Poštnina plačana v gotovini Posamezna številka 1 Din. Leto III. Izhaja vsakega 1. In 15. v mesecu. Letna naročnina 25 Din, za Inozemstvo 40 Din. NAM Štev. 15. ček. račun št. 12.666 Telefon Desenice 625 Uprava In uredništvo: Jesenice, Krekov dom LIST ZA GOSPODARSTVO, PROSVETO IN KULTURO 3esenice, 1. avgusta 1938 Dajte Jesenicam I. draginjski razred! Nikoli se še ni o nobeni zadevi, ki je bila kdaj koli življenjske važnosti za Jesenice, toliko oteipalo. govorilo in ipisailo, kot v zadnjih dveh letih o potrebi uvedbe Jesenic v prvi draginjski razred. Kljub dokazom trenutnega položaja, ki nosi v sebi vse zle posledice doslednega zanemarjanja jeseniškega življenja in kljub vsem naiporom, ki jih le-ta vestno in po dolžnosti žrtvuje velikim potrebam enemu izmed najvažnejših prometnih križišč, so ostala ušesa mero-dajnih činiteljev gluha, tako da moramo pri najboljši volji priznati, da so se vse obljube Za utrditev gospodarstva na mejah, ki bi moralo biti zrcalo splošnega blagostanja v državi, razblinile v žalosten nič. Kdor bi podcenjeval vestnost, doslecbiost in Celo pedantnost državnih uslužbencev na Jesenicah, ta bi jim storil veliko krivico. In če to vzamemo v kritično presojo, če pretrcsemo do niozga vsako moč posebej, čemu ne bi ravno tciko Ocenjevali njih življeaijske zahteve, ki so 'i_cru2(Jj;;^žnj} j)ove^aiie ^ delovno voljo in spo-sc!l>nosodoče. Ob ustanovitvi tega društva sc nam je pa predstavila še neka četrta skupina. Ustanovitelji tega društva so namreč hoteli jXHlčrtati nestrankarsko obeležje tega društva « tem, iz vseh štirih skupin javneiifa jeseniškega življenja*. Nas in vso jeseniško javnost pa zanima, katera je tista četrta skupina, kakšnega nazora je? Zadovoljni smo z odgovorom, ki nam ga je dal »Naš kovinar* z ozi-roni na našo notico o največjem (boljševiškcin) kapitalizmu v Kusiji. S tem je Kovinar« tudi sam sdie popravil, ko je Poravnajte naročnino ! sih, ko so bile cerkvene občine še majhne, so laiki delali posamič, danes pa gre za sodelovanje organiziranih laikov. Današnja KA je torej urejena na edinstven način, ki ga je zamislil Pij XI. Zato moramo vedno misliti na ta način dela. kadar mislimo o KA. Dandanes je KA sodelovanje organiziranih laikov in sicer v organizacijah, ki jih je Cerkev za to ustanovila, torej ni, kakor vidimo, sodelovanje kakršnih koli organizacij. Pomnimo to: Gre za to, kako si je K A zamislil papež in kaj on hoče. (Nadaljevanje prihodnjič) Nova maša na Jesenicah v nedeljo 24. julija je stopil prvič pred oltar, da daruje nebe.škemu Očetu največjo daritev naš jeseniški rojak g. p. Štefan Savinšek. Novomaišnik je rojen Jeseničan iz znane in ugledne Savinškove driiižine. Rojen je bil 25. avgusta leta 1915., gimnazijo je študiral v Ptuju, kjer je bil gojenec tamkajšnjega minorit-skega zavoda, bogoslovne študije je dokončal v Splitu, v ma.šnika je bil posvečen od škofa dr. Jeronima Mi-leta, ki je tudi iz minoritskega reda, v šibeniku dne 3. julija 1958. Za Jesenice je bila nova maša pravi praznik. Na predvečer nove maše so novomašniku Jeseničani priredili pred žuipniščem, kjer je g. novomaš-nik stanoval, podokinico, h kateri se je zJbralo poleg pevcev in godbe tudi mnogo občinstva. Za to iskreno počastitev se je najprej zahvalil g. novomašnik. pohvalil pa je svoje Jeseničane tudi svetnik g. Kastelic. Za novo mašo je bila jeseniška farna cerkev nad vse okusno okrašena z venci in cvetjem. Na ix)ti od župnišča do cenkvenih vrat je stalo več mlajev in so bili Izstavljeni slavoloki z napisi v pozdrav novomašniku. Čeprav je prejšnjo moč vreme grozilo, je bilo v nedeljo zjutraj vendar lepo in se je vsa slovesnost izvršila ob najlepšem vremenu. Ob tri četrt na K) je prišel novomašnik v spremstvu številne duhovščine in svatov iz župnišča. Duhovščina in svatje so novomaš-nika spremljali v sprevodu skozi slavoloke v okrašeno cerkev. Na poti do cerkve in pred cerkvijo se je med tem zbralo mnogo Jeseničanov, ki so nato do zadnjega kotička napolnili veliko jeseniško farno cerkev. Ob vstoipu v cerkev so novomašniku zapeli že ponarodelo pesem »Novomašnik, bod' i>ozdravljen«. Kot slavnosten govornik je prišel novomašniku pridigdt bivši jeseniški kaplan, sedaj tunjiški župnik g. Andrej Križjnan, ki je v slavnostnem govoru orisal pot katoliškega duhovnika, po kateri bo tudi novomašnik hodil in mu je želel, da bi bila ta pot resnično duhovniško srečna. Pri službi božji so novomašniku asistirali poleg domačega gospoda župnika svetnika Kastelica novomašnikovi зо-bratje iz minoritskega reda z g. gvardijanom Godinom (iz Ptuja). Med mašo je dovršeno prepeval domači cerkveni zibor s spremljevanjem orkestra. Ob jwl 12. uri je bila slovesnost končana in se je novomašnik spet v sprevodu vrnil skozi špalir vernikov v župnišče. Za goste je bilo nato pripravljeno v obednici Krekovega doma skupno kosilo. Obednico so čč. sestre izredno okusno okrasile. V sredi dvorane je visela izpod stropa iz cvetja spletena košara, napolnjena* klasjem in vinsko trto. Vsa dvorana je bila preprcžena z nežnimi venci. Kosilo je prevevala prijetna družabnost. Gosti so pozdravljali novomašnika in čestitali celi Savin-škovi družini, zlasti pa še novomašnikovi mami, katere dušo je ta dan prevevala največja sreča. Novomašnik ostane na Jesenicah do 14. avgusta. Nato i|x)jde v dušnopastirstko delo v minoritski samostan v Ptuju. — Bog naj obilo blagoslavlja vsa njegova duhovniška pota! Godiiia Jože: V znamenju zelene kravate Zelena kravata je v našem |)olitičnem življenju v letih 1932. in 1933. igrala tako veliko v'.ogo, da je pač vredno in zanimivo ugotoviti, kako in zakaj se je jjo-javilo to zeleno znamenje na prsih slovenskih mož in fantov in tudi deklet in žena. Ironija političnih dogodkov je položila zeleno kravato na dolgo mizo državnega sodišča v Beogradu. Ob znanem šončur.skem procesu je ležal na mizi tega sodiusč-a poleg strašnega šen-■čurskoga polena tudi zavitek novih zelenih kravat. Zelene kravate naj bi bile znamenje, po katerem bi se med seboj spoznavali člani tako imenovane »zelene gaixle«. Poveljnik ljubljanske žandarmerijs'ke čete ka-petan g. .Mešterovie je prejel strašna poročila (poslana seveda tudi od »y.eleine mize«), da pripravljajo vodje bivše SLS tajno organizacijo zelene garde, ki bi imela za cilj pripravo nenadnega prevrata in prevzem oblasti na teritoriju dravske ])anovine. Vse da je treba izvršiti preko noči in s pomočjo Italije, katera 'bi ta-Ikoj zasedla to banovino, nakar ibi se imela razffla.siti samostojna slovenska republika, ki l)i bilii pod pro-tektoratom Italije!! Člani te zelene garde bodo za razpoznavanje nosili bele srajce in zelene kravate. Takrat da je obstojala taka tajna organizacija samo še v kranjskem okraju, da pa je nevarnost, da se bo razširila po celi l)anovini. Kako otročje in zlobne so bile te ovadbe, ki jih je prejemala centralna žandarmerijska četa, bomo lahko videli, ko zvemo, kakšen je bil resničen postanek in namen zelenih Ikra vat. Mislim, ila nihče razen ozkega kroga bivših preganjancev ne ve, kako je prišlo do tega zelenega znamenja, po katerem smo se resnično v tistih dneh 'S|x)znavali in ki je '|x>tein tudi postalo obenent znamenje neu|x)gljivega upanja, da se bodo vremena Slovencem zjasnila. Še danes imajo naši fantje in možje spravljene zelene kravate kot spomin na dneve preganjanja in zatiranja. Se danes si jih nadene jo ob izrednih slavnostnih prilikah. Ker .som rojstvu zelenih kravat kumoval tndi jaz, lahko avtentičino pojasnim skrivnost tega »namenja ter ga po našem jeseniškem in gorenjskem glasilu otniem pazabljenosti; saj so tudi Jesenice in vsa visoka Gorenjska tiste dneve zelenele v teh kravatah. Postanek zelenih kravat je kar malo skrivnosten. Misel se je sprožila v gozdovih med graščino Kandrše in med Pečami. to je na cesti, ki pelje iz Izlak pri Zagorju preko Peč v Moravče, Bilo je to na god sedanjega bana g. dr. Marka Natlačena, to je dne 23. aprila 1932 okoli osme oziroma devete ure zjutraj. V teh dneh so bile priprave za |)roslavo 60letnice voditelja slovenskega naroda g. dr. Antona Korošca že v polnem razvoju. Pripravljalni odbor za to proslavo v Ljubljani je razposlal pismene sporede in vabila za proslavo v Ljubljani (8. maja) in navodila, kako naj posamezna društva proslave 60 letnico po deželi. Navodila so bila objavljena tudi v »Slovencu«. Odbor je želel, da se proslave v Ljubljani udeleži tudi okolica Ljuibljane. Po gričih vse Slovenije pa naj za-gorijo na predvečer rojstni-ga due voditelja slovenskega naroda, to je 11. .maja, kresovi. Treba je l)ilo poskrbeti, da bo udeležba za I.jub-Ijauo tndi iz kamniškega okraja kar mogoče lepa. il\)leg tega pa je ibilo tudi treba pozvati lokaUie voditelje, da naj |K)s'krbijo, da bodo dne II. maja na vseh vidnih mestih goreli kresovi. Dne 25. aprila zgodaj zjutraj smo se zato napotili skozi Črni graben ter dalje skozi Izlake v Moravče z avtom trgovca v Dom- o ^ o v ('eiijcncnui občinstvu iiuznunjani, da sem preselil svojo tr^ov-* sko delavnico na Gosposvetsko cesto 8 nasproti iiotela „Triglav" ter se za nadaljnji obisk priporočam. — Delo točno! Cene solidne! IVAIV žBomTAR 3 Žalah g. Josipa Senice, orabil, da se je kratko ustavil ter se razgovar-jal z jeseniškimi javnimi delavci o razmerah na Jesenicah. Odbor jugoslovansko-češkoslovaške lige je na svojem prvem zasedanju postavil naslednjo listo: predsedstvo: dr. Maks Obersnel, dr. Ivan šteni-pihar, č. g. duh. svetnik Anton Kastelic in Albin Noč; I. tajnik dr. Aleš Stanovnik, II. tajnik dr. Franc Bergelj; 1. blagajnik Stane Savinšek, IL blagajnik Tine Zupan; knjižiničar Kristan; pro-))agandni odbor: Matija Sušnik. Rihtaršič Franc in Perko Vencel. Delavci, študirat je krščansko socl/alno literaturo Križe pri Tržiču Dvignimo, bratje, naroda čast! .Skozi mnoga leta prcgan janju vrženi v I>oni/aiije nam je pred leti zopet vstala zora. Z vstajenjem zore je prišla nad nas do'/.no-it, da dvignemo teptano čast našega naroda. Kje ])o-Ije izvršujemo to nalogo, kot prav na nrosvrt-nem polju. Mednarodni mladinski tabor v Ljubljani in številni tabori, ki se vršijo vsako nedeljo, nam i as nt) pričajo, da smo dorasli klicu: Dvigniino, bratje, naroda čast! Tudi Križani smo se odzvali temu klicu, smo z vstajenjem zore pričeli graditi krasen Prosvetni dom, ki 'bo narodu v koriit in Gorenjcem v ponos. Mislili smo, da bo že toliko dograjen, da bi bil letos blagoslovljen, toda zaradi prevelikega dela moramo to misel opustiti. Po udeležbi na vseh taborih Gorenjske, ki so nam dali duška pokazati javnosti naše delovanje, priredi maše Prosvetno drnštvo s sodelovanjem FO 14., v primeru slabega vremena pa 15. avgusta Mladinski nastop s sledečim sporedom: ob 15.15 uri sprejem gostov na postaji Križe-Golnik; ob 13.50 sprevod v vas; ob 14 v župni cerkvi pete litanije, po li-tanijah za novim domom zborovanje; ob 15 telovadni nastop, nato prosta zabava. Gorenjci, vaše najstarejše društvo, ki obstoja že 45 let, vas vabi, da ta dan pohitite k nam manifestirat katoliško misel! Mladinski nastop v Krizah naj bo zopet dan Gorenjcev, na katen-m pokažimo, da je v nas ogenj za delo, ogenj za borbo; pa je ogenj za radost in je ogenj spoznanja, ki dobremu sveti in zlo preganja. F. L. V sleherno hišo list »Na mejah«, ki je izviren slo-venski list! Slavko Savinšek: 1/Hcd Њс^сЈкЦО' 44г 1Шссо- (Dalje) 13геја pa je nekaj dni po tem dogodku dobil v Prago od sestre Marjanice pismo, ki se je pričelo: Dragi bratec moj! Najprej te pozdravljam, kakor vsi domači in ti povem, da smo vsi zdravi... In ki se je končalo; ... V vseh pismih vprašuješ, zakaj ti Anica tako malo. zadnji čas pa sploh nič več ne odgovarja na Tvoja pisma. Do zdaj sem molčala, ker nisem verjela, niti hotela Tebi storiti zlo, vedo-ča, da bi te neznansko užalilo. Zdaj Ti pa ne morem in nočem prikrivati več. Menim, da Anica niti ne misli več nate. Jože je vsak dan tam; pravijo, da ga vzame še letos. Pa ne samo Jože; Anica se vrti okrog vsakogar, ki ji da prijazno besedo. Taka je, da je nihče več ne pozna. \ei pa se zanjo bojimo, da se ne izgubi. Iz Marijine družbe so jo izključili, ona pa se smeje. \ cerkev pa hodi redno in večkrat joče med molitvijo. A ko stopi iz cerkve in jo obkroži roj njenih častilcev, se šali z njimi in spogleduje in je zopet stara Anica. Naša mama ji pravijo aMŠa; meni pa se zdi, da jo srce boli. Zakaj, pa nihče ne ve. ker se vsem samo roga ter se iz vsakega norčuje. 1 o ti pišem, ker se mi smiliš. In mami tudi. čeprav se nate na videz hud u je j o. Gospod kaplan Tone pravi: Ta veliki otrok, ko bi vendar prišel k pameti sedaj. Pa pozdravlja Te tudi. ,Naši Te visi pozdravljajo. Ata in mama posebno. Najbolj pa jaz, ki Te v daljavo poljubljam! Tvoja Te ljubeča sestrica Marjanica. še isti dan. ko je dobil pismo, si je Dreja v Pragi pri tovariših izposodil denar za vožnjo in naslednji dan se je odpeljal s prvim brzini vlakom v domovino. Že je zdrknila v mesečno noč deseta ura, a Jože kar ni mogel iti domov. Aničini so že vsi pospali. le ona še govori z Jožem ob odprtem oknu. »Jože. zaspana sem že; saj jutri spet prideš.« »Anica, ne vem. da grem nocoj tako nekam težko domov. Kar takole bi slonel ob oknu vso noč.« »To si neumen! Veš. Jože, včasih si kot otrok; sloniš in sloniš, pa ne rečeš nobene besede, samo gledaš me. Kako si dolgočasen!« »Ko pa vendar ne znam drugega, kot samo vpraševati, kdaj mi rečeš: j a. Samo na to mislim in le tega čakam.« »Saj sem ti že tolikokrat povediila, da boš na jesen dobil odgovor!« »Ali nikdar mi še nisi rekla, zakaj naj do jeseni čakam. Vse imam že pripravljeno in mama težko čakajo, da prideš, ker revni so že, na-bolehni in nadložni; meni manjka gospodinje. Ti pa bi lahko šla; saj so mi vaša mama večkrat dejali, da zaradi njih volje lahko takoj.« »Eh, mati kar tako pravijo,, veš. Vendar bi me pogrešali, če bi šla tako na nos na vrat od hiše in jih pustila same, pa tudi bale nimam še nič pripravljene.« Za elektriko Vam nudi vse najugodnejše Joie Markež 3 e s e n i C e, telefon štev. 605 Pijte in jejte poceni in dobro Kdor hoče poceni jesti, pride V Krelcov dom Kdor hoče dobro jesti, se abonira V Ljudski icuhinji Kdor hoče dobro in poceni piti, mora priti V Katalcombe Prišla je velika količina izbornih vin. Vsak se lahko sam prepriča, da je to resnica Obrtna razstava oblačilne stroke Ob priliki svojega (5 letnega delovanja priredi obrtno krojaSko in šiviljsko /druženje radovljišlkega okraja v prosiorili osnovne šole na Jesenicah v dneh od 7. do U). avgusta 1. 1. ra/jstavo mojstrskih in vajenskih del ter razstavo obrtnega šolstva. Ra/.stava, ki bo sp'oh prva obrtna razstava in posebej še izrecno krojueev in šivilj, bo po svojem obsegu res strokovna in tudi zanimiva. Okoli l(K) mojstrov in mojistric ter okoli 8() vajencev nam ho prikazalo prav vsa v poštev prihajajoča oblačila, oibrtno šolstvo pa. kako važna je poleg delavnice oibrtna šola za vajenca. Videli bomo, kako vajenee napreduje v delavnici. kakor v šoli in kako se mora obrtnik izpopolnjevati po strolkovnih tečajih in strokovnih knjigali, z razstavami pu sezmanjaii javnost o razliki solidnega obrtnega dela od konfekcijskega itd. I'lprava združenja i)o izdala tudi iprimerno bro&urico. v kateri apelira, posluževati se pri nabavi oblačil v prvi vrsti domačih obrtnikov, da na ta način ostane čim več v našem okraju res težko j. znojem prisluženega denarja tudi tloma. Apeliramo na vso javnost, da se le roz-stave polnoštevilno udeleži in pripomore prirediteljem do želenega uspeha. Vstopnina 4 in 2 din. Масм^ ncdoiUe. si/of deftoe/ HRANILNICA IN POSOJILNICA NA JESENICAH obrestuje vse stare in nove vloge po 4 »/o. Nove vezane pa po 5«/o- Vaš denar je varno naložen pri njej. Zanjo garantirajo hranilnične rezerve, ka-l(or tudi vsi zadružni člani z vsem svojim premoženjem. Najmanj stokratna je ta garancija. Za konzorcij lista >Na mejahc Andrej Križman, Jesenice. — Urejuje; Stanko Savinšek, Jesenice, Za Zadružno tiskarno v Ljubljani: Maks Blejec. . — Za urednika v Ljubljani: Ignacij Zeleznik