TEMA Glasnik S.E.D. 39/3.4 1999. stran 36 potrošniškega bivanja (Kučan, 1996, str. 25). Na kraje, krajine in krajinske prvine se vežejo stereotipi »izvornega« prostora, ki imajo podobo tradicionalne, »domačijske«, vaške Slovenije in slovenske kulture kakršno so izseljenci zapustili, jo z idealiziranjem negovali in z vzgojo prenašali na mlajše rodove. Vsebina omenjenega stereotipa se kljub modernizaciji življenja v »izvorni« domovini do osamosvojitve Slovenije - dotlej so bili stiki in obiski zelo omejeni - skorajda ni spreminjala in seje vse do danes, sicer na posameznih mestih že dobro načeta, ohranila; kar se kaže tudi ob obiskih domovine, ko nekateri izseljenci in tudi njihovi otroci s precejšnjo začudenostjo in nestrinjanjem sprejemajo prostorsko danost, ki je drugačna od tiste, ki so jo zapustili oziroma negovali v spominu dolga desetletja. Če se vrnem na začetek in ponovim uvodno misel: odnosov do »izvornega« prostora je toliko, kolikor je posameznikov, izseljencev, najbolje ponazorim ključni aspekt naloge, saj je vsak individualen odnos enkraten, neponovljiv zaradi spleta osebnostnih lastnosti, zgodovinskih, socialnih, kulturnih, političnih itn okoliščin in Še marsičesa, česar nismo upoštevali. Hkrati pa ne morem zanikali, da se ne kažejo nekatere splošnejše značilnosti tega odnosa, ki sem jih odkrival oziroma skušal odkrivati med štirimesečnim bivanjem med Slovenci in njihovomi potomci v Mendozi, Literatura Detela. L„ 1993: »Tri Slovenije« kot nedeljiv vezni člen skupne slovenske usode. Meddobje, 27, 1-2, str. .1-17, Ju/nič. S.. I9R7: Antropologija. Ljubljana. Fakulteta za družbene vede/Državna založba Slovenije. 341 str. Južnič. S., mi: Identiteta. Ljubljana, Kakulieta za družbene vede, 399 str. Knight, li. D., 19K2: Identity and Teritory: Geographical Perspectives on Nationalism and Regionalism. Annals of the Association of American Geographers. 72, 4, sir. 514-531. Kučan, A.. 1996: Dejavniki nacionalne prostorske identitete v Sloveniji. Doktorska disertacija, Ljubljana. Biotehniška fakulteta. Inštitut za krajinsko arhitekturo. Low S.. M.. 1992: Symbolic Ties that Bind. Place Attachment In the Plaza. V; Place Attachment, A Conceptual Inquirí. New York, Plenum Press, str. 165-185. Lowenthal, D., 1991: British National Identic and the English Landscape, Rural History, 2, 2. str. 205-230. Smith, A., D, 1991: National Identity. University of Nevada Press, 226 sir. Žigon. Z.. 1998: Otroci dveh domovin; slovenstvo v Južni Ameriki. Ljubljana. ZRC SAZU. 269 str. dr, Mojca Ravnik družina, sorodstvo in migracije ki Od leta 1982 tzseljenstva nisem raziskovala, venMr sem se pri kasnejših raziskavah družine in sorodstva z izseljenstvom ves čas srečevala, Na povabilo urednice Glasnika SEL), posvečenega tej temi, kratko povzemam svoje raziskave o prepletanju pojavov v družini, sorodstvu, migracijah na splošno in izseljenstvu. V seminarju za etnološko preučevanje slovenskega izseljenstva na Oddelku za etnologijo smo se v letih 198(1-1982 seznanjali z literaturo, metodami in raziskovalci, ne samo v etnologiji, temveč tudi v sorodnih vedah. O tem sem pisala v Glasniku SED leta ¡982 (Ravnik, 1982). Večkrat smo se pogovarjali o tem-da bi etnologija lahko zapolnila vrzel, ki jo puščajo različne druge stroke, in da bi bila njena naloga raziskati način življenja izseljencev, povratnikov, izseljenskih družin in prebivalcev krajev ter pokrajin, od koder so se izselili in kjer so se naselili. Za to bi morala bolje izdelati metodologijo, že takrat pa smo tudi vedeli, da bi morala imeti v njej pomembno vlogo družina in sorodstvo. Pri raziskovanju izseljevanja prebivalcev Grosupljega in okolice ob koncu prejšnjega in na začetku tega stoletja do prve svetovne vojne (Ravnik, 1981) so me zato zanimale družinske razmere, ki so bile razlog zn izseljevanje, položaj posameznih družinskih članov, življenje okrnjenih družin doma, po povratku al) Glasnik S.E.D. 39/3.4 1999, stran 34 TEMA S.E.D. barija Kcms z možem Josipom in otrokoma. v Ameriki, Josip Rcmsje bil v Ameriki novinar "Glas naroda". Marija je prišla za njim v 'Wrikn. Fotografirano ok, IS80 leta. (Hotoieka Oddelka za etnologijo in kult. antrop. Filozofske fakultete) in ¿talno zaposlovanje ter selitve prebivalstva, je ugotovit, da je za vsa obdobja »značilna le ena osnovna težnja: premikanje iz hribovskih predelov proti slovenski obali iu vzporedno oziroma dopolnjujoče se premikanje s celotnega koprskega področja v Trsti. (Th!. 1965. lil). Tudi sama sem sc v svoji raziskavi družine in sorodstva osredotočila na stoletne selitve iz zaledja v Trst. ki so kasneje zaradi državne meje in množičnosti po drugi svetovni vojni dobile izseljensko naravo. O njih sem pisala že v članku v Annales (Ravnik. 1993). nalo pa še v posebnem poglavju v knjigi Bratje, sestre, strniči. zermani (Ravnik. 1996). Naj zato kratko opišem značilnosti družin hi sosesk v zaledju Slovenske Istre. Pomembno je vedeti, da so se kmetije delile na enake dele. vendar so bile hčere večinoma izplačane z odpravnino ali doto. tako da so na kmetiji ostali samo sinovi. Poročena ženska je bila doma samo. če je bila blagarica ali edinka, se pravi edina dedinja, ali če so bile same hčere in je ena ostala na domu. Vendar so ljudje različno ravnali, odvisno od mnogih dejavnikov, kot so bližina Trsta in obale, velikost kmetije, število potomcev: razdelili so se ali pa ostali skupaj, bile pa so še vmesne rešitve. tako da so živeli skupaj na uradno razdeljeni lastnini. Veljala je viri lokalno st. V velikih sestavljenih družinah so tako živeli skupaj poročeni bratje z manjšimi družinami, starši in neporočenimi sorojenci. Protislovje med načelom enake delitve na eni strani in med težnjo po ohranitvi kmečkega gospodarstva na drugi je istrske družine znova in znova gnalo v stisko. / delitvami se je posestvo preveč drobilo, če so ostali skupaj, pa jih je bilo kmalu preveč, zato je bila delitev nujna. V istrskih vaseh je sorodstvo prepleteno s sosedstvom. V Ponovni izselitvi. Zbirala sem terensko gradivo pri sorodnikih in potomcih izseljencev ter v matičnih da bi prikazala družine in osebne razmere izseljencev. Spoznala sem. da za preučevanje izseljenstva ni treba odpotovati v dežele, kamor so