Po sledeh moščanske preteklosti Ljubljana se je kot trgovsko mesto že v 16. in 17. stoletju lahko kosala z vsemi mesti južno od Donave, ki so ležala v stari avstrijski monarhiji — razen seveda z Dunajem. Valvasor opisuje blaginjo takole: ,,Bogataši so se razveseljevali tudi s sladkosnednostmi. Itali-janske slaščice so tu v obilici in se lahko uživa dvakrat poletno sadje, kar v drugih dežeiah ni mogoče. Tako lahko poleti po-stavimo na mizo naenkrat vsakršno vrsto sadja: češnje, hruške, jabolka, marelice, fige, bredcve in grozdje." Poštne vozove so uporabljali za Ljubljanica za mesto Ljubljana.) prevoz potnikov in paketov. Poštna Naložene ladje so vlekll po Savi uprava je bila državni monopol, vča- navzgor najprej samo zločinci-ljudje, sili pa se je tudi premožnim druži- ki so jih obsodUi na vleko, namesto nam posrečilo, da so prevzele pre- na snut. voz in si s tem pridobile ogromna V zgomjem toku Save sta bili dve premoženja. pristanišči: Zidani most in Zalog, Poleg cestnega prometa se je za- kjei so sezidali veliko skladišče čel razvijati tudi rečni. (Sava in (sredi 18. stoletja). Od tu so pre- peljali žito na Breg - ljubljansko pristanišče. Vsa okolica teh krajev se je preživljaJa z graditvijo ladij, z vrvaistvom, z nakladanjem ter raz-kladanjem blaga. Naprave v Zalogu so predstavljale prednje pristanišče za mesto Ljubljano. Pievoz z ladja-mi je bil mnogo cenejši kot s pošt-nimi vozovi. Tarifa v aneri toka je bila za polovico manjša kakor za vožnjo v obratni aneri. Konec počasni vožnji je napravila železnica Dunaj-Trst, zgrajena na našem ozemlju v treh etapah: Gradec - Celje leta 1846, Celje - Ljubljana leta 1848 in Ljubljana - Trst leta 1857. . Med delavci, ki so giadili progo, j?.;bilo mnogo Italijanov in med njjmi in domačimi težaki je prišlo ¦ečkrat do prepirov in pretepov, ker Sb bili domačini piepričani, da Itali-jani vohunijo za svojo državo. Ljubljanska železniška postaja je bila zgrajena spomladi 1. 1848 in je zelo podobna onima v Celju in Zida-nem mostu. Stavbe so bile za tiste čase ,,veli-čanske, kakor kakega kneza po-slopej (Bleiweisove Novice). In spet je pisalo v Novicah: ,JPopoldne ob treh se je prvikrat po ielezni cesti iz Celja v Ljubljano pripeljal hlapon (lokomotiv), kte-rimu kmetje luka matija pravijo. Biez q)otike se jepripeljal lično ovenčan v štiri in pol urah iz Celja. Drugo pot pa bo lahko v treh urah prišel, ker ne bo imei po poti nič preiskati kakor zdej, ko je bila preiz-kušnja." Istega leta so oddali v na-jem tudi prostore kolodvorske resta-vracije. Piva vožnja z vlakom je bila nekaj posebnega. Na skladiščih papirnice in oljarne na Vevčah je pozdravljal prvi vlak (z eno izmed postaj tudi v Zalogu) velik slavolok z napisom: .JCupčija, obertnost, kmetijstvo". Za Ljubljano se je začelo novo ob-dobje: tovorni vozovi, ki so do ta-krat vozili skoz mesto, so se sedaj ustavljali tti. Tudi v potniškem pro-metu je bilo čutjti spremembe. V Ljubljano je prihajalo vedno več tuj-cev in vlak je začel služiti tudi za izlete. Postaja Ljubljana je bila najmoč-nejša enota v blagovnem prometu. Železnica je pnnesla večini prcbi-valcev koristi, trnovskim in krakov-skim čolnarjem. pa je zadala še hujši udatec kot nekoč - za vladanja Kaila VI. - Tržaska cesta. Pobtala jim je zaslužek. Po otvo-ritvi železnice je prenehal ves ladij-ski promet na Savi od Zidanega mostu do Zaloga in od tu prevažanje na Breg ob Ljubljanici. Železniški promet je povzroeil tudi šiijenje mesta proti severu. Že v istem času se je pokazalo, da bo nuj-no zgraditi podvoze in da le tako železnica ne bo ovirala nadaljnjega razvoja mesta čez piogo. ALENKA LOBNIK