65Dru`boslovne razprave, XIX (2003), 43: 65-75 Loïc Wacquant UDK316.257:330.831.8 Penalizacija rev{~ine in vzpon neoliberalizma POVZETEK: ^lanek razlaga in raz{irja analizo, ki jo je avtor predstavil v svoji knjigi 'Prisons of Poverty' in v kateri dokazuje, da je splo{no nara{~anje zaporni{ke populacije v razvitih dru‘bah posledica vse pogostej{e uporabe kazenskega sistema kot instrumenta za obvladovanje socialne negotovosti in za brzdanje socialnih nemirov, ki so z neolibe- ralno politiko ekonomske deregulacije in kr~enja dr‘ave blaginje nastali na dnu razredne strukture. Orisuje korake, s katerimi je bilo to 'neoliberalno kaznovanje' izpopolnjeno v Ameriki in nato raz{irjeno po vsem svetu, vendar trdi, da evropske dr‘ave ne sledijo slepo ameri{ki poti k mno‘i~nemu zapiranju: evropska pot h kaznovalni dr‘avi spro‘a povezano stopnjevanje tako socialnega kakor kaznovalnega obravnavanja rev{~ine in aktiviranje policijskih funkcij blaginjskih slu‘b, kar vodi v obliko 'socialnega panopticizma'. Zgolj izgradnja socialne dr‘ave po vsej Evropi lahko preverja raz{irjanje kaznovanje rev{~ine in njenih {kodljivih dru‘benih posledic. KLJU^NE BESEDE: kaznovalna dr‘ava, neoliberalizem, rev{~ina, kriminalizacija, socialna politika, kazenska politika Kriminalizacija, ki so ji trenutno podvr‘eni borci mnogih dru‘benih gibanj po vsej Evropi, ki se borijo proti nezaposlenosti, brezdomstvu in ksenofobiji – kakor je v skrajni obliki uprizorjeno z objestnimi policijskimi napadi na antiglobalisti~ne demonstrante v @enevi med sre~anjem vrha G-8, poleti 2001 – ne more biti razumljena zunaj {ir{ega vzorca penalizacije rev{~ine, ustvarjenega za obvladovanje u~inkov neoliberalnih politik na spodnjem delu socialne strukture razvitih dru‘b. Ostre policijske prakse in zaporni ukrepi, danes uveljavljeni na vsem kontinentu, so v resnici bistven del {ir{e transformacije dr‘ave, transformacije, ki jo sama na sebi zahteva mutacija mezdnega dela, in ki je pospe{ena s padcem podedovanega ravnovesja mo~i med razredi in skupinami, ki se borijo za nadzor tako nad zaposlovanjem kakor nad dr‘avo. V tem boju so mednarodni poslovni svet in “modernizirajo~e” se frakcije bur‘oazije in dr‘avnega plemstva, zdru‘ene pod praporom neoliberalizma, dosegle premo~ in spro‘ile obse‘no kampanjo, z namenom, da rekonstruirajo javno oblast. Dru‘bena deregulacija, porast negotovega mezdnega dela (v ozadju sta nenehna mno‘i~na nezaposlenost v Evropi in stalno nara{~anje “delavske rev{~ine” v Ameriki) in vrnitev starinske kaznovalne dr‘ave hodijo z roko v roki: “nevidna roka” ponovno odprtega trga dela se institucionalno dopolnjuje z “jekleno pestjo” dr‘ave, ki je znova razpostavljena za nadzor nemirov, povzro~enih zaradi raz{irjanja socialne negotovosti (Wacquant 1999a). 66 Dru`boslovne razprave, XIX (2003), 43: 65-75 Loïc Wacquant Regulacija delavskih razredov s tistim, kar Pierre Bourdieu imenuje “leva roka” dr`ave in je simbolizirana z izobra`evanjem, javnim zdravstvom, socialno varnostjo in socialnim re{evanjem stanovanjskega vpra{anja (Bourdieu 1998), je odpravljena – v Ameriki – ali dopolnjena – v Zahodni Evropi – z regulacijo njene “desne roke”, tj. s policijo, sodi{~i in z zaporni{kim sistemom, ki postajajo vedno bolj dejavni in vsiljivi v spodnjih predelih dru`benega prostora. Nenadna in obsesivna reafirmacija “pravice do varnosti” vodilnih politikov levice in desnice, skupaj s tiho opustitvijo “pravice do zaposlenosti” v njeni tradicionalni obliki (to je, do polne zaposlitve s popolnim paketom pravic, za nedolo~en ~as in s pla~o, s katero je mogo~e ̀ iveti), in zanimanje in pove~ana sredstva, namenjena za uveljavljanje zakonitosti, pridejo prav kot kompenzacija za primanjkljaj v legitimnosti, za katerim bolehajo politi~ni voditelji, ker so opustili `e uveljavljena poslanstva dr`ave na ekonomski in socialni fronti. Vlade vsepovsod v Evropi posku{ajo, da bi onemogo~ile nadaljnje nara{~anje kolektivne mobilizacije, spodbijati novo legitimnost militantov in “aktivnih manj{in” znotraj nastajajo~ih dru`benih gibanj, pridobljeno med vsakodnevnimi boji. Bolj od samih represivnih ukrepov pa je v {ir{e politi~no agendo vklju~ena kriminalizacija zagovornikov socialnih in ekonomskih pravic, kar vodi k oblikovanju novega re`ima, ki bi ga lahko ozna~ili kot “liberalno-paternalisti~nega”: “liberalen” je na vrhu, za biznis in privilegirane razrede, na ravni nara{~ajo~e dru`bene neenakosti in marginalnosti; “paternalisti~en” in kaznovalen pa je na dnu, za tiste, ki jih je destabiliziralo hkratno restrukturiranje zaposlenosti in pe{anje dr`ave blaginje ali njuna sprememba v instrument nadzora nad reve`i. 1. Tri vrste zapiranja in njihov pomen v neoliberalnem projektu Da bi nepri~akovani ponovni nastop zaporov v zadnjih dveh desetletjih mogli postaviti v ospredje institucionalnega obzorja razvitih dru‘b (King and Maguire 1998, Christie 2000), nam je v pomo~, ~e se spomnimo, da je postavljanje ljudi za re{etke, da bi jih kaznovali, nov zgodovinski izum. To dejstvo lahko marsikoga preseneti, saj smo se ‘e tako navadili na ljudi za zapahi, da se nam to zdi popolnoma naravno: zapor se predstavlja kot nepogre{ljiva in nespremenljiva organizacija, delujo~a od vekomaj. V resnici so vse do konca 18. stoletja kraji za konfiniranje slu‘ili predvsem za zadr‘evanje tistih, ki so bili osumljeni ali spoznani za krive zlo~inov, da bi bila tam po~akali na izrek obsodbe, ki je bila tedaj sestavljena iz razli~nih telesnih kazni (bi~anja, sramotilnega odra, pokopa, ‘igosanja ali pohabljenja, usmrtitve s torturo ali brez nje), dopolnjenih z izgnanstvom in obsodbo na prisilno delo ali na galejo (Spierenburg 1995). Odvzem prostosti je postal kazen sam na sebi in kazenska razsodba par excellence (do take mere, da je postalo te‘ko predstavljati si ali uporabljati druge kazenske sankcije, ki bi se brez njega zdele dovolj stroge) {ele, ko je nastopil moderni posameznik, ki naj bi u‘ival osebno svobodo, pre‘eto z naravno pravico do telesne nedotakljivosti, ki je ne moreta odvzeti niti s dru‘ina niti dr‘ava, razen zaradi najresnej{ih motivov. S tem, da opozarjamo na to, da je zapor zelo mlada institucija v merilu zgodovine ~love{tva, poudarjamo, da njegova rast in trajnost nista samoumeven sklep. 67Dru`boslovne razprave, XIX (2003), 43: 65-75 Penalizacija rev{~ine in vzpon neoliberalizma Drugi~, ko zapiranje ‘e postane normativna oblika sankcioniranja kriminala, lahko obenem izvr{uje ve~ razli~nih funkcij, zaporedoma ali hkrati. Sociologinja Claude Faugeron (1995) vzpostavlja ploden razlo~ek med tem, kar imenuje 'zapor zaradi varnosti', namenjen posameznikom, ki veljajo za tako nevarne, da bi lahko povzro~ili {kodo; 'zaporom zaradi diferenciacije', katerega namen je izklju~itev dru‘benih kategorij, ki veljajo za neza‘elene; in med “zaporom zaradi avtoritete”, katerega cilj je znova uveljaviti prerogative in mo~i dr‘ave. Takoj lahko vidimo, da te tri oblike zapiranja ne merijo na isto populacijo – na primer na pedofile, na ilegalne migrante in na problemati~ne nasilne‘e na demonstracijah – in dru‘bi ne prena{ajo enakega sporo~ila. Ta pluralizem funkcij, ki jih izvaja zapor, ne prepre~uje, da v danem ~asu ne bi prevladovalo njegovo tak{no ali druga~no posebno poslanstvo. Tako se v dana{njih evropskih dr‘avah nasploh ~edalje pogosteje uporablja zapiranje neevropskih tujcev (imigrantov iz nekdanjih kolonij starega kontinenta) zaradi diferenciacije, namenjen, ki so tako ozna~eni nepripadniki “socialnega telesa” nastajajo~e Evrope (Palidda 2000: 219-240). V Ameriki je zapor prevzel funkcijo ~rnskega geta kot orodja za nadziranje in obvladovanje tistega prebivalstva, ki vekja za ni‘jo kasto, s katero naj se ne bi me{ali. Prav Afro-Ameri~ani se namre~ najbolj “okori{~ajo” z de facto politiko uveljavljanja zaporne dejavnosti, kar se ka‘e v njihovi mno‘i~ni nadzastopanosti v tamkaj{njih dr‘avnih je~ah in zaporih: ~rnci sestavljajo 6 % prebivalstva, po letu 1989 pa so vsako leto ocenjevali, da dose‘ejo ve~ kakor polovico novih sprejemov v dr‘avne ali federalne zapore (glej Wacquant 2000a in 2001). Ne glede na to je ob koncu stoletja nedvomno opzorilno dejstvo strahotna inflacija zaprte populacije v vseh razvitih dru‘bah (Stern 1997, Tonry in Petersilia 1999, Gar- land 2001), ki je posledica nenehno nara{~ajo~e, zares ‘e rutinske uporabe zapiranja kot orodja za obvladovanje dru‘bene negotovosti. Prav to je dokazujem v svoji knjigi Pris- ons of Poverty:: v vseh dr‘avah, kjer se je razpasla neoliberalna ideologija podrejanja “prostemu trgu”, lahko opazimo spektakularno nara{~anje {tevila ljudi, postavljenih za zapahe, saj se dr‘ava vse bolj zana{a na policijo in kazenske institucije, da bi zadr‘ala nemire, ki jih povzro~ajo mno‘i~na nezaposlenost, vsiljevanje negotovih oblik pla~anega dela in pojemanja socialne za{~ite. 2. Kako se raz{irja in mutira neoliberalno kaznovanje Izni~enje ekonomske dr‘ave, ru{enje socialne dr‘ave, krepitev kazenske dr‘ave: te tri transformacije so tesno zvezane druga z drugo in vse tri pravzaprav izhajajo iz spreobrnitve vladajo~ih razredov v neoliberalno ideologijo. Pravzaprav so tisti, ki danes tako v Ameriki kakor v Evropi poveli~ujejo kaznovalno dr‘avo, prav tisti, ki so {e v~eraj zahtevali konec “Velike vlade” na socialni in ekonomski fronti in ki so dejansko uspeli pristri~i prerogative, pri~akovanja in zahteve skupnosti spri~o trga – to je, spri~o diktatorstva velikih korporacij. To je nemara videti protislovje, vendar so v resnici nove institucionalne ma{inerije za obvladovanje rev{~ine pognali v obdobju mno‘i~ne nezaposlenosti in nestalnega zaposlovanja. Ta nova “vlada” socialne negotovosti — da govorim kakor Michel Foucault – temelji na eni strani na discipliniranju nekvalificiranega 68 Dru`boslovne razprave, XIX (2003), 43: 65-75 Loïc Wacquant in dereguliranega trga dela, na drugi strani pa na vsiljivem in povsod prisotnem kazenskem aparatu. Nevidna roka trga in jeklena pest dr‘ave se kombinirata in dopolnjujeta druga drugo, da bi pripravili spodnje razrede do tega, da bodo sprejeli desocializirano mezdno delo in socialno neravnovesje, ki ga prina{ata s tem, da sta se prebudili. Zapor se tako po dolgem zatonu vra~a v prvo vrsto institucij, ki jim je zaupano vzdr‘evanje dru‘benega reda. Nezadr‘en vzpon teme “urbanega nasilja” in zlo~ina v diskurzu in politikah evropskih vlad, {e posebej v Franciji, od vrnitve takoimenovane “Gauche Plurielle” na oblast [pluralna levica, sestavljena iz socialistov, komunistov in strank zelenih], nima prav veliko opraviti z razvojem “mladinskega” prestopni{tva (vselej lahko dodamo: mladostniki iz delavskega razreda in s tujim izvorom, saj so mi{ljeni prav oni; poleg tega v mnogih dr‘avah, denimo v Italiji ali Nem~iji, politiki ne ~utijo nikakr{nega nelagodja ob tem, ko brez ovinkov govorijo o “zlo~inih imigrantov”). Namesto tega je njen cilj spodbuditi redefiniranje obsega in modalnosti dr‘avne dejavnosti: keynesovsko dr‘avo, ki je bila zgodovinsko gibalo solidarnosti in katere cilj je bil odvra~anje tr‘nih ciklov in njihovih {kodljivih posledic, da bi zagotovili kolektivno “blaginjo” in skr~ili neenakosti, je nasledila darvinovska dr‘ava, ki feti{izira tekmovanje in slavi individualno odgovornost (njen sinonim je kolektivna neodgovornost) in ki se zateka v svoje kraljevske funkcije 'zakona in reda', ki so same hipertrofirane. Uporabnost kazenskega aparata v post-keynesovskem obdobju zaposlovanja z negotovostjo je potemtakem trojna: rabi za discipliniranje tistih frakcij delavskega razreda, ki se zoperstavljajo novim nezanesljivim socialnim zaposlitvam; nevtralizira in skladi{~i njegove najbolj mote~e elemente, oziroma tiste, ki veljajo za odve~ne glede na transformacije povpra{evanja po delu; in utrjuje avtoriteto dr‘ave v omejenem dosegu, ki ji poslej odmerjen. Lo~imo lahko tri faze svetovne difuzije novih “made-in-the-USA” ideologij in politik zakona in reda, ter {e posebej tim. ukrepov 'ni~elne tolerance' — ki jih, zanimivo, v New Yorku imenujejo merila 'kvalitete `ivljenja' (za bolj podroben pregled glej Wacquant 1999b). Prva je faza nastajanja, implementacije in razkazovanja v ameri{kih mestih, {e posebej v New Yorku, ki je bil s sistemati~no propagandno kampanjo povzdignjen v Meko varnosti. V tej fazi igrajo glavno vlogo neokonzervativni think-tanks, denimo Manhattan Institute, Heritage Foundation, American Enterprise Institute in {e nekateri, saj prav oni izdelujejo take pojme, preden jih razsejejo po ameri{kih vodilnih razredih med vojno proti dr`avi blaginje, ki se je v Ameriki razdivjala s prebujanjem dru`benih in rasnih bojev od srede 70ih let naprej. Druga faza je uvozno-izvozna, olaj{ujejo jo povezave, skovane z naklonjenimi think- tanks, ki so v zadnjem desetletju kot gobe po de‘ju pognali povsod po Evropi, {e zlasti v Angliji. Kakor ka‘eta primera Anglije pri zaposlovanju in socialni politiki, rabi za trojanskega konja in za “aklimatizacijsko komoro” za nove, neoliberalne kazni, z namenom, da se raz{irijo po vsem evropskem kontinentu (najve~ji vpliv ima tu Institute for Eco- nomic Affairs, ki je v Zdru‘eno kraljestvo privabil najprej Charlesa Murraya, da je zagovarjal kr~enje blaginje, nato Lawrenca Meada, da je spodbujal delavnost, in naposled Williama Brattona, da bi spreobra~al k 'ni~elni toleranci'). A ~e ima izvoz novih ameri{kih izdelkov 69Dru`boslovne razprave, XIX (2003), 43: 65-75 Penalizacija rev{~ine in vzpon neoliberalizma zakon-in-red izdelkov vrtoglav uspeh, je tako zato, ker ustreza zahtevam dr‘avnih voditeljev de‘el uvoznic: v letih posegov so se ti voditelji spreobrnili k dogmam tim. “prostega” trga in k imperativu “manj vlade” — v socialnih in ekonomskih zadevah je tako. Tretja in zadnja faza sestoji iz nana{anja tankega u~enja{kega li~ila na ta merila in s tem je ves trik izpeljan: konzervativni ma~ek je prodan v kriminolo{kem ‘aklju. V sleherni de‘eli je mogo~e najti tamkaj{nje intelektualce, ki spontano prevzamejo vlogo “tihotapca” (passeur) ali prenosnika, ki s svojo univerzitetno avtoriteto blagovolijo omogo~iti adaptacijo ameri{kih politik in metod za vsiljenje zakona in reda njihovim lastnim dru‘bam. V Franciji, na primer, je precej akademikov, ki ‘ivijo zgolj od preprodajanja ameri{kih varnostnih ideologij (eden od njih se tik pred objavo knjige Is There a French “Broken Window”? v ~asu, ko je bila tim. teorija “razbitih oken” med resnimi ameri{kimi kriminologi ‘e deskreditirana). To so ideologije, ki jih posameznik nato sre~a v obliki psevdo-konceptov na seminarjih Institute for Advanced Studies in Domestic Security (IHESI), v kak{ni “Que Sais-Je” o urbanem nasilju in nevarnosti, pa v dokumentih, izro~enih ‘upanom, ko se le-ti pogajajo o svojih “lokalnih varnostnih pogodbah” s centralno dr‘avo, in po tem {e v ~asopisih in vsakdanjih pogovorih.1 To ne pomeni, da Evropa na debelo uva‘a policijo v stilu Zdru‘enih dr‘av in kazenske politike, da slepo posnema politike z one strani Atlantika. Evropske de‘ele z mo~no dr‘avno tradicijo, bodisi katoli{ko ali socialdemokratsko, niso usmerjene v su‘enjsko podvojevanje ameri{kega modela, to se pravi, k ostri in brutalni nadomestitvi socialnoblaginjskega obravnavanja rev{~ine s penalnim obravnavanjem, podprtim z vsestransko “karceralizacijo”. Prej bi rekli, da tavajo proti izumu nekak{ne “evropske” (francoske, italijanske, nem{ke, itd.) poti h kaznovalni dr‘avi, usklajeni z razli~nimi evropskimi politi~nimi in kulturnimi tradicijami, za katero je zna~ilen povezan, dvojni poudarek obeh, socialne in kazenskie regulacije socialne negotovosti. Tako francoska dr‘ava pove~uje hkrati svojo socialno intervencijo in svojo kazensko intervencijo. Na eni strani je pomno‘ila {tevilo slu‘b za mlade in vladno financiranih delovnih pogodb za nezaposlene, ki vklju~ujejo usposabljanje (CES ali Contrats Emploi- Solidarité); dvignila je raven razli~nih paketov javne pomo~i (~eprav le malo) in znatno raz{irila doseg na~rta o zagotovljenem minimalnem dohodku (RMI); vzpostavila je zares univerzalno zdravstveno pokritje in tako naprej. Vendar pa je na drugi strani v tako imenovane “ob~utljive soseske” tudi namestila policijske enote zoper nemire in je hkrati tam ustanovila posebne nadzorne enote za odkrivanje in zatiranje tamkaj{njega presto- pni{tva; socialne delavce in vzgojitelje zamenjuje s sodniki, ko bi morala biti “ogro‘ena” mladina opozorjena, naj ne be‘i pred zakonom; mesta uvajajo in uveljavljajo docela nelegalne odlo~be “proti bera~enju”, ki rabijo za odstranjevanje brezdomcev in izob~encev z ulic; vlada je zavrnila predlog, da bi norme za za~asen pripor zaradi “comparution immediate” (takoj{njih aretacij in hitrega pregona) izena~ila z normami za “affairs à instruction” (preiskovalnih postopkov, spro‘enih s policijsko ovadbo), ~e{ da se je treba bojevati zoper “urbano nasilje” (s tem dopu{~a mladini, ki biva v zane- marjenih javnih zaveti{~ih, zgolj obliko “karceralne afirmativne akcije”); kazni za povratni{tvo so poostrene, deportacije tujcev, podvr‘enih “dvojni sankciji”2 , so pospe- {ene, pogojni izpust pa je prakti~no odpravljen ... 70 Dru`boslovne razprave, XIX (2003), 43: 65-75 Loïc Wacquant Druga razlika med Zdru‘enimi dr‘avami in Francijo (in bolj splo{no dr‘avami kontinentalne Evrope): penalizacija rev{~ine à la française se izvr{uje v glavnem raje s policijo in sodi{~em kakor pa z zaporom. Ravna se po logiki, ki je - s pomenljivo izjemo tujcev - bolj panopti~na kakor retributivna ali segregativna (Wacquant 1999c). V skladu s tem so birokracije socialnih slu‘b pozvane, naj se tega dejavno udele‘ijo, saj imajo na voljo informacijska in ~love{ka sredstva za izvajanje bli‘njega nadzora “problemati~nih populacij” — to imenujem socialni panoptizem. V bistvu je vpra{anje, ali je evropska pot dejansko prava alternativa karceralizaciji ameri{kega tipa, ali pa je preprosto le stopnja na poti k mno‘i~nemu zapiranju. ^e zasitimo socialno izklju~ene soseske s policisti, ne da bi obenem izbolj{ali ‘ivljenjske in zaposlitvene razmere njihovih stanovalcev, se zagotovo pove~a {tevilo aretacij in kazenskih obsodb in, konec koncev, inkarcerirana populacija. V kak{nih razse‘nostih? To bo povedala prihodnost. Enako vpra{anje se zastavlja v {e bolj dramati~nih in zaostrenih razmerah v Latinski Ameriki, kjer na debelo uva‘ajo policijo v stlu ZDA in kaznovalne politike. Dve desetletji po tem, ko so “~ika{ki fantje” (ameri{ki monetaristi okrog Miltona Friedmana – op. prev) preoblikovali ekonomijo tega kontinenta, “newyor{ki fantje”, William Bratton, Rudolph Guiliani in Manhattanski Institute, {irijo tja svoj evangelij zakona-in-reda s pogubnimi posledicami zaradi veliko vi{je stopnje rev{~ine, zaradi zgolj embrionalne narave programov socialne blaginje in zaradi podkupljivega ter nasilnega obna{anja pravosodnih in kazenskih birokracij. V nekdanjih avtoritarnih dru‘bah Drugega sveta, kamor sodita Argentina in Brazilija, pomeni uvedba neoliberalnega kaznovanja ponovno vzpostavljanje diktature nad revnimi (glej Wacquant 2000b o Argentini in Wacquant 2001b o Braziliji). 3. 'Pluralna levica' Francije se pridru‘i 'washingtonskemu konsenzu' o zakonu in redu Vendar pa se svetovna bitka za postavljanje transnacionalnih ciljev in norm kazenske institucije v obdobju hegemoni~nega neoliberalizma, in prek njih za oblikovanje prihodnjega obli~ja posttkeynesovske dr‘ave, dogaja v osr~ju Evrope. In tu igrajo nove kriminalisti~ne ter varnostne orientacije Francije odlo~ilno vlogo. V osemdesetih letih so zaporedne Mitterrandove vlade krepko prispevale k legitimizaciji neoliberalne ekonomske ideologije, tako da so kapitulirale pred pritiski finan~nih trgov in monetarnih {pekulacij in sprejele politike prora~unske strogosti in privatizacijskih politik. Danes se je Jospin na kaznovalni fronti zna{el v skoraj enakem polo‘aju, kar je rezultat dejstva, da je dojet - upravi~eno ali zmotno - kot zadnji zares levi~arski voditelj v Evropi in celo na svetu. Lahko bi zasidral valolom odpora zoper “la pensée unique” [enosmerno mi{ljenje] v zadevah kriminalne justice. Namesto tega pa se pridru‘uje “washingtonske- mu konsenzu” o zakonu-in-redu, ki ga diktirajo ameri{ki konzervativni think-tanks. Medtem, ko Jospin kleveta dru‘bene vzroke prestopni{tva, ~e{ da gre za same “sociolo{ke izgovore” (v zelo opaznem intervjuju, objavljenem v Le Monde, na za~etku leta 1999, z nehotenim ironi~nim naslovom “Proti 'enosmernemu razmi{ljanju”), se odreka sociolo{kemu mi{ljenju, ~eprav je to mi{ljenje organsko zvezano s socialisti~nim mi{lje- 71Dru`boslovne razprave, XIX (2003), 43: 65-75 Penalizacija rev{~ine in vzpon neoliberalizma njem, in legitimira neoliberalno videnje sveta v njegovih najbolj nazadnja{kih pogledih. Bolj splo{no bi bili lahko upali, da bo levica, ko je znova pri{la na oblast, spro‘ila pogumno politiko dekriminalizacije in dekarceracije, ki bi pove~ala obseg in pravice socialne dr‘ave ter jih skr~ila pri kaznovalni dr‘avi. Dogaja pa se prav nasprotno (Sianatti in Bonelli 2000). Ista pedagogika umikanja in odpovedovanja, ki je vodila ekonomsko politiko, je zdaj uporabljena na podro~ju kriminalne justice. V Franciji nastop tako imenovane 'republikanske levice', ki ‘aluje za dnevi, ko naj bi bili mladoletniki {e strogo disciplinirani, je v tem oziru zaskrbljujo~ trend, ker je le teratolo{ka oblika republikanstva, ki se hrani z nostalgijo po 'zlati dobi', ki je nikoli ni bilo. Ta staromodna vzgoja se je opirala, kar so nekateri kot ka‘e pozabili, na temeljno neenaka in nasilna dru‘bena razmerja, {e posebej med starostnimi skupinami in med spoloma. Vzgaja dru‘ba kot celota in posameznik ne more obnoviti staromodnega sistema discipliniranja, ko je povsod drugod tak{na oblika toge avtoritete vpra{ljiva in prese‘ena. Ko je bil v osemdesetih letih, pod Mitterandom, g. Chevènement minister za {olstvo, je bila njegova ambicija posejati Francijo z univerzami. Ko je v poznih devetdesetih prevzel Ministrstvo za notranje zadeve [ki nadzira dr‘avno policijo], je bil njegov na~rt zapolniti ~etrti, prizadete zaradi vladne ekonomske politike, s policijskimi postajami, nemara v upanju, da bo v njih lahko odprl nove je~e ... Po obeh scenarijih je prisotnost dr‘ave okrepljena, vendar z diametralno nasprotnimi nameni in posledicami: prvi scenarij vodi v raz{irjanje ‘ivljenjskih prilo‘nosti, drugi v njihovo amputacijo; prvi utrjuje legitimnost javne oblasti, drugi jo spodbija. To dvojnost bi lahko, komajda karikirano, povzeli z naslednjo formulacijo: za otroke iz srednjih in vi{jih razredov so univerze in profesionalnovodstvene slu‘be; za nara{~aj delavskih razredov, ki biva v razpadajo~ih bivalnih posplopjih, so nestalne storitvene slu‘be ali polo‘aji policijskih pomo~nikov, ki nadzorujejo izob~ence in zavr‘ene novega trga dela – ob gro‘nji z zaporom. Tako so celih deset odstotkov vladno sponzoriranih 'slu‘b za mladino' “adjoints de sécurité”, pomo~niki policijskih uradnikov, ki so rekrutirani v obmo~jih z nizkimi zaslu‘ki in so zadol‘eni za olaj{evanje in raz{irjanje dosega sil reda v teh soseskah. 4. Nastop kaznovalne dr‘ave ni neizogiben sklep V nasprotju z Zdru‘enimi dr‘avami, kjer je kriminalizacija rev{~ine vstopila v navade in obi~aje in je zatorej vpisana v samo strukturo dr‘ave, pa tudi v javno kulturo, v Evropi kocka {e ni padla, {e zdale~ ne. Ni~ bolj kot nestalna zaposlitev, ki nam jo nekateri sku{ajo prikazati kot nekak{no naravno nujnost (tudi to prihaja iz Amerike), niti karceralna inflacija ni nobena neizogibnost. Zatekanje k zapornemu aparatu ni usoda razvitih dru‘b, ampak zadeva politi~nih izbir, in te izbire morajo biti izvr{ene ob popolnem poznavanju dejstev in njihovih posledic. Da bi se zoperstavili kaznovanju socialne negotovosti, se je treba spustiti v trojno bitko. Predvsem moramo na ravni besed in diskurzov zavreti semanti~ne naplavine, ki na eni strani vodijo k zo‘evanju prostora razpravljanja (na primer, z omejevanjem koncepta 'negotovosti' na zgolj fizi~no ali kriminalno negotovost, na izlo~anje socialne 72 Dru`boslovne razprave, XIX (2003), 43: 65-75 Loïc Wacquant in ekonomske negotovosti), na drugi strani pa v banalizacijo kazenske obravnave tistih napetosti, ki so povezane s poglabljanjem socialnih razlik (skozi uporabo tako nejasnih in inkoherentnih pojmov, kakr{en je 'urbana nasilja'). Nujno je, da od blizu sledimo psevdo- teorijam, ki jih snujejo ameri{ki think-tanks in ustrezni ideologi zakona-in-redu, in da jih podvr‘emo doslednim carinskim pregledom, v obliki dosledne logi~ne in empiri~ne kritike. Nato moramo na fronti sodnih politik in praks prepre~evati mno‘enje ukrepov, ki te‘ijo k 'razgrnitvi' penalne vle~ne mre‘e, in predlagati socialne, zdravstvene ali izobra‘evalne alternative, kadarkoli je mogo~e. Poudarjati moramo dejstvo, da policijski nadzor in zapiranje {e zdale~ nista re{itev, temve~ tipi~no zaostrujeta in stopnjujeta probleme, ki naj bi jih re{evala. Dobro vemo, da je inkarceracija, poleg tega da najbolj udari po obubo‘anih slojih delavskega razreda — nezaposlene, za~asno zaposlene, nedavne priseljene – sama mo~no gonilo siroma{enja. S tem v zvezi se je koristno neizprosno spomniti, kateri so danes {kodljivi pogoji in u~inki zapora, ne le za zapornike same, temve~ tudi za njihove dru‘ine in njihove soseske. Nazadnje, veliko je mogo~e pridobiti z ustvarjanjem povezav med aktivisti in raziskovalci, ki delajo na kazenski fronti, in tistimi, ki se bojujejo na socialni fronti, in to na evropski ravni, da bi lahko optimizirali intelektualne in prakti~ne vire, ki jih je treba vlo‘iti v ta boj. Obstaja velikanski rudnik znanstvenega in politi~nega znanja, ki bi ga lahko izrabljali in si ga medsebojno delili na ravni kontinenta - in zunaj njega: ameri{ki u~enjaki in aktivisti imajo bogate izku{nje, ki demonstrirajo orja{ke socialne in ~love{ke stro{ke mno‘i~nega zapiranja. Kajti prava alternativa blagemu ali ostremu kaznovanju rev{~ine je ustvarjanje evropske socialne dr‘ave, vredne tega imena. Najbolj{i na~in, da pripravimo zapor do umika, je, znova in vselej, krepitev in {irjenje socialnih in ekono- mskih pravic. ZAVRNJENI DEL ^LANKA (sploh ne spada v argumentacijo) 'Ni~elna toleranca': Orodje za izvajanje mezdne vojne proti revnim Prepri~ljiva statisti~na {tudija o uporabi tehnike 'ustavljanja in preganjanja' (angl. 'stop and frisk' technique - op. prev.), najbolj simbolnega ukrepa ni~elne tolerance, ki obsega nadzorovanje, pripor in, ~e je potrebno, pregon katerekoli osebe z ulice, ki je 'razumno osumljena', da je zagre{ila kak zlo~in ali raz‘alitev, poka‘e, da ~rni ljudje sestavljajo polovico od 175.000 ljudi, 'ustavljenih in preiskanih' v letu 1998, in 63% ljudi, ki jih je pregledala uli~na kriminalna enota, pa ~eprav sestavljajo le ~etrtino mestne populacije. Ta vrzel je {e posebej poudarjena v povsem belskih obmo~jih, kjer ~rni ljudje sestavljajo 30% vseh nadzorovanih. Poleg tega je videti, da so afroameri{ke in latinske soseske priljubljena obmo~ja za uporabo te taktike, saj ima le eno od desetih okro‘ij v mestu, kjer je dejavnost 'ustavljanja in preganjanja' najbolj intenzivna, belsko ve~ino. Naposled, kar {tiri od desetih aretacij nimajo jasne utemeljitve s pravnega zornega kota. Da je stvar {e slab{a, uli~na kriminalna enota, ki jo vodi moto 'ulica pripada nam', povpre~no aretira 16.3 ~rnce za vsakega posameznika, ki je obto‘en zlo~ina ‘alitve, v primerjavi s {tevilom 9.5 pri belcih. 73Dru`boslovne razprave, XIX (2003), 43: 65-75 Penalizacija rev{~ine in vzpon neoliberalizma Te disparitete je mogo~e le deloma pojasniti z razlikami glede stopenj kriminala pri ~rncih in pri belcih ali med soseskami. V glavnem so posledica diskriminatorne uporabe policijske metode. Po poro~ilu pravosodnega ministra dr‘ave New York ta pristranskost “minira kredibilnost sil zakona in reda, v kon~ni analizi, minira glavno poslanstvo same pravne ureditve” (Dr‘avni to‘ilec, 1999, str. 9). To je okrepljeno z dejstvom, da velika ve~ina mater, ki jih je za namene te {tudije intervjuval direktor visoke {ole v Harlemu, 'obupuje' zaradi na~ina, kako policija obravnava njihove sinove, in ‘ivi v nenehnem strahu za varnost svojih otrok. Veliko star{ev, o katerih govorimo, je vzgojilo svoje sinove s solidnimi vrednotami, se pa boje policistov. Nek 50-letni ~rn u~itelj, ki je bil med vo‘njo brez ceremonij ustavljen in preiskan, nato pa bil brez razloga zadr‘an na policijski postaji ves popoldan, je jezno rekel: “V mojem okro‘ju se policija po‘vi‘ga za dr‘avljane, obmo~je obravnavajo kot vojno zono in trpin~ijo vsakogar, ki se jim upira ali jim prekri‘a pot.”3 To je ob~i jezni ob~utek prebivalcev revnih okro‘ij New Yorka, ki so podvr‘eni tej zakonski obliki nenehnega policijskega nadlegovanja in ki ga bolj analiti~no formulira kriminolog Adam Crawford (1998, str. 155), ko zapi{e: “Koncept 'ni~elne tolerance” je napa~no poimenovanje. Ne pomeni strogega sankcioniranja v vseh zakonih, kar bi bilo nemogo~e, celo nevzdr`no, ampak gre prej za nujno diskriminatorno sankcioniranje dolo~enih skupin na simbolnih mestih z uporabo nekaterih zakonov. Kje pa je ta 'ni~elna toleranca', ko pridemo do zlo~inov belih ovratikov, grabe`ljivosti in podjetni{kih poneverb, ilegalne polucije ali kr{itev zaposlitvene in zdravstvene zakonodaje? Zato bi bilo v resnici ustrezneje, da ukrepe reda in zakona, vgrajene v naziv 'ni~elna toleranca', opisujemo kot strategije 'selektivne tolerance' “. Nih~e ne more napovedati, kaj se bo samo od sebe zgodilo v njegovi dr‘avi: ko so preve~ prizadevni argentinski politiki in vodilni mediji v prizadevanju, da bi ustvarili volilni kapital in komercialne profite iz nara{~ajo~e zaskrbljenosti prebivalstva, je William Bratton silil oblasti v Buenos Airesu, naj se z negotovostjo bojujejo tako, da napadejo njene najbolj vidne simptome prek politike ni~elne tolerance. S tem jim je prodal zdravilo, ki je bilo komajda uspe{no v Ameriki, kjer se mu, ~eprav ni povsem diskreditirano kot politika, zoperstavljajo mnogi, tudi dr‘avna zakonska oblast, vpra{amo pa se lahko, ali niso tisti, ki jo uporabljajo, v resnici huj{i od zla, ki naj bi se ga ta politika lotila. Vrhu tega je s tem nekdanji {ef newyor{ke policije pokazal o{abno omalova‘evanje globokih razlogov negotovosti: rev{~ine, nezaposlenosti, neenakosti, obupa in diskriminacije - s ~imer je le potrdil, ~e je bilo to sploh {e potrebno, da namen kaznovalne kriminalizacije pmad in the USA ni toliko v varovanju pred kriminalom kakor spro‘enje neusmiljene vojne z revnimi in vsemi tistimi, ki jih marginalizira neoliberalni ekonomski red, ki si je vsepovsod pridobival podlago s pretvezo vrnitve k “svobodi”. Prevod ~lanka, objavljenega v: European Journal of Criminal Policy and Research, vol 9., no. 4 (december 2001), str. 410-412 4; zavrnjeni del ~lanka, tu dodan, je dosegljiv na spletnem naslovu avtorja: http://sociology.berkeley.edu/faculty/wacquant/penalispovertyneolib.pdf (julij 2003) 74 Dru`boslovne razprave, XIX (2003), 43: 65-75 Loïc Wacquant Opombe 1. IHESI je dr‘avni in{titut, ki izvaja izobra‘evalne seminarje in “{tudije” o varnosti in o ciljih ter politikah zakona-in-reda; ni postavljen pod okvir Ministrstva za raziskave, temve~ Ministrstva za notranje zadeve, ki je zadol‘eno za policijo in katerega dela bolj spominjajo na birokratsko propagando kakor pa na resne raziskave. “Que Sais-Je?” je presti‘na knji‘na zbirka, ki jo izdaja Presses Universitaires de France in sestoji iz kratkih del, ki slovijo po tem, da naj bi nudila najbolj{e, najnovej{e znanstvene informacije o dani temi. Lokalne varnostne pogodbe (Contrats locaux de sécurité) so pogodbe, podpisane z dr‘avo, skozi katere mestne oblasti na~rtujejo, promovirajo in uvajajo proaktivne protikriminalne ukrepe. 2. [Or. prev. opomba za angl.] “Double peine” se nana{a na dejstvo, da ve~ina tujcev, obsojenih na je~o v Franciji, najprej odslu`i zaporno kazen, ki jim jo dolo~i sodi{~e, nato pa sledi, po administrativnem dekretu o pregonu, {e izgon iz nacionalnega ozemlja. 3. ^rnska pomo‘na negovalka, stara 54, ki so jo ob prihodu na delo obkolili in grobo obto‘evali z izgovorom, da je nek informant dejal, da na tistem kraju prodajajo droge, je razlo‘ila: “Bila sem v {oku in poni‘ana, ker so me obravnavali kot navadnega kriminalca [...] Ne zaupam policiji. Po incidentu cele mesece nisem spala.” Potlej je vsak ve~er je vzela taksi, da jo je zapeljal kratko pot do slu‘be (javni to‘ilec 1999, str. 83-84). 4. Opomba prev. - ta kriminolo{ka revija, ki jo je 10 let izdajal WODC - Raziskovalni in dokume- ntacijski center nizozemskega Ministrstva za pravosodje, je prenehala izhajati dne 1.1.2002, z ukinitvijo sofinanciranja s strani ministrstva in z odstopom obeh dolgoletnih urednikov; uradno pojasnilo je dosegljivo na spletni strani: http://www.minjust.nl:8080/b_organ/wodc/ejcpr/: Reference Bourdieu, P., Contre-feux. Paris: Raisons d'agir, 1998 (translation in English: Acts of Resistance: Against the Tyranny of the Market, Cambridge, Polity Press, 1999). Christie, Nils. 2000. Crime Control as Industry: Towards Gulags, Western Style . London: Routledge, new enlarged ed. Faugeron, Claude. “La dérive pénale,” Esprit 215 (October 1995), pp. 132-144. Garland, David (ed.). 2001. Mass Imprisonment: Social Causes and Consequences. London: Sage. King, Roy D. and Mike Maguire (eds.). 1998. Prisons in Context. New York: Oxford University Press. Palidda, Salvatore. 2000. Polizia Postmoderna. Etnografia del nuovo controllo sociale. Milano: Feltrenelli. Sainatti, Gilles and Laurent Bonelli (eds.). 2000. La Machine à punir. Pratique et discours sécuritaires . Paris: Dagorno. Spierenburg, Peter. 1995. “The Body and the State: Early Modern Europe.” Pp. 49-78 in The Oxford History of the Prison: The Practice of Punishment in Modern Society. Edited by Norval Morris and David J. Rothman. Oxford: Oxford University Press. Stern, Vivian. 1997. A Sin Against the Future: Imprisonment in the World. Boston: Northeastern University Press. Tonry, Michael and Joan Petersilia. 1999. Prisons. Chicago: The University of Chicago Press. 75Dru`boslovne razprave, XIX (2003), 43: 65-75 Penalizacija rev{~ine in vzpon neoliberalizma Wacquant, L., Les Prisons de la Misère. Paris: Raisons d'agir Edition, 1999a. (Translation in German: Elend hinter Gittern, Konstanz, UVK, 2000; Italian: Parola d'ordine, Milano, Feltrinelli, 2000; Portuguese: As Prisões da miséria, Oeiras, Celta, 2000; Spanish: Las Cárceles de la miseria, Madrid, Alianza, 2001; Swedish: Brutus Ostlings, 2001; Greek: Patakis, 2001; Hungarian: Helikon, 2001; English: Prisons of Poverty, University of Minnesota Press, 2002). Wacquant, L. “How Penal Common Sense Comes to Europeans: Notes on the Transatlantic Dif- fusion of Neoliberal Doxa,” European Societies,1-3, Fall 1999b, pp. 319-352. Wacquant, L. “'Suitable Enemies': Foreigners and Immigrants in Europe's Prisons,” Punishment and Society, 1-2, Fall 1999c, pp. 215-223. Wacquant, L., 2000a. “The New 'Peculiar Institution': On the Prison as Surrogate Ghetto.” Theo- retical Criminology, 4-3, Special issue on “New Social Studies of the Prison”: 377-389. Wacquant, L. “Mister Bratton Goes to Buenos Aires. Prefacio à la edición para América latina,” in Cárceles de la miseria, Buenos Aires, Ediciones Manantial, 2000b, pp. 11-17. Wacquant, L. 2001a. “Deadly Symbiosis: When Ghetto and Prison Meet and Mesh.” Punishment & Society, 3-1 (Winter): 95-134. Wacquant, L. 2001b “Rumo a uma ditadura sobre os pobres? Nota aos leitores brasileiros.” Pref- ace to As Prisôes da miséria, Rio de Janeiro, Zahar Editor, pp. 7-15. prevedla Tina Kramberger [Slovenski prevod so terminolo{ko pregledali ter uskladili {e Anton Kramberger, Taja Kramberger in Drago B. Rotar] Avtorjev naslov: Loïc Wacquant profesor sociologije, University of California; raziskovalec, Centre de sociologie européenne, Collège de France Department of Sociology University of California-Berkeley Berkeley CA 94720 USA email: loic@uclink4.berkely.edu