arhivi xxi 199« ^Jaiiki in razprave 19 Javnopravni - zasebnopravni interesi v arhivu NATA!J.!A GlA/AR Ko jc slovenska arhivi.ska .sSika pripravniki svoi Zakon (i arhivskem gradiva .n arhivih[ in ko jc danes postavljena preti izvajanje le-tcga, se srečuje s pojmi javnega tn zasebnega, aktualnih tud v stališčih ameriških arliivsk-h kolegov. V tem sestavku bom skušala odgovoril' na vprašanje, ali so arhiv; organizacijsko, strukturno in kadrovsko razvojno usmejeni v izpolnjevanj? sodobnih zahtev vsestranske obveščenosti dr»? hc, oh npoštevantu javnega mne a ter ščitenja interesov javnega in zasebnega. Arhivi posegajo na področje avnega ..i zasebnega z vsem arhivskim gradivom, ki ga hraiiimo, z njegovo javno uporabo, pa tudi s postopki nenehnega prevzemanja arhivskega gra diva v arhiv; ta ima lahko javni ali /asehni vsebinski pome n. Arhive poleg arhr/skega zakona in Zakona o splošnem upravnem postopku2 zavezujejo tudi ustavna določila, predvsem 21. člen Ustave RS, ki določa varstvo človekove oscbnos'1 i dostojanstva, kar pomeni tud' var sivo intimnega in zasebnega podroeja posamcz n:ka, ter člen, ki določa varstvo pravic zasebnosti in osebnostnih pravic t i eleni Ustave obvezujejo tudi državne organe, v katerih človek postane obickt državnega ravnanja in ne več enakopraven subickt. Z Ustavo morn družba posamezniku ponuditi okolje, ki zagotavlja nedotakljivost njegove zasebnost (stanovanja, pisem, osciruh podatkov...).4 Z ustavnim členom ki določa svobodo izražanja (39. člen), pa ima vsakdo pravico dohiti informacijo javnega značaja, za katem ima v zakonu utemeljen pravni nteres, razen v pr.mcirih, ki jia določa zakon Vrednost arhivskega gradiva pred prevzemom v ;;rhiv lahko opredelimo g'cdc na hformaciio, ki jo prinaša bodisi z vsebino bodis. z zunanjo obliko. "Produkcijo" dokumentarnega gradiva v ustanovah lahko razdelimo v tri katcgoriic, glede na vsebino, ki jo odraža in glede na količino neke vrste gradiva. Nastanek arlrvskcga gradiva v ustanovah hi lahko ponazorili z piramidalno obliko/' Zakini ii urliivskem gradivu in arhivih Ur.l. US, >J, 2:W7. 2 Ziikim n s|iln>;ncm up im vrv: 111 pi )sli ipk n Ur.l. SFRJ. št. 47/Kfi 7 Uslava Republiki' Stiivcnijc, Ui.l. si, 3.W1. 4 J;mc/ Sinkiivee, Upnraba arhivske;;;! juvuliva in varuvanje /uschmiMr Icr nscbnih pmtalknv, ARIUVI. XX, 1-2, l'JD7, sir 29-3X, n leni Unit. N. Glaiar, .Seminar it pravnih vprašanjih pri uihivskcm ilclu. Mil II vi XX 12, l'J'J7. UsImvm Republike Slnvcnijc, Ur.l. šl .WJ1. f' Truily II. l'cllcr.snn, prc- j kategorui naiinanj arhivskega gradiva. Z valorizacijo določamo: primarno vrednost (admin strauvno, ¡iskalno, legalno), - sekundarno vrednost (dokazno, informativno 1 celovito vrednost originala) Z valorizacijo moramo pokrivati tuiJi vse potrebe ustvarjalca gradiva ter potrebe drugih organov in ustanov. Tu lahko naletimo na ar hivsko etično načelo hrambe kompletiranega ar hivskega gradiva,H ker uničenje določenih delev arhivskega gradiva s stran ustvarjalca lahko pomeni indi namerno selekcijo; enako velja za namerno ali nenamerno "neustvarjanjc" določene dokumentacije neke dejavnost organa.'11 Zato T. U. Si.-|"?ller!bcrg- "Thv n formacij, ki ,in hrani, odgovoren do družhcncga subjekta Vprašanje, ki se tu pojavlja, je: ali arhiv v procesu opravljanja svoje dejavnosti zadosti potreham socialne kategorije oziroma izpolni njene interese Arhiv namreč s posredovanjem nformacij rešuje nekatera odločilna vprašanja, Ki /adevaio posameznika ali pa tudi več ljudi, neko generacijo ali "j k* v kil Splicha1: Mniiiiinii komun ioranjc mcil sviihiwlii in mltujilvijo, Oh/ulja, Marihur, I'JU I. sir. I. '' Franec Vrc^: IJcmokulitno komuniciranje, Oh/nrja, Maribor, liMJ, str. .1^-14. I'osamc/nc kategorije piijuiiu javnosii piiv/ciran) po: pmif. ill. Slavki) Splichal: Pomlatl javnosti JAVNOST, vnl. I, 1nnu knmtiniciranjt; incil svohodn in odlujiliiji^slr. D3. 22 [iilward Wclilun: "Archives :md llic ChjIIcn^s nf" Chunp:" Amen tun Ardiivisl. Vi>l 46 ' Nn 2. Spring IW. Truly H P--lersn nn Change in Rcscurch UjuccsStiJ Anicritun Archivist, Vol. 55, Summer l'J'J2 sir. 417 Lut'iana Duianti in Heather Macnail: The protection anil Ihe inlcgrily of clcclronic rcfnrd:. An overview of the 1JDC MAS Rcscarch Project. pomočkov za uporabo ("the, availability of rceords/areluvcs for consultation as a result boiitli of legai iiiithorization and the ex.slcncc of finding aids").-10 Iz tega je razvidno, da je nedostopnost lahko nc samo normativen ukrep, pae pa lud' 1'iz'čni pogoj onKoja gradiva in možnosti njegove uporabe. Prizadevanje za demokratke,jo dostopa d u arhivskega gradiva zalo nc pomeni samo pri/.adcvani na zakonskih določbah glede uprav banja z gradivom, pač pa poni'1,ni iKli omogočanje iz boljša vc fizičnih okoliščin za uporabo gradiva, namenjenega jnvnosli, ali izboljšavo sla hm razmer za dosiop ("b;:d conditio» of access").11 Med fizične okoliščine javne uporabe gradiva v prvi vrsli prištevamo objavljanja ponatisnjenih armv.ski'i virov s strokovnim komentarjem. Pri tem originali z avienlier.o dokazno vrednostjo osfljajo" nedotaknjeni. Problem dostopa je z vidika subjekta koi raziskovalca lahko zelo različen, glede na vrsto raz kovalnega projckla Ko'ikor se prcdnicl raziskave nanaša na družbeno okolje, za katerega jc potreben le družbeni dostop ("social access") npr uclovno okolje v podjetjih, je to odvisno od vsakokratne odločitve pristoj liti "gatekeepers" (vratarjev), k dogovore in postopke uporabljajo zalo, da bi lahko nadzorovali dejavnosti raz iskovaltev. Kar pomeni, da je drnžben dostop odvisen od v/.poslavilve med osebnega zaupa nja. Na drugi slrar pa v tiste vrste raziskavah, v kalerih je potreben le H žični dostop, "gate keepers" (vratarji) vedno skušajo zagotavljali brezosebno zaupanje ("impersonal trust").12 Zgleden p i mer takega fizičnega dostopa so arhivi. Arhivi zato nedostopnost f< ndov uravnavajo z normativnimi ukrepa ter podzakonskimi akti in pravilniki za uporabo arhivskega gradiva. Drugi način prisil jeva nja glede dostopa p;; je izpostavljanje razi ;kovalca ¡je£ vrsti nadzorovanja.11 V slovenski raziskovalni praksi v arhivih še iiimamo primerov nadzora namembnosti uporabe podatkov ali njihovega ponarejanja. Varovanje osebnih podatkov, ki ga določa Zakon o varstvu oseb nih podatkov34 predstava v arhivski praksi relativno preprosti in vsakdanji postopek. Pri tem gre namreč le za varovanje uradnih evidenc, k> jiii vodijo ali so jdi vodili določeni državn. adirIlustrativni organi (datumi rojstva, /.obra/evanje, zdravstvci- podatki..,). Povsem neka drugega pa n.u bi, predvsem v prihodnosti arhivov v informacijski družbi, pa l)iciinn;iry nf Archival Terminology, international Criuiidl i* Archives, Hyniiníti¡; the Government Ahoullt its Archives", Amcric;in Arvhivisl, Vf il. 3D, No 4, nktiihcr l(J(t7, str. 565. l'r.iv ijin. arhivi XXI 1998 lan ki in ra/.pra vc 25 ("by ihe people").43 Mcrii za lake odločil ve naj lorej nc bi poslavljala 1c arbivsga ali pravna široka, kajli. čl nc moremo javno razpravljali o moralnih argumelih za zaprlje gradiva, polem lahko govorimo o "arhivih ne za Ijiitn. pač pa proli ljudem" ("arhives nol Tor Ihe people, bul againsl Ihe people").44 Naj ob koncil navedem misel Eri^a Kc-lelaarra: "Arhivi niso 1l sredslvo vlade, ni'i jm"o samo vin za zgodovinske raziskave: do.;lop do javnih arhivov daje ljudem možnosl za ;zvaianjc njihovih pravie Icr za nadzor d ifiovc vlade, njenih uspehov in neuspehov" ZUSAMM1NI-ASSUNG ÖFFF,NTLIC1 IRECI iTUCl Iii UND PRIVATRLCIIT LI CIN: INTERESSLN iM ARCHIV 11 cum Im Beitrag wird der Begriff der ÖlTcnilichkcit sowie die Stellung der Archive im weiteren gcsellschaft liehen Kontext definiert. Das l;unknomctcn der Archivc hcriihit sownhl die öffcntlichrcehtlichc als ancli die privalrcchtlichc Sphäre, wnhei hei faclilichcn tinlsclicidu Ilgen (Iiis "öffentliche Inlcrcssc" ausschlaggebend sein .sollte. Uk /.wci entgegengesetzten Knn/cptc, die Viir moderne Gesellschaften cliaraktcrisiisdi sind klimmen auch heim funktionieren der Archive /um Ausdruck: das Redn der Öl'l'cm]ichkcil auf Zugang /.lim Archiven einerseits und der Sellin/, der Privatsphiirc villi Personen andererseits. Aiii Beispiel der Dossiers über den Mord an Scivtlnr Roheri l:, Kennedy l9tiS kniiiml die Problematik des noch heule pnliliseli aktuellen Archivguis /.um Aiisdmek, und /.war im verstärkten liuercssc dci ÖNciillieliKcit am Zugang /.u den cinschragJgen Archivdokiimcnien. Aul' ücr anderen Seile war hei diesem Archivgui eine Sperre /.lim Zwecke des Sellin/es villi Ein/.clpersnnen im Rechtsverfahren nol wendig Der l'all Kennedy weist aucn hin auf Or«imisatioi'.sprobleine einer Arehivanslall. die mil einem pnlili.sch sinniger lind quantiliv umfangrdehen Archivgut konfrontier! ist. Bei der Herstellung eines Gleichgewichts im weiteren gcscl Ischüil liehen Kontext, und hei der Sicherung des filTcnllichcn Interesses könnten sich die Archivc leiten lassen vnn der Devise "Archivc.s of the pcnplc, hy ihc pcoplc, l'or Ihe pcoplc". 3HMMARY LEGAL TUBL1C AND PRIVATE. INTERESTS IN THE ARC1IIV1-S TODAY The article deals with Ihe ennecpi of public and the place nf the archives in the sociciy. 'Die function tif archives is conccni^d Willi piihlic and private interests, and the guidelines for ihc professional decisions should be based on llic "puhli'' interest". Modem societies arc chancicriscd by iwc completely different concepts un line side is the "idea of public iicccssibility" and one ihc oilier is llic protection of privacy as Ihc legal righi. 'lie example of the R.F.K. files the murder nf senator Robert F. Kennedy in 196? shows llic problem nf pnlu cally ii terc.siing archival material, for which ihc pi.blio .showed great intcrcsi for its accessibility. On the ntlicr side, however it was necessary lo make Ihis archival records inacccssihlc for llic sake of prolcclion of ccrlain individuals in legal procedures. The example represents numerous organisational problems Ihe archival nslitnl!)n hild In fucc wiili when dealing willi politically pn^hlcmalie records and «real quantity of ihein The archi cs could make balancc helween Ihe soejeiy and public interest under llic slogan "Archives of Ihc people, by tile pcnptc, for llic people". Erie Kclcli'iir: Archives nl llic |ici)plc, hy Ihc |icnpL, liir ihc liciiplc, Kcynnlc ¡alrcss ill the Inlcrnuliinial Syinpnsium" Archives ami Users in changing snciclics", Pretoria, 12. X, 1W2, sir. 4, - - 1,4 I'rav Hil Eric K'-Mclaar: n il, sir. I.