plačana v gotovini. IZHAJA VSAK TOREK, ČETRTEK IN SOBOTO. Cena posamezni številki Din 1*50. TRGOVSK Časopis za trgovino, industrijo in oibrt. ST c in »jpMvniitvo Fe v Ljubljani v Simon Gregorčičevi ulici. Naročnina za ozemlje SHS: letno 180 D, za pol leta 90' D, za -ta Ood:t.i se ne vračajo. - St pri čekovnem zavodu v Ljubljani 11.953. f 45 D, mesečno 15 D; za inozemstvo: 210 D. — Plača in toži se v Ljubljani. L£TO VI! Telefon štev. SS2' LJUBLJANA, dne 5. avgusta 1924. Telefon štev. 3č»Z ŠTEV. 92. Jakob Dimnik: Vzgojna naloga trgovskih in obrtnih nadaljevalnih šol. Trgoski in obrtni vajenec sta izpostavljena v svojem praktičnem poklicu raznovrstnim vnanjim vplivom, ki večkrat pokvarijo to, kar sta zgradila domača hiša in šola. Tam, kjer mladi človek pogreša skrbnega nadzorstva očetovega, učnega gospodarja ali mojstra, kjer je v svojem prostem času prepuščen samemu sebi, vplivajo vtisi vnanjega sveta tako močno nanj, da krene njegov notranjL razvoj prav lahko v stran in vajenec izgubi veselje do učenja in poklica. Taki vajenci, ki nimajo veselja do trgovskega ali obrtnega stanu, ki svoje dolžnosti le prisiljeno izpolnjujejo, ki so še preotročji, nevljudni ali še celo surovi, ki nimajo čuta ponosa in časti, ki ne spoštujejo svojih učiteljev, svojoga učnega gospodarja ali mojstra, ki prezirajo državljanske zakone, ne bodo delali časti trgovskemu ali obrtnemu stanu. Taki ljudje tudi potem kot trgovski sotrudniki ali obrtni pomočniki slabo vplivajo na podrejene jim vajence. Učni gospodarji, mojstri in učitelji se večkrat prav opravičeno pritožujejo nad svojevoljnim obnašanjem takih vajencev in resnica je, da mnogi starši ne kažejo zaupanja našim nadaljevalnim šolam, ker trpe njih sinovi pod surovostjo njih tovarišev in jim preti nevarnost, da postanejo tudi surovi. Težnja po samozavesti in saino-delavnosti dobi v vajencu veljavo šele tedaj, ko postane polnopraven ud celokupnosti. Boj za kruh in obstanek raztega svoje delovanje tudi nanj in vpliva na njegovo individualnost. Raznovrstne pravice in užitki ponujajo vajencu življenje in obstanek le v družbi in društvih. Pa tudi tu je Izpostavljen nevarnostim. Če je storila individualna vzgoja svojo dolžnost, se petem v svoji notranjosti utrdi, ker ve, kako daleč sme iti. Če pa tega ni, potem mu postane socialno življenje lahko nemarno in usodno. Iz teh razlogov se nam vsiljuje dolžnost, skrbeti za to, da se bo vajenec v svojem poklicu zavedal; na vsak način je potreben nadzorstva, da ne krene na napačno pot. Kakšna sredstva pa ima učitelj trgovske ali obrtne nadaljevalne šole na razpolago, da skrbi med poukom in izven pouka za nravno vzgojo vajencev? Predvsem bodi učitelj s svojim vedenjem in svojim delovanjem vzgled in vzor. Metodiška izobrazba in meto-diška sprehiost, znanstvena usposobljenost, vpogled v trgovske in obrtne razmere, sposobnost za vzdržavanje discipline, točnost, ljubezen do reda ter prijazen in resen značaj so najvažnejši pogoji za uspešno delo učitelja nadaljevalne šole. Dalje je prav dober pripomoček za nravno vzgojo vajencev jedrnat pouk in dobra disciplina. Le tedaj postane pouk živahen, če obvladuje učitelj učno snov. Priprava na pouk je predpogoj. Učitelj se seznani s sedanjimi razmerami v trgovini in obrti, poučuj praktične razmere sedanjega časa in opazuj s paznim očesom zahteve praktičnega življenja. Učitelj trgovskih in obrtnih nadaljevalnih šol posečaj obrtne razstave in vzorčne velesejme, kjer najlagje in najtemeljiteje lahko proučuje praktične razmere in potrebe sedanjega časa. Seveda morajo pa poklicani činitelji poskrbeti, da dobi vsak učitelj trgovske ali obrtne nadaljevalne šole prosto permanentno vstopnico na velesejem; z enkratno vstopnico mu ni dosti pomagano. Če je dana učitelju trgovskih in obrtnih nadaljevalnih šol prilika, da lahko zastavi svojo osebo za nadaljnji razvoj in napredek nadaljevalne šole, je s tem mnogo storjenega za praktične razmere sedanjega časa in za zahteve praktičnega življenja in če napeljuje učitelj učence z besedo in dejanjem k moralični popolnosti, potem je storil tudi mnogo dobrega za nravno vzgojo vajencev. Učitelj pa, ki mu je edinole za postranski zaslužek, ki ubija čas s površnim poukom in ne stori ničesar za zahteve praktičnega življenja in za nravno vzgojo vajencev, ne spada v trgovsko ali obrtno nadaljevalno šolo. Ugodno vplivajo na nravno vzgojo vajencev raznovrstne slavnosti ob narodnih in patriotičnih praznikih, ob sklepu šolskega leta itd. Primerne zabave in predstave tudi prav blagodejno vplivajo na vajence. (Konec prih.) Gibanje cen v trgovini na debelo. »Privredni Pregled« prinaša o gibanju cen v trgovini na debelo tabelo indeksnih številk, ki nam daje za mesec julij sledečo sliko: 1913 januar 1923 januar 1924 februar 1924 marc 1924 april 1924 maj 1924 junij 1924 julij 1924 Celokupni indeks je tedaj v juliju poskočil napram juniju za 14 točk ali za 0.7%, kar znači, da porast cen nadaljuje. Pri skupini poljedskih prideklov se opaža od srede julija naglo skakanje cen za žito in moko. Povprečno je po-rastla pšenica v celem mesecu za 11%, ravno tako moka. Da pokazuje > -5 CO |S jljedelski pridelki ivina in ž proizvodi ulje in sa produkti radbeni materijal o!onijalno blago dustrijski proizvodi •H E _ C3 ’C o. a. ■■ a Msstnik in izdajatelj: »Merkur«, trgovsko-industrijska d. d., Lfahljaaa. — 0*so*onti vredaik t*. JERAS, Tisk tiskarne »Merkur«, truovsko-industriiske d. d