Spominska beseda o Marjanu Prevcu STANKO KLINAR (Poskus duševnega portreta) V zadnjih avgustovskih ali prvih septembrskih dnevih 1956 je v škrla­ tiško-rokavskem svetu umrl planinski samotar Marjan Prevec*. Njegova usoda ga je vodila po nevsakdanjih potih in ga ljubosumno krila za sebe. Od začetka že ga je branila pred preradovednirni očmi, a na kraju ga je zavila v še nedotaknjeno skrivnost. Zato je tako tiho, »brez šundra«, izginil v njenem naročju. Le nekaj drobnih, a zvestih žarkov sije iz njegove ugasle samosvoje samote. Zdijo se vredni in spoštljivi, zato sem sklenil, da jim po svojih močeh poskusim ohraniti blesk in žarkost. * Seznanila sva se pred leti; preprosto, po gorniško. Tistega dne namreč, ko sem se jaz povzpel po severovzhodnem grebenu na Kukovo špico, je preplezal on jugovzhodni raz in na vrhu čital moj opis ter si verjetno zaželel, da me spozna. »Me je pa res zanimalo, kdo danes še sam lazi po gorah«, je rekel zvečer, ko sva sedela doma za mizo. »Sem rekel, ga moram poiskati, če je iz Mojstrane. Veš, nas je malo - samohodcev!« Težko sicer bi si bil Marjan sam drznil stopiti v tujo hišo, ker bi se mu to v njegovi preveliki obzirnosti zdela nesramna vsiljivost, a k sreči sta se pri Peričniku našla z mojim bratom in skupaj pripešačila do nas. Tako sva se medtem, ko bi sicer moral čakati na vlak za v Ljubljano, pomenila o svojih vzponih in svojih načrtih. Odkrito je priznal, da se v Kukovi špici ni nadejal toliko težav. Tja do tretje težav­ nostne stopnje da z veseljem pleza, naprej pa da je malo kočljivo, ker je vedno sam, a vendar ne mara, da bi se mu škodoželjno smeji.ti, ako se ubije nekje na terenu pete stopnje. (Kasneje sva ugotovila, da jugovzhodni raz ni toliko zahteven, ampak da se je on precej zaplezal.) Rekel je, da pleza najraje grebene, ker je tam najtežje zgrešiti smer. Greben Široke peči in jugovzh. v Kukovi da sta doslej njegovi najtežji plezariji, ali da je še nekaj grebenov v Julijcih, v katerih še ni bil; zlasti greben med Spodnjim in Srednjim Ro­ kavom da je baje kočljiv zaradi nekih nepristopnih plati, vendar pa da ga je Krušic zmogel pozimi in torej poleti ... kopen ... »Za samohodca?« »Ja, saj greva lahko skupaj!« - Tako in podobno sva pretresala najine gore, v dolgem nenasitnem pogovoru, k i je najžlahtnejša duševna hrana za planinca po uspe- * Ta izjava je danes še hipotetična. Njegova soproga je sredi septembra pisala na PD Mojstrana, d sebe ponuja primerjava s Purtschellerjem, kot ga je opisal Kugy v svoji knjigi »Aus vergangener Zeit«. Purtscheller je imel vse lepe in najlepše planinske lastnosti ter zavidanja vredne sposobnosti, ali vsak čas, odmerjen za počitek, je izkoristil, da je sk-0čil na ta ali oni vrh v bližini. Nikdar mu ni bilo dovolj gora. Z vrha je tekel na vrh, iz stene v steno, vse v naglici, da bi obhodil čim več. Ta njegova »pohlepnost« je Kugyja vedno bolj vznemirjala, v vedno jačji zaskrbljenosti je spremljal byronsko neugnanost svojega dragega prijatelja, n jegov »nie genug«. In res je Purtscheller vse prerano umrl za posledicami padca na neki Chamoniški igli. Prevec svoje planinske sezone ni prekinil v nobenem letnem času. Pomladi 1956 je bil v Prenju, na povratku se je oglasil doma za nekaj kratkih ur in že odhitel naprej v Julijske Alpe, d. a bi se čim bolj usposobil za Dolomite, za katere se mu je odpirala perspektiva jeseni istega leta. Odpovedal je službo in sicer zato, da je bil popolnoma svoboden in da ga noben najmanjši opravek ni zadrževal v dolini. Ali teža tako preobremenjenega časa ga je premagala in se zrušila nanj. * Prevec pomeni samoraslega planinca. Pripadal ni nobeni generac1J1 m je bil daleč od generacijskih navzkrižij. V srcu je nosil pojem o človeku in gori, ali o človeku v borbi z gorsko magijo, in v tej intemporalni luči je cenil moč in voljo posameznikov. Cenil je vzpon, pa naj je bil izvršen v klasični dobi ali danes, zato se je zanimal prav toliko za klasične kot za ekstremistične uspehe. Vendar mu uspeh v steni ni bil hkrati kriterij za prijateljsko ali odklonilno stališče do posameznik-0v. One, ki so se o svojih vzponih na široko razpisovali, tako kot da so opravili turo predvsem zaradi publikacije ali zato, da bi igrali veliko vlogo v planinski organizaciji, je grajal, kajti s svojim sila ostrim čutom je hitro odkril, koliko je planinske duše v človeku. (Z nekaterimi planinci se je branil stopiti v kontakt ali sploh srečati se z njimi na poti ali v koči, čeravno jih je komaj po videzu poznal). Zato po drugi strani te hibe nikakor ni slepo lepil na vso mlado (slovensko) alpinistiko. Res je, da so se mu šestostopnjaštvo, ekstremizem in podobno zdele vodene fraze, ker sam ozke šestostopnjaške psihoze ni poznal. Njeni nosilci so se mu zdeli preglasni, toda v nekaterih je slutil hrabra in tovariška srca in si je na tihem želel pridobiti njihova prijateljstva, da bi laže dosegel svoje velike cilje. Tudi s klasiki se ne more dosti bolje primerjati kot z ekstremisti. Klasiki so se bližali goram s silnim spoštovanjem, ki je večkrat preraščalo v strah in grozo pred gorskimi demoni, on pa je prav sredi demonskega plesa kalil svoj pogum. Prvi so b ili izvečine izobraženi ljudje, ki so večkrat zasledovali znan­ stvene cilje v gorah, se na več načinov borili za veljavo alpinizma in mu gradili filozofsko osnovo. V Marjanovem življenjskem nazoru je le čista alpinistika zavzemala najodličnejše mesto. Pomenila mu je večno spreminjanje, večen nemir, najglobjo preobrazbo človeka. »Fant, veš kaj je alpinizem? To je revolucija!« mi je nekoč vzkliknil v valu navdušenja. Zelo ilustrativno bi bilo, ko bi mogli ugotoviti število njegovih vzponov in okoliščine (letni čas, vreme, kot samohodec ... ). Težko bo to komu uspelo. Sam je v takem sistematiziranju in kategoriziranju slutil bolno tendenco po samo­ uveličevanju in zato mrzil take podatke. Najbrž so se mu zdeli preveč »plezalski« in premalo »alpinistični«. Ločil je namreč z zelo izostreno tenko­ čutnostjo plezalstvo od alpinizma. Prvo mu je pomenilo zgolj športne akcije v steni, drugo pa celovit, zaokrožen sklop borbe v gorah in njenih posledic na človekovo duševnost. 457 V zvezi s temi izvajanji izzveni nekoliko paradoksalen njegov poklic: Bil je mizar. K,ot tak ni imel priložnosti, da bi gradil intelektualno bazo svojemu planinstvu, ali zrasla je v njem spontano iz naravnega hotenja, nenavadno jasna, čista in harmonična. Izdajal jo je s svojimi dejanji, preprostimi besedami ali odločnimi zavrnitvami. Bila je taka, da ga je moral vzljubiti vsak, kdor v svojem srcu vsaj malo gori za planinsko idejo. Zal pa je s tako redkimi ljudmi spregovoril kako pičlo besedo. Bil je eden tistih nešolanih inteligentov, ki jih je iz različnih vzrokov toliko v našem narodu in ki s svojo kleno samoraslostjo tako često vzbujajo občudo­ vanje in priznanje. Vselej sem občudoval izčiščeno jasnost njegovega tempera­ menta in skladnost interesa; svojega življenja ni cepil na delo in razvedrilo. Gorništvo mu je pomenilo edino in zares veliko vrednoto, zato je temu cilju podredil vse, kar običajno mislimo, da sestavlja naše življenje: poklic in materJalna blagodat, družinsko navezanost, uspeh, javno dejavnost in podobno. Še več! Tudi svojo inteligenco, ki ji drugod ni imel priložnost razviti, je vpregel v to nalogo. Prebiral je planinsko literaturo (o Rlaninskem vestniku je menil, da bi moral prinašati več borbenih in manj potopisnih člankov, češ da ni posebno važno, ali je glavni junak, to je avtor sam, južinal golaž ali polento v kaki koči, ali je spal v sobi ali na pogradu, aili je ali ni srečal kake brhke tunistke, koliko in kje in podobno), tako da je dokaj točno poznal tudi historiat naših Alp in zanimivo je bilo, kakšna originalna mnenja o vodilnih planinskih osebnostih so se ukoreninila v njem. Zanimal se je za tuje Alpe, predvsem za D.olomite, a Zapadne Julijce je prav tako kot Vzhodne Julijce in Kamniške Alpe dodobra poznal. Vzporedno s tem se je stekalo pri njem po­ znanje tujih alpinistov, njihovih dejanj in mnenj. Zal ni nikdar kazal ambicije, da bi o sebi, o svojih dejanjih in mnenjih kaj napisal ali obširneje spregovoril. Njegov bistri humor in prodorna jasno­ vidnost bi bila to zmogla. Verjetno ni maral. Kot mož zrelih let je korakal od dejanja do dejanja in pustil pripovedovanje drugim. S tem je napravil majhno škodo duhovnemu zakladu slovenskega alpi­ nizma. Originalna osebnost vnetega samohodca, ki gre (ali vsaj hoče) preko vsega, kar običajno imenujemo »težave«, »navezanost« »mir«, »urejenost« (ah, kako dolgočasne so te filistrske fraze!), bi bila s svojo lastno b_esedo dobila nemara reprezentativno podobo. Ako tuje roke po njegovi smrti iz minimalnega očitnega gradiva skušajo sestaviti njegov lik, dokumentirati in utemeljiti nje­ govo pomembnost iz skrajno pomanjkljivega poznanja njegovih naštetih vzpo­ nov, vedno v rahli skrbi, da morda nasilno grabijo v svetišče, ki je hotelo ostati nevidno, potem je to jalov posel. Prevčeva umaknjenost je bila lepa in iskrena, pri kakem posamezniku je morda našla odmev, toda ostala je dosledna, to je skrita, in zato za javnost neplodna. * Zadnjič sva se razšla v Vratih avgusta 1956, po prenosu trupla Willija Otta v dolino, kjer sva oba sodelovala, a Marjan si je pridobil posebno tova­ riško priznanje in pohvalo od reševalcev. Pravil mi je o svojih vzponih v severni steni Mangrta, o neki reševalni akciji italijanskih alpinistov, kjer je po naključju pomagal, ter da misli v septembru spet v Zapadne Julijce. Zdaj pa da hoče sistematično preplezati vse smeri v severni Triglavski steni razen ČOpovega stebra in da čaka nekega alpinista iz Ljubljane. Le-ta pa ni prišel o pravem času in Marjan je spet krenil na martuljško stran. Začel je z gre­ benom od Možicev do Kukove špice, kjer je vpisan zadnje dni avgusta. Naprej ni še nihče sistematsko iskal, tako da na tem mestu ne morem zapisati, kje 458 se v resnici izgubi vsaka sled za njim. Gotovo se je s teh gora hotel vrniti v Vrata, kjer je pustil polovico opreme in nekaj hrane v Aljaževem domu. Zato ·se je tudi na sploh utrdilo mnenje, da njegovo truplo leži nekje med Oltarjem in Škrlatico. P rav značilna in nujna je taka terminacija njegovega gorništva, da nihče ni vedel in še ne ve, kdaj je omahnil in kje. Ko je pismo njegove soproge vzbudilo prvi sum, smo bili praznih rok. Kam? Zakaj? Da, tudi zakaj, to najbolj paradoksalno vprašanje je planilo v vrste reševalcev. Saj ga je že večkrat kdo v mislih »pokopal«, a je na kraju vendarle »ostal«. Ali ne bomo t udi zdaj nenadoma zazrli njegov zaraščeni, usehli obraz, njegovo visoko, črno postavo, ko bo na večer stopil izza vogala na teraso Aljaževega doma? Nihče ni iskreno verjel v njegov konec. A na kraju je moralo biti res. Po vseh znamenjih je umrl v najbolj divjem kraju naših Julijcev, v pre­ delu, ki ga je sam imenoval vrednega za bogove. A njegovi olimpijci so ga pogubili prav tam, kjer si jih je ustoličil. Nadvse je ljubil stolpičje orjaške trdnjave od Oltarja mimo vseh Rokavov do Škrlatice in nikamor drugam ni toliko zahajal kot prav sem. Omamn a lahkotn ost skalnih formacij, neizčrpne možnosti za alpiniste ,in za naš čas neverjetna samotnost teh gora so mu tako prirasle k .srcu - to je bilo pri njem redko -, da je najraje vabil v te gore, kadar je spregovoril. Kakor rahla ironija se zdi - ako ni nemara krvavi postulat smrti, da se istoveti s človekovim življenjem, kdo ve! - da ga je zatekel kon ec verjetno prav v njegovem najbolj posvečenem kotičku. mladi pišejo Spomini Clovek, kako je včasih sam, zapuščen. V temno noč so zavite njegove misli. Ozira se v preteklost in si išče pomoči. Pa mu nepričakovano pride naproti lep spomin in ga vzdrami. Dvigne glavo in v noči opazi na nebu svetle zvezde, tu pa tam se zablesti utrinek in zariše belo črto. Ozre se v to lepoto in zopet je srečen. Zamišljen sem sedel pri svojih šolskih knjigah. Učiti se nisem mogel. Brskal sem med zvezki in nepričakovano mi pride pod roko majhen zvešček, kamor sem lanske počitnice v planinah zapisoval vtise. Nisem zvezka odprl, le zamislil sem se v preteklost in v duhu poromal k planinam. V lepem jutru sem se s tremi tovariši odpravljal na »Rjavo skalo«. Veselo smo se ;podali na pot. Najprej nas je vodila skozi gozd, a kmalu so postale smreke redke. Ko smo prišli na plan, smo opazili, da se glavna cesta vije globoko pod nami. Pogumno smo šli dalje. Nobene utrujenosti nismo čutili. Hrepenenje doseči čimprej vrh, nam je dajalo moči. - Pot se je· nagnila, ni se vzpenjala več. Zaslutili smo bližino vrha. Nismo več hodili. Tekli smo in ukali od sreče. Na vrhu smo obstali srečni in zadovoljni. Ko smo se vračali, smo utrgali nekaj ciklamnov in si jih vtaknili v gumbnice in peli smo, kot da bi odhajali v svate ... * Ponoči sem bil stražar tabora. Ogenj je prasketal in me prijetno grel. Vendar dolgo nisem ostal pri njem. Z mislijo, saj ne bodo prišli volkovi in speče požrli, sem zapustil tabor. Noč je bila mirna. Mesečina je po rosni travi sipala bisere. V bližini je potok pel svojo veselo pesem. Pelo je tudi moje srce. Srečen sem bil. Prvič sem okusil lepoto noči v planinah. V temnem smrekovem gozdu sem sedel in opazoval naravo. Sonce je že zašlo, le visokim vrhovom gora je še pošiljalo zadnje pozdrave. Toda tudi od njih se je čez nekaj časa ločilo. Mrak je prihajal z gozdov, napolnjeval dolino in se vzpenjal vedno više. Mir je zadihal od vsepovsod. Tudi moje srce ga je začutilo ... Zvezda večernica je zamigljala. Vzdramil sem se. Odhajal sem prenovljen, kot da bi nova kri zaplala po žilah. 459