Poštnina plačana v gotovini. LETO XI., ŠTEV. 41. LJUBLJANA, sobota, 12. novembra 1927. Današnja številka Din 1'50. Izhaja razen ponedeljka in dneva po prazniku vsak dan. Začasno le enkrat ali dvakrat na teden. Uredništvo in upravništvo: Ljubljana, Velika' Čolnarska ulica štev. 19. Naslov za dopise: Ljubljana p. p. 168. Naslov za telegrame: »Naprej«, Ljubljana. Čekovni račun štev. 14.398. (KDZ) NAPREJ Stane mesečno 25 Din, začasno 10 Din. Za inozemstvo 35 Din, začasno 15 Din. Oglasi: v Prostor 1 X 55 mm 60 par, Mali oglasi: beseda 60 par, najmanj 5 Din. Dopise frankirajte in podpisujte, sicer se ne priobčijo. — Rokopisi se ne vračajo. Reklamacije za list so poštnine proste. Glasilo Jugoslovanske socialno demokratične stranke (JSDS). Letnik VIII., štev. 41. Četrtkova »Naprejeva« številka izhaja kot tednik: LJUDSKI GLAS Glasilo Kmetsko-delavske zveze. Stane letno 72 Din mesečno 6 Din Davčna demagogija voditeljev okoli „Enotnosti“. Zavedamo se, da naše ljudstvo zaradi politične nezrelosti, ki je posledica priganjaškega sistema in hinavsko verske vzgoje, še ni zmožno pogledati vsaki demagogiji na dno in da je zato boj proti demagogiji zelo težak. Zavedamo se tega, vendar pa se ne bomo temu boju izognili, ne bomo obupali nad napredkom. Ni samo prazna vera, ampak trdna zavest je to pri nas, čemur drugi pravijo vera v zmago delavskega razreda. Največja demagogija je davčna demagogija. Vsi ljudje brez razlike neradi plačujejo davke, zato bodo vsi pozdravili vsakogar, kdor jim bo odpravljal davke. To je razumljivo. Prav tako razumljivo je pa tudi, da davki ne bodo nikdar odpravljeni in da je zaradi tega lažnivec vsak, kdor obljublja odpravo davkov. Največ trpijo, od davčne demagogije kmetje; skoro vsi kmečki agitatorji grmijo proti davkom in obljubljalo, da bodo kmeta oprostili vseh davkov. Koliko imajo kmetje od teh obljub? Težje je razumljivo, da ima davčna demagogija tudi med industrijskim delavstvom še precej rodovitna tla. V delavskih organizacijah se je delavstvo učilo prostovoljno prispevati za skupne potrebe, človek bi torej pričakoval, da se vsaj organizirani delavci in tisti, ki so kdaj bili organizirani, zavedajo, da skupnost brez prispevkov, to je brez davkov, ne more biti. Vsaka skupnost ima svojo eksistenco od tega, kar ji dajo posamezniki, ki to skupnost tvorijo. Na to resnico pozabljajo vsi, ki neradi plačujejo prispevke, ki pa zelo radi zahtevajo, da bi jim skupnost dajala in jih branila. Še večja demagogija pa vlada glede davčnega sistema. V odpravo davkov ljudje ne verujejo več, zato pa se dajo zapeljevati vsaj na ta način, da verujejo demagogom, kadar jim obljubljajo odpravo davkov samo zanje, za njih stan, za njih deželo itd. Tako so zadnje čase začeli dekalisti loviti delavce na take limanice. Ponovno smo čitali v »Enotnosti«, da morajo biti delavci vseh davkov oproščeni, češ, davke naj plačujejo kapitalisti. Nevednemu delavcu je seveda taka beseda zelo všeč. Tudi pametna in poštena se mu zdi — davke naj plača tisti, ki kaj ima, in to so kapitalisti. Kdor pa se zanima za javno življenje, kdor kaj ve o gospodarstvu skupnosti in kdor se zaveda, da gospodarsko življenje prav nič ne vprašuje po željah in hrepenenjih, takemu zavednemu sploh ne pride na misel, da bi pri davkih delal razloček med delavci in kapitalisti. On ve, da je v mnogih osebah delavec in kapitalist združen (trboveljski rudar je vsekakor delavec, če ima pa doma posestvo, ki ga obdelujejo hlapci, je tudi kapitalist, torej oboje obenem). Vprašanje je treba postaviti drugače: ali naj bo obdavčen kapital, ali naj bo obdavčen dohodek? To je bistveno vprašanje. Dekalisti so se postavili na vsej črti proti obdavčenju dohodkov in za obdavčenje kapitala. Niso povedali zakaj, samo trditev so postavili in jo v različnih oblikah predložili svojim čitateljem. Te čitatelje so si vzgojili z demagogijo in jih vzdržujejo pod svojim vplivom samo s tem, da jim branijo citati tudi druge proletarske liste. Da bi te liste še bolj očrnili, napišejo od časa do časa .kak iztrgan citat iz njih, ki bi ga delavec lahko napačno razumel. K napačnemu razumevanju mu še naravnost pomagajo s svojo razlago. 21. oktobra so n. pr. objavili to-le: Bernot in njegovo načelo: »Kdor plača, odločuje«. Znano je, da so delavci v Mežici, ko so dobili občino v svoje roke, naložili popolnoma pravilno davke na kapital. Kapital, ki pa je v tej državi tako močan, da lahko gazi vse svoje zakone in svojo ustavo, je po kapitalističnem načelu hotel tudi odločevati v mežiški občini, kjer on skoro vse plačuje in je zato tudi dosegel razpust občinskega sveta in postavitev komisarja. Bernot pa se je v svoji konfuznosti sedaj postavil na stališče «Kdor plača, odločuje.« Dodal je še: »Povsod velja to.« Na podlagi tega kapitalističnega, načela, ki velja v kapitalistični družbi, mežiški proletariat ni imel prav, da je davke naložil na profite kapitala, obenem pa sam hotel odločati. Komentar je odveč. Samo eno vprašanje na s. Mo-derndorferja in mežiško organizacijo JSDS: Kako morete dopustiti, da v vašem glasilu najdejo prostora take konfuzne, protiproletarske izjave? Tako piše »Enotnost« štev. 40. Našim čitateljem ni treba povedati, da je citat »kdor Plača, odločuje« vzet iz naše polemike o delavskem zavarovanju, pri katerem imajo podjetniki odločilno moč zato, ker oni plačujejo iz delavskih žepov, namesto da bi delavci sami plačevali in upravljali. Tega čUatelji »Enotnosti« ne smejo zvedeti, ker bi se morebiti iz tega naučili zahtevati odločilno moč povsod, v socialnih zavodih, v organizacijah in tudi pri »Enotnosti«. Zato voditelji obrnejo stvar drugače. Niso se mogli zmotiti, to je prava demagogija, narejena premišljeno. Pri tem trdijo zopet, da je »popolnoma pravilno nalagati davke na kapital«. Po našem mnenju to ni pravilno in Mežičani tega tudi storili niso. Oni niso obdavčili kapitala, ampak le dohodke od kapitala. Zaradi ponarejene rudnikove bilance (ki še sedaj ni našla svojega državnega pravdnika), so obdavčili samo smešno majhen del rudnikovih dohodkov, toda voditeljem okoli »Enotnosti« se že ta smešno majhen del zdi tako velik, da priznavajo rudniku pravico odločevanja zato, ker rudnik »skoro vse plačuje«. V resnici rudnik ne plačuje prav ničesar. Kapital, ki so ga prinesli Angleži, ne dela nič drugega, kakor to, kar bi mežiška organizacija tudi lahko izvršila, namreč organizacijo dela. Le s to razliko, da bi pri organizaciji dela po rudarskih principih lahko rudarji živeli človeka dostojno življenje in svinec vendarle cenejše prodajali kakor Anglež, ki je organiziral delo tako, da bi rudarji brez postranskega zaslužka sploh ne mogli izhajati ter so prisiljeni delati tudi v tistem času, ki bi moral biti posvečen izobrazbi in razvedrilu. Angleža za to škandalozno organizacijo dela ni nič sram, ker mu gre edino le za profit, kakor ga tudi ni sram za ponarejanje bilanc in kakor ga ni sram ugodno živeti od dela zasmehovanih rudarjev. Od kapitala se ne da živeti, živi se le od dela. To dekalisti vedo in torej tudi vedo, da plačujejo v Mežici vse tisti, ki delajo, ne pa kapital. Tudi zakonodajalec je to vedel, zato je naložil davke na pridobnino, volilno pravico je pa dal vsem občanom enako brez ozira na to, ali pridobivajo malo ali veliko. Samo demagogi se delajo, kakor da bi tega ne razumeli in podtikajo mežiškim rudarjem izropavanje kapitala. Od desne trdijo to hudobno trditev kapitalisti, od leve pa lažnivi delavski voditelji. Oboji se enako bojijo poštenega progresivnega davka, ki bi olajšal davčno breme vsem, ki si kljub naporu ne morejo veliko zaslužiti, naložil ga pa tistim, ki zaslužijo več in največ. Vse po meri dohodkov, ne pa po meri kapitala. Kajti zelo lahko je mogoče, da lastnik velikega kapitala nima nič dohodkov, človek brez vsakršnega kapitala pa zelo velike. Profiti niso navezani na kapital, ampak na predrznost, nesramnost, tatvino, rop itd. ter na nevednost okolice, ki se da okradati in izro-pavati, najbolj pa na podporo kapitalistične vlade, ki sili z gaženjem zakonov tudi zavedne, da se pustijo še nadalje okradati. Vsak ve, kako veliko uslugo dela vlada angleškemu kapitalu s tem, da trpi in podpira protizakonito stanje v Mežici. ^ Dekalisti so mnogokrat proglašali, da je delovanje naših mežiških sodrugov napačno. Šele bridka izkušnja pri volitvah v Delavsko zbornico in v okrožne skupščine je dekalistične delavce privedla do spoznanja, da so od voditeljev zasmehovani socialdemokratični delavci boljši nego socialpatrioti. Ti delavci so voditelje prisilili, da so šli v državnozborske volitve skupno z nami in da so bili prisiljeni sprejeti v platformo tudi mežiški slučaj in vprašanje Delavske zbornice. Kako neradi so to storili, se vidi iz dejstva, da so v svojem volilnem manifestu obe ti dve zahtevi izpustili, dasi so jih na celjski konferenci — od delavcev prisiljeni — sprejeli. 1 o da mnogo misliti. Med zmoto in demagogijo je velika razlika, kakor so Štorani dobro razložili. Niti pri preprostih delavcih bi take zmote ne bile mogoče. Treba bo mnogo bolj paziti na te »razredne borce«, ki tako radi previsoko streljajo. Kdor strelja previsoko, ne mara zadeti. Kdor govori, da je treba davke naložiti »samo na kapital«, najbrž ne mara zadeti kapitalističnih profitov. Konferenca „Svobode". V nedeljo dne 30. oktobra se je vršila v Ljubljani konferenca »Svobode«, ki naj bi razpravljala zlasti o teni, kako bi naj se »Svoboda« reorganizirala, da bi bilo več življenja in uspeha. Prvi je govoril dr. Tuma. Poudarjal je, da ima »Svoboda« premalo stikov s političnimi delavskimi strankami. Pomen »Svobode« je, da izobražuje delavce v duhu marksizma. Obstoj »Svobode« da je ogrožen, če ne dobi podpore. Delavske stranke morajo bolj aktivno sodelovati v kulturni organizaciji, ki mora biti nepolitična. Najbolj nevarna pa se mu je zdela KDZ, ki s svojimi kulturnimi sekcijami dela zmedo med delavci. Popolnoma je zamolčal meščanske kulturne organizacije, ki lovijo delavce, da jim delajo štafažo. Na napad na KDZ mu je odgovoril s. Stražišar z Jesenic, naj dr. Tuma pogleda podružnice na Gorenjskem, v katerih najde skoraj povsod le naše člane in dekaliste, n. pr. Jesenice, Gorje, Dobrava. Tam so naši člani tudi na odločilnih mestih in torej ni povoda napadati KDZ. — Uratnik se je zaletel v podporo, ki jo je Kupujte sam