Tine Frece Črni blok in anarhizem Ce je anarhizem politična ideja, o kateri je bilo izrečenih največ neumnosti, potem je črni blok (black bloc) taktika, ki doživlja podobno usodo. Zanimivo je, in ni naključje, da je oboje medsebojno povezano. Anarhizem se je v svoji zgodovini srečeval in soočal z mnogimi poizkusi diskreditacije in kriminalizacije, za kar so ponavadi skrbeli različni aparati, strukture in institucije, ki so bile podrejene vladajoči politiki in obstoječi ureditvi. Z različnimi sredstvi so anarhistično gibanje želeli očrniti in zatreti. Enkrat z javnim blatenjem ideje in njenih aktivistov, drugič s tajno policijsko akcijo in državnim nasiljem nad anarhisti. Vse z namenom zavarovati obstoječo obliko "vladavine", ki omogoča vladajočim elitam položaj in moč, ki jim služi za izkoriščanje ljudstva v svoje koristi. Poleg tega, da je sistem uporabljal taktike zaslepljevanje javnosti, lažnih podatkov in manipulacije, ne smemo pozabiti na dolgo, vztrajno, sistematsko in dobro začrtano zatiranje in državni teror, ki ju izvajajo različne države z različnimi oblikami vladavin in v različnih obdobjih nad anarhisti in anarhizmom kot družbenim gibanjem. Podobno usodo pripravlja današnja vladavina novodobnemu anarhističnemu gibanju. Se posebej taktiki "črni blok", ki jo uporabljajo anarhisti in se jo v javnosti povezuje z anarhizmom. Po "vstaji" protiglobalizma v Seattlu, novembra 1999, ko so anarhisti zavzeto in aktivno sodelovali pri prekinitvi srečanja Svetovne trgovinske organizacije (WTO), se o anarhizmu prične vnovič javno govoriti. Znova se mu pripisujejo največje neumnosti: od nasilja, fašizma in desničarstva, do vandalizma, huliganstva in terorizma. V glavnem zaradi nevednosti in nepoznavanja temeljnih misli in dejstev o anarhističnem gibanju, zagotovo pa g to ni edini razlog "zavajanja" javnosti in medijskih laži. Sistem se tudi danes f varuje z najbolj nehumanimi sredstvi in medijska manipulacija, "vladavini" i podrejenih množičnih medijev, je ena izmed teh. Vnovič pa se anarhizem (D tudi z že omenjeno represijo in državnim nasiljem. I Ugotovili smo torej, da se je anarhizem v vseh obdobjih boril z močnim nasprotnikom, državo, ki je imela veliko možnosti in je uporabljala ogromno različnih sredstev za onemogočanje in preprečevanje anarhističnega delovanja in razvoja. Motivacijo za poseg vladajočih po skrajnih in nehumanih sredstvih v delovanju proti anarhistom je povsem preprosto razkriti. Anarhizem se namreč v svojih temeljih postavlja proti kakršnimkoli oblikam "vladavine" države in njihovim avtoritetam. Išče dobro stran ljudi, solidarnost in mir. Zahteva enakopravnost, enake pogoje za vse in brezrazredno družbo. Izpostavlja probleme vladanja, zakona in avtoritete. Vladanje manjšine nad večino smatra za nelegitimno in opozarja na možnosti izkoriščanja take pozicije. Spodbuja vstajo, upor in revolucijo izkoriščanih in zatrtih. Poziva k razrednemu boju proti vladajočim bogatim elitam in stremi za vzpostavitvijo družbe, kjer ne bi nihče vladal nikomur in kjer bi vsak posameznik imel možnost ustvariti si življenje, kakršnega si želi. Spoštuje svobodo vseh ljudi in spodbuja osebnostni razvoj posameznika. Takšna drža oz. ideologija pa v razvoju v družbeno gibanje predstavljata grožnjo vsaki "vladavini", privilegiju vladajočih in obstoječemu redu, ki preproste "male" ljudi drži v okovih. Bolj ko ljudje mislijo s svojo glavo in bolj ko se ljudje pričnejo osvobajati teh okovov, bolj so vladajoči prestrašeni in čutijo ogroženost svojih interesov. Zaradi tega tudi začnejo posegati po vedno bolj nehumanih sredstvih. Anarhisti so se od nekdaj strinjali v točki, da sta vstaja in upor proti izkoriščevalcem in vladavini, ki to izkoriščanje podpira, spodbuja in uporablja za dosego svojih ciljev, vedno na mestu, vedno upravičeni in vedno potrebni. Tako se v dobi "globalnega kapitalizma", ko sta izkoriščanje v smislu "izkoriščaj ali bodi izkoriščan" in tekmovalnost po zakonu močnejšega glavni načeli delovanja, rojeva hud odpor problemom današnje družbe in sistema, ki v dobro kapitala, privatne lastnine in materialnih dobrin odpravlja z vsakršno moralo in etiko. Današnja vladavina kapitalizma daje veliko razlogov za upor in tako se je v samem srcu tega sistema, tega imperija, rodilo gibanje, ki predstavlja močno nasprotovanje obstoječim političnim, socialnim in ekonomskim razmeram. Rodilo se je "gibanje za globalno pravičnost", ki predstavlja "globalni odpor" kapitalizmu in ekonomski globalizaciji. To gibanje je naredilo korak naprej predvsem v tem, da je združilo ogromno različnih skupin iz vseh delov sveta in ustvarilo močno silo, ki temelji na mednarodni solidarnosti in mednarodnem sodelovanju, ter predstavlja radikalne alternative politično in ekonomsko nepravičnemu svetu. Znotraj tega g gibanja so svojo vlogo že takoj na začetku našli tudi anarhisti, ki igrajo pomembno f vlogo v predstavi in boju "ljudstva iz Seattla". Posebnost prinaša taktika "črnega i bloka", ki jo nekateri anarhisti uporabljajo na, predvsem protiglobalizacijskih, <§ množičnih demonstracijah, in ki je sprožila mnoge razprave o taktikah in oblikah (D I boja proti današnjemu sistemu. CD Črni blok, kakršnega si v dobi protiglobalizacijskega gibanja predstavljamo, se prvič v taki obliki pojavi novembra 1999 v Seattlu, ko so se različne anarhistične skupine, posamezniki in posameznice iz različnih razlogov združili pod tem imenom. Ime ne pomeni naziva organizacije, v katero se lahko včlaniš, je le poimenovanje načina delovanja na demonstracijah in množičnih shodih. Predstavlja skupino, del demonstracije, ki je pripravljena na najmilitantnejšo obliko odpora. V Seattlu je več sto zamaskiranih "pripadnikov" črnega bloka poskrbelo za mnogo napadov na privatno lastnino velikih korporacij, multi-nacionalk, finančnih institucij in medijskih poslopij. To je, v želji po senzaciji, medije najbolj pritegnilo in črni blok je dobil etiketo nasilnežev. Različne medijske hiše so poročale o "anarhističnih neredih" in po dolgih letih se je o anarhizmu zopet začelo javno govoriti, seveda z negativnim prizvokom. Razvoj protiglobalizacijskega gibanja oz. razvoj globalnega odpora je s seboj prinesel tudi razvoj taktike črnega bloka. Le ta postaja redni spremljevalec in akter protiglobalizacijskih shodov, razvija se v nepogrešljiv del vsake masovne demonstracije, vloga pa postaja vedno bolj pomembna. Kljub vsemu pa pri rojstvu črnega bloka ne gre iskati le imena Seattle. Črni blok je taktika, ki so jo uporabljale različne skupine, kot način političnega delovanja, ali kot način delovanja na protestnih shodih. Največkrat se pri debati o rojstvu črnega bloka in o iskanju inspiracije za novodobni črni blok pojavlja ime Autonomen, ki so v sedemdesetih in osemdesetih letih predstavljali močno radikalno levičarsko gibanje, ki je delovalo predvsem v Nemčiji, vendar tudi drugod po Evropi. Gibanje avtonomistov se je ukvarjalo s kritiko obstoječih socialnih in političnih razmerij, ter z ustvarjanjem alternativ in ustvarjanjem "vzporednega sveta" - avtonomije. Slednje lahko ponazorimo predvsem z glavno tematiko gibanja, t.j. zasedništvom. Zasedeni prostori in poslopja so se razvijala v kulturne, socialne in politične centre, z veliko produktivnostjo in angažmajem. V teh avtonomnih centrih so se razvili odlični potenciali in pogoji za razvoj gibanja, saj so centri nudili mnogo aktivnosti, dogodkov, propagande in informacij. Za to so skrbele kino dvorane, knjižnice, infoshopi, koncertne dvorane, piratske radio postaje, javne kuhinje, bari, restavracije in ostali namensko urejeni prostori, ki so jih ustvarili sami. Seveda pa so se aktivisti z avtonomijo srečevali s pričakovano represijo države. Tako so v želji po ohranitvi svoje avtonomije in svojega dela bili prisiljeni sprejeti nasilje kot obliko boja, oziroma bolje kot obliko obrambe, saj drugače ne bi mogli doseči | ničesar. Potrebno nasilje "avtonomistov", kot način odpora, se je predvsem kazalo f pri obrambi zasedenih poslopij pred napadi, vdori in evikcijami policije in državnih i sil. Znani pa so bili tudi po uličnih spopadih s policijo na demonstracijah (D uličnih spopadih z neonacističnimi skupinami. Nekateri rojstvo in inspiracijo za I CD novodobne črne bloke vidijo tudi v italijanski "vroči jeseni" konec šestdesetih let. Tudi tam je gibanje, ki je podpiralo črni blok, nosilo ime Autonomia in je združevala mlade delavce, del študentske populacije in ostalo radikalno urbano mladino. Ukvarjali so se s širokim spektrom akcij, od divjih stavk in zavračanja plačila računov, do uličnih spopadov in okupacij univerz. Kljub vsemu so "avtonomisti", tako v Italiji kot kasneje v Nemčiji in ostalih delih Evrope, počasi izgubljali moč. Tako zaradi vse večje policijske in državne represije kot zaradi vse izrazitejšega oblikovanja teroristične elite. Država je uspela uničiti veliko širino baze, ki je podpirala črni blok, tudi z legalizacijo skvotov. Kljub vsemu je tudi v osemdesetih letih po ulicah evropskih metropol korakalo na tisoče ljudi, oblečenih v črno s transparenti, ki so nosili anarhistična sporočila. Tudi takrat so bili spopadi s policijo pogosti, prisotno pa je bilo tudi uničevanje lastnine raznih korporacij, finančnih institucij in nakupovalnih centrov. Tudi v primeru ZDA ne moremo govoriti, da se je črni blok rodil v Seattlu, saj so anarhisti v ZDA skozi devetdeseta leta, z manj medijske pozornosti, uporabljali taktiko črnega bloka ob mnogih priložnostih. Ze v času demonstracij proti Zalivski vojni, leta 1992, so v Washingtonu zamaskirane osebe razbile izložbe Svetovne banke. Crni blok se pojavi tudi na demonstracijah proti genocidu nad domorodci v San Franciscu, ob proslavi Kolumbovega pristanka na ameriške obale. Več tisoč anarhistov se združi v črni blok tudi na Millions March for Mumia, demonstraciji v podporo najbolj znanemu političnemu zaporniku v ZDA. Na teh ni bilo nasilja in črni blok v Philadelphiji je primer zglednega nenasilnega bloka, čeprav v maskah, pod črnimi zastavami in ob revolucionarnih sloganih. To dokazuje, da črni blok ne predstavlja skupine nasilnežev ali huliganov, katerih edini namen je nasilje in destrukcija, temveč da je to skupina, ki deluje premišljeno in uporablja različne taktike ob različnih priložnostih. Crni bloki so formirani tudi za prvomajske May Day proteste v New Yorku, Chicagu in Portlandu. Sigurno pa je bil Seattle prelomna točka, tako za gibanja, ki tvorijo gibanje za globalno pravičnost, kot za anarhiste in črni blok, kot taktiko. Kakšne pa so glavne karakteristike novodobnega črnega bloka, ki se naprej od Seattla pojavlja praktično na vseh shodih "protiglobalizma"? Zunanji videz je sigurno prva stvar, ki nas pritegne. Crna oblačila in zamaskirani obrazi igrajo svojo vlogo tako simbolično kot tudi praktično. Crna barva je barva anarhizma in v obliki zastave sporoča, slavi ali napoveduje razpad oziroma smrt obstoječega g sistema. Vendar pa se na demonstracijah anarhisti ne oblačijo v črno zaradi f videza, izgleda ali mode. Crna oblačila in maske na obrazih v prvi vrsti služijo i anonimnosti in enakosti. Jasno je, da policije in ostali "varnostni" elementi