Štev. 9. i V Ljubljani, 28. februarja 1908. XLVIII. leto. Glasilo avstrijskega jugoslovanskega učiteljstva Vse spise, v oceno poslane knjige itd. je pošiljati samo na naslov: < i , .j . - ; . J- - Uredništvo Učiteljskega Tovariša v Idriji. Rokopisov ne vračamo. Vse pošiljatve je pošiljati franko. Učiteljski TovariS izhaja vsak petek popoldne. Ako je ta dan praznik, izide list dan pozneje. Vse leto velja .... 8 K pol leta.....4 „ četrt leta......2 „ posamezne številke po 10 h. Za oznanila je plačati od enostolpne petit-vrste, če sc tiska enkrat . . 14 h „ „ „ dvakrat. . 12 „ „ „ „ trikrat 10 „ za nadaljna uvrščenja od petit-vrste po 8 h. Oznanila sprejema Učiteljska tiskarna (telefon št. 118). Za reklamne notice, pojasnila, poslana, razpise služb je plačati po 20 h za petit-vrsto. Priloge poleg poštnine 6 K. Naročnino, reklamacije, to je vse administrativne stvari, je pošiljati samo na naslov; Upravništvo Učiteljskega Tovariša v Ljubljani, Gradišče št. 2. Poštna hranilnica št 53.160. Reklamacije 10 proste poštnine. Berite vse listnice upravništva v tekočem letu in uvažujte jih! Je skrajni čas. Šolskim vodstvom in uči-teljstvu toplo priporočamo Žirovnikove narodne pesmi. »Učiteljski konvikt'je dobil že okrog 200 K čistega dobička za prodane ,Narodne pesmi4. Ker je narodnih pesmi še precej v zalogi, bode tudi dobiček precejšen, če se hitro razproda vsa zaloga, kar je odvisno edino od našega zavednega učiteljstva. Torej le pridno na delo in širite med ljudstvom to lepo zbirko najlepših narodnih pesmi. w i i t i f T T i i t T t T i i i T T T T i t T i T t r T T i i Novo delo. Delavsko-statistiški urad trgovinskega ministrstva je naložil ogromno delo na rame ljudskošolskega učiteljstva. Izpolniti mu je tako-imenovane individualne pole za delajoče otroke. Za vsakega otroka, ki opravlja kakršnokoli delo, je treba izpolniti jako obsežno polo. Vsaka posamezna pola bo dala najmanj dve uri opravila, ker obsega poleg vprašanj, ki jim je lahho odgovoriti, tudi vprašanja, ki zahtevajo vsestranskega pozvedovanja, ako hočemo dobiti točne odgovore. Torej: ne bo učiteljstvu pre-ostajalo nič drugega, kakor da gre od hiše do hiše pozvedovat, kar pa tudi ne bo imelo dosti uspeha. Pomisliti je pa treba, da ima učitelj do sto, enorazredničar celo do dvesto šolskih otrok, in da na kmetih vsak otrok pomaga pri poljskih opravilih ali pa pase. če računamo tedaj na eno učno osebo sto otrok, ji bosta spisovanje in izpolnitev vprašalnih pol dali — nizko računano — 200 ur dela. Če računamo za vsako uro le po 1 krono zaslužka, dobimo častitljivo vsoto in prelep zaslužek, ki ga naj ubogo učiteljstvo daruje — državi! Država, ki za učiteljstvo ne prispeva niti vinarja, torej zahteva, naj ji to žrtvuje 200 ur svojega prostega časa, ki ga lahko in ga mora uporabljati v to, da si poleg svoje beraške plače prisluži vsaj toliko, da gladu ne pogine. Sramotno je tako izkoriščanje I Z isto, da, z veliko večjo upravičenostjo bi se to delo smelo naprtiti duhovnikom. Saj ti vedno govore, da prav tako dobro poznajo krajevne razmere in razmere, v katerih žive otroci. Duhovniki so plačani od države ter imajo veliko več prostega časa kakor učitelji; vrhutega pa duhovnikom ni treba uporabljati prostega časa za obstanek, ker jim je obstanek več kot zagotovljen. če se pa že hoče na vsak način to delo „nakloniti" učiteljstvu, se naj pa delo tudi primerno in pošteno nagradi. Učitelj mora vsako prosto uro izkoristiti, da — v 20. stoletju! ne umrje gladu. Učiteljstvo ne more tlačaniti in tudi ne bo tlačanilo državi 1 Delavec zahteva in dobi plačano vsako uro, ki jo dela več kot ga veže dolžnost, in sicer dobi boljšo plačo kot za pogojene ure. Samo učiteljstvo naj bi delalo zastonj. Ako hoče država, da ji opravimo veliko delo, naj nam to delo plača. Učiteljstvo je dandanes v takem gmotnem položaju, da mora svoj svobodni čas izkoriščati v svojo korist. To je vendar čudno 1 Kadar država kaj rabi, takrat se gotovo spomni učiteljstva ; kadar bi pa treba kaj plačati, ga ne pozna. To je tisto staro krivično načelo izkoriščanja: ukazuj in zahtevaj, a ne plačaj — ničesar! Vsa preteklost našega stanu dokazuje, da se učiteljstvo ne plaši dela. Do najnovejšega časa je tudi učiteljstvo prenašalo vsa bremena z občudovanja vredno požrtvovalnostjo in z idealnim samozatajevanjem. V sedanji dobi socialnega gibanja je pa konec takemu hlapče-vauju! Zavladati mora edino pravično načelo socialne enakopravnosti: Kdordela, naj bo tudi plačan za delo! Poklicani ljudje, naj poskrbe, da se uveljavi to načelo tudi v tem primeru! Tlake je že davno konec! 0 šolski reformi. VII. Izobrazba in vzgoja razrednih učiteljev zahteva izpremembo v organizaciji vseučilišč. Vseučilišče ima namen gojiti znanstvo teoretično, obenem pa pripravljati za praktične poklice : za pravnike, zdravnike, učitelje. Sedanji ustroj vseučilišč ne ustreza obojnemu namenu : ali zanemarja eno ali drugo. Kako temu odpomoči? V srednjem veku je bila bogoslovna fakulteta središče vseučiliščnemu študiju, ki je dajala smer vsemu znanstvenemu delu. V novi dobi izgublja svoj pomen, ker je postala prak tični zavod, ki vzgaja duhovniški naraščaj določene konfesije (katoliške, evangeliške). Zato ne spada več v organizacijo vseučilišča, ki ne more biti konfesionalnega značaja, marveč le inter-konfesionalno, določeno za vse konfesije. Čim bolj je padala važnost bogoslovne iakultete, tem bolj je naraščal pomen modroslovne. Tisto mesto, ki ga je imela nekdaj teologija, zavzema zdaj filozofija. Ta preobrat se mora kazati v organizaciji vseučilišč, ako hočemo, da najvišji znanstveni zavod koraka vzporedno s sodobno kulturo. Modroslovna fakulteta bodi središče vse-učiliškemu študiju, ki naj goji teoretično vedo in naj bo na ta način podlaga ostalim fakul- LISTEK. Štiri postaje. —j. ii. V peklu. In bil sem tam, kjer je jok in škripanje z zobmi! In res . zadnji moj kočnik je iskal svojega nasprotnika, da bi z njim poškripal, in zadnji moj sekavec je iskal česa, ob kar bi se po-drgnil, in zadnji moj podočnik je iskal opore, ob kateri bi izražal svojo grozo! Toda do škripanja ni prišlo v mojih ustih, zakaj, kar ni mogoče —je nemogoče. Zato pa se je ves moj strah izlil namesto v zobe v moje odrevenele ude, ki so se pričeli tresti kot premalo kuhana žclca! Vsak trenutek sem menil, da me zgrabi kak vrag ter me nasadi na svoj trirog in me ponese v kako žarečo ponev, da me dodobrega scvre. Toda nič tega ni bilol Vsa okolica čisto mirna, tiha ... le tam iz daljave se je oglašal vesel in razposajen hrup! Ko vidim, da ni nikjer nikakega strahu, ki bi me požrl, se neham tresti, pa se postavim na svoje cepi, da kam ubežim, toda v istem trenutku se odpro v bližini velikanska vrata, skozi katera se pripodi roj pravih pe- klenščkov. Ugledajo me in se zakade proti meni, da mi je zastila sapa. „Aha, zdaj-le se pa pripravi!" sem si mislil in brž sklenili zmoliti očenašek, a sem se k sreči še spomnil, da sem v peklu, kjer itak ne pomaga nobena molitev. He, he! Kako pa da si našel semkaj ? Kdo pa ti je dovolil to? Halo, pred Luciferja, da zveš, kaj se ima zgoditi s teboj!" In pehali so me in vlekli v veliko dvorano pred tron peklenskega poglavarja, ki je sedel v svojem veličastvu sredi nebrojne množice peklenskih prebivalcev. Zobje moji so napravili še en obupen, a ponesrečen poizkus za škripanje in šklepetaoje, nakar se zgrudim pred prestolom na tla. „A — ti si, Francesco, ki se za me nisi zmenil ves čas svojega življenja in ki si mi delal toliko skaze in zgage ? Dajte, zgrabite ga, pa ga treščite venkaj, da leti naravnost do nebeških vrat! Tu ni mesta zanj!" „I — i — saj tam sem pa že bil, in od tam so me pa poslali semkaj med vas. Saj rad nisem šel, a sem moral!1' pravim jaz. „A tako? In ti meniš, da pri nas pobiramo same izbirke? Ne boš, Jaka, kar ven z njim--pa naj blodi „po svetovnem prostoru, in aeternum !u zagrmi Lucifer. Takrat pa so mi začeli zobje res šklepetati, hlače so se mi tresle in srce mi je drgetalo silnega strahu. Obupno se ozrem v krogu in iščem pomoči, usmiljenja 1 Tu se zasmilim Lueifereli, Njeni Prevzvi-šenosti, soprogi Luciferjevi, in ta se zavzame za me. „Kaj boš, Lučko, saj vidiš kak siromak je! Ves prepaden, medel in pretrgan kot sama lakota, ves premrt in trd od mraza, kaj hočeš takemu odrekati zavetišče? Daj, daj — pa ga sprejmi v našo družbo!" Ta rahel migljaj je zadostoval Luciferju, da je takoj premeuil svoje ravnanje. (Kakor sem uvidel, je imel Lucifer ravno tak strah pred svojo ženo, kot sem ga imel nekdaj jaz pred svojo!) Lucifer prekliče svoj ukaz, se obrne k meni ter pravi: „Kaj pa so tvoji grehi, da te niso hoteli v nebesa?" • „V razrednici sem izpustil nekaj pik nad i, v katalogu nekaj strešic nad č in i in v tedniku sem zapisoval tvarino s prevegastimi črkami!" Kakor vidite, sem se debelo lagal, a strah je strah. Saj Lucifer ni vsegaveden, čemu bi ne zmanjšal svojih grehov? „A tako? Tak lenuh si bil?--Kazen za vse to pa mora biti! Odvedite mi ga v učiteljsko dvorano, in tamkaj naj piše in prepisuje razrednice, kataloge in tednike neprestano v vso večnost, dokler .. ." Takrat pa sem prvikrat zaškripal. Kako je bilo to mogoče, sam nisem vedel, a le toliko sem znal, da sem zaškripal. Lucifer je končal z neizvršenim stavkom in mignil svojim slugam. Ti pa so me zgrabili in vlekli v takozvano učiteljsko dvorano. Tu zagledam nepregledno mizo, pri kateri je sedela nešteta vrsta sključenih, upadlih postav — — samih mojih tovarišev! Niso dvignili pogleda, ko sem vstopil, temveč hiteli so s peresi po papirju in pri tem škripali z zobmi, da me je streslo po vseh udih. Za njimi so se pa dvigale velikanske skladovnice že neštetokrat prepisanih izdelkov. Vragi porinejo k mizi tudi mene, mi potisnejo pero v roke in tiskovine pred me — — in od tedaj se je pričelo trpljenje zame, neskončno trpljenje, ki je izvabilo tudi mojim brezzobim čeljustim škripanje, kot da sem imel dvakrat dvaintrideset zob! Le eno je bilo zame tolažba! Ko sem se nekoliko ozrl po svojih tovariših, sem zapazil, da ne manjka med temi skoraj nobenega, ki mi je bil v življenju ljub. Bili so tu Janko pa Luka in France in Jaka in--in-- bile so vse koleginje, ki so korakale v preteklem življenju ramo ob rami za naše pravice! To je bila zame tolažba! Njihovo trpljenje je zmanjšalo moje gorje! In pisal sem in prepisoval spise, na tihem pa premišljeval, kaj li je menil Lucifer s svojim nekončanim govorom: „V vso večnost, dokler . .." tetam za praktično aplikacijo teoretične znanosti. Modroslovna fakulteta naj podaja teorijo kot tako v zaokrožeu svetovni nazor. Ona naj spaja druge fakultete v celoto, podajajoč jim teoretični temelj za njih praktične stroke. Zato bi se vse teoretične vede drugih fakultet prenesle na modroslovno, ki bi jo moral obiskovati nekoliko let vsak vseučiliščnik, da si osvoji za svojo praktično stroko potrebne teoretične znanosti. Poleg te čisto teoretične modroslovne fakultete, naj se ustanove razne praktične fakultete, ki bi pripravljale za praktične poklice za pravnike, zdravnike, učitelje. Nas zanima tu fakulteta za učitelje. Fakulteto, ki vzgaja srednješolske učitelje, imenujemo sedaj modroslovno. Ta izraz ni primeren, kakor je razvidno iz bistva modroslovja ali filozofije. Ta fakulteta bi se morala imenovati šolska ali učiteljska, ker bi bil njen namen vzgajati učiteljski naraščaj srednjih šol. Dosedanji učni načrt modroslovne fakultete ima to veliko napako, da ni sistematičen. Predavanja so glavno teoretiškega pomena brez ozira na to, da morajo pripravljati tudi že za učiteljski stan. Posledica tega je, da akademik ne ve, česa naj bi se pravzaprav lotil. Zato posluša morebiti vsa mogoča predavanja brez zveze in brez ozira na izpit usposobljenosti. Popolna akademiška svoboda in pestrost veliko-mestnega življenja, ki se tako kričeče razločujeta o d srednješolske discipline, izvabljata dijaka, da pozablja na svojo mlogo, da ne zna rabiti svobode, ker ni bil tega vajen, marveč da jo zlorablja v svojo škodo. Tako izgublja marsikdo leto za letom. Ko dobi absolutorij, tedaj se morebiti še-le spomni, čemu je šel pravzaprav na visoko šolo. V naglici se začne učiti za izpit. Čeprav prebije izkušnjo — tudi tu igra slučaj veliko ulogo — vendar to ne more biti solidno znanje, ki si ga je vtepel v glavo v zadnjem trenutku. In kaj še-le oni, ki je bil zaradi gmotnih razmer prisiljen, da je takoj po absolutoriju šel službovat brez izpita! Koliko zatajvanja je tu treba, koliko odločne volje in napora, da se tak človek ne izgubi v valovih socialnega življenja! Pri tem pa delodajalec-država ravna z njim bolj < kruto in bolj izkoriščevalno nego delodajalec-zasebnik. Vse to dvojno naporno delo, ki ga opravlja, ker so ga gospodarske razmere prisilile k temu, ne velja pri državi nič: ta leta brez izpita so zanj izgubljena, ker se mu ne štejejo pri stalnem nameščenju med službena leta . . . A tudi za one, ki na visoki šoli ne zanemarjajo svojih dolžnosti vkljub vsem zapeljivostim tega sveta, je državni izpit po dqyršenem četrtem letu veliko breme. Opozarjam na množino snovi, ki jo je treba predelati in si jo osvojiti. Vse to naenkrat! To ni možno brez razburjenja, ki postaja dostikrat nevarno za naše duševno in telesno stanje. Iz vsega tega sledi, da bi bilo treba urediti učni načrt za srednješolske učitelje sistematično, smotreno in uvesti izkušnje na koncu vsakega letnika, kakor se to godi že sedaj pri juristih in medicincih. S tem bi se omejevala dijaška lahkomišljenost in se pridobivalo solidno znanje. Poleg tega naj že srednja šola s pametno vzgojo navaja mlade ljudi na svobodno življenje, da jim bo svoboda vir radosti, a ne vir nesreče in prokletstva, telesne in duševne pogube. Srednja šola naj tvori prehod na visoko šolo, ki bodi le njeno nadaljevanje in izpopolnjevanje. Modroslovna fakulteta bi podajala kandidatom učiteljskega stanu teoretično izobrazbo v tistih predmetih, ki bi jih obsegala enotna srednja šola. Praktično svojo usposobljenost in izvežbanost pa bi si pridobivali na takoimeno-vani šolski ali učiteljski fakulteti, ki bi imela namen, da bi praktično uvajala in vzgajala za učiteljski stan. Glavna njena naloga bi bila torej pedagogika. Doslej se pri srednješolskem učitelju pedagogika, ki naj bi bila njegovo življensko opravilo, skoro čisto zanemarja. Tista kolokvija iz filozofije in pedagogike sta pesek v oči. Zato je treba, da se osnuje praktična, strokovna fakulteta, ki naj pripravlja za učiteljski stan. To bi bila ravno šolska fakulteta. Ali je pa mogoče, da si osvojimo tisto teoretično znanje, ki ga zahteva enotna srednja šola z uvedbo razrednih učiteljev? To je mogoče samo v tem slučaju, ako prenesemo težišče izobrazbe in pouka na pri-rodoslovne vede. To je pa dandanes tudi nujno in zato se glasi zahteva -.Namesto jezi-ko vno - ob 1 i k o s 1 o vne izobrazbe naj stopa v ospredje prirodo-slovno-stvarna izomika! To je punctum saliens, to je ključ, s katerim je mo- goče odpreti vrata enotne srednje šole v na-značenem smisiu. Drugače ne 1 Bilo bi odveč govoriti o pomenu prirodo-slovnih ved za moderno življenje, njih veljava in važnost postaja Čim dalje bolj znana in priznana. Spoznavanje prirode in vzporedno s tem spoznavauje človeške družbe, to bi morala biti prva umska naloga šolstva, ker v tem tiči vsa izobrazba. Pri vsakem predmetu naletimo na naravne pojave, ki bi jih moral učitel j razlagati. Kako naj to dela, če sam ne ve veliko o tem! Tudi najzagrizenejši klasični jezikoslovec mora priznati, da nudi i pouk jezikoslovja mnogo prilike, kjer bi bilo treba govoriti o prirodoslovju. Poleg tega pa temelje tudi vede, ki nas poučujejo o človeški družbi, na prirodoslovnih znanostih. In dalje: Kdo drugi je poklican, da poučuje filozofijo, n. pr. empirično psihologijo, nego ravno prirodoslovno izobražen učitelj ? Pravzaprav ima edino prirodoslovec pravo znanstveno podlago za filozofične stroke. Brez anatomije in fiziologije ni filozofičuega študija! Po dosedanjem učnem načrtu se nahaja filozofija v zvezi z grščino kot glavnim in z la-tiuščino kot postranskim predmetom ali pa z matematiko kot glavnim in s fiziko kot postranskim predmetom. Iz tega vidimo, kako postavlja ta učni načrt celo filozofijo na noge. Zato je pa tudi dandanes pouk logike in psihologije izvečine samo igranje s pojmi in potrata časa. Prirodoslovno izobražen učitelj je predpogoj, ako naj en sam razredni učitelj uči vse predmete enotne srednje šole, ker edino on je zmožen, da obvlada to d>-lo. S prirodoslovnimi vedami je v zvezi filozofija, nauk o človeški družbi podaja zgodovinski pouk, ki se na temelju sociologije dotika prirodoslovnih znanosti, preostajajo še moderni jeziki ter matematika z geometrijo, in učni načrt enotne srednje šole je dovršen. Pomislimo na to okol-nost, da zahteva že sedanji učni načrt od pri-lodoslovca v primeri z drugimi strokovnjaki jako veliko: zoologijo, botaniko, geologijo z mineralogijo, matematiko in fiziko s kemijo za nižje razrede, ter učna jezika slovenščino in nemščino. Utegnil bi kdo ugovarjati, da bi se na ta način gojilo šarlataustvo, ker bi razredni učitelj nikjer ne bil pravzaprav doma. To se nam le dozdeva na prvi hip. Dandanes je stro-kovnjaštvo tako specializirano, da si moremo v svoji lastni stroki le pri posameznih partijah osvojiti res izredno znanje. Učitelj-prirodoslovec n. pr. mora po današnjem učnem načrtu vsaj v enem delu prirodoslovja (v rudništvu, rastlinstvu ali živalstvu) pokazati posebno, odlično znanje. Iz tega sledi, da že današnji učni načrt uvideva in priznava, kako se takozvano strokovno znanje vedno bolj specializira. Enako je tudi pri drugih predmetih. Zato je čisto gotovo, da bi si vsak razredni učitelj osvojil v eni ali v drugi stroki posebno znanje sorazmerno s svojimi zmožnostmi in znanstvenim zanimanjem, ne da bi mu bili pri tem vsi drugi predmeti terra incognita. Ako se uveljavi sistem razrednih učiteljev s prirodoslovno-stvarno izobrazbo v ospredju, potem je gotovo, da bi se tega učenja lotili zmožnejši ljudje, ki bi se odločili za učiteljski stan iz veselja in notranjega nagona, zakaj vsak ne bi bil za to. S tem bi pa le pridobila pouk in vzgoja. Morebiti bi bilo treba ppt let za visoko šolo, da bi dijak z izpitom dovršil svoje študije. Ali bi bila to kakšna škoda? Nasprotno, dobiček. Pridobil bi si solidno znanje in z izkušnjo zapuščal visoko šolo. Dosedanji način nastavljanja brez izpita je zlo, ki ga je treba odstraniti. Bele vrane so dandanes tisti modroslovci, ki prej nego v enem letu po absolutoriju napravijo izpit usposobljenosti. Velika večina rabi vsaj eno leto, navadno pa še več. če upoštevamo, da bi enotna srednja šola pripravljala za visokošolske študije bolj smotreno nego sedaj, da bi se odločal za učiteljski stan boljši material in da bi bil visokošolski pouk s prirodoslovnimi vedami v ospredju urejen sistematično z vsakoletnimi izkušnjami: potem, mislim, je dokazana možnost, da si osvojimo teoretično znanje enotne srednje šole z uredbo razrednih učiteljev. Dočim bi bila torej modroslovna fakulteta čisto teoretični zavod, bi podajala šolska fakulteta praktična navodila, kaj in kako se naj poučuje. Tu bi se morale vršiti praktične vaje in nastopi, ki bi usposobijali za učiteljski stan. Glavri predmet te fakultete bi bila pedagogika z vsemi svojimi pomožnimi vedami. Tu bi bil govor o načelih vzgoje ali o filozofiji ter o metodiki in o didaktiki poučevanja obče in posameznih učnih predmetov posebej. Obravnavati bi se morala zlasti šolska higiena in vprašanja šolske organizacije, šolske zakonodaje in uprave. To bi obsegala šolska fakulteta. Posebno omenjam pouk o higieni, čigar važnost se že uvideva, ker vse zdravstvene odredbe ostanejo na papirju, ako nima učitelj, duša šole, smisla in potrebne izobrazbe za to. In vendar sta uspešna vzgoja in pouk odvisna od tega, ako pOzna učitelj telesni in duševni razvoj človeka. Poznavanje temeljev fiziologije in psihologije je nujno, ako naj vzgajamo mladino za življenje in ako naj pravično sodimo učne uspehe učencev, da ne ubijamo v njih individualnosti, marveč jo gojimo z ozirom na koristi sploš-nosti. Upoštevajoč razliko v nadarjenosti in sposobnosti za posamezne predmete je treba uveljavljati kompenzacijo in presojati po celotnem vtisku, o čemer smo že razpravljali pri vprašanju o klasifikaciji. Individualizacija pri vzgoji in pouku je pa zahteva, ki je nemogoča brez poznavanja fiziološkega razvoja človeka. In naloga visoke šole je, da podaja kandidatu za učiteljski stau to prepotrebno znanje. Ta šolska fakulteta bi izobraževala in vzgajala srednješolske učitelje. Kaj pa je z ljudsko-meščanskimi učitelji? Zanje zahtevamo tudi višjo, akademično izobrazbo. Da bi i oni pohajali vseučilišče, to bi bilo mogoče le v tem slučaju, če bi imeli mnogo visokih šol, ker drugače bi bil tak naval, da bi bil vsak pouk popolnoma onemogočen. Na to pa skoro ni misliti, da bi se vseučilišča tako pomnožila, saj mi Slovenci nimamo niti enega. Ljudsko-meščanskim učiteljem se omogoči akademična izobrazba, ako se dosedanje učiteljske pripravnice izpremene v učiteljske akademije — ali kakor bi se jih že imenovalo — z visokošolskim značajem. Po dovršeni enotni srednji šoli, bi vstopili kandidati za ljudsko-meščanske učitelje v učiteljske akademije, kjer bi študirali recimo dve leti. Učni načrt učiteljskih akademij bi bil podoben onemu šolske fakultete, seveda prikrojen za ljudsko-meščansko šolo. Zato bi moral obsegati poleg navedenih strok tudi pouk o pravnem in ustavnem življenju ter narodnem gospodarstvu, dalje risanje, telovadbo z igrami, petje in glasbo. Pouk bi bil teoretičen in praktičen, urejen sistematično. Ako bi se kdo izmed zmožnejših absolventov hotel pridobiti usposobljenost za srednješolskega učitelja, bi mu nebilo treba drugega nego pohajati še vseučilišče, da si iz-popolui svoje znanje, pri čemer bi moral glavno pričeti s teorijo in bi se mu tako študij okrajšal za par let, ker bi si pedagoško, praktično znanje osvojil izvečine že na učiteljski akademiji. Zlasti za srednješolskega učitelja risanja, telovadbe z igrami, petja in glasbe bi se prav lahko usposobil, prebivši iz teh predmetov dodatni izpit, določen za srednjo šolo. Nadar-jenejši pa bi se mogli celo povspeti za učitelja na učiteljskih akademijah in šolskih fakultetah. Tako bi se omogočevalo, da bi zmožen človek dospel na najvišjo stopnjo. Ves ustroj učiteljskih akademij bi bil visokošolski. Učiteljstvo bi bilo akademično izobraženo in si samo izbiralo vsakoletno svojega voditelja ali rektorja. Premlačni smo. „Domovina" je prinesla v svoji 16. številki zanimiv uvodnik, kako delajo razne šolske oblasti tudi uradno reklamo za nemške tvrdke. Članek je naperjen proti c. kr. dež. šol. svetu v Gradcu, oziroma dež. šol. nadzorniku Končniku, ki priporoča v izdaji šolskih postav pod črto razne nemške tvrdke v Gradcu za razne šolske tiskovine, kakor tudi proti založnikoma te izdaje, Lenschnerju in Lubenskemu, ki nista hotela izvrševati slovenskih naročil. Iz tega članka pa je razvidno, še marsikaj drugega, kar je važno in obenem značilno tudi za slovensko učiteljstvo, v prvi vrsti seveda na Štajerskem, pa tudi po drugih kronovinah. Menda uima nobeden stan tako malo narodnih izdajic kakor ravno učiteljski. Najbrže bi lahko prešteli vse take propalice med slovenskim učiteljstvom na prstih obeh rok. In kako zna učiteljstvo samo obračuniti s potu-ricami, to je pokazalo zadnji čas Vransko uči teljsko društvo, ki je javno pozvalo nekega svojega člani, da naj izstopi iz društva, ker je volil v celjski okrajni zastop z Nemci. Vkljub temu pa, da smo v resnici narodni, ne samo na jeziku, ampak tudi v srcu, vkljub temu se vendar večkrat pregrešimo v stvareh, ki so videti same na sebi malenkostne na prvi pogled, ki so pa vendar velikega narodnega pomena zlasti pri tako majhuem in tako stiskanem narodu kakršen je naš, kjer bi moral biti vsak posameznik močan steber in nosilec narodnostne ideje. Temu pa nismo krivi v prvi vrsti mi sami, temveč to je zakrivil oni faktor, ki nas je pripravljal za naš sedanji poklic, to je učiteljišče, kjer smo se izobraževali skoro popolnoma nemško za slovenske šole. Ali je potem čuda, da mnogi lažje debatirajo in razpravljajo, recimo o pedagoških vprašanjih v nemščini nego v slovenščini ?! če pa še govore slovensko o takih stvareh, pa morajo dostikrat rabiti nemške strokovne izraze, ker ne poznajo slovenskih, če si jih niso pridobili sami v svoji nadaljui izobrazbi, zakaj, šola jim jih ni dala. četudi je bila dolžna, da jim jih da. Zadnja leta se ravno na Štajerskem živahno gibljejo razne korporacije za pravice slovenskega jezika. V tem oziru imajo zlasti občine in krajni šolski sveti veliko moč. In kjerkoli se drže stanovitno načela za slovensko uradovanje, povsod proderejo vkljub raznim oviram. Seveda pa ne pomaga nič, če se sklene samo slovensko uradovati ter reševati samo slovenske dopise, potem se rešujejo pa tudi nemške vloge, kakor se godi marsikje. Tudi učiteljstvo lahko mnogo stori v tem oziru, za kar imamo mnogo dokazov. Saj je ravno učitelj dostikrat tisti, ki ima največ opraviti s pi-sarijami pri občinah, pri krajnih šolskih svetih in tudi njpga zadene v mnogih slučajih dobra polovica krivde, če dotična korporacija ne ura-duje samo slovensko. Temu je kriva naša narodna mlačnost in pa še največkrat neka popolnoma neutemeljena bojazen, češ s tem bi se zameril svojim višjim oblastim. Kdor stori svojo dolžnost vestno v šoli, temu se ni potreba bati ni Petra ni Pavla. Kaj pa ti more kakšna oblast, če si izpolnil docela svojo dolžnost ? Prav nič I In pa v takih slučajih nisi ti odgovoren, ampak korporacija, katere sklepe ti vršiš! Če si ti indirektno provzročil dotični sklep, nič ne de. Vsaj ljudje vedo, kaj delajo in kaj podpisujejo. Učitelj voditelj gotovo ne more zahtevati slovenskih dopisov. Pač pa lahkatudi slovensko rešuje vse dopise ter sam dopisuje tudi višjim oblastim slovensko. Te pravice mu ne more vzeti nobena oblast! In če se te pravice poslužujemo v polni meri, nam se ni potreba bati nikakih sitnosti in šikan od nikogar, ker bodo tudi dotične oblasti vedele, da imajo opraviti s celim možem, ne pa s polovičarjem in mlač-nežem. Ravno nasprotno: pridobili si bomo tudi navzgor veljavo! Tudi za to je mnogo zgledov. Jaz vsaj ne umem, čemu bi se uradovalo okrajnemu ali pa deželnemu šolskemu svetu na ljubo nemško. Kaj pa oni store nam na ljubo ? Marsikdo ima opraviti bodisi uradno ali pa zasebno z nemškimi tvrdkami. In koliko se jih poslužuje v takem slučaju slovenskega jezika? Ali bi bilo mogoče, da bi ne izvrševala Lenschner in Lubenskj v Gradcu slovenskih naročil z izgovorom, da ne razumeta slovenščine, če bi večina slovenskih krajnih šolskih SMstov naročala v slovenščini? To da misliti marsikaj! če se na Dunaju razume in izvrši slovensko naročilo in še celo v nemškem rajhu, zakaj bi se ne v Gradcu ? čemu bi bili ravno mi Slovenci napram Nemcem tako taktni? Sploh pa tega ne zahteva noben „buon ton", ampak je za nas poniževalno in sramotno, ker si potem lahko Nemci mislijo, da smo mi manj vreden narod. Zato je zadnji čas, da vržemo s sebe ta hlapčevski znak uslužnosti ter nastopamo povsod in vedno kot sinovi in hčere naroda, ki se zaveda svojih pravic, četudi je majhen in uboren, kipa hoče živeti in se širiti, če je komu ljubo ali pa ne! Zborovanje tirolskega uči-teljstva v Sterzingu. (Dalje.) In kaj pravi učiteljstvo drugih deželi, ki je prvič boljše plačano in ki službuje drugič v deželah, kjer so življenske potrebe ce- Priloga k 9. štev. „Učiteljskega Tovariša", dne 28. februarja 1908. neje? Mogoče počiva to učiteljstvo na svojih lavorikah in gleda 6 pomilovanjem naš boj ? Nikakor ne! Tudi ono učiteljstvo ni zadovoljno! Vse avstrijsko učiteljstvo kliče in zahteva že leta, da se mu d£ tako plačo, kakor jo ima c. kr. uradništvo od 11. do 8. plačilnega razreda. Ta zahteva je pač provzročila tuintam kako jezico, ki se je le prekmalu ska-dila, zakaj učiteljstvo je povse dokazalo, da je njega jeza opravičena. — Poslanec K. Stiirk se je nekoč izrazil v šleškem deželnem zboru, da bo avstrijsko učiteljstvo izgubilo vse simpatije s tistim svojim večnim moledovanjem za izboljšanje svojega gmotnega položaja. A ravno ta poslanec je postal najgorečnejši zagovornik učiteljskih zahtev, ko se je prepričal o upravičenih zahtevah učiteljstva. — V solnograš-kem deželnem zboru je rekel poslanec Winkler: „Glasoval bi za mali pripoboljšek učiteljstvu, ko bi bil uverjen, da učiteljstvo potem miruje." — Dobe se pa vendar še ljudje, ki so prepričani, da je učiteljstvo preslabo plačano. Tako se je izrazil cesarski svetnik Haagen, referent o šolskih zahtevah v deželnem odboru solnograškem, sledeče: „Učiteljstvo ne more biti nikakor zadovoljno s svojim gmotnim položajem, zakaj učiteljstvo ni do sedaj še nikjer tako plačano, kakor bi moralo biti z ozirom na trudapolno službo." — Tako govori mož, ki je gotovo uverjen zaradi svoje službe o opravičeni zahtevi učiteljstva. Da je učiteljska služba v istini težavna, menda ne bo treba na dolgo in široko razkladati. Kant pravi: „Odgoja je največji problem, a tudi najtežji, ki ga Človek more rešiti. Z ozirom na to trdim, da je učiteljski stan vsaj tako potreben kakor uradniški, ako ne potrebnejši." Naštel bi lahko še mnogo takih citatov, a zadostuj to. Naše delovanje je vsem znano. Nam se izroča najdražji zaklad, nerazvito mladino, in iz te mladine mora vzgojiti učitelj ljudi, ki bodo v življenju koristni člani človeške družbe. In ako nima naše delovanje, na katerem sloni ves človeški razvoj, za državo nikake veljave, potem sploh ne vem, katero delo se v državi plačuje? Je li mogoče naša izobrazba vzrok, da se na3 tako sramotno plačuje? Sicer govore, da učitelj potrebuje le štiri leta, da se izobrazi za svoj stan. Istina je, a ne upošteva se dejstva, da more stopiti kandidat v pripravnico šele z dopolnjenim 15. starostuim letom, in da ima naše zrelostno izpričevalo ono vrednost kakor ga ima naše zrelostno izpričevalo naših srednjih šol. Kakor zahteva vsak stan popolnega moža, toliko popolnejšega moža zahteva ravno učiteljski stan. To so pripoznali in pripoznavajo razni merodajni faktorji, a tudi § 55. drž. šol. zakona zahteva, da bodi učitelj tako plačan, da se lahko posveti popolnoma svojemu stanu in da opusti vse nepotrebne postranske službe. In kako naj se učitelj posveti popolnoma svojemu stanu, ako pa mora poleg svoje naporne službe opravljati še posle organista, mežnarja, pisača itd., ker le na ta način se more preživljati. Človek se sicer lahko odvadi marsičemu, a umetnosti, kako bi se človek odvadil jesti, še ni nihče izumil. In čemu se mora ravno ljudskošolski učitelj pečati s postranskimi zaslužki? čemu ne silijo tudi drugih stanov k takemu robotu? To je naravnost zagonetkal Proč z vsemi postranskimi službami 1 Šola zahteva popolnega moža, a ne samo Vs ali V« moža. In ako nas prezirate zaradi naše izobrazbe, preosnujte našo predizobrazbo in ugodite našim zahtevam glede izobrazbe, ki smo jih stavili že na nebrojnih shodih. Leta 1869. je bil sprejet šolski zakon, a čudno, da se je v teku teh let marsikaj izpremenilo in obrnilo na bolje, le v našem stanu je ostalo skoro vse pri starem. Življenje zahteva vedno več, a od šolstva se zahteva vedno manj; čudna logika. In mogoče ravno tirolsko ljudstvo ne potrebuje večje izobrazbe? Tirolsko, dežela tujskega prometa, dežela ki ne more preživljati svojega prebivalstva, in zaradi tega zapušča to deželo vsako leto vedno več domačinov. Tu imamo cele doline, kjer niti enega moškega ni več, zakaj šli so s trebuhom za kruhom. Oglejte si našo prekrasno Tirolsko in čudili se boste, koliko dobičkanosnih podjetij je prešlo v tuje roke. Dajte ljudstvu izobrazbe in prepričali se boste, da bo lahko konkuriralo z vsakim tujcem. Kakor vidite, smo popolnoma opravičeni zahtevati v vsakem oziru, da se nas pošteno plača. Primerjajmo le še naše plače s plačami c. kr. uradništva treh najnižjih kategorij: d ■o M d je "3< as O 9 o —• 53 OOlAlAOOOlAlOlC CiOOOiG^coiocot^oaC; T—» rH r-t rH T-» rH ++++++++++ X- >2 x ooooooooooo o^cocooocpcDoooo 00 —■ C00900"« Fr. Burger Spodnja Šiška I :::::::::::::::::: (pri Ljubljani) :::;:::::::::::::: parotovarna lesnih izdelkov in vseli v mizarsko stroko spadajoči!! del. Izvršitev solidna, vestna in natančna. Cene nizke. 11 26-10 •i I II M FR. STUPICA v Ljubljani Marije Terezije cesta štev. 1 in Valvazorjev trg štev. 6 priporoča svojo zalogo najbolje priznanih slamoreznic, mlatilnic, vratil, čistilnic, strojev za košnjo in oTiračanje sena. Kmetovalci, ki rabijo pumpe in cevi za vodo, vino in gnojnico, pluge in brane, peči, štedilnike in poljedelsko orodje, so zagotovljeni najbolje postrežbe. Mlekarnam se priporočajo izvrstni posnemalniki in trpežne ročke za prenašanje in prevažanje mleka, traverze, železniške šine, vedno svež cement, strešna lepenka, štorja za strope, pločevina, nagrobni križi ter vse ključavničarsko, kovaško, kleparsko, stavbinsko, zidarsko, tesarsko in mizarsko orodje vedno v zalogi. (9) 26 10 Cenovnik zastonj in poštnine prosto. Največja In najbogatejša tvorniška zaloga priznano pravih švicarskih Union-ur 31 52-9 katerih tvornic delničar sem in edini zastopnik za vso Kranjsko, ter zastopnik nr Schaff-Iiausen, Klassig in Glashiitte. Velika zaloga zlatnine, srebrnine in dragocenih kamnov, ^jgg^gk srebra in kinasrebra Fr. Čuden urar in trgovec v Ljubljani Prešernove ulice nasproti frančiškanskemu samostanu. Odlikovana Prva kranj. tvornica klavirjev Ljubljana, Hilšerjeve ulice št. 5 blizu Gradišča Žalujoča obitelj. Rl priporoča svoje prve vrste, za vsa podnebja solidno narejene pianine, klavirje in harmonije tudi samoigralne za gotov denar, na delna odplačila ali naposodo. Poprave in uglaševanja se izvršujejo točno in računijo najceneje. 28 52—4 Največja tvornica na jngn Avstrije Jamstvo 6 let. Eksport v vse dežele. čj>i|>(j)?|>YY||77iiti Ozirajte se na tvrdke, ki objavljajo svoje oglase v Učiteljskem Tovarišu. Zavod za graviranje in izdelovanje kavcukastih stambiljev Anton Černe Ljubljana, Sv. Petra cesta 6. Uradni in zasebni pečati iz kavčuka in kovine, štambilje za datum, vsakovrstni klišeji, mo-50 nogrami itd. itd. 52 5 Ceniki gratis in franko. Jernej Bahovec trgovina s papirjem poleg Prešernovega spomenika priporoča slavnemu učiteljstvu in drugemu občinstvu svojo bogato zalogo šolskih potrebščin, papirja, zvezkov, šolskih knjig, pisalnega in risalnega orodja, umetnin, trgovskih knjig, razglednic itd. 17 26-5 Odlikovana z slatini zasliižnim križem a krono. C. br. privil. tovarne orgelj in harmonijev Jan Tuček, Kutna gora (Češko) 25 26-5 stavi in dobavlja orgije vseh velikosti, sistemov in slogov, harmonije s stiskalnim in sesalnim sistemom (Cottaje-orglje), klavirje in pianiue najmodernejših konstrukeij. 3 do 51etna garancija. Ustanovljene 1. 1869. Nizke cene. Tudi na obrobe. Tovarna je postavila že nad 6000 instrumentov. Ilustrirane prospekte orgel, cenike harmonijev in klavirjev gratis in franko. Ustanovljeno 1&42. Električna Sila. Teielon 154 BRATA EBERL tovarna oljnatih barv, laka in firneža v Ljubljani, Miklošičeve uliee 6 ixa.spxoti liotela „TJrLiosa.* priporočata gg. šolskim vodjem in učiteljem v mestu in na deželi njiju priznano najboljši, črni, medli 19 52—9 lak za šolske table. „SLAVIJA" vzajemno zavarovalna banka zavaruje v življenskih oddelkih: na slučaj doživetja in smrti, doto otrokom, dohodke in pokojnine, ter dovoljuje uradnikom, častnikom, profesorjem, učiteljem in vpokojencem posojila proti prenotaciji na služnini, pokojnini, ženitveni kavciji itd., in v požarnem oddelka: proti škodam po požaru. Zavarovani kapital . . Zavarovalnine .... Izplačane škode in kapi-tali leta 1905 . . . . Rezervne in poroštvene zaloge..... Pokojninski zalogi (uradniška in zastopniška) . Premoženje, naloženo v vrednostnih papirjih, posestvih, posojilih na posestva..... Izplačana dividenda členom življen. oddelkov I. 1905 V vsem pa doslej. . . V letu 1905 se je premoženje pomnožilo za V 37 letni dobi svojega obstanka izplačala je banka „Slavija" svojim členom odd. I—V. za škode in nagrade.. . K 1053,737.389 88 8,090.621-62 4,361.283-89 „ 34,791.584-99 2,188.391-24 34,087.781-48 206.29640 1,606.893-21 3,004.50980 87.176.383-75 Vsa pojasnila daje 22 26~5 General, zastop banke .Slavije' v Ljubljani. G-osposlse -u.llce št. ±2. KsaisgBs^^ C. in kr. flvorni papežev im\ Mik°2Lr Gabrijel Piccoli v Ljubljani, lekarna „pri angelju", Dunajska cesta priporoča sledeče izkušene izdelke: Želodčna odvajalna tinktura krppča želodec, vzbuja slast ter pospešuje prebavo in odprtje telesa 1 steklenica 20 h. — Železnato vino krepča malokrvne in nervozne osebe ter lledične in slabotne otroke. Polliterska steklenica 2 K. —Salmijakove pastile olajšujejo hripavost, razkrajajo sliz. 1 škatljica 20 h. — Malinčev sok, izboren naraven izdelek. Pomešan z vodo da za zdrave in bolne prijetno, žejo gasečo in zdravo pijačo. 1 kg steklenica K 150. — Antirrheumon (cvet proti trganju) je najboljše sredstvo zoper reumatične boli. Bolni udje odrgnejo se s tem trikrat na dan. 1 steklenica 50 h. Na razpolago" je mnogo zahvalnih pisem. Ceniki se razpošiljajo brezplačno in franko. Naročila se Izvršujejo točno po povzetja. 16 26—8 Trgovina s papirjem, pisalnimi in risalnimi potrebščinami, prodaja c. kr. šolskih knjig in igralnih kart Zvezna trgovina v Celju Rotovška ulica št. 2 priporoča kancelijski, konceptni, pismeni, dokumentni, ministrski, ovitni in barvani papir; svinčnike, peresa, peresnike, radirke, kamenčke, tablice, gobice, črnilo itd. — Knjige v vseh velikostih, črtane, z eno ali dvema kolonama, v papir, platno, gradi ali polusnje vezane. Odjemalne knjižice po raznih cenah. — Največja zaloga vseh tiskovin za občinske urade, krajne šolske svete, učiteljstvo. župnijske urade, okrajne zastope, užitninske zastope, hranilnice, posojilnice, odvetnike, notarje in privatnike. Lastna zaloga šolskih zvezkov in risank. Temni lak za šolske table. — Strune za gosli, citre, kitare in tamburice. — Štambilje, pečatniki, vignete (Siegelmarkeu) za urade in privatnike izvršuje se v najkrajšem času. — Dopisnice, umetne, pokrajinske in s cvetlicami od najpriprostejše do najfinejše. — Albumi za slike, dopisnice in poezije. — Zavitke za urade v vseh velikostih. Ceniki za tiskovine in pisarniške potrebščine so brezplačno na razpolago. — Trgovci in preprodajalci imajo izjemne cene. — Priznano dobro blago. Solidna in točna postrežba. 5 52—22 P. n. učiteljstvu in si. občinstvu se priporoča Kavarna Evropa v Ljubljani, na Dunajski cesti. Na razpolago je „Učiteljski Tovariš" in vsi drugi slovenski in velika izbira tujih časopisov. — Za točno postrežbo in dobro pijačo je kar najbolje preskrbljeno. Anton Tonejc, 27 26—5 kavamar. 1+- Kaj podeli kavi lepo barvo in prijeten okus? (8) 26-10 kavina primes. Kupovalke teh izdelkov dobivajo od Prve jugoslovanske tovarne za kavine surogate v Ljubljani brezplačno mesečnik „Slovenska Gospodinja". VEROUKA KEEDA v Ljubljani »a Dunajski cesti štev. 20 priporoča p. n. krajnim šol. svetom šol. vodstvom in učiteljstvu svojo veliko zalogo pisalnih in risalnih potrebščin. Dalje imam v zalogi risalni papir raznih vrst v vseh predpisauih velikostih, pisalni in pismeni papir, zavitke različne velikosti, veliko izbiro peres, držal, svinčnikov, gu-mic, krede, črnila, barvic, ravnil, ter vseh v to stroko spadajočih predmetov. . 14 52—26 Postrežba točna in solidna. G-la^a, zaloga Jos. Petričevih zvezkov Naprednemu učiteljstvu! Vsakdo bodi naročnik ,Zavezinih4 listov, ki so: Učiteljski Tovariš Popotnik Zvonček Domače ognjišče. ]\Jaroclna knjigarna v Ljubljani, združena s trgovino s šolskimi, pisalnimi,, risalnimi in drugimi v to stroko spadajočimi potrebščinami, se priporoča vsemu zavednemu naprednemu učiteljstvu za dobavljenje vseh knjig in časopisov ter šolskih in drugih potrebščin. Pišite po vzorce! Barhant in flanelo (moderne vzorce), platno, damast, prte, brisače, blago za srajce in drugo platneno in bombažasto blago, modno blago za dame in gospode najboljše in preizkušene kakovosti priporoča izvozna tvrdka platnenega in. modnega blaga 13 26-» V. J. Havliček v Pocljebradu, Češko» Vsako sezono novosti. Mnogo pohvalnih pisem. Naročila nad 15 kron pošiljam poštnine prosto. Mojih ""T otrok / in na tisoče drugih ne pije nič drugega nego Sladin, t. j. dra. pl. Triik6czija sladni čaj (naj se ne zamenja s sladno kavo), ki se mu primeša nekoliko prekuha-hanega kravjega mleka in daje že en dan starim dojenčkom. Kot naravno preprosto, najbolj čisto, najceneje otroško redilo zileže tudi tedaj, kadar druga redila ne izdijoveč. Zadošča navadna dojilna steklenica. Prejel sem o njem pismena in ustna prizn.mja ter odkritosrčno zahvalo od mater, ki ^ so obnpavale, preden so rabile Sladin, dalje od zdravnikov in »» babic. 1 zavoj po 1/4 kilogr., 50 vin., zadošča za 20 do 30 dni. ™ Dobiva se povsod. Po pošti franko 5 zavojev 3 krone 50 vin. Lekarnar pl. Trnkoczy v Ljubljani, Kranjsko. Učiteljska tiskarna registrovana zadruga z omejenim jamstvom v Ljubljani, Gradišče štev. 4 priporoča si. kraj. šol. svetom, šol. vodstvom in učiteljstvu uradne tiskovine iz svoje zaloge. . Ceniki se pošiljajo na zahtevo zastonj. Postrežba točna. Tudi vse tiskovine za županstva ima tiskarna po zmernih cenah v zalogi. Tiskarna sprejema vsa v tiskarsko stroko spadajoča dela ter jih izvršuje okusno in po solidnih cenah. Tiskovine se izvršujejo v eni ali več barvah. Tiskanje muzikalij in časopisov. (2> 12-3 Telefon št. 118. Litografija. Poštna hranilnica št. 76.307.