Otroci si brez besed - s presežkom moči umijejo ročice pod pipo in odidejo v hišo. Srce se mi je omehčalo: vsa ta igra z ognjem in vodo - je odmik od smrti. Vse je spet dobro. Navkljub vsemu - se zabliska. Angažirani pesniki Prinesejo mi vest, da je moj prijatelj v kavarniškem pretepu padel z obema poškodovanima arkadama. Moj prijatelj angažirani pesnik nikakor ne more doumeti, da z idejo o umetnosti ne more spremeniti dojemanja preprostih ljudi in tekmovati v cinizmu in boksanju. Branil sem ga v razpravah, vračal udarce, dvakrat močneje, potem sem ga učil veščine boksanja in telovadbe. Postal je močan in usposobljen kot jaz. Vendar ni nikogar uspel obvladati. Šele, ko so mene pričakali s težkimi, temnimi palicami, sem razumel, zakaj moj prijatelj ni mogel potolči dvakrat šibkejših klatežev: pesniki imajo radi, da trpijo. Prevedel Andrej Arko Milorad Popović (1957) je objavil pet pesniških zbirk ter knjigi Mali narodi i nacionalizam in Crnogorsko pitanje (več izdaj). Njegove pesmi so prevedene v več evropskih jezikov. Je predsednik Črnogorskega društva neodvisnih književnikov, operativni urednik časopisa ARS in direktor Otvorenog kulturnog foruma Cetinje. Sodobnost 2003 I 928