PTUJSKO MESTNO POKOPALIŠČEi IRENA LAČEN BENEDIČIČ Čas grajske naselbine od leta 1100 do 900 pr. n. št. sovpada z naselbino na Hajdini. Gro- bišče jasno osvetljuje kulte in predstave starih prebivalcev. Mrliče so sežigali in pepel poko- pavali preprosto v zemljo ali pa v lončenih posodah - žarah. Od tod tudi poimenovanje tega časovnega obdobja - kultura žamih gro- bišč. V starejši železni dobi se je način poko- pavanja spremenil, umrle so pokopavali pod velikimi kopami zemlje - gomilami. V rimski državi zasledimo posebnost glede pokopališč. Razprostirala so se vedno ob glav- nih cestah, ki so vodile v mesto. Posebnost rimskega mesta je bila, da so človeka, ki se je bližal mestu, pozdravile najprej vrste nagrob- nikov z napisi, ki so govorili o življenju meš- čanov. Popotnik se je tako najprej srečal z mr- tvimi rodovi mesta, šele nato z živimi. V prvih časih prevladujoča oblika nagrob- nika se v Poetovioni imenuje stela, visoka, vitka plošča. Nosila je napis o imenu, stanu in domovini umrlega ter podatke o njegovem ži- vljenju. Pogosto je imel njen bogati relief mi- tološko vsebino, nanašajočo se na življenje in smrt, čeprav je bil antični človek bolj navezan na življenje. Tudi Rimljani so mrliče sežigali in pokopa- vali pepel v različnih žarah, zidanih skrinjah - pepelnicah, revne pa preprosto polagali v zemljo. Največje poetovionsko grobišče leži ob današnji Prešernovi ulici in Ljudskem vrtu. V tretjem stoletju, ko je bila državna vera mitraizem, se je obseg mesta širil, a se je že ob koncu stoletja (čas Diokleciana) močno zmanjšal. Grobišča so se razširila v bližino mesta. Skoraj vedno so pokopavali neupepe- Ijene mrliče, premožnejše so polagali v krste, ali pa so jih zavijali v mrtvaški prt. Od števil- nih bogatih pridatkov v grobove je ostal le bronast novec za brodnika. V 4. stoletju prevzame mesto državne reli- gije krščanstvo. Zrastejo nove cerkve, okoli katerih začno nastajati grobišča. Grobovi so skromni, pridatkov večinoma ni. Mrliče so pokopavali v vrstah in, kot je bilo značilno tudi za srednji vek, z obrazom obrnjenim pro- ti vzhodu. To je odraz vere preprostih ljudi, ki so častili predvsem sonce in dnevno luč, ki so jima pripisovali božanski pomen.2 V srednjeveškem mestu je osrednjo vlogo na Ptuju dobila proštijska cerkev sv. Jurija, ob kateri se omenja pokopališče že leta 1314. Na pokopališču, ki je verjetno bilo obzidano, je stal okrogel kamer sv. Mihaela, ki je bil v letih 1495, 1676 in 1754-55 obnovljen. Bilje romanski, odstranili pa so ga po letu 1776, ko je bilo pokopališče opuščeno.3 Marija Terezi- ja je 9. junija 1751 vsem mestom pokopavanje v cerkvi ali okoli nje prepovedala. Za Štajer- sko je bil takšen odlok izdan leta 1774. Z dvomim dekretom 1. decembra 1783 pokopi v cerkvah skoraj popolnoma zamerejo, Jožef n. pa ponovi dekret z okrožnico 23. avgusta 1784.4 Država je s svojimi odloki močno vplivala na zunanji videz pokopališč. Patent Marije Terezije 28. julija 1750 je določil, da pri po- kopu darovanje duhovniku ni dovoljeno. 23. septembra 1763 odredi Marija Terezija, da mora duhovščina glede na vrsto pokopa svoj- ce vprašati, v kateri klasi naj pokopljejo umr- lega. Brezplačen pokop revežem je odredil Jo- žef IL leta 1782.5 Tri leta kasneje je isti vladar določil, da naj umrlega od župnišča ne spremljajo na poko- pališče, ampak naj ga odnesejo v župnijsko cerkev. Tam naj ga blagoslovijo, nato pa naj ga tiho, brez ponašanja in blišča štirje nosači odnesejo h grobu.6 Jožef IL je z odredbo 20. januarja 1785 do- ločil, da morajo umrle pokopavati v krstah. Dmga odredba pa izhaja iz prakse. Glede na to, da so bila pokopališča oddaljena od na- selij, je z dvomim dekretom 6. decembra 1784 prišlo do razlastitve pokopališkega zemljišča. Odredilo se je tudi, da je pokopališče potreb- no obdati z obzidjem. Z dvomim dekretom 13. januarja 1756 je bilo odrejeno, daje obči- na pristojna, da določi čas pokopa, nikakor pa mrtvih ne smejo pokopati manj kot 48 ur po smrti. Zaradi nastalega smradu, posebej v po- letnih mesecih, je dolžna cerkev ali občina urediti mrtvašnico. Trupla, ki razpadajo, je potrebno takoj po mrliškem ogledu pokopati. Umrle zaradi nalezljive bolezni lahko poko- pljejo prej kot v 48 urah, vendar po mrliškem ogledu. 30. oktobra 1789 je bil izdan zakon, ki je prepovedal svojcem ogled, če je pokojnik umrl zaradi črnih koz. Izdan je bil poseben predpis o pokopu samomorilcev, ki jih je bilo potrebno pokopati na tiho. Samoumevno je bilo, da duhovnik pospremi umrlega h grobu po njegovi volji. Če je bil samomorilec vojak, je lahko igrala vojaška pogrebna godba. Če je zapomik umrl v zaporu, so ga sorodniki lahko pokopali brez oznanila. Stroške zanje in za revne je nosila občina, kjer je bil pokojnik najden, ne pa tista, kamor je bil pristojen. Ti- ste, ki so umrli v bolnišnici, pokoplje ta na svoje stroške, saj so zajeti v nego bolnika. Pri 177 tujcih je običajno plačala stroške občina, če pa je pokojnik imel sorodnike ali svoje premože- nje, to ni bilo potrebno7 Jožef II. je 23. avgusta 1784 oznanil: 1. Grobnice, pokopališča okoli cerkve ali tako imenovane božje njive, ki se nahajajo v okolici naselij, naj se ukinejo, zanje pa naj se izberejo primernejši prostori. 2. Vse in vsakega umrlega, tako kot doslej, na njegovo željo ali željo sorodnikov odnesejo v cerkev, tako kot predpisuje red, podnevi ali zvečer, kjer ga ob cerkvenih molitvah tudi blagoslovijo. 3. Za pokopališče je potrebno izbrati dober prostor, kjer zemlja ni premokra, ograjeno pa naj bo z obidjem in označeno s križem. 5. Grob naj bo 6 čevljev globok in 4 širok. Istočasno se lahko pokoplje več umrlih. Med grobovi mora biti prostor v širini 4 čeveljv. 7. Želji svojcev ali prijateljev, ki želijo umr- lemu postaviti spomenik oziroma nagrobnik, se mora na vsak način ustreči. To je mogoče ob obzidju, nikakor pa ne na sredini pokopa- lišča. 8. Prenehati je potrebno z vsemi grobnica- mi in pokopi v samostanih in bolnišnicah. Točki 4 in 6 pa določata, da naj bodo trupla zašita v lanene vreče, župnik naj opravi po- grebno slovesnost, na pokopališču pa naj ga stresejo iz vreče in posipajo z apnom. En odstavek v Avstrijskem državnem slo- varju je namenjen tudi grobiščem. Z zakonom iz 1782. je bila določena ureditev pokopališča za katolike in nekatolike. Zakon iz leta 1788 je določal ureditev javnega pokopališča. Jožef II. je dovolil ureditev pokopališč nekatolikom povsod tam, kjer so imeli svojo božjo hišo: ne- katoliki naj si uredijo svoje pokopališče. Ne- katolikom sicer pokopa na katoliškem poko- pališču ne morejo prepovedati, vendar jih lah- ko pokopavajo skupaj na posebej odbranem mestu. Na posebnem mestu se naj pokopavajo tudi samomorilci, ločenci in podobno, vsi po- grebi pa naj imajo na voljo duhovnika. Pokop je potrebno urediti po zakonih cerkve. Zadr- ževanje na pokopališču je svobodno ker je ja- ven prostor in zanj ni potrebno plačati davka. 8 V letu 18949 je mestna občina Ptuj ustano- vila lasten pogrebni zavod. Pri izdelovalcu pokopaliških vozov v Varaždinu je naročila mrliški voz. Poročila o mrliških ogledih v letu 189410 so dvojezična. V primerjavi z letom 1896" je več tuberkuloze, ki prevladuje v obeh letih, poleg marazmusa. Mrliško ogledno poročilo za leto 1900'2 pa kaže, daje ena tretjina ljudi umrla za tuberkulozo, kot bolezen in vzrok smrti pa so navedeni še paraliza, marazmus, bronhitis, abortus, tifus, želodčni rak... V odnosu do umrlega se človekova simbol- na narava odraža v obredu, katerega glavna priča je spomenik - nagrobnik. Spomenik po- meni sporočilo bližnjim in spominja na pre-, minule, pokopališče je torej potreba živih. ', Nagrobniki naših prednikov so pogosto ob drevesih, obdani z bršljanom in tako opozar-, jajo na svetost prostora. Na ptujskem pokopališču so ohranjeni na- grobniki umrlih, za katere lahko danes v ar- hivskih virih najdemo veliko pričevanj o nji- hovi trgovski, kulturni, obrtni ali kakršnikoli drugi aktivnosti. Zelo malo osebnosti, ki so pokopane na našem pokopališču, pa je danes znanih Ptujčanom. Priimki na nagrobnikih pojasnjujejo izvor prebivalcev mesta. Na Ptuj so se v 16. stoletju priselili številni italijanski mojstri, ki jim je mesto nudilo dober zalsužek. Tako so se ohra- nili tuji priimki na nagrobnikih, pri tem pa lahko štejemo nemške priimke za »domače«, ker je bilo mestno prebivalstvo po nacionalni strukturi v večini nemško. V času protirefor- macije so se iz nemških dežel priselili tudi šte- vilni cehovski mojstri. Tuje priimke imajo poleg italijanskih gradbenikov (Celloti), tudi padli vojaki iz prve svetovne vojne. Napisi na nagrobnikih so bili v prejšnjem stoletju na splošno povsod zelo skromni. V 20-ih in 30-ih letih tega stoletja pa se na na- grobnikih, ki so severno od centralnega dela, ločeni s potjo, pojavijo napisi v slovenščini, medtem ko so v istem času v centralnem delu, kjer so pokopani ljudje iz višjih socialnih slo- Situacijski plan pokopališča iz leta 1880 178 jev, nemški. Verzov Gregorčiča ali drugih pesnikov, ki jih najdemo na drugih pokopali- ščih, na Ptuju ni. "Slovenska kultura je ena redkih, ki nadalju- je svojo jezikovno ljudsko pisno varianto v nagrobnih napisih. Večina nagrobnikov v Slo- veniji posreduje minimalne življenske podat- ke, vendar nam jezikovni sprehod mimo njih na splošno da veliko raznovrstnih sporočil. 13 Na mestnem pokopališču je veliko neogot- skih nagrobnikov, ki so jim v prvi polovici 19. stoletja dodajali portrete ljudi, ki so zazrti v daljavo, proč od sveta. V skladu z meščansko ideologijo so na historične nagrobnike 2. po- lovice 19. stoletja, kjer sta pomembna posa- meznik in osebno poveličanje, nameščali por- tret umrlega, doprsje ali obraz. Nekateri na- grobniki imajo tako funkcijo spomenika. 14 Od razsvetljenstva dalje se pojmuje smrt kot usoda, ki zadeva umrlega in tistega, ki žaluje za njim. Pozno 19. stoletje je nagrobnike okraševalo z geniji smrti. 15 Razsvetljenstvo je spremenilo pogled na svet, ga osvobodilo krš- čanskih spon. Smrt ni okostnjak, temveč dvoj- ček sna. Oprijeli so se antičnega mladeniča ali genija z ugaslo plamenico (ugaslo je tudi ži- vljenje). Ti geniji proti koncu stoletja močno odražajao čustva (si brišejo solze...). V prejš- njerii stoletju je prišlo tudi do preobrazbe krš- čanske ikonografije in simbolike nagrobne umetnosti. Po letu 1900 pa srečamo zelo po- gosto motiv Kristusovega vstajenja. Epitafi 20-ih in 30-ih let 20. stoletja po- udarjajo arhitektonsko obliko spomenikov. Mednje spada tudi nagrobnik družine Heler - Majer, ki je izdelan pod vplivom socrealizma, Načrt kapelice sv. Jožefa iz leta 1834 ki se meša s tradicionalnostjo. Avtor nagrob- nika ni znan, nadaljeval pa je s ciklusom žalu- jočih žena, ki dominirajo v romantiki. Ostala stara ptujska pokopališča Ko so se Turki vračali po bitki pri Dunaju (1529) in Kiseku (1532) mimo Ptuja, so razde- jali cerkev sv. Ožbalta ter pokopališče. Poko- pališče okoli cerkve so leta 1535 obnovili, skupaj s cerkvijo in mežnarijo. Leta 1637 je Ožbaltova cerkov postala farna. Leta 1786 so jo zaprli in v letu 1818 ponovno obnovili. Okrajno glavarstvo na Ptuju pa je 6. avgusta tega leta predlagalo, da se pokopališče pri sv. Ožbaltu opusti. 15 Cerkev Vseh svetnikov je v drugi polovici 16. stoletja služila protestantom in je bila leta 1607 skupaj s tremi oltarji ponovno posveče- na. Okoli cerkve je bilo takrat urejeno poko- pališče za nekatoličane. Cerkev je v letu 1705 pogorela, skupaj s pokopališčem pa je bila ukinjena (ekserirana) v letu 1786/87. Leta 1840 sojo preuredili v cerkvico v današnji Ja- dranski ulici (Allerheiligegasse)i'' Mestna občina je poleg rotovža imela v me- stu tudi špital, ki se omenja že leta 1376 in leta 1395. V vzhodnem delu južnega trakta špitala je bila kapela sv. Duha, ki je bila leta 1786 eksekrirana. Kapela je bila tipično got- ska, ob eksekraciji pa so jo preuredili v skla- dišče in leta 1840 predelali v bolnico. Danes je v njej glasbena šola (Hrvatski trg). 18 Cerkvica sv. Jožefa je bila posvečena sicer v letu 1707, postavljena pa že v letih 1681-83. Leta 1735 je invalidska uprava uredila okoli cerkvice pokopališče, ki je leta 1775 postalo mestno. Cerkev je imela stolpič in štiri oltarje, vendar sojo v letu 1786 eksekrirali in nasled- nje leto porušili. 19 V Rogoznici se nahaja staro špitalsko poko- pališče. Knezoškofija in mestni župnijski urad na Ptuju sta 8. februarja 1908 posredovala ek- semplar pokopališkega reda za špitalsko po- kopališče. Zapisani so sanitetni zakoni in do- ločila, navedeno je lastništvo, upravljanje, razdelitev pokopališča, prijava mrliških pri- merov in katalogizacija grobov.20 Pomembnost in veličino ljudi lahko spo- znamo tudi po tem, koliko in kako so ljudje cenili sme sebe. Lep odraz človekove skrom- nosti, veličine, bogastva, odnosa do Boga, do življenja, odnos do bližnjih in način pokopa odražajo tudi testamenti. V vedenju, da bodo zapustili zemeljsko življenje, so ljudje radi prej ali slej nakazali smernice življenja svoj- cev tudi po svoji smrti. Z občutkom olajšanja so nato odšli k zadnjemu počitku z zavestjo, da so kar se da najbolje poskrbeli za svoje bližnje. 179 OPOMBE 1. Obravnavano je nekdanje mestno pokopališče Ptuja, kjer so pokopavali do sedemdesetih let tega stoletja. Sicer je današnje mestno pokopališče na Rogoznici, oddaljeno od mesta proti sevrovzhodu. — 2. Iva in Jože Curk, Ptuj, Ljubljana 1970. — 3. Prav tam. — 4. Arhiv Republike Slovenije (dalje ARS), Mischler in Ulbrich: Österreichische Staat- wörterbuch II, Dunaj 1906, str. 50-:154. — 5. ARS, Alphabetische - Chronologische Übersicht derk.k. Gesetze und Verordnungen vom Jahre 1740 bis zum Jahre 1821, Haupt Repertorium 1, Dunaj 1825, str. 528. — 6. Prav tam, str. 530. — 7. ARS, Mischler in Ulbrich: Österreichische Staatwörter- buch II, Dunaj 1907, str. 491. — 8. Glej opombo št. 4. — 9. ZAP, MOP, šk. 54, 3733-5/1894. — 10. ZAP, MOP, šk. 57,99-12/1894. — 11. ZAP, MOP, šk. 73, 3-12/1896. — 12. ZAP, MOP, šk. 99, 674-12/1900. — 13. Jože Patemost, Struktumopo- etski prikaz samogovorov mrtvih v slovenskih na- grobnih napisih, Slavistična revija 1987, letnik 35, str. 26-50. — 14. Sonja Žitko, Historizem v kipar- stvu 19. stoletja na Slovenskem, Ljubljana 1989, str. 65-91. — 15. S terminom genij označujemo kip '\ z najnujnejšo draperijo in angelskimi perutmi (po. i 5. Zitko). — 16. Zgodovinski arhiv Ptuj (dalje ZAP), Mestna občina Ptuj (dalje MOP), šk. 12, 1807/1886. — 17. Curk I. J. , Ptuj, str. 124. — 18. prav tam, str. 124. — 19. prav tam, str. 111, 112. — 20. ZAP, MOP, šk. 146,6318-5/1907. ^ 180