Katoliik cerkven UM. Tečaj M\. l Ljubljani IT. maliga ser/ta na 1 So6". MA*t 99. M* pisma Janeza Mlancnika* misijonar* k Ig a rokodelca r Afriki. II vil I jr ii bod i .lr x n* K iis i u Prcciistiii gospod! Poslano zclezje smo prrjcll. in lepo sr zahvalimo. Kog Vam sioirrno poverili Vaš Mini iu Vašo skerh: ali vsiga je bilo sr premalo, zu loruj ue bmlile nejevoljni, ker Vas /e spri prosim ver potrebnih reei; pri lako velim zidanji uumrrr jr ilokaj orodju Ireba. l*rosim loruj zu I lu-rui osel zu kose. I lueat sekir iu pol lueulu lesel zu ko-larje, kake '2 kolurske sekiri. I lueut mutik iu lopul iu li krumpo\ ; verh legu pu šr 4 lueule drobnih svedrov, ker se jih veliko uloini v lerdlm lesu; velikih sveilrov pu imu-mo dusii. ker jih tolikanj ne rabimo. Tuili zu pol lueulu lesnih pil iu pol lueulu pil zu žuge bi prosil: iu ee Vi ur uirgurir kupili, pu prosim uu Dunaj pisali. — l.elus imum \sr druge opravila, kakor une dve leli; bil sini veiinur iu sim posmle delul, lelus pa sim upiieuiro žgul iu oglje ku-liul, iu zilaj opeke delam in mizurim. Ker lelušuji misijonarji še ne znujo urubskigu. se ne morejo pošiljuli k ljudem. zatoraj moram jesi jih iiamesinvali. ker Arubljuui sami nle ue store! Delam pa opeke pol dne od llurtumu proti Višnjevi reki; dobro bi bilo. ko bi jih kurili slo lav-zrui naredil, de bomo novo stuuiše znbokuli, v ktero se bomo. kakor menim, že lelus preselili, in ho mende Imlj zdravo, kakor duzdauje ilnate hiše. — l.elus je bilu liudu kolera v llurtumu. I.judi je veliko pomerlu, koliko ravno- sine ve; pravijo de okoli štiri luvžeut. iu med njimi ludi Turk. ki je bil že poprej zumureku misijonu podaril; imel pu je še osem druzih siižujih, iu je oporoko storil, de nuj bodo vsi sprostcui. Ali paša jih je hotel prodali; prišli so gosp. Gostnerju prosit, de nuj jih varujejo, ker je bil pušu res že tri produl. Gospod mu loruj hitro pišejo, de nuj jim oprostiviin pismo podeli, uko ne — bodo do Ali-pašuta pisali. lil oprosteui so bili vsi; dvu slu že v misijonu; murde tudi uni pridejo k poduku, de bodo keršeui. Tudi zuiuiirč-kov bodo nakupili, kadar se bodo v novo dovolj prostorno hišo preselili, dozdaj namreč jih zavoljo pomuiijkuuju prostora niso imeli kuni spravili. •laz. Iivulti llogu! sini lelus prav zdrav; iu ludi cni-gu zumureku učim opeke deluti; je še precej učuii. i.e vsake iri nedelje greva k sv. uiuši iu se z ladijo pcljava; ludi vsaki drugi, uli tretji duu po arabsko sv. rnženkruuc moliva — sva le dvu kristijuuu med muhouicduiici. Po Abuuu l.uku (g. Jcraniil vedno popriišuje. in tudi Abuuu llauu Ig. Kocijuiičiču) uikdur ue more pozubili. Muli .lurček moli rud ; posehuo rud pu posluša, kudar mu kaj od Vas pripovedujem, in je vedno vesel luko hluzigu očeta #1. Krokodile imam sosede . iu duu nu duu jih vidim po reki gori in doli plavuti: tudi ponoči me jih je strah. zu'oruj imum •) \ isokočaMitifa ft»p. Jurja Vulc-a V itd zmiraj sekiro zraven sebe. de bi ga čestiil. ko bi ponoči kleri pome prišel, zukaj le zveri so silo požrešne: koze ali ovce so jim kaj ljuba piča. pa ludi osli in kosi ran i. celo konji jim niso predobri, in zatoraj neiiclmmu oprezvajo. kdaj sc kiikii žival iiapajul prižene, de hliskama po nji hlastnejo, iu jo berž požro. Xuvoljo lega bi jaz prav rud kako dobro puško uli šluc, iz našiga kruju z Dovjiga. de bi časi ka-ciga požresniga krokodila lercil. Toraj Vas lepo prosim, de hi moji sluti materi pisali, dc bi mi dobro puško kupili, iu in jo sem poslali; denarja od lukuj ue morem poslali, ker hi sc utegnil po poli zgubili, zatoraj pa prosim, ce ni dru-guči. nuj mi pu kolikor bo veljala, posodijo; uli pu. cc ni uu Hov jim nobene dobili, de bi mi jo Vi holli kupili za svoj ali za misijonski denar: gu bom pu v Huriumu misijonu vernil. 1'ušku pu bodi sturu uli uovu, de bo le dobra, iu še lelus hi jo rud. I Pri meni ludi več uruhskih suznjih dela: lode njih gospiidurji. kudur mesce milic, po deuur pridejo, iu le cni-gu krajcarju od zusluzcuigu plucilu ue dajo siiznjim. kteri niorujo goli iu lučni delali, in so časi zu iiui manjši reč lepeui. Služijo pu nu duu po iri piusirc in pol (ali .'t srch. grošel. Vsaki dvajseti dan sužiijim plucilo dum. in se lo je gospodurjcui preveč: res, to so usmiljenju vredne sinile. /cinljii lukuj je kuj rodovituu; iu tuko lepe pšenice se nikjer nisim vidil. Tukaj ui slane, ue loče. iu kur se vseje. gotovo zraste, in se brez skerbi pridela. Milijon in milijon ljudi bi se lukuj luhko živilo, ko hi zemljo ohdelo-v uli. uli kuj. ki vse v puši stoji. Arubljuui se lažejo skor pri vsiiki besedi: iu jez jim pravim, de su, kakor njih prerok Mahomcd. de se zalo lažejo, ker se je njih prerok lako lagal. .Mahomed je lazuik. ker pravi, dc je ou sam poslanec Hozji: iu čc jc res edini premk Hožji, zukaj pa ga Hog ni vpričo več ljudi ko la-ciga razodel: tudi poslanci Hožji nimajo po dvajset žen. kakor jih je tu p rese imel. iu nisim še slisul. de hi od Hogu posluu mož veliko z žeiistvum opravili imel. kakor Iu nesramni goljuf, ki je toliko ljudi oslcparil, de se se zdaj iz gerdobne verske zhlmle nič ne zuvetlo. i Zdaj pu se jim lepo priporočim iu naj se pri sveli maši večkrat nume spomnijo. Mlaj lepiga in spoflbuftljiviga mi Je popolnih mesca retikiga Iraena po M*tM*-Uani r torbico nabrmlf VII. Predragi prijatel! ..Kosite nebesa od zgorej. obluki nuj držijo Pravičniga: odpri se zemlja iu daj Zvr ličarja". t Iz. 4a, KI. Tc prerokove besede smo deseti šmarnimi "I Naj mu poslreae verlintu rojaku. kdor utegne kako puš« uterpeti. Tudi rokodelca domača pann*t »prrume. de »p«»'o»iaikav modno* Božja nikdar nikoli nr mor« navdihovati Vred. »lan premišljevali. V njih »o izrečene močne želje vsih pravičnih slare zaveze, ki »o Mesija pričakovali; tedaj (udi golov u goreče Mariine želje po Zveličarji in sicer timvcč, ker je vedila. de se ima kmalu spolniti, kar ji jc angel oznanil, de se ima kmalo roditi Zveličar sveta, v hlagor vsih narodov. Katoliška cerkev spomin tegu žcljniga Mariiuiga pričakovanja sedem dni pred božičem (1H. grudna) obhaja in razodeva serčno svojo željo, de bi vsi nevere! iu krivoverci v Jezusovo cerkev dospeli, vsi pravoverci pa sveto živeli,— z eno besedo, dc bi vsi deležni poslali Jezusoviga odrešenja. Te svoje goreče želje mati katoliška cerkev posebno v svojih molitvah razodeva, v kterih Zveličarja sveta pričakovajc klice: „0 Modrost! O mogočni Hog! O Korenina Jcsetova ! O ključ Davidov! D Začetek! D Krulj uu-rodov! O Kmauuel !** Se mar tudi mi Jezusoviga prihodu tu-ko željno veselimo? K najsi i šmaruičiii dau jc hil Mariiuimu popot-vanju v Hetlchem posvečen. Po cesarjevim povelji gresla Jožef in Marija v Davidovo mesto Hetlchem. \i bilo nobene pritožbe, imheuigu goderujauja iz njunih ust slisuti, eeravno je bila ta daljna pot silo težavna in z velikimi hril-kosimi posebno za Marijo sklenjena. Ko sta se Jožef iu Marija ua pot odprav ljuja. sta se. kakor velik častivec Malere Kozje mi>li. lako le pogovarjala: Oh. Ijuhu moja nevesta iu kraljica! —sv. Jožef z milim glusam Murii govori, moje serce se žalosti lopi, ker li uc morem zavoljo uhostva /.lajšati dolge iu težavne poti, ker ti ne morem vsiga pripravili, kar hi potrebno bilo! — Marija pa Jožefu v »a udarni \ voljo lložjo odgovori: \ič ne skerbi, preljubi mož, pojdivu le potolaženu, kamor naji prev iduost llozja popelje, saj tudi Oii z nama gre iu njegova roka naji povsod vodi. Iu gresta! 1'čimo se tukej natančne po-koršine do dezelske gosposke! Cčimo se pu ludi v lložjo voljo uda jut i se! Dvanajsti šmaruičiii dau smo imeli lložičui ve-eer ter <*mo Kozjo porodnico častili. Kako se je godilo sv. .lozefu in Marii v llellehemu. kako je bilo rojstvo Zveličar-jevo po angelu pastirjem naznanjeno, je vsakimu didiro znano i/, zgodeh sv. pisma. O kako polno svetih ohcullje-jev je bilo pae Mariiuo serce, ko je gledulu Mesija sveta, kteriga so vsi očaki in preroki, kteriga je ves svet tako goreče hrepenel. — Pristopi tudi li, dušu moja. k jaslicam, glasno se radiij v svojim sercu trojnigu prihodu Kristusoviga: prihoda po mesu v llellehemu. prihodu po duhu v vsako verno iu čisto serce in častitljiv iga prihodu, ko ho prišel sodil vesoljni »vet. Trinajsti šmuinični duu je hil presvelimu imenu ...I c z u sov i m ii" posvečen. Ime ..Jezusovo" je listo čustilo ime. klero nebesa s spoštovanjem, pekel s slruhum, zemljo pu s tolažbo iu z zvcličaujcm iiapnlnujc. To je tisto ime, ki je čez vse imena, kterim se vse kolenu priklunjujo v nebesih iu na zemlji iu pod zemljo. To je tisto ime, po kterim nam ua Mariine prošnje tolike gnude dotekajo. — Presveto ime Jezusovo je bilo tisto olje, s kterim so se mur-terniki okrepčevali, bilo je loliko mludciičem iu devicam skit. pod kterim so svojo nedolžnost obvarovali; škil, pod kterim so svetniki vse zapeljevanja sveta in skušnjave pekla tako slavno premagali. Pa kdo je še kdaj to presveto ime s pravim zaupanjem izrekel, dc hi se ne hil čutil polola-žciiiga iu okrepčaniga v vsili nadlogah in težavah življenja? In kje je kak grešnik , ki je s skesanim sercam v to presveto ime klical, dc hi milosti in odrešenju pri Bogu naj-del nc bil! Kako pregrešim je tedej izrekovuti to presv. ime nepremišljeno, ali celo v uečimuriiih šalah iu pogovorih. Kako zamore to ime takošnini tolažba v življenji, moč v skušnjavah, mir v smerti biti! To je le tistim, kleri gu izgovarjajo z vsim spoštovanjem iu zuiipunjcm, ter vse delu v imenu Jezusa iu Marije opravljajo. S t i r n a j s l i s m a r u i č n i dan nam je hil spomin Mariiuiga oči sevanja. I'čili smo se od Marije zopet po- koršinc in ponižnosti. Muriju vedno čista ni potrebo-vulu očišcvutija, in vender sc ludi ona podverže Mozesovi postavi kakor druge žene, ki so v grehu spočete in v grehu spočele; lo pa tudi zato, de svoje visoke lastnosti kakor Mati Božja tako dolgo, kakor ji jc le mogoče, pred ljudmi prikriva, ker se v svojim zuiiaiijim kakor druge izraelske matere vede. lrčili smo se dalje revšino in uboštvo spoštovati, zakaj Marija, muli Mesijeva, nar visokejši iu nur inienitneji med vsimi ženumi se nur iibožuišim materam pridruži ter le dve gerlici Hogu v zahvalen Iii odkupiven dar prinese. — l'o žalostnim Simeoiiuvim prerokovunji vzame Mariju vsa udaua v voljo Božjo iu |ircmišljevaje besedo prerokovo Božjigu Sinu zopet na svoje naročje, ter sc po opravljeni daritvi tempelj zupuslivši domu verne. — Simeonu iu Ani bi utegnili ucvošljivi hili, ko hi uc hili še bolj srečni, kakor ona dva. ker zamoremo Jezusa in njegovo sveto Mater vsaki dan o kterikoli uri v tempeljnu uujti, vsaki čas ž ujinia se pogovurjati. V nar svetejših imenih Jezusu iu Murije se ludi duu* od Iclic poslovi Tvoj zvesti prijatel A. Suski. Izhodnja indija in katoliška cerkev. Spisal Vulenlin S e ž u n. (Dalje.) Zveličani Janez Brilo, mučeuee. Janez Brilo je pričel svoje misijonsko delo I. 11174, I. IIW5 pu so gu bili neveruiki v ječo vergli. iz ktere je hil sicer kmulo izpušen, tode hude muke ju mogel preter-peti. Cez 2 leti gu neveruiki zopet zgrabijo iu grozovito z njim ravnajo. Privežejo ga zu roke iu noge med dve visoke drevesi in gu s težkimi verigumi ohlože. ter uuzudnje v jamo veržejo. Pu potegnejo gu iz jume in gu veržejo v vodnjak, de skorej utoni in gu potegnejo iz vodiijuka, pu gu vnovič vuuj pahnejo. Xa to gu kervavo hičujo. Tako razdjau moru Brilo s svojimi tovurši, ki so bili ravno tuko mučeni, daleč iti; pa ludi nu potu jih grozovitneži vedno sujejo in jim uugujujo. Poveljnik si izmisli nove muke. Slcčenigu nu ojstro skulo veržejo iu osem rubeljnov ga lako pretepu, de kosci mesa odlcluvujo, kri pu po skuli curlju. Obsodijo gu zduj ob gluvo, toilc kralj Muruvski sodbe nc poterdi, ampak gu iz ječe izpusti, pu zraven ludi zu-žuga mu seree iz telesu iztergutl, če sc bo šc kdaj pre-derznil v njegovi deželi pridigovali. Brilo je žalosten, dc ni že zdaj dosegel vencu mučeiiiškigu; na povelje svojiga provinciala sc poda I. H>*7 zaslran važnih opravil v Kvro-po. Sprejeli in častili so ga ua Portugalskim ko svetniku; kralj Peter II. gu jc želel kraljeviču odgojitelju. ali Brilo le hrepeni nazaj po svojim misijonu in po terpljenji. ki gu jc t a m čakalo. I.. H»90 gre nazaj v Indijo. I. 1(1512 je spet nu Maraviskim iu lam ga po mnogih pomenili bližnjiga mu-eeiislva drugo leto vjumcjo. Veliko veliko je bil Brilo v vinogradu Gospodovim storil. Spreobernil se je bil kraljevič Teriadevcn iu je. se ve kakor kristijan. veliko število svojih žen spustil. Ali enu njih je bilu Maravskimu kralju v rodu. in tedaj je z brumini vred kralju našuntala, dc jc Juuezu zduj v smert obsodil. — Janez Kcrstnik jc bil ob glavo iljuu zavoljo prcšcšiuicc Herodiade, prešcšlni kralj Henrik VIII. in njegova vlačugu Ana llolenu slu odkrehuilu \ugleško ml prave vere, meseno poželenje jc bilo med drugim krivo, de so l.uter iu njegova derhal loliko potulie zu svoje hlodurijc dobivali in zgornji del Kvropc oh sv. ku-toliško vero perpravili. — lliiiduuiiski kristijani so skušali svojiga dušuigu očeta Britu smerti oteli. Tu pu jim je rekel mirovati. Peljuli so gu nu moriše, kjer je pokleknil, in v goreči molitvi Bogu svoje življenje daroval; |m molitvi stori »v. kriz. ohjumc ruhcljiiu. kleri se ni upal s\. možu dotaknili, in naglic glavo, ktero mu ni bolj odseku 4. svečanu 1«»3. rudne lučiee so migljale nad njegovim truplum, in prijeten duli je iz njega puhtel. Verniki so pobirali njegove ostanke iu le »aterljo Jezulšklga redu I. 1773 je nupotvalo, ile ne je slovesno spoznunje tegu možu zu zveličuniga zu-kusnilo, ktero je sedunji p upe/. Pij IX. 21. uvgustu 1833 doveršil. __ Nekqf zatiran naših koledarjev. (Konec.) 3. ljudski kuledurji nuj obsegajo tudi svetnike, m e d ljudstvu m e i s I a n e, kuko r |i o s e b u e p r I-poroenike uli putrone. Tukuj su imenovali priporoe-niki stanov: sv. Izidor, |iriporočuik kmečkigu ljudstva tO. muju, in ravno tuko sv. Notburgu devica 13. septembra; sv. T o in a* Akviuski, priporočnik usuurjev, 7. mureju; sv. II o m o bon, tergovec, 11. novembru, priporočnik tergovciiv iu krojačev: sv. K ligi (Kluj). škof, pomočnik kovučev, I. decembru. Ti stojijo v koledurjih; prutike |iu so le sv. Izidorju nekaj čusu prinušule, pu zopet zgubile; nikjer pu ni sv. krisplnu in Krispinijaiiu mučencnv 25, oktobra, ziiunih priporočiiikov zu eevljurje. Ako se čislu kmetiju iu obertniju, nuj se znajo tudi njeni priporočniki. Tudi bolj znani farni pripomočniki po Slovenskim nuj bi se ne opu-šuli, kolikor že drugod ne stojijo v koledurjih, ii. |ir, sv, Gol Iiu r d škof, 14. muju; sv, l.uuibert, škof iu muče-liee, 17. septembru; sv. Ozvuld, krulj iu mučeiiee, "». avgustu; sv. Adulbert Pruški škof iu mueenec 1. juniju: sv. Iluiliel prerok, II. septeinbu; sv, Hudegundu kru-Ijica, 13. uvgustu. Kmečku prutiku sicer ne more vsili teh svetnikov luliko obsegati, pu nemogoče ji vender ui prostoru dobiti, uko nektere pri nus muiij znane svetnike izpusti iz svoje verste. Sc eno nuj bi si zupnimiilu kincčku prutiku: \uj jemlje zu nektere svetnike bolj p r i m e r j e u e p o d o b e. ('imu je neki rucu uli gos sv. Martina, uli sod sv. Otmurju, ker popis njunigu življenju nič ne ve od tegu? Pa nuj oslu ne to dvoje znamnje, in tudi medved sv. Gulu, kterigu dohod v pruliko imu svoj vzrok. Kuj pu vedno delujo liste miši sv. .lede rt i. ktere ne pmlpirujo druzigu ruzuu gole prazne vere? Slepa misel, de miši snedo. kur sc sprodc v dun sv. .lederti. je gotovo ostuuek uckduujigu mulikovu-uju, ker se je lo, kur se v keršuustvu ui smelo verovuti od mulikov, po napačnosti večkrat preneslo iiu kterigu svetniku. Pri Nemcih je bilu kduj znunu hogiuju lloldu, ktera je v zemlji in zruku tkulu in plctlu sadeže iu cvetlice, uue-lu proti spomludi svoj obhod po svetu, in bilu zmišljeuu pri-poiiiočnicu zu luu iu prejo; njej je bilu podobnu slovenska Živu uli Zlutuhuhu, ktera se je njim, ki je niso častili, rudu spremcnilu v Moro uli lludobubo. Sv. .ledert pu je bilu pohožuu, in s svojimi iiuuumi deluvuu devica; mende se ne bo z miši muševulu nud njimi, ktere kukor ouu pridno delujo iu predejo o njenim godu. kteri ui zu povedan pruznik. Ilieiiiger. Ogled po Slovenskim. Iz Nemca mul. serp. Kuko se hočem zulivulili blagim sercam, ki uum pomugujo strašno težo šibe lložjc nositi? llog v svoji milosti Vam stotemu vse poverili! \u dobrote dobrih ljudi opiruje se smo že več denarjev razde-lili med nesrečne reveže, de si l.-odo ujde kupili iu posijuli. Illug gospod, ki je dolgo let tukuj bival, jc uum poslul .'>0 gold., lep denur. llog iiiii poverili! Pu ukoruvno se je več dobrih sere že usmililo, bi pu vender le še lepo prosili, ker šilu je, velik« silu. Skoda segu nud 1.">0 tuvžent, ljudje pu so vsi revni; če ne bo pomoči, kuj bomo počeli? ..Ilujte in se vuiii bo dulo!" Prosim. Juuez. 'A (»nrenskitja. Mest njuni imu ju veselje nud plesi, glediši, in druziini veselicami iu tedaj U'di nuj ruji od lega govore, pišejo iu bero. Verno ljudstvo pu deželi pu še zmiram nuj bolj vesele zule cerkve, lepo zvoujeuje itd.; zato-ruj pu tudi rudo govori iu sliši otl novih cerkvenih prena-redeb iu uupruv. Kuj tucigu se je prctečeni mesec tudi po nušim kraji skoruj v vsaki hiši govorilo, iu kuj de je bilo. nuj tudi ljubu llunlcu svojim bravcam pove. Pol ure od bleškigu jezeru pod prijuzuim homuiu sloji Zusp. sicer mujliuu pu za lložjo čast vnetu vas. To ji spričuje sredi nje stoječa furiui cerkev. pri kleri se je v mulo letih veliko prenuredilo, pu še vee uoviga uupruv ilo; opomnim tu le novih orgel, lepili buuderjev iu več cerkvenih nhlučil. Pu skerbui dušni pustir in njih verne ovčicc so še uckuj delj čusu že serčno želeli: dobiti iiumreč tudi veči iu snglusiio zvonilo; iu te iskrene želje so sc jim letos spol-nile. Pripeljuli so namreč drugo binkoštuo nedeljo iz l.jub-Ijuue dva nova zvonova. Strel iu zvoujeuje bližnjih cerkva je uupovetlulo veseli prihod, in vidil zuželciiu zvonova je vse sturo iu mludo skupuj hitelo; pu gu tudi med množico ni bilo, v čigur očeh bi se lic bilu leskelulu solza radosti. Pravu cerkvena slovesnost v zahvulo novih zvonov se je ohhujulu še le iiu rojstni duu sv. Janezu Kcrsiniku. lur-nigu pulrouu. — Kmulo po polnoči je sircljuojc in prelepo novo zvoujeuje ozuuiiuvulo. de se je napočil zu vso faro preveseli duu. Visokočastiti Kudoliski gospod dekan so peli sv. mašo, pri kteri jim je streglo osem duhovnov; peli so pu uuluš povabljeni pevci iu pevke iz Gorjun. ki so poku-zuli, kuko dobro de so izurjeni v cerkvenim petji. Pred durovuiijem je bila pridigu. Stopili so ua prižnico visoko-čustiti grujski gosp. fajiiinšicr. ler z gladko tekočo. iu ginljivo besedo ruzložili. zakaj de iniumo v sv. ecrkvi zvonove, iu česa nuj nus oni opominjajo? Po dokončani pridigi je bilo darovanje zu ljudstvo, ktero jc dobre pol ure terpelo. in pri kterim se je keršanska rudodurnosi iu gorečnost za cerkvene uupruvc očitno ruzodelu. zakaj nabralo se je sc nekaj čez 120 gold. Med ofram se je pela |m vsim Slovenskim znunu prelepa pesem ..Zvonikuijeva". Sv. opravilo je bilo dokončuuo popoldne s kuj lepo pelimi liiunijumi od Matere lložjc. Vsi stroški ziicso okoli 2lou golil., od kterih je pu že IHIHI plačilnih. Zučcikumu je marsikdo z glavo iiiujul iu si mislil: Kuko bodo pač Zuspljuni tje miinrcč Ic .'i2 hiši v tem duurju revnim času iu zraven veliko drugih plačil toliko skupuj spravili? Ali kjer je lerdtiu volja iu darovavna ljubezen, ondi se ne poinišljuje dolgo, iu sv. gorečimsi zu lložjo čust uc gledu iu uc šteje zuderzkov, lemuč zaupa Ic iiu Vsemogočiiigu iu iiu pomoč dobrih ljudi. In zares ludi Zuspljuni so po prizudevi svojiga gosp. lajmosiru se od drugol uiursikuk lep durek dobili: luko so jim med več drugimi dobrotniki posebno hlugi posestnik juvorniških iu bistriških plavže« buron t"ojz. grujsuk begunski kol cerkveni palrou iu dobrolljiv gospod i/. Ljubljane k pervi pluchi kuj ziluluo pripomogli. Pu saj nikdar ui zgubljeno, karkoli se slori za Hožjo čast; Oče nebeški bode vse stokrat po-vcrnil. — Novo zvonilo pu osluvlju tudi svojiga umetnika Ani. Zunmsu. Muli zvon z b centi, iiu kieriin jc nupisuiio: Ki-delem gregem Aspeiisem voco ud lleiim l verno Zuspisko čedo kličem k Kogu 1 je že 112«.. iu veliki pri 22 centih z iiupisam: Ad mujorem lici glorium. et iu Imnorriii bcuiuc Muriue virginis et s. .lounnis Huptistac t v veči slavo lložjo iu \ čust blažene device Murijc iu sv. Janeza Kcrsiniku | pu 1127. delo sluvnigu v livarju. Poprcšnji pervi jc zdaj srednji iu imu 12 centov. Sosluvljeni so li zvonovi po razsodbi v tej zadevi vcljuviiih moz kuj izversino v bruno \ cis moli. Zares veličaslim se jc razlegalo io zvoujeuje po okolici rajski, in budilo s cudoiiiiliin soglasjem svojim enak čili v zveseljeuih sereih v prične mimzicc. liolovo ne-pozubljiv bo Iu slovesni duti vsim furmuiium. ki so s tim pn«.t«\ili naj l»*psi spominek pobožnosti in darovavnosti sebi in nasleduikam svojim. Iu gosp. fajmošter so s tim trudam iu s lo skcrhjo /.daj tako čedno in lično opravili iu ozolj-sali nevesto svojo, de smejo po vsi pravici slednji dan moliti: ..liospod. ljubil sim lepoto hiše tvoje". —č— Iz (i radaMnogo plujcov pride vsako leto obiskat nas kraj. de bi prosti pri hladnih studencih, na /.alili hom-eik iu v prijetnim, čistim /.raku se spočili in trud življenja /a nekolike easa pozabili. Ce koga mikajo dela vere. nuj siopi z oh-noj zarauo v jutru, ko rudeckastlja /.arja vsta-jati jame. ua lilejski grad poslušal milo jutranje vabljenje, ki nas kliee molili: A ve — češemi Marija! Mogočno zadoui /. zvonika Hadoliskiga veliki zvon, dalječ od hribov mu lepo odmevu (■orjaiiski; i/, stolpa globoko na jezeru drug /.von ti zapoje, drti/.i se mu lepa harmoniju Zaspljanska iu kakor daljni jek pod orjaškim Slolaiu od žalostne Matere H. pri \ovi cerkvi jasiiiga zvona glas nazaj ti doni. .lasno luiro. iu ko centa noč belimo dnevu roko podu ju. — zu (iriuiovcam zlata zarja, hladim prijetna sapa od Triglava, v zcrkalu jezera še zadnje zvezde čisla lučica iu blede lune podoba in zraven lepo zvoujcujc. — v se lo mora blage, oad/.eoicljske čutila v sercu budili. Solarcki v liradu sc prav sercuo zahvalijo usmilje-oim taiiiiccm iu deklicam Postojnske šole, in njili časi. g. učiteljem za lepi dar. ki so ga ubogim pogdrtlcam podelili. Obljubijo sc prav pridno učili, lepi zgled pri ciiucih okoli-sinali posnrioati iu za ljube, mlade dobrotnike prav serčno molili. —c. HazgietM po kerzanzkim svetu. Kim. Nek dopisnik piše iz Kima Tirolskim listam, po kterih pootockili dc jc previdnost Kozja sv. Očeta Pija l\. nagnila k sklep«, dc uaj bi sc Marijno neomudežano spo-»ctjr za versko resnico razglasilo. Sedanji papež so imeli ze od mladosti naj prisercnisi češenje do deviške Mutere Matije, /liano je. dc so bili v mladeiiških letih, ko so nebeško Kraljico zaupljivo v pomoč klicali, hude telesne bolezni rešeni. Presvela Kozja Mali je bila od lisiihuial le sc prisercnisi iu gorecniši od njih ljubljena in cešena. S takim sercam so Pij IV zasedli prestol sv. Petra. Vera v ucooiadezauo spočetje Marije Oevice je bila s poprejšnjimi razpisi, zlasti Siksta IV. iu Aleksandra VII. že prav blizo verske resnice doguaiia. iu zmiruj bolj pogostumu so prihajale prošnje do stola s\. Petra, dc naj bi že cukral to resnico za člen sv. vere razglasili. Nobeden pa ni bolj ko-peruel. de bi sc ta zelja spohtila. kakor njih svetost Pij IV sami. V sredi dezclskili viharjev iu prekueij v Kitiiu oiesca listopada 1*1* so sv. Oče premišljevuli. kuko bi svojo pobožno nuj ljubši misel izpeljuli. in so v pogovorih z hogoljuhuimi možmi govorjenje na to reč obračali, /vedo pa Njih svetost, de je v Alkaiilariiiskiui samostanu sv. Ko-tiavciiiura ua Palatiuii hranjeno pisanje zvelicaniga Leona r-da Porio- Mav riskiga. v ktcrim so imenitne besede za-siratt prihodnje verske resnice ucomadcžauiga spočetja. Pre-e«-| zažmejo >v. Oee po to pisanje, ga bero. lastnoročno prepišejo, ter izvirni spis samostanu hvaležno nazaj pošljejo. Ka| je bil zapopadek uitiga pisanja, Zveličani Lconardo iz-recc s\ nju zanesljiv osi. ali prav za prav prerokuje, de bo vera v brezmadežno spočetje v versko resnico povzdignjeiia: de >r ne bo sicer vesoljni zbor sošel. Im pa v lo djanje prcodloccui papež razkropljenim škofam naročil, de uaj v pisinih svoji- misli razodcuejo. iu bo tako z djauskim so- Ko je bil prednji dopis .1 tinrrattkifa" ic stavljen. jc vredništvo »c enak dopis prejelo, v kterim so prečastiti gosp. Juri Zupan, korar Ljubljanski, ko poseben dubrotnik imenovani, in »o s tem •Ijansko razodeli. kako ljuba jim je vas. v kleri je enkrat njili zibelka tekla. I* dopisa p.t se to p<>\zamemo. Vred. glusjem cerkve novo versko resnico prav slovesno ruzglusil. Kmal po tem ruzglušcnji. de bo mir sklenjen iu de bo sv. cerkev mnoge vesele zniagoviue imela. Sv. Oče to veselo prerokovanje premišljujejo, in že zavreši velik punt iia.Monle Cavallo. Na enih zapertih vratih papeževiga dvora jc bil ogenj podtaknjen : en sum strel poguninigu Svajcarja je bil zadosti, de seje iiezmeriiu množica junakov razletela, iu begoče trume so še od delež vpile: ..lili Svizzeri! (ili Sviz-zeri!" Ali rogov ilarji se spel odduhuejo; švajcarska straža sc razpusti; papež pa so jetnik, dokler 25. listop. neubeže. V tacih nevarnostih in stiskah v kviriuulu t pu peš k i nt dvoru) slore Pij IX. terden sklep, de hočejo vero v neomudežano spočetje nebeške Kraljice v versko resnico povzdignili, in že iz svojigo prihcžališa v Oueti so papež poslali po vsim svetu potrebne napovedi zu to reč. Visoko delo jc nezu-dcržljivo napredovalo; puiitarsku gnjiisobu se je nnigla umukiiiti iz llimu ter prostor narediti temu verskima prazniku, in kmal po razglašenji nove verske resnice se je vojska med narodi oh nekim Marijuim prazniku tako določilu, de je zu njo nusledovul veliki mir. in nupruvil gu je tisti častitljivi vladar, ki v svojim velikim cesarstvu sveti cerkvi njeno prostost iu pravice spel povrača. pa ji tudi še drugod k mirnim zmuguin upanje pripravlja. Zveličani Lconard je tedaj resnico prerokoval. Tu dogmlhu imu pu tudi nuj stanov it-itiši podporo, zakaj sveti Oče sami so jo pred nekimi d n c v i p r i po ved o vali. Siovstv o. Kianje dobrih duhovnih bukev iu premišljevanje svetili resnic je po spričevanji iu skušnji vsih časov memo molitve nur Imljši pripomoček in podporu zu povikševanjc pobožniga življenja; zato pa se lako branje ue more dovclj priporočevati. Dobre bukve so velikrat nar liniji svetovavec. zakaj, kur si časi nur boljši prijatli in svelovavci ne upajo ra/.odeti. to uestrahamu dobre bukve povedo, ter hravca opomnijo mnogih sluhost. zmot in nevarnost, in mu razodcuejo, kako se jih more rešiti. Dobre bukve so neprecenljiv zaklad, iz kterigu zujemujo pobožne duše nur lepši iiuuke zu svoje življenje in nur pripravniši spodbude zu lepe čednosti, ki jih ljudem in Bogu prijetne delajo. — Ne vem pu, ktere bukve bi mogel slovenskim devicam bolj priporočevati, kakor tiste, ki jih ene že poznajo, bukve pod iiuc-uam: „N e vesla K r i s t u s o v a", ki so zdaj drugič natisnjene na svetlo prišle. Lastnost in dobroto teli bukev v oh-sežku in speljavi smo že lani razložili, (list 50. iu 51.). Zatoraj jih ni treba zopet priporočevati, saj jim tudi njih nuglo spečanje nar lepši spričevanje daje. ker se je pervi uutis v .1000 iztisih v (i mescih poprodul. Le toliko pristavimo. de je pri drugim uutisu popir šc lepši, ko pri per-vim. in de se ue samo pri g. Ničmanu v Ljubljani, in pri vsih bukvovezih slov. krajev, ampak vliorici (odi pri visokočast. O. Mansvet u Smajdeku po iicprcmeiijeni ceni dobivajo, ii. pr. z zlatim obrezkam po 1 gold. .'Hi kr. Zraven lega še naznanimo. de je visokočast. g. pisavce za pesmi, ki so Nevesti pristavIjene. ludi napeve oskerbel. ki jih hvalijo, in 3 kraje, veljajo. — A. S. JMiti darovi• Za blejske pogorelce. Viribus unitis 2 gold. — Za Sem ča ii c s točo poškodvane. B. B. z Dobrove 4 gold. — .L li. z Mirne 1 gold. — J. S. 2 gold. — Viribus unitis 4 gold. — Marija Smrekar 3 gold. — C». Srajnar in A. C. 1 gold. — Duhovske zadeve. (iosp. Matija Torkar. duhovni pomočnik v Ajdovcu, pridejo za kaplana v Sent-Lorenc na Temenici._