Avtorico Alice Miller, znano psihoterapevtko, poznajo slovenski bralci po prevodu knjige Drama je biti otrok, ki je iz{la leta 1993 v zalo`ni{tvu Tangram. Millerjeva se v svojih delih posve~a raziskovanju posledic neustrezne vzgoje in zlorab v otro{tvu. V obravnavani knjigi Upor telesa, ki je v sloven{~ini v letu 2005 iz{la kot prevod izvirnika Die Revolte des Körpers, `eli raziskati in odgo- voriti na vpra{anje, kako vpliva zanikanje ~ustev kot posledica travm iz otro{tva na posameznikovo telesno in du{evno zdravje. Avtorica pri svojem raziskovanju izhaja iz predpostavke, da so ~ustva pomemben segment ~lovekovega psihi~nega ustroja. Razvili smo jih z namenom, da nam pomagajo pri pre`ivetju. Kriti~na je do moralnega in religioznega im- perativa – ljubiti svoje star{e za vsako ceno – ~etudi le-ti niso izkazovali ljubezni in pozornosti svojim otrokom. ^e zlorabljeni otroci zatirajo svoja v zgodnjem otro{tvu do`iveta ~ustva do star{ev, je to lahko vzrok za mnoge telesne bolezenske simptome. V delu avtorica opisuje razhajanje med tem, kar v resni- ci ~utimo in vemo, in tem, kar moramo ali bi hoteli ~utiti, da bi zadostili pre- vladujo~im moralnim normam v dru`bi. Predvsem je kriti~na do ~etrte sve- topisemske zapovedi, ki zahteva od otroka brezpogojno ljubezen do star{ev, ne glede na njihovo ravnanje z otrokom. Zlaganost ~ustev mnogi ljudje pla~ujejo s telesnimi boleznimi ali celo nadaljujejo z manipulativnim odnosom do svojih otrok. Ob rojstvu vsak otrok potrebuje naklonjenost, skrb, za{~ito in ljubezen star{ev . ^e mu star{i ljubezni ne morejo dati, bo vse `ivljenje v njem ostalo hrepe- nenje po zadovoljitvi teh prvih `ivljenjsko pomembnih potreb. In v ~em vidi avtorica re{itev? V zavedanju mehanizmov odnosa s star{i v zgodnjem otro{tvu, ~etudi odnos ni bil idealen. Svetuje, naj ~im natan~neje spoz- namo, kak{no je bilo na{e otro{tvo v resnici. S tem se re{imo pred zanikanjem in izkrivljanjem ~ustev in posledi~no ube`imo pred bolezenskimi simptomi in depresijo ter za~utimo veselje do `ivljenja. Zloraba otroka, najsi gre za telesno, psihi~no ali spolno nasilje, ima pogos- to hude posledice za vse `ivljenje. V otro{tvu do`iveto nasilje se v ~loveku kopi~i, in ko odraste, ga zlorabljeni posameznik usmerja v druge ljudi ali celo narode ali pa ga obrne proti samemu sebi. Slednje vodi v depresijo, narkomanijo, nasil- je nad drugimi, hude bolezni, samomor ali zgodnjo smrt. Avtorica raz~lenjuje, kako zanikanje ali odcepitev v otro{tvu do`ivete star{evske neza`elenosti in neljubljenosti pozneje v `ivljenju zavira `ivljenjsko pomembne funkcije in okrni veselje do `ivljenja. V obravnavanem delu se bolj osredoto~a na analizo oseb, ki zaradi 174 SODOBNA PEDAGOGIKA 1/2006 Nove knjige v pedago{ki knji`nici Alice MILLER: Upor telesa. Tangram, Ljubljana 2005 Sodobna pedagogika_6.qxp 14.3.2006 7:20 Page 174 neustrezne vzgoje niso postale diktatorji ali nasilne`i, ampak so bes in razo~aranje nad star{evskim ravnanjem obrnile proti sebi. Knjigo sestavljajo trije deli. V prvem avtorica na podlagi `ivljenjskih zgodb znanih osebnosti iz sveta umetnosti prikazuje, kako izsiljena in neiskrena ~ustva ljubezni do star{ev in zatrta pristna ~ustva vplivajo na `ivljenjsko pot odraslega posameznika, ki je ujet v tragi~no zanko spo{tovanja ~etrte zapovedi. V drugem delu knjige avtorica nakazuje poti, kako presekati la`ni krog nepristnega ~ustvovanja in se osvoboditi, tudi na podro~ju telesnega zdravja. Izra`a upanje, da bo razvoj spoznanj psihologije in medicine ({e posebno raziskav o mo`ganih) s~asoma raz{irili zavest o pomembnosti potrebe po resnici in zvesto- bi sebi in s tem spodrezal {kodljivost ~etrte zapovedi po brezpogojnem spo{to- vanju star{ev, ~etudi so slabo ravnali z otrokom. Avtorica trdi, da ljubezen, v ka- teri ni iskrenosti, ne zaslu`i imena ljubezen. @al nas tradicionalna morala, Cerkev in religije silijo k zatajevanju resnice. Avtorica obsoja vzgojne principe, ki silijo `rtev v odpu{~anje (to imenuje »~rna pedagogika«), in z razlago dokazuje, da odpu{~anje nikoli ne pripelje do ozdravitve zlorabljene osebe, temve~ deluje po enakem principu kot ~etrta za- poved in dopu{~a, da je star{em in vzgojiteljem vsako ravnanje dovoljeno. K oz- dravitvi pripelje samo prepoznavanje in ponovno ozave{~anje potla~enih ob~utij in ~ustev, ki so se porajala ob zlorabi. V drugem delu Tradicionalna morala v terapijah in vednost telesa Miller- jeva s primeri terapevtske prakse z zlorabljenimi ljudmi, ki so se pripravljeni soo~iti z resnico o svojih star{ih in svojem otro{tvu, opisuje pot, ki vodi do resnice o svojem otro{tvu in s tem tudi do telesne ozdravitve. S svojo teorijo o zlorab- ljanju v otro{tvu razlo`i ozadje ravnanja tiranov in diktatorjev, ki s pomo~jo oblasti nad drugimi nedol`nimi `rtvami na nezavedni ravni posku{ajo izni~iti v otro{tvu pre`iveta poni`anja (S. Husein, A. Hitler, J. V. Stalin, B. Mussolini). Avtorica poudarja, da star{ev, ki so nam {kodovali, ni treba ljubiti in jih spo{tovati. ^etrta zapoved pa ne glede na ravnanje star{ev zahteva ljubezen do njih, kar pa posameznika, ki ni do`ivel sre~nega otro{tva, sili v pretvarjanje in zatiranje svojih pristnih ~ustev. In to pelje do hudih osebnostnih kriz in celo bolezni. Lahko pa posameznik dalje spro{~a svojo zatrto ~ustvo na svojih otro- cih in drugih ljudeh. ^e so star{i ljube~e ravnali z otroki, ~utijo otroci do njih enako nagnjenost in ljubezen. Ljubezni ni mo~ izsiliti. Ljudem, ki so bili v otro{tvu ljubljeni, razumljeni in spo{tovani, ni treba ni~esar skrivati in s svojo resnico nimajo nobenih te`av. Zato bodo lahko neovirano razvili svoje sposobnosti in se veseli- jo `ivljenja. V otro{tvu zlorabljeni ljudje, ki si ne priznajo resnice, zbolijo ali zapadejo v alkoholizem in druge odvisnosti ali zabredejo v zlo~in, u`ivanje psihofarmakov , saj potla~ene `elje, odcepljene vseh negativnih ~ustev , `enejo prizadetega v usod- na dejanja. Droga pripravi posameznika do stanja, da zbledijo negativna ~ust- va in ga preplavijo `elena, pozitivna. In s tem je onemogo~ena pot do resni~nih ob~utij in ~ustev, ~eprav bole~ih. S knji`ne police 175 Sodobna pedagogika_6.qxp 14.3.2006 7:20 Page 175 V tretjem delu knjige z naslovom Anoreksija: hrepenenje po pristni komu- nikaciji se avtorica ukvarja z analizo povezav med ~ustveno nesprejetostjo v otro{tvu in anoreksijo ter drugimi motnjami hranjenja. Ugotavlja, da temelji za odvisnosti in prav tako motnje hranjenja nastanejo v zgodnjem otro{tvu. Tradicija `rtvovanja otrok je raz{irjena v mnogih kulturah, tudi v na{i za- hodnoevropski. Seveda so se na~ini `rtvovanja v zgodovini spreminjali, v sodob- ni vzgoji se ka`ejo v moralni odliki in dol`nosti spo{tovati star{e ne glede na nji- hovo poprej{nje ravnanje do svojih otrok. In otrok, ki pristne komunikacije in ljubezni star{ev ni bil dele`en, se pod tak{nimi zahtevami ali zlomi ali zboli ali enako manipulativno, kot so star{i ravnali z njim, ravna s svojimi otroki in z drugimi ljudmi. @al tudi ve~ina veroizpovedi od svojih vernikov zahteva, da brez- pogojno spo{tujejo in ljubijo star{e. Morala in vera predpisujeta, kaj moramo storiti, ne more pa spremeniti na{ih ~ustev. In ~e se dejanja in ~ustva razhaja- jo, se ~lovek zlomi in zboli, postane odvisen ali nasilen. In kak{no re{itev vidi avtorica za ljudi, ki so bili v otro{tvu zlorabljeni? Le v ustrezni terapiji, z dovolj izobra`enimi terapevti, ki tudi sami ne sprejmejo ~etrte zapovedi. S pomo~jo ustreznega psihoterapevtskega vodenja lahko posameznik znova ozavesti neko~ odcepljena negativna ~ustva in se sprijazni z resnico o svojem otro{tvu. Star{ev ne moremo spremeniti, lahko pa spremenimo svoje `ivljenje in ga `ivimo kot svoje, neodvisno od pri~akovanj star{ev. 176 SODOBNA PEDAGOGIKA 1/2006 Sodobna pedagogika_6.qxp 14.3.2006 7:20 Page 176