ANTOtf BEBLER UDK 3J5/J59-.JM.72 O stanju družboslovja v socialističnih državah, ki obravnava sodobno vojaštvo Že na začetku razprave o predmetu, nakazanem v naslovu in obravnavanem v mednarodnem (socialističnem in nesocialističnem) okviru, moram pojasniti nekaj temeljnih in opredeljujočih zadev. Pojem »socialistična država« bom uporabljal za 16 sedaj obstoječih držav (osem evropskih. eno evroazijsko, šest azijskih in eno latinskoameriško), v katerih že dlje Časa vladajo komunistične partije oz. partije, ki imajo uradno drugačne nazive (delavska, delavsko-kmečka. partija dela, itd.), vendar jih na splošno štejemo za komunistične. S pojmovnim omejevanjem zavestno izključujem iz te razprave nekatere države t.i. »tretjega sveta«, ki same sebe sicer razglašajo za socialistične, in pa nekatere zahodne države s posameznimi socialističnimi značilnostmi. Najprej v ZSSR. najstarejši socialistični državi in kasneje v drugih socialističnih državah so bili vojaštvo in drugi z njim povezani družbeni pojavi predmet preučevanja znanstvenikov z družboslovnega, vojaškega, in vojaško-družboslovnega področja. Razen tega in pogosto v spletu z znanstvenimi prizadevanji so isti pojav obravnavali v množičnih občilih, politični propagandi in leposlovju. Pravzaprav se je zdaleč največji del celotne količine napisanega in izdanega gradiva v zvezi z vojaštvom pojavljal v zadnjih dveh zvrsteh virov - in ne v znanstvenih publikacijah. To značilnost socialističnih držav moramo upoštevati najmanj iz treh razlogov. V skladu z marksistično-leninističnim naukom je postalo v teh državah zanikovanje samostojnosti znanosti (kar velja še posebej za družboslovje) v odnosu do politične ideologije praviloma uradno stališče. Zato terjajo v teh državah predstojniki inštitucij ali partijski organi od številnih, če ne že od večine tistih z akademskimi stopnjami in naslovi, ki se ukvarjajo z družboslovnimi in družboslovno-vojaškimi vedami, da zelo pogosto ali celo večino časa delujejo kot uradni ideologi, politični propagandisti in partijski delavci. Mnogi med njimi ne vidijo v združevanju ideologije, politične propagande in družboslovja nič napačnega, »samostojnost znanosti« pa štejejo za najčistejšo buržoazno hipokrizijo in orodje ideološke subverzije Zahoda. Drugič, zaradi posnemanja političnih norm sovjetske Rusije je bilo v vseh socialističnih državah vsako javno obravnavanje resničnih problemov, povezanih z domačim ali politično prijateljskim vojaštvom, močno omejeno oz. skoraj popolnoma odpravljeno (prepovedano). Prostor za vsaj »interni« družboslovni pregled nad sodobno problematiko domačega vojaštva je bil zelo ozko začrtan in, kot vse kaže, v številnih socialističnih državah, posebej azijskih, niti ne obstaja. Tretjič, v večini socialističnih držav številne poddiscipline družboslovnih znanosti in ved, ki se ukvarjajo z vojaštvom, niso bile uradno nikoli priznane. Zgodovinsko se je večina teh dejavnosti razvila iz ideološko-multidisciplinarnega družboslovnega konglomerata, uradno imenovanega marksizem-leninizem, znanstveni socializem, znanstveni komunizem ipd. Ta konglomerat domnevno zagotavlja ključ k razodetju končne resnice in stoji zato nad celotnim družboslovjem. V nobeni izmed socialističnih držav, razen Poljske in Jugoslavije, niso uradno priznali obstoja takih poddisciplin, kot sta vojaška sociologija in vojaška politologija. Sovjetski in večina vzhodnoevropskih udeležencev v dejavnostih mednarodnih združenj sociologov in politologov ISA in IPSA (kongresi, okrogle mize) uporablja tovrstne označbe samo za zunanje namene in na splošno le v stikih z družboslovci iz nesocialističnih držav. Iz doslej povedanega sledi, da moramo v tej razpravi upoštevati dokajšnjo količino neznanstvene ali obznanstvene literature o vojaštvu. To velja še posebej za azijske socialistične države. Zaradi omejenega prostora o teh ne bom razpravljal. Zadnjih šest desetletij je količinsko največji del znanstvene literature o vojaštvu nedvomno nastal v Sovjetski zvezi. Začenši z uradno politično literaturo, ki jo v ZSSR vedno pripravljajo in tiskajo v skladu s političnim položajem in trenutno politično veljavo avtorja, moramo omeniti imena vseh nekdanjih sovjetskih voditeljev - od V. I. Uljanova-Lenina, J. V. Džugašvilija-Stalina do K. Černenka; v naslednji kategoriji vse komisarje in ministre obrambe v preteklosti, ministrske namestnike, načelnike štabov, upravnike Glavne politične uprave sovjetske armade in flote itd. Med temi so še dandanes najzanimivejši vojaški spisi iz dvajsetih let, ki sta jih napisala nekdanja politična sodelavca in kasnejša huda nasprotnika -L. D. Bronštejn-Trocki in M. V. Frunze. Če preskočimo druge, očitno neznanstvene vire, naletimo na veliko število del, ki so jih napisali sovjetski vojaški zgodovinarji. Dela sovjetskih vojaških zgodovinarjev, posebej tista, ki se nanašajo na sovražne in tuje armade, dokaj pogosto vsebujejo resne, dobro dokumentirane, čeprav nikoli uravnotežene analize vsaj nekaterih vidikov institucionalne dinamike, socialne sestave vojaštva, njegove politične vloge, civilno-vojaških razmerij, itd. v bližnji preteklosti. Na drugi strani so dela sovjetskih vojaških zgodovinarjev o njihovih porevolucionarnih oboroženih silah večinoma »svetniška«, deskriptivna in enostranska. Zelo skrbno se izogibajo razpravljanju ali celo omenjanju resničnih problemov in politično občutljivih tem njihovih lastnih oboroženih sil in družb. Enako ravnajo praviloma tudi tedaj, ko se ukvarjajo s prijateljskimi oboroženimi silami socialističnih držav. Tako sociologija kot politologija sta bili v Rusiji v času, ko se je zrušil caristični režim, dokaj nerazviti. Poleg tega so najboljši raziskovalci na tem področju (kot Pitirim Sorokin, ki je proučeval tudi vojno) odšli na Zahod. Nova oblast je desetletja obravnavala sociologijo kot antitezo 331 Tcotqa in priku. Id. 23. II 4-5. l|uMjilu 198t marksizma in orodje buržoazne ideologije, politologijo pa kot anglosaško buržoazno pogruntavčino. Ti predsodki še vedno obstajajo, čeprav jih je čas omehčal. Ideološka prevlada marksizma-leninizma (uradno obravnavanega kot nadznanost) ter globoka zasidranost na akademski ravni tradicionalnih družbenih ved (zgodovina, filozofija, pravo in druge), imata za posledico položaj, v katerem so politološka in sociološka dela dejansko zapostavljena glede na prej navedene zvrsti, empirizem pa izpostavljajo močnemu sumničenju in strogemu nadzoru. Zaradi zgodovinskih vzrokov nadzoruje področje vojaške sociologije v mednarodnih stikih sovjetskih znanstvenikov skupina visokih oficirjev z akademskimi naslovi iz zgodovine in »filozofije« (dejansko večinoma iz marksizma-leninizma), ki jo je prej vodil generallajtnant P. A. Žilin, sedaj pa generalmajor S. A. Tjuškevič, direktor in namestnik direktorja Inštituta za vojaško zgodovino ministrstva za obrambo ZSSR. Ta skupina je sestavljena večinoma iz nekdanjih političnih oficirjev in zdaj učiteljev marksizma-leninizma na vodilnih vojaških akademijah v Moskvi, ki imajo glede na predhodno izobrazbo, osebna nagnenja ter udejstvovanje malo skupnega tako s sovjetsko kot z mednarodno sociologijo. Najpomembnejši izdelek te skupine visokih sovjetskih častnikov v činih od polkovnika do generallajtnanta je »Marksistično-leninistični nauk o vojni in armadi« (zadnja izdaja iz 1. 1984; izdaja pred njo je imela odločno preambiciozen naslov »Vojna in armada«,1 Vojaška založba 1977; izdaje pred to pa so imele naslove, podobne zadnjemu). V tej knjigi, namenjeni izpopolnjevanju oficirjev, sovjetska uradna ideologija odločno prevladuje nad prvinami družboslovja. Sovjetski vojaški avtorji so v tem pogledu dosti bolj dogmatični in nestvarni kot so sodobni civilni sovjetski avtorji, ki pišejo, recimo, o sodobnih mednarodnih spopadih (Butenko, Feldman, Gantman) - kar je v nasprotju s stereotipnim mnenjem o vojakih. Vojaški avtorji, na primer, zatrjujejo, da je kapitalizem »splošni, temeljni povzročitelj sodobnih vojn«, da je vse vojne in vojaške spopade po drugi svetovni vojni povzročil imperializem. Sovjetski vojaški avtorji sicer priznavajo, da je bilo v tem času »nekaj(!) oboroženih spopadov med državami v razvoju, toda le-ti ne tvorijo posebne zvrsti sodobnih vojn«. (Ta skupina je številčno daleč največja v seštevku meddržavnih vojn po 1. 1945. državljanske vojne v deželah v razvoju pa so največja skupina v svoji kategoriji - A. B.) V omenjeni knjigi sploh ne omenjajo vojn in oboroženih spopadov med socialističnimi državami ter državami v razvoju (Afganistan) ali med socialističnimi državami samimi (ZSSR-LR Kitajska, Kitajska-Vietnam. Vietnam-Kampučija itn.). Avtorji ne zanikajo le pojava vojn med socialističnimi in ne-socialističnimi državami tretjega sveta, pa tudi med socialističnimi državami samimi, temveč samo teoretično možnost takih vojn - vsem empiričnim dejstvom navkljub. ' D A. Vokonogov. A A. Milovkiov. S. A. Xjuibirvi< m drugi. I'm«11 arnua. VojaJka zaloiba. Moskvi 1977 Prcjlnjc i/da|e (v malo drugačni avtorski postavil imajo ustreznejte naslove: Markjiztm-ltntnuem o >»/«» in mini, (peta izdaja). Moskva 1968. Resnejši in eden izmed redkih, za javno rabo dovoljenih vidikov v razpravi o sovjetski vojski zadeva področje vzgoje, družbenih in nekaterih drugih, drugotnih dejavnosti sovjetskih oboroženih sil. Tako občasno najdemo v civilnih akademskih publikacijah članke, ki jih verjetno pišejo vojaški oficirji, kot na primer, dva iz zadnjega časa. ki imata zelo podobne naslove: Y. I. Derjugin, N. N. Efimov- Vzgojna vloga sovjetskih oboroženih sil2 in B. P. Utkin Vzgojna vloga sovjetskih oboroženih sil v pogojih razvitega socializma . Derjugin in Efimov operirata z nekaterimi empiričnimi podatki iz leta 1919, leta 1929 in poznih sedemdesetih let. Sklicujeta se na nekaj neimenovanih notranjih raziskav: o izpostavljenosti vojakov in podoficirjev političnim in splošnim informacijam (približno 10 ur na teden); o odnosu staršev kadetov do oficirskega poklica (86% očetov in 82% mater je temu naklonjenih); o dvigu ravni splošne izobrazbe vpoklicanih; njihovi prejšnji zaposlitvi (60% v industriji, gradbeništvu in prevozu, približno 30% v kmetijstvu); o stopnji »politične zavesti« pri vpoklicanih; o njihovem »jasnem razumevanju družbene vrednosti in potrebnosti služenja vojske« (približno 90%); o mnenju vpoklicanih glede pomena njihovega služenja vojske za poznejše življenje, za izboljšanje njihove izobrazbe, sposobnosti, psihične stabilnosti, itd. Pozitivne odgovore na ta vprašanja sta nato primerjala z odgovori na drugačna vprašanja v zelo drugačnih družbenih in organizacijskih okoliščinah, povzeti pa so bili po zahodnonemških (K. Roghmann) in ameriških (C. Moskos) študijah. Iz teh primerjav izpeljeta sklepe, ki so, jasno, nenaklonjeni buržoaznim armadam in v korist sovjetski armadi, kar se tiče možnosti za razvoj osebnosti, patriotizma, duhovnih v nasprotju z materialnimi vrednotami, antimilitarizma itd. vpoklicanih. Toda celo v tem, za sovjetska merila solidnem družboslovnem delu, bomo zaman iskali razprave o/ali pojasnitve temeljnih uporabljenih pojmov, predložitve hipotez, pregleda obstoječe svetovne literature. Ko sovjetski znanstveniki obravnavajo sovražne ali potencialno sovražne »buržuazne« armade in podobno, ko so njihova tema armade »tretjega sveta«, pa jim je dopuščeno marsikaj od zgoraj omenjenega. Več let so lahko počenjali isto, ko so obravnavali kitajsko vojsko. Praktično vsa tovrstna sovjetska produkcija o tujih armadah prihaja iz civilnih znanstveno-raziskovalnih inštitutov Akademije znanosti - inštituta za svetovno ekonomijo in mednarodne odnose, inštituta države in prava, inštituta za ZDA in Kanado; inštituta za Afriko; inštituta za Latinsko Ameriko; inštituta za orientalistiko; inštituta za ekonomiko svetovnega socialističnega sistema in drugih.4 1 Sociologifcskic inledovania. no. 4. 1981. ». 104-109. 1 Voprosy filosolii. no. I. 1984. $. 23-38 4 C. I. Mirski, Armiu i potnika v manah Azii i Afriki. Nauka. Moskva 1978; Trem mir: OMeettvo. vlasi. artnia. Nauka. Moskva 1976. Glej le članek M irskega. Vloga grmade v druibmopohtifnrm nivoju azipkih in afnikih Jriei v International Political Science Review, it. 2, (o civilno-vojaSkih odnonh) 1981. urednik Anton Bebler, s. 327-388. kot tudi M. Cheggcjevo kritiko v isti Številki R. E Scvcrtian Armiü v polititakom rriimt uran soi-rtmmnogo Vastoka, Nauka, Moskva 1971. V. E. Čir lun in drugi, Vooruiauiye iOy v poLafakoi mirmt, Nauka. Moskva. 1981. 333 Tconja in praksa, let. 23, b. 4-3. Ljublana 1986 Položaj v vzhodnoevropskih državah se od ene do druge razlikuje, v vseh pa je tako ali drugače različen od sovjetskega. V vseh teh državah je skupni obseg literature mnogo manjši kot v ZSSR. Položaj v Albaniji je zelo podoben tistemu v azijskih socialističnih državah (kjer ni niti javne polznanstvene literature o sodobnem vojaštvu). Bolgarsko in romunsko družboslovno znanost o vojaštvu največkrat predstavlja dela vojaških zgodovinarjev ali njihovih civilnih kolegov, ki obravnavajo z vojsko povezane pojave, večinoma vojne v preteklosti. Bolgarske zgodovinarje najbolj zanima rusko-turška vojna (katere rezultat je bila bolgarska neodvisnost), dve balkanski vojni in zaključno obdobje druge svetovne vojne (z očitno namero oprati vlogo, ki jo je imela bolgarska vojska v celotni drugi svetovni vojni). Ravno tako obstaja nekaj bolgarskih del, ki obravnavajo armade »tretjega sveta«, v skladu s sovjetsko ideološko linijo. Romuni poudarjajo svojo slavno vojaško preteklost od Dakov naprej in hočejo tako z vojaško zgodovino podpreti sedanjo obrambno doktrino. Marksistično izrazoslovje povezujejo v romunskih delih z trditvami, da je sedanja doktrina (po 1968) neposredni naslednik obrambnih strategij vladarjev Valahije, Moldavije in Transsilvanije v srednjem veku, pa tudi predrevolucionarnih vojaških doktrin v dvajsetih in tridesetih letih.5 Produkcija NDR je zaradi notranje in zunanje politike tudi usmerjena k izkopavanju »progresivnih teženj« v preteklosti pruske in nemške vojske (od kmečke vojne do prusko-ruske zveze proti Napoleonu). Njihova posebna področja raziskovanja v delitvi dela znotraj varšavske zveze so: nemški militarizem v preteklosti, (samo) zahodnonemški militarizem v sedanjosti, Bundeswehr, problemi povezani z Bundeswehrom v paktu NATO in zahodnonemški vojaško-industrijski kompleks.h V NDR obstaja nekaj središč družboslovja ali z družboslovjem povezanih dejavnosti, v katerih se ukvarjajo z vojaštvom. Najpomembnejša med njim.i je vojaška akademija »Friedrich Engels«. V zvezi s predavanji o vojni in vojaški organizaciji je nekaj njenih profesorjev - polkovnikov in podpolkovnikov - doktorjev znanosti - napisalo dela z elementi vojaške sociologije in politologije (skupaj s prevladujočo ideološko komponento). Zlasti izstopata dva avtorja - Wolfgang Scheler in Gottfried Kiessling. Za razliko od učbenikov sovjetskih akademij vsebujejo vzhodnonemški delček in dele originalnih empirično kvantitativnih raziskav o sodabnih vojnah, ravno tako pa tudi poskuse vpeljave in uporabe objektivnih in operacionaliziranih kriterijev za politično klasifikacijo vojn. Scheler-Kies-slingova knjiga Pravične in nepravične vojne našega časa (1982) vsebuje ocene državljanjskih in podobnih vojn v letih 1945-1979, njihove prostor- 5 Cen. taji. Ilk Ceainoeu (mlajii bral drtavnega poglavarja) Vieljudska vojna, njen zgodovinski pomen