548 Dr, J. A. Glonar: Beseda o naši kritiki, literaturi in kulturi. Dr. J. A. Glonar: Beseda o naši kritiki, literaturi in kulturi. Nostra, non mea res agitur! Pred nedavnim časom je napisal „S. Medvedšček" v „Omladini" (X, 88—92) »Nekaj kritike k slovenski kritiki" pod značilnim naslovom »Sirota". Ta »sirota" je slovenska kritika; toda že samo dejstvo, da piše resen znanstvenik — ki ne imenuje svojega pravega imena — v resnem listu o tej pastorki našega kulturnega truda in ubadanja, je zelo razveseljivo ne samo za naše resne kritike, ampak sploh za vsakogar, ki mu je na srcu naš narodni napredek. Manj razveseljiv je rezultat, do katerega pride pisatelj na koncu svoje preiskave. »Sirota je naša slovstvena kritika. Nikdo je ne goji s spoštovanjem in vestnostjo. Šarlatani jo vodijo po neplodnih puščavah in ne dopustijo, da se napoji iz umetniškega vrelca. Zato pa ne tarnajmo, ako postaja naša lepa literatura vedno bolj in bolj tudi — sirota". Vzrok za našo kritično revščino, ali vsaj eden najglavnejših je po pisateljevem mnenju ta, ker še nimamo svoje kulture. To se pozna na nizki intelektualni višini naših kritikov in odtod izhaja vsa naša kritična, literarna (in kulturna) revščina. Da dokaže svojo trditev, podaja pisatelj natančno analizo naših kritikov, ki jih po bolj ali manj značilnih znakih deli v posamezne kategorije. Ne da se mu zanikati pravilnost mnogih potez in znakov, ki jih je našel na naših kritikih. Samo ta sum obhaja človeka, da ga je nekak artističen užitek v stilu zapeljal v to, da je napisal kako podrobnost, ki ne odgovarja popolnoma resnici, ampak je um-ljiva samo kot nekak stilističen ornament in duhovita arabeska. Poštena jeza in odkrita ogorčenost nad našimi slabimi kritiki, temi nevrednimi hlapci našega kulturnega delovanja, pa ga je zavedla nekoliko predaleč. Tako daleč, da že skoro očita edinim in samim kritikom vso krivdo nad našo kulturno revščino. Res je: izenačene kulture pri nas ni, ni niti izenačenega značaja naših posameznih slojev, kaj še le celote; res je, da nam pred vsem manjka tradicija, ki si jo šele z muko ustvarjamo. Seveda je pri tem treba najprej pomisliti, da je pri nas več tradicije, ko se je zavedamo. Zavedati se je ne moremo, ker jo še premalo poznamo. Kratkomalo negirati vsako tradicijo pa je ravnotako nesmiselno, kakor nam odrekati zgodovino. Mi pa imamo oboje: tradicijo in Dr. J. A. Glonar: Beseda o naši kritiki, literaturi in kulturi. 549 zgodovino in obe moramo (saj sta pravzaprav enota!) spoznati, če naj bo naš nadaljnji razvoj organski in se naj ne vrši v eksperi-mentatorskih skokih. — Druga pa je s kulturo in našo kulturno zavednostjo, ki je danes tako nizka, da se skoro lahko reče, da je bila v prejšnjih stoletjih po obsegu in intenziteti večkrat mnogo večja. Tega pa niso krivi naši kritiki, saj jih je premalo in njihovo delo v primeri z delom drugih činiteljev preneznatno. Naši kritiki so prej produkt naših kulturnih razmer, ko njih povzročitelj. Odgovornost za njih si gotovo lahko delijo z mnogimi drugimi činitelji, ki so jih tudi povzročili. In o teh činiteljih je res treba enkrat izreči besedo. Težko je sicer govoriti o njih, ker so v tako neposredni bližini, da je o njih popolnoma objektivna in pravična sodba danes nemogoča, kakor je sploh nemogoče pisati zgodovino sedanjosti. Tukaj se mobilizira cel kompleks vprašanj, ki se sama zase ne dado obdelati, ki pa se v celoti tudi ne dado izčrpno pojasniti v kratkem članku. Za to bi bila potrebna podrobna ocenitev in kritika vseh naših kulturnih faktorjev in za tem bi bilo treba podati pozitivne nasvete za „reformatio in capite et in rnembris". Instance, ki bi to sistematično delo izvršila, pa pri nas ni; zato se moramo zadovoljiti samo s tem, da opozorimo na eno ali drugo podrobnost, ki se da z manjšimi sredstvi doseči. Vse skupaj bo pomagala izvršiti velika skupna kulturna vest, kadar jo bomo imeli; sedaj se moramo zadovoljiti samo s tem, da poskrbimo, da nam popolnoma ne zaspi. *][. I^,ritik, ki vrši svoj posel z vsem spoštovanjem, ki ga ima do tujega dela in svojega opravka, in z ono vestnostjo, ki je pri poštenem človeku samoumevna ob tako odgovornem poslu, naleti na tisočero težkoč, ki ga pri njegovem delu ovirajo. Glavni dve sta pomanjkanje primernega odmeva kritikovim besedam in — kot nekaka praktična posledica tega — pomanjkanje sodelovanja pri kriti-kovih namenih. In kar je odmeva, je večkrat tak, da ga kritik ni vesel in ne dobiva izpodbude za nadaljnje delo. Oni, ki so kritik željni in ki jih z zanimanjem bero, občudujejo le prevečkrat na njih pred vsem temperamentnost stila, virtuoznost besede in pregnanco primere. Ti ljudje obtiče na golih zunanjostih in ne prodro do spoznanja, da je beseda obleka za misel, primera oblika ideje. Pet minut estetičnega užitka, dokler so čitali kritiko, jim je popolnoma dovolj; ko odložijo kritiko, odložijo tudi vsako nadaljnjo misel nanjo. Mnogo je kriva tudi nestalnost in fragmentaričnost kritikovega poklica in delovanja; toda te je kriva v prvi vrsti nestalnost in po- 550 Dr. J. A. Glonar: Beseda o naši kritiki, literaturi in kulturi. manjkljiva, tolikrat pretrgana kontinuiteta v razvoju naših revij. Vsak lustrum se menjajo uredniki in ž njimi se menja tudi štab kritikov. In kako velikega pomena je lahko dolgoletna kontinuiteta in enotnost vodstva pri kaki reviji, to se vidi na razvoju in vplivu nekaterih nemških in ruskih revij. Druga težkoča je v tem, da pri nas skoro ni človeka, ki bi imel voljo in možnost, trajno vršiti posel kritika vse lepe literature. In če to res poskusi, pa se mu prav lahko zgodi kakor človeku v narodni pravljici o Indiji Koromandiji. Predno pride človek tje, se mora pregristi skozi celo goro kaše, pomislite, same — kaše. Kaj čuda potem, če ima na koncu, ko se odpre pred njim literarni Kanaan, kjer tečeta med in mleko, tako pokvarjen okus in izprijen želodec, da ga stresa že ob sami misli na jed, pa naj si bo še tako dobra. Ubije ga pretežna večina manj vredne literature, ki jo je moral použiti. Pri nas se res skoro lahko reče, da imamo take kritike, kakoršno imamo literaturo, in ne narobe. Pri nas za kritiko ni mnogo prilike, da bi se uresničil nemški izrek: „Es wachst der Mensch mit seinen hoheren Zwecken" — mizerija naše literarne produkcije kritika naravnost požre: za nas velja prej drugi del tega izreka: „im engen Kreis verengert sich der Sinn". Seveda samo tistega, ki ima toliko duševne sorodnosti z večino naše literature, da ga lahko asimilira. Kdor pa hoče kaj več, ta se spušča v boj s stoglavo hidro, ki se mu opleta okoli nog in rok, mu stiska prsi in ga liže s svojimi strupenimi jeziki. Nekak nepriznan, skriven „contrat social" veže slovenske lite-rate, kar je precej singularna in značilna prikazen, da o literarnih delih kritik ne pišejo. In kako zdravo, dobro in veselo bi bilo to. Izjeme so zelo redke; pri nas je splošna prikazen, da se literati sami ne brigajo prav nič za literaturo, ki je vendar najprej njihova stvar, ampak da prepuščajo to skrb drugim ljudem, ki tvorijo tako nekake kritike po poklicu. Pač pa potem očitajo kritikom, da poverjenega posla ne opravljajo dobro, vestno in pošteno. Tako nastane ono napeto razmerje med literati in kritiki, ki razvoju literature nikakor ne koristi. Naravno in umljivo je res, saj nima nihče rad, če pride kdo in s prstom kaže napake njegovega dela. Literat imputira kritiku vse prerad slabe namene, poleg pa ne pomisli, da se kritik izpostavlja isti, če ne večji nevarnosti, kakoršni literat sam. In povrh se lahko kritiku še podrgne pod nos, da je vendar neskladno meriti in presojati z intelektualno argumentacijo plodove umetniškega ustvarjanja. Novela, pesem je vendar v prvi vrsti podzavesten produkt in zato ne gre — tako bi lahko kdo ugovarjal Dr. J. A. Glonar: Beseda o naši kritiki, literaturi in kulturi. 551 — da meri te produkte z istim vatlom, da aplicira pri njih presoji iste kriterije, kakor pri kaki znanstveni razpravi. Toda do takih — neizmernih! — koncev razmišljanja o razlikah umetniškega ustvarjanja in kritičnega presojanja ne pride skoro nikdar. Navadno nažene tak nezadovoljnež kritika z znanim: „Pa bi sam sedel in napisal kaj boljšega." Na ta očitek, ki se je k nam srečno rešil iz dobe „Novic" — znak, kako petrificirani so oni literati in v katero dobo pravzaprav spadajo! — na tak očitek je odgovoril že Stritar, da se od brusa vendar naj ne zahteva, da bi rezal. V isto katego- ¦¦¦.-..•'.¦.. ¦¦¦¦.