Poštnina plačana v gotovini DEJANJE France Vodnik: Enemu izmed širokih Alojz Gradnik: Gozd v jeseni / Vizija Charles Plisnier: Igor Lino Legiša: Pot Ingoličevega realizma Ivo Pirkovič: Determinizem in kavzalnost Dokumenti: Charles Peguy Pregledi: X j Vojna za novo Evropo (Jože Zemljak) Slovensko kmečko vprašanje (J. B—j.) Književna poročila: Kidrič, Prešeren II. (Tine Logar) Izbrane poezije S. Gregorčiča (Vlado Novak) Kolman, V svetlobah in sencah (Lino Legiša) Bučar, Politička istorija Slovenačke (B. Grafenauer) Popravek (Vlado Novak) Zapiski: Seksualni problem (M. K. V.) Ovitek: Drobna poročila o knjigah LETO II * OKTOBER 1939 * ŠTEV. 8 K\ L n, * "i.-' , I: / H-ti M »', I '-. '* i Mv?-*) i , /' , x s t i'V \ Zif" . '• DEJANJE REVIJA ZA KULTURO, GOSPODARSTVO IN POLITIKO Izhaja 15. vsakega meseca razen v juliju in avgustu. — Za uredniški odbor in izdajatelja odgovarja Edvard Kocbek v Ljubljani. Vse dopise na uredništvo in upravo je naslavljati na naslov: Ljubljana, poštni predal 103. — Tiska Zadružna tiskarna v Ljubljani, Tyrševa cesta 1?, predstavnik Maks Blejec. — Revija stane letno 80 din, polletno 40 din, posamezna številka v razprodaji 10 din. Naročnino je pošiljati na poštni čekovni račun št. 17.631. Ker nam je pošla sedma (septembrska) številka lanskega letnika, jo želimo odkupiti ob bralcev, ki jo morejo pogrešati. Uprava. Prejeli smo v oceno: Biblioteka Politike, Beograd 1939: Dr. Ili j a Pržič: Spoljašna politika Srbije. Živan Mitrovic: Srpske političke stranke. t Milivoje Popovič: Borbe za parlamentarni režim u Srbiji. Dr. Nikola Stojanovič: Srbija i jugoslovensko ujedinjenje. Dr. Milan Vladisavljevič: Hrvatska autonomija pod Austro-Ugarskom. Josip Horvat: Stranke kod Hrvata i njihova ideologija. Vaso čubrilovič: Politička prošlost Hrvata. Dr. Vladimir Čorovic: Politicke prilike u Bosni i Hercegovini. Nikola Džonovic: Črna Gora pre i posle ujedinjenja. Vekoslav Bučar: Politička istorija Slovenačke. Dr. Anton Smerdel: Problem motiva. Štamparija Drag. Popovič, Beograd 1939. Ksaver Meško: Pri Hrastovih. Drama v treh dejanjih. Založila Tiskarna sv. Cirila v Mariboru, 1939. Izdaje Mladinske matice, Ljubljana 1939: Tone Seliškar: Janko in Metka. Vlado Klemenčič: Iz starih in novih časov. Fran jo Roš: Dija. Marta in Radovan Klopčič: Dedek Miha. (Besede A. Černej.) Naš rod. Deseti letnik. Uredil Josip Ribičič. Alojz Terček: O zadrugarstvu. Izdala Zveza slovenskih zadrug, Ljubljana 1939. Gregorčič. Ljudska izdaja Akademske založbe v Ljubljani 1939. Gospodarska struktura Slovenije. Izdelal Geografski institut na Univerzi kralja Aleksandra v Ljubljani. Socialno ekonomski institut, Ljubljana, 1939. FRANCE VODNIK ENEMU IZMED ŠIROKIH Dragi prijatelj, Tvoje pismo me nikakor ni iznenadilo, pač pa hudo pretreslo. Že dalj časa sem se bal, da bo naposled prišlo do tega. Iz najinih razgovorov, a tudi iz Tvojih pisem sem čutil, da se razočaranju nad empiričnim katoličanstvom, kakor imenuješ življenje in delovanje katoličanov, pridružuje dvom, ali ni katoličanstvo, kakršno tu in tam je, posledica nauka samega in ali ni potemtakem vsa borba za kakršno koli izboljšanje ne le brezuspešna, ampaik tudi nesmiselna. TaJko vsaj bi se dalo sklepati iz konca Tvojega pisma, v katerem se mi izpoveduješ tako odkrito, kakor si bil tega zmerom navajen. Sprašuješ se, ali ni spričo takega spoznanja edini izhod zate, da se pridružiš tistim, ki so v skrbi za svojo vero zanikali življenje in se od-rekU sodelovanja pri napredku človeštva, ali pa da se posloviš. Tako namreč imenuješ odpad od Cerkve. Po Tvojem mnenju je ta alternativa edini izhod iz tragične stiske, v katero si po lastni izpovedi zašel deloma zaradi etične nedoslednosti, deloma zaradi kulturne in sploh življenjske nedelavnosti katoličanov. Tako so se zamajali v Tebi temelji nekdaj tako trdnega svetovnega naziranja. In vendarle ni dvom, ki ga izražaš, zgolj Tvoja osebna zadeva, ampak si se dotaknil z njim morebiti enega izmed najbolj bolečih in hkrati bistvenih vprašanj, ki vznemirjajo marsikaterega sodobnega katoličana. Poskusil Ti bom odgovoriti, kolikor je v moji moči, jasno in preprosto, in Ti tako morebiti pomagati iz stiske. Kajti jasno mi je, da spadaš med tiste, ki jih alternativa ali življenje ali Cerkev, pa najsi se zdi na videz še talko prepričljiva, ne more zadovoljiti. Poznam Te in vem, da nisi le zraste! v katoliškem okolju, ampak da si tudi potem, ko si se seznanil z vsemi različnimi tokovi in strujami nekdanjega in sedanjega duševnega življenja, samostojno in 6vobodno dal svoj pristanek na katolicizem. To pa, kar si pozneje videl okrog sebe, Te je sčasoma navdalo, kakor sam praviš, z obupno grenkobo in neutolažljivo žalostjo. Nasprotje med tem, kar naj bi bilo, pa med tem, kar je, Te boli in bega Tvojega duha, ki se je izoblikoval v šoli najčistejšega idealizma. Svet, v katerem sti živel, Te je razočaral. Smisel ikatolištva si videl v vsem, kar je lepo, dobro in plemenito. Mislil si, da imamo vsega dovolj, znanja, talentov, svobode, volje, navdušenja, tako da bi bili lahko povsod prvi. Sedaj pa vidiš okrog sebe resničnost, ki je tolikokrat vsa daleč od Tvojih sanj, upanja in prizadevanja. Ne mučd Te toliko, ko vidiš, da tudi katoličani niso prosti napak, saj veš, da je katoličanstvo na zemlji bojujoča se Cerkev, 23 305 da se tedaj krščanstvo in ordine ideali in krščanstvo in orcline reali v nobeni dobi zgodovine ne krijeta popolnoma. Prenesel bi tudi nezaupanje, obrekovanje in celo preganjanje, ki sii ga bil zadnja leta deležen, in odpustil bi tudi vse krivične in celo bedaste obdolžitve, ki si bil z njimi z drugimi vred obsojen v vrste tistih, katerih se pravoverni kristjani najrajši ogibljejo. Samota, praviš, je bila zmerom delež tistih, iki so ustvarjajoče posegali v življenje in mu kazali nova pota. Sprva Te je samo bolelo, kadar 6i videl, da Kristusovi učenci delajo drugače, kakor imajo zapoved. Ko pa si naposled videl, da nekatere že jezi, da se tudi Ti tako oklepaš Cerkve, iz katere so Te z neprijaznimi, najbolj brezobzirnimi imeni suvali s toliko vnemo, si se dejansko začel odtujevati svetu, v katerem si zrasel, katerega si ljubil in kateremu si hotel služiti s toliko zvestobo. Ta razvoj je v Tebi pospeševalo zlasti to, da nisi našel pravega razumevanja za svoje kulturno pojmovanje in delovanje. Bridko se pritožuješ: Kaj pomaga, če se eden ali dva izmed katoličanov izgubita kje v prvih vrstah človeške kulture! Ali nimajo prav tisti, ki trdijo, češ da so to samo izjeme? In ali nismo mi kot celota vedno tam, kjer je kaj nerodnega, naivnega, diletantsko šepastega? To so v glavnem tožbe in očitki, ki jih navajaš v svojem pismu. Ker sem marsikaj tega, nad čimer se pritožuješ, skusil in doživel tudi sam, nimam namena zagovarjati resničnosti, ki se mi samemu upira. Čutim pa dolžnost, da te opozorim na nekaj, kar si najbrže prezrl oziroma nisi doslej še dovolj razmišljal o tem; in to je po moji sodbi tudi vzrok, da si se približal nevarni in usodni zmoti. Prav Tvoje iskreno stališče do resnice pa mi budi upanje ter mi daje poroštvo, da boš tudi sedanjo krizo premagal tako, da ne bo trpela niti Tvoja duša niti Tvoje življenje. Nevarnost, !ki Ti preti, pa si mi nevede odkril sam v vprašanju na koncu svojega pisma. Ali res ne čutiš, da pomeni alternativa ali življenje ali Cerkev le novo obliko stare liberalne trditve o nasprotju in nezdružljivosti med vero in znanostjo, svobodo in religijo, kulturo in Cerlkvijo? Ali res meniš, da je izhod iz stiske Tvojega srca, alko zatreš v imenu nekega »objektivnega« verskega ideala svojega osebnega duha, ali pa nasprotno, ako zaradi navideznega »nasprotja« med religijo in kulturo od-padeš od Cerkve? Sam praviš, da je človek dolžan zvestobo samemu sebi, svojemu prepričanju. Če se torej »vrneš« v vrste takih vernikov, ki si se z njimi razšel zaradi drugačnega odnosa do življenja, zatajiš v bistvu samega sebe. In vera, ki ne bo več v skladu s Tvojim osebnim življenjem, ne bo niti odrešujoča niti ustvarjajoča. Prav tako pa bi odpad zate pomenili veliko notranjo nedoslednost, ker bi zaradi napak katoličanov, katerih ne moreš opravičiti, zavrgel tudi resnico, katero ne le priznavaš, ampak je bila celo vodilo vsega Tvojega dejanja in nehanja. Kajti Ti. ki si tako čisto pojmoval krščanstvo, boš le težko zagovarjal r pred samim seboj misel, češ da bi bilo krščanstvo kot resnica izvor tega, kar Te boli, tako da sedaj ne veš, ne kam ne kod. Svet krščanstva je namreč mnogo širši, kakor mislijo tisti, ki ga zavračajo v imenu svobode, življenja in kolikor je še podobnih izrazov za polnost človeške narave, in tudi mnogo širši, kakor vedo in si upajo priznati tisti, ki se zaradi njega boje življenja, njegovih pojavov in oblik. Krščanstvo nikakor ni obsodba narave, kakor trdijo ne samo njegovi nasprotniki, ampak tudi njegovi zagovorniki. Tako pojmovanje bi bilo v nasprotju z Bogom, ki je svet, naravo in človeka ustvaril. Bog je vendar poslal Odrešenika zaradi človekovega padca, torej ne zato, da človeka zanika, ampak da ga odreši. Med razodetjem in stvarstvom potemtakem ni nasprotja in krščanstvo nikakor ne pomeni konec tistega, kar imenujemo naravni razvoj človeštva. Nič bolje ne zadeva bistva krščanske religije ikakor izrek, češ da milost predpostavlja naravo. Krščanstvo je tedaj skladnost dveh svetov, naravnega in nadnaravnega, in obsega zmerom prav tako prostor zgodovinskega dogajanja kakor sfero odrešenja. S tem je dodobra nakazano ne samo razmerje človekovih ustvarjalnih sil in njegovega etično-religioznega življenja, ampak tudi razmerje religije in kulture v najširšem smislu. Kultura kot izraz naravne darovitosti ni nekrščanska, zakaj sleherno ustvarjanje je le nadaljevanje božje stvariteljnosti. To resnico je pesniško lepo izrazil Alojz Gradnik v pesmi »Kmet govori kiparju« (Večni studenci, 86), kjer pravi takole: »On je začel, a ni končal... I Ko dahnil v gline kup je, vanj / je dahnil soj vseh svojih sanj: /. cvet, plod na jablani in jelki, / žar na ognjišču, smeh v zibelki, / zrn rast, napor koles in rok, / sij katedral in zvona zvok, / vzpon stolpov, cest in mest bleščave, / žvižg brodov, krtil polet v višave.« Stvar človekove osebne odločitve je, ali živi in ustvarja v skladu z milostjo ali v nasprotju z njo, vendar pa to nima nikakega vpliva na osnovno razmerje narave in metafizike, človeka in Boga. Zaradi tega pa je tudi eno izmed poglavitnih vprašanj za slehernega kristjana, kako naj združi nalogo narave, ki mu ukazuje močno življenje in ustvarjanje, in zapovedi, ki mu jih nalagata vest in razodetje. Zato zelo slabo razumevajo bistvo krščanstva tisti, ki govore o katoliškem liberalizmu tedaj, če tudi kristjan živi po naravnih zakonih, ustvarja kulturo in se sploh udeležuje tega, kar imenujemo razvoj in zgodovino človeštva. Tisti, ki vse to razglašajo za nekaj »poganskega«, delajo slabo uslugo kato-ličanstvu, ker mu izpodkopavajo tiste naravne osnove, brez katerih se v okviru zgodovinskega dogajanja, to je v življenju in rasti človeške kulture ne more razživeti in uveljaviti. Taka omejitev nasproti živi reki življenja pomeni veliko zoženje in obubožanje katolicizma ter nasprotuje prav njegovi osrednji težnji, da prekvasi celotno življenje. Prav je, da stoji človek na straži v viharju časa, toda vse »novo« in »časovno« razglašati 03« 807 za nevarno, profamo in celo za nekrščansko je prav tako zmotno, kalkor če nekdo v imenu tega naravnega procesa taji razodetje. Skrivnost stvarstva in njegovih zakonov je tisto, kar združuje vse ljudi v solidarno skupnost kljub idejnim razlikam. Žal je v sleherni dobi le malo takdh, ki spoznajo duha in ukaze novega časa, ki jim nalaga docela individualne naloge v kulturi, umetnosti, politiki itd. Tudi kristjanu, ki je doumel svojo zgodovinsko nalogo, ne preostane nič drugega kakor hamletska borba za novo podobo sveta, ki ga mora urejati zmerom iznova, če hoče ustvarjajoče posegati v njegov razvoj. To resnico potrjujejo tudi zgledi zgodovinskih osebnosti. Znana Ti je pot, po kateri je iskal in našel resnico sveti Avguštin. Vera v Boga, ki ga je spoznal nad stvarmi vidnega sveta, mu ni branila, da ne bi zapel najlepšega slavospeva zemeljski lepoti (Izpovedi X, 6). In ali ni premostitev nasprotja, ki tudi Tebe muči, najznačilnejša poteza in hkrati osnova veličastnega dela Tomaža Akvinskega, ki je skušal v svoji Sumi združiti vso resnico, tudi tisto, kolikor je je -našel v izvenkrščanskem svetu. Morebiti pa bo Tebi, ki Ti je važnejša osebna odločitev kakor pa sistem, bližji in razumljivejši tak zgled, kakršnega predstavlja na primer Erazem. Rotterdamski. Ta mož, ki spada med najpomembnejše in celo vodilne predstavnike humanizma, se je razšel z Lutrom ravno ob vprašanju, ali naj deluje in ustvarja v skladu s Cerkvijo ali zoper njo, tedaj ob vprašanju, ali naj bo kritika empiričnega krščanstva samo obnova ali zanikanje in upor. Ostal je zvest Cerkvi in bil talko tudi zanjo ploden reformator, medtem ko je postal Luter protestant in heretik. Podoben, čeprav nasproten zgled nam nudi naša domača duhovna in kulturna zgodovina. V mishh imam Antona Aškerca, čigar zgodovinska naloga kot katoličana je bila po mojem mnenju ta, da bi bil s svojim ustvarjanjem podal živ dokaz, da je iz katoliških osnov vendarle možna tudi drugačna kretnja v svetu kulture, kakor si je bil zamislil to področje Mahnič. Namesto tega heroičnega dejanja pa je rajši postavil svoje darove v službo tako imenovane svobodne misli in s tem pomagal krepiti zavest neživljenjskosti pri katoličanih. Ta primer sicer ni najboljši zgled za to, kar Ti hočem povedati, ker Aškerc nikakor ni bil človek, v katerem bi bilo katoliško čustvo kdaj koli slavilo svoj iriumf. Vendarle pa je zaradi okoliščin, ki so spremljale njegov odpad, nadvse pomemben in poučen. Jaz torej mislim, dragi prijatelj, da mora vsakdo vztrajati na svojem mestu. Le tako je možno, da se nasprotje, ki vlada med nami in mnogimi kristjani, ne izprevrže v protislovje. Sam si rekel, da je bila samota zmerom delež tistih, ki so ustvarjajoče posegali v življenje in mu kazali nova pota. Kjer je spor, tam je tudi boj, in ta boj mora biti ne samo brez kompromisa, ampak tudi brez izdajstva. ALOJZ GRADNIK GOZD V JESENI Zdaj gozd miruje in ves plašen čaka na dež in megle, slane in viharje. Ne bodo več ga grele tople zarje, gol trepetal odi zore bo do mraka. In sam bo. Odletele bodo šoje in mravlje skrile bodo se in srne in samo vran kričavih jate črne letele bodo na njegove hoje. Vse, kar medli po luči in v višine, vse, kar zajema sfer zvenečih zvoke, vse, kar srebrne rose srka šoke, vse bo umrlo. Samo korenine sesale bodo dalje kaplje mleka, ki v nje sleze od veka in do veka. ALOJZ GRADNIK VIZIJA Prišel bo dan, ko boš, srce Ljubljane, gorelo kot nikdar sveto in živo od gneva, ki grozeči glas in grivo predrami v levu, ko nanj lovec plane. Kot nekdaj od naselja do naselja in od gora do gor kresov iso siji oznanjali nevarnost domačiji, srce bo srcu dajalo povelja. Srce poreče srcu: »Bodi čvrsto! Živeti ni potrebno. Če smo rosa, le travi vzame nas, ne zemlji, kosa.« Zveneli meči bodo, ne verige, in v naše zmedene usode knjige s krvjo zapisali še eno vrsto. CHARLES PLISNIER IGOR (Nadaljevanje) Tja sem prišel dokaj zgodaj. Tudi to se ni zgodilo po naključju, da nisem našel najprej Roberta, ko sem stopil v salon. Najprej sem srečal Igorja. Stal je pred flamskim ognjiščem, kjer so gorela drva. Malce je obrnil glavo, me zapazil, stopil za korak proti meni in mi podal roko. Njegov obraz ni imel več tiste vznemirljive napetosti. V njegovih očeh se je celo pokazala neka veselost. »Vižnjazin,« je dejal. To je bilo njegovo ime. In je takoj dodal: »Predstaviti vas hočem svoji tovarišici.« Šele takrat sem opazil ženo, ki je sedela v velikanskem naslanjaču nasproti ognjišču. Bila je izredno majhna in drobna. Precej širok obraz so ji razdejale temne oči, ki so nepremično gledale. Če naj zdaj določim ta nekdanji vtis obraza, ki poleg tega mi imel niti vdrtin niti gub, najdem za opis tega naličja le besedo: opustošeno. In ne morem reči, ali je to prihajalo od starosti ali od preizkušenj. Pozdravil sem tovarišico Darjo Vladimirovno Vižnjazin. Za-mrmrala je nekaj besed po rusko. Igor je prasnil v smeh. »Poslušajte, kaj vam je izrekla moja tovarišica namesto pozdrava: ,Tak buržuj ste, kakor sem si mislila. Ni mi več žal. da smo vas izgubili.'« Dodal je: »Taik sprejem vas pač ne bo preveč presenetil. Vi poznate novo Rusijo, četudi izhaja Darja Vladimirovna še iz stare. Vsi smo se prelevili...« Igor se je obrnil !k Darji Vladimiirovni in ji dejal po francosko: »To je mnogo enostavneje, kakor si misliš.« Nato je pristavil nekaj besed po rusko. Mislim, da je prevedel. Sedli smo okrog ognjišča. »Clerc me je prosil, naj ga opravičim,« mi je dejal Igor. »Prišel bo pozneje. Vidva sta tako stara prijatelja, da med vama tega ni potrebno ponavljati...« Nasmehnil sem se. Ali bo večer potekel v samih vljudnostnih besedah? Nisem si mogel kaj, da ne bi tega prijetnega ruskega popotnika, ki je pogreznjen v neznansko velik naslanjač izbiral pred menoj cigareto, primerjal s podobo boljševika, ki sem ga bil videl pred tremi dnevi, ko se je pojavil na odru predmestne dvorane, zavit v ogromen površnik iz bivolske kože, z očmi, ki so gorele od strastnega navdušenja in zaničevanja. Toda kakor hitro se je ta podoba pokazala, se je že spojila z mojim tovarišem. Da, to je bil on, človek iz dvorane, ki je sedaj sedel v dve gube, vse svoje obličje sklanjal proti meni ter govoril s trdim in mirnim glasom: »Dovolj pozdravljanja, kajne? Mislim, da se ne bomo skušali prepričevati, da smo po naključju tu. Pred svojo vrnitvijo sem se moral porazgovoriti z nekom med vami. Ne dvomim, da hočete izraziti kaka svoja čustva, kake pritožbe ali morebiti celo želje, ki bi jih lahko odnesel v Moskvo?« Te besede so mi bile izredno nadležne. Ne toliko zaradi tega, ker se je zdelo, da mi v skupini izobčencev pripisuje mesto, ki ga nisem hotel imeti, ampak zaradi komunistične internacionale, ker je tako slabo presodila globočino, ki nas je razdvajala. Tega svojega občutja nisem skrival. »Če ste hoteli dobiti stik z opozicijo,« sem dejal Igorju, »potem ni bilo potrebno mene izbrati. Ne morem si misliti, da bi bil novi Politični odbor tako slabo informiran o položaju slehernega med nami. Nobene skrivnosti ni. Zato vam bom rekel, da...« »Rekli mi boste, da ne pripadate tej frakciji odpadnikov in izdajalcev, ki hoče zavestno ali nezavestno ustvariti novo stranko. Vem to. Verjemite mi, da vam sicer ne bi bil stisnil roke.« »Oprostite,« sem dejal. »Ne morem dopustiti, da smatrate za izdajalce in odpadnike ljudi, ki...« Igor se je pomiril. »Imate prav. V svojem vrednotenju se razlikujeva v mnogih točkah, to je res. Vendar se izogibajva agitatorskih izrazov. Sku-šajva se razumeti.« Obrnil se je proti Darji Vladimirevni lin se nasmehnil. »Ravnokar je Darja Vladimirovna rekla, da jii prav nič ni žal, da smo vas izgubili. Darja Vladimirovna slabo pozna zahod. Jaz to obžalujem. Med antwerpenskimi izobčenci ste edini človek, ki bi se lahko odkritosrčno vrnil v internacionalo, dal zgled...« Zbal sem se, da bo sledila prisiljena hvala. Hotel sem ga pretrgati. »Vedno ste bili slab komunist,« je nadaljeval, »dovzeten, čustven, sanj a v. Kdor pogleda vaše delo, kakor sem to včeraj jaz storil, misli, da ima pred seboj polo s podatki o temperaturi. To gre križem kražem. Enkrat zgoraj, enkrat spodaj. Vročična krivulja, da. Kadar zadeve slabo stojijo, razvijate silovito reakcijo, postavljate zahteve, hočete najti poslanstvo. Kadar pa se stvar dobro razvija, debatirate, konsipirirate in uganjate literaturo. Slab komunist, da. Toda čeprav ste slab komunist, ste z marsičem koristili stranki in ji še lahko koristite.« Neverno sem se nasmehni]. »Ali si ne morete misliti, da je nekdo lahko slab komunist in dober revolucionar? Meni ta misel sicer ne ugaja več. Toda vaš primer mi daje misliti. Vi ste ipravi pravcati samovoljnež. Odbijajoče in nehvaležno vsakdanje delo, sestanki, odbori, poročila, dopisovanje, to, kar predstavlja moč stranke, njeno nepretrganost in trajnost, to vas odbija. Kaj bodo vsa ta opravila piisunov dn doktrina mih agentov! In vendar so bila to opravila Leninova in vseh velikanov. Vam je treba predvsem poslanstev, kajpak. Skušam razumeti nagibe take duševne razgibanosti. Ali je to strast dvomljivca, ki ne veruje, dokler ne vidi tega, kar dela? Strast romantičnega človeka, ki dejanje zamenjuje z ne-ivarnostjo? Ali morda še niže, želja po osebni odličnosti? In nikar me ne vprašujte, po ,kakšni osebni odličnosti'? Človek lahko razvija osebno igro zaradi samega sebe... To je v vsakem primeru grozen individualizem.« Občudoval sem ta zbran razum, to diabolično jasnovidnost, to brezvestno drznost. V tem trenutku je bilo zanj merodajno le eno, prebežnik, ki ga je bilo treba pripeljati nazaj v inter-nacionalo, da bi s tem vzpodbudno vplivali na zveste pripadnike in zmedli odpadnike. Bil sem živ plen. Igor se je premišljeno obračal naravnost na napake občutljivega in negotovega bitja, ki ga je videl v meni. Važen je samo uspeh. Ljudje, kakor je Igor, igrajo svojo, četudi neznatno vlogo, vedno z največjo napetostjo in voljo. »Dognati je treba,« sem dejal, »če se revolucija zato ne pridi, ker je zatajila človeka in uničila vero vanj.« Igor se je zaničljivo nasmejal. »Marsikaj je treba dognati. Toda bojim se, da ravno taki ljudje, kakor ste vi, ki hočejo vedno preveč vedeti, ne vedo več, da je revolucija v nevarnosti. Vidite, baš na to sem hotel napeljati. Tovariš, vaša vročična krivulja se zdi, da je prvikrat pomanjkljiva. Intemacionala je od vseh strani ogrožena. Njeni stari voditelji se maje jo, njeni najboljši voditelji...« »Njeni najboljši voditelji? Kako si upa človek iz Moskve tako govoriti?« »Glejte, prišel je trenutek, da vzdržimo, da se zberemo in kljubujemo. V taki nevarnosti ne tehtajo niti pomisleki, niti ponos, niti doktrina ...« Hotel sem govoriti. »Da,« je vzkliknil. »Vem. Niti resnica.« »Vidite, tu je prepad,« sem dejal. »In vidite, tu se motite. Za nas ni mogoče ničesar zgraditi na laži. Za vas pa je edino mero-dajna intemacionala. Ta resničnost, ta mit vas zasleplja. Za vas obstaja le življenje te mogočne zveri, ki njene tipalke oklepajo svet, življenje čudovito natančnega in magnetičnega organizma. Gledate nas, kako se borimo in strastno zaletavamo v svojo mater. In si mislite: kakšna besnost jih popada? Toda kako nas boste razumeli? Tega nesporazuma ni mogoče rešiti in premagati. V tem uporu vsega našega bitja proti omejevanju, ki celo resnico žrtvuje, vidite dvom intelektualcev, tankovestnost malo-meščanov.« Igor ni takoj odgovoril. Gledal je v plamen. »Ne,« je dejal nazadnje. »Ne pripisujte mi te agitatorske psihologije. Poznam ta globok upor in vem, da prihaja od daleč. Vendar sem mnenja, da ga moramo podrejati razumu. So še višje vrednote od resnice, tovariš.« Počasi je obrnil svoje oči proti meni. »Tako lahko govorim le z verujočim.« Kaj je pomenila ta beseda? Jaz verujoči? Kakšna vera naj ine napolnjuje? Igorjev glas je postal nenaravno mil in utrujen. »Ala mislite,« je povzel, »da so ta vprašanja bistvena, ki se internacionala o njih prepira? Na kongresu sem branil nazore večine. Ali ima večina prav?« Skomignil je z rameni. »Ni to važno. Važno je, da internacionala živi in traja, da je vedno močna, da navdaja njene vojake takrat, ko se bore, prepričanje, da se nikakor ne more motiti. Od tega pogoja je odvisno njeno žarenje.« V njegovem nasmehu sem opazil krutost. Krutost ali trpljenje? »Z eno besedo, gre za blagor novega sveta. Internacionala lahko ustvari ta blagor tudi s pomočjo zmot. To pa lahko stori le, če je močna, edina, če vsi skupaj in vsak posameznik brez pridržkov soglašamo z njo. Dokler smo tako povezani, ne moremo smatrati nič za izgubljeno. Internacionala je vredna, da ji žrtvujemo ljubezen do resnice, pa četudi resnico še tako visoko cenimo.« Ta človek je torej sodil kakor mi o vprašanjih, ki razdvajajo internacionalo, in vendar je ravno on prinesel v njenem imenu zahtevo, naj se odpovemo svojim zmotam. Gledal sem ga z občudovanjem, z grozo. »Da,« sem dejal, »to, kar zahtevate od nas, ste vi že storili. Zaradi tega je vaša zahteva brez dvoma manj odvratna, bolj človeška. Toda mi ne moremo. Jaz ne morem. To bi presegalo moje moči.« »Žrtvovati svoje življenje je malo,« je dejal Igor. »Prava požrtvovalnost se začne takrat, kadar hočem žrtvovati svojo misel in ostanem v življenju.« Te besede so me potrle. Začel sem razumevati tako veličino, vendar sem čutil, da je ne bom mogel nikdar doseči. Tedaj sem se uprl samemu sebi; mojemu občudovanju se je primešala jeza. Trdovratno sem ponavljali sam pri sebi: »Kdo mi more dokazati, da je tako verovanje vzvišenejše od resnice?« Kakor da bi v tem ognju verovanj sploh šlo za dokaze... Ves ta prizor je Darja Vladimirovna sedela izredno nepremično. Ali naju je sploh poslušala, ko je z očmi strmela v tla? Zdelo ) Naroča se na naslov: Jeronim Malinar, Zagreb, Trg Kralja Tomislava 21. žival, da z uživanjem nadaljuje svojo bit itudi preko bolečine, je preveč tesno povezana z življenjskim elanom, da bi v njem ne mogli zreti roke Stvarnikove. Zato pa mora vsako resnično pojmovanje človeka dajati pravo mesto spolnemu nagonu, kakor tudi vsem ostalim nagonom. Dajati mu moramo morda še več prostora kakor kateremu koli drugemu nagonu, kajti, če naj imata nagona jesti in piti - katerima Očenaš priznava veliko pomembnost — nalogo ohraniti individualno življenje, prerašča spolni nagon neposredne egoistične namene, kajti mož in žena se po njem udejstvujeta v cilju, ki zelo daleč prehaja minljivo vrednost njiju samih. Cisto gotovo ni samo slučaj, da se od vseh pojavov, ki uravnavajo človekovo telo, pojavi iz seksualnega področja najbolj točno pokoravajo kozmološkim vplivom; in zdi se, da jih najbolj uravnavajo sile, ki spajajo človekovo telo s celotnim vsemirjem. Spolni ciklus je razdelil človekovo življenje in zaznamoval njegove dobe: vsak del življenja ima svoje posebno spolno obeležje. V prvem ciklu se nahaja drugi, sezonski, kateri človeškemu življenju narekuje določen ritem, ki nas zelo spominja na ritem živalskega parjenja. Končno še tretji, mesečni ciklus, (ki se po zatrjevanju nekaterih zdravnikov popolnoma različno od žene pojavlja tudi pri možu) ki podreja organizme neki periodičnosti, ki so jo poleg ljudske modrosti še drugi vzporedili z revolucijami v zvezdnem svetu. ^ To je važno predvsem za ženo. Njen organizem, ki je prevzel večjo in težjo vlogo v obnavljanju rodu, je vse bolj prepojen s seksualnostjo, ki je mnogo manj lokalizirana kot pri možu, pa je morda vplivnejša kot pri njem. Vpliv seksualnih sprememb na značaj, čustvovanje in na najglobljo psihologijo ženske narave je splošno znan, vseeno če govorimo o mesečnem ritmu ali pa o onem, po katerem se razvijajo posamezni deli življenja. Med spolom in življenjem, med nagonom in bivanjem človeka v svetu, je zelo tesna zveza. Prav nič ni treba potrjevati znamenitih Nietzschejevih besed: »Sila in narava človekove seksualnosti segata v najvišje vrhove njegovega duha«. Toda to nikakor ne more pomeniti, kalkor so to nekateri često mislili, da je seksualnost vzrok teh vrhov duha. Vso kritiko freudizma moremo združiti v zelo enostavni razliki med glagoloma sodelovati in povzročati. Kri, ki teče po naših žilah, prihaja do možganov in brez rdečih krvnih telesc v tej tekočini bi se ne mogla vzbuditi nobena misel. Vendar pa prisotnost krvi ne povzroča in me oblikuje misli. v O spolnem nagonu, kakor o vsem, kar je človeku bistveno, lahko rečemo, da ima svoj del v veličastni simfoniji celotnega bitja. Brez njega ni človeka, ali je pa nepopoln. Zmanjšati njegovo vlogo, bi se reklo potrjevati onečaščenja in rušiti ravnotežje, ki se v vsem procesu jasno izraža v duševni in telesni nepravilnosti. Naravno in pravilno je, da daje spolni nagon svojo barvo vsemu, kar življenje izraža, kar je od njega odvisno in po čemer ureja svoje zemeljsko življenje: v umetnosti in družbi, kulturi in zasebnemu življenju, kajti vse to več ali manj zavisi od smisla, ki ga človek daje spolnemu nagonu v svojem življenju. Toda kakor vse, kar pripada človeku, mora tudi on najti svoje pravo mesto v celotnem ravnotežju. Seksualnost je y človeku vedno razdeljena med to, kar v njem teži h končnemu človekovemii cilju, in med tisto, kar dopušča privlačnost egoističnega užitka, — giblje se med agoničnim in hedoničnim nagonom. Menjava manj človeškega in bolj človeškega je neprestana, tako da je izbira vedno mogoča. Zato se zdi, da je prelom tega ravnotežja ena največjih nevarnosti za ravnotežje življenja in za razvoj kulture. M. K. V. DROBNA POROČILA O KNJIGAH Cardinal Verdier: Die Kirche und die sozjale Frage. Europa Ver-lag, Ziirich 1939. Dovolj je po svetu apologetičnih sestavkov, brošur in knjig o navedenem vprašanju, malo pa je stvarnih in odkritih razprav, čeprav je merodajno katoliško stališče do socialnega vprašanja vedno vzbujalo zanimanje, posebno če je združeno s stališčem do vprašanja o duhovni in 'politični svobodi modernega človeka, kakor v tej knjigi pariškega nadškofa, ki uživa med vodilnimi iin aktivnimi cerkvenimi krogi posebno avtoriteto. Pričujoči prevod njegovega zadnjega dela obsega do-stavek »O brambi človečanskih pravic«. Valentin Giterman: Die historische Tragik der sozialistischen Idee. Ver.lag Oprecht, Ziirich 1939. Sleherna ideja, ki začne dejansko vplivati na človeško družbo, se neizbežno zaplete v fazo duhovno-zgodovinške tragike, pride v dialektično nasprotje s samo seboj in postavi na mesto že rešenih problemov novo problematiko. Kakor se je zgodilo z vsemi velikimi idejami v človeštvu, tako se dogaja z idejo socializma. Pisatelj znanstveno razlaga pretres, ki ga je socialistična misel doživela, ko so se sčasoma pokazale teoretične slabosti in praktične ovire. Zato analizira najprej kulturno-filozofsika vprašanja socialistične misli, njena notranja nasprotja in programske zmote; v drugem, zgodovinskem delu razgrne socialistično izkustvo v Rusiji in Nemčiji, nazadnje pa konča z vero v nov, obnovljen socializem. Mi les: Deutschlands Kriegsbereitschaft und Kriegsaussichten. Europa Verlag, Ziirich 1939. Delo je bilo napisano nekaj tednov pred vojno, vendar je zdaj, po prvih tednih vojne, na svoji vrednosti pridobilo, kajti sestavljeno je sintetično, hkrati iz geopolitičnega, gospodarskega in strateškega vidika. Tako odpira pogled v literaturo nemških načrtov, razgrinja mnenja nemških strokovnjakov o tako imenovani bliskoviti vojni, o prehrani, o položaju nemške vojne industrije, o pomenu olja in ostalih surovin; razen tega daje dokaj določno podobo današnjih nemških financ ter jih primerja z onimi iz leta 1914. Povsod so koristno navedena tudi avtoritativna mnenja, ki dajejo rezultatu knjige poseiben pomen. Dr. Otto Strasser: Europa von Morgen. Weltwoche-Verlag, Ziirich 1939. Znani nemški politični pisatelj — bivši socialist in nacionalist — je v tem delu začrtal obrise nove Evrope, kakor ,si jo je predstavljal T. G. Masaryk v svojih spisih in izpovedih. Posrečilo se mu je ne le podati politični nauk velikega češkega misleca, ampak tudi utrditi spoznanje, da nas ravno Masarykove ideje lahko povedejo v novi, harmonični red človeštva. V ta namen podaja jasno izoblikovane Masayrkove sodbe o globoki duševni, duhovni in gospodarski krizi evropskega človeka in njihovo rešitev. Ta rešitev pa ni nič več in nič man j od obnove Evrope s pomočjo celotne revolucije. Celotna je ta revolucija zato, ker zanika končne ekstremizme in ker postavlja za svoj smoter harmoni-zacijo človeka in življenja. »Odločiti se moramo za koncentrično izboljšanje na vseh področjih mišljenja in delovanja.« 1 v * HRANILNICA D RAVSKE BANOVINE t,;. t * OBRESTUJEMO * DAJEMO CENENA VLOGE NAJUGOD-NEJE (DO 5%) — LJUBLJANA POSOJILA VSAKE VRSTE. KUPUJE- ORRAVLJAMO VSE MARIBOR MO, PRODAJAMO POSLE DENARNIH ZAVODOV CELJE KOČEVJE IN POSOJUJEMO VREDN. PAPIRJE 1 VhBIMO Nfl SUBSKR1PCIJO ZBORNIKA PREDAVANJ AKADEMSKEGA KULTCJRNO-SOCIALNEGA TEDNA V BOHINJU OBSEG OKOLI 160 STRANI. — SUBSKRIPCIJSKfl CENA 30 DIN SCJBSKRIPCIJE NA NASLOV: S. K. A. D. ZARJA - MIKLOŠIČEVA 5 ZADRUŽNA TISKARNA V LJUBLJANI TYR ŠEVA CESTA 17 SE PRIPOROČA ZA IZDELAVO VSAKOVRSTNIH TISKOVIN