Sodobna slovenska poezija Tina Kozin Živa meja Čas smolarjenja drevo je že odkazano. vzameš nož, dleto ter strgač, in to orodje naj bo vedno sveže brušeno - kajti gre za ostre in globoke linije, da se odpre tudi vse nepoškodovane kanale v širši okolici ene zareze. a najprej je treba na grobo ostrgati vso mrtvo skorjo, odkriti beljavo. strgaš, kjer je deblo najbolj toplo. v primeru grč pozabiš na smeri neba, strgaš stran, ki je najlepša. ta ostrga mora imeti obliko črke V. zdaj že lahko zarežeš - z dletom žlebiš površino, za nož pa potrebuješ silo: ukrivljeno rezilo povzroča trenje, a le z njim se da prebiti čisto do plasti črnjave. pribiješ žebelj Sodobnost 2014 347 Tina Kozin: Živa meja in pristaviš lonček. ta surova smola ti bo potem služila za zdravilo, mažo ali gorivo. in seveda so predvsem pomembni pravi časovni presledki. potem ko smo zarezali, počakamo, da si drevo opomore, nato ga spet odpremo. kanale širimo, lonček pa medtem odmikamo, da vanj ne zbiramo smeti. smolarimo na živo, da nas bo drevo lahko prevzelo tudi s svojo gosto, hladno senco. 400 Sodobnost 2014 Tina Kozin: Živa meja Živa meja noče priljubljene umetne mešanice gramoza, vode in cementa, sploh ničesar, kar bi bilo togo neprepustno in odporno na plamene; naj ta, ki bi jo brcnil ali drezal po njej, predvsem izgubi ravnotežje, in naj se mu koža razpre kvečjemu v praske. naj bo obroba, ne le dekoracija, ki sega prek visokega človeka; trnova, le kjer bodo z njo rasle divje jablane - naj jo preraščajo te krošnje, posebej v širino, v njej pa gnezdijo kosi, si požvižgavajo in kljuvajo vsak svoje, vsak dan drugo jabolko. morala bo biti tudi bujna, da privabi kakšnega škrlatca - sploh katerokoli ptico, ki jo odbija skrajno odprta pokrajina ali tista zaprta prepletenost gozda; in prepuščati samo diskretno svetlobo, v kateri je sončenje na vrtu neopazno. menjala bo barve, ne bo zimzelena, a naj liste zadrži, kot vsi gabri, na gostih, zapletenih vejah tudi pozimi; naj bo tista, ki bo mirno in po svoje odganjala v obe smeri, naj bo torej živa meja, rast prek konca in začetka. Sodobnost 2014 395 Tina Kozin: Živa meja Luščenja nobene smeri. nobene zvezde, da bi se razdalje prelevile v jasne dimenzije. niti najmanjših sledi tistih odklonov v barvi, zaradi katerih je mogoče govoriti, kako so robovi še enega dneva začeli temneti, in za obzornico, ki puhti iz mestnih luči, začutiti ne le brezčasje živali. ne da se zanikati, da so drobni vrtinci premiki, a kar napreduje, je le drstenje pritlehnih oblakov. in tole ni hoja. neki človek razpada v posamične, neizpolnjene gibe. prihaja in izginja - kot zvoki nezdružljivih delcev sveta, ki jih megla staplja v razpuščeno tlenje hrupa iz ozadja. tam se luščita še dve telesi, čisto betonski v svoji vzporednosti: zrak posvetli, ko zdrsi ob oknih in nemirne sence povezujejo vse v njih raztresene vsebine. 400 Sodobnost 2014 Tina Kozin: Živa meja Utirjene smeri nobene sledi. in kdo bi vedel, kaj prikrivajo debeli plašči, ki drsijo tik nad tlemi. vse bolj medli, vse bolj prežemajoče se snežinke. in kot da hlad ne meče sence na premike. ne odločno, zagrizeno utiranje smeri. dotikajo se le s pridušenimi škripi, v katerih izzvenevajo njihovi koraki. Sodobnost 2014 395 Tina Kozin: Živa meja Izložba prostor je preprost, sorazmerno majhen, in pomemben je vsak mimoidoči, vsak je potencialni kupec; ves, da imeti okno prodajalne pomeni najprej lov za pogledi, prikleniti jih in fino brusiti, vse dokler iz njih ne sijejo le tvoji artikli. v sredini je vodilni, tam so signali najmočnejši, toda prav nič manj pomembni niso ostali: prazni vogali ostanejo skriti za njimi - lepo je, kadar se združijo in se suhoparni prostor prelevi v estetsko, vsem prepoznavno zgodbo; potrebuješ tudi smisel za dobro razsvetljavo: luči naj bodo kar se da prilagodljive, in spremenljive, naj se svetloba razvija v dramatične efekte, se prelije, 1 1 VV • I ■ v v ne v blesčanje, zgolj v všečno, vizualno kontrastiranje, takšno, da ne bo osenčena nobena cena. naj nakazuje proti vhodu, nedvoumno, in naj bo iz notranjosti razvidno, da je gibanje, usmerjeno tja, premik iz teme v hram svetlobe. 400 Sodobnost 2014 Tina Kozin: Živa meja Jutra zemlja ves čas seva, in tu se os vrti v osojni polovici; za jasnimi nočmi so jutra zdaj že bolj nepredušna, dimljena svetloba, brez zareze sence ali barve, in kar nosi, ni več obet vremena, le gotovost, da je tudi, kar se ne spreminja - ta hitrost, s katero nekaj, vsak trenutek, prši še drobna kvantna bitja, zmeraj dlje, ter tako potem razdalje razsvetljujejo prostore; morda celo prav zato pogled v njih miruje in ne vidi v megli sledi oddaljevanja poletja, zgolj točko prehoda, še eno preseganje meje, gibanje, v katerem sta voda in zrak še vedno spojena. in si želi, da bi se vendarle gostila, prežela čisto nežne zračne tokove, se z njimi preoblikovala v mehko osenčen kraj - brez rezkih bliskov sonca, v katerih se ožgana, vlažna trava zasvetlika kot žlahtna kovina, brez tistega razgaljanja, ki svet jasno izriše na ozadju neba - v edino črto horizonta. Sodobnost 2014 395 Tina Kozin: Živa meja Ravnotežje nogi že lebdita, kar precej nad tlemi; sediš sproščeno in brez sedla, gre za dotik živali; z golenmi, s stegni se oprimeš drugega ritma dihanja, in odmaknjeno planje trupa prehaja v tvoje telo: tisto temno vijolično morje, ki med nevihto iz globine vleče goste bele pene. (samo instinkt je že, kako je hrbet, neprekinjeno, vzravnan.) rahlo pritegneš križ in vzvaloviš v medenici - jezdiš. izpod čela zre pogled ves čas naprej, drugi seka svet, z obeh strani, v loku, od strani. pospešuješ. vse, kar slišiš, a ne moreš opaziti, je le veter. ta ostri dražljaje, ki so sicer zabrisani - in kar je zadaj, te ne more dohiteti. 400 Sodobnost 2014