Zgodoohsft zapisi Franc Krnjak ORMOSKI MOST Prispevek govori o "prekinitvi" in nesreinem poZigu - nnoikega mostu. Po dostopnih virih je prikazana :todovina mostu z njegovimi vzponi in padci, gotovo :t je najzanimivejia njegova agonija, ki se je vlekla .:er nekaj let. Ta zapis govor prav o tem. Uvod Ena izmed temeljnih zahtev, ki so bile zapisane med sklepe Ormo5kega tabora, osmega avgusta 1869, je bila, da mora tedanja oblast nemudoma pristopiti k izgradnji mostu dez reko Dravo v OrmoZu in se tako povezati z"brati Hrvati"r. Dolgih dvajset let je moralo pretedi, da je mesto kondno dobilo sodobno prometno povezavo. Most, zgrajen leta 1889, je tako dolgo sluZil svojemu namenu. Zgradili so ga Slovenci in Hrvati, todaLe takrat pri sami gradnji in konstruiranju ni priSlo do poenotenja stroke. Iz dostopne fotografije lahko utemeljeno sklepamo, da sta obe strani nadrtovali in nazadnje zgradili vsaka svoj del mostu po lastnem okusu. Stal je na lesenih pilotih, na slovenski strani do polovice pa je imel most glavni lok in dva podporna jeklena loka2. Most je bil v svoji burni zgodovini trikrat razdejan3. Torej, vse do svojega neslavnega konca je bil most iz lesene konstrukcije, le da ni imel po poruSitvi leta 1945. oz. 1941. leta jeklenega lokaa. Prvid je most poruSila starojugoslovanska vojska osmega aprila 1941, ko se je umikala pred nem5kim vdoroms, toda dez nekaj dasa gaje okupator ponovno usposobil za promet6. iez Stiri leta, ko so se vloge menjale, je most doZivel drugo unidenje. Pozimi 1945146 je dala most popraviti narodna vlada ' Slor. gospodar, 1869. I R. Jurdec, Skozi ludi in sence, str. 46. -t Iz gouora, ob otvoritvi mostu, takratnega predsednika SO OrmoZ Franca Novaka (humskega -op. avt.). Ob osamosvojitveni vojni leta 1991 pa je bil most na slovenski strani modno po5kodovan. I Most je bil skupne dolZine 215 metrov, od tega ga je bilo l35m bz Dravo in 80m po poplavnem obmodju ali inundaciji. Obalna podpornika sta bila betonska, kakor tudi dva v strugi Drave. 5 Zgodovinski arhiv Ptuj-ZAP, Rokopisna zbirka, Kronika mesta OrmoZ. u Ustni vir: Martin iurin, Vodranci; na mostu je prisilno delal kot tesarski pomodnik. Hrvatske, ki ga je tudi financirala, pod nadzorstvom tehniinega razdelka pri okrajnem narodnem odbont v Varaidinu. Narodna vlada Slovenije je pri popravilu mostu sodelovala s 450 kubidnimi metri gradbenega lesa. Na mostu so delali vedinoma nemski vojni ujetniki. Med gradnjo pa je priSlo do nesrede ormo5kega trgovca Franca Gniu5ka, ki se je peljal, 4. decembra 1945, s kolesom dez most. Na mokrih in ledenih mostnicah mu je zdrsnilo in je s kolesom vred padel v Dravo ter utoni17. Pri tretjem unidenju, ki mu je v glavnem botroval zob dasa, pa v nadaljevanju. Priiele so se teZave Vse od zimskega dasa, po vojni leta 1945, ko so most temeljito obnovili, prebivalci obeh bregov Drave niso bili najbolj navdu5eni nad tem lesenim mostom. Dobrih deset let je sluZil svojemu namenu, nato pa sta ga zopet pridela glodati deroda reka in zob dasa. V letu 1960 je bil Ze v tako slabem stanju, da ga je Okrajni ljudski odbor izYaraidina v decembru istega leta zaprl za tovorni prometE. S tem pa 5e zdaled ni bilo konca teLav, le 5e povedale so se. Ormo5ko gospodarstvo - KZ, poznej5i kmetijski kombinat, je imel na oni strani reke modno ekonomsko zaledje. Zaradi zaprtja mostu za tovorni promet so nastale neljube poslovne posledice. Z manjSimi vzdrZevalnimi deli na mostu in z mlianjem lokalnih oblasti so kljub prepovedi 5e tu in tam most uporabljali. Navadno je ' ZAP, Rokopisna zbirka, Kronika mesta OrmoZ. 8 Porodilo o ukrepih, ki so bili storjeni v zadeviureditve prometa preko Drave: 1. Uprava za ceste LRS je 7 . 2. 1961 sporodila, da bo imenovana strok. komisija, ki bo razpravljala o gradnji novega mostu. 2. 20.1 . 1961je Obdina OrmoZ predloZila IS LRS analizo o gospodarski potrebi mostu. 3. SekrerariatiS LRS je dne 13. 12.196l imenoval komisijo z nalogo, da na kraju samem ugotovi najustreznejSo lokacijo za novi most in poda tudi programske osnove zaizdel. projektov novega mostu. Komisija si je stanje v naravi ogledala marca 1962. Predvidela je takojlnjo ureditev dohodov do reke Drave ter namestitev broda. Kot je bilo pozneje ugotovljeno, je ostalo vse le na papirju. -21-- Zgodooirsftzapisi na hrva5ko stran peljal prazen tovornjak in obratno. V letu 1963, decembra, je priSlo v OrmoZ okroZnica iz okraja VaraZdin, da se dez Dravo odpira most za promet vpreZnih vozil in potni5kih avtomobilov do 2 ioni bruto nosilnostie. Most so ponovno toliko usposobili, da je bil uporaben le dva metra po sredini in za5diten s kovinsko ograjo na vsaki strani cesti5da. Most v Onnoiu iez reko Dravo zgrajen leta 1889- (Hrani ZAP Ptuj) Dve leti je dotrajani leseni most nekako sluZil potrebam prebivalcev, dokler ni melana komisija, ki so jo sestavljali Ivo Puhari6, 5ef sluZbe za vzdr. cest CP VaraZdin, Zvonko Jurinec, Vladimir Tominc, JoZe Stumberger in Ivan Zebec iz CP Maribor ter Vinko Topolovec, komandir PM OrmoZ, 19' oktobra 1965, most pregledala ter ugotovila, "da ie Leseni most v izredno slabem stanju vsled dotrajanosti lesa- Posebno kritiina sta dva polja, ki sta se poniiala za cca 30 cm, tako v pogledu osi mostr,t kot v pogledu nivo-leta. (lgotovLjeno, da je vei pilotov kritiino bazo popolnoma preperelo, in da obstaja moZnost poruiitve.... Soglasno sklenejo, da v izogib eventuelne nesreie in varovanje cestnega prometa, zastopniki dveh zainteresiranih me.inih Cestnih podjetij sogLasno sklenejo, da se leseni ntost v OrmoZu iez Dravo zapre s takojinjo veljavnostjo zq ves promet. Z,aporo obiasno kontrolira PM OrmoZ". Vendar se predlog oz. zahteva iz zapisnika o takojSnji zapoil mostu ni izvedla v danem trenutku. Sele po skoraj mesecu dni, to je 11. novembra 19^65, je pri5lo do pipolne ga zaprtia dravskega mostur0. Cestnema podjetjema izYaraldina in Maribora je bilo naloZeno, e Dopis oddelka za gospodarstvo VaraZdinskega okraja ormo5kemu obdinskemu organu o "Rje5enju - most preko Drave kod OrmoZa, otvaranje za ogranideni saobradaj". Arhiv okr. drz. toZilstva na Ptuju. r0 Iz nekaterih porodil je razbrati, da je bil most fizidno zaprtza ves promet, tudi za pe\ce,22. oktobra 1965. da do 15. decembra 1965 postavita prevozni brod za 10 do 15 oseb, toda iz zapisnika je razbrati, da cestni podjetji te naloge nista opravili, zato so pe5ci 5e dalje uporabljali zaLivllenje nevaren most. Sicer so na obeh straneh postavili Zelezni pregradi, ki pa so ju ljudje preskodili ali zaob5li, fizidno varovanje pa ni bilo mogode, saj je v OrmoZu primanjkovalo milidnikov, na hrva5ki strani pa sploh ni bilo zaporne kontrolelr. Torej - zatiskanje odi in beZanje od odgovornosti obeh zainteresiranih strani - Maribora in VaraZdina. Tako je most ostal prepuiden na milost in nemilost samemu sebi in derodi reki, ki je Le naznanjala skoraj5nje poplave. In ravno to se je zgodilo. Dva meseca zatem je deroda reka spodnesla lesene podpornike in v sredini se je most zanekaj centimetrov sesedel. Takrat so ga na na5i strani malo bolj zastraZili, vendar prehoda pe5cev s hrva5ke strani niso mogli preprediti. Pogoste spomladanske velike vode so vedno bolj ogroZale od dasa nadeti most. Most je bil takrat v OrmoZu tema Stevilka ena, belil je lase obdinskemu vodstvu, nekateri prebivalci pa so privoSdljivo uZivali ob tem. Kocka je padla... Takrat, ko narava 5e ni bila tako ogroZena kot danes, skoraj Stirideset let po tem dogodku, je obidajno reka Drava v maju grozede narasla. Taljenje snega v Alpah je povzrodilo vsakoletne visoke vode, de pa se je v planinah modno otoplilo, je prihajalo tudi do velikih poplav, ki so navadno prizadele ravninske predele gozdov in polj ob reki. Eden tak5nih dni je bil 8. maj 1966. leta. Sumeda siva gmota tisodih kubikov vode je butala v opornike mostu. Most je stokal in poskakoval, se tresel in Skripal. V sredini je bil tako pogreznjen, daje kolesar ali pe5ec dobesedno izginil v luknji, kije zevala prav do gladine narasle reke. Ker so vodilni na obdini slutili, da se z mostom ne bo dobro kondalo, so se posluZili dveh aktov, s katerima so na podlagi 94. dl. Zakona o Narodni obrambi (Ur. list SFRI, *.32165) in 170. dl. Statuta obdine OrmoZ (Ur. vestnik okraja Maribor, 5t. 15/64) ustanovi svet za Narodno obrambo pri SO OrmoZ, Stab za varstvo pred hudimi nesredamil2. StaU ie bil ustanovljen todno en mesec prej, preden je most bil miniran, 8. aprila 1966. Sestavljen je bil iz predsednika in Se sedmih dlanov ter s prav toliko namestniki. Vodil ga je predsednik SO OrmoZ Franc Novak, ki je bil obenem " IziavaTomaZa P5aka in Milana Ulage, milidnika iz OrmoZa. P5ak je bil miner, zaposlen pti GP "Ograd" - opekarna OrmoZ, Ulaga pa je nekaj dasa varoval most, da pelci ne bi prehajali. '' odloaba, ki jo je zahtevalo od obdinskega organa Obdinsko sodiSde v OrmoZu zaradi pregona. -22- Zgodoaircftzapisi rudi predsednik sveta za narodno obrambo pri SO OrmoZ. Odlodbo o ustanovitvi je sprejel in podpisal. Za namestnika Staba je bil imenovan Ivan Zadravec, 5ef Odseka zanotranje zadeve Obdine OrmoZ, dlani in njihovi namestniki pa naslednji imenovani: in druZbene sluZbe, Elektro Maribor - okolice, KZ kombinat Jeruzalem OrmoZ, komunalnega podjetj a OrmoZ, Zdravstvenega doma OrmoZ, podj etj a Spedtrans Maribor, zveze, OrmoZ, namestnik, Alojz Lesar, namestnik komandirja postaje milice OrmoZ, dlan, Kronoslav Novak, direktor Trg. podjetja "Zarja", OrmoZ, namestnik, Boris Gerlovid, komerc. dir.KZ kombinat Jeruzalem OrmoZ, dlan, Bo5ko Borjan, Sef Odseka za narodno obrambo in za5dito. Mariborski Veder je v torek, 10. maja 7966, v rubriki Kronika objavil kratko vestidko "Zgorel ormoSki most". Med drugim pravi, da je nekoliko narasla voda spodnesla podpornik dotrajanega mostu, ki je bil zaprt Ze dolgo za ves promet, le pe5ci so ga smeli uporabljati. Sestal se je obdinski Stab za elementarne nesrede in odlodil, da del neuporabnega mostu minirajo. Pri miniranju, ki ni uspelo, se je vnela smola, s katero so bili prepojeni leseni deli mostu. Ogenj se je razplamtel in zajel ves most. Gasilci, ki so prihiteli na kraj dogodka, da bi poZar omejili, so se trudili zaman. Nastala je vedmilijonska Skoda. Po OrmoZu so se v nedeljo, 8. maja 1966, pridele Siriti alarmantne novice. Narasla Drava je v opoldanskem dasu spodnesla leseni podpornik in cesti5de mostu se je nato usedlo za ved kot za meter in pol proti gladini derode reke. Tako je most predstavljal resno nevarnost za prebivalce, ki so ga 5e vedno uporabljali. Prijavo o nevarnosti za uporabo je takrat v nedeljo podal "neki Golubit iz hrvaike strani" milidniku Dominiku Seljakur3, menda na ulici v mestu. Takratni komandir PM OrmoZ Vinko Topolovec je imel prost dan. Novico je nemudoma sporodil milidnik Seljak. Topolovec je narodil milidniku Seljaku, naj takoj obvesti dlane Staba zaraditakojSnjega sestanka Stabal4. Kmalu po tem se je ob 15. uri sestal pri mostu na izredni seji Stab za varstvo pred hudimi nesredami. Prisotni so bili Ivan Zadrayec, namestnik predsednika, Vinko Topolovec, Edi Stropnik, Bo5ko Borjan in Avgust Hergulars. Zapisnikt6 izredne seje itaba za varstvo pred hudimi nesreiami skttpiiine obiine OrmoZ, ki je bila dne B. maja 1966 ob 15. uri pri dravskem mostLt v Ormoiu. Izredna seja je bila sklicana zaradi obstojeie nevarnosti za Zivljenje ljudi, ker se je dravski most ruiil, peici pa so ga ie vedno uporabljali. l3 Iz zapisnika o zasli5anju Vinka Topolovca. '' Prav tam. Ostaja odprto vpra5anje, zakaj ni dal tak5nega navodila namestnik Ivan Zadravec. Predsednik Staba je bil takrat sluZbeno odsoten v tujini-bil je na gralkem velesejmu. Zakaj ni komandir Topolovec sam obvestil namestnika \yanaZadravca, da bi on sklical Stab? 15 Avgust Hergula se je kljub temu, da je bil dlan Staba, zna5el pri mostu po nakljudju oziroma je Sel gledat, saj ga je o stanju mostu obvestil njegov brat Stanko. Pri poznejSem zasli5anju na Obdinskem sodiSdu v OrmoZu je Avgust Hergula odlodno odklanjal svoio krivdo in vpletenost v miniranje in tudi podal izjavo, da delo (miniranje mostu) ni bilo strokovno in pravno urejeno. Po njegovem bi morali to izvesti milidniki oz. za t"o usposobljeni strokovnj aki. l6 ^'" Prepis zapisnika - original - hrani OkroZno drZ. toZilstvo na Ptuju. -- 2., -- Zgodoztitaft zapisi Spodaj navedene ilane itaba je obvestil komandir PM Ormoi tov. Vinko Topolovec, ki je bil prvi obveiien o nevarnosti. Navzoii: ZADRAVEC lvan, namestnik vodje itaba BORJAN Boiko, ilan itaba TOPOLOVEC VinkotT, ilan itaba HERGUIA Avgustl8, ilan itaba STROPNIK Edi, namestnik ilana itaba Most po miniranju - v ognju, 8. 5. 1966 (Hrani arhiv Okr. dri. toZ. na Ptuju) Smb je na krajrt dogodka ngotovil, da je leseni most preko reke Drave zaprt od 22/10-1965 za ves promet, ker je bila njegova konstrukcija slaba in je i.e takrat obstojaLa nevarnost, da lahko pride do nepredvidene teike nesreie. Tega dne je reka Drava malenkostrto narasla. Eden od lesenih podpornikov, ki je stal pribliino od sredine reke proti obreiju SR Hrvatske, se je podrl, zaradi iesar se je gornja ploskev mostLt vdrla nad en tneter v globino in pribliino 20 do 30 m v '' Vinko Topolovec na zasliSanju pove, da jc Borjan zahteval, naj sem, k mostu, poklidejo predsednika Staba Franca Novaka. Zadravec mu je dejal, da je predsednik Novak v inozemstvu, zato je Borjan zahteval, naj prideta k mostu sekretar Obdinskega korniteja ZKS Drago Pintarid ali pa tajnik Obdine. Nazadnje so ugotovili, da ne morejo nobenega dobiti*, zato so vsi soglasno sprejeli sklep o rniniranju. *Oditnoje za taklno stanje vedel obdinski politidni vrh, ki je na tihem podpiral porulitev mosta. Vsi indici kaZejo na to, saj glavni obdinski in politidni ljudjc niso bili dosegljivi. Most pa res ni bil za drugo kot za poru5ev. r8 Hergulaje na zasliSanju na obiinskern sodiSiu izjavil, da nc ve, kako je priSlo njegovo ime v zapisnik, zato je tudi kijub poznejiemu nagovarjanju Zadravca, Borjana in dveh milidnikov, odklonil podpis zapisnika. doliino. Ugotovilo se je, da se ta deL mostu ie vedno postopoma pogreza, sliialo pa se je tudi pokanje lesa - konstrukcije. Zgornja plast je pokala tudi izven pogreTajoiega dela mostu. Kljub temu, da je most 1 obeh strani zaprt z ieleznimi traverzami, so peici prehajali preko njega ia ene na drugo stran in zapor sploh niso upoitevali. Tudi po tem, ko se je most ie pogreznil na omenjeni doll.ini, so iz strani .SR Hrvatske, ljudje v veijem itevilu most preili, ker zapore niso upoitevali, drugega zavarovanja pa ni bilo. Tako je obstojala resna nevarnost za iivljenje ljudi, ker bi se lahko pogrezajoii del mostu vdrl do kraja ravno v iasu, ko bi ga nekdo preikal. Po krajiem konzultiranjuje itab zavzel staliiie, da se pospeii vdirctnje tega dela mostu in da se na ta naiin prepreii vsakrien prehod iez njega. Clani itaba so se odloiili, da se ta del mostu v najbolj kritiini toiki - v sredini loka - minira in tako razdvoji, da se tako prepreii vsakrien prehod preko njega. To delo naj bi opravil poklicni miner Piak Tomo iz Ormoia, Taposlen pri Gradbenem podjetiu "Ograd" OrmoZ. Imenovani si je situacijo ogledal in pritrdil, dq je moino ta del tnostLt prelomiti i dvema moinima nabojema eksploziva. Staliiie itaba je bilo ob 15. 25 uri telefoniino sporoieno stalni sluibi TN/e Varaidin, da v svoji pristojnosti zavaruje dohod na most in da bo most ntiniran, ker ljudje ne upoitevajo nobenih navodiL. Izredna seja itabaje bila zakljuiena ob 15. 30 uri. Ta aapisnik je napisan na eni strani normalne pole pisarniikega papirja v 6 izvodih. Zapisnik vodil: Zadravec lvan Namestnik vodje itaba Ivan Zadravec ...most pa zgorel "Topolovec je pri5el po mene domov. Predodil mi je situacijo, v kateri je bil most. Zahteval je, da grem takoj z njim, si pripravim razstrelivo in opravim naloZeno nalogo. Dejal mi je, da moram razstreliti most, ker nima ljudi, ki bi most straZili, saj so ljudje, ne mened se za nevarnost, most normalno uporabljali. Bil sem miner na ormoSki opekarni, z razstrelivom kamnitit sem razstreljeval v glinokopu glino. Odgovoril sem mlr, da se tak5ni objekti ne minirajo z vZigalno vrvico, temved z elektridnim detonacijskim vZigom. Kljub vsem mojim strokovnim argumentom lq - .'' TajniStr,,o za notranje zadeve-pomemben politidno- policrlski represivni organ v biviem sistemu. -24- >.rr dobil nalogo: "Tomo, ti to moral narediti"2o! Potem se je vse skupaj hitro odvijalo. Minerja P5aka :o gasilci navezali ua vrv in ga spustili do razmajanih :odpornikov. Na dva podpornika je nastavil po 7, 5 kg razstreliva in jtt zvezal s vZigalno vrvico. S tem Jejanjem bi praktidno pretrgal del mostu na tistem delu, na slovenski strani, ki se je pogreznil skoraj do gladine reke, in bi bila tako odpravljena nevarnost prehoda. Toda, ko ima hudid mlade, jih ima ved. Ob vZigu prve mine, ki je bila povezana z drugo, je otl eksploziji sunek izmaknil iz mine netilko ter eksplodiral. Vendar je imela netilka toliko modi, da je zai.gala tramovje, ki je bilo modno prepojeno s smolo oziroma terom. Gasilci so sicer skuSali presekati ta del mostu, vendar brez uspeha, saj se je ogenj bllskovito razliril po leseni konstrr-rkciji2r. Most v tasu poruiitve, 8. 5. 1966 (Hrani arhiv Okr. dri" toi. na Ptuju) Porodilo Staba podrobno opisuje celoten potek akcije, ki se je odvijala v nedeljo, 8. maja 1966: Porctii.lo22 itaba za varstvo pred hudinti nesreianti skupiiine obiine Ormoi. o rniniraniu ogroienega clela dravskega mostLt, dne B/5-1966 ob 16.50 ttri. .\4iniranje je opravlial miner Piok Tomo iz Orruo\,a, :aposlen pri Gradbenent podjetju "Ograd" OrruoZ s pomoijo nekaterih ilanov gasilskega druitva Onnottt. Zaradi vantosti je biL Piak navezan na vrv. t' Ustni vir nekdanjega minerja TomaZa P5aka, dne 14. 12. 2004. t' Vede., 12. maia 1966: ' V sploSni zmedi so 5e gasilci zgubili gliivo in niso nalli vodnih hidrantov". rr Prepis zapisnika - original hrani OkroZno drZ. toZilstvo na Ptuju. tt -,--'V prciskavi pr:eiskovalni sodnik spraiuje, zakaj so bili gasilci poklicani prej, kot je bil most miniran in poZgan. Sam je odloiil, da se med traruovje iz spodnie strani na trujniiji toiki loka z leve in desne strani postavita naboju vsak v teZini 7, 5 kg karunitita z daljio viigalno vrvico. Po eksploziji prvega naboja je ta del tnostLr pretrgcrlo priblii.no do polovice in odtrgaLo nekaj lesenih podpornikov, ki so bili /.e prej na dnu reke spodnruknjeni in so se driali le ie izpocl gornje ploskve. Do detonncije drugega naboja ni priilo, ker je moian sunek in premik tramovja odvojil viigalno kapico. Miner si je sitr.rucijo ponovno ogledal in odloiil, da bo mol.no pretrgati ie polovico ploskve s tem, da bo po nekaj kg razstreliva spustil po viseii ploskvi irt jo tako pretrgal. Ce ne bi ttspel prvii, bi to portovil veikrat, ker po detonaciji prvega naboja ni biLo vei moLno nantestiti eksploziva pod ploskev med trantovje zaradi iivljenjske nevarnosti. Detonacija drugega nabojct je povzroiila precej efekta, yendar ploskve ie ni do kraja pretrgala. Oba nabo.ja pa sta ploskev stisnila tako nizko, da se je skoraj dotikala vode. Ko se je ie pripravljal tretji naboj, se je nenacloma izpod te Le minirane ploskve zaielo moino kqditi in smrdeti po sruoli. Nadalinje miniranje vei ni bilo mogoie. Pojavil se je tudi ogenj, ki se je pod ploskvijo iiril z. bliskovito naglico v obe smeri. Gasilci iz Ormoi.a, ki so bili prisottti so posktLiali zgornjo pLoskev mostL{ presekoti, da bi lahko polar ontejili s tent, ds bi polivali leseno konstrukcijo izpocl asfalta. Gaienie na drugi naiin ni bilo ruogoie zctradi Drave. Ker se .je ogenj iiril prehitro, jim ni uspelo presekati zgornje ploskve. Ogenj je ogroZal most proti hrvatski strcmi, zato se .je v intervencijo telefoniino poklicalo poklicno gasilsko enoto izVaral.dina. Pokliccuti so bili tudi gasilci iz Hardeka in Loperiic. Vkljub priTadevanju gasilcev, ognja, ki se je raziiril pod ploskvijo proti levenlu bregu, niso ntogli Lokalizirati. Poklicni gasilski enoti iz. Varaidino je uspelo po1cu' ome.jiti, ker so lahko spodnji del ploskve poLivali iz zemljiiia. Most se je od ognja postopotnct rtLiiL in zgorel v iirini reke Drave. Poiar je trcrjal clo 9/5-1966 do 5 w'e zjutrai2a. Nqmestnik vodje itaba Ivart Zadravec Med vrsticami je razbrati, da je posumil, da je bilo vse to Zc vnaprej zreLirano. 2a Goredo in razdejano leseno konstrukcijo je narasla vocla nosila ploti SrediSdu in dalje proti VaraZdinu. Se proti VaraZdinu se je iz dclov oZganega mostu kadilo, nekateri so tudi goreli. - Ustni vir BlaZa Tkalca iz Sledi5da, ki je takrat z bratom lovil ribe v Dravi. --25 -- Zgodorttusft zaBis{ Kaj pa sedaj?2s Po OrmoZu in okoiici je vrSalo. Ormo5ki Saljivci so pri "Haviasovki"zs in na "ezl eki" zbijali Sale na radun podrtega mostrl in aktedev" Vederova priioga 7D, 5t. 19, od 20. 5. do 26.5.1966, objavi Zaljivo humoresko izpod peresa novinarjzt Ota Klip5teterja - "Kako so Butalci amputirali most". Obdinsko vodstvo je biio uZaljeno, zata je demonstrativno odpovedaici narodnino za dnevnik Veder" Most oktobra 1965. (Hrani arhiv Okr. drl.. tol. na Ptuju) Drugi dan so za silo uvedli prevoz zaposlenih in Solarjev s dolnom. Ker pa ni bilo vse po varnostnih predpisih, je okroZni toZilec iz Zagreba prevoz s dolnom prepovedal. Kljub ogordenju je nekaj Solarjev in zaposlenih ostalo doma, drugi pa so se znaili po svoje. 20. maja 1966 je Cestno podjetje Maribor z dopisom obvestilo Skup5dino obdine OrmoZ, da je 17. map 1966 pridel voziti brod dez Dravo. Toda teZav s tem ni bilo konec. 10. junija 1966 je potekal sestanek pri predsedniku SO OrmoZ z zastopniki CP VaraZdin in Maribor, kjer so sprejeli sklep, da se prevoz potnikov do nadaljnjega ukine, ker nobeno od cestnih podjetij ni dobilo od pristojnih organov uporabnega dovoljenja. Ze zve(er istega dne pa so tleznani storilci na levem bregu reke razbrli kljudavnico zaklenjenega broda in se odpeljali na drugo stran. Pozneje, dez nekaj dni, ko je pri5lo dovoljenje za preYoz potnikov, na podlagi zapisnika o pregledu "Jugoslavenskog registra brodova, podruinog ureda iz Zagreba", je tudi prihajalo do motenj pri prevoztt potnikov in prtljage. Ljudje namred niso hoteli pladevati brodarine, tako da je morala vedkrat posredovati 2s Podnaslov sposojen iz Vederovega prispevka o poru5itvi mostu z dne 12. maj. 1966. 26 Ena daled naokoli najboljiih gostiln tistega dasa. Tako so .jo domadini klicali po lastnici, ki je in'rela priimek Havlas. miiica2?. Z brodorn je upravljalo CF Maribor, sekcija za vzdrZevanje cest Ptuj, ki je imela baza v OrmoZu. Pn i brodarji so bili JoZe Kovaiec iz Cvetkovcev, Stankc VarZid iz Mihovcev, Franc Cimerman in Franr: Raku5a, obaiz ObreZa. Brod je obratoval vsak cian oC 4. do 22. ure, ob kritidni r.'iSini vode se je morala voZnia z broriom ustaviti, ne glede na Stevilo potnikov. Za prevoz ene osebe je bilo treba dakati 10 minut, za dv* osebi pa -5 minui. Prevozi so se pladei,aii v gotovini, moZna je bila nabava meserine vozovnice, ki je veljala v obe smeri. Solarji so se vozili brezpiadno -s potrdilorn obiskujode Sole, le enkrat v obe smeri2S. Sedaj pa so se javili tisti, ki so bili najbolj poklicani, da bi most ali sanirali ali gzr tako zaprli, da ne bi bil moZen noben prehod dezenj. Po vsem soded so zavohali denar. saj je bil most last oz. osnovno sredstvo CP Maribor in VaraZdin in so zanj terjali odlkodnino. Cestno podjetje iz Maribora je 11. maja 1966 podalo OkroZnemu javnemu toZilstvu v Mariboru Pri.javo zarctdi uniienja tnostLt iez reko Dravo. V svoji prijavi navaja, da je bila polovica mostu njeno osnovno sredstvo, druga polovica pa od varaZdinskega CP. Pri tem dejanju so utrpeli vedjo materialno Skodo, ki znala pribliZno takratnih 150.000 novih dinarjev. Seveda je svoj londek pristavilo tudi CP VaraZdin, ki je prek svojega toZilstva poslalo 10. 6. 1966 OkroZnemu javnemu toZilstvu ruaterijal o miniranju tnosta na rijeci Dravi kod Ormoia, ko.ie miniranje je izvrieno po pripadnicima Stanice milicije Ormoi.... OkroZno javno toZilstvo iz Maribora pa je primer odstopilo Obdinskemu javnemu toZilstvu na Ptuju. Ta je zaprosilo Upravo za notranje zadeve pri mestnem svetu Maribor za poizvedbo zoper neznane storilce. Ta mu sporodi imena in priimke osumljenih. Nato je Obdinsko javno toZilstvo s Ptuja predalo primer Obdinskemu sodi5du v OrmoZu. Primer je vodil sodnik Jernej Vrhunec, da izvrii poizvedbe zoper: 1) Zadravec lvqno, namestnika vodie itaba 7a varstvo pred naravnimi nesreiarni SO Ormoi, Ptujska c. 23/c Orruol,, 2) Borjan Boika, ilana itaba, Vrazova u\.7, Ormoi, 3) Topolovec Vinka, iLana itaba, Ptujska c. 2/a, Onnoi, 4) Hergula Avgusta, Mestrti trg, Ormoi, 5) Stropnik Edija, namestnikcr ilano itaba, Ptulska c. " Prihuj^1o je do groZenj in fizidnih napadov na brodarja. Prijava SO OrmoZ Postaji rnilice" 28 Iz Pravilnika prcvozov s dolnom dez Dravo v OnnoZu. --26- Zgodooitsftzapki , Ormoi in 6) PiakToma, mineria, zaposlenega pri GP "Ograd" Orruoi, Za kolodvorom 6, Ormo|.. Osumljeni so bili kaznivega dejanja po dlenu 273lIY. v zvezi s dlenom 2711ITI. -I Kazenskega zakonika - v smeri hudega KD ogroZanje javnega prometa oziroma povzroditev nevarnosti za premolenje, s tem da so dne B. maja 1966 v OrmoZu poikodovali most na cesti I. reda 5t. 3 OrmoZ * VaraZdin, da so razstrelili most kar je imelo za posledice, da je most zgorel in je CP Maribor nastala Skoda v viSini 150.000. - novih din. Skica z.aiasnega lesenega mostu iz leta 1945. (Hrani arhiv Okr. drZ. toZ. na Ptuju) Sodni stroj stede, toZilstvo s Ptuja zahteva od PM OrmoZ, katere komandir je Vinko Topolovec in obenem osumljeni kaznivega dejanja, porodilo o izbruhu poLara na dravskem mostu. Prav tako dobi toZilstvo porodili Starice milicije Vinicer in SUP-a \/araZdin. V porodilih je navedeno vse, kar je Ze opisano razen, nekih novih podrobnosti, ki pa so netodne in govorijo na pamet, da su se miliconttri konsuLtirali sct sekretarom i predsednikoru SO-e OrmoL, ko.ji su navodno izclali naredjenje da se jeclan cleo mosta miniru...in da bi gruba procjena itete rnogla iznositi oko 100.000.000. - starih dinara. Od toga Pocluzeie za ceste Maribor za oko 70.000.000. - st. din, a Poduzeie za ceste Varaidin oko 3A.000.000.- st. din. Na podlagi teh zapisnikov se konec maja 1966 na sedeZu SO OrmoZ sestane meSana komisija zaradi ocenitve Skode. Komisijo sestavljajo Starej ing. Svetimir, gr. inSp. okraja VaraZdin, Ante Fornezar, referent za promet pri tajni5tvu za notr. zadeve v VaraZdinu, Ivo Puhalovii, Sef odseka za vzdrLevanje cest pri CP VaraZdin, Vladimir Tominc, Sef vzdrlevanja pri CP Maribor, Franjo Poitrak, Sef sekcije za vzdrievanje cest v Mariboru, Avgu5tin Pucko, premoZenjsko pravni referent CP Maribor in Franc Foritnerid, nadelnik oddelka za gospodarstvo in finance obdine OrmoZ. Ugotovili so Ze znana dejstva iz osmega maja 1966. Da je bil most zgrajen v letu 1945 iz sveZega hrastovega in smrekovega lesa, redni oporniki so bili leseni, razen dveh, ki sta betonska, prav tako tudi obalni podporniki. Sirina mostu je bila 6 metrov, v strugi je 11 odprtin med podporniki, razmik je bil med njimi 12 metrov. Komisija ugotavlja, da bi unideni most z nekaterimi popravili bilo mogode usposobiti za promet z nosilnosdo do 3 ton oziroma 5 ton. Za usposobitev mostu bi bilo potrebno 10.000 novih din za en dolZinski meter ali za vso unideno dolZino 1.500.000.- novih din. V to ni bil vradunan tudi uporaben material, ki je bil uniden in je bil vreden 320.000. - novih din. Tako je dejanska Skoda znaSala 1 .500.000. - N din. Po dobrih treh mesecih od ruSenja in poZiga mostu pridne sodi5de v OrmoZu 10. avgusta 1966 z zasliSevanjem obdolZencev in prid. To delo sodnik Vrhunc opravi v enem dnevu. ObdolZenci priznajo dejanje, ki se jim odita, vendar se ne dutijo krive. Stropnik pa izjavi, da kaznivega dejanja ne prizna in se ne duti krivega. Prav tako je izjavll Avgust Hergula, da nima pri tem nid. Pri samem zasliSanju se izjave Tomai,a Piaka, Avgusta Hergule, Vinka Topolovca in Ivana Zadravca ne skladajo oziroma vsak trdi svoje, zato pride do soodenja. Tukaj je razvidno, da je vsak nekaj popustil ali dodal v svoji izjavi oziroma zasli5anju, da so nekako zapisnike uskladili. Sodnik jih je zvito napeljeval k priznanju, da so storili kaznivo dejanje naklepno. Postavljal jim je vpra5anje, ali so bili na mostu ie pred ormo5kimi gasilci, gasilci s Hardeka, ali so bili harde5ki gasilci res poslani pred miniranjem mostu nazaj v gasilski dom in, de bodo alarmirani, naj pridejo2'. Sodnik 1e vrtal v obdolZence z vpra5anjem, kdo od dlanov Staba je izjavil, naj most kar gori, saj ga ni Skoda. Spra5eval je, kdo je bil v resnici takrat vodja Staba oz. akcije. Zakaj niso obvestili cestnega podjetja v Mariboru in VaraZdinu, s kaklno vZigalno vrvico je Piak aktiviral eksploziv. Vsi so se zagovarjali, da gotovo ne bi tega naredili, de bi vedeli, da bo most zgorel, da je res, da ni nihde obvestil cestnega podjeda, saj so vedeli, daje nedelja, in da jim je znano, da nimajo deZurne sluZbe. Predstavnik CP je taklni izjavi oporekal. Topolovec zanika, da bi ga PSak opozoril, da bi se moral eksploziv aktivirati z elektridnim vZigom, zato pride do ponovnega zasliSanja in soodenja. Topoiovec odlodno vztraja pri svojem zagovoru, PSak pa pri svojem. Tako tudi pri soodenju s Herguio. Hergula izlavi, da se ne spominja, ali je res prikimal in ali je res z rokami zamahnil tako, kakor da bi dejal, naj se 2e Stropnik je izjavtl. da je bilo pred miniranjem prisotnih le 8 do 10 orrno5kih gasilcev, ki so le pomagali minerja P5aka spustiti se po vrvi, ko je nameldal eksploziv. -27 - most minira. Izjavi 5e, da sploh ni vedel, da gte za odloditev Staba, pad pa, da gre za odloditev varnostnih organov. Sodnik je s tem iskal, de so res vsi bili za to, da se most "pretrga", kakor so takrat rekli. ZasliSane so bile tudi pride tega dogodka: Ivan Vaupotid, poveljnik Gasilskega dru5tva OrmoZ, 5t"fa, Bolcar, poveljnik Gasilskega druitva Hardek, Anton Kuharid, poveljnik Gasilskega druStva-Loper5ice, Novak Novak predsednik Staba, in JoZe Stumberger, zastopnik CP Maribor. Stali5de CP, ki ga je zastopal Stumberger, je znano, saj podjede terja od5kodntno za svojo osnovno sredstvo3o, poveljniki gasilskih dru5tev pa so povedali, da so posku5ali most gasiti in da to ni bilo mogode zaradi notranjega izgorevanja mostu med vodo in asfaltno prevleko. Zata so postavili zavarovanje k Zelezni5kemu skladiSdu, ki je oddaljeno pribliZno 100 metrov, de bi ga ogroZal poiat. Sicer so malo polivali po mostu in ga hladili, vendar brezuspe5no". Ftanc Novak, predsednik SO in Staba, je na zasli5anju kategoridno zanikal, da bi on izjavil oz. se zarekel predstavniku CP VaraZdin, da so sklenili most minirati. Grajal je obe cestni podjetji, da nista naredili vsega za zaitito, in dejal, da je Stab ravnal pravilno, ker so most "prekinili". Prvi postopek je na sodiSdu trajal 8 mesecev in 26 dni. Zaradi dopolnitve kazenskih poizvedb je bila zadeva ponovno vpisana z dne lJ. 5. 1967, in to samo zoper TomaZa P5aka. Nato je Obdinsko javno toZilstvo ustavilo postopek 1. septembra 1967 z ustavitvijo poizvedb iz razloga po il. 1461I-1ZKP: z obraz.ktiini.io, kot je razvidno iz dokwnentacije SO Orruov<, ie bil most ie dotrujan, ter je republiiki sekretariat za gospodarstvo SRH prometni inipektorat dne 15. 11. 1965 izdaL odloibo po kateri se most zapre z.a ves promet. V isti odloibi.ie rloloieno, da ruorata Cesilto podietie Maribor in Varaidin ttsposobiti zQ prevoz peicet' brod. Kot je povedal predsefitik skupiiine obiine Ormoi Novak 30 Sturnberger je na zasli5anju izjavrl, "da niltie od predstavnikov obiine Orntoi ni od nas ztthtevcLl, dct vzpostavimo kokien drug prontet iez Dravo in zatct se nisnn totiti vzpostavljania broclskegcL proilrcta" . Iz zapisnika me5ane kornisije, z dne 19. 10. 1965, pa je raividno, da je v tej komisiji sodeloval tudi Str.rmberger, ki mu je bilo naloZeno (CP), da do 15. 12. i965 postavi prevozni brod, sedaj pa vneto izjavlja, da tega ni nihde zahteval. j1 "Orntolkint gasilcent .je oclpovedaLa cev, zato niso ntog.li tako doLgo gositi", ie biia izjava ivana ZadraLvca. Ecii Stropnik pa je na zasliSaniu cieiai, da je tako.j, ko.jc videi modan plamer,, "stopil'' na Zeiezni5ko postajo in poklical varaidinske gasiice. Ti so irneli lai.ie delo. sai so iairko pri5li po kopnem pod most in sc ga tam "poiivaii", in r"ako so n-iihcv det obvarovali. franc, pa cestna podietja zveze z broclom z, etlego brega Drave na drugi breg niso napravila in so ljudje uporabljali ruost z.a pei hojo in tucli za preva|anje ruanjiih tovorov z. voziiki. O tem, da ie bil most v iz.redno sLaberu stanju pa priiajo tudi zapisniki, ki so bili sestavljeni na sestankih strokovnjakov prometnega inipektorata in cestnih podjetij. Strokovnjaki, ki so si most ogledali veikrat ocl leta 1962 dalie, so ngotovili, da je dotrctjcut. O staniu tltostLt in niegovem pogrezanju pa claje najlepio sliko zapisnik o clelu komisiie sestavliene iz. strokovnjakov iz. republike Hrvatske in Slovenije z dne 12. I L 1965. Ze mkrat .je biLo ugotovlieno, da so podpontiki prepereli, in da se je most pogreail zo 30 cm. Strokovnjaki so bili mnenia, cla .ie mosr trtr.jtto potrebno zapreti in zameriati z. novint. RaztunLiivo ie, da so obclolienci, ko so tLgotovili., do sc ie rrtost rnoineje pogreznil, kar kaiejo v spistt priloiene fotograJije z dne B. 5. 1966, priili do zakliuika, dcr boclo preha.janje mosttt Lahko prept'eiiLi le s tent, da t1'Lost pretrgcr.io. Res je, da bi obdolienci ne sm.eli. ntiniroti tako, kakor so, cla bi nrcstu splolt ne snteli nilnirati in ga zaigati, todo glede na deistvo, clo je voda ie zaiela most ruiiti in cla so ljudje kljub terutt prehajali ie preko ntostLt, .ie pritrcliti obcloli,encent, da so rawruli v najboLiiern namenLl, da bi zovarovoLi l.ivljenie ljLdi. Pri svoiem de.iculiu se niso z.cLvedctli niti se niso nto,gli zavedati, da se ntost Lahko vige, tako pa obcloliencern ni ntogoie oiitctti, rtiti najmanjie krivcle in .jim ne naloiiti kazenske odgovornosti. Glede njihovego cleLovanja ttsrtterjertcga v to, cla il1ost pretgajo je oiitrto, da so ravnaLi v skra.ini sili, sc4i so bili lirrclje, ki so ntost ie uporabljali, kliub temu, da se je pogrezctl izpctstuvlietti nevarnosti 7a svoje i.ivljenje. Ta pa ponteni, da cle.ianje obcloll.encev v srttisht doloiila il. l2 kazenskega zakctnika, ni kaz.rtivo dejanje, ker ie bilo storierto v skraini sili. Zaracli tega, ker .je bilo poizvedbe iz razloga obdoliencet, ne gre za karuivo dejcLnie, je biLrt poiz.veclbe izraz.logcrpo il. 116/l-l ZKP ustaviti32. Pruj, drrc 1. 9. 1967 Tako se je kondala dolga zgodba onnoikega lesenegzr mostu. tsrod je nadomestil poruieni most, vendar ga ni mogel popoinoma nadomestiti. Obdina je z vsemi silami pritiskala na republiko in drZavo zaradi novogradnje mostu. Postavljeno je bilo tudiposlansko vpralanje v zvezi z graditvijo novega mostu''''. V njem ri Prepis deia dokumenta. ki obdolZonce odvczuje krivcle - ori-einal hrani OkroZno dri. toZiisno na Ptr"riu. i-1 -.''' Iz l'azpoiozijivcgrL dokurnenla ni razvidno, kateremi;, lcpubliSrcmu a;r zvclnc!ilLr nat'iluncnlu oZltr)tI') Skupidini, je bilo voraianie zastavlieno. I)oiiumeni je tuciii brez opraviine itcvilke in ciaturn"r. -28- Zgodortirsft zapbi navajajo razloge, da naj bi se most dim prej zgradll, saj je to obmejno obmodje, ki se gravitacijsko zelo modno povezuje z na5im obmodjem, tr*ovina plasira letno za pribliZno 250 mio din blaga3a" Kmetijska zadruga OrmoZ izgubi ietno, skupaj s strojnimi usiugami, odkupi kmetijskih pridelkov in preskrbo, za 350 mio din prometa. Na na5em otrmodju ima 87 hrva5kih posestnikov svo.ja zemlji\(,a, 74 pa je na5ih, ki imajo zemlji5da na hrva5ki strani. Vsak dan se z .zlakom v OrmoZ pripelje okoli 400 potnikov s hrva5ke strani, prav tako pa se ormoska Zelezni5ka postaja uporabla za nakladanje in razkladanje blaga, ki prihaja s hrva5ke strani. Celoten predel preko Drave je yezan na ormolke delovne organizaciie, kakou tudi zdravstvene storitve, osnovno Xolo v OrmoZu pa obiskuje 62 hrvaikih u6encev. Odgovor na to poslansko vpra5anje z gotovimi dejstvi nam ni znan, vendar je zagotovo pomagalo. Se eno dejstvo, ki govori v prid takojSnji izgradnji mostu; ro je geostrate5ki poloZaj mostu, ki se ga ni omenjalo, imelo pa je zagotovo veliko teZo35. V bivSem politidnem sistemu je bilo v navadi, da so vse pomembnejle objekte odpirali ob pomembnej5ih drZavnih ali republi5kih praznikih. Takrat se je zbralo r eliko pomembnih politikov in imenitnikov, ki so s svojo prisotnostjo podastili pomemben dogodek v utrjevanju delavstva in samoupravnega socializma. Tak5en dogodek se je zgodil v nedeljo, 28. aprlla 1968, torej v podastitev slovenske OF in bliZnjega delavskega praznika - l. maja. V uporabo so spustili novi sodobni betonski most. OrmoZani in VaraZdinci so pripravili lep kulturni program s slavnostnima govornikoma, predsednikoma obdine OrmoZa in VaraZdina, Francem Novakom in Vjekoslavom Kereti6em, ki je tudi most slavnostno odprl za promet. Na za5ditni ograji na sredi mosta pa je ormoSki predsednik odkril spominsko ploido z imenom mostu - Most brqtstva in prijatelistva. Govoril je tudi predstavnik podjeda Tehnogradnje Andrej JeZ, Sef gradbene operative. Od vidnih predstavnikov politidnega Zivljenja obeh republik so bili prisotni t'Tukaj ni navedeno, ali stari ali novi dinarji. Vcrjetno so 5e operirali s starirni dinlrji. r5 Menda zagreblka vojna oblast ni bila navdulena nad porulitvijo mostu. Po neuradnih podatkih je ta dogodek raziskovala tudi vojaSka obve5devalna sluZba in le srednemu nakljudju se je zahvaliti, da se ni v zadevo vpletla vojska. Zato so most relativno hitro zgradili. Zgrajen pa je moral biti na istcm mestu kot stari zaradi morebitnega direktnega nakladanja voja5kih oklepnikov na Zelezni5ke vagone - ustni vir: Peter Prejac, Velika Nedelja; njegov stric Stanko Naletinii, generalpolkovnik v Zagrebt, je pri vsem tem veliko pomagal in zgladil celotno zadevo okrog unidenja mostu. Josip Krpan, dlan IS SR Hrvatske, Boris Vadnjal, dlan IS SRS, Zoran Poiid, 6lan republi5ke konference SZDL Slovenije, in drugi. Ob zamenjavi priloZnostnih daril predsednikov obeh obdin se je pridelo ijudsko rajanje. Tehnidni podatki o mostus6: dolZina rnostu zna5a 205,50 m, Sirina mostu zna5a 8,52 m, povrlina mosta je 1750,68 m2, tei.a enega montaZnega nosilca znala 67 ton. propustna sposobnost korita v profilu mosta Q = 21200 m./sek. V most je vgrajeno 1620 m:\ betona, 125.000 kg armature in 19.150 kg kablov. Tako je most sluZil svojemu namenu vse do junrja i991, ko je bil ob slovenski osamosvojitveni vojni na levem bregu modno po5kodovan. Barikada, ki je zaustavila jugosoldatesko, je bila zelo trdna, za kar pa se rtoramo zahvaliti tudi kvalitetni gradnji mariborskega podjeda Tehnogradnje. po kondani vojni so si strokovnjaki ogledali most ga brez vedjih teZav obnovili. Danes je ob mostu na vsaki strani mejni prehod, na nali strani pa je pritrjena spominska plo5da o dogodkih, ki so se odvijali tukaj junija i 991 . Poskus razbitja barikude na mostu na slovenski strani. junij 1991. (Foto Hozyan) Povzetek Ormo5ki leseni most, ki je bil zgrajen dr,ajset let po Ormo5kem taboru, je z manjSimi ali vedjimi popravili in vzdrLevanji kljuboval vse do napada nacistidnih krvolokov, leta 1941. Tako ga je ob umiku dez Dravo dne B. aprila 1941 poruIila umikajoda se starojugoslovanska vojska. Nova nacistidna oblast je 36 Podatki so vzeti iz priloZnostnc broiure -gradbcnega izvajalca - Tehnogradnje iz Maribora. -29 -- Zgodmthsftzapisi takoj nadomestila poruSeni most z brodom, istodasno pa je pridela popravliat polkodovani oz. poru5eni most. Ob koncu vojne so se vloge zamenjaie, takrat je ob umiku most poru5il okupator. Ob koncu leta 1945 sta ga prideli Hrva5ka in Slovenija popravljati. eez dobrih deset let je most pridel vidno propadati, saj sta ga lastnika nezadostno vzdrLevala, zato je priSlo do zaprtja, pa zopet do delnega odprtja. V jeseni 1965. je pri5lo zaradi modnega posedanja, zakar je bila vzrok narasla reka Drava, do popolnega zaprtia. Vendar so most ljudje z obeh strani 5e vedno uporabljali, kljub veliki nevarnosti. Zato se je maja 1966 ormo5ki obdinski (tab za naravne nesrede odlodil, da most, ki se je nevarno sesedel, z miniranjem prekine in tako onemogodi prehodnost mostu. Postopek miniranja ni potekal po nadrtu, zato se je lesena konstrukcija mostu, ki je bila prepojena s smolo, vZgala. Kljub prisotnosti gasilcev mostu niso mogli reliti in ta je bil popolnoma uniden. Akterji miniranja so bili sodno preganjani, vendar so bili dez dobro leto dni oproldeni vsake krivde. Cez dve leti sta republiki zgradili nor,, sodoben betonski most, ki 5e danes kljubuje dasu, Franc Krnjak V nadaljevanju je zapis o srediikih zdravnikih, ki so delovaLi v krajtt od 1910. leta naprej.l Do tega leta je kronologijo zdravnikov opisal v "Srediiki kroniki" prof. Fran Kovaiii. Nekateri zdravniki so v prispevku podrobneje obdelani, sqi so v Srediiiu pttstili ruoinejii peiat in tudi i.eLenih podatkov je bilo vei. Uvod Prebivalce naSega lepega planeta so od vsega zadetka, seveda poleg drugih tegob kot so lakota, naravne uime, kobilice, vojne, medetidni spopadi ipd. , najbolj pestile raznebolezni in pa seveda po5kodbe, ki so jih dobili pri delu, lovu, bojevanju, raznih opravilih, polkodbe ob rojevanju itd. Tak5nemu stanju v dlovelki skupnosti je nevede sledila veda, ki je pozneje dobila ime medicina. Sicer pa so bile bolezni, po takratnem pojmovanju, posledica vpliva nadnaravnih pojavov, torej delo in vpliv demonov na dloveka. Zato so tak5na stanja ali zdravilstvo prepuldali vradem, ki so s svojim delovanjem s pomodjo zdravilnih rastlin izganjali iz telesa bolnika hudobnega duha. Pozneje so to delo opravljali duhovniki. Hipokrat je tak5na zdravljenja zavrgel in ' Do leta 1910 so sredi5ki zdravniki opisani v Kovadidevem delu Trg SrediSdc, 1910, 199-201. SREDISK ZDRAVNIKI PO LETU 1910 kljub po5kodbi, kiioje zadobil leta 1991 ob slovenski osamosvojitveni vojni. Viri in literatura: - Arhiv OkroZnega drZavnega toZilstva na Ptuju. - iasnikVeder, 10. maj 1966, str. 8; 12. maj 1966, str. 5; 29. april1968, str. 1. - dasnik Dela,2't. april 1968. - dasnik Ptujski Tednik, maj 1966. - 7D,5t. 19, od 20.5. -26.5. 1966. - Dravski bobri, glasilo delovne skupnosti Tehnogradenj, april-maj 1968. - R. Jurdec, Skozi ludi in sence L del. Ustni viri: - TomaZ Piak, Ormo2. - Milan Ulaga. OrmoZ. - Peter Prejac, Velika Nedelja. medicino osvobodil verskih in praznoverskih spon ter jo postavil na znanstvene temelje. Nekdaj so zdravnike imenovali fizlki ali doktorji medicine2. Obvladati so morali prvo pomod, malo kirurgijo in porodno pomod. Nemalokrat je fizik pomagal tudi domadim Zivalim. Pri svojem delu je uporabljal zdravlla, ki jih je moral imeti v svoji prirodni lekarni, v vedini jih je izdeloval sam. Drugi zdravstveni poklici so bili ranocelniki ali kirurgi, brivci3, padarjia in babice. Vsi ti, razenbabic, so bili obrtniki neuglednega poklica. Ranocelniki so zdravili s preprostimi zdravilnimi metodami - z 2 Na Stajerskemje bil leta 1870 en zdravnik na2200 bolnikov. 3 S kriZarskimi vojnami je pri5la moda noSenja brad. Temu sledi razvoj brivskega poklica. 'Bod". ali kopali5ki mojster-iz te beseda domada izpeljanka padar. Od 14. stol. naprej so vodilijavna kopali5da, v 16. stol. pa so prevzemali vse ved ranocelni5kega dela. Padarji in brivci so bili zdruZeni v cehe. Ferdinand II. je leta 1630 izdal patent, s katerim je zalditil vse Stajerske ranocelnike in padarje. Do leta 1784 so bili zdnieni z nediplomiranimi zdravniki v posebno zadrugo za Stajersko v Gradcu. Zavetnrka te zadruge sta bila sv. Kozma in Damijan. -30-