/p LJ grafičarI Vodja delovnih procesov (WorkFlow Manager) Neprimernost barvnonadzornih sistemov RGB-kamer Zahteve papirja za digitalni tisk PEFC CoC Uporabite 2D-kodo in povečajte svojo prepoznavnost :cn •o :co !® I CO www.graficar.si Le peščica znanih odtisov ni delo podjetja manroland. Že majhne inovacije našega podjetja so predstavljale velike spremembe na področju tiskanja. To velja že več kot 160 let. Danes smo drugi največji proizvajalec tiskarskih sistemov na svetu in vodilno podjetje na svetovnem trgu na področju revijalne in časopisne tehnike. Seveda ne ustvarimo prav vseh tiskovin, vendar pa smo odgovorni, na primer, za vsak tretji časopis. Po vsem svetu. Z drugimi besedami: WE ARE PRINT.® manroland fJûïTnn NOVIČKE 12 GRAFIČNEGA SVETA Lüscher - specialist za osvetlitve plošč Lüscher se bo na Ipexu predstavil z dvema novima rešitvama. Nova, prvič predstavljena, bo ravna osvetljevalna enota Multi DX in izredno prilagodljiva večnamenska osvetljevalna rešitev XPose! 4FLEX z internim bobnom. Zadnja serija rešitev je prodajni uspeh že od prireditve Labelexpo 2009, saj njen sestav modrih upodobitvenih laserjev oziroma diod omogoča izdelavo tiskovnih form za poljubne tiskarske tehnologije: flekso-, knjigo-, sitotisk in tudi ofsetni tisk. Na Ipexu bo v okviru serije XPose! 4FLEXpremierno predstavljen model 230. Razširjene možnosti izdelave tiskovnih form za različne namene bodo predstavljene tudi v okviru sistema ravne osvetljevalke Multi DX. Osvetljuje lahko v dimenzijah 800 x 600 mm in na materiale debeline največ do 50 mm. Za konsistentno korektno osvetlitev pa skrbi jeklena nosilna miza, zaradi česar je raster konsistenten in edinstven v vseh pogledih kakovosti. Multi DX omogoča izdelavo form za knjigotisk, digitalni fleksotisk in form za lakiranje. Omogoča tudi osvetljevanje ablacijskega filma, posebnost je tudi možnost izdelave UV-ofsetnih plošč. Vse to v eni sami osvetljevalki. Dodatna zanimivost na razstavnem prostoru Lüscher bo tudi rešitev XPose! UV 260 za izdelavo UV-ofsetnih plošč. Linija za vezavo knjig Zechini Zechini bo na Ipexu predstavil sistem za produkcijsko trdo vezavo knjig manjših, srednjih in velikih naklad. Predstavljeni bosta liniji X-Book in Vip Book. Linija X-Book je primerna za manj obsežne potrebe vezave, torej bolj za digitalne tiskarne, ki izdelujejo knjige (fo toknjige) na zahtevo. Sestav linije tvorijo enote Roby Junior (izdelava platnic), X-Case (vstavljanje knjižnega bloka v platnico), Special85 (stiskalnica) in Cimatic (formiranje hrbta), ki so lahko individualne, neodvisno delujoče enote. Omogočajo produkcijo od 1000 do 1500 kosov knjig na dan. Stroj za izdelavo platnic Roby Junor in stroj za vstavljanje knjižnega bloka X-Case sta na voljo v ročni ali polavtomatizirani različici različnih zmogljivosti. Roby Junor obdeluje vsakršen material za izdelavo platnic in je enostaven predvsem za pripravo v smislu različnih dimenzionalnih zahtev. Prav tako enostaven za upravljanje je stroj X-Case, predvsem za čiščenje. Vip Book, avtomatizirana linija trde vezave, je bila prvič predstavljena na Drupi 2008. Zdaj ponuja izpopolnjene zmogljivosti vse od izdelave platnic pa do končne izdelane vezane knjige. Vse strojne enote lahko delujejo neodvisno ena od druge. Običajna avtomatizirana hitrost linije pa je 20 taktov v minuti. Zechini ponuja v sestavu VIP Book rešitev za izdelavo platnic Roby1800, ki omogoča izdelavo tudi zaobljenih platnic, platnic za spiralno vezavo in posebnih debelejših platnic. Esko Artwork predstavlja mizo za razrez Pod motom Connect More bo Esko Artwork na Ipexu predstavil nove pristope za bolj ^ učinkovito proizvodnjo, večjo avtomatizacijo in standardizacijo procesov izdelave embalaže, znakov, oznak, panojev ipd. Predstavljena bo nova rezalna oziroma »izsekovalna« miza Kongsberg i-XE10, ki omogoča zanesljiv avtomatski razrez tudi za primer, kot je celodnevna produkcija embalaže. Digitalna dodelavna rešitev je primerna za komercialni in digitalni tisk manjših naklad. Poleg omenjenega bo predstavljen tudi Suite 10. To je programska rešitev oziroma paket za komercialni tisk in pripravo embalaže vključno s 3D-projektiranjem/simulacijo. Rešitev zagotavlja kakovostno, podatkovno zvezno, avtomatizirano in barvnoupravljalno korektno produkcijo izdelave tiskovin. h über 55 ■ ■ group SMO ZANESLJIV PARTNER ZA: HUBER TISKARSKE BARVE SPANDEX FOLIJE ZA DIGITALNI TISK TORAY TISKARSKE PLOŠČE DANTEX STROJNA OPREMAZAVODNO RAZVIJANJE PAVAN NADOMESTNI DELI SAVA OFSETNE GUME IPAGSA TISKARSKE PLOŠČE prodaja iz skladišča mešamo tiskarske barve zagotavljamo strokoven servis omogočamo izobraževanje vprašajte nas za nasvet d PERLA Zastopa in prodaja Perla, d. o. o. Motnica 2,1236 Trzin tel. 01/563 74 26, faks 01/563 74 27 e-pošta: perla@siol.net www.perladoo.si VSEBINA APRIL 02/10 Vodja delovnih procesov (WorkFlow Manager) Spreminjajoče se smernice v grafični industriji zahtevajo tudi prilagoditve v proizvodnem procesu. 6 Neprimernost barvnonadzornih sistemov RGB-kamer 9 Na trgu je precej ponudnikov tako imenovanih sistemov CIELab za barvni nadzor, zasnovanih na kamerah RGB (s tremi ločenimi tipali). Na žalost so zmogljivosti in omejitve tovrstnih sistemov pogosto neustrezno tolmačene in ne ponujajo zadovoljivega nadzora. Uporabite 2D-kodo in povečajte svojo prepoznavnost 2D-kode so razširitev interaktivnosti (tiskanih) medijev 12 3D-tisk - uporaba na različnih področjih Natisnjeni 3D-modeli inženirjem omogočajo, da lahko preverijo ustreznost posameznih delov še pred začetkom investicije v drago proizvodnjo, arhitektom sta v veliko pomoč prikaz ter izdelava cenovno ugodnih maket, zdravnikom in arheologom olajšajo delo 3D-replike kosti, izdelane iz digitalnih zajetih (»skeniranih«) datotek, 3D-tisk pa se vse bolj uporablja tudi v izobraževalne namene. Tiskarji brez digitalnega tiska krize ne bi preživeli rt 18 Canon Europe razkril prve rezultate študije o učinku ekonomske krize na tiskarsko industrijo in najavil svojo najobsežnejšo predstavitev na sejmu Ipex 2010. Dvobarvna tehnologija digitalnega tiskanja V produkcijskih tiskarskih okoljih narašča potreba po barvnem tisku, ki pa pomeni tako za tiskarje kot za njihove stranke precejšen strošek, zato je strateška uporaba barve tam, kjer je zares potrebna za končni vtis, toliko bolj pomembna. KONICA MINOLTA - napredna digitalna tiskarna Ipex kaže trenutne razmere v svetu, na letošnji prireditvi pa lahko pričakujemo še posebno zanimivo diskusijo mednarodne skupnosti tiskarske industrije o smernicah in posebnostih 21. stoletja. 20 22 PEFC CoC Alpe papirje oktobra 2009 pridobil certifikat PEFC in tako postal prvi distributer grafičnega in pisarniškega papirja v Sloveniji, ki je pridobil ta pomembni okoljski certifikat. Zahteve papirja za digitalni tisk Prvi rod tiskalnikov za digitalni tisk (predvsem laserski in kapljični tisk) je potreboval poseben premazan papir, v zadnjem času pa se je kakovost tiskalnikov toliko izboljšala, da za manj zahtevne odtise poseben papir ni več potreben - prišlo je do uvedbe večnamenskega papirja (Multipurpose paper). 27 28 InDesign CS4 SLO Adobe InDesign je zelo priljubljen in uveljavljen program, znan po enostavnosti uporabe in dobri povezljivosti z drugimi programi iz Adobove družine. 31 Goran Sretenoski vodja programa poslovnih rešitev v Canon Adrii UVODNIK ČRNO JE SPET V MODI Navkljub rasti uporabe barvnega digitalnega tiska črno-belo ohranja svoj potencial na področjih, kjer se uspešnost meri s stroškovno učinkovitostjo in hitrostjo izpolnjevanja naročil. Bodimo odkriti, barve so večinoma bolj zanimive kot črno-belo, naj gre za filme in fotografijo ali za oblačila. Enako velja tudi za digitalni tisk, saj je v delu barvnega digitalnega tiska najpogosteje govor o odkrivanju novih priložnosti na področju trženja in prilagojenih komunikacij. Vseeno pa pozornejša analiza razkrije, da črno-belemu digitalnemu tisku še zdaleč niso šteti dnevi in da ima še veliko možnosti. V raziskavi Prihodnost tiskarskega trga do leta 2015 Pira navaja podatek, da je 33 odstotkov vsega produkcijskega tiska črno-belega, od tega je 42 odstotkov digitalnega. Navkljub močni rasti namestitev barvnih digitalnih tiskalnikov in naklad je na področju promocijskih, založniških in transakcijskih dejavnosti črno-bel izpis obsežnejši in uporaba še vedno raste. Raziskava Info Trendsa leta 2008je pokazala 10,3-odstotno rast črno-belih naklad v dveh letih. Razlogi za rast so podobni kot za barvni tisk. Naklade se nižajo (80 odstotkov naročil je manjših od 20.000 listov A4), roki so krajši, spremenjeni modeli naročanja so postali običajnejši. Rezultat je, da se vse več tradicionalnih tiskarjev odloča za uporabo digitalnega tiska, proizvajalci pa na to odgovarjajo s širitvijo ponudbe s črno-belimi digitalnimi tiskarskimi stroji. Nove naprave so podprte z novimi rešitvami, ki upravljajo produkcijska opravila na več napravah hkrati, s čimer poenostavljajo sprejemanje naročil prek interneta. Področja, ki kažejo največjo potrebo po črno-belem digitalnem tisku, so večinoma tista, kjer je barva najuspešnejša. Po podatkih InfoTrendsa se črno-belo tiska največ direktno pošto (17 odstotkov) in transakcijsko gradivo (16 odstotkov), oba dela pa bosta po napovedih v prihodnjih letih še rasla. Velik potencial ohranja tudi tiskanje spremenljivih podatkov v direktno pošto, ki ga zmorejo samo digitalne naprave, povečal pa naj bi se tudi leta 2008 pet milijard listov obsegajoč trg lasersko natisnjenih transakcijskih dokumentov. Med pomembnejše trge štejejo še tehnična dokumentacija (14 odstotkov), knjige in študijsko gradivo (14 odstotkov). Za nekatere uporabnike je črno-beli tisk stroškovno učinkovit. Čeprav barve dodajo vrednost direktni pošti in transakcijskim dokumentom, je njihov strošek v trenutnih gospodarskih razmerah težava, zaradi katere se zdi črno-beli tisk primernejši za materiale, ki za svojo uspešnost ne potrebujejo barv. Črno-beli tiskarski stroji so cenejši kot barvni, nižja je tudi cena njihovega najema. Rast se obeta v večjem številu internih reprografskih oddelkov v Evropi, v katerih tiskajo črno-bele dokumente na barvnih digitalnih tiskalnikih. Canonova raziskava reprografskih oddelkov je namreč pokazala, da je več kot 20 odstotkov digitalnih črno-belih strani natisnjenih na barvnih napravah. Čeprav to pomeni večjo prilagodljivost, bi morali tisti, ki jim črno-bele naklade rastejo, investirati v cenejšo in hitrejšo črno-belo napravo, ki je v vseh pogledih učinkovitejša. Ne smemo pozabiti, da je tiskalnik samo del naložbene enačbe in da brez učinkovite rešitve večjih učinkov investicije ne bo. V primerjavi z barvnim tiskom, pri katerem se osredotočajo na razvoj novih storitev in tesno sodelujejo s tržniki, je črno-beli tisk podrejen iskanju najučinkovitejšega načina tiskanja, vključno z različnimi načini dela s strankami. Iz tega razloga je Canon lani poleg črno-belih tiskarskih strojev imagePRESS predstavil tudi produkcijsko rešitev Helix Production Workflow, ki omogoča enostavnejšo integracijo črno-belega in barvnega tiska v skupni delovni tok. Sporočilo o črno-belem tisku je jasno in se tudi prenaša. Trg je velikanski, pripravljen je na digitalno tehnologijo, digitalne tiskarske naprave in rešitve so na voljo, naložbe in stroški obratovanja pa so v primerjavi z barvami ugodnejši. Tiskarji, ki to razumejo, so na dobri poti, da začnejo ustvarjati dobiček. VODJA DELOVNIH PROCESOV (WORKFLOW MANAGER) Spreminjajoče se smernice v grafični industriji zahtevajo tudi prilagoditve v proizvodnem procesu. Za ohranitev koraka s konkurenco je doslej zadostoval že nakup najsodobnejše strojne opreme, vendar to zdaj ni več dovolj. Novi stroji zmorejo vrhunsko kakovost ter izjemne hitrosti, vendar je zaradi majhnih naklad in kratkih dobavnih rokov nujno potrebna optimizacija vseh delovnih procesov, to pa zmoremo uspešno izvesti le z uporabo temu namenjenih programskih orodij. Z novimi programskimi orodji prihaja tudi do sprememb v delovnem procesu in izvedbi določenih del. S tem ne mislimo samo na spremembo dela na strojih, temveč tudi v vodstvenem kadru, ki skrbi za organizacijo in sprejema pomembne odločitve. Vodja delovnih procesov je novo delovno mesto, ki je nastalo z uvedbo novih programskih orodij za načrtovanje proizvodnje in zahteva spremembo v dosedanji miselnosti vodenja grafične proizvodnje. Ta oseba ni samo planer, temveč vodja skupine, ki upravlja sistem za načrtovanje proizvodnje. S spremembo dela se spremeni tudi raven odgovornosti. Trenutno je vodja plana praktično v podrejenem položaju glede na vodjo prodaje in vodjo proizvodnje, pokuša se prilagajati obema. V novi vlogi pa vodja delovnih procesov skrbi neposredno za sprejemanje pomembnih odločitev o potrebnih zmogljivostih in zaposlenih, številu izmen, morebitnih investicijah v novo opremo ipd. Pri delu ga spremlja načelo teorije o globalni optimizaciji, pri kateri je ključno, da se proizvodni proces obravnava kot veriga soodvisnih členov in samo nekaj omejitev oziroma ozkih grl nadzira produktivnost, pravočasno izdelavo in stroške. Za uspešno delo je nujno prepoznavanje in reševanje vseh omejitev ter obravnavanje proizvodnje kot skupnega procesa vseh delovnih nalogov in stroškovnih mest. Rezultat je najbolj optimalna izvedba vseh naročil po zmožnostih, ki jih ponuja proizvodnja. Eksperimentalni del V nadaljevanju bo prikazano s pomočjo uporabe orodja za dinamično načrtovanje proizvodnje nekaj ukrepov vodje delovnih procesov. Prikazani bodo tudi rezultati in učinki na proizvodni plan. Vodja delovnih procesov lahko tako Miha MACUR Papir Servis, d. o. o., Ljubljana, podružnica GRAFIK e-pošta: miha.macur@grafik.si www.grafik.si/ print to win. izdela več različnih scenarijev ter jih med seboj primerja po učinkovitosti in na podlagi teh primerjav se odloči, kateri plan bo predal v proizvodnjo. Primer »reševanja ozkih grl« Programsko orodje ima zmožnost ugotavljanja vseh ozkih grl in določitve vseh čakajočih delovnih nalogov. V primeru bomo videli učinek pri načrtovanju dodatnih izmen na reševanje ozkih grl in s tem zagotavljanje boljše produktivnosti. Po trenutnem planu ugotovimo, da jih od skupno 64 naročil z odpremo zamuja 36. Največje ozko grlo je stroj za zgiba-nje št. 411, nato stroj št. 412 itn. Vodja proizvodnega procesa mora na podlagi dejanskih informacij in z uporabo različnih scenarijev poskusiti rešiti ozka grla in omogočiti pravočasno odpremo čim več naročil. Uporablja lahko več različnih metod, kot so dodajanje dodatnih izmen na obremenjena mesta, dodajanje nadur, iskanje prostih zmogljivosti in premeščanje zaposlenih. Programsko orodje omogoča avtomatično preplaniranje vseh aktivnih delovnih nalogov od grafične priprave do odpreme. Prikaže nov možni scenarij in morebitni učinek. Primer »dodajanja nadur« Zaradi povečanega obsega dela bomo dodali osem dodatnih ur (nadur) na obremenjeni stroj. Po zadnjem scenariju nam trenutno z odpremo zamuja 34 naročil. a c s ^ P <13 'b S « S s « Si "i s SfaJHJbe« Iim lanaiu' Gun*rrt M*n«y Eanlo-iri trn tttnfs tv 1 hui l'ilï tmi fa, B^^H^^^EH E^^E^^^^E 4M Inbv Zcib Ih 1 rt I ft- ss «r s s* Inkr I»*«1I1H rt i a * tf u> i« lut ; 11* 1 w B g v> un ■WI rt ] t' Omenjena tehnologija 2D-kod iz dneva v dan širi krog uporabnosti, trenutno je najbolj razširjena na Japonskem in v ' Ameriki, v zadnjem času pa tudi v Evropi. Glede na to, da ima v razvitih državah že več kot 90 odstotkov prebivalstva mobilni telefon, pa lahko pričakujemo skorajšnji razcvet 2D-kod tudi pri nas. Za začetek prepustimo domišljiji prosto pot o uporabi 2D-kod in poskušajmo prek navedene kode dostopiti do spletne strani revije Grafičar. i 1\ WmÊ KTIVNOSTI (TISKANIH) MEDIJEV UPORABA NA RAZLIČNIH PODROČJIH Natisnjeni 3D-modeli inženirjem omogočajo, da lahko preverijo ustreznost posameznih delov še pred začetkom investicije v drago proizvodnjo, arhitektom sta v veliko pomoč prikaz ter izdelava cenovno ugodnih maket, zdravnikom in arheologom olajšajo delo 3D-replike kosti, izdelane iz digitalnih zajetih (»skeniranih«) datotek, 3D-tisk pa se vse bolj uporablja tudi v izobraževalne namene. Geografski informacijski sistem (GIS) in urbanizem 3D-makete pokrajin in mest je mogoče uporabiti v izobraževalne namene ter za situacijske analize (npr. po potresu), ko je potrebna pravočasna pretvorba iz GIS-podatkov v fizično obliko. 3D-tehnologija omogoča napreden način upravljanja oziroma uporabe GIS-podatkov s preprosto reprodukcijo 3D-modelov, kar tudi olajša komunikacijo med izvajalcem in naročnikom. Zabava/razvedrilo Arhitektura 3D-tisk postaja prevladujoča tehnologija za izdelavo maket, saj danes skoraj ni več projekta, ki bi bil izdelan ročno. S 3D-tiskalniki se odpirajo nove možnosti proizvodnje cenovno ugodnih 3D-mode-lov - od detajlov stenskega zidu pa vse do izdelave celotne stavbe. Primer iz prakse: ^ Kolizej Na prostoru današnjega Kolizeja in Opere je predvidena gradnja koncertne in operne dvorane s 1811 Oblikovanje izdelkov Me dicin a/zobozdra vstvo Arhitektura/ inženirske konstrukcije Delež uporabe 3D-tiska na različnih področjih. sedeži. Celoten stavbni kompleks naj bi obsegal 83.900 kvadratnih metrov, od tega bo nova koncertno-operna hiša zavzela 19.960 m2. Merilo makete Kolizeja je 1 : 200, velikost makete je 1,20 x 1,20 m. Replika rimske sončne ure iz Mošenj (IB-PROCADD, referenčni vir). Kulturna dediščina 3D-tehnologija se uporablja kot podpora pri ohranjanju kulturne dediščine, in sicer pri 3D-zajemanju najdb, pri ra- čunalniški rekonstrukciji neohranjenega dela ter pri 3D-tiskanju replik. Vsak virtualni zapis umetnine pripomore h kakovostnejšemu in temeljitejšemu ohranjanju kulturne dediščine, saj obstoj računalniškega 3D-objekta omogoča upravljanje in manipuliranje z datoteko in umetnino kot tako. V primerih poškodb ali kraje umetnin omogoča takšen dokument vsaj delno, če ne celo popolno rekonstrukcijo dela, v veliko pomoč pa je tudi pri odkrivanju ponaredkov. Primer iz prakse: ^ Sončna ura iz Mošenj Dober primer integracije visoke tehnologije v polje ohranjanja kulturne dediščine je izdelava prostorsko (3D) natisnjene replike rimske sončne ure iz Mošenj, izdelane s pomočjo 3D-datoteke zajete površine ure. Replika ure je sestavljena iz kombinacije knjižne predloge, zajetega ohranjenega objekta ter na podlagi podobnih najdb, ki so olajšale rekonstrukcijo neohranjenega dela ure. Restavratorstvo Uporaba 3D-tehnologije občutno zmanjša časovne stroške izdelave prototipa in omogoča natančno izdelavo, 3D-arhivira-nje objektov, minimiziranje napak pri izdelavi replik ter podporo pri restavriranju objektov, hkrati pa je v veliko pomoč pri izdelavi specifičnih umetniških del. Primer iz prakse: ^ Replika Narcisovega vodnjaka, Francesco Robba V arkadah Magistrata v Ljubljani je nameščen Narcisov vodnjak, delo Francesca Robbe. S pomočjo 3D-tehnologije je bila izdelana 3D-re-plika, popolnoma enaka originalnemu umetniškemu delu. Medicina in zobozdravstvo Dva kritična dejavnika v medicinskih postopkih sta dobra komunikacija z zdravnikom, ki omogoča pacientu boljši pogled v njegovo zdravstveno stanje, ter možnost natančne preiskave bolnika, ki je ključna predvsem pred operacijo. Uporaba 3D-tiska v medicini in zobozdravstvu med drugim vključuje izdelavo protez po meri, načrtovanje implementacij, vstavljanje, izbor in lociranje vijakov itn. Obdelava skeniranega Robbovega vodnjaka v programu Geomagic Studio 9 (IB- PROCADD, referenčni Del Robbovega vodnjaka - Narcis (IB-PROCADD, referenčni vir). Natisnjena 3D-modela Narcisa (IB-PROCADD, referenčni vir). 3D-modela lobanje in nartnih kosti, natisnjena na 3D-tiskalniku Z Corp (IB-PROCADD, referenčni vir). A Yl PAP VIPAP VIDEM KRŠKO d.d. • ČASOPISNI PAPIR • GRAFIČNI PAPIRJI • EKOLOŠKI/RECIKLIRANI PAPIRJI «• Tovarniška 18,8270 Krško, SLOVENIJA Tel.:+386(0)7 48 11 100 Fax:+386(0)7 49 21 115,4922077 E-mail: vipap@vipap.si, http://www.vipap.si Industrijsko oblikovanje Jasna in razločna komunikacija med oblikovalci in proizvajalci skozi ves oblikovalski proces vodi do lažje končne uskladitve. Soglasje glede koncepta je bistveno pred vlaganjem v drage naprave in orodja. Pomemben je tudi čim krajši čas celotnega procesa izdelave, ki podjetju omogoči, da je ves čas korak pred konkurenco. Obliko, funkcionalnost in estetski videz prototipa lahko naročnik oceni še pred začetkom vlaganja v drago proizvodnjo. 3D-TISK V PRIHODNOSTI -PRIHODNOST JE ZDAJ! 3D-tiskarne (ang. Print Shops) Na trgu so že podjetja, ki se ukvarjajo s 3D-tiskom kot storitveno dejavnostjo. Njihov cilj je masovna izdelava 3D-mode-lov, ki omogoča naročnikom oddajo digitalnih konceptov izdelkov. 3D-tiskalniki s sposobnostjo lastne reprodukcije V postopku izdelave so že 3D-tiskalni-ki, sposobni lastne reprodukcije. To so t. i. RepRap tiskalniki, ki imajo dovoljenje GNU (General public licence) in omogočajo tudi tisk plastičnih materialov. 3D-tisk v vesoljski industriji Znan je primer iz sveta vesoljske industrije iz leta 2005, kjer so s pomočjo DSSP (tehnologije digitalnega vzorčenja oblik in procesiranja) zajeli vesoljsko plovilo pred vzletom, v vesolju postopek ponovili, obe datoteki analizirali ter tako ugotovili nastale poškodbe med misijo. Analiza zajetega zunanjega krila je pripomogla k natančnejšemu načrtu za popravilo poškodovanih delov ter s tem k varnemu pristanku ob vrnitvi na Zemljo. Regenerativna medicina Možnosti 3D-tiska kot tiska prihodnosti se kažejo v t. i. organskem tiskanju, ki omogoča izdelavo nadomestnih telesnih organov s pomočjo inkjet sistema. Naprava vsebuje šobe, ki v plasteh nalagajo organski material. V podjetju Orga-novo Inc. se ukvarjajo z organsko tiskarsko industrijo in jim je že uspelo izdelati krvne žile ter srčno tkivo s tiskalnikom, ki namesto barve »nalaga« celice. I ÏÏJ Eden od zmagovalnih modelov 3D Print Forum 2007 (Berlin): Tubestation, Slavko Milanović, Arhitektonski fakultet, Beograd (IB-PROCADD, referenčni vir). Rok Poles, Mastodont (IB-PROCADD, referenčni vir). Tiskalnik RepRap, verzija 1.0 (Darwin). 3D-tiskalniku RepRap Darwin 1.0. je samo nekaj ur po izdelavi že uspelo izdelati svojega naslednika. Nalaganje tkiva v procesu organskega tiskanja. ZAKLJUČEK Tehnologija 3D-tiska je naslednji mejnik na področju aditivne proizvodnje. Veliko podjetij s področja letalske industrije, izdelave motornih vozil, medicine, zobozdravstva ter potrošne industrije že prisega na 3D-tiskalnike za izdelavo prototipov po meri. Pri podjetju Wohlers Associates* so prepričani, da bo uporaba 3D-tiskalnikov v prihodnosti še naraščala in s tem postala zdaleč največja med vsemi aditivnimi sistemi. * Wohlers Associates Inc. je svetovalno podjetje z dolgoletnimi izkušnjami, ki ponuja tehnološke, marketinške ter strateške načrte s področja smernic v razvoju produktov, hitrega prototipiranja, 3D-tiska, aditivne proizvodnje, izdelave orodij ter hitrega manufaktoriranja. Canon Europe razkril prve rezultate študije o učinku ekonomske krize na tiskarsko industrijo in najavil svojo najobsežnejšo predstavitev p na sejmu Ipex 2010 TISKARJI BREZ DIGITALNEGA TISKA KRIZE NE BI PREŽIVELI Canon Europe je predstavil glavne smernice med ponudniki tiskarskih storitev in panožnimi strokovnjaki o učinkih recesije na tiskarsko industrijo. Gre za tretjo raziskavo, ki jo je naročil Canon Europe, izvedel pa profesor Frank Romano s svojo skupino diplomantov s tehnološkega inštituta Rochester, odstira pa trenutno stanje tiskarske industrije. Rezultati prejšnjih Canonovih raziskav Insight o prihodnosti digitalnega tiska in reprografskih oddelkov so bili objavljeni v letih 2008 in 2009. Končni rezultati raziskave1 bodo objavljeni maja 2010. Ključna spoznanja raziskave pa razkrivajo, kako pomembna za preživetje profesionalnih tiskarjev je usmeritev v digitalni tisk in kako bo ta pomemben za iskanje novih priložnosti in spopadanje z novimi izzivi. Prodaja digitalnih naprav presegla prodajo drugih tiskarskih strojev V zadnjem četrtletju 2008, ko so tržniki oklestili proračune za tisk, so bili tiskarji prisiljeni premisliti o vseh plateh svojega poslovanja in vpeljati izboljšane produkcijske metode za boljšo izkoriščenost svojih zaposlenih in znižanje stroškov. Na zmanjšano število serij so bili najbolje pripravljeni tisti, ki so vpeljali digitalni tisk. Samo ofsetni tiskarji, še zlasti pa tisti s starejšimi generacijami ofsetnih tiskalnih strojev, niso bili pripravljeni in zato niso uspeli odgovoriti na spreminjajoče se potrebe. Med prilagajanem tiskarjev je prodaja digitalnih naprav v letu 2009 občutno prehitela prodajo drugih tiskalnikov. Raziskava je pokazala, da so se prihodki g £ Nataša PORENTA Canon Adria, d. o. o. Dunajska cesta 128a 1000 Ljubljana tel.: +386 (0)1 530 87 20 faks:+386 (0)1 530 87 45 e-pošta: natasa.porenta@canon.si www.canon.si iz ofsetnega litografskega tiska v zahodni Evropi leta 2009 (v primerjavi z 2008) zmanjšali za 18,1 odstotka, prihodki digitalnega tiska (laserski in brizgalni) pa so se povečali za 27,2 odstotka. Uspeh tiska velikega formata Za potrebe raziskave so v digitalni tisk uvrstili tako dokumentne tiskalnike kot tudi brizgalne tiskalnike velikega formata, saj se je izkazalo, da so med krizo prav ti imeli veliko zaslug za boljše poslovanje. Kar 86 odstotkov vprašanih je izjavilo, da jim je tiskanje gradiva velikega formata pomagalo preživeti recesijo. Komercialni tiskarji, ki so se prej izogibali velikemu formatu zaradi nišnosti trga, so zdaj odkrili rastoč trg oglasnih panojev in drugih prikaznih izdelkov ter nov tržni segment za tisk na tkanine, platno in druge materiale. Osredotočanje na izbrane trge Eden ključnih elementov preživetja med recesijo je bila vodilna vloga na trgu. Podjetja, ki so vodila okrevanje trga, so 1V tretji raziskavi je Romanova ekipa anketirala 840 tiskarjev, kar je največ doslej. Iz zahodne Evrope jih je 65,5 odstotka. Vzorec je vseboval 383 od 464 anketiranih v raziskavi iz leta 2008, preostalih 81 pa se je združilo ali pa prenehalo poslovati. dokazala, da osredotočenost na ključne trge (kjer je bilo mogoče dodati vrednost) in ponudba večpredstavnih storitev (za razlikovanje od tekmecev) zagotavljata dolgoročen uspeh poslovanja. Optimistične napovedi za 2010 Kljub sprva temačnim napovedim so tiskarji ob koncu leta 2009 izražali optimizem nad letom 2010 in prihodnostjo. Ta optimizem bi lahko temeljil na dejstvu, da je več kot polovica podjetij z možnostjo digitalnega tiska izboljšala prihodke in dobiček v letu 2009 v primerjavi z letom 2008. Mark Lawn, vodja trženja programa profesionalnih tiskarskih rešitev za Evropo v Canonu Europe, je ob tem dejal: »Tako kot pri drugih raziskavah Canonovo sponzorstvo te raziskave dokazuje našo odločenost gojiti dolgoročne odnose z našimi strankami, pri tem pa jim pomagati sprejemati odločitve o lastni prihodnosti.« Raziskava je jasno pokazala, da so podjetja, ki z digitalno tehnologijo ponujajo storitve z dodano vrednostjo, v boljšem položaju za izkoriščanje trga v razvoju. Digitalni tisk je postal osnovni gradnik vsakega uspešnega produkcijskega okolja. Zaradi hitrosti, s katero se poslovno okolje spreminja, odločitev za uvajanje digitalnega tiska za tiskarje ne more več biti vprašljiva. »Če se bo rast optimizma nadaljevala, v kar smo trdno prepričani, bo letošnji sejem Ipex 2010 izjemno zanimiv. Ta dogodek bo izvrstna priložnost za tiskarje, da raziščejo in spoznajo različne načine, kako razvijati svoj posel, Canonov cilj pa je, da obiskovalce prepriča k temu koraku,« je sklenil Lawn. Na ogled bodo različni barvni in črno-beli tiskarski stroji imagePRESS, ki bodo v živo tiskali naročila strank, upravljana s sistemom Helix Production Workflow. Evropski javnosti bo prvič predstavljena nova serija lahkih produkcijskih naprav imageRUNNER ADVANCE PRO, ki predstavlja dostopno in prilagodljivo vstopnico v svet prednosti digitalnega tiska. Tiskarji in reprografiki, ki jih zanima širitev poslovanja na področju tiska velikih formatov, si bodo lahko ogledali izbor Canonovih tiskalnikov imagePROGRAF, z optimalno storilnostjo in fotografsko kakovostjo izpisov. Canonova pot k dobičku je ključna na Ipexu. Obiskovalce bo vodila fizično in vizualno skozi vrednostno verigo digital- nega tiska proti storitvam in aplikacijam, ki jim bodo pomagale pri razlikovanju od tekmecev in se izogniti pasti mirovanja. Canon bo obiskovalcem sejma ponudil strukturirano podporo poslovanju in svetovanje s kratkimi delavnicami podpore razvoju poslovanja (Essential Business Builder). Svetovalci tega programa bodo ves čas na voljo za svetovanje in prikaz, kako nekatere rešitve lahko pomagajo doseči zastavljene poslovne cilje. V tiskarsko panogo se vrača optimizem, tiskarji pa se vse bolj zavedajo, da je njihov dolgoročni uspeh odvisen od pozitivnih sprememb. Ipex je za Canon priložnost, da jim pomaga na poti uvajanja novih področij poslovanja. Razstavni prostor podjetja Canon na letošnji prireditvi Ipex 2010. Ipex 2010 - največji Canonov razstavni prostor doslej Canon bo svojo predanost profesionalnemu tisku letos potrdil z najobsežnejšo predstavitvijo na sejmu Ipex (18.-25. maj 2010 v Birminghamu, Velika Britanija) doslej; na 2000 m2 razstavnega prostora bo predstavil celotno ponudbo za profesionalni tisk. V skladu z različnimi izzivi Canonovih profesionalnih strank v grafični industriji in reprografiki bo na sejmu predstavljen najbolj obsežen izbor Canonovih tiskarskih rešitev. Admir JOLDIČ, PSG Manager Xerox Slovenija, d. o. o.; Bravničarjeva 13; 1000 Ljubljana tel.: +386 (0)1 600 10 83; gsm:+386 (0)41 329 826 e-pošta: admir.joldic@xerox.com; www.xerox.si TEHNOLOGIJA DIGITALNEGA TISKANJA V produkcijskih tiskarskih okoljih narašča potreba po barvnem tisku, ki pa pomeni tako za tiskarje kot za njihove stranke precejšen strošek, zato je strateška uporaba barve tam, kjer je zares potrebna za končni vtis, toliko bolj pomembna. Rešitev je v Xeroxovi dvobarvni tehnologiji DocuTech Highlight Color. Ugled podjetja oziroma njegove blagovne znamk vse bolj sloni na odnosih podjetja s strankami, torej se precej kaže tudi v pisni komunikaciji. Barva je eden od glavnih razlikovalcev med tiskanim gradivom, ki na bralca naredi vtis, in gradivom, ki zgolj podaja vsebino. Uporaba barv je v poslovni komunikaciji priporočljiva in zaželena, še vedno pa je povezana s stroški, kijih marsikatero podjetje ni pripravljeno sprejeti. Xeroxova rešitev dvobarvnega tiskanja zagotavlja visoko sporočilno vrednost strateške uporabe barv za malenkost višjo ceno od črno-belega izpisa. Popolnoma barvni tiskarski sistemi so namreč dražji od črno-belih, raziskave pa tudi kažejo, da določene zvrsti dokumentov nosijo večjo sporočilno vrednost s po- udarjanjem ključnih informacij z nanosom dodatnega barvnega odtenka. Tako namreč dosegajo večjo razumljivost informacij, povečujejo odziv nanje, zmanjšujejo napake ter povečujejo ugled in diferenciacijo podjetja. Drug razlog za uporabo dvobarvnega tiska je skoraj četrtina ofsetno natisnjenih dokumentov, na katerih je le malo barv. Glede na to, da je delež črno-belih ofsetnih izpisov še vedno več kot 50-od-stoten, bi lahko kar 75 odstotkov dokumentov, natisnjenih z ofsetno tehnologijo, tiskali tudi digitalno na dvobarvnih sistemih DocuTech Highlight Color. Nova generacija produkcijskih tiskalnikov DocuTech Xeroxova dvobarvna tehnologija daje možnost dodajanja barvnih poudarkov v obstoječe aplikacije, pri tem pa ponu- ja najhitrejše dvobarvno tiskanje ločenih listov na svetu, izvrstno kakovost izpisov, prilagodljivost in zanesljivost Xeroxovih črno-belih produkcijskih tiskalnikov. Sistem DocuTech 128/155/180 HighLight Color System je na voljo s tonerjem ene od standardnih barv, mogoče pa je naročiti lasten barvni odtenek, usklajen z barvo blagovne znamke. Xeroxovi produkcijski tiskalniki DocuTe-ch so namenjeni produkcijskemu tisku v tiskarnah, reprografskih oddelkih podjetij in v grafični industriji, podjetja pa jih uporabljajo tudi za transakcijski tisk položnic, računov in podobnega gradiva. Tehnološka odličnost Xerox je dvobarvno lasersko produkcijsko tiskanje razvil leta 1991 in ga predstavil z modelom 4850, še danes pa postavlja industrijske standarde hitrosti in kakovosti r. \ S xerox Konfiguracija DocuTech® 128/155/180 z enoto za vezavo oziroma šivanjem z žico. I izpisov na področju stroškovno učinkovitega visokohitrostnega tiskanja črno-belih poslovnih dokumentov z dodatno barvo. Prve dvobarvne naprave so temeljile na trinivojski kserografiji, tehnologiji, ki je ponujala izvrstno kakovost izpisa, vendar ni bila hitra. Xerox je na povpraševanje strank po večji hitrosti izpisov odgovoril s tehnologijo enkratnega prehoda, ki jo najdemo v sistemih DocuTech HighLight Color, kakršen je tiskalnik Xerox DocuTech 180 HLC. S to tehnologijo so dosegli produkcijske hitrosti izpisov, ki jih pričakujejo v tiskarskih in založniških okoljih. Omenjeni model na primer omogoča izpisno hitrost do 180 strani A4 na minuto, z mesečno zmogljivostjo šest milijonov strani. Sistem DocuTech HighLight Color temelji na elektrofotografski tehnologiji, zanesljivosti Xeroxovih visokohitrostnih črno-belih tiskalnikov z LED-osvetlje-vanjem ter napredni barvni tehnologiji SmartPress, ki jo uporabljajo tudi digitalni produkcijski tiskalniki iGen3. Integracija teh treh tehnologij omogoča zanesljivo in kakovostno nanašanje črne in še ene barve z enim samim prehodom papirja skozi napravo pri produkcijski hitrosti. Priložnost za komercialne tiskarje Na trgu, ki ga obvladujejo veliki tiskarji, so hitrost, kakovost in zmožnost izpolnjevanja velikih naročil ključnega pomena. Pri tem v delovnem toku običajno izvajajo tudi predpriprave na tisk in dodelave. Poleg digitalnega tiska dokumentov, kot so knjige, formularji, brošure in priročniki, je velik del njihovega dela visokokako-vostno promocijsko gradivo. Prav zato so zanje zelo pomembna storilnost, hitrost, stroškovna učinkovitost in zanesljivost, ki jo ponuja dvobarvna tehnologija. Sistem DocuTech HighLight Color deluje na preizkušeni Xeroxovi črno-beli tehnologiji 180, ki je dvakrat hitrejša od obstoječe Xeroxove dvobarvne ponudbe in trikrat hitrejša od tekmecev. Ločljivost sistemov je 600 x 2400 dpi za črno-be-li izpis in 600 x 600 dpi za barvnega, pri tem pa ločljivost 106+ lpi zagotavlja izvrstno kakovost slike. Hitrost, zanesljivost in prilagodljivost tiskalnikov, kot je Xerox DocuTech 180 HLC, tiskarjem omogočajo sprejemanje različnih vrst naročil, izdelavo poskusnega odtisa, sprotno vnašanje popravkov in izvedbo v rekordnem času. Poleg tega pa ponujajo učinkovitost barvnega tiska po precej nižji ceni. Prednosti dvobarvne tehnologije Xerox HighLight Color: ^ najhitrejši dvobarvni produkcijski tiskalniki na trgu ^ modularna in nadgradljiva arhitektura ^ združljivost z več kot 40 Xeroxovi-mi barvnimi, dvobarvnimi in črno-belimi produkcijskimi tiskalniki za popolno integracijo v obstoječa tiskarska okolja ^ možnost nadgradnje hitrosti pogona brez zamenjave celotnega sistema ^ podpora večjim formatom papirja ^ stroškovno učinkovito barvno tiskanje Matjaž BABNIK Konica Minolta Slovenija, d. o. o. Vodovodna c. 101, 1000 Ljubljana tel.: +386 (0)1 568 05 11 gsm: +386 (0)31 68 33 31 faks: +386 (0)1 568 05 69 e-pošta: matjaz.babnik@konicaminolta.si www.konicaminolta.si NAPREDNA DIGITALNA TISKARNA KOïNKAMIÎNO LTA je podjetje, ki na področju profesionalnega digitalnega tiska dela največje korake. V naboru profesionalnih aparatov in programskih rešitev tako za barvni kot za črno-beli digitalni tisk se najde rešitev za vsako še tako zahtevno delovno okolje. Sejem Ipex je prirejen vsake štiri leta in velja za enega večjih dogodkov na področju tiska, založništva in papirne industrije na splošno. Ipex kaže trenutne razmere v svetu, na letošnji prireditvi pa lahko pričakujemo še posebno zanimivo diskusijo mednarodne skupnosti tiskarske industrije o smernicah in posebnostih 21. stoletja: spreminjajoči se trgi, gospodarski premiki in trenutne razmere gospodarske krize, nove možnosti, digitalna tehnologija, spletno povezovanje ipd. To je le nekaj pomembnih vprašanj, s katerimi se v svoji preobrazbi sooča grafična industrija. Ipex 2010 bo postregel s pomembnimi novimi priložnostmi, izzivi in tudi vprašanji, na katera bo po pričakovanjih organizatorjev poskušalo odgovoriti okrog 1200 vodilnih svetovnih razstavljavcev in dobaviteljev opreme za tisk in s tem povezanih storitev, med kateremi bo seveda tudi Konica Minolta. Ipex obišče veliko ljudi in tudi letos, sploh glede na vse pričakovane spremembe v industriji, organizatorji pričakujejo več kot 100.000 obiskovalcev iz več kot 150 držav. Konica Minolta bo na tokratnem Ipexu predstavila celotni nabor strojne opreme za digitalni produkcijski tisk in obsežen seznam s tem povezanih programskih rešitev. Predstavljena bo programska oprema za profesionalne sisteme tiska v CRD-oddelkih, komercialni tisk in tisk v grafični industriji na splošno, ki je razvita na lastnih izkušnjah podjetja Konica Minolta, hkrati pa tudi na izkušnjah in znanju močne mreže specializiranih grafičnih partnerjev. Razvoj lastne in partnerske programske opreme prav zato zagotavlja stoodstotno kompatibilnost strojne in programske opreme ter učinkovito izboljšuje delovne procese. Tokratna ponudba Konice Minolte bo na sejmu Ipex 2010 v Birminghamu predstavljena pod sloganom »expect impact« (pričakujte udarec), kjer bomo kot ponudnik strojne in programske opreme za digitalni tisk obiskovalcem predstavili, kako ohraniti in razširiti posel, doseči večjo prilagodljivost in zadostiti novim potrebam in zahtevam strank. Od 18. do 25. maja 2010 bodo obiskovalci na razstavnem prostoru 9-DE340 v dvorani 9 deležni predstavitev uporabe različne pro- >» LETO: 2010 ,.. »> LOKACIJA: BIRMINGHAM. ANGLIJA, ZEMLJA... >» PRIČAKOVANI CAS UDARA = 1B KAJ, OB 10.00 URL. fvtoürd adlaäfipvS [033 2010 V gramske opreme skupaj z vrsto novih integriranih rešitev, ki temeljijo na dolgoročnih partnerstvih. »Naša ali od naših partnerjev vsestranska programska oprema je ključni del portfelja rešitev Konica Minolta za profesionalno tiskanje,« pravi Boštjan Kavčnik, direktor prodaje Konica Minolta Slovenija, in nadaljuje: »Časi, ko smo ponudniki prodajali samo strojno opremo, so že zdavnaj mimo. Če danes nisi sposoben stranki ponuditi celotne rešitve, se pravi tako strojne kot programske opreme, potem je tako, kot da te na trgu ni.« Obiskovalci bodo na razstavnem prostoru Konica Minolta dobili izkušnje iz prve roke o uporabi in funkcionalnosti različnih aplikacij za profesionalno tiskanje. Portfelj aplikacij, ki bo predstavljen, vključuje vrsto inovativnih Konica Minolta in partnerskih aplikativnih rešitev za enostavno upravljanje delovnih procesov v proizvodnji tiska in upravljanja variabilnih informacij. Konica Minolta je letos namenila poseben poudarek variabilnemu tisku in založništvu variabilnih podatkov kot dvema ključnima uspešnima pristopoma na trgu poslovnega tiska. Paleta prikazanih orodij v okviru prireditve Ipex bo vključevala: ^ Printgroove VDP Darwin omogoča hitro in enostavno personalizacijo katerega koli elementa dokumenta, kot so besedilo, grafika, barve, postavitve ali celo celotne strani. Zahvaljujoč vtičniku, »plug-in«, lahko Printgroove VDP Darwin zlahka integriramo v Adobe InDesign. ^ PrintShop Mail ponudnika Objectif Lune je programska rešitev za tiskanje dokumentov z variabilno vsebino, ki uporabnikom omogoča, da hitro ustvarijo dinamične dokumente na podlagi določene baze podatkov. Promocijska sporočila lahko prilagodite z uporabo različnih besedil, grafike, črtne kode ali celotne postavitve na podlagi informacij, ki jih črpamo neposredno iz baze podatkov. Oglase, letake in preostali podobni promocijski material lahko ustvarimo enostavno j le z »one-to-one« sporočilom. ^ PlanetPress ponudnika Objectif Lune omogoča izdelavo tako ime- novanih transkacijskih oziroma po slovnih dokumentov, pri kateri se elementi, kot so grafike, slike in besedilo, spreminjajo od enega odtisa do drugega z uporabo informacij iz zbirke podatkov ali zunanjih podatkovnih datotek. To programsko orodje učinkovito skrbi za vse vrste poslovnih komunikacij med organizacijami in njihovimi strankami, vključno z računi, uradnimi dopisi, finančnimi poročili ipd. Ustvarjanje dokumentov z opredeljenimi procesi pomaga pri ohranjanju, razvoju in rasti podjetja. ^ DirectSmile je vodilna programska oprema za personalizacijo slik, ki fleksibilno in enostavno integrira variabilne elemente, kot je besedilo, v visokokakovostne fotografije. ^ PDF Workflo w - Print Job Analyzer in Print Job Optimizer bosta javnosti predstavljena prvič. Print Job Analyzer preverja dohodne dokumente za tisk. Ta pripomoček izvaja analizo dokumenta in njegovo ustreznost, preden je poslan na tiskalnik, s čimer se izognemo zamudnemu ročnemu pregledovanju, hkrati pa znatno zmanjšamo možnost tiskarske napake. Print Job Optimizer prav tako vključuje preverjanje (analizo) in kot funkcionalnost dodaja samodejno popravljanje odkritih napak, kot so upravljanje barv, prilagajanje ločljivosti in algoritmi za varčevanje s tonerjem. ^ MicroPress Plus v sodelovanju z EFI in Konico Minolto predstavlja preboj v tehnologiji krmilnikov za hitro in učinkovito upravljanje ti- ska na zahtevo. MicroPress Plus ponuja uporabnikom prijazen in enoten grafični vmesnik, ki je neodvisen od katerega koli upora-1 bljenega sistema tiska bizhub PRO. Sposoben je hkratnega upravljanja do štirih bizhub PRO sistemov za tisk, barvnih, črno-belih ali mešanih, ter najbolj učinkovito razporeja tiskalniška opravila. ^ EFI Pace MIS je nov po načelu brskalnika temelječ pripomoček za racionalizacijo postopkov, zmanjševanje stroškov in zagotavljanje kakovosti storitev. Aplikacija je v celoti integrirana rešitev za ocenjevanje, vodenje proizvodnje, računovodstvo, vodenje prodaje in e-poslovanje. Z novo, višjo stopnjo avtomatizacije in nadzora omogoča konkurenčno prednost. ^ EFI Digital StoreFront (DSF) je celovita rešitev za e-poslovanje ponudnikov tiskarskih storitev s prilagodljivimi in interaktivnimi uporabniškimi vmesniki, s katerimi lahko racionalizirajo vse stopnje tiska, začenši z oddajo naročila. DSF je učinkovit pripomoček za razširitev storitev in rast poslovanja. Boštjan Kavčnik na kratko: »V portfelj produktov za profesionalni tisk se nenehno trudimo vključiti vedno nove aplikacije in s tem svojim strankam ponuditi idealno rešitev/storitev glede na njihove potrebe. Naše rešitve jim omogočajo kakovostnejšo storitev, prožnost in konkurenčnost. Torej, če se boste v maju mudili na Ipexu, nas obiščite v dvorani 9 na razstavnem prostoru 9-DE340. Ne bo vam žal! Pa ne bodo predstavljene samo aplikacije. Veliko bo novosti tudi pri strojni opremi,« še dodaja. Modra odločitev! KONICA MINOLTA >>> LETO: 2010 ... >>> LOKACIJA: BIRMINGHAM, ANGLIJA, ZEMLJA... >>> PRIČAKOVANI ČAS UDARA: 18 MAJ, OB 10.00 URI 2010 „EXPECT POWER. EXPECT PERFORMANCE. EXPECT IMPACT.« Obiščite nas na IPEXu - globalnem sejmu za tisk, založništvo in medij. Birmingham, Anglija • od 18 do 25 maj 2010 • Dvorana 9 • Stojnica 9-DE340 EXPECT IMPACT Tiskarske plošče Termalne CTP • Violet CTP • UV-P CTP • UV-N CTP • PS Plošče blagovne znamke HUAGUANG, po kakovosti sodijo v sam svetovni vrh. Proizvajalec plošč za potrebe ploskega in rotacijskega tiska (termalnih, violetnih in konvencionalnih plošč) blagovne znamke HUAGUANG, je vodilni proizvajalec tiskarskih plošč na Kitajskem. V proizvodnih procesih uporablja najsodobnejšo tehnologijo. Letna produkcija presega 50.000.000 m2 plošč. Osemdeset distributerjev po svetu oskrbuje tiskarsko industrijo s ploščami blagovne znamke HUAGUANG v 57 državah, sedaj se jim pridružujeta tudi Slovenija in Avstrija. GPS Handels GmbH Kranzlhofenstraße 26 9220 Velden, Austria Tel.: +43 4274 4043 22 Mob.: +386 51 34 49 43 Fax.: +43 4274 4043 25 Mail: office@printsolution.biz t fW THE SECOND FILM FACTORY OF LUCKY GROUP Wir liefern die Grundlage für Ihren Druck kdo nudi najboljše tehnološke rešitve za vaše publikacije ? M Sun Chemical Slovenia Hartmann d.o.o. Leskoškova cesta 14 SLO - 1000 Ljubljana T: +386 1 54 72 248 info@sunchemical.si www.sunchemical.com SunChemicaT a member of the DIC group Al« MPfR Zavedamo se odgovornosti do strank in do okolja. Maja Dolgan Valenčič Alpe papir, d. o. o. Letališka c. 16, 1122 Ljubljana tel.: +386 (0)1 546 64 79, faks: +386 (0)1 546 64 98 e-pošta: maja.dolgan-valencic@alpepapir.si www.alpepapir.si ALPE PAPIR Z NOVIM OKOLJEVARSTVENIM CERTIFIKATOM Alpe papir je oktobra 2009 pridobil certifikat PEFC in tako postal prvi distributer grafičnega in pisarniškega papirja v Sloveniji, ki je pridobil ta pomembni okoljski certifikat. Skladno s smernicami varovanja okolja smo se leto dni po pridobitvi certifikata FSC (Forest Stewardship Council) odločili, da pristopimo še k pridobitvi certifikata PEFC - Chain of Custody (Programme for the Endorsement of Forest Certification Schemes oz. Program za potrjevanje shem za certifikacijo gozdov). Trdno verjamemo, da način poslovanja pove nekaj o tem, kdo smo. Tudi mi si prizadevamo pokazati, da prevzemamo odgovornost za varovanje okolja, usmeritev k zmanjševanju negativnih vplivov na okolje pa seveda pomeni tudi ekološko ozaveščeno nabavo. PEFC (Programme for the Endorsement of Forest Certification Schemes) je neodvisna, neprofitna, nevladna organizacija, ustanovljena leta 1999, ki prek certifikacije s pomočjo tretjih oseb podpira trajnostno gospodarjenje z gozdovi po vsem svetu. Tako skrbi za ohranjanje gozdov in zagotavlja trg za proizvode iz lesa, ki prihaja iz trajnostno upravljanih gozdov. Podpirajo jo okoljevarstvene organizacije, državni organi, sindikati, lastniki in upravitelji gozdov, trgovci z lesom ter tudi izdelovalci in prodajalci lesnih in papirnih proizvodov. svojih potreb z 'T °gr°2i,i sP°*>b„astpToä 'T* ^ postne ekonomsTe Z'™ Paper"'^ katere del smn^^30''Za 2ac'OVo- 1 jeva nje Ve trajn l"'*-. K -ti » ■ > , V e lr> Prihodnje 'Plivali na na "ašem p/anetu. PEFC zagotavlja, da les za certificirane lesne in papirne izdelke prihaja iz gozdov, s katerimi se trajnostno gospodari. Prednosti PEFC-certifikacije za podjetja so raznovrstne, saj zagotavlja dostop na trge, ki zahtevajo okolju prijazne izdelke, povečuje vrednost blagovne znamke, omogoča dostop na zahtevnejše trge in ustrezanje zahtevam javnih naročil, daje pa tudi zagotovilo neodvisne certi-fikacijske organizacije, da v podjetje ne bo prišel les iz nezakonitih in netrajno-stnih virov. Odločitev podjetij za pridobitev PEFC je zavestna odločitev za večjo korporativno družbeno odgovornost. Po drugi strani potrošniki, ki kupujejo izdelke s PEFC-logotipom, podpirajo trajno-stno gospodarjenje z gozdovi, varujejo gozdove za zdajšnje in prihodnje generacije, podpirajo odgovorno izkoriščanje lesa in pomagajo v boju proti nezakonitemu sekanju gozdov. -Več informacij -dobite jia -, določi oko Ijskim i, c __9aPOdJetia (^-01/546 64 5œ —J"" W da /n te dipl. graf. inž. Leopold SCHEICHER Inštitut za celulozo in papir, Ljubljana tel.: +386 (0)1 200 28 62 faks: +386 (0)1 426 56 39 e-naslov: lepopold.scheicher@icp-lj.si http://www.icp-lj.si Prvi rod tiskalnikov za digitalni tisk (predvsem laserski in kapljični tisk) je potreboval poseben premazan papir, v zadnjem času pa se je kakovost tiskalnikov toliko izboljšala, da za manj zahtevne odtise poseben papir ni več potreben - prišlo je do uvedbe večnamenskega papirja (Multipurpose paper). Papir je »živ« material, zato se močno odziva na vse spremembe relativne vlažnosti, toplote in mehanske jakosti. Digitalne tehnike tiska narekujejo ustrezno kakovost tiskovnega substrata; zahteve so bolj restriktivne kot tiste, ki veljajo pri ofsetnem tisku. Papir za digitalni tisk lahko razdelimo v tri razrede kakovosti: ^ A, najboljši papir, z višjo gramatu-ro 80-200 g/m2. To je večkrat premazan papir visoke beline, ki ima lahko motno (mat) ali pa visoko sijajno površino. Odtis je pogosto primerljiv z ofsetnim tiskom. ^ B, srednje dober papir, gramature 80-90 g/m2 z nekoliko nižjo belino. V tem razredu je velik razpon kako- vosti. Na nekaterih vrstah papirja dobimo zelo dobre in lepe barvne odtise, druge pa dajejo ustrezno kakovost le pri tisku s črno barvo. Papir se razlikuje po sestavi in površinski obdelavi. Je bolj ali manj rahlo premazan oziroma površinsko obdelan. ^ C, najnižja kakovost in belina, uporaben je predvsem za enobarvno (črno-belo) kapljično tiskanje. Glavna zahteva za tak papir je le dobra tiskarska prehodnost, dober odtis pa ni posebno pomemben. Največ se na svetovnem trgu uporablja srednji kakovostni razred B (50 %), A (20 %) in C (30 %). Proizvodnja papirja naj bi se povečala, in sicer predvsem A in B. Končna uporabnost. Namen uporabe. Cena papirja. Dejanska cena med različnimi vrstami papirja. Videz tiskanega izdelka. Lastnosti proizvoda. Dodana vrednost. Slika 1: Pregled dejavnikov, ki vplivajo na primernost posameznih vrst tiskovnega in pisalnega papirja za specifične namene uporabe. SPLOSNE LASTNOSTI PAPIRJA ZA DIGITALNI TISK Strukturne lastnosti papirja ^ Usmerjenost vlaken ter zvijanje (ravnoležnost) Usmerjenost vlaken v papirju vpliva na različno trenje pri prehodu potiskane in nepotiskane površine, kar lahko povzroči vlek papirja. ^ Togost in voluminoznost Ustrezna togost papirja vpliva na zmanjševanje »sukanja« papirja pri prehodu skozi tiskarski stroj. ^ Ustrezna relativna vlaga v papirju Vsebnost vlage vpliva na električne lastnosti papirja. Pri toplotnem utrjevanju tonerja na površini tiskovnega substrata se papir osuši na zelo nizko vsebnost vlage, kar vpliva na zvijanje oziroma na ravnoležnost. Pri kapljičnem tisku se pri omočenju s črnili vlakna neenakomerno raztezajo, kar vpliva na dimenzijske spremembe ter na zvijanje oziroma na ravnoležnost tiskovnega substrata. ^ Formacija ali usmerjenost vlaken (enakomerna porazdelitev) V papirnem listu naj bi bila vlakna in papirniška pomožna sredstva čim bolj enakomerno razporeje- Korona za odvajanje. Slika 2: Shematski prikaz fiksiranja tonerja pri laserskih tiskalnikih. Pri fiksiranju tonerja se segreje tudi površina papirja, zato se mora čim hitreje ohladiti. V novem času se že uporabljajo tonerji z nižjo temperaturo fiksiranja. na. Neenakomerno razporejeno klejivo ali druga pomožna sredstva vplivajo na površino (packe z različno stopnjo klejenosti), kar je pomembno predvsem pri kapljič-nem tisku. Slaba formacija vpliva na neenakomeren prenos tonerja v elektrografskih tehnikah tiskanja, kar vodi do neenakomernih dielek-tričnih lastnosti v strukturi, kot na površini papirnega substrata. ^ Toplotne lastnosti Pri elektrografskih tehnikah tiska se toner utrjuje s toploto. Dobro utrjevanje je doseženo, če se papir močno segreje in zelo hitro ohladi, s čimer se prepreči odlaganje tonerja na naslednjem listu. Papir mora imeti dobro toplotno prevodnost ter nizko specifično toploto (prevelike izgube toplote vplivajo na slabše oprijemanje to-nerja ter nižji sijaj in neenakomer-nost odtisa - mottling). Površinske lastnosti papirja ^ Površina tiskovnega substrata Trend povečevanja ločljivosti slike se kaže v zmanjševanju velikosti delcev tonerja. Enakomerna porazdelitev delcev tonerja na površini papirja je odvisna predvsem od-gladkosti , poroznosti in strukture porazdelitve mikro in makro por. ^ Površinska energija Procesi, ki temeljijo na elektrostat-skem privlaku med različno nabitimi aktivnimi mesti na površini tiskovnega materiala in nabojem črnila/tonerja ter vplivajo na interakcije papir-črnilo/toner, narekujejo specialne lastnosti papirja, ki zagotavljajo: ^ tiskarsko prehodnost, ^ način nanašanja črnila, barve ali tonerja, ^ način vezave črnil, barv in fiksiranja tonerja. PAPIR ZA LASERSKI TISK Lastnosti papirja za laserski tisk (utrjevanje tonerja s toploto): ^ ustrezna vsebnost vlage - okrog 30 % RV (relativne vlažnosti), ^ primerna papirniška pomožna sredstva, ki ne hlapijo, ne povzročajo neprijetnih vonjev in ne onesnažujejo naprav. Električna upornost papirja za laserski tisk Zelo pomembna lastnost je električna upornost, ki mora biti ustrezna (10E10-10E12Qm-2), da se lahko toner oprime papirne površine pred zlitjem. Če električna upornost ni ustrezna, pride do pojavov neenakomerne optične gostote barve na odtisu, manjkajočih rastrskih pik (missing dots) itn. Vrednost električ- ne upornosti se spreminja z vsebnostjo vlage, večja vlažnost, večja prevodnost, ali pa z raznimi dodatki npr. soli (škrob). Adhezivnost tonerja Največje težave pri laserskem tisku prinaša slaba adhezivnost tonerja. Papir z visoko gramaturo je težaven, ker se težko segreje, toplota se porazgubi po volumnu papirja in fuzija tonerja je slaba ali pa se sploh ne zgodi. Najpomembnejši lastnosti sta gladkost in površinska energija papirja. Gladkost Bolj gladek papir ima boljšo adhezijo tonerja na površini kot pa hrapav. Stopnja mikrohrapavosti (1 mikron) lahko dobro deluje na adhezijo, a nikakor ne sme biti višja (lajša vezavo predvsem med drobnimi delci tonerja). Površinska energija Površinska energija papirja mora biti večja od tonerja, da pride do spontane adhezije. S klejivi v masi reduciramo omočlji-vost papirja, a nizkoenergijski polimeri lahko povzročijo težave pri adhezov-nosti v laserskem tisku. Neklejen papir daje odlične rezultate, dobro adhezijo tonerja, a je neustrezen, ker ni vodo-odporen (papir, klejen s klejivi AKD, pogosto povzroči nevšečnosti zaradi slabe adhezije tonerja). Zato pogosto uporabljajo škrob na površini, da bi prikrili negativen vpliv klejiv. Škrob poveča adhezivnost na površini in površinsko energijo papirja. PAPIR ZA KAPLJIČNI TISK Lastnosti papirja za kapljični tisk: ^ kemijsko modificirana površina, ki omogoča ustrezen tiskovni sijaj odtisa in barvni učinek - čim manjše mešanje sosednjih barv (bleeding), ^ ustrezna vsebnost vlage, ^ poroznost površine. Splošne zahteve papirja za kapljični tisk ^ usmerjenost vlaken, ^ ustrezna relativna vlaga v papirju, ^ ustrezna površina tisk. substrata, ^ statična elektrina, ^ absorpcija črnila na površini papirja mora biti ustrezna, če je prenizka, pride do nazobčanja odtisa (wicking), če je previsoka, nastanejo odtisi z nizko optično gostoto, ^ če ena ali več barv penetrira prepočasi, pride do razlivanja črnila (bleeding), ^ hitro fiksiranje kapljice na površini, ^ pri kapljičnem tisku mora imeti papir dobro stabilizacijo odtisa, kar pomeni, da ne sme biti ne prehitra, ne prepočasna. Klejenost površine ^ Klejenje v masi Zahteva po hidrofobni barieri, ki jo dosežemo s klejenjem v masi. Cilj je zmanjšati površinsko energijo pod površinsko napetost črnila. ^ Močno površinsko klejen papir Druga težava je neenakomernost odtisa polnih površin (mottling), zlasti črne barve. To je težava omo-čenja pri močno klejenem papirju. ^ AKD-klejen papir Daje jasne barve, a počasno sušenje črnila, zato se poveča možnost razlivanja barv (bleeding). V teh primerih je potrebna dodatna površinska obdelava papirja, da se izboljšajo lastnosti površinske omočljivosti (najpogosteje se uporabi dodatna obdelava površine s škrobom - poveča se hidrofilnost površine papirja). ^ Smolno klejen papir Daje kompromis v kakovosti tiska. Pride do majhnega razlivanja črnila in dobrega barvnega izpisa (jasne barve) ter razmeroma hitrega sušenja. Škrobna obdelava tega papirja se ne izkaže vedno kot primerna. Površinska obdelava papirja za kapljični tisk Za laserski tisk je priporočljivo nizko kle-jenje (zaradi povečanja adhezije tonerja), za kapljični pa močno. Težko je doseči zadovoljiv kompromis klejenja. Pomembno je, da dosežemo hidrofobnost z uporabo materialov, ki imajo večjo kompatibilnost za toner kot pa za klejiva v masi. To so polimerna površinska klejiva. Druga možnost je, da uporabimo zelo tanko plast 5-20 mikronov hidrofilnega materiala na površini močno klejenega papirja (npr. hidrofilni pigmenti, silica ipd.). Polimerna površinska klejiva ^ SMA (styrene malaic anyhidride copolimers), ^ SA (styrene acrylate copolymers and terpolymers), ^ PU (polyurethanes). SMA počasi izpodrivata SA in PU. SMA je v obliki viskozne raztopine, kot koloidna disperzija, SA kot nizkoviskozna vodna emulzija, PU pa kot nizkoviskozna, koloidna disperzija. Stopnja hidrofobnosti teh površinskih klejiv se spreminja glede na razmerje in naravo vsebovanih polimerov. Na splošno pa velja, da je SMA najmanj in PU najbolj hidrofoben. Ponavadi se uporablja zraven škrob, razmerje površinskega klejiva in škroba pa mora biti ustrezno, navadno (5 % polimera na 95 % škroba) glede na suho težo. Premazan papir za kapljični tisk Premazi debeline 5-15g/m2. Omogoča hitro absorpcijo črnila in prepreči nadaljnjo penetracijo v osnovni papir. Odtis je jasen, barve žarijo in ne pride do nazobčanja (wickinga) in razlivanja barv (bleedinga). Velika specifična površina pigmentnih delcev omogoča hitro absorpcijo topila ali oljne frakcije črnila, visokoviskozno oljno vezivo in pigment pa ostaneta na površini. Rezultat so hitrosušeči se, barvno in- tenzivni odtisi. Za kapljični tisk morata biti pigment in vezivo hidrofilna, za litografijo (ofset-litho) mora biti za barvo dovzeten sloj »ink-receiving layer« hidrofoben. Pomemben je osnovni sloj papirja, ki mora povečati absorpcijo črnila, hkrati pa preprečevati prebijanje barve. Razliko med dinamiko penetracije tekočine med klejenim in delno klejenim papirjem lahko preučujemo z aparatom PDA (Paper Dynamics Absorption), s katerim določimo dinamični kot omakanja. ZAKLJUČEK Rezultati kažejo, kako pomembno je obvladovanje oplemenitenja površine papirja, saj lahko le z natančnim poznavanjem učinka posameznih komponent na površinsko klejenje pripravimo ustrezno površino, ki bo uporabnikom zagotovila kar najboljše rezultate odtisa oziroma izpisa. Glede na posamezno tehniko digitalnega tiska (laserski tisk, kapljični tisk) ima vsaka tehnika tiska svoje specifične zahteve. Še vedno pa velja, da kakovost izpisa na digitalnih tiskalnikih ni primerljiva z ofsetnim tiskom. Digitalni tisk pa ima to prednost, da lahko v zelo kratkem času in poceni natisne veliko variabilnih podatkov, ki jih v ofsetnem tisku ni mogoče. Torej, če se prej z naročnikom dogovorite o kakovosti, ki jo dosegate (poskusni odtis), potem nikar ne iščite z lupo deformacije rastrskih pik ali skladja. Veliko boljša je vizualna kakovost, da lahko sami rečete: to mi je všeč, tisto pa ne. Kljub temu lahko s primerno kakovostjo papirja in z ustreznimi nastavitvami tiskalnika natisnemo tudi sliko fotografske kakovosti. V ta namen potrebujemo papir posebne kakovosti (Multicolor Fo-toprint paper) in pa tiskalnik višjega kakovostnega razreda. Ne smemo pozabiti še nove generacije večnamenskega papirja (Multipurpose paper), ki sicer ne daje visoke kakovosti odtisov, vendar pa je sprejemljiv za tisk na katerem koli digitalnem tiskalniku. Z nanotehnologijo premazovanja lahko s posebnim tako imenovanim nanoprema-zom povečajo papirju kakovost tiska. # * ^ » i i i i digirmedia X: - i J & m-n unllttT^^K OMX.I r «M rad MJ dA*dd jpï Januarja 2010 je Tehniška založba Slovenije izdala učbenik za izobraževalni program srednjega strokovnega izobraževanja Medijski tehnik, ki sta ga recenzirala dr. Klementina Možina in Marko Kumar. Učbenik Adobe InDesign CS4 je nastal izpod »peresa in miške« Ive Molek, učiteljice strokovnih modulov in praktičnega pouka na Srednji medijski in grafični šoli Ljubljana. Kot je avtorica Iva Molek zapisala v uvodu, je učbenik namenjen predvsem dijakom, ki se izobražujejo v programu srednjega strokovnega izobraževanja Medijski tehnik. Vsebine učbenika zato pokrivajo kataloga znanj strokovnih modulov Tipografija in reprodukcija ter Grafični reprodukcijski sistemi v okviru naslednjih poklicnih kompetenc: ^ dijak/dijakinja razlikuje črkovne sloge, uporablja tipografska pravila in osnove stavljenja, ^ dijak/dijakinja izvede prelom knjige, ^ dijak/dijakinja izdela akcidenčne tiskovine, ^ dijak/dijakinja izvede prelom zahtevnejših tiskovin, izdela montažo, poskusni odtis in izvede korekturo. Adobe InDesign je zelo priljubljen in uveljavljen program, znan po enostavnosti uporabe in dobri povezljivosti z drugimi programi iz Adobove družine. V desetih letih, od prve različice InDesign 1.0, je ta že sedma, imenovana InDesign CS4. Adobe InDesign je program, ki je namenjen predvsem digitalni grafični pripravi, vendar najnovejša različica CS4 briše meje med spletnim in običajnim založništvom. Program vsebuje veliko pripomočkov in orodij, potrebnih pri stavljenju, ki upoštevajo tipografske zakonitosti, in orodij za laže delo pri pripravi različno zahtevnih tiskovin z upoštevanjem standardov na področju grafične priprave. V program lahko uvažamo različne formate digitalnih datotek, barvno upravljamo dokumente, omogoča nam izdelavo dinamičnih dokumentov, dodajanje zvoka, hiperpovezav ter izvoz dokumentov v različne formate, kot sta PDF ali SWF. Učbenik sestavlja enajst poglavij, ki se med seboj vsebinsko dopolnjujejo in prepletajo, vendar je mogoče posamezna poglavja ali tematske sklope poglavij predelati tudi samostojno ali pa jih preskočiti in natančneje predelati pozneje. Vsako poglavje se začne z uvodom, v katerem so napisani cilji in naslovi tematskih sklopov. Tematski sklopi poglavij so v učbeniku ponazorjeni s slikovnim gradivom, opisom uporabe programskih orodij in/ali opisom izvedbe posamezne aktivnosti ter obogateni s primeri iz prakse, ki hkrati podajajo tudi opis tipografskih pravil ali standardov na področju grafične priprave. Prvo poglavje je namenjeno spoznavanju delovnega okolja programa Adobe InDesign CS4, naslednja pa sledijo zaporedju aktivnosti pri prelomu zahtevnejše publikacije. V drugem poglavju so opisani postopki priprave novega dokumenta, tretje poglavje opisuje vnos besedila, četrto obravnava oblikovanja besedila, v petem je opisano delo s tabelami. Šesto poglavje opisuje delo z barvami, vključuje prekrivanje in pokrivanje barvnih izvlečkov v grafični pripravi in nastavitve za uspešno uporabo barvnega upravljanja. Sedmo poglavje opisuje načine vnosa, povezovanja in urejanja različnih grafičnih elementov, osmo poglavje pa uporabo številnih orodij in funkcij za risanje, urejanje in oblikovanje objektov. Deveto poglavje je namenjeno vsem, ki dokumente pripravljajo za različne medije, saj opisuje izdelavo zaznamkov, hiperpovezav in gumbov, dodajanje videa in zvoka ter prehodov med stranmi. Deseto poglavje opozarja na velik pomen pregledovanja izdelanega dokumenta in opisuje načine tiskanja in izvažanja izdelanega dokumenta. V enajstem poglavju je seznam najpogostejših kombinacij bli-žnjičnih tipk, tako za okolje Windows kot tudi za okolje Macintosh. Avtorica Iva Molek, ki je učbenik napisala na podlagi svojih pestrih praktičnih izkušenj tako pri delu s programom kot na področju grafične priprave ter uspešne pedagoške prakse, želi, da bi dijaki uspešno uporabljali učbenik pri svojem delu. Učbenik pa je primeren tudi za vse, ki se poklicno ali ljubiteljsko ukvarjajo z grafično pripravo za različne medije. Naj torej zaželim: Veliko uspešnih projektov in veselja pri delu s pridobljenimi novimi znanji! Lea GOLOB Srednja medijska in grafična šola Ljubljana Iva Molek Adobe InDesign CS4 Učbenik za program Medijski tehnik v modulih Tipografija in reprodukcija in Grafični reprodukcijski sistemi •• •••• d in h 9l:meHi In Nov sejemski dogodek aprila 2011 V Düsseldorf pripravljajo nov sejemski dogodek Digi:media, ki bo enkrat letno, združeval pa bo rešitve celotnega digitalnega dela produkcijske verige. Vodilni proizvajalci tovrstnih digitalnih rešitev so že izrazili zanimanje. Teme sejma Sejem bo razdeljen na več delov oziroma področij: ^ vsebinsko (ustvarjanje vsebin, baze in viri vsebin (teksti, slike ipd.), založništvo itn.), ^ IT-rešitve (omrežja, strežniki ipd.), ^ delovni sistemi (redakcijski sistemi, CRM-sistemi, sistemi arhiviranja, varnost), ^ elektronski mediji (medijske možnosti, programska in strojna oprema), ^ potrošni materiali (barve, tiskovni materiali ipd.), ^ digitalni tisk - komercialni tiskarski sistemi, ^ digitalni tisk - tisk embalaže, ^ dodelava (stroji za šivanje, znašanje, perforiranje, izsekovanje itn.), ^ konfekcioniranje (distribucija, poštna obdelava, dokumentne storitve, logistika ipd.). Sejem bo tudi izvrstna priložnost za izmenjavo mnenj, saj bodo dogodki, predstavitve in forumi razdeljeni v tri dele: izdelava & oblikovanje vsebin, tehnologija & izvedba, podjetništvo. Ne zamudite dogodka v letu 2011, ki bo od 7. do 9. aprila na düsseldorfskem sejmu. Več informacij na http://www.digimedia.de/. KOLEDAR PRIREDITVE 2010 - APRIL, MAJ, JUNIJ 5. 5. 10-7. 5. 10 Berlin - Nemčija PostPrint Ena izmed pomembnejših prireditev digitalnih naprednih tehnologij severne in vzhodne Nemčije. 12. 5. 10-12. 5. 10 Ljubljana - Slovenija CGS konferenca 7. CGS konferenca po vrsti, ki je organizirana z namenom udeležencem pokazati sodobne informacijske tehnologije za načrtovanje arhitekture, gradbeništva, GIS... 18. 5. 10-25. 5. 10 Birmingham - V. Britanija IPEX 2010 Eden pomembnejših sejmov za tisk, založništvo in medije. 18. 5. 10-18. 5. 10 Mainz - Nemčija DDF konferenca 4. digitalni tiskarski forum pod motom »Ideje za večji dobiček«. 27. 5. 10-29. 5. 10 Ljubljana - Slovenija Simpozij 2010 5. mednarodni simpozij o novostih v grafiki, 41. mednarodni simpozij o novosti v tekstilu in 45. mednarodni kongres IFKT. 31. 5. 10-2. 6. 10 Frankfurt - Nemčija LOPE-C 2010 Konferenca in predstavitve s področja organske tiskane elektronike. 22. 6. 10-26. 6. 10 München - Nemčija FESPA 2010 Prireditev inovacij s področja digitalnega tiska, sitotiska in tiska na tekstil. www.isnt.si ■ 5th International Symposium on Novelties in Graphics Ljubljana, Slovenia, 27-29 May 2010 barvni geslovnik Marko KUMAR tipografski geslovnik Klementina MOŽINA Univerza v Ljubljani terminološki slovar Buzzword Buster Matic ŠTEFAN odgovorni urednik Gorazd GOLOB Univerza v Ljubljani GESLOVNIK Revija Grafičar že nekaj časa spletno ponuja barvni in tipografski geslovnik ter terminološki slovar Buzzword Buster z namenom definirati slovensko strokovno izrazoslovje grafične dejavnosti. Ponujamo ga tudi v tiskanem delu. www.graficar.si GRAFIČAR Založnik in izdajatelj DELO, d. d. Predsednik uprave DELO, d. d. Jurij Giacomelli Glavni in odgovorni urednik Matic ŠTEFAN Lektorica Zala BUDKOVIČ Uredniški odbor Bogdan ROMIH Gregor FRANKEN Klementina MOŽINA Iva MOLEK Leopold SCHEICHER Igor GLIHA Naslov uredništva DELO - Grafičar Dunajska cesta 5, SI-1509 Ljubljana Slovenija tel. +386 (0)1 47 37 424 splet: www.graficar.si Grafična podoba in priprava Matic ŠTEFAN Fotografija (naslovnica) Matic ŠTEFAN Oglasno trženje Barbara CENCELJ tel. +386 (0)1 47 37 538 Tisk in vezava DELO Tiskarna, d. d. Letna naročnina je 22 EUR. Posamezne številke po ceni 4,60 EUR je možno naročiti na naslovu uredništva. Revija izide šestkrat letno. Imetniki materialnih avtorskih pravic na avtorskih delih, objavljenih v reviji Grafičar, so družba DELO, d. d. ali avtorji, ki imajo z njo sklenjene ustrezne avtorske pogodbe. Prepovedani so vsakršna reprodukcija, distribucija, predelava ali dajanje na voljo javnosti avtorskih del ali njihovih delov v tržne namene brez sklenitve ustrezne pogodbe z družbo DELO, d. d. Uredništvo ne odgovarja za izrazje in jezik v oglasih in prispevkih, ki so jih pripravile tretje osebe (oglasne agencije, reprostudii...). Tudi ni nujno, da se odgovorni urednik strinja s strokovnim izrazjem in definicijami ter vsebino v objavljenih prispevkih. ISSN 1318-4377 SKUPINHKRHTeR 18.-25. maj 2010, Birmingham, GB Na sejmu IPEX bodo novosti predstavljali tudi naši poslovni partnerji. Vabljeni na svetovno predstavitev novega digitalnega tiskarskega stroja Presstek 75DI. ,niPRESSTEK Hala 07, razstavni prostor C480 Presstek 75DI LI]Böttcher Systems Hala 06, razstavni prostor D535 Gfi » print to win. Hala 11, razstavni prostor F223 Hala 09, razstavni prostor E320 Naši poslovni partnerji in njihovi proizvodni programi: ATÉCÉ (FIBERWEB) cevne navleke in krpe za čiščenje ATLANTIC ZEISER grafični števci in oprema za številčenje BLUPRINT (Super Blue) mrežice za tisk brez madežev BÖTTCHER vse vrste tiskarskih valjev DAY INTERNATIONAL (VARN PRODUCTS COMPANY) ofsetne gume, poliester podloge in pomožna sredstva za tisk DERPROSA folija za hladno in toplo plastificiranje DIAURES samolepilne folije in papirji ECRM CTP oprema EFI programska oprema za upravljanje in vodenje tiskarn FALK naprave za predpripravo vode za grafično industrijo FLINT GROUP (ANI PRINTING INKS, K+E, XSYS) barve za tisk na pole FOTECO emulzije in kemikalije za sitotisk FRITHJOF TUTZSCHKE cevne navleke in podložni kartoni GUARRO CASAS knjigoveški prevlečni materiali KAMI pomožna sredstva za reprodukcijo KIMOTO vsi materiali za izdelavo montaž KODAK GCG ofsetne plošče, grafični filmi, kemikalije CTP oprema in materiali za analogni in digitalni poskusni odtis KOMPAC avtomatski vlažilni sistemi NORBERT WIETSCHER drobni grafični pripomočki PAVAN potrošni in nadomestni deli PRESSTEK Dl digitalni ofset tiskarski stroji PRÖLL barve za sitotisk SERICOL sitotiskarske barve, barve flexo za tisk etiket TETENAL kemični proizvodi za grafično industrijo Papir Servis d.o.o., Ljubljana, Podružnica GRAFIK, Letališka cesta 32,1000 Ljubljana, t: tajništvo 01 548 32 00, prodaja 01 548 32 24, f: tajništvo 01 548 32 10, e: grafik@grafik.si, www.grafik.si Xerox® 4112/4127 Copier/Printer Xerox®4112/4127 Copier/Printerlj|| Vaša izbira, da naredite HH več in končate prvi. HBl Nekaj tehničnih lastnosti: - inovativna tehnologija tonerja EA za boljši izpis - visoka hitrost tiska, 110 oz. 125 str./min. - enostaven za uporabo - dva eksterna kontrolerja - Xerox FreeFlow in EFI Fiery - visoka kvaliteta in natančnost izpisa - dokazana zanesljivost Pokličite nas na: 01 600 10 83 Xerox Slovenija d.o.o., Bravničarjeva 13, 1000 Ljubljana Admir Joldic, vodja programa, admir.joldic@xerox.com, www.xerox.si Pooblaščeni partnerji: UNI-BIRO d.o.o. Brnčičeva 7, 1231 Ljubljana-Črnuče M-Kontroler d.o.o. Šifrerjeva ul. 15, 1000 Ljubljana Panna d.o.o. Kolarjeva ulica 45a, 1000 Ljubljana Hiter, fleksibilen in enostaven. Naj vaš posel raste s pomočjo Xerox 4112/4127. Uporabite ga za razširitev svoje ponudbe, širitev baze strank in povečajte vaše finančne prihodke. Xerox 4112/4127 vam daje nove možnosti za proizvodnjo inovativnih, večkompleksnih in profesionalnih izdelkov hitro, fleksibilno in v velikih nakladah. FMC d.o.o. Letališka 32, 1000 Ljubljana Marsha d.o.o. Brodišče 17, 1236 Trzin Fiery EX Print Server FreeFlow Print Server xerox £) Za dodatne informacije klikni na: www.xerox.si