UREDNIŠTVO In UPRAVA v Gorici v ulici Riva Piazzulta 18 - Cena oglasom po dogovoru. Odprto vsak delavnik od 10. — 12. ure KATOLIŠKI TEDNIK IZIDE VSAKO SREDO Poitni tek. ratun it. 9*17768 — Poitnlnft platana v gotovini — Spedlz In abbonamento postale II Oruppo Leto IV. Štev 34. GORICA DNE 25. AVGUSTA 1948. Cena L. 15 OB TRETJI OBLETNICI Naš katoliški tednik dopolnjuje te dni tri leta svojega obstoja. Rodil se je v težkih dneh 1945. »Partizanski dnevnik« je iz gozda skozi vsa vojna leta zastrupljal vse primorske Slovence s sovraštvom do vere, Cerkve, duhovnikov in do Boga samega, — n zelo zvito, pod raznimi krinkami. Zastrupil i.ih je tudi v pogledu narodne zavednosti, ker jih je učil raznih mednarodnih komunističnih slepil. Po skupni zmagi vseh zaveznikov je pa partizanska vojska in nova partizanska vlada izvajala po Goriškem in celem Primorskem tako klasično neumno politiko in tako divje nasilje, da si ie v kratkih 40 dneh zapravila gloriolo zmagovalca in civiliziranega naroda. Zavezniki so spoznali, s kom imajo opraviti, in so obrnili hrbet takim sozmagovalcem, ki so pošiljali v Gorico besno nahujskano množico deželanov pljuvat in zasramovat zavezniške vojaške sile. Takrat nas je bilo tega nezaslišanega in surovega počenjanja naših ljudi globoko v dušo sram. A obsojeni smo bili na molk, ker ni bilo mogoče ničesar tiskati brez partizanske cenzure in preko nje. Po klavrnem odhodu partizanskih vojaških čet iz Gorice so. zavezniki dali mestu demokratično svobodo tiska.. Začeli smo z listom f. 29. avgusta. Namen mu je bil, vzbujati v našem ljudstvu spet krščansko zavest in ga pripraviti do svobodnega demokratičnega mišljenja. Da so mnogi delavci za komunistične zablode tako navdušeni, se ne smemo ču* ' diti, kajti nobenemu stanu ni dala kos inunistična stranka toliko obljub kot ravno delavcem.'Obljubila jim je in jim še vedno obljublja svobodo, blagostanje in srečo, a prinesla jim je v resnici le suženjstvo, revščino in neizmerno gorje. V komunizmu ni verske svobode Kjer vlada komunizem, ni ne verske nekake druge svobode. Komunistična dr* žava preganja vsako vero, ker ve dobro, da komunizem ne more uspevati tam, kjer verujejo ljudje v osebnega Boga in v posmrtno življenje. Komunizem in ve« ra, posebno pa vera, ki jo oznanja Kri* stusova Cerkev, sta dva nespravljiva sovražnik«, dva gospodarja, katerima ni mogoče obenem služiti : kdor se enega drži, mora neizbežno drugega zatajiti. Srednje poti tukaj ni. Komunizem sam I tega ne taji, zato sovraži in preganja vse vere in mi bi se zelo čudili, ako bi tega ne delal. Če kje bolj milo postopa, ne dela tega iz spravljivosti napram sv. veri, ampak samo iz oportunitetc, ker niu slučajno t.ako kaže, ker še ni napo* čila ura. da bi mogel vreči krinko z obra* za. Ko pa vr/e to krinko raz sebe, ta* krat pokaže svoj satanski obraz in prvo njegovo delo je, uničiti vse, kar naspro* tuje njegovim brezverskim načrtom, ne sicer na en mah, ampak postopoma, kar se popolnoma prile.ga njegovi hinavski naravi. Najprej pride ločitev Cerkve od države, nato ukinjenjc katoliškega časopisja, da se Cerkev ne more braniti. Nato sledi navadno razkristjanjenje dr* žavnih šol in zaplemba vseh zasebnih šol. Obenem se vrši tako zvano »raz* krinkavanje«, zapiranje, procesiranje m tudi likvidiranje duhovščine. 1 o je sva* hoda, ki jo prinaša komunizem \ ver* »kem oziru. In pri tem je tako nesramen, da trdi, da ne preganja vere in da uživa Vera vso prostost. Ni politične svobode Kako pa je z drugo svobodo v komu* nističnem raju? Mislimo, da je ni ve* Smo li uspeli? Zal le deloma. Pod pritiskom terorja, ki je še vedno vladal v podeželju, so le najpogumnejši in najbolj razboriti slovenski Primorci našli spet svoje krščansko in slovensko ravnovesje. Od kounistov zastrupljena masa, zlasti ženska mladež, .ie list odklanjala, terenci in aktivisti so ga preganjali, trgali, sežigali, grozili naročnikom, bralcem, razpečavalcem, — in jih pretepali. Duhovnika Izidorja Zavadlava pa so vprav radi njegove gorečnosti v širjenju našega lista kruto umorili. Torej naš list ima svojega mučenca, ki naj bo zvezda vodnica vsem apostolom katoliškega tiska. A resnica zmaguje nad lažjo in hinavščino in bo končno tudi zmagala. Pomagajo nam tudi komunisti sami s svojim vedno bolj »progresivnim« gospodarstvom v svojih državah. Zato odpira vedno več ljudi oči in prihaja do žalostne ugotovitve: Prevarani smo bili od komunizma. Rešitev je le v krščanstvu, ki uči nad vse ljubiti Boga in bližnjega kakor samega sebe. To pa je hotel doseči naš list in nič drugega. Zato stopamo v četrto leto z upanjem, da ni več daleč čas, ko bo zadnji slovenski Primorec iz-pregledal, da komunizem ne more osrečiti nikogar, ker je pač — brezbožen. Kjer pa ni Boga, ni blagoslova delu, in kjer tega ni, so vsi petletni »plani« prazni. Zato bo naš list še nadalje razkrinkaval komunizem in vodil naše ljudstvo nazaj k Bogu in k zdravi pameti. liko, posebno ne za delavca, ki bi mo* ral imeti ravno v komunistični državi največ pravic. Predvsem ni v komuni* stični državi nobene politične svobode. V državi je ena sama stranka, ki jo vodi partija. Partija postavlja kandidate, orni vodi volitve in. ona razglaša končne re* zultatc. Pravica ljudstva je v tem, da da svoj glas tistim, ki jih je partija vna* prej določila. In to imenujejo svobodne \ oiitve ! Ni svobode zaposlitve in dela Kakor s politično svobodo, tako je tudi z drugo svobodo in prostostjo. Ta* ko moraš delati tam, kjer ti rdeče obla* sti predpišejo, in' delati moraš toliko ur na dan, kolikor se n jim zdi prav. V tako zvanih kapitalističnih državah se po* tegujejo komunisti za zmanjšanje delov* nih ur, ko pa pridejo na oblast, nočejo o kakem zmanjšanju ur ničesar slišati, ampak delovne ure Sc povečajo. Ali ni to izrabljanje ubogega delavca? In k;\i je drugega kot izrabljanje delavca, če vpeljujejo za zvišanje produkcije tako zvano udarniško in akordno delo? In kaj naj rečemo o »prostovoljnem« delu, ki ga morajo mnogi neprostovoljno * pro* stovoljno opravljati ravno ob nedeljah in praznikih? Ali je človek res le nava* de.n stroj, ki nima drugega namena, kot da se neprestano vrti in da čim več pro* izvaja? Ali ni izrabljal na ta način ka* pitali/cm ubogih delavcev in ali niso bi* le te nečloveške razmere celo v kapita* lističn