# 9 { Iz prakse … } učiteljev glas V današnji družbi je med ljudmi vse večja težnja po materialnih dobrinah, dosežkih, individualnem uvel- javljanju. Šteje samo tisto, kar je izmerljivo s točkami, odstotki, ocenami, denarjem … Vsi skupaj pa čedalje bolj pozabljamo, da so za dobre odnose med ljudmi pomembne predvsem vrednote. Vrednote niso nekaj, s čimer bi se rodili, pač pa se jih učimo od rojstva. Še bolje; učijo nas jih pomemb- ni ljudje v našem življenju: starši, vzgojitelji, učitelji, vrstniki, prijatelji, vse močnejši vpliv na posamezni- ka pa imajo tudi mediji in izobraževalni sistem. Ne zadošča, da vrednote le spoznamo, pač pa mora biti cilj vseh nas, da se naučimo v skladu z njimi ravnati Odgovornost in 8 krogov odličnosti v OŠ Podbočje Renata Jurečič, OŠ Podbočje učence spodbujali in usmerjali k njihovi lastni od- govornosti. Tako smo po zgledu Abecede odličnosti uporabili črki OŠ (osnovna šola), ki pomenita Odgo- vorni Šolar. Učenci so se s podpisom listine zavezali, da bodo upoštevali in izpolnjevali pravila, ki so jih sami predlagali na urah razredne skupnosti. S tem korakom smo bili bližje zavedanju otrok, da so sami odgovorni za redno prinašanje šolskih potrebščin, opravljanje domačih nalog, upoštevanje šolskega reda, šolskega bontona, dogovorov razredne skup- nosti itd. … Ob tem pa smo se pomena odgovornos- ti in tudi lastnega zgleda še bolj začeli zavedati tudi učitelji. Slika 1. Rastoča knjiga nas v jedilnici vsakodnevno opozarja na pomen vrednot. in delovati, saj težava ni v tem, da posameznik vrednot ne bi poznal, ampak težava nastane, ko jih poz- na, pa se ne vede v skladu z njimi. Podoben pojav smo zaznali tudi na naši šoli – OŠ Podbočje. Uspe- he žanjemo na marsikaterem področju. Naši učenci in njihovi mentorji dosegajo izjemne rezul- tate na tekmovanjih iz znanj (tudi državnih), redno prejemajo razne nagrade na literarnih in likov- nih natečajih, tudi na športnem področju smo imeli že nekaj dr- žavnih prvakov. Šola se redno vključuje v različne projekte (tudi mednarodne), učitelji se nenehno izobražujemo in izpopolnjujemo na svojih profesionalnih področjih. Vendar nam to kljub vsemu ni dovolj. Že pred tremi leti smo novembra slovesno pristopili k projektu Ras- toča knjiga, katerega idejni oče je g. Janez Gabrijelčič, ter v tem projektu videli možnost tudi za osebno rast tako učiteljev kot učencev šole. Prvo leto tega projekta smo prednostno nalogo šole povezali z Rastočo knjigo in prišli na idejo, da bi Tudi v naslednjih šolskih letih smo Rastočo knji- go vključili v delovni načrt šole, nadaljevali Odgo- vornega Šolarja ter ob koncu šolskega leta podelili priznanja Odgovorni Šolar posameznim zaslužnim učencem. Vse bolj smo vsi skupaj začeli dojemati, da odgovornost ni prirojena lastnost, ampak je veščina, ki se jo moramo naučiti in jo vsakodnevno trenirati. Tako smo v letošnjem šolskem letu (2015/16) začeli, v želji po še večji osebni rasti ter odgovornosti, živeti # 10 učiteljev glas { Iz prakse … } učiteljev glas { Iz prakse … } »nad črto«. S Tanko črto odgovornosti smo se vsi zapos- leni delavci šole srečali že konec lanskega šolskega leta (junij 2015), ko nam je mag. Jani Prgić na duhovit in humoren način ter s številnimi praktičnimi, življenjs- kimi izkušnjami in primeri, v katerih se je našel vsak- do od nas, predstavil, kako se, ko naletimo v življenju na problem ali oviro, ljudje najprej naravno odzovemo z negativnimi oblikami vedenja. Tako npr. opravičuje- mo svoja dejanja, iščemo izgovore, prelagamo krivdo na drugega, zanikamo, se upiramo spremembam, kri- tikam ter se ne nazadnje tudi vdamo, ko popolnoma zgubimo zaupanje vase in v svoje sposobnosti. Pokazal pa nam je tudi pot k življenju »nad črto«, ki prinaša iz- biro, osebno svobodo in vsekakor odgovornost za vsa svoja dejanja, misli in besede. T o izobraževanje je že ta- koj po koncu v kolektiv prineslo pozitivne spremembe v medsebojnih odnosih, pri marsikom pa je navidezna »črta« povzročila tudi preobrat v miselnem procesu na osebni ravni. Od tega dne naprej »črte« nihče od nas ne more pozabiti, in čeprav s svojimi dejanji, besedami ali razmišljanjem kdaj še vedno ne dosegamo »črte«, je pomembno predvsem to, da se tega zavedamo in tam ne ostajamo v nedogled, kar je med izobraževanjem ves čas poudarjal tudi mag. Jani Prgić. 4. Fleksibilnost pri poskušanju različnih nači- nov, ki nas pripeljejo do zastavljenega cilja. 5. To je to – usmerjenost v sedanji trenutek. 6. Napake vodijo k uspehu ali kaj lahko drugič narediš bolje. 7. Integriteta ali usklajevanje svojega vedenja s svojimi vrednotami. 8. Uravnoteženost vseh področij svojega živ- ljenja. Že avgusta 2015 smo učitelji na- daljevali izobraževanje z 8 krogi odličnosti, pri čemer smo po- novno na sproščen, vendar kljub temu zelo strokoven način spoz- navali 8 krogov osebne odličnosti, ki so skupek močnih življenjskih vrednot in načel, po katerih živijo uspešni ljudje (Prgić, 2014). Spoz- nali smo, da to ni 8 pravil, ki naj bi se jih posameznik držal (kajti pra- vila se krši), pač pa 8 življenjskih veščin, po katerih naj bi živeli in ki nam bodo omogočale razvijati svoje talente ter nas motivirale, da od sebe damo najboljše, kar zna- mo in zmoremo. danjem ter udejanjanjem teh načel lahko pripeljemo do osebnostnih sprememb ter sprememb v organiza- cijski kulturi. Oktobra 2015 smo izvedli kulturni dan na temo 8 krogov odličnosti, ki je potekal v vseh razredih od 1. do 9. in za katerega smo vsi razredniki pripravili de- javnosti, s katerimi smo v petih šolskih urah učen- cem predstavili vseh 8 krogov odličnosti ter T anko črto odgovornosti. Slika 2. »Če želiš uspeti, začni živeti nad črto.« (Jani Prgić) Načela, ki naj bi nam pomagala razvijati vse to, so naslednja: 1. Odgovornost za svoje misli, besede, dejanja. 2. Predanost pri uresničevanju zastavljenih ci- ljev. 3. Govori z dobrim namenom; način govora naj bo pozitiven, iskren in spoštljiv. Vsako od zgornjih načel smo povezali z določeno kretnjo, ki ponazarja posamezen krog odličnosti in ki včasih z nebesednim sporočanjem pove več kot kup besed. Seveda ni bilo dovolj, da smo ta načela spoznali samo učitelji, nujno in čim prej smo jih želeli predstavi- ti tudi učencem in njihovim staršem. Tako smo že na prvem roditeljskem sestanku septembra učitelji, učenci in njihovi starši pod vodstvom mag. Janija Pr- gića stopili na skupno pot izobraževanja. Predavatelj je zbranim predstavil Tanko črto odgovornosti in 8 krogov odličnosti ter poudaril, da le s skupnim zave- # 11 { Iz prakse … } učiteljev glas Razredničarkam 1. triade je bila pri tem v veliko po- moč knjiga Tanka črta odgovornosti za otroke od 3. do 99. leta (Prgić, 2015), v kateri nas deček Rudi, razigran, radoveden in vedoželjen fant, popelje skozi 5 krogov odličnosti: Odgovornost, Predanost, Uravno- teženost, Napake vodijo k uspehu in Govori z dobrim namenom. Preostali trije krogi (Integriteta, To je to in Fleksibilnost) pa so zajeti v čudežnem potovanju, na katerem se Rudi vsak dan nauči kaj novega. Vsi drugi razredniki so v tandemu z učitelji nerazredniki upo- rabili knjigo Na poti k odličnosti; 8 krogov odličnosti = 8 mojih dobrih navad (Prgić, 2015), ki je neke vrste delovni zvezek, ki so ga učenci 6. in 7. razreda dobili tudi v trajno last, saj bodo z njim dosegali odličnost še v naslednjih letih šolanja, vsi preostali učenci pa ima- jo možnost izposoje delovnega zvezka v šolski knjiž- nici. Prav vsem učiteljem pa je bil v veliko pomoč tudi Vodič za uvajanje 8 krogov odličnosti v šoli. li projekt 8 krogov odličnosti tudi staršem. Udeležba staršev je bila v nekaterih razredih tudi 100-odstotna, česar smo bili še posebej veseli. Učenci prve triade so staršem podrobneje, z igro vlog, izdelovanjem plakatov s pomočjo sličic, ki prikazu- jejo življenje nad in pod črto, ter učenjem gibov za posamezen krog na melodijo Račk, predstavili svoje dojemanje predvsem 5 krogov odličnosti (Odgovor- nost, Predanost, Govori z dobrim namenom, Napake vodijo k uspehu, Uravnoteženost), preostale tri kroge pa so razredničarke staršem le teoretično predstavile ter jih spodbudile, naj tudi sami poiščejo možne na- čine odzivanja pod in nad črto za posamezen krog. V drugi triadi so učenci staršem vseh 8 krogov prib- ližali s predstavitvami v programu PowerPoint, ki so jih izdelali sami v parih ali trojicah, s skeči, dialogi, Slika 3. 8 krogov odličnosti – 8 stopnic do uspešnosti. In tako je tega dne šola zaživela v krogih in s kro- gi odličnosti. Z njimi smo polepili šolsko jedilnico, prostor, kjer se vsakodnevno srečujejo vsi osnovno- šolci in učitelji ter drugi zaposleni na šoli, in ogrom- ni barvni krogi na steni naj bi vsakega posamezni- ka spomnili, da koraka po poti uspešnosti. S plakati Tanka črta odgovornosti ter 8 krogov odličnosti smo polepili stene razredov, izdelali različne razredne »barometre«, s katerimi smo vsak dan ali teden me- rili uspešnost življenja nad črto, v razredne škatle s krogi odličnosti smo pridno metali imena učencev, ki jim je z zgledom ali dejanjem uspelo živeti nad črto, ter na urah oddelčne skupnosti ali v jutranjem krogu vsak mesec poglobljeno spoznavali dva kroga odlič- nosti ter skušali živeti v skladu z njima. Februarja 2016 smo na roditeljskem sestanku razred- niki skupaj z učenci posameznih razredov predstavi- scenarije za igre vlog, nekateri so se celo posneli in posnetke predvajali na roditeljskem sestanku, s po- močjo že prej omenjene literature ter spletne strani www.janiprgic.com so pripravili zanimive in izvirne predstavitve v programu PowerPoint. Na roditelj- skem sestanku učencem ne bi zadoščalo, če bi bili starši zgolj poslušalci, zato so jih aktivno vključili v dogajanje. Tako so starši lahko sodelovali v kvi- zu »Bodi odličen« in reševali rebuse, bili pa so tudi izzvani, naj odgovorijo na zanimiva in konkretna vprašanja, ki so jih spravila v zadrego; pa ne zato, ker nanje ne bi znali odgovoriti, temveč zato, ker so os- tali brez besed ob spoznanju, kako njihovi najstniš- ki otroci že zrelo, odgovorno in odraslo razmišljajo. Kljub začetni zadržanosti in previdnosti so se starši odzvali na pobude učencev in se kmalu harmonično vključili v dogajanje. V 7. razredu so druženje kon- krajšimi odigranimi prizori ter pripravljenimi nalogami za star- še, ki so jih ti z veseljem in pridno izpolnjevali. Tudi starši učencev druge triade so roditeljski sesta- nek zapuščali zadovoljni in nav- dušeni, k čemur je najbrž v do- ločeni meri prispeval tudi ples z novimi gibi krogov odličnosti na znano melodijo Račk. V tretji triadi so bili učenci pri pripravah na roditeljski sestanek že zelo samostojni. Sami so pisali # 12 učiteljev glas { Iz prakse … } učiteljev glas { Iz prakse … } čali celo s povabilom staršev k drugem avtorjevem projektu. Naj ob koncu predstavitve roditeljskih sestankov do- dam še nekaj razmišljanj razredničark ter devetošol- cev. Projekt 8 krogov odličnosti je na šoli dobro zaživel tako med učitelji, učenci in tudi starši, saj vsi opažamo iz- boljšave pri opravljanju domačih nalog, boljšem uč- nem uspehu ter odnosih tako med učenci kakor tudi med učenci in učitelji. Učitelji kroge uspešno vpleta- mo tudi v razlago učne snovi, pri čemer npr. pri pou- ku književnosti iščemo književ- ne osebe, ki s svojim ravnanjem živijo pod in nad črto, pri pouku zgodovine ugotavljamo, kateri krog odličnosti je bil vodilo zna- nim zgodovinskim osebnostim, pri športu dajemo vse od sebe kot odlični športniki, ki so nam zgled … in še bi lahko naštevala. Na letošnjem Dnevu šole smo jih celo povezali s prednostno nalogo šole – gibanjem ter jih, na »Olim- pijski dan«, ki smo ga izpeljali aprila 2016, pet od njih narisali na zastavo, ki je vihrala poleg olimpijske zastave in nas opominjala, kako zelo pomembno je, da se predsta- vljenih načel držimo vsak trenutek našega življenja. Z Rastočo knjigo, Tanko črto odgovornosti in 8 krogi odličnosti smo med učenci, njihovimi starši ter za- poslenimi v OŠ Podbočje ponovno prebudili zavest o pozitivnih vrednotah in dobrih navadah, ki pa jih moramo, kakor meni Godi Keller (2014), krepiti vsak dan in vse leto. Tega se na naši šoli zavedamo vsi za- posleni, zato bomo podobne oblike dela nadaljevali tudi v bodoče in z veseljem opazovali spremembe, ki jih bodo »krogi« povzročili tako na našem profesio- nalnem področju kot na področju medsebojnih od- nosov in komunikacije. Viri in literatura Prgić, J. (2014). Osem krogov odličnosti, Moja pot do odličnosti. Griže: Svetovalno-izobraževalni center MI. Prgič, J. (2014). Osem krogov odličnosti, Vodič za uvajanje 8 krogov odličnosti v šoli. Griže: Svetovalno- izobraževalni center MI. Prgić, J. (2015). Tanka črta odgovornosti: za otroke od 3. do 99. leta. Griže: Svetovalno-izobraževalni center MI. Prgić, J. (2014). Osem krogov odličnosti. http:// www.janiprgic.com/programs_category/8-krogov- odlicnosti-2/ (dostopno 20. 4. 2016). Musek, J. Praznine. http://www.praznine.si/psiholog- prof-janek-musek-o-vrednotah/ (dostopno 15. 4. 2016). Keller, G. (2014). S srcem v šoli: učbenik pedagogike za starše. Ljubljana: Zavod za razvoj waldorfskih šol in vrtcev. Slika 4. Račke z novimi gibi krogov odličnosti. »Odgovorno in predano smo se lotili naloge, zato smo med pripravo govorili z dobrim namenom, bili v popolni integriteti s cilji in trudom, ki smo ga vložili v pripravo. Delo v skupinah je bilo urav- noteženo razdeljeno, zaradi različnih predlogov so bili učenci fleksibilni. Napake, ki so se pojavljale med pripravo, so nas vodile k uspehu. In po rodi- teljskem sestanku smo si rekli: 'To je to!'« (Janja Rostohar, prof.) »Sprva se mi je zdelo kot 'kar ena stvar', ki mi ne bo koristila v življenju. Čez čas sem začel spreje- mati vse pojme in začel spoznavati pravi pomen krogov, ki so mi pomagali delati naloge ali pa priti čez slabe čase.« (Mitja Kraševec, 9. razred) »8 krogov odličnosti je pomembnih za naše življen- je, za našo pot do uspeha in zveze med prijatelji.« (Gašper Jurečič, 9. razred)