Elegija nekega mita Dramska skupina KUD Primož Trubar iz Ve-likih Lašč te dni pod taktirko režiserja Franci-ja Končana znova uprizarja priljubljeno ko-medijo Jožeta Javorška - »Manevri«. Gre za jubilejno postavitev, saj so delo prvič predsta-vili na tamkajšnjem odru že natanko pred 30 leti. Kot nam je ob ponovni uprizoritvi povedal predsednik KUD Janez Gruden, se je društvo za vnovično postavitev odločilo vsaj iz nekaj razlogov. nenazadnje tudizato. kerdaje treba tudi v teh težkih časih dati nekaj na oder, (»tako ljudje kot sami igralci potrebujejo ne-kakšno sprostitev«). »Drugič je to izziv za našo zdajšno igralsko generacijo, da se primerja z generacijo izpred 30 let, hkrati pa seveda tudi lep spomin na ljudi, ki jih že davno ni več in ki so veliko dali za naš gledališki amaterizem,« pravi Janez Gruden. »Skratka, »Manevri« so nekakšna organska vez med našim predvojnim in zdajš-njim teatrom. Tu pa je nenazadnje tudi krpa-novski mit, ki je neločljivo povezan z našimi Velikimi Laščami... Želeli smo, da bi Javor-šek nekoliko aktualiziral delo, a je vse prepu-stil režiserju Franciju Končanu. Najbrž je bil radoveden, kaj bo iz tega nastalo. Režiser je res precej krajšal, vendar pa je komedija, ki jo dodatno poživljajo še songi Marjana Beline kljub temu dobro izpadla.« Jedro vse zgodbe je (kot jo je videl radijski kritik France Vurnik) pravzaprav Levstikov Martin Krpan s svojo prislovično kmečko močjo, preprosto ljudsko modrostjo in kdo- broto. Z vojaških manevrov izločeni rezervisti naletijo v nekem kulturnem domu na kostum-sko opremo za M,artina Krpana, pa sklenejo, da ga zaigrajo in sicer na nivoju igra-resnič-nost. Lik Krpana naj bi osvetlil slovensko nacionalno vprašanje. Krpan je navzven neu-glajen, naznotraj pa ranljiv in potrpežljiv. To-da ko pokonča Brdavsa, in ga jara dunajska gosposka ukane za vse poprejšnje obljube, sklene, da ji ne bo več pomagal, kadar se bo spet oglasil kak Brdavs. Vendar pa ga z zvija-čo le ukanijo. Odpravi se nad Brdavsoviča, s katerim pa kmalu sklene primirje, kajti oba spoznata, da se nesmiselno ravsata le za druge... »Manevre« so si lahko med drugimi vnovič ogledali tudi nekateri še živeči igralci, ki so jim pred tridesetimi leti vdihnili življenje. Med njimi Marija Perhaj, Tone Perhaj, Mima Pur-kat. Tinca Pečnik in Vili Šrajer. Zanimivo je, da je iz Velikih Lašč tedaj šaloigra odromala naprej po malodane vsej Sloveniji; uprizorili so jo tako na odru Stalnega slovenskega gleda-lišča v Trstu, kakor na številnih odrskih de-skah Gorenjske in Štajerske. Nenavadni uspeh komedije v tistih letih avtor Jože Javor-šek pripisuje vsaj dvema razlogoma: »Prvi vse-kakor tiči v trdoživosti in priljubljenosti mita o Martinu Krpanu, drugi pa v gledališki tehni-ki commedie dell' arte, ki dopušča igralcem radoživo gledališko fantazijo, ta pa zmeraj sproti »popravlja« ali »nadgrajuje« avtorja v slogu starodavnih italijanskih gledaliških iz-ročil. .3 BRANKO VRHOVEC