videolectures.net Ve erjetno ste se mnogi že kdaj želeli udeležiti kakšne vrhunske znanstvene konference ali poslušati določeno predavanje pa se ga iz različnih razlogov niste mogli udeležiti. Sedaj obstaja način, s katerim lahko visokokakovo-stne izobraževalne vsebine ponudimo vsakomur kot prosto dostopne, s samo enim klikom na spletu. En sam klik do ^svetovno priznanih predavateljev in raziskovalcev, kot so, Noam Chomsky, Umberto Eco, Walter H. Lewin ali slovenskih književnikov, kot je Boris Pahor, in mislecev, kot je Taras Kermauner. Njihova predavanja so že na spletu in njihovo znanje bo v prihodnje še dosegljivejše. E-izobraževanje je že nekaj časa prisotno v akademskih krogih, šele v zadnjih nekaj letih pa je pridobilo kakovost in dodano vrednost. Splet se uporablja bolj namensko in sočasno zelo intuitivno. Trend »Open Educational Resources«, ki omogoča študentom in širši javnosti, imenujmo jih uporabniki, dostop do neprofitnih vsebin različnih zvrsti in avtorjev, postaja vse bolj vpliven način dostopa do informacij. Danes si z lahkoto predstavljamo študenta Univerze v Ljubljani, ki se uči iz gradiv Harvardske univerze, dostopnih na spletu. Govorimo o globalnemu študentu, ki je ozaveščen. Za svoje izobraževanje uporablja vse, kar mu splet lahko ponuja, vendar sočasno, selektivno, izbira tiste vire informacij, ki mu ustrezajo. Za socialne odnose uporablja »>Facebook«, ko se pogovarja s sovrstniki, uporablja »>Windows Live Messenger«, če si zaželi zabave, gre na »YouTube«. Želimo, da bi ta globalni študent kot podporo k svojemu izobraževanju uporabljal portal »Videolectures.net«. UVODNIK Izobraževalni portal Videolectures.net, je trenutno največji referenčni ^spletni portal z video izobraževalno vsebino na svetu in sledi viziji po vzpostavljanju svetovno prepoznavnih storitev prenosa znanja. Vsebine so brezplačno dostopne na spletnem naslovu http://videolectures. net/, ki trenutno prikazuje 245 dogodkov, 3823 avtorjev, 4819 predavanj in 5950 videoposnet-kov. Vsak dan ga obišče do 3000 obiskovalcev. Izobraževalni cilj snovalcev portala Videolec-tures.net je ponuditi javnosti in znanstvenim skupnostim ogled predavanj v avdiovizualni obliki z znanstveno raziskovalnih in teoretičnih področij, ki segajo od računalniških znanosti prek umetne inteligence do humanističnih ved. Poleg ponudbe kakovostnih izobraževalnih vi-deovsebin, tako strokovni javnosti kot širšim množicam, je namen portala izvajati tudi neomejen prenos znanj in promocijo znanosti. Vsebine so dostopne v video, avdio in tekstovni obliki ter prilagojene različnim spletnim in računalniškim infrastrukturam. Potreba po takem portalu ter obveznost obstoja takega portala se izražata v obliki omogočanja prostega dostopa do preverjenega, zbranega in prečiščenega materiala. V svoji predformalni obliki e-izobraževanja je ta znan-stveno-humanistično usmerjen in opredeljen kot spletna videoknjižnica znanja, ki deluje kot semantična baza znanja, podprta z informa-cijsko-multimedijskimi vsebinami. Portal teži k aktualnosti in sočasnosti znanstvenih odkritij ter raziskav, skladiščenju in arhiviranju informacij, višanju standarda predavanj, hitrejšemu dostopu, hitrejšemu prenosu informacij in znanja ter medsebojnemu povezovanju in komuniciranju uporabnikov portala, prek povratnih informacij in možnosti vezanja svojih domačih spletnih strani na portal. Zaradi svojega svobodnega modela delovanja se na portal postopoma priključujejo tudi tuje institucije, ki prispevajo svoje videovsebine. Med njimi je tudi MIT - Massachusets Institute of Technology, prva večja institucija, ki je že leta 2002 neprofitno postavila svoja pedagoška gradiva na splet. S sodelovanjem dajejo portalu dodano vrednost in ga postavljajo v izbrano okolje ustanov »par excellence«. Ena izmed nalog za v prihodnje pa ostane iskanje optimalnega modela izobraževalnega medija znanja, ki bi se z naraščanjem informativnih vsebin sproti učil in nadgrajeval. Tako glavni namen portala ni portal kot tak, temveč izkoriščanje v pedagoške namene. Glavna uporabna vrednost portala se kaže v prostem dostopu do znanja, s poudarkom na pomembnosti procesa prenosa in širjenja izobraževalnih vsebin ter znanja. Njegova struktura bi delovala kot inteligentni selektivni računalniški filter v kombinaciji z uporabniškimi odločitvami pri izbiri vsebin. Širše uporabna (poljudna) predavanja bi se tako obdržala na vrhu, ostala pa bi se razvrstila v ogled specializiranim skupinam uporabnikov, saj ne bi bila uporabna za širšo publiko. Končni namen takega medija bi bila sposobnost ustvarjanja, nadgrajevanja ter izmenjave znanja z namenom širjenja njegove uporabne vrednosti. Človeški atribut bi se izrazil v obliki nove informacijske in humanistične nadgradnje človeka, ki ni omejen in odvisen od svojega lokalnega znanja, temveč je povezan s celotnim znanjem sveta. Naša skupina nenehno izboljšuje portal, vendar pa to brez kakovostnih vsebin ni mogoče, zato bomo veseli konstruktivne kritike in predvsem pogovora s slovensko izobraževalno skupnostjo, ki jo ob tej priložnosti vabimo k sodelovanju. Davor Orlič ■