41 Antropocen. »Nastop tega veka lahko pomeni začetek novega in trajnostnega odnosa med nami in planetom. To bi lahko postal čas, ko smo se naučili delovati z naravo namesto proti njej, čas, v katerem ni več razlike med naravnim in upravljanim, saj lahko postanemo pozorni skrbniki celotne Zemlje in se opremo na izredno odpornost narave, ki nam lahko pomaga povrniti skoraj uničeno biotsko raznovrstnost,« je v knjigi Življenje na našem planetu zapisal prodorni promo- tor narave in njenega ohranjanja David Attenborough. Da ohranimo našo naravo in ta planet pa ni dovolj, da to razume- mo naravovarstveniki, ljubitelji narave in naravoslovci. Naravo in biotsko pestrost mora kot prvobitno vrednoto sprejeti širša javnost. Ta in podobne misli se ni- zajo na za naravoslovce malo nenavadnih dogodkih – koncertih oz. glasbeno-scen- skih predstavah z naslovom Musica viva ali Narava v glasbi, s katerimi smo lansko jesen začeli na inštitutu Lutra v okviru evropskega projekta LIFE Naturaviva. Ker narava danes ob nebrzdanem razvoju člo- veške družbe z veliko hitrostjo propada, smo se torej odločili spregovoriti v malo drugačnem jeziku, takem, ki ga razume precej več ljudi in s katerim lahko razši- rimo krog, ki bi znal bolj tankočutno pri- sluhniti naravi. Narava v vseh svojih izjemnih pojavnih oblikah je burila domišljijo številnim umetnikom; slikarjem, pesnikom in skla- dateljem. Ob brskanju po glasbeni litera- turi smo ugotovili, da so vedenje, oglaša- nje, petje, barvitost in oblike živih bitij izjemno privlačni za glasbeno ustvarjanje. Avstrijski skladatelj Franz Schubert je denimo na klavirju z izjemno spretnostjo orisal lahkotno šviganje postrvi v potočku, francoski skladatelj Camille Saint-Saëns pa je z vokalom pretanjeno oponašal ču- dovito slavčevo petje. Tudi rastline so se pogosto znašle v glasbi – večinoma ob hre- penenju po ljubezni ali celo neuslišanosti. Slovenski skladatelj Hrabroslav Volarič je tako napisal Rožmarin, Italijan Antonio Scarlatti pa Vijolico. V program smo vple- tli tudi znane operne arije in duete – kajti celo opernim melodijam pogosto botruje navdih narave. Denimo Jacquesa Offenba- cha je prevzelo brenčanje muh, zelo spre- tno in duhovito jih je uglasbil v duetu ope- rete Orfej v podzemlju, Antonin Dvořak pa je srce parajoči nežni spev Rusalke spesnil ob občudovanju meseca. Z glasbo širimo glas o biodiverziteti Besedilo: Petra Vrh Vrezec Glasbeniki, ki združujemo tudi poklic bi- ologov in ostalih naravoslovnih ved, smo z malo pomoči ostalih profesionalnih glasbenikov na »programski voz« naložili varstvo narave ter ohranjanje naših voda, gozdov in predvsem biodiverzitete. Glas- beno-scensko predstavo Musica viva smo popestrili tudi s kostumografijo Matica Velerja. Za lažje vklapljanje v svet narave smo dodali še lepo foto-video produkcijo in začeli s predstavitvami po celi Sloveniji. Ljudem vseh poklicev, starosti in zani- manj skušamo tako približati biodiverzi- teto in pri poslušalcih prebuditi ljubezen do narave in zavest, da moramo za njeno ohranjanje sodelovati vsi, vsak po svojih močeh. Prisluhnimo njenemu šepetanju! Dokler je še čas … Ptice s svojimi raznolikimi pesmimi precej pogo- sto »narekujejo« zapise v notno črtovje mnogih skladateljev. (ilustracija rakarja (Acrocephalus arundinaceus): Jurij Mikuletič) O posledicah grabežljivega človeškega poseganja v naravo govori tudi Schubertov samospev Postrv. (ilustracija soške postrvi (Salmo marmoratus): Jurij Mikuletič) Med metulji najdemo osupljivo pestrost vrst. Prekrasen samospev o metulju, katerega plahutanje »zasliši- mo« v klavirju, je napisal francoski skladatelj Ernest Chausson. (foto: Davorin Tome)