10/2020 letnik CXXII IZ ZNANOSTI IN PRAKSE 276 Kaj embalaža sporoča potrošnikom Tanja Magdič svetovalka JSSČ za ekonomiko tanja.magdic@czs.si Vloga embalaže že dolgo ni več le hranjenje in varova- nje izdelka ter omogočanje dostave izdelka do uporab- nika. Embalaža predstavlja zelo pomemben prodajni adut, saj vsebuje tako vizualne kot vsebinske elemen- te, ki potrošnika obveščajo o izdelku, ki ga kupuje. Največkrat je embalaža najpomembnejši element pri sporazumevanju s potrošnikom. Dokazano potrošnik kupuje izdelke, ki jih ne pozna, k nakupu pa ga motivi- ra prav embalaža s pomočjo vizualnih komunikacijskih elementov. Embalažo lahko zelo spretno uporabimo za oglas, ki bo kupca pritegnil, da bo naš izdelek tudi kupil. Kaj je pomembno kupcu v primeru nakupa medu? Če hočemo, da bo naša embalaža učinkovito sporočala po- trošniku in bo potrošnik že na prvi pogled dobil vse zanj po- membne informacije, moramo najprej raziskati, kaj potrošnik želi in kaj ga najbolj prepriča o nakupu. O tem, kaj je pomemb- no slovenskemu potrošniku v primeru nakupa medu, smo že večkrat pisali, zato naj ponovimo samo nekaj izsledkov razi- skav, ki so bile opravljene na slovenskem trgu v preteklih letih. Raziskava Potrošniški monitor, Valicon 2018: – Slovenski potrošnik v primeru nakupa hrane na prvo me- sto postavlja kakovost. – Trend večje skrbi za zdravje in kulta večne mladosti je pri potrošnikih vzbudil večjo željo po iskanju preverjenih se- stavin in izdelkov, čemur se je prilagodila tudi potrošnja. – 31 % anketirancev navaja, da so pri izboru hrane selektivni. – Navajajo tudi t. i. trend »nazaj k naravi«, ki poudarja po- men lastne pridelave, obenem pa se v javnosti pogosto pou- darja, kako pomembna je sledljivost izdelkov. – Živila slovenskega porekla imajo pri slovenskem potro- šniku utrjeno mesto! Več kot polovica vprašanih pred na- kupom preveri poreklo. – Delež kupcev, ki so zaradi slovenskega porekla pripravlje- ni plačati več, se je v primerjavi s preteklimi leti povečal (28 % vprašanih je pripravljenih plačati do 10 % višjo ceno)! Raziskava ČZS 2017–2019 – Več kot 85 % potrošnikov kupuje med pri čebelarju. – Glavna razloga za nakup medu in čebeljih pridelkov sta kakovost in poznavanje čebelarja. – Poglavitni razlog za nakupu medu in čebeljih pridelkov je kakovost, cena je pomembna zgolj 2 % vprašanih. Test cvetličnega medu Zveze potrošnikov Slovenije 2019 – Potrošniku je pomemben okus: Med 11 vzorci je bil največ- krat izbran za najboljšega prav slovenski med. Kot ugota- vljajo na Biotehniški fakulteti, kjer je potekal senzorični del testiranja, je potrošnik navajen na okus, s katerim je pogosto v stiku, kar se je potrdilo tudi v primeru medu. Izkoristimo nalepko in prelepko za obveščanje potrošnika Del obveznega označevanja čebeljih pridelkov in izdelkov je Ključni elementi prepoznavanja SMGO-ja Slovenski med z zaščiteno geografsko označbo potrošnik prepozna prav po prelepki, na kateri so naslednje informacije: – Slovenski med – ime, iz katerega je dobro razvidno poreklo medu; – EU-znak zaščitena geografska označba– simbol in garancija kakovosti; – serijska številka za zagotavljanje sledljivosti – števil- ka, po kateri lahko za vsak kozarec medu izvemo, kdo ga je pridelal. Uporabniki sheme SMGO lahko dodatno podkrepijo poreklo še z uporabo slovenskega kozarca in nalepke, ki je namenjena izključno za označevanje Slovenskega medu z zaščiteno geografsko označbo, na kateri morajo biti na- vedeni vsi zakonsko predpisani podatki za pravilno ozna- čevanje medu. Na embalaži so sicer natisnjeni podatki, ki so za kupca pomembni zato, da ve, kaj kupuje, kakšna je kakovost, do kdaj naj izdelek uporabi, kako naj kupljeni izdelek pravilno uporablja in reciklira. Izkoristimo torej embalažo za podajanje najpomembnejših informacij o svojih pridelkih in izdelkih. Slovenski čebelarji imamo, vsaj kar se tiče prodaje medu, enkratno možnost v medo- vih višje kakovosti. Le izkoristiti jo moramo! Foto: Tanja Magdič Pri nakupu embalaže (pokrovčkov, kozarcev in ste- klenic) v trgovini pridobite Izjavo o skladnosti embalaže, zaradi morebitnega nadzora UVHVVR. 10/2020 letnik CXXII 277 IZ ZNANOSTI IN PRAKSE tudi prelepka, ki jo čebelarji seveda lahko izkoristimo za obve- ščanje potrošnikov. Pri oblikovanju imejmo v mislih, katere so tiste ključne informacije, ki jih želimo izpostaviti in s katerimi bomo pritegnili pozornost potrošnika. Pri tem ne pozabimo, da je pritegnitev potrošnikove pozornosti eno glavnih vodil podje- tja v boju za kupce in da imamo za to na voljo zelo malo časa. Družba Valicon opozarja tudi na pomembnost verodostoj- nosti v kombinaciji s poreklom. Dolgoročno zaupanje namreč lahko ustvarimo zgolj s kombinacijo obeh. Seveda ni dovolj, da embalaža sporoča višjo kakovost ali znano poreklo, pomembno je, da je to tudi verodostojno. Slovenski čebelarji imamo pri tem v rokah adute, kot so Slovenski med z zaščiteno geografsko označ- bo in Kraški med ter Kočevski gozdni med z zaščiteno označbo porekla. Poreklo je namreč razvidno že iz imena, v ozadju pa se poleg porekla skrivata še kontrolirana kakovost in zagotovlje- na sledljivost. Poleg tega imamo slovenski čebelarji prednost pri izbiri embalaže, tj. posebnega kozarca in steklenice, ki je name- njena izključno čebeljim pridelkom in izdelkom iz čebeljih pri- delkov slovenskega porekla. Kozarec prepozna več kot 80 % an- ketiranih. Čebelar, ki ima vse to, tako na prvi pogled z embalažo potrošniku sporoča vse tisto, kar je potrošniku najpomembnej- še: višja kakovost, zagotovljena sledljivost in znano poreklo! Priporočene cene za čebelje pridelke 2020 Komisija UO ČZS za ekonomiko je na svoji redni seji 18. septembra 2020 sprejela sklep o priporočenih cenah čebeljih pridelkov za leto 2020. Pripo- ročene cene so zgolj priporočilo čebe- larjem. Pomembno je, da se zavedamo pomena svojega dela in dela svojih pri- dnih čebelic in s prodajo po primernih cenah poskrbimo za ekonomičnost svojega čebelarstva. Tanja Magdič, svetovalka JSSČ Čebelji pridelek Cena (EUR) Cene čebeljih pridelkov iz ekološke pridelave Cena medu za sheme višje kakovosti (SMGO, Kraški in Kočevski med itd.) cvetlični med (900 g) 12,1 15,7 14,5 akacijev med (900 g) 12,7 16,5 15,2 lipov med (900 g) 12,7 16,5 15,2 gozdni med (900 g) 13,4 17,4 16,1 kostanjev med (900 g) 13,4 17,4 16,1 smrekov med (900 g) 14,7 19,1 17,7 hojev med (900 g) 16,1 20,9 19,3 cvetni prah (0,1 kg), osmukanec, sušen* 5,9 7,5 cvetni prah (0,1 kg), osmuka- nec, svež, globoko zamrznjen* 5,9 7,5 cvetni prah, izkopanec (0,1 kg) * 35,3 46,0 propolis (10 g) 3,7 4,8 propolis (10 g), pridobljen na ustreznih mrežicah 5,9 7,5 matični mleček (10 g) 11,8 15,5 vosek (1 kg) 10,2 12,8 vosek, deviški (1 kg) 17,7 23,0 čebelja družina (sat pokrite zalege s čebelami) 13,9 18,2 * Cvetni prah: Svež cvetni prah – osmukanec pomeni cvetni prah, ki je po odvzemu očiščen in globoko zamrznjen. Sušen cvetni prah – osmukanec pomeni cvetni prah, ki je po odvzemu očiščen in obdelan s sušenjem na toplem zraku. Cvetni prah – izkopanec pomeni cvetni prah, ki je prido- bljen z izkopavanjem iz satnih celic. ** Propolis: Propolis (10 g) pomeni propolis, očiščen vseh primesi, brez vidnih delov voska, navadno strgan iz posameznih delov panja. Propolis (10 g), pridobljen na ustreznih mrežicah, pomeni propolis, očiščen vseh primesi, pridobljen s tehnologijo dobre čebelarske prakse z lovilnimi pripomočki: plastičnimi mreža- mi, posebnimi plastičnimi vložki, platnom ... Za primerjavo smo preverili cene medu slovenskega porekla na naših tr- govskih policah. Povprečna cena medu slovenskega porekla pri trgovcih znaša 15,67 EUR/1000 g oz. 14,10 EUR/900 g. Povprečne cene so izračunane po meto- dologiji povprečja na vzorcu ponudbe 48 različnih medov in preračunane na 1000 g in 900 g. Upoštevan je samo med sloven- skega porekla. Čebelarjem priporočamo, da svojega medu ne prodajajo pod ceno medu na trgovskih policah slovenskih trgovcev in s tem poskrbijo za ekono- mičnost svojega čebelarstva tudi ob sla- bih letinah. ČZS Povprečna maloprodajna cena medu slovenskega porekla na trgovskih policah v avgustu več kot 14 evrov!