0 IZVESTJE 4 ▪ 2007 NEVA MAKUC* O NEKATERIh VIDIKIh ODNOSA FURLANSKIh NOVOVEŠKIh HistorioGraFo V do etničniH, jeziko VniH, VerskiH in SOCIALNIh SKUPIN izVLeček Prispevek se posveča historiografskim spisom, ki so jih med 15. in 17. stoletjem spisali furlanski avtorji, pripadniki roman- ske govorne skupine, oziroma nekaterim vidikom odnosa omenjenih historiografov do različnih etničnih, jezikovnih, verskih in socialnih skupin. ključne besede zgodovinopisje, Furlanija, Slovani, etnične skupine SINTESI Il contributo si concentra sulle opere storio- grafiche che furono scritte tra il '400 e il '600 da autori friulani appartenenti al gruppo linguistico romanzo, ossia su alcuni aspetti del loro rapporto verso alcuni gruppi etnici, linguistici, religiosi e sociali. Parole chiave storiografia, Friuli, Slavi, gruppi etnici Sumarični prispevek 1 se osredotoča na dojemanje različnih etničnih, jezikovnih, verskih in socialnih sku- pin s strani furlanskih historiografov prvih treh stoletij beneške oblasti na furlanskem območju, katera je bila vzpostavljena leta 1420 s prisvojitvijo kneževine oglejskega patriarha. Na tem mestu bom na poenostavljen način omenila samo nekatere vidike tovrst- nih odnosov. Omenjene historiografe, če izvzamemo na primer patra Martina Bavčerja, ki je bil bližji – tako kot je opozorila Darja Mihelič - progerman- ski zgodovinski koncepciji, 2 je karak- * univ. dipl. italijanistka in zgodovinarka, Zgo- dovinski inštitut Milka Kosa ZRC SAZU, e- pošta: neva.makuc@zrc-sazu.si 1 Omenjeni prispevek je bil predstavljen na mednarodnem znanstvenem sestan- ku Interpreti kultur, ki ga je med 27. in 29. septembrom 2007 organiziralo Znanstveno-raziskovalno središče v Kopru. Na tem mestu je objavljena le kratka predstavitev, celoten članek bo predvidoma objavljen v Acta Histriae. 2 Mihelič, Etnična podoba Karantanije in terizirala pripadnost italijanski kulturni sferi. Družbena razslojenost, ki je bila v vsakdanjem življenju globoko občute- na in odločilna, je bila v obravnavanih delih izražena večinoma na posreden in površinski način. Nižji sloji so bili deležni pozornosti le izjemoma, na pri- mer v zvezi z uporom leta 1511, ki je globoko pretresel furlansko družbo in o katerem so poročali mnogi sodobni historiografi. Krivdo za ljudski bes so pogosto pripisovali zgolj ščuvanju vi- demskega plemiča Antonija Savorgna- na in ljudski želji po plenjenju. Vzviše- no preziranje nižjih slojev ni dovolilo poglabljanja v prave vzroke nezado- voljstva. Nekateri zgodovinopisci so nižjim slojem pripisovali celo prirojene, večinoma negativne lastnosti. Na drugi strani pa so historiografi slavili različne plemiške rodbine, pri čemer je, tako kot tudi pri njihovem dojemanju etničnih skupin in uporabi geografskih imen, pogosto prišlo do izraza nagnjenje k iskanju in poudarjanju čim starejših iz- vorov. Tako na primer v delih Gian Gi- acoma D'Ischije beremo o pripetljajih, ki naj bi jih goriški grofje doživljali vse v Atilovem času. 3 V zvezi z družbenimi sloji v enem izmed del Marc'Antonija Nicolettija izstopa povezovanje sodob- ne družbene razslojenosti z nekdanjimi etničnimi razlikami, saj naj bi se nek- danja delitev na t.i. Rimljane, Langobarde in Bavarce prelevila v družbeno razslo- jenost. 4 Etničnim skupinam so obravnavani historiografi namenjali zelo malo pro- stora, pri čemer so še največ pozorno- sti bila deležna t.i. barbarska ljudstva in pa osmanska nevarnost. Etnične njenih, str. 876-878; Mihelič, Karantanija v očeh, str. 299-300. 3 D'Ischia, La scena, 81-82; D'Ischia, Hi- storia, str. 2-3. 4 Nicoletti, Leggi, str. 30. razlike so bile v določenih primerih 5 jasno občutene, najverjetneje zaradi prepletenosti z geografskimi in poli- tičnimi konotacijami. Glede odnosa do etničnih skupin bi morda veljalo poglobiti domnevo, da so obravnavani historiografi na osnovi antične in zgo- dnjesrednjeveške tradicije, na eni strani dojemali lastno skupnost kot skupek etnično in jezikovno izvorno različnih posameznikov, ki so jih določeni poli- tični in družbeni dejavniki povezali v sklenjeno skupino, na drugi strani pa druge etnične skupine kot homogene in objektivno določljive skupine. Spisi na večinoma indirekten način namreč izražajo izrazito biološko dojemanje narave tujih etničnih skupin, tako so- dobnih kot antičnih in zgodnjesrednje- veških. V skladu s takšno koncepcijo in glede na to, da so historiografi sebe dojemali kot naslednike antične civili- zacije so neredko t.i. barbarskim ljud- stvom pripisovali določene negativne lastnosti, kot na primer nezmernost pri hrani in pijači, nagnjenost k plenjenju in podobno. Na osnovi poročil pred- hodnih piscev so etničen razvoj obrav- navali kot stanje, ki naj bi se linearno in enolično vlekel skozi stoletja. Tovrsten izredno poenostavljen pogled na etnič- ni razvoj, se je odražal na več načinov, na primer s poimenovanjem sodobnih etničnih skupin z etnonimi določenih preteklih skupin ali s poimenovanjem preteklih etničnih skupin s sodobnimi etnonimi. Poleg tega so na neposre- den, a še pogosteje na posreden način kot prednike določene etnične skupine označevali pripadnike nekega starej- šega ljudstva. Giovanni Candido je na primer v svojih Commentariorum Aquile- 5 Npr. podčrtovanje germanskega porekla nekaterih oglejskih patriarhov in slovan- skega izvora patriarha Friderika II. �npr. Capodaglio, Vdine, str. 19; Capodaglio, Dei fragmenti, str. 55,58, 64, 65�.  IZVESTJE 4 ▪ 2007 iensium libri octo izrecno enačil Poljake z Gepidi. 6 Večina piscev je zaradi podob- nega nomadsko konjeniškega življenja in panonskega naselitvenega območja enačila tudi Hune, Avare in Ogre. Ob- stoj nemalo sodobnih etničnih skupin je bil anahronistično prenesen vse v antični ali zgodnjesrednjeveški čas, na primer, med sodobnimi Francozi in Franki karolinškega časa je bila pogo- sto potegnjena linearna linija. Podatki o časovno bližnjih ali celo sodobnih etničnih skupinah so izre- dno skopi. Nekoliko več pozornosti je namenjeno tistim skupinam, katerih različnost je bila zaradi ne le etničnih, temveč predvsem verskih ali političnih razlik občutena kot posebno drugačna in tuja. Pri odnosu do Judov, Grkov in Osmanov sta bila tesno prepletena tako zaznavanje njihove izrazite drugačnosti kot tudi pomen krščanske identitete piscev. Redko izraženi negativni etnič- ni stereotipi pridejo do izraza prav pri omenjenih treh skupinah. Že omenje- ni D'Ischia je na primer Jude opisal kot podlo drhal, Grkom pa je pripi- sal prirojeno hudobijo, zvitost in celo barbarsko naravo. 7 Globlje občuten in posledično tudi mnogo bolj transpa- renten pa je bil odnos do Osmanov, saj ob zelo skromnem zanimanju za druge sodobne etnične skupine izstopa izje- mno velika pozornost do Osmanov, ki so s svojimi vpadi silovito posegli na furlansko območje, s svojimi osvaja- nji vnesli nemir v ves krščanski svet in odigrali odločilno vlogo pri ustvarjanju zavesti o obstoju enotne, na krščan- ski veri temelječe skupnosti. Mnogi historiografi so izčrpno pisali o njiho- vih vpadih. Osmane so dojemali kot barbare ali – če citiram besede Jacopa Valvasoneja – kot »feroci, crudeli et potenti inimici di tutta 'l Christianesmo«. 8 Nekatera dela se zaključijo z upanjem, da bodo krščanski vladarji rešili krščanski svet pred osmansko nevarnostjo. Zaskrblje- nost pa preraste v globok strah zlasti pri tistih avtorjih, kot na primer pri 6 Candido, Commentariorum, lib. III. 7 D'Ischia, La scena, str. 53, 57, 88, 197. 8 Valvasone, Dele incursioni, 11. Candidu in D'Ischi, ki so kot sodob- niki doživljali pomembne osmanske uspehe, kot osvojitev Sirije in Egipta v drugem desetletju 16. stoletja, beneško izgubo Krete leta 1669 itd. Nekoliko več prostora kot sodob- nim etničnim skupinam je namenjene- ga antičnim in zgodnjesrednjeveškim ljudstvom, predvsem Avarom, Lango- bardom in Slovanom. Glavna vzroka tega sta bila silovitost njihovih vdorov in selitev, s katerimi so globoko zare- zali v zgodovinski razvoj furlanskega območja, kot tudi bogato gradivo, ki ga o omenjenih skupinah prinaša Hi- storia Langobardorum Pavla Diakona iz 8. stoletja. Maloštevilni podatki o Slovanih se nanašajo večinoma na zgodnjesre- dnjeveške Slovane z današnjega slo- venskega ozemlja in na njihove boje z Langobardi. Bežno se omenjajo tudi Slovani z vzhodne Jadranske obale, ki so poimenovani bodisi kot Slovani bodisi kot Iliri, saj so v humanistič- nem času slednje začeli pojmovati kot neposredne prednike južnih Slovanov. Še redkeje kot srednjeveško se ome- nja sodobno slovansko prebivalstvo z današnjega slovenskega ozemlja, in sicer večinoma zgolj bežno kot pre- bivalstvo določenih vasi ali v zvezi s furlanskimi fajdami, turškimi vpadi in ustoličevanjem koroških vojvod. Iz konteksta nekaterih spisov se lah- ko razbere obravnavanje omenjenih Slovanov kot neposrednih potomcev antičnih Japodov. Tovrstne omembe predstavljajo v glavnem zgolj gole kuriozitete, izražene bežno in osredo- točene bolj na lingvistično kot pa na etnično drugačnost Slovanov. VIRI IN LITERATURA 9 CANDIDO, Giovanni: Commentario- 9 Objavljeni prispevek predstavlja le krat- ko predstavitev dela širše raziskave, ki jo avtorica pripravlja v okviru predvide- nega doktorskega dela. Na tem mestu zaradi prostorske stiske ne more biti objavljen celoten seznam obravnavanih historiografskih virov, ki bo objavljen v načrtovanem doktorskem delu in pred- vidoma tudi v Acta Histriae. Na tem me- rum Aquileiensium libri octo. Venetiis: Alessandro Bindoni, 1521. CAPODAGLI, Giuseppe: Vdine ill- vstrata da molti suoi cittadini. Vdine: Nicolò Schiratti, 1645. Bologna: Ar- naldo Forni editore, 1977. CAPODAGLIO, Giuseppe: Dei fra- gmenti d'Aquileja. Trieste: Tipografia del Lloyd Austriaco, 1852. D'ISCHIA, [Gian Giacomo]: Historia della principale Contea di Goritia Nella Prouincia Foro-Iuliense, O' siasi Racconto Crono-Stemmatograffico di que' Prencipi Conti. Udine: Nicolò Schiratti, 1684. Gorizia: Stab. tip. Giov . Paternolli, 1899. D'ISCHIA, Gioanni [!] Giacomo: La scena de' tragici amori longobardici. Auue- nimenti famigliari, e di Corte da che quella bellicosa Natione trapiantò il Seggio Reale in Italia, Ricauati dalle tenebre d'altissima dimenticanza, E ridotti in Istoria formale. Udine: Nicolò Schiratti, 1678. MIHELIČ, Darja: Etnična podoba Karantanije in njenih prebivalcev v spisih zgodovinopiscev od 15. do 18. stoletja. Bratož, Rajko �ur.�. Slovenija in sosednje dežele med antiko in karolinško dobo: začetki slovenske etnogeneze = Slowe- nien und die Nachbarländer zwischen An- tike und karolingischer Epoche: Anfänge der slowenischen Ethnogenese. Ljubljana: Narodni muzej Slovenije, Slovenska akademija znanosti in umetnosti, 2000, 2. del, str. 839-961. MIHELIČ, Darja: Karantanija v očeh zgodovinarjev od konca 15. do 18. stoletja. Zgodovinski časopis, 31, 1977, št. 3, str. 287-328. NICOLETTI, Marcantonio: Leggi e co- stumi dei Furlani sotto diciotto Patriarchi d'Aquileia. Pradamano �Udine�: Pie- tro Zampa editore, 1927. VALVASONE di Maniago il Vecchio, Jacopo: Dele incursioni de Turchi fatte nella Patria del Friuli con La descrizio- ne de i passi. [online]. [Uporabljeno dne 8. 4. 2005]. Dostopno na URL: www. univ.trieste.it/~nirital/lug- hi/infohum/testi/test_n-e/turchi. html. stu bodo navedeni le omenjeni viri in literatura. neV a Makuc, o nekateriih vidikih odnosa furlanskih ...