31 poročilo Že skoraj eno leto je v Sloveniji glas civilne družbe s podeželja tudi for- malno okrepljen z ustanovitvijo slo- venskega podeželskega parlamenta, ki je na pobudo Društva za razvoj slovenskega podeželja in s podpo- ro Ministrstva za kmetijstvo, gozdar- stvo in prehrano Republike Slovenije (MKGP) potekala 7. 12. 2011 na gradu Jable pri Mengšu. Poglavitni namen podeželskih parlamentov je delovanje od spodaj navzgor: na te- melju potreb, pobud in zamisli pode- želskega prebivalstva. Začetki podeželskih oziroma vaških gibanj segajo v sedemdeseta leta 20. stoletja na Finsko, kjer so nastala kot odziv na spremembe v strukturi po- deželja in depopulacijo, zamisel pa se je hitro razširila še na ostale nordij- ske države in tudi drugod po Evropski uniji. Danes deluje 23 nacional- nih in regionalnih podeželskih gibanj (Bolgarija, Hrvaška, Danska, Anglija, Estonija, Finska, Francija, Nemčija, Madžarska, Islandija, Irska, Latvija, Litva, Nizozemska, Severna Irska, Norveška, Poljska, Por tugalska, Romunija, Slovaška, Slovenija, Švedska, Wales). Švedska je s svojim podeželskim gi- banjem še posebej vplivala na drža- ve Srednje in Vzhodne Evrope (1). Ta gibanja so medsebojno tesno pove- zana zlasti znotraj mreže PREPARE (Partnerstvo za evropsko podeželje – Partnership for Rural Europe). Na ustanovitvenem srečanju v Jablah sta imela daljši uvodni predavanji dr. Matija Kovačič iz Biotehniške fakulte- te v Ljubljani ter prof. Michael Dower, prvi pobudnik gibanj za dialog na evropskih podeželjih. Dr. Kovačič je kot enega bistvenih pojavov, s kate- rim se danes sooča slovensko pode- želje, izpostavil vnos urbanih struktur (industrijski kompleksi, infrastruktura) na podeželje, ki pa hkrati pripomore- jo k ohranitvi poseljenosti. Predstavil je tri modele razvoja podeželja: model spontanega razvoja, ki vodi v razkroj kulturne pokrajine, nostalgič- ni odnos k statičnosti, najbolj optima- len pa je model celostnega in traj- nostnega razvoja, ki zahteva interdi- sciplinarni strokovni pristop in ustre- zno družbeno klimo. Prof. Dower je delovanje podeželskih parlamentov povezal s participativno demokracijo in ne z izvoljeno demokracijo (kot je v državnih parlamentih) in dodal, da ni lahko iz vladnega sedeža oblikova- ti uspešne formule za razvoj podeže- lja. Vsaka podeželska skupnost sama zase najbolje ve, kaj potrebuje. Vlade ne morejo razvijati podeželja same; ljudje sami razvijajo podeželje. Sledila je razprava udeležencev, ki jo je na koncu dr. Marija Markeš, vodja Sektorja za podeželje pri MKGP in moderatorka dogodka, povzela v na- slednje sklepe in vprašanja: • Kakšno in čigavo naj bo podeželje? Kakšno podeželje si vsi skupaj želi- mo? • Kako bodo živeli naši otroci? • Izkoristiti ideje, pobude, razvojne potenciale. • Povezovanje, spoštovanje, poslušanje. • Počlovečiti razvoj. • Okrepiti stroko in ji dati pravo mesto. • Znanje prenašati s starejših na mlajše. Strokovni del ustanovitvenega sreča- nja podeželskega parlamenta je skle- nila okrogla miza, na kateri so sode- lovali Ivan Oman, prvi predsednik Slovenske kmečke zveze, dr. Franc Zagožen in dr. Emil Erjavec, profesor- ja iz Biotehniške fakultete v Ljubljani, Mihaela Logar, prva predsednica Zveze kmetic Slovenije, Janja Kokolj Prošek, nekdanja vodja Sektorja za podeželje, in Goran Šoster, predse- dnik Društva za razvoj slovenskega podeželja. Arhiv predavanj in medijskih objav o slovenskem podeželskem parla- mentu je dostopen na spletni stra- ni Društva za razvoj slovenskega po- deželja (http://www.drustvo-podeze- lje.si/). Viri in literatura 1. Halhead, V. 2011: Gibanja na evropskem podeželju. Podeželski parlamenti: Približevanje participativni demokraciji. Ljutomer. 2. Šoster, G. 2011: Perspektivne civilne družbe v razvoju evropskega podeželja. Podeželski parlamenti: Približevanje participativni demokraciji. Ljutomer. Tatjana Vokić Vojkovič Podeželski parlament za razvoj slovenskega podeželja "Podeželski parlamenti ne zastopajo nobene politične stranke. So oblika družbenega boja brez izrazitih protagonistov. Mali kmetje, intelektualci, prebivalci podeželskih območij, delavci in podjetniki, mladi, odrasli in osta- reli, vsi ti so zastopani v podeželskih parlamentih. /…/ V največ primerih so podeželski parlamenti dogodki, ki trajajo nekaj dni. Na njih se zberejo zain- teresirani posamezniki in predstavniki različnih interesnih skupin ter ugle- dni politiki. /…/ Bolj kot razredno pozicioniranje je prisotno zastopanje teritorialnih interesov, ki se odzivajo na izzive globalne družbe. Podeželske mreže, pobudniki podeželskih parlamentov, predstavljajo pomemben del novih družbenih gibanj, ki postajajo naposled domena tako podeželskih kakor urbanih sredin" (2).