Poročilo o raziskavi Prejeto 1. novembra 2015, sprejeto: 10. novembra 2015 UDK: 378:36 Dino Černivec SAMOOCENA USPOSOBLJENOSTI ŠTUDENTK IN ŠTUDENTOV FAKULTETE ZA SOCIALNO DELO Prihodnost študentk in študentov Fakultete za socialno delo Univerze v Ljubljani je v današnjem času negotova. Največja težava je Zakon za uravnoteženje javnih financ (ZUJF), saj prepoveduje zaposlovanje v javnem sektorju, socialne delavke in delavci pa se v večini zaposlujemo prav v njem. Problem je tudi pripravništvo na področju socialnega varstva, za katerega razpisa ni bilo že od aprila 2013. Ministrstvo za delo družino, socialne zadeve in enake možnosti namerava pripravništvo skrajšati ali ga celo ukiniti, zato je še posebej pomembno, da študentje že med študijem pridobimo čim več kompetenc za delo v socialnem varstvu. Cilj raziskave, ki sem jo za namene diplomskega dela opravil v sklopu 60-letnice izobraževanja za socialno delo v Sloveniji, je ugotoviti, kakšno je zadovoljstvo študentk in študentov s pridobljenim znanjem med študijem na Fakulteti za socialno delo, kako usposobljeni se počutijo za delo v socialnem varstvu, kakšne so njihove obštudijske dejavnosti, kaj bodo storili po študiju, če vedo, da je zaposlitev težko dosegljiva ter kakšne izkušnje za delo so pridobili oziroma razvili na študijski praksi. Ključne besede: študij, izobraževanje, kompetence, bolonjski proces. Dino Černivec je univerzitetni diplomirani socialni delavec in študent podiplomskega programa socialno delo z družino. Aktiven je na področju urejanja pripravništva v socialnem varstvu, bil je eden izmed organizatorjev mednarodnega kongresa študentov socialnega dela. Kontakt: dino.cernivec@gmail.com. STUDENTS' SELF-EVALUATIoN of THEiR QUALIFICATIoNS At THE Faculty of SoCIAL WoRK Nowadays the future of students at the Faculty of Social Work, University of Ljubljana, is uncertain. The main problem is the Act on Balancing Public Finances, which prohibits the employment in the public sector, where social workers are usually employed. Another problem is the internship in the field of social care, the last tender for which, was in April 2013. The Ministry of Labour, Family, Social Affairs and Equal Opportunities now intends to shorten or even cancel internships so it is particularly important that students gain more work experience and competences during their study. As part of my graduation thesis, I did a survey within the 60th anniversary of education for social work in Slovenia. The aims of the research are to determine how satisfied students are with the acquired knowledge during their study at the Faculty of Social Work, how qualified they feel for work in the field of social care, what their extracurricular activities are, what they intend to do after graduating, considering they know that it is difficult to get employed, and which work experience they gained during their study practice. Keywords: studies, education, competences, Bologna process. Dino Černivec graduated at the Faculty of Social Work, University of Ljubljana. He is currently a student of the master study programme Social Work with Families at the same faculty. He is active in the regulation of internship in social care. He was one of the organizers of an international congress of social work students. Contact: dino.cernivec@gmail.com. Uvod Temeljni nalogi Fakultete za socialno delo sta izobraževanje in raziskovanje. Izobražuje in usposablja študentke in študente za izvajanje strokovnih nalog in storitev na področju socialnega u o C Zbiranje podatkou Zbiranje podatkov je potekalo s pomočjo dveh strukturiranih anketnih vprašalnikov. Anketa je bila anonimna. Izpolnjevanje ni bilo vodeno in je v večjem delu potekalo skupinsko, saj je večji del anketiranja (122 vprašalnikov za prvo stopnjo in 37 za drugo stopnjo) potekal tako, da sem po posvetovanju z nekaterimi študenti izbral najbolj obiskana predavanja in se dogovoril z nekaj profesorji, da so mi omogočili izvedbo ankete v času njihovih predavanj. Drug, manjši del anketiranja (39 vprašalnikov za prvo stopnjo in 15 za drugo) pa je potekal prek spleta. Na spletni strani https://www.1ka.si/ sem ustvaril popolnoma enak vprašalnik in povezavo do njega s pomočjo spletnih naslovov, ki sem jih pridobil med študijem in s pomočjo nekaterih kolegov na fakulteti ter predstavnikov letnikov, ki imajo dostop do elektronskih naslovov vseh sošolk in sošolcev, poslal do vse izbrane populacije. Obdelava in analiza podatkou Podatke sem ustrezno oštevilčil in jih večji del ročno vnesel v program IBM SPSS Statistics 22. Tam sem si pripravil za vsako vprašanje svojo variablo. Tisti del podatkov, ki sem jih pridobil s pomočjo spletnega vprašalnika, sem izvozil v program. Potem sem s pomočjo programa SPSS analiziral dobljene podatke, preveril hipoteze in naredil primerjavo med različnimi spremenljivkami in pridobljenimi podatki ter jih pozneje izvozil v program Microsoft Excel 2013 in tam ustvaril grafikone. Vse skupne ocene sem izračunal tako, da sem s pomočjo programa SPSS med seboj seštel variable in jim glede na število variabel določil vrednosti. Torej v primeru, ko imamo 8 variabel, se seštevek ocen (indeks) vsakega anketiranca giblje med 8 (če pri vsakem vprašanju vprašanec svojo usposobljenost označi z oceno 1) in 40 (če pri vsakem vprašanju vprašanec svojo usposobljenost označi z oceno 5). Potem sem določil, da so vrednosti od 8 do 13 enake oceni 1, vrednosti od 14 do 20 enake oceni 2, vrednosti od 21 do 27 enake oceni 3, vrednosti od 28 do 34 enake oceni 4 in vrednosti od 35 do 40 enake oceni 5. Pri drugih skupnih izračunih sem uporabil enak način, vendar sem indekse prilagodil številu vprašanj. Tako so bili pri drugih skupnih izračunih možni drugačni seštevki in torej drugačen razpon med vrednostmi, ki ponazarjajo določeno oceno. Opisnim spremenljivkam sem določil številčne vrednosti. Izsledki raziskave Glede na spol in status anketirancev je vprašalnik izpolnilo približno enak odstotek moških in žensk in enak odstotek vpisanih v različne letnike, kot je odstotek moških in žensk, vpisanih na našo fakulteto, in odstotek vpisanih po letnikih. Šestintrideset odstotkov študentov prve stopnje je že odločenih, da se bodo vpisali tudi na drugo stopnjo na FSD, 23 % pa je odločenih, da se bodo vpisali na drugo fakulteto. Najpomembnejši razlog za vpis na izbrani program druge stopnje je bil, da jih to področje zanima, kar četrtina vseh vpisanih pa je ta program izbrala, ker redno ni bil razpisan program, ki jih je zanimal - to je najverjetneje predvsem posledica pomanjkanja finančnih sredstev, da bi si program, ki jih zanima, lahko privoščili obiskovati izredno. Na prvi stopnji je odstotek zadovoljnih in zelo zadovoljnih s teoretskim znanjem kar 62,7 %, zelo nezadovoljnih in nezadovoljnih pa le 8,7 %. Na drugi stopnji je 59,6 % zadovoljnih in zelo zadovoljnih ter 8,7 % nezadovoljnih oziroma zelo nezadovoljnih. S praktičnim znanjem je zadovoljnih oz. zelo zadovoljnih 59,7 % anketirancev na prvi stopnji študija, nezadovoljnih oz. zelo nezadovoljnih pa 10,5 %. Na drugi stopnji so ti podatki 53,9 % zadovoljnih oz. zelo 225 zadovoljnih (od tega, zanimivo, kar 21,2 % zelo zadovoljnih) in 15,4 % nezadovoljnih oz. zelo nezadovoljnih. Glede na pridobljene kompetence na fakulteti na prvi stopnji so vprašani odgovarjali, da se počutijo najbolj usposobljene predvsem za soustvarjanje ustreznih rešitev in prepoznavanje različnih uporabniških in strokovnih sistemov v praksi. Najtežje pa jim je povezovati in raziskovati različne uporabniške in strokovne sisteme, čeprav večjih odstopanj med odgovori na vprašanja ni. Svojo usposobljenost na teh področjih skupaj najbolje ocenjujejo študentke in študenti 4. letnika. Od študentov prve stopnje je 54,6 % s pridobljenimi kompetencami na učnih bazah zadovoljnih, 11,2 % pa nezadovoljnih. Na drugi stopnji pa je s pridobljenimi kompetencami na učnih bazah zadovoljnih 57,7 % vprašanih (od tega kar 17,3 % zelo zadovoljnih), kar 17,3 % pa je tudi nezadovoljnih in zelo nezadovoljnih. Od tistih, ki zdaj obiskujejo drugo stopnjo in so pred tem na FSD obiskovali prvo, je kar 63,4 % bilo na prvi stopnji zadovoljnih s prakso in le 7,6 % ni bilo zadovoljnih. Glede na znanje iz prakse, se študentke in študenti prve stopnje počutijo najbolje usposobljene za poznavanje jezika socialnega dela; spretnosti varovanja virov; znanje in sposobnost vzpostavljanja prvega stika in delovnega odnosa na konkretnem področju socialnega dela in za spretnost prepoznavanja in obvladovanja lastnih občutkov (pri vseh teh je povprečna ocena celo 4). Najmanj usposobljeni pa se počutijo za izboljševanje institucionalnih praks na konkretnem področju socialnega dela, sposobnosti za uporabo sociologije v socialnem delu ter za poznavanje antropologije v socialnem delu in sposobnost za uporabo antropologije. Tudi študentje druge stopnje (enako kot študentje prve) so najboljši pri poznavanju jezika socialnega dela. Sledijo znanje in sposobnost za vzpostavljanje prvega stika in delovnega odnosa na konkretnem področju socialnega dela; zmožnost prevzemanja etične in profesionalne odgovornosti biti socialna delavka, delavec in spretnosti prepoznavanja in obvladovanja lastnih občutkov. Vse te kompetence anketiranci ocenjujejo s povprečno oceno vsaj 4. Njihovi najšibkejši področji pa sta predvsem poznavanje pedagogike in antropologije in sposobnost za uporabo obeh v socialnem delu. Povprečna ocena poznavanja obeh je manjša od 3. Na prvi stopnji se iz prakse najbolj usposobljeni počutijo študentje 4. letnika, na drugi stopnji pa so ocene precej izenačene. Največji odstotek tistih, ki svojo praktično usposobljenost ocenjujejo z oceno 5, je pri študentih 1. letnika druge stopnje (13,2 %) in pri študentih dodatnega leta prve stopnje (12,5 %). Glede na področje v socialnem varstvu se študenti prve stopnje najbolj usposobljene počutijo za delo na področju varstva otrok (sem sodijo programi za mlade, vedenjske težave, nasilje nad otroki ter družina in starševstvo) in na področju vzgoje in izobraževanja (sem sodi socialno delo v šoli oziroma vrtcu). Najmanj pa se počutijo usposobljene za delo na področju zdravstva, torej socialnega dela v bolnišnicah in drugih zdravstvenih ustanovah; na področju duševnega zdravja (gre za področja zasvojenosti in omam, težav z duševnim zdravjem in odklonskega vedenja); na področju materialne ogroženosti (gre za nezaposlenost, socialno izključenost in strategije zmanjševanja socialne izključenosti ter revščino in brezdomstvo); in na področju socialnega vključevanja (gre za programe za neodvisno življenje oseb s posebnimi potrebami, vključevanje oseb po prestani zaporni kazni in vključevanje oseb po drugi obliki obravnave). Najbolj se torej počutijo usposobljene za delo z mladimi, najverjetneje posledica tega, da največ anketirancev obiskuje prav ta modul. Najmanj pa se počutijo usposobljene za delo na področju zdravstva. To je mogoče pojasniti s tem, da študentje pri izpolnjevanju ankete niso dobro premislili, kako poteka socialno delo v zdravstvu - na primer v bolnišnici, saj so to preveč povezovali z vlogo zdravstvenega osebja v bolnišnici, in pa seveda tudi zato, ker na fakulteti pri nobenem predmetu posebej ne obravnavamo te snovi. Se najbližje temu je verjetno socialno delo s starimi ljudmi, čeprav so se v povprečju na tem področju najbolje ocenili študentje modula socialno delo v delovnem okolju (sicer tudi oni pod 3). Slabšo usposobljenost ocenjujejo tudi za delo na področju duševnega zdravja. To bi bilo treba podrobneje raziskati, saj imamo na tem področju precej predmetov in modul, a tega 226 S sicer obiskuje manj študentov v primerjavi z drugimi moduli, tako da je tudi to pomemben č dejavnik pri odgovorih. Študentje modula duševno zdravje sicer svojo usposobljenost za delo na tem področju precej dobro ocenjujejo (povprečje 4,2), vendar vsi študentje drugih modulov ¡5 to področje ocenjujejo s povprečnimi ocenami, nižjimi od 3. Naslednji dve področji, kjer študentje slabše ocenjujejo svojo usposobljenost, sta materialna ogroženost in socialno vključevanje (najbolje svojo usposobljenost na obeh področjih ocenjujejo študentje modula socialna pravičnost in vključevanje, najslabše pa študentje modula socialno delo s starimi). Temu je prav tako na fakulteti pomembno nameniti več pozornosti, čeprav je oboje sicer delno zaobseženo v nekaterih predmetih. Študentje druge stopnje se najbolj usposobljeni počutijo za delo na področju nediskrimi-nacije (gre za pogled na uporabnika kot na subjekt in za standarde dobre prakse na področju nediskriminacije), na področju partnerskih odnosov (zakonska zveza, partnerstvo in druge oblike skupnosti) ter na področju varstva otrok (sem sodijo programi za mlade, vedenjske težave, nasilje nad otroki ter družina in starševstvo). Najmanj pa se počutijo usposobljene na področju duševnega zdravja, gre torej za področja zasvojenosti in omam, težav z duševnim zdravjem in odklonskega vedenja; na področju socialnega vključevanja, kjer gre za programe za neodvisno življenje oseb s posebnimi potrebami, vključevanje oseb po prestani zaporni kazni in vključevanje oseb po drugi obliki obravnave; na področju zdravstva, torej socialnega dela v bolnišnicah in drugih zdravstvenih ustanovah, in pa na področju materialne ogroženosti, tu gre za nezaposlenost, socialno izključenost in strategije zmanjševanja socialne izključenosti ter revščino in brezdomstvo. Glede na rezultate je pri nekaterih področjih dobro viden napredek pri študentih druge stopnje v primerjavi s študenti prve, vendar so pri nekaterih drugih področjih te ocene celo nižje. Ocene usposobljenosti za delo na področjih socialnega varstva so še vedno dokaj nižje od pričakovanih. Sicer pa se študentje počutijo zelo dobro usposobljene za opravljanje dela na tistih področjih socialnega varstva, za katere obiskujejo tudi določen program na drugi stopnji študija. Menim, da bi prav enoletno pripravništvo oziroma nekakšna druga oblika zaposlitve za določen čas pod mentorstvom lahko bila tisti dejavnik, ki bi zelo povečal občutek usposobljenosti za opravljanje dela na področjih socialnega varstva. Dobro bi bilo enako vprašanje postaviti tistim, ki so pred kratkim opravljali pripravništvo ali ga še opravljajo, in predvidevam, da bi bile njihove ocene precej višje. Na drugi stopnji študija sem raziskal tudi, kako se študentje in študentke počutijo usposobljene glede na kompetence, ki naj bi jih pridobili pri vsakem od razpisanih programov druge stopnje na Fakulteti za socialno delo. Glede na kompetence programa socialno delo se študentje najbolj počutijo usposobljene za: kritično refleksijo in dosledno uporabo etike udeleženosti in krepitve moči; poznavanje in razumevanje temeljnih vrednot, načel in spretnosti sodobnega participacijskega socialnega dela; uporabo metod socialnega dela v praktičnem okolju in uporabo jezika sodobnega participacijskega socialnega dela. Najmanj pa se počutijo usposobljene za poznavanje in razumevanje osnovnih pedagoško-andragoških zakonitosti, zlasti z vidika svetovalnega dela; uporabo pravnih postopkov in sposobnost za sintezo družbenih, pravnih, psiholoških in antropoloških teorij v teorije, metode in postopke socialnega dela. Pri kompetencah, pridobljenih v programu socialno delo s starimi ljudmi, se počutijo najbolje usposobljeni za poznavanje odnosa sodobne družbe do starih ljudi, poznavanje pojavov, povezanih s staranjem (demenca, umiranje, institucionalizacija), in poznavanje socialnih posledic staranja prebivalstva. Kot področje, na katerem so anketiranci najšibkejši, posebej ne izstopa nobeno področje. Še najmanj se počutijo usposobljene za raziskovanje v socialnem delu s starimi ljudmi, čeprav je tudi tu povprečna ocena večja od 3. Glede na kompetence iz programa socialno delo z družino se najbolje usposobljeni počutijo pri spretnostih komuniciranja; prepoznavanju in razumevanju človekovih stisk in kriz, povezanih z družbenimi in osebnimi okoliščinami in pri sposobnosti za soustvarjanje želenih razpletov z upoštevanjem perspektive uporabnika. Pri vseh teh je povprečna ocena 4 ali več. Tudi tu ni 227 področja, na katerem bi se počutili zelo slabo usposobljene, sicer pa se najmanj usposobljene počutijo za delovanje v mednarodnem in pluralnem strokovnem okolju. Glede na kompetence, pridobljene v programu socialno delo na področju duševnega zdravja v skupnosti, se anketiranci najbolje ocenjujejo na področju prepoznavanja svojih predsodkov, tu je povprečna ocena celo večja od 4. Precej dobro pa se počutijo usposobljene tudi za občutljivost za uporabniško perspektivo. Najmanj pa za mednarodno znanstveno in praktično sodelovanje; sposobnost za kritično presojo sodobnih teorij in obstoječih praks duševnega zdravja v skupnosti; potrebne spretnosti za avtonomno strokovno skupnostno delo z ljudmi s težavami z duševnim zdravjem; sposobnost izpeljati praktični inovativni projekt in pa sposobnost za pisanje znanstvenega besedila. Pri vseh teh je povprečna ocena celo manjša od 3. Na tem področju se anketiranci na splošno počutijo najmanj usposobljene v primerjavi z drugimi področji. Sicer je res, da študentje iz tega programa v raziskavi niso bili vključeni, čeprav je bil namen raziskave, da so vključeni vsi, ampak je na tem programu bilo le 11 študentk in študentov vpisanih v dodatno leto in noben od njih ni odgovoril na vprašalnik. Ti podatki so kljub temu precej presenetljivi, saj menim, da smo se veliko tega naučili na fakulteti že na prvi stopnji študija. Menim, da bi povprečne ocene študentk in študentov pri vseh kompetencah morale biti višje od 3, saj se lahko vsi socialni delavci in socialne delavke, ne glede na program, ki ga med izobraževanjem obiskujejo, zaposlijo na vseh področjih socialnega dela. S tem bi se seveda zagotovile boljše storitve za uporabnike socialnovarstvenih storitev. Glede na kompetence pri programu socialno vključevanje in pravičnost na področjih hendi-kepa, etničnosti in spola pa nobeno področje ne izstopa preveč. Tudi študentov tega programa raziskava ne zajema, saj na program ni bil vpisan nihče, kljub temu pa se vprašani na tem področju v primerjavi s področjem duševnega zdravja ocenjujejo z boljšimi ocenami. Anketiranci so si dali najboljše ocene pri sposobnosti za razumevanje (ne)strpnosti, predsodkov, konstrukcije drugega, tujosti, socialne distance, reproduciranja neenakih možnosti in nasilja in pri razumevanju in uporabi konceptov antidiskriminacije in medkulturnega socialnega dela. Najslabšo oceno pa so si dodelili pri znanju in metodah o socialnem vključevanju ter pluralizaciji programov in storitev v socialnem varstvu. Študentje dodatnega leta druge stopnje svojo usposobljenost za delo v praksi na vseh področjih ocenjujejo bolje od študentov 1. letnika druge stopnje. Študentke in študentje, ki obiskujejo program socialno delo z družino, se čutijo najbolj usposobljene za socialno delo z družino (povprečje 4,14), najmanj pa so usposobljeni za socialno delo s starimi ljudmi (povprečje le 2,96). Študentke in študentje, ki obiskujejo program socialno delo s starimi ljudmi, pa se počutijo najbolj usposobljene za socialno delo s starimi ljudmi (povprečje kar 4,43), za druga področja pa precej izenačeno. Tisti, ki obiskujejo program socialno delo s starimi ljudmi, svojo usposobljenost na področju socialnega dela s starimi ljudmi ocenjujejo za kar oceno in pol bolje od tistih, ki obiskujejo program socialno delo z družino. Tisti, ki obiskujejo program socialno delo z družino, svojo usposobljenost na področju socialnega dela z družino ocenjujejo za dobro polovico ocene bolje od tistih, ki obiskujejo program socialno delo s starimi ljudmi. Za področje duševnega zdravja svojo usposobljenost ocenjujejo skoraj enako (za manj kot četrt ocene jo bolje ocenjujejo tisti na programu socialno delo s starimi), za področje vključevanja in pravičnosti na področjih hendikepa, etničnosti in spola pa svojo usposobljenost za dobro četrtino ocene bolje ocenjujejo tisti, ki obiskujejo program socialno delo z družino. Grafikon 1 prikazuje, s katerimi obštudijskimi dejavnostmi se ukvarjajo študentke in študenti na prvi stopnji, grafikon 2 pa enako za študentke in študente na drugi stopnji študija. Pri obeh vprašanjih je bilo možnih več odgovorov. Na prvi stopnji je zanimivo predvsem to, da imajo študentje 3. letnika ob študiju nekoliko več dejavnosti kot študentje 4. letnika. Povprečno število dejavnosti pri študentkah in študentih 3. letnika ter dodatnega leta je 2,3, za študentke in študente 4. letnika pa 2,0. Skupno povprečje dejavnosti ob študiju je 2,2. Le 1,9 % anketirancev ob študiju ne dela nič, 32,3 % je dejavnih vsaj še na enem področju, 31,7 % na dveh področjih, 21,7 % na treh, 7,5 % na štirih in po 2,5 % na petih ali celo šestih področjih. 228 Grafikon 1: Obštudijske dejavnosti študentov prve stopnje. Obicštudijuj u ■ 5% Ne delam nič Vsakodnevno se ukvarja m s športen Vsakodnevno se ukvai jam z glasbo Prostesoljnodeiftn ti v okviru SD Občasno idelampirekocŠ S v okviru SD oučatanocda&mpfpkošs n Redno delan iddlamflrekfeoŠ ekaj drugega Sv okviru SD Redno dBtemKddamnRfekoŠS n ekaj drugega Sendkttvnfc/čaeisa iŠS SSBeŠOeFiSoali idr uštvai na FSD Izven študija org-oprojektecnamenjenecdops iZnana št Redno ise iude^žujem-neabveznih pnojj udentov fsd iktav/ na FSD Delanv oštudeetskk organiza ctjj i izven FSD Drugo 3377% 331% 5,6% 10,6% BZ^ 26,7% |433§5% % Grafikon 2: Obštudijske dejavnosti študentov druge stopnje. obištudiju ¡ju Ne delam nič Vsakodnevno se nJkvar jam s športom VssitartfievfioosHs ukv arjam z glasbo Prostovoljno dela mi vi okviru SD Občasno adelalmrprekoo ŠS vi okviru SD O^ča9nocd^mop:re^ ŠS Redno delam idel^mcppekbC nekaj drugega ŠS vi okviru SD Redno dB^rdefemprekoc ŠS nekaj drugega Semcakitivttaolaniea i ŠS SSDirŠOcfSOcali i a biušva na FSD Izven študij! orggprojekte(namenjenediop:) izmnja i Redno lSSludd^žUjemrneollbVeznih pro stuoemtoMi FSD na FSD DBlaffl^VcŠtUld£(8ltskli;¡QSgflfli6 acj i i^ven FSD Drugo ■ 1,9 i% 1,5% — 9,6i% 36 B9 2i% 140,4 % 6,5% % ■ 3,8% 0 36 7 9,6» 7% 0,%% %C I6B,5 7% Na drugi stopnji pa imajo študentje dodatnega leta v povprečju nekoliko več dejavnosti kot študentje 1. letnika, vendar ne veliko. V dodatnem letu ni nikogar, ki ne bi delal nič, večji odstotek pa je takih, ki delajo samo eno stvar, in veliko manjši odstotek tistih, ki imajo dve dejavnosti. Odstotek tistih, ki imajo 3 ali 4 dejavnosti, je nekoliko večji, odstotek tistih, ki imajo 5 dejavnosti, pa nekoliko manjši, vendar je odstotek tistih, ki imajo šest dejavnosti, pri študentkah in študentih dodatnega leta spet večji. Povprečno število dejavnosti pri študentkah in študentih 1. letnika je 2,76, za študentke in študente dodatnega leta pa 2,93. Skupno povprečje dejavnosti ob študiju znaša kar 2,81, torej ima vsak poleg študija skoraj tri dejavnosti. Le 1,9 % anketirancev ob študiju ne dela nič, 17,3 % je dejavnih vsaj še na enem področju, 26,9 % na dveh področjih, 25 % na treh, kar 15,4 % na štirih, 7,7 % na petih in 5,8 % celo na šestih področjih. 229 Grafikon 3: Kaj nameravajo študentje prve stopnje po študiju. Po študiju nameravam Se zaposliti v javnem sektorju v SD Se zaposliti v zasebnem sektorju v SD Se zaposliti v drugi stroki Se vpisati na drugo fakulteto Se prijaviti na zavod za zaposlovanje Čakati pripravništvo Delati prostovoljno Ostati doma Se samozaposliti v SD Se samozaposliti izven SD Delati na črno v SD Delati na črno izven SD Drugo 74, ■ 1,2 % 21,1 % ■ 1,2 % ■ 1,9 % ^^m 5 % 9,9 % 2 % 49,7 % Grafikon 4: Kaj nameravajo študentje druge stopnje po študiju. Po študiju nameravam Se zaposliti v javnem sektorju v SD Se zaposliti v zasebnem sektorju v SD Se zaposliti v drugi stroki Se vpisati na drugo fakulteto Se prijaviti na zavod za zaposlovanje Čakati pripravništvo Delati prostovoljno ostati doma Se samozaposliti v SD Se samozaposliti izven SD Delati na črno v SD Delati na črno izven SD Drugo % H 3,8 % H 3,8 % ■ 1,9 % 15,4 9,6 % % 40,4 % I 36,5 % I 32,7 % 69,2 % 75 % 52,2 % 57,7 % 46,2 % Grafikon 3 prikazuje, kaj nameravajo študentke in študente prve stopnje po študiju, enako prikazuje grafikon 4 za študentke in študente druge stopnje. Tudi tukaj je bilo pri obeh vprašanjih možnih več odgovorov. Iz odgovorov lahko sklepamo, kaj bi študentje med drugim storili po diplomiranju na prvi oz. drugi stopnji. Na koncu sem prejel nekaj pomembnih sporočil, in sicer, da je na FSD treba omejiti vpis, a s tem se ne strinjam, saj je vpis že omejen, v socialnem varstvu je zmeraj manj zaposlenih, čeprav je povpraševanje po socialnovarstvenih storitvah vedno večje. Potrebna sta predvsem odprava prepovedi zaposlovanja v javnem sektorju in boljši prehod iz izobraževanja v zaposlitev za socialne delavke in delavce ter tudi omejitev zaposlovanja drugih poklicev v socialnem varstvu oziroma boljša oblika prekvalifikacije tistih, ki so se izobraževali v drugih strokah in so zaposleni v socialnem varstvu. S Dobil sem tudi sporočilo, da je treba preoblikovati predmetnik, vendar brez konkretnega 1 predloga. Še en predlog je ta, da bi se morali moduli med seboj bolj povezati, da bi bilo med njimi omogočeno tudi prehajanje. ¡5 Naslednjih nekaj opazk je bilo o tem, da je kljub zelo dobri ureditvi prakse na fakulteti te še vedno premalo in da je preveč odvisna od mentorja na učni bazi in da bi bilo treba narediti selekcijo učnih baz. Veliko je tudi takšnih, ki menijo, da je treba spremeniti sistem in omogočiti zaposlovanje, in takšnih, ki na prihodnost gledajo precej pesimistično, drugi pa pravijo, da je kljub temu treba ostati optimističen. Nekateri tudi menijo, da se študentje premalokrat vprašajo o lastnih kompetencah in se jih premalokrat zavedajo. Vse to so teme, ki bi jih bilo vredno še dodatno raziskati. Prejel sem tudi sporočilo, da so za boljše delo potrebna dodatna izobraževanja. Prav tako pa sporočilo, da je potreba po socialnih storitvah velika in da bi morali urediti zaposlovanje na tem področju. Pomembno se mi zdi tudi sporočilo, da je v urbanih okoljih socialnega dela veliko več in je tudi bolje urejeno kot na ruralnih področjih, in s tem se seveda strinjam. V ruralnih okoljih je treba še veliko storiti, da bodo socialno varstvo in socialne storitve bolj dosegljivi tudi prebivalcem. Sklepi Približno 60 % študentk in študentov FSD je s pridobljenim teoretskim znanjem zadovoljnih in manj kot 10 % nezadovoljnih. Na drugi stopnji je v primerjavi s prvo večji odstotek študentk in študentov, ki s prakso niso zadovoljni, je pa tudi večji odstotek tistih, ki so s prakso zelo zadovoljni. Povprečne ocene zadovoljstva pa so skoraj enake. Študentke in študenti so s pridobljenimi kompetencami na učnih bazah v povprečju zadovoljni. V splošnem se študentje prve stopnje najbolj usposobljene počutijo za delo na področju varstva otrok in na področju vzgoje in izobraževanja, študentje druge stopnje pa za področje nediskriminacije, partnerskih odnosov in prav tako varstva otrok. Študentke in študenti se počutijo najbolj usposobljeni za delo na tistem področju socialnega varstva, za katerega modul oz. program obiskujejo. Glede na kompetence, ki naj bi jih pridobili na programu druge stopnje socialno delo, se študentje (ne glede na to, kateri program v resnici obiskujejo) počutijo najbolj usposobljene za kritično refleksijo, najmanj pa za poznavanje in razumevanje osnovnih pedagoško-andragoških zakonitosti, zlasti z vidika svetovalnega dela in uporabe pravnih postopkov. Glede na kompetence, ki naj bi jih pridobili na programu socialno delo s starimi ljudmi, se študentje (ne glede na to, kateri program v resnici obiskujejo) počutijo najbolj usposobljene za poznavanje odnosa sodobne družbe do starih ljudi, najmanj pa za raziskovanje v socialnem delu s starimi ljudmi. Glede na kompetence, ki naj bi jih študentje pridobili na programu socialno delo z družino, se študentje (ne glede na to, kateri program v resnici obiskujejo) počutijo najbolj usposobljene v spretnostih komuniciranja, najmanj pa za sposobnost za delovanje v mednarodnem in pluralnem strokovnem okolju. Glede na kompetence, ki naj bi jih študentje pridobili na programu duševno zdravje v skupnosti, se anketiranci čutijo na splošno najmanj usposobljene v primerjavi z drugimi področji. Najbolj se počutijo usposobljeni za prepoznavanje svojih predsodkov in za refleksijo o njih, najmanj pa za mednarodno znanstveno in praktično sodelovanje. Glede predvidenih kompetenc programa socialno vključevanje in pravičnost na področjih hendikepa, etničnosti in spola svojo usposobljenost študentke in študenti ocenjujejo približno z enakimi ocenami. Najbolje ocenjujejo svojo sposobnost za razumevanje (ne)strpnosti, predsodkov, konstrukcije drugega, tujosti, socialne distance, reproduciranja neenakih možnosti in nasilja, najmanj pa znanje in metode o socialnem vključevanju ter pluralizaciji programov in storitev v socialnem varstvu. 231 Študentke in študentje programa socialno delo z družino enako kot študentke in študentje a programa socialno delo s starimi ljudmi najbolje ocenjujejo kompetence, ki naj bi jih pridobili | na svojem programu. n Veliko študentk in študentov ob študiju dela prek študentskega servisa v kakem drugem S poklicu in zelo malo jih dela prav na področju socialnega dela. S Kar polovica se jih prostovoljno ukvarja s socialnim delom, veliko pa se jih tudi vsakodnevno j ukvarja s športom. | Na drugi stopnji študija je tudi veliko takih, ki se redno udeležujejo neobveznih projektov šš na Fakulteti za socialno delo. d Zelo malo študentov ob študiju ne dela ničesar in zelo malo jih redno dela v socialnem varstvu. k Na prvi stopnji je tudi zelo malo študentov, ki so aktivni člani študentskih organizacij ali 5 društev, in zelo malo jih organizira projekte, namenjene dodatnemu izobraževanju študentov u Fakultete za socialno delo. t Zelo malo študentov na obeh stopnjah tudi dela v drugih študentskih organizacijah zunaj Fakultete za socialno delo (na drugi stopnji celo nobeden). U Skupno povprečje dejavnosti ob študiju za študentke in študente prve stopnje je 2,2, za t študentke in študente druge stopnje pa kar 2,8. a Največ študentk in študentov namerava po študiju čakati pripravništvo in se zaposliti v o javnem ali zasebnem sektorju. n | d | Predlogi Predlagam, da samooceno kompetenc študentk in študentov fakulteta izvaja kontinuirano. Mogoče bi bilo dobro narediti tudi raziskavo med 1. in 2. letnikom prve stopnje študija. S tem bi bil še bolj razviden napredek študentov do pridobitve izobrazbe. V raziskavi je ostalo tudi še veliko neodgovorjenih vprašanj. Predvsem bi bilo treba na fakulteti raziskati in izboljšati področja, kjer so anketiranci svojo usposobljenost ocenjevali s povprečnimi ocenami, nižjimi od 3. Ta področja so: izboljševanje institucionalnih praks na konkretnem področju socialnega dela; poznavanje sociologije v socialnem delu in sposobnost za uporabe te vede v socialnem delu; poznavanje antropologije v socialnem delu in sposobnost za uporabo te vede v socialnem delu; občutek usposobljenosti za delo na področju materialne ogroženosti (nezaposlenost, socialna izključenost in strategije zmanjševanja socialne izključenosti, revščina in brezdomstvo); občutek usposobljenosti za delo na področju socialnega vključevanja (programi za neodvisno življenje oseb s posebnimi potrebami, vključevanje oseb po prestani zaporni kazni, vključevanje oseb po drugi obliki obravnave); občutek usposobljenosti za delo na področju duševnega zdravja (zasvojenosti in omame, težave z duševnim zdravjem, odklonsko vedenje); občutek usposobljenosti za delo na področju zdravstva (socialno delo v bolnišnicah in drugih zdravstvenih ustanovah) ter poznavanje pedagogike v socialnem delu in sposobnost za uporabe te vede v socialnem delu. Raziskati in izboljšati bi bilo treba tudi poznavanje in razumevanje osnovnih pedagoško--andragoških zakonitosti, zlasti z vidika svetovalnega dela; znanje uporabe pravnih postopkov; sposobnost za kritično presojo sodobnih teorij in obstoječih praks duševnega zdravja v skupnosti; potrebne spretnosti za avtonomno strokovno skupnostno delo z ljudmi s težavami z duševnim zdravjem; sposobnost izpeljati praktični inovativni projekt; sposobnost za pisanje znanstvenega besedila ter usposobljenost za mednarodno znanstveno in praktično sodelovanje. Študentom je treba tudi omogočiti, da med študijem prek študentskih servisov opravljajo delo v lastni stroki, saj bi tako izboljšali svoj materialni položaj in seveda usposobljenost, kajti tako bi se lahko bolj preizkušali v praksi. Zdajšnji odstotek tistih, ki delajo prek študentskih servisov v socialnem varstvu, je zanemarljiv, jih pa veliko dela prostovoljno in so poleg tega prisiljeni delati prek študentskega servisa v drugi stroki, da lahko čez leto normalno preživijo in da so manj odvisni od staršev ali pa starše celo preživljajo. iu Študentje bi se morali bolj angažirati za delo na lastnih projektih, saj je odstotek tistih, ki 1 organizirajo različne projekte za namen dodatne usposobljenosti študentov socialnega dela oziroma kakršnekoli druge projekte, zelo majhen. Čeprav imajo v povprečju študentje na prvi 5 stopnji ob študiju še 2,2 dejavnosti in na drugi stopnji 2,8, mislim, da bi lahko bili študentje še nekoliko aktivnejši. Raziskava kaže, da zelo veliko študentov namerava čakati na pripravništvo, čeprav že dobri dve leti ni bilo razpisa. Nujno je, da se študentje bojujemo za ureditev tega področja, da bomo imeli možnosti za boljši prehod iz izobraževanja v zaposlitev. Veliko študentov se tudi namerava zaposliti v javnem sektorju, potrebe po novih zaposlitvah so velike, organizacije so preobremenjene, po Zakonu za uravnoteženje javnih financ (2012) pa še zmeraj velja prepoved zaposlovanja, zato je nujno, da se ta odpravi. Nujno je potrebna tudi boljša ureditev kadra, ki se zaposluje na področju socialnega varstva, in sicer tako, da bodo tisti z izobrazbo iz socialnega dela dobili prednost pred drugimi izobrazbami, saj imamo na centrih za socialno delo zaposlene tudi ljudi drugih družboslovnih ved in tudi ljudi, ki so na primer končali biotehniško ali pa fakulteto za šport. Potrebni so torej odprava prepovedi zaposlovanja v javnem sektorju in boljši prehod iz izobraževanja v zaposlitev za socialne delavke in delavce ter omejitev zaposlovanja drugih poklicev v socialnem varstvu oziroma boljša oblika prekvalifikacije tistih, ki so se izobraževali v drugih strokah in so zaposleni v socialnem varstvu. Viri Bezenšek, J. (2007), Nekateri sociološki vidiki (potrebnih) načrtovanih sprememb v izobraževanju za 21. stoletje ter njihovih (ne)slutenih posledic. V: Vovk Korže, A., Vihar, N. (ur.), Priložnosti v izobraževanju z bolonjsko reformo v Sloveniji. Maribor: Filozofska fakulteta (8—17). Čačinovič Vogrinčič, G. (2008), Soustvarjanje v šoli: učenje kot pogovor. Ljubljana: Zavod Republike Slovenije za šolstvo. Eurostat (2015). Your key to European statistics. Dostopno na: http://ec.europa.eu/eurostat/web/main/home (4. 6. 2015). Fakulteta za socialno delo (2014), Letno poročilo 2014: poslovno poročilo sporočilom o kakovosti, računovodsko poročilo. Ljubljana: Fakulteta za socialno delo. Jesih, I. (2013), Študentski vidik kakovosti v visokem šolstvu. V: Vitez, T. (ur.), Bolonja po Bolonji: popotnica ob 10-letnici prenove študijskih programov v Sloveniji. Ljubljana: Študentska organizacija Slovenije: Center RS za mobilnost in evropske programe izobraževanja in usposabljanja (39—40). Kristl, J. (2013), Dodiplomski študij - izobraževanje v družbi znanja in izzivi prihodnosti. V: Vitez, T. (ur.), Bolonja po Bolonji: popotnica ob 10-letnici prenove študijskih programov v Sloveniji. Ljubljana: Študentska organizacija Slovenije: Center RS za mobilnost in evropske programe izobraževanja in usposabljanja (18-21). Mesec, B. (2009), Metodologija raziskovanja v socialnem delu 1: načrtovanje raziskave. Študijsko gradivo za interno uporabo. Ljubljana: Fakulteta za socialno delo. Mikulec, B., Regvar, B. (2014), Kvalifikacijska struktura na področju socialnega varstva. Ljubljana: Center RS za poklicno izobraževanje. Rode, N., Rihter, L., Kobal, B. (2006), Uvajanje sistema evalvacije v socialnem varstvu. Socialno delo, 45, 1/2: 1-7. Svetlik, I., Kristl, J., Širok, M., Komljenovič, J. (2012), Bolonjska prenova po ljubljansko: proces prenove študijskih programov na Univerzi v Ljubljani. Ljubljana: Univerza v Ljubljani. Zakon za uravnoteženje javnih financ (2012). Ur. l. RS, št. 40/2012 z dne 30. 5. 2012. Dostopno na: http://www. uradni-list.si/1/objava.jsp?sop=2012-01-1700 (30. 3. 2015).