KatoH^k cerkven list. Danica i shaja vsak petek na celi poli, in velji po poŠti z* celo leto 4 gld.SCkr., ca pol leta *jfld. 40 kr.. v.h »"rferMeta 1 jrlrf. 30 k» ▼ tiakarnici sprejemana na leto 4 gold., za pol leta 2 gold., sa čete rt leta 1 gold.; ako zadene na ta dar. praznik itide Da*i*a ______dan poprej. ____ Tečaj XXVII. V Ljubljani 4. grudna 1874. List i®. Koledar za naslednji teden. ti ruden. — December. <>. Nedelja II v adventu. Evangelij: „Janez v ječi". (Mat. 11.) — Sv. Ni k o 1 a j, škof v Miri, spoz., patron ljubljanske stolne cerkve, je bil v Patari v Liciji sin pobožnih in premožnih staršev; z molitvijo, s postom in z milošnjo so si ga biti od Boga sprosili. Nikolaj je že kot mlado dete na maternem naročji razodeval svojo prihodnjo svetost, ker se je ob sredah in petkih (bili so tisti čns postni dnevi) zderžal materne hrane do aolnčnega zahoda, in te postne navade se je ves čas svojega življenja deržal. Ko je bil Nikolai v strahu Božjem in sveti nedolžnosti doveršil šole, je bil mašnik posvečen. Po smerti svojih staršev je bil Nikolaj posestnik njih velicega premoženja- V Patari ie bil plcmeniten go-pod prišel na beraško palico; rekel je svojim trem hčeram, naj si same kruha služijo, če tudi s pregrešnim življenjem. Dobre hčere se tega ustrašijo in milo jokajo. Bog se jih usmili. Nikolaj njih potrebo zve in verže v hišo skozi okno toliko denarja, da plemenitnik lahko svojo pervo hčer pošteno omoži. Nikolaj vidi, da je plemenitnik njegov denar dobro obernil in zopet skrivši verže mošnjo denarjev skozi okno v hišo, in zbeži. Ple menitnik s tem denarjem omoži svojo drugo hčer. Plemenitnik bi rad zvedil, kdo mu skrivši denarje nosi, in stoji na straži. Ko Nikolaj v tretje denar skozi okno v hišo verže in zbeži, skoči za njim plemenitnik, mu pade k nogam, ter se mu zahvaljuje, da je njega in njegove hčere pogubljenja rešil. Tudi tretjo hčer je plemenitnik omožil s (.oštenim možem. (Vsled te prigodbe je po katoliškem svetu navada, da sv. Nikolaja večer vbogljivi in pridni otroci dobivajo mnogoterih daril, ne-vbogljivi in zanikarni pa šibo.) Nikolaj je bil nekoliko časa predstojnik v samostanu, ki ga je bil sozidal njegov stric Nikolaj, škof v Miri. Podal se je bil na božjo pot v Palestino, kjer je z vso pobožnostjo obiskoval svete kraje. Nazaj grede po morji je ob lepem vremenu hud vihar prerokoval; mornarji pa se mu posmehujejo. Strahoviten vihar kmalo po tem vstane, Nikolaj ga z molitvijo utolaži. Po smerti škofa v Miri so se bili vsi škofje iz Licije zbrali, da bi novega škofa izvolili. Po Božjem razodenji so se ze-dinili, njega zvoiiti škofa — po imenu Nikolaja — ki bo drugo jutro pervi prišel v cerkev. Drugo jutro so škofje našli Nikolaja pervega v cerkvi, ter so ga vprašali: „Kdo si ti?" Odgovoril jim je: „Jaz sem ubog grešnik — Nikolaj". Enoglasno ga izvolijo škofa v Miri. Nikolaj britko joka, in se brani tega težkega bremena; škof je pa ga tolažijo s tem, da je to volja Božja. Uto- lažen se da posvetiti škofa: Ob fl^u zadnjega preganjanja kristjanov pod cesarjem .Dioklecijanom je bil Nikolaj zapert v ječo, po tem pa** pregnan iz dežele. Ob času pervega keršanskega cesarja Konštantina Velicega se je vernil v svojo škofijo, in je potrebil iz nje malikovavstvo. Leta 325 je bil Nikolaj v vesoljnem cerkvenem zboru v Niceji, kjer je bilo 318 škofov zbranih zoper krivoverca Arija, ki se je bil Kristusa in Matere Božje lotil. Nikolaj je čudovito rešil tri mlade može in tri vojaške poveljnike, ki so bili po krivici k smerti obsojeni, ker so ga na pomoč klicali. Nekega dne je bilo v ladiji na morji veliko ljudi, kar vstane strahovit vihar; v tej siii in smertni nevarnosti kličejo Nikolaja na pomoč. Zdajci stoji med njimi neznan človek, prime za veslo, vihar se berž uleže, in mož zgine. Ko ti ljudje v cerkev pridejo Boga za rešenje hvalit, vidijo tega neznanega moža v koru psalme peti; bil je ta m<>ž Nikolaj. Nikolaj je doživel visoko staroRt, in je sklenil svoje življenje z besedami: „V tvo,e n»ke zročim dušo", — ktero so angelji v nebesa spremljali rete se je vernil v svoj rojstni kraj, kjer je s svetim življenjem popravljal pohujšanje, ki ga je poprej dajal. Mati Božja se mu prikaže, in mu veleva iti v karmelitovski samostan, kjer je v zatajevanji samega sebe in v krotenji svojega života vse brate presegal. Kuhanih jedi ni jedel, le enkrat na dan je nekoliko kruha vžil, trikrat v tednu pa le samo sv. Rešnje Telo. Na goli deski je nekoliko časa spal, pa se tudi do kervi bičal. Svoje spokorno življenje je sklenil 11. grudna 1291 v 80 1. svoje starosti. Bog ga je z mnogimi čudeži poveličal. Življenje sv. Franka nas budi k pokori in spominja obljube Božje: Ce pa krivični za vse svoje grehe pokoro deia, in v.-e moje zapovedi dop«lnuje, in prav in po pravici ravna: naj živi, in naj ne uraerje! Nobene njegovih storjenih hudobij se ne bom spomnil; zavoljo svoje pravice, ktero je delal, naj živi." (Eceh. 18, 21. 22.) — Sv. Melhijad pap. sprič.; sv. Evlalija in nje tovaršica Julija dev. spr.; sv. Sindulf šk. spoz. 11. Petek. Po3t. Sv. Da m as, papež Bpoz., je bil španjski rojak, naslednik papeža Liberija, imeniten in veri papež in v pismih jako izurjen mož, goreč in neprestrašen borivec s krivoverci. V pervem v Carigradu napovedanem cerkvenem zboru je zadušil Evnomijevo in Macedonijevo krivo vero. Tudi je zopet zavergel shod škofov v Arimicu, ki ga je bil že Liberij obsodil. V Ariminu so bili namreč arijanski krivoverski škofje s prekanjenimi zvijačami spačili določila in sklepe vesoljnega cerkvenega zbora nicejskega. Damas je dve cerkvi zidal, eno svetemu Lorencu pri Pompejevem gledišu, ktero je z mnozimi prihodki previdil; eno pa pri Ar-deatinskem potu na katakombah ali pozemeljskih poko-pališih. Več reči je pisal v prozi ali v prostem govoru, nekaj pa tudi v pesniški podobi. Tudi je zapovedal, da se na koncu slednjega psalma pristavlja: „Cast bodi Očetu in Sinu in sv. Duhu" itd. Na njegovo povelje je sv. Hieronim prestavil sveto pismo v latinski jezik. Umeri je blizo 80. leta svoje starosti 1. 384 po Kr. Vodilo s v. Damasa v vedui vojski z arijanci je bilo določilo pervega vesoljnega cerkvenega zbora v Niceji zoper krivoverca Ariia: Jezus Kristus je pravi Bog in človek skupej, in Marija, njegova Mati, je v resnici Porodnica Božja", kar pa so arijanci tajili. — Sv. Transon sprič.; ss. Viktor i k in Fusci-jan sprič.; sv. Ev tih i j sprič.; sv. Sabin šk. spoz. 12. Sabota. Zveličani Konrad z Ofide je bil 1241. leta v Ofidi na Laškem rojen. V svojem 15. letu je nedolžni mladeneč stopil v red sv. Frančiška Asiskega. V samostanu je hrepenela njegova blaga duša po vednostih, še bolj pa po samostanskih čednostih. Njegove posebne in naj ljubši čednosti so bile: otroška pripro-stost, globoka ponižnost in natančina pokoršina. Presveto Marijo Devico je posebno častil; zato ga je preblažena Devica tudi plačala s tem, da mu je ta svečnico svoje Božje Dete v roke dala. Ker je tako priprosto in nedolžno živel, so mu bile zverine pokorne, kakor nekdaj Adamu v njegovem nedolžnem st;nu. Od lovcev preganjan volk je k njemu pritekel in on ga je kot krotko jagnje peljal v samostan. Konrad je tako ubozuo živel, da je 50 let eno in ravno tisto halj.i nosil. Svetu je bil popolnoma odmeri, in njegovo življenje je bilo v nebesih. Zavoljo svetega življenja s«» mu hotli njegovi višji narediti veselje, in ga na goro Alverno prestaviti, kjer je bil sv. Fraučišk petere Kristusove rane prejel; ponižni menih pa se je te časti nevreduega štel, toraj je pisal zveličani sestri Benevenuti, naj ona redovnega generala pr<>si, da mu te časti ne naklada. LSeneveuuU inu odpiše, naj se le za einert pripravlja, ker bo kmalo umeri. Konrad se tega pisma močno razveseli, se za smert pripravlja, in ugasne v Gospodu 12. grudna leta 1306. Vodilo. „Resr.ično vam p.ivem, ako se ne spreober-nete, in niste, kakor otroci (priprosti, ponižni, odkrito-serčni, verni in zaupljivi), ne pojdete v nebeško kraljestvo." (Mat. 18, 3.) - Sv. Sineš i j sprič.; ss. Mak senci j, K on stan-cij, Kriscenci j, Justin in tovarši sprič. IPtjietl po Siorentkei in ttopM. Iz Ljubljane. {Xftznani!o vsem y/. m. dobrotnikom misij ona v Bosni.) Ko se je bilo predlanskim razglasilo po „Danici", kako revne da so bosniške cerkve z masnimi plajši itd. in ko se je o«!b«.r po pridobljenim privoljenju našega milostljivega knezoškofa ubernil do prečistite duhovščine, da naj blagovoli podariti tistih starih cerkvenih oblek, ktere se pri cerkvi več ne rab jo; bila je ta ponižna prošnja od gosp. župnikov uslišana in poslano je bilo iz mnogih krajev več takih starih plajšev, mašnih srajc in druge robe. Vse to se je pobilo, prena-redilo, tudi sem ter tjc kaj novega pridjalo in napravilo se tako prav veliko masnih plajšev raznih barv. Tem se je pridjalo več masnih srajc, korporalov in nektere masne bukve. In ker so nekteri dobrotniki podarili tudi nekaj denarja, napravilo se je 10 pušic za sv. olje in presv. Rešnje Telo v rabo pri previdovanju bolnikov. Trije stari Aelihi so se dali prenoviti in ena monštra-nica nekolico olepšati. Napravilo se je tudi nekaj kotli-čev za kerstno vodo. Vse te cerkvene reči so se že lansko leto poklale v Bosno. In kako se je s tem keršanskim Bošnjakom vstreglo, toliko ložej zapopadern zdaj ko sem slišal pripovedovati take, ki so z lastnimi očmi vidili, v kako revni cerkveni obleki se je prej opravljala najsvetejši daritev. — Mnogim cerkvam je bilo tedaj s tem darilom postreženo, in kdo si more misliti veselje, kakoršnega so imeli veri:i, kadar so zagledali svojega duhovnega očeta, če tudi ne v dragi, pa vsaj c^li in čedni obleki stati pred altarjem? Ne morem dopovedati tiste serčne hvaležnosti ne samo vernega ljudstva, ampak tudi duhovnov, ko so vidili, da so od svojih bratov dobili toliko cerkvenih daril. Zavest pa, da je s tem mnogo bilo storjenega za povzdigo Božje službe in za vnemo k veči pobužnosti — ta zavest, mislim, b-;de naj lepše plačilo vsem tistim prečastitim gosp. župnikom in faranom, kteri so v ta namen blagovoljno podarili ali staro cerkveno obleko ali pa novcev. Ko je pa letos g-isp. Valentin Lah 3vojo gorečo prošnjo zastran tabernakeljiov izrekel v „Danici" (list 10.), ter naprosil mile serca, da naj v ta blagi namen kaj podare; dobiio »e je toliko denarja, da ne bo samo 6, ampak 30 tabernakeljnov napravljenih. Trideset cerkva v Bosni bo dobilo potrebnih posod za češenje presv. Rešnjega Telesa. Ravno pretečer.o naboto sem poslal gos p. Lah-u 30 ciborijev, .->0 kadilnic, 3'» čolničev, 30 Jamp in prej že toliko rdo njih lastnina, to je, da se bodo poturčili. Deklice kmalo rabijo za majhne dela v ženskih haremih, dečke pa za vsaktere hišne opravila. Zgodaj dajo takim keršanskim otrokom, že pri 12—15 letih, domačo hčer ali domačega sina v zakon, da bi jih za vselej pridobili hiši in islamu (turški veri). Oh, koliko tacih otrok, zlasti deklic, živi po turških hišah in ne vedo, da so bili enkrat keršansko ker-šeni. Od nekterih vedo le njih sorodniki, da so bili keršanski. Večkrat se pa tudi ne ve, v kteri hiši so, ali kteri otrok med mnogimi je dozdeven keršansk. Če je bej (turški grof) v ruti tacega keršanskega otroka nesel domu, ga čez G —7 let ni več spoznati. Da take troke zasledijo, izvabijo in jih silijo zbežati od turške hiše, rabijo stare, uboge keršanske žene, ki v turških hišah služijo. Te jih izvabijo ter jih pripeljejo fajmoštru. Zdaj duhovni vedo, komu zamorejo take otroke oddati; izročijo jih namreč usmiljenim sestram, ali če so dečki, pa Trapistom. Tak namen ima tudi sirotišnica, ktero hočemo zidati na Marijaninem berdu. Usmiljene sestre v Travniku so že 20 takih deklic vzele v odrejo, ki bi se bile gotovo poturčile. Med temi so jih mogli več s silo, s pomočjo avstrijanskega konzulata, iz turških hiš spraviti. Sirota deklina je rekla verlemu fajmoštru travniškemu, kteri je tudi general-vikar bosanski: ,,Ko bi ti vedil, kako je prijetno turško živeti, bi se tudi ti poturčil". Še marsiktero dekFco bi zamogle usmiljene sestre sprejeti, pa manjka vzderžnih pomočkov; akoravno bi s 50 gold. enega otroka na leto zderžale. Toda kdo plača ta znesek, če je tudi majhen? Za manj se gotovo ne more otrok -živiti, oblačiti, podučevati in rešiti. Upamo, da s časom se dobijo sirotišnice in denar za nje; očetje in matere za sirote so že. Poglavitne čednosti dobrega otroka. Pokoršina. Cvetlica cvete na vertu. Ima posebno lastnost, da se vedno za solncem obrača. Zato se po pravici imenuje solnčnica. Ta lepa cvetlica, ljubi otroci, je na vertu vašega serca zlata pokoršina. Cvetlica solnčnica se vedno za solncem obrača, vi pa se morate ravnati po volji svojih staršev, njih volji podložni biti. Voljo Božjo vas uči vaša sr. vera. In v imenu Božjem morate biti tudi pokorni staršem, višjim, učenikom in vsim, kteri po pravici od vas pokoršino tirjajo, še prav posebno pa duhovnom. Pokoršina je velika in imenitna čednost; Sin Božji sam jo je natanko spolnoval. Nam v posnerao in zgled je bil celo ljudem pokoren. On, večna Modrost, in svetost sama, je bil pokoren. Ni mu bilo treba, da bi ga bil kdo ueil in vodil. On je bil neskončno visoko nad njimi, ki so se smeli njegovi starši imenovati. Bil je Sin Najvišega, Bog sam. In vendar je izvolil pokoren biti svoji devi.ki Materi in svojemu redniku sv. Jožeta. Svojim stvarem tedaj se je ponižal biti podložem, ter jim je vso čast in vso pokoršino skazoval. Pokoren je bil brez vsakterega povelja. Vse je natanko spolnil, kar so starši želeli. Njegova pokoršina je bila tedaj skoz in skoz voljna, vesela in zavoljo Boga Očeta v nebesih. Pokoren je bil Sin Božji do svojega nebeškega Očeta, iz pokoršine do njega se je včlovečil za naše odrešenje. Pokoršino svoj-ga Očeta je c do imenoval svojo jed; kakor je jed potrebna telesu, tako pokoršina duši. Na Oljski gori je molil: „Oče, ne moja, ampak tvoja volja naj se zgodi". In apostelj pravi od njega: „Bil je pokoren do sraerti, do smerti pa na križu". Pokoršina je tako velika čednost, da si je Mati Božja prizadevala naj popolniše jo spolnovati ter jo je tudi spolnovala. „Glej, dekla sem Gospodova", j«' rekla, „zgodi se mi po tvoji besedi". Spolnovanje volje Božje je bilo edino prizadevanje vsih svetnikov. Brez pokoršine ni ponižnosti, ne ljubezni. Zakaj kdor Boga ljubi, spolnuje njegovo voljo. Z*toraj, preljubi otroci, bodite v vsem volji B.žji podložni. Bodite vbogljivi do namestnikov Božjih, duhovnov. Bodite pokorni očetu in materi, staremu očetu in materi, starejim bratom in sestram itd. Prizadevajte si to pokoršino spolnovati v delih. Zatrite svojoglavnost in hudo termo, ki ste vam veliki sovražnici. < 'e se tema vdaste, ste zgubljeni. Pokoršina je pripomoček zoper svojoglavnost; pokoršina je pripomoček, da morete dolžnosti do staršev spolnovati: le v pokoršini do vaših duhovnih pastirjev je pripomoček varno priti skot nevarnosti življenja. Iz nepokoršine izvira kreg, prepir, nemir in nesreča družinam m občinam. Bodite tedaj pokorni svoj živi dan. Le ko bi kdo kaj pregrešnega od vas tirjal, ne smete biti pokorni. To bi bilo zi per pokoršino do Boga, v pregrešnih rečeh bi bila pokoršina greh. (Dalje prili.) Ha z g led po uretu* Avstrijansbo. Po borzijanskem polomu se boje v Avstriji poloma v narodnem gospodarstvu. Vstavoverci derž. zbora so se 29. u. m. v posebnem shodu posvetovali, kako bi se tej nesreči kljubovalo: pa dognali niso nič. Vsi so veliko nevarnost zagotovijali. Slišalo se je n. pr., da v Bernti na Moravskem je izmed 88 tkavskih tovaren njih 40 delati nehalo in izmed 20.000 delavcev jih je 9000 brez kruha. Mitnice nesejo zdaj 6 milijonov gl. manj, kakor poprej. Minister za tergovstvo je povedal, da v nekem določenem času je oddanih i>000 telegramov, ko jih je poprej v ravno tej dobi šlo 8000. — Res je, da na slabeje gre, odkar s°> tolikanj z napredkom baha in hoče stvar brez Stvarnika vse storiti. „Ako Gospod ne bo hiše zidal, zastonj zidavci zidajo." Tako je pri gospodarstvu, tako pri šolstvu ia omiki, tako povsod. Uiko. Eden „mladih" je upanje izrekel, „da postane Serbsko za ostale slovanske dežele pod turškim iarmom še močnejši a serčnejši magnet ▼ večji meri tot je Piemont bil razdvojenemu (?!) občanskemu La-ikemu." — Pač piskav poklon bi bil to za Serbijo, ako bi tako sedinovala in gospodovala, kakor Garibaldi in Piemont, in tako občevala slovanske narode, kakor laški framasoni laškega! Gotovo, odkar so Italijani na svetu, niso bili se nikdar s davki tako terti, kakor so zdaj; in govori se vender o vstajenji, o zedinjenji, o sreči Italije! Ali ni to ravno tako, kakor ko bi kdo 28 milijonov premožnih ljudi skupaj spravil in jim bahasto rekel: Zdaj ste vi svobodni, edini, vi ste kralji! toda dati se mi morate prav dobro žuliti in guliti, če ne, vam bom pa sam s silo pograbil, še zlasti to, kar ste vi in vaši predniki za Božje češenje s trudom v obrazu skupaj spravili. Sardinski kralj je 23. nov. v Rimu pričel nove zasednice in imel je o tej priliki „sermon", v kterem je novo vstrojeno Italijo hvalil. Rekel je ob koncu: „Previdnost Božja nam je bila na pomoč pri vsaki stopinji. Zahvalimo skupaj Boga, in s stanovitno terdnostjo v sklepih in djanjih nadaljujmo zasluževati njeno brambo in pomoč." Zarad tacega sklepa pa laški iramasonski časniki godernjajo nad ministri, čemu so kralju take besede na jezik položili! Zakaj fraiuasoni, ki so sedanje poslance volili, nočejo nič vediti o Bogu in previdnosti Božji. Čudna zahvala, če ne bolj „satira", zabavljica, je pa po drugi strani tudi res, ako se previdnosti Božji pri pisuje to, kar se je počenjalo zoper papeža in Cerkev! Kakor v grenko satiro k besedam »Zahvalimo skupaj Boga!" je laški vradni časnik ravno 23. nov. na čelu prinesel prestolni govor io potem je skler.il list s sedmerimi odstavki, kteri vsi pojasnujejo besede: „Previdnost nam je bila na pomoč pri vsaki stopinji... Zahvalimo skupaj Boga!" Ti odstavki namreč oblegajo imenik nešteviluih cerkvenih posestev itd. itd., ki jih je vlada Cerkvi ugrabila in pozobala. V it.isel se nam vsiluje, kako je kralj Belšadsar nekdaj svoje bogove hvalil, ko je jedel in pil iz zlatih in srebernib posod, ki so bile v jeruzalemskem tem-peljnu pograbljene. Kdo pa ve, če ravno tista roka Božje previdnosti ni tudi že Viktor Emanvelu zapisala na stene Monte Citorske: „Mane, tekel, fares?" Naj iz dolzega imenika pograbljenih svetiš saj nektere imenujemo. Odstavek A zaznamnu e te le Cerkvi uzete reči: V Parmi beneticiji Marije Device in sv. Janeza Kerst.; v Reggio beneticij Žalostne Matere Božje; v Monte Argentino beneticij sv. Martina. Da molčimo o druzih, je dosti, ako povemo, da samo odstavek G naznanuje 144 cerkvenih ugrabljenih predmetov: pet kapel v Florencu. kapelo v stoljnici v Pistoji, beneticij presv. Trojipe v Ferrari itd itd. ,,Unita" kliče vitezom grabljevičem: „IIruineče zmage! Po konci, vzdignite se na pot obhajal zmag<»slovje, pojdite na Kapitol popevat hvaino peseiu. Za vašim zmažnim vozom bodo šli — premagani, t» je, oplenjeni — kanoniki, benefioijati, kapelani z vsili ulic po Italiji. Dopustite pa, da novi sužnji, kakor nekdanji (pri zmagoslavji), vam v ušesa kličejo: „Kespice post te! Glej za seboj!" Amerikanski in evropejski republikanarji. Predsednik Ekvadorske republik" pokazal, da amerikanski republikanci imajo drugačne misli o svobodi in omiki, kakor pa mno^i evropejski mavtarji, ki se po krivici »tulijo za republikance, ali pa za ljubivce republikanske. Švicarska vlada je nedavno oropala očete Benediktine v „Marias'ein-u" na Švicarskem; predsednik ekvadorske republike pa je čast. očete z Mariasteina povabil v svojo deželo in ponudil jim je prelepo dolino 14 milj od glavnega mesta Kvito, ter samorejo tam vstanoviti si kloster in morebiti tudi švicarsko naselbo. Predsednik želi, naj se deset redovnikov, spremljanih z enim stavbarjem, podd na pot naravnost v Kvito, in deržava bode plačala popotnino. Amerikanski republikanci tedaj pač niso grabljevski preganjavci mnihov, ampak njih prijatli. Pošteni republikanci pa tudi niso zasramovavci f>raznikov, molitve, in ne malikovavci narave, kteri bi e naključju pripisovali dobre letine in druge dobrote. To kaže naslednji zgled. Predsednik zedinjenib severno-amerikanskih deržav je 27. oktobra 1874 iz Vašingtona razposlal ukaz: da 26. novembra naj neha vsako deržavsko in posvetno delo in naj se ta dau resnobno obhaja ko dan počitka in molitve, ter vse naj goreče hvali Vsemogočnega za milosti in dobro letino, s čimur jih je obdaril v tem letu. Pravi namreč: „Zemlja je zadostila skerbnemu delanju prebivalcev, ni bilo kužne bolezni v deželi, red se je ohranil v znotranjem, prijazne razmere z zunanj-stvom niso nehale. Spodobi se tedaj vsem od navadnega dela in šuma prenehati ter se zediniti, da zahvalimo Boga za prejete dobrote." Grant predsednik dalje pri-poročuje vsim dobrim deržavljanom zedinjenih deržav, da naj se zbero na navadnih krajih, ki so odločeni za zadevno bogočastje v ravno povedani namen. Ali ni to djanje protestanškega Granta osramo-tenje tistim šiš-miš-republikancem in liberalcem, kterim je glavna republikanska junakost zaničevanje molitve, praznikov, nehvaležno pozabijenje in preziranje Boga samega V Ker so tudi pri nas nekteri nespremialjenci zaljubljeni v španjske, švicarske in druge evropejske republikance in lažiliberalce, poglejmo nekoliko v Švico. Dopis od 24. nov. v „Vaterlandu" pravi: „Divjaštvo bern-ske vlade (v Švici) zoper katoliško duhovstvo in verno ljudstvo presega vse, kar se more misliti. Vse cerkve in kapele na vsem Juraškem so prebivavstvu 60.000 katoličanov vzete, in to celo v krajih, kjer ni prav nobenega odpadnika, ne duhovna ne svetnega. Duhovni in verniki so pri takem tolovajstvu paramente ter cerkvene oprave, ki so jih s svojim denarom kupili, seboj vzeli; zato pa jim pravde nakopu ejo in jih zapirajo! Divji frajmavrarji veči del katoliškim duhovnom še ma-ševati ne puste; ob nedeljah in praznikih na tisuče katoličanov mora iti ali pa peljati se deleč čez mejo na Francosko, da so pri sv. maši. Skor vse otroke, ki so za pervo sv. obhajilo, morajo pošiljati na Francosko, tam jih od švicarskih trajmavrarjev pregnani ma.šniki podučujejo in slovesno peljejo k pervemu sv. Obhajilu. Skor vsi ženini in neveste gredo na Francosko, da so tam veljavno peročeni. Ravno tako novorojene otročiče tje nosijo k kerstu. K bolnikom morajo pregnani duhovni po noči nazaj hoditi, da jih s ss. zakramenti pre-vidijo; toda žandarji tukaj strežejo nanje, ker za vsa-cega duhovna dobijo po 40 frankov, ako ga vjamejo. Nedavno je bila mati v neki hiši za smert bolna in je pričakovala katoliškega mašnika; žandar pa je noč in dan stal pred hišo, da bi ga vjel. Štiri cele ure se je mogel duhoven s ss. zakramenti v bližnjem logu skrivati , da je žandar poslednjič pete odnesel in je mogla žena biti previdena. Mavtarji hočejo po vsi sili, da naj bi katoličani odpadli in se odpadnikom dali previdovati. Ta divja nesterpnost se gnjusi ne le katoliškim, ampak tudi mnogim protestanškim listom. — Tu tedaj imate, liberalci, svoje švicarske republikance in njih „zlato svobodoljubnost". Dopisnik pravi ob koncu dolzega popisovanja: „Katoličan naj vidi iz tega, česa mu je pričakovati od liberalizma, ki je mlečni brat frajmavrar- stva." Kakošni togotni trinogi so ti liberaluhi in fraj-mavravji, kažejo povsod tudi s svojim časniitvom, ki razodeva popolnoma peklensko jezo soper katoličanstvo in zoper prave katoličane. Drobie notice. Is Berlina naznauuje, da Karol Ilohenzollern, bivši kandidat za španjski prestol, je bil te dni v osebno zaslišanje sprejel ipanjskega ministra gr. Rascon-a. — V Pekingu v Kini so odstaviti štiri velike deržavne služabnike, ki so si med seb »j razdelili dobiček za dva milijona, kar se je imelo oddati vladarju. — Karlisti naznanuiejo, da so v bitki pri San-Mareijalu zmagali Serranovce in kacih sto rjeli. — Iz Sicilije se vedno naznanujejo pobijanja in druge žalostne dogodbe, ki pričajo, v koliko divjaštvo zagazi ljudstvo, kadar se od viših pohujšuje v veri in nravi. — V Pro-pogandi v Rimu je bil te dni za škofa v Akantu posvečen prečt. gosp. Rajmund, apostoljski vikarij v Hong-Kongu. — Pravijo, da topniČarsk častnik italijansk je poslan na Nemško, da bode ondi naročil 400 jeklenih topov. — Iz Emilije pišejo, da pri mestnem sodnijstvu v Boloniji so zasačili velike zmešnjave in sleparstva, vsled česar so se godili zapori in kancler je odstavljen. — V Benedkah vstanovljajo ,,napravo svete Cite*', v ktero bodo sprejemali ubožne deklice, ki so brez službe in dela, da se jim bo primerna služba ali opravilo osker-bovalo. Na čelu je kanonik Canal; kardinal nadškof Trevisanato je te dni blagoslovil podstavni kamen. — Undan so na Dunaju dobili derhal 12 —141etnih tatov in potepuhov. Zdaj pa pripoveduje „Lombardia", da dva malo čez lOletna dečka sta kar očitno v predmestji milanskem .,Porta Tenaglia" napadla lOletnega Jožka Cor-vini a, ki je imel v roci papirnat denar za 1 liro in je šel nekaj živeža nakupovat za revno družino; eden ga prime za roko, drugi mu zapove, da naj d£ denar, ki ga je revež terdo deržal v roko stisnjenega. Ker pa divje in žugaioče obraze mladih hudobnežev vidi, se prestraši in da denar, s kterim sta mlada tolovaja naglo zbežala. To je menda zarija nove „blage dobe"! — V Benedkah znašajo mestni stroški za 1. 1875 čez pet milijonov. dohodki pa čez 3 milijone, tako, da se kaže 1,401,758 lir primanjkljeja. Ali ni to strahotno? „Libe-ralni dobnikar" je pravi „zgubljen sin", ki ne zna dru« zega kakor dolgove delati in otrobe pregreh zobati. — 25. nov. so bili v Vatikanu pred papežem ubogi slepci iz vstava sv. Aleša. Eden gojencev je imel do Njih Svetosti ginljiv in priserčen nagovor, kterega je s persti čerke tipaje bral po Braillovem nauku. Le-ta po tej zisterai pisana adresa je bila nato podarjena sv. Očetu. Izročeni so ti slepi reveži v skerb vstavu oo. Somashov, kteremu so sv. Oče sami v pomoč izvolili še poseben odbor, ki mu je na čelu vojvod Rud. Boncompagni. Sv. Oče so z veseljem sprejeli hvaležne občutke teh ubožcev, so jih prav z očetovskimi besedami oserčili, potolažili, pohvalili odbornike in rednike, ter vse blagoslovili. Potem so šli Pij IX na svoj navadni sprehod po vatikanskem vertn — v veselo znamnje, da so še pri dobrem zdravji. — Po Siciliji so bili te dni taki strašni viharji, da naj starši ljudje enacega ne pomnijo, in zgodile so se velike nesreče. Zraven že unkrat imenovanih se je potopila neka nemška barka, obložena s suhimi ribami. Vse ljudstvo so valovi z ladijo vred pogoltnili. Ob obrežji Reggio so poginile barke: Gaetanino, S. Pietro, Katerina, Mozes, S. Francisko, in angleški ba-atiment „NoemiLjudje so rešeni. Med Scilskimi pečinami je razdjana hamburška barka „Justitie"; 4 osebe so konec storile. V Banjaru se je potopil brik „Arhime-des" s kapitanom in vsim mornarstvom vred. Ena si-cilskih bark je poginila pri Cannitellu; za mornarstvo se ne vč. Od vsega „Arhimeda" se ni rešilo druzega kakor en pes in en telečnjak. Trenutek pred viharjem je poveljnik Trapani imel še dobro misel, da je poslal na suho svojo ženo, ktera se je rešila v čolnu pilotov. Is Bari pišejo, da so tam rojili strahoviti vihsrji; v ,,starem zavetniku" so zastarani topi, kanoni, ne mara že celo stoletje ležali nepremakljivi, ta vihar pa jih je prekuceval in drugam prevalil. Potopil se je tudi prelepi parnik „Liburno", ki je 17. nov. jadral iz Baria-a v Molfetto. V severni Ameriki je veliko pretresen je obudilo to, da se je predsednika Grunta sin oženil s katoličanko Ido Honore, hčerjo enega naj imenitniaih tergovcev v Cikagti, ter je privolil, da vsi otroci obojega spola bodo katoličani. — Iz Sulnograškega se r>azn*nuje, da j<« bilo v pomanjkanji duhovnov poklicanih nekoliko muihov redemtoristov, ki jih je Bizmark tudi iz Parskega izgnal. Ti možje so se pečali pošteno z duhovskimi opravili in nobeden se ni menil s politiko. Vender neprevidoma pride z Dunaja zapoved, da 1. listop. mora jenjati vsa-ktera njih delavnost, razun tihe maše. S tim bode Biz-marku pač vstreženo, ali tri velike duhovnije bodo brez živo potrebnega duhovnega pomočnika, pravi naznanilo. — Predštčv vsih stroškov za leto 1875 so v deržavnem zboru postavili na 381 milijonov 707,551 gl. Deržavni dohodki pa so precenjeni na 3G9 milijonov 429.694 gl. Torej čez 12 milijonov, in zarad nekterih potrebnih izplačevanj čez 13 rnil. 900.000 gl. primanjkljeja. Zastran tistih 500.000 gl. za duhovstvo odločenih „Streroajerje-vih grošev" je bilo določeno, da se morajo leta 1876 nazaj plačati, in sicer iz novega davka, ki je bil po novih cerkvenih postavah 7. maja 1874 cerkvenim po-sestvam naložen. — Na Francoskem napredujete dve nesreči: prekucuhovstvo in pa napoleonstvo. Bati se je, da si nesrečni Francozi še enkrat Bizmarka na glavo nakopljejo pri svoji nespameti. — Iz Moravskega naznanujejo čudnega sadja iz spomladi nove cre. Revšina in divjaštvo se strahotno razširja. Morije, samomori, tolovaj stva in tatinstva se vedno bolj pogosto razodevajo. Vse ječe so prenapolnjene. Listek za raznotero robo in blago. Zasoljen odgovor. Nek dan človeče liberalno-mlado Prederzno vpraša v družbi jezuita: Zakaj, povejte, ker ste glava zvita, Imam lase jas černe, belo brado V „Gospodine!" — se pater s njim pošali. ,,Z odgovorom vam vstrežem lahko kmalo: V življenju svojem mislili ste malo, Tem bolj pa vselej pridno blebetali." Odgovor patra vpričo družbe mnoge Zbudi zasmeh nad derznega gospoda, — Osramoten, potuhnjen proč koraka. Svobodo-jezdec! kteri pa ostroge Zasajaš v biser našega naroda, Sramota tudi tebe še dočaka! Rad o s lav. Ix Ljubljane. Drobtinice s popotvanja precast. o.