M 22. V petih 14L. Mtožnihn 18SO. ,Ljubljanski časnik" izhaja vsak teden dvakrat, in sicer vtorik in petik. Predplačuje se za celo leto pri založniku Jožefu Blatniku 6 gold., za pol leta 3 gold., za če leta 1 gold. 30 kraje. Z a polletno pošiljanje na dom v Ljubljani se odrajta še 15 kraje. Celoletno plačilo za pošiljanje po cesarski pošti znese 7 gold.. za pol ... ______________. .... . p°1 leta 3 gold. 30 kraje., za četert leta_ 1 gold. 45 kraje. — Vsaka cesarska pošta prejme naročilo in denar, in ako se na pismo zapiše, de so naročivni denarji (Priinumera-tionsgelder) v njem, ni treba nič poštnine plačati. Vratliie naznanila. Visoko ministerstvo znotranjili opravil je darila za cepljenje koz za leto 1849 tako le razdelilo, in sicer: pervo darilo s sto in ped-deseiimi goldinarji srebra okrajnimu ranocel-niku Antonu Kulniku v Vipavi, drugo darilo s sto goldinarji srebra dedam rajnciga okrajniga ranocelnika Jožefa Unterlugau-erja v Novim mestu-, in tretje darilo s petdesetimi goldinarji srebra okrajnimu ranocel-niku v Bistrici Andreju Valentinčiku. Pri cepljenju so se dalje izkazali: V bivši ljubljanski kresiji: c. k. profesor po-rodoslovja Dr. Bernard Pachner in kre-sijski ranocelnik Jožef Kos, potem okrajni ranocelniki Jakob Hočevar, Kari Binter, Andrej Novak in Lo renc Stur m, in sicer poslednji kakor tudi Jakob Hočevar zavoljo pocepljevanja, okrajna ranocelnika Mihael Tabure in Juli Majer. Izmed častitljive duhovšine zaslužijo pohvalo : Jernej Arko, fajmošter v Vodicah, Jakob Burja, fajmo šter vZapogah, Mihael Braucher, fajmošter v Motniku, Lorenc Mušič, fajmošter v Novi dolini, Lorenc Lilek v zgornjim Tu-himu, Luka Dolinar v šmartnu, Matija Kristan v Vačah, in njegov kaplan La-pajne, Jožef Poklukar, fajmošter na Dobrovi, MartinPajk, fajmošter v Polju, Anton Belin v Sori, Tomaž Tome vPreski, Mihael Benedik v Ješci, Andrej Luz-ner v Sostrim. — V Postojnski kresiji ranocelnika Anton Lovšin v Postojni in Franc Križaj v Senožečah. Razun teh so s speš-nim pripomaganjem očitno pohvalo zaslužili častitljivi gospodje duhovni: Janez lleš, fajmošter v Polhovim Gradcu, Jakob Rožič, fajmošter v Presarju, Aleksander Jerala, fajmošter v Horjulu, JanezSkubic, vikari v Borovnici, Anton Jugovic, vikari v Rakitni, Andrej Hafner, vikari pri sv. Joštu, Fra nc Čuk, podfajmošter v Zaplani, Peter Hitzinger, podfajmošter v Podlipi, Janez Vidmar, podfajmošter na Čemim verhu, Lenart Janez, podfajmošter v Starim tergu, Valentin Bergant, fajmošter v Šent-Vidu pri Šilcah, Franc Bohinc, fajmošter v Ure-mu, Juri Grabrijan, tehant v Vipavi, Matija Vertovc, vikari v Šent-Vidu nad Vipavo , Lorenc Poženi!, Anton Bratuš, Jožef Nakus, Jakob Košir, Tomaž Brus, An ton Repulus , Valentin Šrei, kurati v Vipavski fari. Vsi častitljivi gospodje kuratje v Postojnskim okraju, župani v Vipavskim okraju, Blaž Raktelj, učitelj v Starim Tergu, in Matevž Zupan, učitelj v Blokah. Zadnjič v Novomeški kresiji ranocelniki: Nikolavž Sever v Kostanjeviškim okraju, Jožef Majer v Trebnim, Matevž Kušar v Mirni, Jožef Gratzer na Ker-škim, Maks Thalmeiner v Mokronogu in JožefDraschler v Turjaku; potem častitljivi gospodje fajmoštri: Jožef Rosman v Trebnim, Franc Kaligar v Doberniku, Ši-men Jereb vSelu, Lorenc Kopitar v Ajdovci, J a nez Zupin v šent-Rupertu, Jer- nej Rejo v Šent-Jurju, Jernej Miller v Polšjeku, Valentin Pretnar pri sv. Križu, Anton K še v Primskovim, Janez Šular v gornjem Mokronogu, Janez Kos v Mokronogu, Eduard Poljak v Šent-Marjeti v imenovanih okrajih. V trebniškim okraju okrajni vradnik Fr anc Maintinger. Zadnjič v Kostanjeviškim in Turjaškim okraju vsa častitljiva duhovšina. C. k. poglavarstvo v Ljubljani 30. veliciga Travna 1850. Chorinsky I. r., poglavar. Sploh se vediti da,.de bo 25. t.m. deseta in poslednja distriktna komisija za oprostenje zemljiš v krajnski kronovini, namreč v Čer-n o ml ju v djavnost stopila. V Ljubljani 11. Rožnika 1850. Od predsedništva c. k. deželne komisije za oprostenje zemljiš. C. k. ministerski komisar in predsednik: Or. Kari Ulepič. Minister notrajnih zadev je nekdajniga po-litiškiga vradnika prednje sodnije, Nikolaja Lukaniča za kantonskiga komisarja 2. reda na Krajnskem izvolil. Njegovo c. k. veličanstvo je z najvikšim sklepam od 20. veliciga Travna mesto bibliotekarja v Ljubljani škriptorju ondašne biblioteke MihaeluKastelicu premilosti vo pode liti blagovolilo. Politiške naznanila* Sužna, ali svobodna cerkev Ž Po nekterih dnevnikih, ki belo čemijo in černo belijo, je bilo že toliko, nekaj nevedniga še več vedama hudovoljniga besedovanja zoper svobodo cerkve, de se je moglo slelierni-mu poštenimu človeku gnusiti. V „osterr. Volks freund-u" beremo obravnavo zastran te reči, ktera zavoljo svoje jasnosti, podviznosti inne-overžljivosti ni manj imenitna ko njen spiso vavec, glasovitni grof Ivan Majlath. Toraj jo tukaj Slovencam poslovenjeno podamo. „Cesar" — tako začne g. Majlath —• „je ka-tolški cerkvi vživanje nekterih pravic privolil, ktere so ji bile umaknjene od poprejšnjih vlad. To je h mnogoterim besedovanjem priložnost dalo; nekteri so hvalili, nekteri grajali; vsa-kotere strašila so se razglasovale; čas je tedaj, si to reč jasno predočiti, vse tako raz-odeti, kakor res je. Cerkev in deržava, to dvoje je eno z drugim — bi djal — v nerazvezljivem zakonu. Človeški rod ne more ne brez deržave, ne brez vere (religio), tedaj brez cerkve obstati. Oboje je potrebno. Praša se pa: bodi li deržava cer kvi podložna? ali naj bo cerkev deržavi pokorna? Podvizni odgovor na to je: Nobeno zmed tega ne. Deržava in cerkev si vstrič stojita, ena z drugo, obe v svojim krogu nena-tvezeni, vender med seboj ne ločeni. Deržava je poročnica deržavljanu za mir >ravico, brambo zoper sovražne napade, der-žavniško svobodo itd., ob kratkim, vse kar je zemeljskiga, zaseže v okrožje deržavine vla-dije. Cerkev pa je v vesti in na vesti človeka vkoreninjena; ona je oblast ne le za vest, temuč tudi izvesti. „Kjer kraljestvo deržavljan-ske postave jenja, se neobmejeno kraljestvo vesti začenja", je Napoleon rekel. Cerkev je svobodna, ako njen nauk in njena vstava nista natvezena brez vsiga obzira na vravnavo deržave, v kteri ono svoje verne ima. Toraj se tudi cerkev s sleherno deržavsko vravnavo (Verfassung) zloga, če se ji le v njenih nepopustljivih pravicah pusti svoboda. V tistih pravicah pa, ki so na deržavine vravnave na-tvezene, se cerkev radovoljno deržavini oblasti Cerkev je božjiga začetka, in snovine njene vstave izhajajo iz božjiga razodenja; torej ne more kakor druge društva svojih lastnih postav samovoljno spreminjati. Njeno okrožje je azločno od deržavniga okrožja, in v tem okrožji je ona nadoblastna (souveran). Ravno za to mora ona biti telestvo , ki se samo vlada, ne pa deržavina skloda (mašina), ktero bi deržava zaganjala, ter jo vestila, dokler, in kakor bi se ji ravno primemo zdelo. Deržavška (politiška) svoboda brez cerkvene svobode je zmes vsili vstavinih in samooblast-nijskih kvarov (Nachtheile); ker kolikor je človek svobodniši v svojim svetnim djanji, toliko močnejši mora biti v njem čut dolžnost; to pa je ravno glas vesti. Z vsužnjevanjem cerkve se dela pot k ru-dečkarici ali rudeči republiki. Ako zgine križ, se razvija stavnica prekuca. Prav pravi von Bommel: „Če je vredno kako misel (ideo), de se je svobodnijstvo (liberalizem) poprime, je to zares razglašenje vestne in cerkvene svobode". S tem je v čistim soglasji, kar oktrojirana vstava od 4. sušca pravi. V 2. §. je pisano: „Cerkev, kakor vsako društvo, je vesoljnim deržavnim zakonikam podveržena". Cerkev ima po tem takem, kot društvo, vse pravice, ktere so od deržavinih postav vsaki družbi zagotovljene. Ako bi se cerkev ne bila osvobodila, bi oktrojirana vstava bila oskvernjena. Djanje pravice je bilo tedaj, de je deržava cerkev osvobodila. Dve deržavi, v kterih je cerkev svobodna, naj tukaj v misel vzamemo. V Anglii in Belgii je cerkev svobodna, in v sredi viharjev, ki so bučali skoz Evropo, ste te deržavi mirni in neomajani ostali *). V Belgii je to s tem čud-niši, ker se je ta deržavica v sredi med Francijo in Nemčijo zgolj po nravni moči ljudstva v pokoju ohranila. Svobodna cerkev je naj varniši podpora vladi, ona se derži besed: „Dajte Bogu, kar je božjiga, cesarju, kar je cesarjeviga;" in tako smo doživeli, de se je Brezlavski knez in škof v pastirskem listu s toliko močjo vzdignil zo- Pokoja pa podpihovavni dnevniki ljudstvu ne privošijo, sicer bi mu ne podkopavali cerkve in sv. vere, ki je podslomba miru za telo in dušo. „Superbi inique egerunt ue(jue