Stev. 13. V Mariboru 28. marcija 1895. Tečaj XXIX. Slovenski Gospodar List ljudstva v poduk in zabavo. Uhaja vsak četrtek in velja s poštnino vred in v Mariboru s pošiljanjem nt dom za celo leto 2 gld. 50 kr., xa pol leta 1 gld. 30 kr., ta četrt leta 65 kr. — Naročnina se pošilja npravništru v tiskarni sv. Cirila, koroške ulice hštv. 5. — Deležniki tiskovnega društva dobivajo list brez posebne naročnine. Posamezni listi dobe se v tiskarni in pri g. Novak u na velikem trgu po & kr Rokopisi se ne vračajo, neplačani listi se ne sprejemajo. Za oinanila se plačuje od navadne vrstice, če se natisne enkrat, po 8 kr., dvakrat 12 kr., trikrat 16 kr. Vabilo h narotbi. ¡J^T" Z mesecem marcijem poteklo je naročnikom četrtlet nikom naročilo. Prosimo torej, naj se podvizajo na-dalejšnjo naročnino doposlati, da se jim dopošiljanje lista ne pretrga ali ustavi. List stane do 1. jidija 05 kr., do 1. oktobra 1 ji. 30 kr. in do konca leta 1 gld. 90 kr. — Naročnina, nova in zaostala, naj se nam pošlje po poštnih nakaznicah. Upravništvo. Naše ljudstvo in Amerika. II. Če že v severno Ameriko, ki ima našemu enako podnebje, vodo in zrak, tako odsvetujemo, kaj porečemo še le o onih zaslepljencih, ki so zadnjih par let — in Se sedaj — tako drvili v zloglasno Brazilijo? Milujemo jih iz srca, kajti 1. podali so «e naravnost v negotovo prihodnjost, obdano s premnogimi dušnimi in telesnimi nevarnostmi; 2. pa je to zguba za domovino, katera ima še za vse dosti kruha. Vrhu tega odhajajo samo mlade in krepke moči, pustivši doma starce in siromake občinam v nadlogo. K temu pa 3. tudi država ne more dolgo mirno gledati. Brazilija, to je država ali bolje ljudovlada v južnej Ameriki. Daljina od nas do tje je baje z italijanskega obrežja od 27 do mesec dnij vožnje za parobrode. To je še več, nego jedenkrat toliko, kakor v severno Ameriko, koder hodi pismo ali človek le okoli 14 dnij. Vendar to bi se še ne poudarjalo, ko bi bilo vse to redno, kakor je med pravimi, trdno stoječimi državami zagotovljeno. Ali žalibog skušnja uči, da od ondi še pisma jako redko in neredno dohajajo, čemur je seveda kriva vsa uprava na suhem in morju. Torej če že lahko pis-mice ne more varno in redno uiti iz onega kraja, kako bi še le človek v stiski in nadlogi? Vlada ondolna namreč visi vedno na tehtnici. Sestavljena je iz samih prostozidarjev, kateri so seveda sami puntarji. Cesarja ondotnega, ki je bil katoliške vere, Don Pedra, pregnali so ga že pred več leti in sedaj imajo ljudovlado, pa jako slabo urejeno. Našega naseljenca pismo imam v rokah, ki pravi, da ondi naseljeni mogočneži ali velikaši so »sami postapači iz visokih stanov, ki so pri nas v Evropi kako lumparijo naredili, da so morali iz dežele.» Lepo spričevalo za ondotno ,upravo! Kar se tiče podnebja, ljudij in živalstva, poslu-šajmo gotovo pričo, ki je to vse videl in popisal. Bil je to poljak Adolf Dygasinsky, bogat mož, ki je na svoje stroške I. 1891. podal se tje, iskat svojim rojakom toliko hvaljene nove domovine. Bilo je namreč vsled razdjane poljske Ijudovlade že več poljskih izseljencev ondi, za katerimi pogledat in drugim pot pripravljat prišel je g. Dygasinsky. OC Oencšnji list ima Našel je njih družbo in pozdravil s »hvaljen bodi Jezus Kristus». — Vsi se obrnejo k meni, ali bili so mračni, nekako zlobni; — toda takoj se jim razvedri obraz, hité mi nasproti in me pozdravljajo. Bili so ogavni, c-apasti, kruljevi in pokvarjeni, da se Bog usmili! Ko me kot rojaka spoznajo, obsujejo me s kopo tožeb. »Na kolenih pojdem v svojo domovino!« kliče jeden. »Reši nas, gospod, ker smo nesrečni«, tarna drugi. »Tu so take kače, da jih s sekiro ne pobiješ«, upije tretji. »Nekaki mrčesi so nam navrtali noge«, toži četrti. »Poglejte, gospod, taki smo, kakor je bil Lazar. Mati božja nas kaznuje, ker smo jo zapustili«. »Tu ni cerkve, tu ni ničesar, pokopališče pa je tam, kjer kateri umrje«. Ljudje sedé pod veličastnimi palmami in tako jokajo, kakor nekdaj Judje pod vrbami Babilona ; jokajo tako strašno, da z nobenim drugim ni moči primerjati tega joka. Zopot se vsuje kopi tožeb: -Ka g