Naše borbe. Bredhodnik slovenskih učiteljskih orgas nteacij k bil pravzaprav »Učiteljs':i Tova» riš«, ki mu letos potcka 69. letnik. Svojc sile je začetkoma posvečal stanovski in na* rodni naobrazbi, razvoju šolstva, a deloma jc zastopal tudi st.tnovs^e pravnc intcrcse, ne da bi se mogul naslanjati na kakršnokoli organizirano skupino. Kcr sc tcdanja jav= nost ni mogla prilagoditi eza? vedno stal ob strani. Dočim sc je duhovščis na polagoma pirilagodila nasprotnim nazira= njcm na verski osnovi, je ostal učitclj krep= ka cpora narodni — nacionalni — stranki. Medsebojni boji so naraščali. Nacionailni in versiki pokret sta si lj'uto tkrižala meče, za= •vfekla s ;seboj vse javno življenje, prosveto in aTrrodno gospodaTstvo in se neokrepljena ipirerila do svetovnega 'klanja. Kakor vojna v mnogočem dvigne vedo, tudi narodni boji niso ostali brez uspehov, kljub mnogim žrtvam, ki so podlegle vplivu bratCimornega boja. Po državnem prevrutu jc slovensko uči* teljstvo uvidelo, da predivojne borbe niso dovolj dvignile narodnc zavesti in da jl- slo^ vcnsko ljudstvo- doseglo narodne svoboščine nrav tko dcklaracijo odstr.nili iz svojih stakitov vse ovire, ki bi utegrKlle ogrožati istanovslko^ edinstvo, od« pravili parti/anska gesla in uvedli popokio ipolitično ncvtralnost, priznavajoč vsakomur popolno duhovno svobodo. Ponosni smo na to, da smo prvi v strs njeniih vrst.:h stopili nevstrašc-no pred jav» nost z obsodbo rcžimskih nasilnosti in z za» htcvo, da sc posveča zakonu neomejcno ¦vdjavo. Ponosni smo, da sj je današnji učitelj opogumil v svojih strankah zagovarjati iru terese šolstva in celoikupnega stanu nc glede na politične in zasebne interese. Obžaluje« mo 'pa, da je del učiteljstva ostal izven bor^ bcnih vrst zgolj iz političnoostrankarskih ozirov. Zavedajoč se svojfh vzvišenih nalog v bodočem zgodovinsikem razvoju inaše mlade države, želimo, da. se celokupno učiteljstvo odzovc •manifcstu Nj. Veličanstva tcr z udruženjcm v Skupni državni organizaciji uveljavi visoko poslanstvo v narodu. Ne v besedah, .v dcjanju se zrcali piatriotična dclžnost. Ker je naša organizacija iz.razito nepo» litičnega in le stanovskega značaja, upamo, da bo zakcnodajna oblast upoštevala njeno mnenje tako, kaikor je to storil& v drugih gospodarskih ozirih. Organizirano učitedjstvo je iproučevalo dosedanje osnutke šol* s!;ih zakoncv in izrazilo svoje mnenje ta'ko, kakor to odgovarja potrebam splošne na» rodme prosvete in interesom učiteljstva. Nalogc, ki si jih jc nadelo zlasti slos vensko učiteljstvo>, so ogromne. Niso siccr nove, toda pomlajene .so. Z združenimi močmi nam je uspeh tako na prosvetnem, kakor sock.ilnem torišču — zasiguran. Tre« ba samo dohre rvolje, več požrtvovalnosti in smisla skupnosti. J. L.