Naslov izvirnika : Gaja na obisku (Projekt trajnostnega razvoja v Vrtcu Šentjur) Založnik in nosilec avtorskih pravic: Vrtec Šentjur Avtor: Vesna Tofant Avtor fotografij in video gradiva: strokovne delavke Vrtca Šentjur Leto izida: 2024 Leto izdelave: 2024 Elektronska izdaja Dostopno na: https://read.bookcreator.com/2kghvEJ94faa2fRwWcYB09JaA0i1/pkJhZD3ISI-A4-6OYt6fjA Kataložni zapis o publikaciji (CIP) pripravili v Narodni in univerzitetni knjižnici v Ljubljani COBISS.SI-ID 198571267 ISBN 978-961-07-2170-3 (ePUB) Ime Gaja Gája ali tudi Géa je v grški mitologiji boginja Zemlje, mati vesolja. Prav tako ga razlagamo kot žensko obliko imena Gaj. Lahko bi rekli, da je Gaj slovensko ime, ki pomeni redek, negovan gozd, njegova ženska različica pa je Gaja. Lahko gre za različico latinskega imena Gaius, ki izhaja iz latinskega "gaudere" v pomenu "veseliti se, uživati v". Nekateri ime Gaja povezujejo z latinskim "gaius", kar pomeni "ptica" ali "šoja". Obstaja pa še ena razlaga tega imena, in sicer v esperantu "gaja" pomeni "srečna, vesela" in se nanaša na stanje, razpoloženje, kar se vidi v zunanjih znakih (kretnje, nasmeh, smeh). Vsa poimenovanja lahko poosebljajo namen in vlogo naše Gaje. Kako smo začeli ... Na mladih svet stoji, v rokah naših najmlajših pa je prihodnost. Zato komu pač, če ne njim, privzgajati čut za trajnostni razvoj. Trajnostni razvoj je ideja o razvoju človeške družbe, pri katerem bi se izognili nevarnosti, ki jo povzroča osredotočenje na količinski materialni razvoj z izčrpavanjem naravnih virov in onesnaževanjem okolja. S trajnostnim razvojem naj bi se tudi ohranjala biološka raznovrstnost. Krovni pojem trajnostnega razvoja obsega še več drugih vidikov, ne nazadnje tudi možnosti razvoja vsakega posameznika, če ne škoduje drugim. Strategija trajnostnega razvoja obsega tri stebre: • gospodarski razvoj, • socialni razvoj in • varstvo okolja. Moramo se zavedati, da se trajnostni razvoj ne osredotoča samo na okoljska vprašanja, ampak predvsem temelji na ideji, kako kvalitetno živeti v družbi sedaj in hkrati ne ogroziti prihodnje generacije. Nekateri poudarjajo, da obstajajo celo štirje stebri trajnostnega razvoja. Četrti steber je kulturna raznolikost, ki je nujno potrebna za bolj zadovoljiv intelektualni, čustveni, moralni in duhovni obstoj, saj so to aspekti življenja človeka, ki mu dajejo dodano vrednost. Trajnostni razvoj naj bi določal omejitve za države v razvoju. Medtem ko so najbolj razvite države močno onesnaževale v svojem razvoju, te iste države spodbujajo države tretjega sveta, da zmanjšajo onesnaževanje, kar včasih ovira njihovo rast. Nekateri menijo, da bi izvajanje trajnostnega razvoja pomenilo vrnitev v prejšnje obdobje sodobnega načina življenja (https://sl.wikipedia.org/wiki/Trajnostni_razvoj). Res pa je, da se beseda trajnostno danes uporablja v preveč primerih, pri čemer je ekološka stabilnost eden od teh, ki zmede veliko ljudi. Govorimo o trajnostnem razvoju, trajnostni rasti, trajnostnem gospodarstvu, trajnostnih družbah, trajnostnem kmetijstvu itd. Vse je trajnostno (Temple, 1992). V resnici pa se redki poglobijo v srž pomena in problema, ki ga zajema (https://sl.wikipedia.org/wiki/Trajnostni_razvoj). Trajnostni razvoj predvsem zahteva, da človekove dejavnosti porabljajo naravne vire z manjšo ali vsaj enako hitrostjo, kot se ti obnavljajo, saj je le tako ravnanje vzdržno. V nasprotnem primeru drvimo proti cilju, ki smo ga v preteklosti gledali le v znanstveno-fantastičnih filmih o izumrtju človeštva. Čas je, da se zbudimo, in prav je, da vsak primakne svoj kamenček v mozaik. Če to pomeni, da v vrtcu vsakodnevno vzgajamo in živimo trajnostne ideje, rešitve, dejavnosti …in s tem odpiramo oči najmlajši generaciji, so to naši kamenčki v mozaiku svetle prihodnosti. Vzgoja in izobraževanje za trajnostni razvoj vključuje medsebojno povezana okoljska, gospodarska in socialna vprašanja. Gre za obsežen, celovit in skladen pedagoški proces, ki vključujeta odnos med človekom in naravo ter odnose med ljudmi (Vzgoja in izobraževanje za trajnostni razvoj: Primeri dobre prakse v Sloveniji, 2007). Na ravni vrtca izzive za trajnostni razvoj uresničujemo: - s prepletanjem dejavnosti, vsebin in projektnim delom; - z navajanjem otrok na celostno, samostojno, objektivno in kritično mišljenje; - z razvijanjem demokratičnih vrednot; - z motiviranjem in opogumljanjem otrok; - z ustvarjanjem in negovanjem dobrega, sodelovalnega ozračja; - s kakovostno komunikacijo med strokovnimi delavci in otroki; - z vplivanjem na oblikovanje stališč, vrednot in življenjskih navad otrok, ki zagotavljajo trajnostni razvoj; - s spoznavanjem kulturne dediščine ter spodbujanjem medkulturnega dialoga; - s skrbjo za kontinuirano izobraževanje in usposabljanje strokovnih delavcev; - z vključevanjem vseh deležnikov vzgoje in izobraževanja; - s sodelovanjem s širšim okoljem; - s povezovanjem vrtcev med seboj; - z dosledno samoevalvacijo uresničevanja zadanih ciljev vzgoje za trajnostni razvoj (Vzgoja in izobraževanje za trajnostni razvoj: Primeri dobre prakse v Sloveniji, 2007). V šolskem letu 2022/23 vzgojno-izobraževalni proces prilagajamo ciljem in vrednotam za trajnostni razvoj. S posebnim poudarkom na kompetencah, povezanih z empatijo, solidarnostjo in aktivnim delovanjem, lahko pomagamo pri oblikovanju prihodnosti, kjer vzgoja in izobraževanje prispevata ne le k uspehom posameznika, temveč tudi k blaginji skupnosti. Skupaj bomo gradili in sooblikovali pravičen in trajnosten svet, ki zagotavlja znanja, ozaveščenost in delovanje, ki nas opolnomočijo, da spreminjamo sebe in družbo. Skrbeli bomo za varčno uporabo energentov, racionalno porabo hrane in drugih sredstev in pripomočkov. Krepili bomo dobro počutje ter ohranjanje kulture in dobre klime v poslanstvu, ki ga kot javni vrtec predstavljamo. Posebno skrb bomo namenili poglavitnemu cilju, tj. razvijati vzgojno- izobraževalno delo, ki temelji na kurikulumu za vrtce in načelih inovativnega spodbudnega učnega okolja 21. stoletja: - Ustvarjanju in razvijanju OKOLJA, ki spodbuja vseživljenjsko učenje in trajnostni razvoj skozi vsakodnevno dogajanje s poudarki na socialnem, čustvenem in kognitivnem razvoju otrok, upoštevajoč individualne razlike med otroki ter dobro počutje in vključenost vseh otrok in zaposlenih. - POMENU SPODBUJANJA TRAJNOSTNEGA RAZVOJA, predvsem odgovornosti do sebe, sočloveka, drugih živih bitij in širšega okolja. - SKRBI ZA VARNO IN SPODBUDNO UČNO OKOLJE. S tem bomo omogočali raznolike učne priložnosti otrokom v izvedbenem kurikulu in odraslim pri profesionalnem razvoju. Na vseh področjih bomo za vse udeležence v procesu omogočali in skrbeli, da se bodo počutili VARNE, SPREJETE ter NAVDUŠENE in jim omogočali možnost timskega sodelovanja in komunikacije na vseh ravneh procesa. Odgovorno bomo upoštevali vse smernice za ohranjanje zdravja. Na ta način bomo skrbeli za kulturo in dobro klimo v vrtcu. Slišati moramo vsakega otroka in zaposlenega ter spodbujati zaposlene k razvoju svojih potencialov. Na ta način bomo omogočali doseganje optimalnega razvoja otrok na različnih področjih in strategijah (vključenost, varnost, odnose, komunikacijo, vzgojne strategije …) (LDN Vrtca Šentjur 22/23; str. 26). Cilji vzgoje in izobraževanja za trajnostni razvoj predstavljajo nove izzive, saj zahtevajo od strokovnih delavcev, da v svoje delo vnašajo inovativne pristope, razmišljanja izven okvirjev, drugačen pristop ... Le-ta predstavlja izziv za delavce v vzgojno-izobraževalnih ustanovah, je pa dobrodošla sprememba pri delu z otroki prihodnosti. Tako se je v septembru rodila ideja za projekt GAJA NA OBISKU, kjer smo pri oblikovanju vsekakor stopili izven cone udobja. Ideja se je oblikovala ob vključevanju v projekt “ČAS SE IZTEKA” – NAJDALJŠI PODNEBNI TEK, na katerega smo se ravno v tem času prijavljali v okviru programa Ekošola, katere člani kot eko vrtec smo že mnogo let. Naš vrtec se nahaja na 11 lokacijah in je razpršen po zelo raznolikem kulturnem okolju in prostoru; od vaškega do mestnega okolja v razdalji približno 100km. Zdelo se mi zanimivo, da bi se otroci našega vrtca lahko povezali, čeprav se verjetno nikoli ne bodo srečali v živo, pa vendar bi imeli skupen cilj. Ideja punčke – lutke, ki bi potovala iz enote v enoto, je takoj zahtevala oblikovanje tima, ki je nato postal tudi tim za trajnostni razvoj. Vodenje tima sem prevzela sama, koordinatorica pa je Katja Jagodič, ki je hkrati tudi koordinatorica ZGODNJEGA NARAVOSLOVJA in tako vezni člen med dvema projektoma. Članice tima so še Ana Čujež, ki je skrbela za tehnično izvedbo projekta, Lidija Kolar, ki je lutko izdelala, ter Suzana Grosek, ki je projekt Gaja povezala s projektom ŽIVIMO ZDRAVO Z NARAVO - OKOLJSKA VZGOJA. Menim, da se je tim takoj lepo uskladil in skupaj oblikoval projekt, da smo ga lahko v tako kratkem času predstavili že na prvem strokovnem aktivu v oktobru in zanj navdušili sodelavce. Gaja je pričela svojo pot mesec dni od osnutka ideje. V projektu sta v ospredju kurikularni področji družbe in narave, hkrati pa se v okviru dejavnosti prepletajo tudi vsa ostala kurikularna področja, kar omogoča otrokov celostni razvoj (telesno-gibalni, čustveno-socialni, kognitivni). Izpostavila bi nekaj prednostnih ciljev, ki so vezani na projekt Gaja: • Otrok ima možnost razvijati sposobnosti in načine za vzpostavljanje, vzdrževanje in uživanje v prijateljskih odnosih z enim ali več otroki (Kurikulum za vrtce 1999, str. 51). • Otrok se seznanja z različnimi načini komuniciranja in prenosa informacij (pošta, telefon, radio, televizija itn.) ter komuniciranja s pomočjo računalnika (Kurikulum za vrtce 1999, str. 51). • Otrok odkriva in spoznava, da je življenje živih bitij odvisno od drugih bitij in od nežive narave (Kurikulum za vrtce 1999, str. 57). • Otrok pridobiva izkušnje, kako sam in drugi ljudje vplivajo na naravo in kako lahko dejavno prispeva k varovanju in ohranjanju naravnega okolja (Kurikulum za vrtce 1999, str. 57). • Otrok razvija predstavo o nastajanju odpadkov ter pomenu in možnostih predelave (Kurikulum za vrtce 1999, str. 58). Celotni projekt se nahaja na platformi Google Drive, do katerega imajo dostop vsi strokovni delavci. V njem se nahajajo navodila, vsebina, potek potovanja, časovnica, videoposnetki posameznih enot in ostali material, ki nastaja v času obiska Gaje v enotah. Otroci tako dobijo vtis in vpogled, kaj so počeli njihovi vrstniki, in se veselijo navodil ter naloge, ki so jim jih poslali preko Gaje. Hkrati pa je lutka tako močno motivacijsko sredstvo, da prevzame otroke vseh starosti. Otroci rešujejo naloge in dejavnosti, povezane z ekologijo, hkrati pa spoznavajo raznolikost naših krajev in narave ter spremljajo spreminjanje letnih časov, saj Gaja ne potuje samo iz enote v enoto, ampak tudi skozi letne čase. Otroci razumsko ne dojemajo, zakaj je treba skrbeti za okolje, vendar pa so že dovolj občutljivi, da znajo ceniti naravne lepote in da začnejo razvijati ekološko zavestne navade. Zato je predšolsko obdobje idealno za odpiranje vprašanj o okolju, seveda na njim ustrezen način. Otroci so prirojeno radovedni in z veseljem preko neposrednega stika odkrivajo svet okoli sebe z vsemi čutnimi izkušnjami ter eksperimentiranjem. V predšolskem obdobju so pomembni predvsem pozitivni čustveni odnosi. Vrednostni sistem je prežet z občudovanjem, spoštovanjem, čudenjem nad življenjem, pojavi naravnega in družbenega okolja, kar ima zelo močan motivacijski učinek na otroke. Le-ti so izjemno ranljiva, učljiva in gnetljiva bitja v svojem najobčutljivejšem obdobju življenja. Izjemno pomembno je, kaj in s kakšnimi črkami pišemo na njihove prazne strani, saj jim s tem dajemo popotnico za celo življenje. Samo dve stvari lahko zares zapustimo svojim otrokom: korenine in krila. (Holding Carter, Jr.) Deklica Gaja je nastala izpod spretnih rok naše strokovne delavke Lidije Kolar, ki je pred to deklico izdelala že mnogo lutk za vrtec in projekt Unicef – Punčka iz cunj. Eno izmed njenih punčk iz cunj, Ajdo, so posvojili v SNG Maribor in je bila uporabljena v operi Marpurgi (https://www.sng-mb.si/predstave-opera-balet/marpurgi/). Lutke Josipa Ipavca je izdelala ob letu Josipa Ipavca in eno je Vrtec Šentjur posvojil preko projekta Unicef, druga je bila podarjena županu Občine Šentjur, Marku Diaciju, in tretja je svoj prostor našla v predsedniški palači, saj smo jo poslali takratnemu predsedniku države, Borutu Pahorju. Zadnja, ki je nastala za Unicef, je lutka Mali princ. Tako kot vse njene lutke je tudi lutka Gaja izdelana iz odpadnih materialov in tako poleg humanitarne note vključuje še ekološki vidik. Postopek nastajanja njenih lutk je proces in zahteva veliko občutka za lepoto in spretne roke. Le dopolnjevanje vsega naštetega pripelje do končnega izdelka, ki nas prevzame. Kako je nastala punčka Gaja Ajda Josip Ipavec Mali princ »Nežna čustva me vedno prevzamejo, ko se spomnim na punčko Gajo. Nastajala je z veliko ljubeznijo. O njej sem veliko razmišljala, saj sem želela, da bo izgledala res lepo. Tudi ponoči se je utrnil kakšen detajl na njeni obleki in na laseh. Ko sem jo dokončala, je bila moja mala punčka - moj »otročiček«. Želela sem jo osebno predati ravnateljici, da se na nek način od nje poslovim. Ponosna sem, da sedaj obiskuje otroke vrtca, da jo lahko otroci pobožajo, objamejo in se z njeno motivacijo tudi učijo.« Kako je "mama" Lidija Kolar doživljala celoten ustvarjalni proces Pa je odšla na pot ... Gajino potovanje se je začelo 7. 11. 2022 v enoti Ponikva. Vsaka enota si je, glede na čas, ki ga je imela na voljo, sama znotraj enote razporedila, katere dni bo Gaja v kateri skupini. Enota je imela skupno nalogo, da pripravi eko namig za otroke naslednje enote. Hkrati se je po skupinah izpolnil eko namig, ki jim ga je pripravila enota, od koder je Gaja pripotovala. Gaja je eko namige prenašala v svoji torbici. Preden je Gaja prišla na obisk v posamezni oddelek, so si skupaj pogledali uvodni video, se ob njem pogovorili in dotaknili tem o ekologiji, varčevanju, skrbi za naš planet … Ko je Gaja prišla v posamezen oddelek, so si otroci skupaj z njo ogledali video, v katerem so videli, kaj vse je Gaja že doživela v prejšnji enoti oziroma enotah. Videi predhodnih enot, uvodni video in navodila so naloženi v skupni mapi v Drivu in tako dostopni vsem v Vrtcu Šentjur. Nato so prebrali eko namig, ki jim ga je Gaja prinesla v svoji torbici, ter ga v dneh, ko je bila pri njih, tudi izpolnili. V tem času so imeli kot skupina še eno nalogo, in sicer v zvezek, ki se je nahajal v "potovalni hiški" poleg Gaje, so narisali, napisali ali prilepili fotografije z vtisi. Tako je Gaja potovala celo šolsko leto in mogoče se odpravi s svojimi vtisi še v kak drug vrtec in tam razveseli nadobudne otroke. Enota Ponikva Gaja je na Ponikvi preživela dva tedna. V tem času se ji je zgodilo zelo veliko različnih in zanimivih reči. Namig, ki ga je dala otrokom ( »iz odpadnega materiala si izdelajte nekaj uporabnega«), je iz njih izvabil veliko različnih idej. Tako so nastale ropotulje, glasbila iz palic, didaktična igra in celo garažna hiša. Otroci in Gaja so se z nastalimi izdelki z veseljem igrali in jih uporabljali v ustvarjalnem procesu. Gaja je bila pri nas v času tedna tradicionalne slovenske hrane. Otrokom je pomagala na našem vrtu, z njimi kuhala čaj in se z njimi igrala simbolno igro na kmetiji. Z otroki je odšla tudi v gozd, z njimi igrala na naravna glasbila, ki jih ponuja gozd, in prepevala. V pozdrav veselemu decembru je pomagala pri izdelavi adventnih venčkov z babicami in dedki, pred tem pa je z otroki spekla piškote, s katerimi so otroci pogostili stare starše na obisku. Gaja se je pri nas imela tako lepo, da nam je prišepnila, da se bo še vrnila na Ponikvo, s čimer so se strinjali tudi otroci. Gajino potovanje se je 7.11. 2022 začelo na enoti Ponikva. Vsaka enota si je glede na čas, ki ga je imela na voljo sama znotraj enote razporedilla katere dni bo Gaja v kateri skupini. Enota je imela skupno nalogo, da pripravi eko namig za otroke naslednje enote. Hkrati se je po skupinah izpolnil eko namig, ki jim ga je pripravila enota od koder je Gaja pripotovala. Gaja je eko namige prenašala v svoji torbici. Preden je Gaja prišla na obisk v posamezni oddelek, so si skupaj pogledali uvodni video, se ob njem pogovorili in dotaknili tem o ekologiji, varčevanju, skrbi za naš planet… Ko je Gaja v posameznem, oddelku, pa so si otroci skupaj z njo ogledali video, ki jim je predstavil, kaj vse je Gaja že doživela v prejšnji enoti oziroma enotah. Videi predhodnih enot, uvodni video in navodila so naloženi v skupni mapi v Drivu in tako dostopni vsem v Vrtcu Šentjur. Nato so prebrali eko namig, ki jim ga je Gaja prinesla v svoji torbici, ter ga v dneh, ko je bila pri njih tudi izpolnili. V tem času so imeli kot skupina še eno nalogo. Narisali, napisali ali prilepili so fotografije z vtisi v zvezek, ki se je nahajal v "potovalni hiški" poleg Gaje. Tako je Gaja potovala celo šolsko leto in mogoče se odpravi z svojimi vtisi še v kak drug vrtec in tam razveseli nadobudne otroke. 7.11.–25.11.2022 Gaja na Ponikvi Arnes Video Enota Dramlje V mesecu decembru je Gaja s Ponikve pripotovala v enoto Dramlje, kjer je spoznala tri oddelke otrok in vzgojiteljice. Vsi smo jo toplo sprejeli, jo nežno pobožali in pozdravili. Otroci in Gaja so komaj čakali, da bomo skupaj preživeli nekaj dni in doživeli veliko zanimivih in lepih trenutkov. Pripravili smo delavnice in nanje povabili stare starše. Izdelovali smo adventne venčke, kjer se nam je pridružila tudi Gaja. Radovedno je hodila po enoti in si ogledovala izdelke, spoznavala stare starše, se z njimi in otroki fotografirala, klepetala in bila zelo navdušena, kaj vse znajo ustvariti z materiali iz narave. Gajino potovanje se je 7.11. 2022 začelo na enoti Ponikva. Vsaka enota si je glede na čas, ki ga je imela na voljo sama znotraj enote razporedilla katere dni bo Gaja v kateri skupini. Enota je imela skupno nalogo, da pripravi eko namig za otroke naslednje enote. Hkrati se je po skupinah izpolnil eko namig, ki jim ga je pripravila enota od koder je Gaja pripotovala. Gaja je eko namige prenašala v svoji torbici. Preden je Gaja prišla na obisk v posamezni oddelek, so si skupaj pogledali uvodni video, se ob njem pogovorili in dotaknili tem o ekologiji, varčevanju, skrbi za naš planet… Ko je Gaja v posameznem, oddelku, pa so si otroci skupaj z njo ogledali video, ki jim je predstavil, kaj vse je Gaja že doživela v prejšnji enoti oziroma enotah. Videi predhodnih enot, uvodni video in navodila so naloženi v skupni mapi v Drivu in tako dostopni vsem v Vrtcu Šentjur. Nato so prebrali eko namig, ki jim ga je Gaja prinesla v svoji torbici, ter ga v dneh, ko je bila pri njih tudi izpolnili. V tem času so imeli kot skupina še eno nalogo. Narisali, napisali ali prilepili so fotografije z vtisi v zvezek, ki se je nahajal v "potovalni hiški" poleg Gaje. Tako je Gaja potovala celo šolsko leto in mogoče se odpravi z svojimi vtisi še v kak drug vrtec in tam razveseli nadobudne otroke. Bilo je nepozabno dopoldne za stare starše, Gajo, otroke in strokovne delavce. Otroci so ugotovili, da Gaja najraje posluša pravljice o naravi, o čistem okolju, poje otroške pesmi in ustvarja v kotičkih z naravnim materialom. Najbolj je uživala pri izpolnjevanju EKO NAMIGA, ki nam ga je prinesla v svoji torbici. Naša naloga je bila, da si iz odpadnih materialov izdelamo papirojeda (koš za zbiranje papirja). Vsak oddelek se je posebej potrudil in z veliko odgovornostjo ter vnemo pristopil k izdelovanju papirojeda. Pohvalila je otroke, kako so ustvarjalni in polni različnih idej, ter jih s tem dodatno motivirala in vzpodbudila. V mesecu decembru so nas obiskali škrati, ki so nas opazovali, nam zastavljali izzive, uganke in tudi Gaja se je ob koncu obiska srečala z njimi. Povabili so jo na škratkov pohod z lučkami na Uršulo. Za pohod je tudi Gaja potrebovala svojo lučko, ki si jo izdelala s pomočjo otrok. Pohod z lučkami je tradicionalni pohod, ki ga letos že 23-ič organizirajo DPM Dramlje, PD Dramlje, OŠ Dramlje ter naš vrtec - Vrtec Šentjur. Pohod z lučkami vsakoletno združi vse generacije kraja Dramlje in privabi pohodnike tudi od drugod. Potovanje z Gajo smo zaključili v soju lučk, prazničnih pesmi ter se poslovili s čarobno čajanko. Potovanje je nadaljevala v enoti Planina z novim eko namigom. Gajino potovanje se je 7.11. 2022 začelo na enoti Ponikva. Vsaka enota si je glede na čas, ki ga je imela na voljo sama znotraj enote razporedilla katere dni bo Gaja v kateri skupini. Enota je imela skupno nalogo, da pripravi eko namig za otroke naslednje enote. Hkrati se je po skupinah izpolnil eko namig, ki jim ga je pripravila enota od koder je Gaja pripotovala. Gaja je eko namige prenašala v svoji torbici. Preden je Gaja prišla na obisk v posamezni oddelek, so si skupaj pogledali uvodni video, se ob njem pogovorili in dotaknili tem o ekologiji, varčevanju, skrbi za naš planet… Ko je Gaja v posameznem, oddelku, pa so si otroci skupaj z njo ogledali video, ki jim je predstavil, kaj vse je Gaja že doživela v prejšnji enoti oziroma enotah. Videi predhodnih enot, uvodni video in navodila so naloženi v skupni mapi v Drivu in tako dostopni vsem v Vrtcu Šentjur. Nato so prebrali eko namig, ki jim ga je Gaja prinesla v svoji torbici, ter ga v dneh, ko je bila pri njih tudi izpolnili. V tem času so imeli kot skupina še eno nalogo. Narisali, napisali ali prilepili so fotografije z vtisi v zvezek, ki se je nahajal v "potovalni hiški" poleg Gaje. Tako je Gaja potovala celo šolsko leto in mogoče se odpravi z svojimi vtisi še v kak drug vrtec in tam razveseli nadobudne otroke. Gajino potovanje se je 7.11. 2022 začelo na enoti Ponikva. Vsaka enota si je glede na čas, ki ga je imela na voljo sama znotraj enote razporedilla katere dni bo Gaja v kateri skupini. Enota je imela skupno nalogo, da pripravi eko namig za otroke naslednje enote. Hkrati se je po skupinah izpolnil eko namig, ki jim ga je pripravila enota od koder je Gaja pripotovala. Gaja je eko namige prenašala v svoji torbici. Preden je Gaja prišla na obisk v posamezni oddelek, so si skupaj pogledali uvodni video, se ob njem pogovorili in dotaknili tem o ekologiji, varčevanju, skrbi za naš planet… Ko je Gaja v posameznem, oddelku, pa so si otroci skupaj z njo ogledali video, ki jim je predstavil, kaj vse je Gaja že doživela v prejšnji enoti oziroma enotah. Videi predhodnih enot, uvodni video in navodila so naloženi v skupni mapi v Drivu in tako dostopni vsem v Vrtcu Šentjur. Nato so prebrali eko namig, ki jim ga je Gaja prinesla v svoji torbici, ter ga v dneh, ko je bila pri njih tudi izpolnili. V tem času so imeli kot skupina še eno nalogo. Narisali, napisali ali prilepili so fotografije z vtisi v zvezek, ki se je nahajal v "potovalni hiški" poleg Gaje. Tako je Gaja potovala celo šolsko leto in mogoče se odpravi z svojimi vtisi še v kak drug vrtec in tam razveseli nadobudne otroke. 28.11–9.12.2022 Gaja v Dramljah Arnes Video Enota Planina V mesecu decembru, ko smo bili vsi v pričakovanju dobrih mož in praznikov ter je bilo v zraku čutiti čarobnost, smo v enoti Planina nestrpno pričakovali Gajo. Najprej je Gaja obiskala oddelka v enoti vrtca. Veselje otrok ob njenem obisku je bilo veliko; vsak otrok ji je podaril nežen in topel objem, vsi skupaj pa smo ji zapeli kar nekaj pesmi. Pozorno smo prebrali eko namig, ki ga je prinesla s sabo, ter se lotili izziva. Skupaj smo se dogovorili, kaj bomo ustvarili, in ob Gajini pomoči so nastajali čudoviti eko okraski iz naravnih materialov, s katerimi smo okrasili naš vrtec. Gajino potovanje se je 7.11. 2022 začelo na enoti Ponikva. Vsaka enota si je glede na čas, ki ga je imela na voljo sama znotraj enote razporedilla katere dni bo Gaja v kateri skupini. Enota je imela skupno nalogo, da pripravi eko namig za otroke naslednje enote. Hkrati se je po skupinah izpolnil eko namig, ki jim ga je pripravila enota od koder je Gaja pripotovala. Gaja je eko namige prenašala v svoji torbici. Preden je Gaja prišla na obisk v posamezni oddelek, so si skupaj pogledali uvodni video, se ob njem pogovorili in dotaknili tem o ekologiji, varčevanju, skrbi za naš planet… Ko je Gaja v posameznem, oddelku, pa so si otroci skupaj z njo ogledali video, ki jim je predstavil, kaj vse je Gaja že doživela v prejšnji enoti oziroma enotah. Videi predhodnih enot, uvodni video in navodila so naloženi v skupni mapi v Drivu in tako dostopni vsem v Vrtcu Šentjur. Nato so prebrali eko namig, ki jim ga je Gaja prinesla v svoji torbici, ter ga v dneh, ko je bila pri njih tudi izpolnili. V tem času so imeli kot skupina še eno nalogo. Narisali, napisali ali prilepili so fotografije z vtisi v zvezek, ki se je nahajal v "potovalni hiški" poleg Gaje. Tako je Gaja potovala celo šolsko leto in mogoče se odpravi z svojimi vtisi še v kak drug vrtec in tam razveseli nadobudne otroke. Ob ustvarjanju smo se pogovarjali in hkrati spoznavali ter ozaveščali našo vlogo pri ohranjanju našega planeta Zemlje. Skupaj z Gajo smo spekli slastne piškote. Gajo pa smo povabili tudi na predstavo Babica Zima ter k skupnemu rajanju in seveda na čarobno petkovo čajanko. Nato se je Gaja odpravila še na obisk v oddelek najstarejših otrok, ki gostujejo v prostorih OŠ. Tudi tam je doživela veliko zanimivih stvari. Najbolj je otroke zanimalo, koliko je Gaja stara. Tega jim seveda ni takoj zaupala in je pustila, da otroci ugibajo. Prisluhnila je njihovim predvidevanjem in ob koncu so le izvedeli odgovor. Gaja je otroke spremljala pri vseh dopoldanskih dejavnostih. Tudi v oddelku otrok starih pet do šest let, so nastali krasni okraski iz naravnih materialov, ki pa so okrasili njihovo praznično smrečico. Ob ogledu videoposnetkov, preko katerih smo lahko vsi skupaj videli, kako lepo in zanimivo ji je bilo v drugih enotah, pa verjamemo, da bo imela Gaja nepozaben spomin na enoto Planina. Gaja namreč že dolgo ni videla snega in ker ga imamo na Planini veliko, je lahko uživala v družbi otrok v igri na snegu in s snegom. Otroci so jo povabili na vožnjo s sanmi, poleg tega pa je spoznala še veliko pesmi o zimi. Verjamemo, da bo katero lahko zapela otrokom v naslednji enoti. Hitro je prišel petek, ko smo se morali posloviti od Gaje. Zaželeli smo ji vse lepo v naslednjih enotah, v njeno torbico pa skrili eko izziv za otroke v enoti Pešnica in dodali še voščilo za lepo leto 2023. Gajino potovanje se je 7.11. 2022 začelo na enoti Ponikva. Vsaka enota si je glede na čas, ki ga je imela na voljo sama znotraj enote razporedilla katere dni bo Gaja v kateri skupini. Enota je imela skupno nalogo, da pripravi eko namig za otroke naslednje enote. Hkrati se je po skupinah izpolnil eko namig, ki jim ga je pripravila enota od koder je Gaja pripotovala. Gaja je eko namige prenašala v svoji torbici. Preden je Gaja prišla na obisk v posamezni oddelek, so si skupaj pogledali uvodni video, se ob njem pogovorili in dotaknili tem o ekologiji, varčevanju, skrbi za naš planet… Ko je Gaja v posameznem, oddelku, pa so si otroci skupaj z njo ogledali video, ki jim je predstavil, kaj vse je Gaja že doživela v prejšnji enoti oziroma enotah. Videi predhodnih enot, uvodni video in navodila so naloženi v skupni mapi v Drivu in tako dostopni vsem v Vrtcu Šentjur. Nato so prebrali eko namig, ki jim ga je Gaja prinesla v svoji torbici, ter ga v dneh, ko je bila pri njih tudi izpolnili. V tem času so imeli kot skupina še eno nalogo. Narisali, napisali ali prilepili so fotografije z vtisi v zvezek, ki se je nahajal v "potovalni hiški" poleg Gaje. Tako je Gaja potovala celo šolsko leto in mogoče se odpravi z svojimi vtisi še v kak drug vrtec in tam razveseli nadobudne otroke. Gajino potovanje se je 7.11. 2022 začelo na enoti Ponikva. Vsaka enota si je glede na čas, ki ga je imela na voljo sama znotraj enote razporedilla katere dni bo Gaja v kateri skupini. Enota je imela skupno nalogo, da pripravi eko namig za otroke naslednje enote. Hkrati se je po skupinah izpolnil eko namig, ki jim ga je pripravila enota od koder je Gaja pripotovala. Gaja je eko namige prenašala v svoji torbici. Preden je Gaja prišla na obisk v posamezni oddelek, so si skupaj pogledali uvodni video, se ob njem pogovorili in dotaknili tem o ekologiji, varčevanju, skrbi za naš planet… Ko je Gaja v posameznem, oddelku, pa so si otroci skupaj z njo ogledali video, ki jim je predstavil, kaj vse je Gaja že doživela v prejšnji enoti oziroma enotah. Videi predhodnih enot, uvodni video in navodila so naloženi v skupni mapi v Drivu in tako dostopni vsem v Vrtcu Šentjur. Nato so prebrali eko namig, ki jim ga je Gaja prinesla v svoji torbici, ter ga v dneh, ko je bila pri njih tudi izpolnili. V tem času so imeli kot skupina še eno nalogo. Narisali, napisali ali prilepili so fotografije z vtisi v zvezek, ki se je nahajal v "potovalni hiški" poleg Gaje. Tako je Gaja potovala celo šolsko leto in mogoče se odpravi z svojimi vtisi še v kak drug vrtec in tam razveseli nadobudne otroke. 12.12.–23.12.2022 Gaja na Planini Arnes Video Enota Pešnica Deklica Gaja je v enoto Pešnica prišla po novoletnih praznikih. Ob prebiranju njenega eko namiga smo bili še posebej veseli, saj se bomo igrali z vodo. Gaja se je najprej odpravila v najstarejši oddelek pet do šest let starih otrok, ki so jo popeljali z vozičkom ob potoku Pešnica, kasneje pa so se pogovarjali o njegovi onesnaženosti. Otroci so z Gajo raziskovali o vodi in ustvarjali z barvnimi ledenimi kockami. Po dveh dneh se je odpravila v oddelek, kjer so otroci stari od enega do treh let. Otroci so se z Gajo spoznali v krogu prijateljstva, se z njo rokovali in rajali ob gibalnih igrah. Povabili so jo k opazovanju poskusa kako nastane led, zakaj se tali in kako nastane voda. V likovnem kotičku so ustvarjali z lepilom in volno. Otroci so Gajo nato ponesli v oddelek, kjer so otroci stari od dveh do petih let. Po uvodnem medsebojnem spoznavanju so jo povabili v umivalnico, kjer so v lončke nalili vodo in opazovali, kaj se bo zgodilo, če en loček postavijo v zamrzovalnik, drugega pa na topel radiator. Naslednji dan so se skupaj čudili spremembam in ker jih je zanimalo, zakaj se to dogaja, so si pogledali posnetek in se ob knjigi Ples snežink pogovarjali in spoznavali z novo temo. Na zadnji dan v tednu je Gaja obiskala otroke, stare od dveh do treh let, in jim predstavila svoje dogodivščine preteklih dni. Spoznali so se in kaj hitro začeli skupaj eksperimentirati z barvnimi ledenimi kockami. Opazovali so jih v hladni in vroči vodi. Ledene kocke so zaznavali z različnimi čutili, jih vonjali, tipali in se z njimi igrali. Z njimi so pobarvali risalne liste, ki jim bodo služili kot podlaga za ustvarjanje. V ponedeljek je zapadel sneg, zato so se skupaj prepustili zimskim norčijam, naredili snežaka in se kepali. Prišel je čas slovesa in že so Gajo toplo sprejeli otroci, stari od treh do petih let. Gajino potovanje se je 7.11. 2022 začelo na enoti Ponikva. Vsaka enota si je glede na čas, ki ga je imela na voljo sama znotraj enote razporedilla katere dni bo Gaja v kateri skupini. Enota je imela skupno nalogo, da pripravi eko namig za otroke naslednje enote. Hkrati se je po skupinah izpolnil eko namig, ki jim ga je pripravila enota od koder je Gaja pripotovala. Gaja je eko namige prenašala v svoji torbici. Preden je Gaja prišla na obisk v posamezni oddelek, so si skupaj pogledali uvodni video, se ob njem pogovorili in dotaknili tem o ekologiji, varčevanju, skrbi za naš planet… Ko je Gaja v posameznem, oddelku, pa so si otroci skupaj z njo ogledali video, ki jim je predstavil, kaj vse je Gaja že doživela v prejšnji enoti oziroma enotah. Videi predhodnih enot, uvodni video in navodila so naloženi v skupni mapi v Drivu in tako dostopni vsem v Vrtcu Šentjur. Nato so prebrali eko namig, ki jim ga je Gaja prinesla v svoji torbici, ter ga v dneh, ko je bila pri njih tudi izpolnili. V tem času so imeli kot skupina še eno nalogo. Narisali, napisali ali prilepili so fotografije z vtisi v zvezek, ki se je nahajal v "potovalni hiški" poleg Gaje. Tako je Gaja potovala celo šolsko leto in mogoče se odpravi z svojimi vtisi še v kak drug vrtec in tam razveseli nadobudne otroke. Predstavila se jim je preko video posnetka na platnu, nato pa so se ji predstavili še otroci. Pokazali so ji svojo igralnico in igrače, s katerimi se najraje igrajo. Pokazali so ji, kako varčni so v umivalnici z vodo, milom in brisačami. Povabili so jo, da se jim pridruži na snegu, kjer so ji zgradili iglu, v katerem jo je čakala topla odeja. V njem se je Gaja počutila kot kraljična. Naslednji dan so z njo ustvarjali slikarije v snegu s tempera barvami. Ob koncu obiska enote Pešnica je Gaja obiskala še najmlajše otroke, ki so stari od enega do dveh let. Otroci so se z njo igrali socialno igro plenička, opazovali so sneženje in taljenje snega, katerega so v steklenem kozarcu postavili na radiator in se ob tem, predvsem neverbalno pogovarjali. Gajino potovanje se je 7.11. 2022 začelo na enoti Ponikva. Vsaka enota si je glede na čas, ki ga je imela na voljo sama znotraj enote razporedilla katere dni bo Gaja v kateri skupini. Enota je imela skupno nalogo, da pripravi eko namig za otroke naslednje enote. Hkrati se je po skupinah izpolnil eko namig, ki jim ga je pripravila enota od koder je Gaja pripotovala. Gaja je eko namige prenašala v svoji torbici. Preden je Gaja prišla na obisk v posamezni oddelek, so si skupaj pogledali uvodni video, se ob njem pogovorili in dotaknili tem o ekologiji, varčevanju, skrbi za naš planet… Ko je Gaja v posameznem, oddelku, pa so si otroci skupaj z njo ogledali video, ki jim je predstavil, kaj vse je Gaja že doživela v prejšnji enoti oziroma enotah. Videi predhodnih enot, uvodni video in navodila so naloženi v skupni mapi v Drivu in tako dostopni vsem v Vrtcu Šentjur. Nato so prebrali eko namig, ki jim ga je Gaja prinesla v svoji torbici, ter ga v dneh, ko je bila pri njih tudi izpolnili. V tem času so imeli kot skupina še eno nalogo. Narisali, napisali ali prilepili so fotografije z vtisi v zvezek, ki se je nahajal v "potovalni hiški" poleg Gaje. Tako je Gaja potovala celo šolsko leto in mogoče se odpravi z svojimi vtisi še v kak drug vrtec in tam razveseli nadobudne otroke. Gajino potovanje se je 7.11. 2022 začelo na enoti Ponikva. Vsaka enota si je glede na čas, ki ga je imela na voljo sama znotraj enote razporedilla katere dni bo Gaja v kateri skupini. Enota je imela skupno nalogo, da pripravi eko namig za otroke naslednje enote. Hkrati se je po skupinah izpolnil eko namig, ki jim ga je pripravila enota od koder je Gaja pripotovala. Gaja je eko namige prenašala v svoji torbici. Preden je Gaja prišla na obisk v posamezni oddelek, so si skupaj pogledali uvodni video, se ob njem pogovorili in dotaknili tem o ekologiji, varčevanju, skrbi za naš planet… Ko je Gaja v posameznem, oddelku, pa so si otroci skupaj z njo ogledali video, ki jim je predstavil, kaj vse je Gaja že doživela v prejšnji enoti oziroma enotah. Videi predhodnih enot, uvodni video in navodila so naloženi v skupni mapi v Drivu in tako dostopni vsem v Vrtcu Šentjur. Nato so prebrali eko namig, ki jim ga je Gaja prinesla v svoji torbici, ter ga v dneh, ko je bila pri njih tudi izpolnili. V tem času so imeli kot skupina še eno nalogo. Narisali, napisali ali prilepili so fotografije z vtisi v zvezek, ki se je nahajal v "potovalni hiški" poleg Gaje. Tako je Gaja potovala celo šolsko leto in mogoče se odpravi z svojimi vtisi še v kak drug vrtec in tam razveseli nadobudne otroke. Igrali so se s snegom v igralnici, z njim manipulirali, ga dajali v posode različnih velikosti ter oblik, prelivali vodo in s tem zaznavali različna agregatna stanja vode. Najmlajši so se ukvarjali s temo oblačila, zato so Gaji pokazali, kako spretni so že pri oblačenju, obuvanju, lepljenju in manipuliranju z drobnimi stvarmi, pri obešanju perila … Zadnji dan obiska v enoti Pešnica so Gajo otroci popeljali s sanmi. Gaja na Pešnici 3.1.–20. 1. 2023 Arnes Video Enota Šentjur Med 23. 1. 2023 in 24. 2. 2023 nas je v enoti Šentjur obiskala deklica Gaja. Otroci so se je zelo razveselili in komaj čakali, da odkrijejo, kdo je ta deklica in zakaj jih je prišla obiskat. Najprej se je Gaja ustavila v oddelku 5–6 let starih otrok, kjer so se v jutranjem krogu bolje spoznali preko socialne igre, ki je bila prirejena po igri zeleni krokodil. Ogledali so si video njene predstavitve, prelistali Gajin zvezek in prisluhnili eko namigu, ki je pripotoval v njeni torbici in se je glasil: »Iz eko materiala si pripravite rekvizite, instrumente, oblačila … in rajajte na slovenske ljudske pesmi«. Iz odpadnega materiala so izdelovali instrumente, venčke za na glavo, pasove, mikrofone … zadnji dan obiska Gaje v oddelku pa so skupaj z njo zaplesali otroška ljudska rajalna plesa Bela lilija in Rdeče češnje. V tem kratkem času so jo otroci sprejeli za članico skupine, ki je sodelovala v vseh dejavnostih. Za spomin so jo otroci upodobili na sliki in jo zjutraj pospremili v naslednji oddelek 4–6 let starih otrok. Otroci v oddelku 4–6 let so Gaji razkazali igralnico, kjer so raziskovali merilne naprave, odštevali čas in tehtali. Z Gajo so se pogovarjali o pravilnem odlaganju odpadkov, recikliranju, nastajanju toplogrednih plinov itd. Skupaj so izdelali lončene base, s katerimi so muzicirali glasbeno gibalno igro. Ob samem ustvarjanju smo se pogovarjali in hkrati spoznavali ter ozaveščali našo vlogo pri ohranjanju našega planeta Zemlje. Gajino potovanje se je 7.11. 2022 začelo na enoti Ponikva. Vsaka enota si je glede na čas, ki ga je imela na voljo sama znotraj enote razporedilla katere dni bo Gaja v kateri skupini. Enota je imela skupno nalogo, da pripravi eko namig za otroke naslednje enote. Hkrati se je po skupinah izpolnil eko namig, ki jim ga je pripravila enota od koder je Gaja pripotovala. Gaja je eko namige prenašala v svoji torbici. Preden je Gaja prišla na obisk v posamezni oddelek, so si skupaj pogledali uvodni video, se ob njem pogovorili in dotaknili tem o ekologiji, varčevanju, skrbi za naš planet… Ko je Gaja v posameznem, oddelku, pa so si otroci skupaj z njo ogledali video, ki jim je predstavil, kaj vse je Gaja že doživela v prejšnji enoti oziroma enotah. Videi predhodnih enot, uvodni video in navodila so naloženi v skupni mapi v Drivu in tako dostopni vsem v Vrtcu Šentjur. Nato so prebrali eko namig, ki jim ga je Gaja prinesla v svoji torbici, ter ga v dneh, ko je bila pri njih tudi izpolnili. V tem času so imeli kot skupina še eno nalogo. Narisali, napisali ali prilepili so fotografije z vtisi v zvezek, ki se je nahajal v "potovalni hiški" poleg Gaje. Tako je Gaja potovala celo šolsko leto in mogoče se odpravi z svojimi vtisi še v kak drug vrtec in tam razveseli nadobudne otroke. Skupaj z Gajo smo spekli tudi slastne piškote. Gajo smo povabili na predstavo Babica Zima ter k skupnemu rajanju in seveda na čarobno petkovo čajanko. V času zimskih počitnic je Gaja obiskala otroke na zelenem vhodu. Ker je bilo otrok manj in so bile skupine združene, so jo pričakali kar vsi skupaj. Otroci so se je razveselili in jo povabili v krog prijateljstva, kjer so jo spoznali in se ji predstavili. Skupaj so igrali na male ritmične instrumente in prepevali ljudske pesmi. Iz naravnega in odpadnega materiala so izdelali ropotuljice ter jih okrasili, svojo ropotuljico pa je dobila tudi Gaja. Rajali in prepevali so ob spremljavi kitare in igranju na ropotuljice. Usvajali so ljudsko pesem Psiček nima repa več, prav tako so usvajali in utrjevali ljudske rajalne igre Bela lilija, Rdeče češnje rada jem in En mali slonček. Gajino potovanje se je 7.11. 2022 začelo na enoti Ponikva. Vsaka enota si je glede na čas, ki ga je imela na voljo sama znotraj enote razporedilla katere dni bo Gaja v kateri skupini. Enota je imela skupno nalogo, da pripravi eko namig za otroke naslednje enote. Hkrati se je po skupinah izpolnil eko namig, ki jim ga je pripravila enota od koder je Gaja pripotovala. Gaja je eko namige prenašala v svoji torbici. Preden je Gaja prišla na obisk v posamezni oddelek, so si skupaj pogledali uvodni video, se ob njem pogovorili in dotaknili tem o ekologiji, varčevanju, skrbi za naš planet… Ko je Gaja v posameznem, oddelku, pa so si otroci skupaj z njo ogledali video, ki jim je predstavil, kaj vse je Gaja že doživela v prejšnji enoti oziroma enotah. Videi predhodnih enot, uvodni video in navodila so naloženi v skupni mapi v Drivu in tako dostopni vsem v Vrtcu Šentjur. Nato so prebrali eko namig, ki jim ga je Gaja prinesla v svoji torbici, ter ga v dneh, ko je bila pri njih tudi izpolnili. V tem času so imeli kot skupina še eno nalogo. Narisali, napisali ali prilepili so fotografije z vtisi v zvezek, ki se je nahajal v "potovalni hiški" poleg Gaje. Tako je Gaja potovala celo šolsko leto in mogoče se odpravi z svojimi vtisi še v kak drug vrtec in tam razveseli nadobudne otroke. Nato je obiskala oba oddelka najmlajših v enoti Šentjur. Otroci so ji za dobrodošlico zapeli Mi se imamo radi. Pokazali so ji, da se tudi oni igrajo z odpadnim materialom, iz katerega so si izdelali velike avtomobile in Gajo popeljali po njihovi igralnici in ji razkazali vse kotičke. Skupaj pa so zaplesali na pesem Mi se imamo radi. Igrali so tudi na lesene zveneče palice in zapeli zimsko nagajivko Zima zima bela ter skupaj zaplesali Biba buba baja in Ringaraja. Poslušali so balet Možiček, šentjurskega skladatelja Josipa Ipavca, in se spoznali z glino. Na obisku v oddelku 2–4 let starih otrok so se skupaj z Gajo igrali, plesali in ustvarjali. Za konec je Gaja obiskala še oddelek 2–3 let starih otrok, kjer so poleg poslušanja pravljice, glasbe, razgibavanja in rajanja (Bela lilija) iz odpadnega materiala izdelali maske za pustovanje. Dnevi z Gajo so bili lepi in zanimivi, čas z njo nam je hitro minil. Zaželeli smo ji lepo in čarobno popotovanje še naprej v naslednje enote Vrtca Šentjur. Gaja v Šentjurju 23.1.–24.2.2023 Arnes Video Enota Hruševec Gaja je v enoto Hruševec prispela iz enote Šentjur, ravno v času prebujanja pomladi, po pustnem času. Vse otroke iz naše enote je zjutraj pred vrati igralnice čakalo pismo in presenečenje. V telovadnici jih je pričakala Gaja, se jim predstavila in prikazala film o njeni vlogi. Otroci so jo z navdušenjem sprejeli in jo vzeli za svojo, za naslednje tri tedne. Na koncu so skupaj z njo zarajali in zapeli ob spremljavi kitare. Najprej se je Gaja odpravila v skupino otrok Tjaše in Sanje ter z njimi »potovala« v vesolje z raketo, ki so si jo sami izdelali. Igrala se je v vesoljski postaji, praznovala z njimi dan žena, delila rožice in objeme, si ogledala življenje nekoč in danes ter z njimi naredila maketo gradu Rifnik. Gajino potovanje se je 7.11. 2022 začelo na enoti Ponikva. Vsaka enota si je glede na čas, ki ga je imela na voljo sama znotraj enote razporedilla katere dni bo Gaja v kateri skupini. Enota je imela skupno nalogo, da pripravi eko namig za otroke naslednje enote. Hkrati se je po skupinah izpolnil eko namig, ki jim ga je pripravila enota od koder je Gaja pripotovala. Gaja je eko namige prenašala v svoji torbici. Preden je Gaja prišla na obisk v posamezni oddelek, so si skupaj pogledali uvodni video, se ob njem pogovorili in dotaknili tem o ekologiji, varčevanju, skrbi za naš planet… Ko je Gaja v posameznem, oddelku, pa so si otroci skupaj z njo ogledali video, ki jim je predstavil, kaj vse je Gaja že doživela v prejšnji enoti oziroma enotah. Videi predhodnih enot, uvodni video in navodila so naloženi v skupni mapi v Drivu in tako dostopni vsem v Vrtcu Šentjur. Nato so prebrali eko namig, ki jim ga je Gaja prinesla v svoji torbici, ter ga v dneh, ko je bila pri njih tudi izpolnili. V tem času so imeli kot skupina še eno nalogo. Narisali, napisali ali prilepili so fotografije z vtisi v zvezek, ki se je nahajal v "potovalni hiški" poleg Gaje. Tako je Gaja potovala celo šolsko leto in mogoče se odpravi z svojimi vtisi še v kak drug vrtec in tam razveseli nadobudne otroke. Pot je nadaljevala v skupini Kristine in Nives, kjer so jo popeljali v gozd proti Rifniku. Tam so poslušali zvoke narave, peli pesmi o pomladi in izvajali ostale dejavnosti, ki izhajajo iz gozdne pedagogike. V skupini Katje in Klavdije je z otroki spoznavala Afriko. Igrali so na afriške instrumente, ki so si jih izdelali sami iz odpadne embalaže. Plesali so na zvoke afriške glasbe in si ogledali živalski svet Afrike – safari preko video vsebin. Za konec obiska so iz blata ustvarjali afriške bivake. Oddelek Tine in Kaje je prevzel nalogo eko namiga, zato so ustvarjali in se igrali z nestrukturiranim materialom. Razmišljali so in se pogovarjali o temah, kako lahko sami prispevamo k manjšem onesnaževanju okolja. Pri najmlajših v enoti, v skupini Tine in Urške, so v času obiska Gaje spoznavali pravljico Trije medvedi in si ogledali lutkovno predstavo v igralnici. Z njimi se je crkljala in spala. Na koncu pa je prišla na obisk še v skupino Manje in Zlatke, kjer se je lahko igrala z lesenimi igračami. Spoznavala je prostore vrtca in novo senzorno sobo, ki so jo vzgojiteljice na novo opremile in uredile ter bližnje okolje na skupnem sprehodu. Za ta čas so v enoti pospravili vse plastične igrače in se igrali le z lesenimi, nestrukturiranimi materiali in odpadno embalažo. Otroci so neizmerno uživali v igri z Gajo, ji pripovedovali zgodbe in jo vključevali v vsak del svojega dneva. Gaja v Hruševcu 27.2.–17.3.2023 Arnes Video Enota Prevorje Gaja je v našo enoto prispela na prvi pomladni dan. Ogledali smo si uvodni video, kjer se je Gaja predstavila in nam podala napotke za nadaljnje preživljanje časa z njo. Spoznavanje z Gajo je prebudilo v otrocih prijetna čustva. Z njo so bili nežni, prijazni, vzbujala je veliko radovednosti, čudenja in vprašanj »bo ostala pr nas, se bomo lahk z njo igrali v kotičku dom, kak ma lepo kiklco, podobna je ko drevo, ko ma tako listje na glavi«. Skupaj z otroki je Gaja odkrivala in spoznavala znanilce pomladi. Da smo le-te bolje spoznali, smo si izdelali igro spomin z motivi znanilcev pomladi. Tudi Gaja je opazovala omenjeno aktivnost. V času bivanja Gaje pri nas se je k nam oglasil tudi Palček Pazljivček s Centra za krepitev zdravja Šentjur. Otrokom je povedal zgodbo in jim predstavil, kako pravilno uporabljati čelado in kako varno ravnati v prometu. GOZDNA IGRALNICA – naš eko namig Namig so nam zastavili otroci iz enote Hruševec. Skupaj z Gajo smo ustvarjali nove pogoje za gibanje in počitek. Otroci so iskali možnosti in materiale, ki smo jih uporabili za izdelavo gozdnega poligona, na katerem smo premagovali postavljene ovire in urili ter razvijali svoje gibalne sposobnosti in spretnosti. Pomemben je tudi poseben kotiček v gozdu za Gajo. Ob spoznavanju pomladnih cvetlic smo si pripravili tudi šopke za mamice, saj sta v mesecu marcu dva praznika; dan žena in praznik mamic – materinski dan. Tudi Gaja je dobila svojega ... Gaja na Prevorju 20.3.–24.3.2023 Arnes Video Enota Blagovna V enoto Blagovna je prišla deklica Gaja, katere smo se vsi zelo razveseli. Ob prebiranju eko namigov smo bili veseli, saj bo naša igra potekala veliko v naravi. Gaja se je najprej odpravila v najstarejši oddelek tri do šest let starih otrok, ki so jo zelo lepo sprejeli medse, ji predstavili igro v njihovem oddelku, ji pripovedovali pravljice in se spoprijateljili z njo. Gajo so popeljali tudi na travnik, kjer so nabrali trobentice, marjetice in vijolice. Po štirih dneh se je odpravila v oddelek, kjer so otroci stari dve do štiri leta. Gaja jih je najprej spoznala in pozdravila v krogu prijateljstva, se z njimi rokovala, otroci pa so ji v pozdrav zapeli pesem o prijateljstvu in pomladi. Otroci so jo lepo sprejeli, ji razkazali igralnico in prostor, kjer si bodo naredili naravni kotiček. Z njimi je odšla tudi na travnik, kjer so nabrali regratove cvetove in si z njimi naredili med za sladkanje čaja. Čas, ki ga je preživela z njimi, je v dveh dneh minil prehitro; pomahala je v pozdrav in odhitela naprej v oddelek dva do tri leta starih otrok. Tudi tukaj je bila Gaja toplo sprejeta. Najprej so ji predstavili igralnico in igrače, s katerimi se najraje igrajo. A ker je Gaja že poznala eko namig, je s seboj prinesla narcise, s katerimi so naredili poskus z barvnim tušem. Otroci so lahko opazovali, kako rastlina preko žil srka vodo, saj so se le-te obarvale. Dva dneva tako hitro mineta, zato je morala radovedna Gaja obiskati še najmlajši oddelek, predno se odpravi v drugo enoto. Gajinega obiska so se razveselili tudi v skupini ena do dve leti starih otrok. Po EKO namigu iz enote Prevorje so si najprej skuhali čaj iz rastlin, ki so jih nabrali otroci iz starejšega oddelka. Bil je krasen! Gaja jim je pomagala tudi pri krasitvi jajčk in skupaj so ustvarili čudovite pisanice. Hvala Gaja, da si nam vsem lepšala velikonočni teden! Gaja na Blagovni 27.3.–7.4.2023 Arnes Video Enota Loka Nestrpno smo pričakovali, da tudi nas, male in velike v Loki, obišče deklica Gaja. K nam je prispela z Blagovne in nas navdala z obilo pozitivne energije ter dobre volje. Predvsem pa nas je motivirala za aktivnosti in dejavnosti v zvezi z namigom, ki so nam ga dodelili prijatelji z Blagovne, ki se je glasil, da moramo očistiti našo okolico. Z vso resnostjo smo se lotili dela in skupaj naredili načrt, kako lahko vsi pripomoremo k ohranjanju čistega okolja, v našem primeru okolice vrtca. Otroci so predlagali: • » … da poberemo smeti, z rokavicami in palicami, ki imajo gor roke.« • » … da bi pobrala kamne iz trave.« • » … z grabljami bi pograbila listje.« • » … da bi z metlo pometli kamenčke.« Deklica Gaja je sodelovala pri vseh naših aktivnostih za ohranjanje čistega okolja. Vsi skupaj smo resno zavihali rokave in se lotili dela – na igrišču in v bližnji okolici vrtca smo pobrali smeti. Vse veje, ki so ležale na tleh, smo odnesli na kompost ter s trave pograbili prodnike. Uredili smo tudi vrt v obliki polža, zamejenega z večjimi kamni, ki ga imamo na igrišču. Očistili smo vse kamne, populili plevel in zrahljali zemljo. Tako je naš vrt pripravljen, da ga v prihodnjih dneh še zasadimo z zelišči, različno zelenjavo in rožami. Pogovorili smo se, kako lahko vsi pripomoremo k ohranjanju čistega okolja. Ogledali smo si posnetek o odpadkih, njihovem ločevanju in recikliranju. V kraju smo poiskali ekološki otok, se pogovorili o različnih zabojih, ki jih ločimo po barvi, in nekaj odpadkov tudi tam razvrstili. Iz odpadnega materiala so starejši otroci izdelali zaboje za ločeno zbiranje odpadkov in se igrali didaktično igro razvrščanja odpadkov. Starejši otroci so se preizkusili v recikliranju papirja, mlajši pa v filtraciji umazane vode. Starše smo povabili k akciji zbiranja odpadnega papirja; v ta namen smo pripravili veliko škatlo za zbiranje starega papirja v tehniki kaširanja. Deklica Gaja je bila z nami slaba dva tedna, a sta minila v hipu. Skupaj smo preživeli krasne trenutke - se igrali, peli, plesali, telovadili, ustvarjali, se marsikaj naučili, predvsem pa se znova spomnili in ozavestili, da moramo naravo spoštovati, jo varovati in ohranjati čisto. "Gaja, imeli smo se lepo in upamo, da nas še kdaj obiščeš!" Gaja v Loki 10.4.–21.4.2023 Arnes Video Enota Kalobje Prišla je v prav posebni škatli, s prav posebnim stolom in ko smo jo videli … bila je res posebna punčka – čudovita Gaja. K nam je prispela iz enote Loka, kjer so nam otroci z vzgojiteljicami pripravili eko namig. Naša naloga je bila izdelava herbarija iz travniških rastlin. Ker pa mi še nismo vedeli, kaj je to, smo se morali o tem podučiti in raziskati. Najprej pa je morala spoznati naše Kalobje, zato smo jo peljali na sprehod, ji pripovedovali, kje smo doma, kam se hodimo igrat … Na travniku smo ji izdelali verižico in krono iz marjetic, ji dali vonjati regratove cvetove in ji pokazali, kako pušča sledi na koži. Ob dežju se je Gaja z nami igrala v igralnici, nam pomagala pri izdelavi dinozavrov iz odpadne embalaže, pomagala barvati škatle s čopičem in izdelovati dinozavrovo okostje za na plakat. Otroci so ji pokazali, kako uporabljajo različna didaktična sredstva, ki so nastala izpod rok strokovnih delavk. Pokazali so ji, kako spretni so že pri reševanju matematičnih nalog. Pomagala pa jim je pri sestavljanju različnih sestavljank. Pokazali smo ji, kako spretni smo pri plezanju na drevesa, in jo spodbujali, da je tudi sama poskusila in videla naše prečudovite razglede. Skupaj smo nabirali travniške rastline in iz njih izdelali zanimive herbarije, pri čemer smo izpolnili naš eko namig prijateljev iz enote Loka. Druženje z Gajo nam je hitro minilo, saj smo z njo zelo uživali. Vsi smo bili pozorni nanjo, jo pazili in vključevali v vse dejavnosti. Za zaključek smo pripravili še eko namig za enoto Slivnica, v katero je Gaja odpotovala od nas. Odločili smo se, da bomo tamkajšnje otroke spodbudili za igro v gozdu in k opazovanju le-tega. Gaja na Kalobju 24.4.–28.4.2023 Arnes Video Enota Slivnica S projektom Gaja smo v enoti Slivnica zaključili kot zadnji. Lutka - deklica Gaja je bila za vse otroke veliko presenečenje ter motivacija hkrati. Otroci so jo zelo lepo sprejeli. Zelo pomembna pa je bila v vseh treh oddelkih, kjer je preživela nekaj dni. Z otroki je pričela jutranji krog prijateljstva, kjer je potovala od otroka do otroka. Z njimi je bila v individualnem stiku, ki je otrokom veliko pomenil, hkrati pa so do nje izkazali sočutje, nežnost in skrb. Preko dopoldneva smo jo vključevali v različne dejavnosti. Ker smo jo otrokom predstavili kot deklico, ki živi v sožitju z naravo, smo preko nje spodbujali spoštljiv in naklonjen odnos do žive narave in živih bitij. V eni izmed igralnic je v času bivanja podoživljala spoštljiv odnos do narave preko živega kotička, ki so ga še imeli v igralnici. Na sprehodu z Gajo so otroci vrnili živali v naravo in tako vestno poskrbeli za živa bitja, ki so jih opazovali v igralnici. Uživala pa je tudi v dejavnostih, povezanih s temo kmetija. Najbolj pa se je razveselila odhoda v njeno okolje. To je gozd, kjer so otroci skupaj z njo raziskovali drevesa in izpolnjevali Gajin eko namig. Otroci so deklico Gajo zelo poglobljeno doživljali. Tudi ko je ni bilo več z nami, so se nekateri otroci še velikokrat spomnili na njo. Tako vemo, da je pustila močno sled, ki bo otrokom ostala v trajnem lepem spominu. Gaja v Slivnici 3.5.–19.5.2023 Arnes Video Za zaključek ... "Trajnostni razvoj pomeni zadovoljiti potrebe sedanje generacije, ne da bi ogrozili zmožnost prihodnjih generacij, da zadovoljijo svoje potrebe." - Gro Harlem Brundtland Zaključek projekta trajnostnega razvoja Gaja na obisku v Vrtcu Šentjur je bil izjemno uspešen in pomemben korak k uresničevanju trajnostnih ciljev v vzgoji in izobraževanju naših otrok. Projekt je temeljil na ideji, da je trajnostni razvoj ključen vidik sodobnega vzgojno-izobraževalnega procesa, ki omogoča otrokom pridobivanje znanj, veščin in vrednot, potrebnih za življenje v sožitju z naravo ter odgovorno in trajnostno ravnanje v prihodnosti. V okviru projekta je bilo izvedenih ogromno dejavnosti, ki so bile namenjene ozaveščanju otrok o pomenu trajnostnosti in varovanju okolja. Strokovni delavci so imeli ključno vlogo pri implementaciji projekta, saj so otrokom nudili spodbudno učno okolje, ki jih je motiviralo za raziskovanje, kreativnost in samostojnost. Skozi igro in različne dejavnosti so otroke navduševali in spodbujali k aktivnemu sodelovanju pri ohranjanju okolja. S tem so pridobivali izkušnje, ki jih bodo lahko uporabljali v svojem vsakdanjem življenju ter postali odgovorni in trajnostno usmerjeni posamezniki. Projekt Gaja je v Vrtcu Šentjur pustil trajen vpliv. Z njim smo ozavestili pomembnost trajnostnosti kot temeljnega načela za prihodnost našega planeta in spodbudili otroško generacijo k aktivnemu razmišljanju in participaciji. Projekt trajnostnega razvoja v Vrtcu Šentjur je vključeval potovanje lutke Gaje med enotami, ki je bila ključna rdeča nit in izjemno uspešno motivacijsko sredstvo. Otroke je motivirala, da so se skozi izpolnjevanje eko namigov učili ter postajali bolj ozaveščeni o pomembnosti ohranjanja okolja, o pomenu recikliranja, varčevanja z energijo, vodo in drugimi viri. Sodelovali so pri urejanju vrta, sajenju, vzgoji rastlin, skrbi za živali ... Potovanje lutke Gaje je tako predstavljalo inovativno in interaktivno metodo za poučevanje otrok o trajnostnem razvoju in ekološki odgovornosti. Lutka je simbolizirala povezavo med različnimi enotami vrtca ter spodbujala otroško domišljijo in radovednost. Vsaka enota je prejela lutko z naborom eko namigov od otrok drugih enot, ki so jih otroci skupaj s strokovnimi delavci izpolnjevali. Med potovanjem lutke Gaje so otroci pridobili neprecenljive izkušnje in znanja o različnih vidikih trajnostnega razvoja. Skozi izpolnjevanje eko namigov so se učili o pomenu ločevanja odpadkov in varčevanja z energijo, rastlinskih vrstah, recikliranju, vplivu onesnaževanja na okolje in še mnogo več. Aktivnosti so bile prilagojene starostnim skupinam otrok, kar je omogočilo boljše razumevanje in dojemanje vsebine. Poleg pridobivanja znanja so otroci razvijali tudi ekološko ozaveščenost in odgovornost. Spoznali so, da imajo že sami kot posamezniki pomembno vlogo pri ohranjanju okolja ter da lahko s svojimi dejanji naredijo pozitivne spremembe. Skozi sodelovanje in skupinsko delo so se otroci naučili pomembnosti medsebojnega spoštovanja, empatije in solidarnosti. Vključitev lutke Gaje je prav tako spodbudila sodelovanje med enotami vrtca ter vzpostavila močnejšo povezavo med otroki in strokovnimi delavci. Skupno delo pri izpolnjevanju eko namigov je kreiralo pozitivno vzdušje, ki je spodbujalo timsko delo in medsebojno podporo. Otroci so se navduševali nad dosežki drug drugega ter se spodbujali k razmišljanju in ustvarjalnosti. Pridobili so pomembna znanja in veščine o trajnostnem razvoju ter se hkrati ozaveščali o ekološki odgovornosti. Projekt je okrepil medsebojne odnose med otroki, vzgojitelji in enotami vrtca ter spodbudil trajnostno miselnost in delovanje v celotni skupnosti Vrtca Šentjur. Zaključek projekta trajnostnega razvoja v Vrtcu Šentjur z lutko Gajo je prinesel številne koristi. Otroci so razvili razumevanje pomena trajnostnega razvoja njegovega uresničevanja. Sprejeli in ponotranjali so trajnostne navade, ki jih bodo lahko širili med svoje vrstnike in družine ter s pridobljenim znanjem vplivali tudi na širšo skupnost. Tako bodo spodbujali trajnostni razvoj na dolgi rok. Vzgojitelji so se izkazali kot inovativni in predani mentorji, ki so otrokom omogočili edinstveno učno izkušnjo. Projekt je vzpostavil temelje za nadaljnje trajnostne pobude in dejavnosti v vrtcu ter spodbudil razmišljanje o trajnostnem razvoju kot pomembnem delu vzgoje in izobraževanja. Projekt trajnostnega razvoja je v Vrtcu Šentjur z lutko Gajo pustil trajen pečat v srcih otrok in strokovnih delavcev. S svojo inovativnostjo, angažmajem in povezovanjem je postal zgled dobre prakse, ki ga je mogoče uporabiti tudi v drugih vrtcih in izobraževalnih ustanovah. Skupaj lahko ustvarimo bolj trajnosten svet, ki ga bodo naši otroci nadaljevali in ohranjali za prihodnje generacije. Vzporedno ob potovanju Gaje je nastajala tudi ta e-knjiga, ki predstavlja dragocen vir znanja in izkušenj otrok ter njihovih vzgojiteljev. Združuje fotografije, besedila in video vsebine v digitalni obliki. Služi kot zbirka opisov dejavnosti ter predstavitev dosežkov in izkušenj v povezavi s projektom. Vključuje koristne informacije o trajnostnem razvoju, okoljskih vprašanjih in eko namigih, ki so jih otroci izpolnjevali. Knjiga je zastavljena tako, da sledi poti lutke Gaje med enotami vrtca. Omogoča trajno dokumentacijo in delitev projektnih izkušenj znotraj vrtca ter tudi zunaj njega. S tem prispeva k širjenju ozaveščenosti o pomenu trajnostnega razvoja. Prispevki v e-knjigi so tako postali trajen spomin na njihovo sodelovanje v projektu ter vir navdiha za druge otroke in strokovne delavce. Hkrati pa je tudi okolju prijazna alternativa klasičnim tiskanim publikacijam, saj ne zahteva uporabe papirja in drugih materialov. S tem projekt dodatno podpira trajnostno naravnanost ter promovira digitalne rešitve za deljenje informacij. Skupaj z lutko Gajo e-knjiga predstavlja pomemben del projekta trajnostnega razvoja v Vrtcu Šentjur, saj omogoča dokumentiranje, izmenjavo in širjenje znanja ter ustvarjalnih dosežkov otrok širši javnosti in s tem prispeva k dolgoročnemu učinku projekta. Zaključek projekta Gaja v Vrtcu Šentjur je bil pomemben mejnik v našem prizadevanju za trajnostni razvoj in ekološko ozaveščenost. Otroci so se naučili, da so oni sami nosilci sprememb in da lahko s svojimi dejanji prispevajo k boljši prihodnosti. Zavedanje o pomenu trajnostnosti se je preneslo tudi na njihove družine. Zdaj je naša naloga, da nadaljujemo z vključevanjem trajnostnih vsebin v vzgojno-izobraževalni proces ter spodbujamo trajnostno miselnost in delovanje. Vesna Tofant; pom. ravn., dipl. vzg. Iskrena hvala vsem strokovnim delavcem v Vrtcu Šentjur za vašo izjemno predanost in trud pri izvedbi projekta Gaja na obisku. Vaša strokovnost, inovativnost in kreativnost so navdušujoči. S svojim trudom ste otrokom pomagali razumeti, kako pomembno je varovati naš planet in živeti trajnostno. Posebej bi se na tem mestu rada zahvalila Lidiji Kolar, ki je mojo vizijo Gaje uresničila, in Ani Čujež, ki je lutki vdahnila življenje in skrbela, da je njena pot med enotami z video vsebinami tekla gladko. Hvala ravnateljici Elizabeti Jelen za vso podporo pri načrtovanju in izvedbi projekta. Tvoja vizija, vodstvo, omogočanje spodbudnega okolja ter zaupanje v nas so bili ključnega pomena za uspeh projekta. Nenazadnje pa gre zahvala tudi vam, dragi otroci, za sodelovanje in navdušenje pri projektu Gaja na obisku. Vaša radovednost, ustvarjalnost in srčnost so naredili ta projekt resnično poseben. Želim vam vse dobro na vaši nadaljnji poti odkrivanja in varovanja našega prelepega sveta. Vesna Tofant Zahvala ... Ime Gaja . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Kako smo začeli ... . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Kako je nastala punčka . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Kako je "mama" Lidija Kolar doživljala celoten ustvarjalni proces . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Pa je odšla na pot .... . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Enota Ponikva. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Enota Dramlje. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Enota Planina. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Enota Pešnica. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Enota Šentjur . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Enota Hruševec . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Enota Prevorje . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 05 06 12 14 15 16 20 26 31 37 43 47 Vsebina Enota Blagovna. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Enota Loka. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Enota Kalobje. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Enota Slivnica. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Za zaključek . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Zahvala. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 52 57 62 67 76 80 Image Viri: Kurikulum za vrtce: predšolska vzgoja v vrtcih (1999). Ljubljana: Ministrstvo za šolstvo in šport in Zavod Republike Slovenije za šolstvo. Strokovni delavci Vrtca Šentjur (2022). Letni delovni načrt Vrtca Šentjur za šolsko leto 2022/23. Interno gradivo Vrtca Šentjur. Vzgoja in izobraževanje za trajnostni razvoj: primeri dobre prakse v Sloveniji. (2007). Ljubljana: Ministrstvo za šolstvo in šport: Zavod RS za šolstvo. Internetni viri: Wikipedija - prosta enciklopedija. Dostopno na: https://sl.wikipedia.org/wiki/Trajnostni_razvoj (2.4.2023) Najlepša imena. Dostopno na: https://www.facebook.com/najlepsaimena/photos/a.1593904897581441/1650157011956229/?type=3 (24.5.2023)